eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
994 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.8هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
مجسمه سازی ساختن مجسمه ذی روح و آموزش و نصب آن در میادین و مراکز عمومی چه صورت دارد؟ حضرت آیة الله خامنه ای: به نظر شریف امام راحل(قدس سره الشریف) ساختن مجسمه تام ذی روح حرام است ولی خریدو فروش و نگهداری آن اشکال ندارد. حضرت آیةالله فاضل لنکرانی: ساختن آن حرام است ولی نصب و نگهداری آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله بهجت: ساختن مجسمه کامل و آموزش و نصب آن حرام است ولی نگهداری مجسمه مانعی ندارد اگر برای غایات غیر محرمه باشد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: ساختن مجسمه ذی روح از انسان و غیر انسان و شغل و کسب مجسمه سازی و گرفتن اجرت برای ساختن آن حرام است و نصب آن در میادین و مراکز دیگر خلاف شئون و شخصیت اسلامی جامعه و سیره مسلمین است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اشکال ندارد. حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی: ساختن مجسمه تام ذی روح نزد مشهور حرام است و تعلیم آن چنانچه موقوف به ساختن بشود حرام است و اما نگاه داشتن بعد از ساختن مکروه میباشد. حضرت آیت الله سیستانی: ساختن آن به احتیاط واجب جایز نیست. ولی نصب آن فی حد ذاته اشکال ندارد. منبع: مسائل جدید نویسنده: سید محسن محمودی
ربا خواری خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد. و خداوند هیچ انسان ناسپاس گنهکاری را دوست نمی دارد.۱ کسی که ربا خواری کند،خداوند شکمش را بقدر آن از آتش جهنم پر می کند.۲ ربا خواری یک حرکت شومی است که توسط برخی از ثروتمندان بدان دامن زده می شود مستدعیست در این خصوص ما را راهنمایی فرمایید. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: حرمت ربا برای کسی مخفی نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: ربا مطلقا حرام است. حضرت آیت الله بهجت: حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: ربا خواری از گناهان کبیره است ووظیفه شما نهی از منکر است،البته باید موارد ربا را تشخیص داد زیرا بعضی از عامه مردم مواردی را ربا می دانند در حالی که شرعا ربا نیست مثل اینکه کسب جنس را نسیه گران تر بفروشد از قیمت نقد،یا چک مدت دار را در واقع سند بدهکاری کسب است به کمتر از مبلغ چک خریداری نماید. حضرت آیت الله سیستانی: ربا خواری به هر صورت که باشد کبیره و مستوجب عقاب دنیوی و اخروی است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: ربا خواری از بزرگترین گناهان کبیره است و ندمّتی که درباره ربا خواران در قرآن مجید و روایات وارد شده،درباره کمتر گناهی دیده می شود. ۱:سوره بقره،آیه ۲۷۶ ۲:الحکم الزاهره،ص۳۳۸-بحار الانوار ،۳۶۴/۷۶ منبع:مسائل جدید نویسنده:سید محسن محمودی
فرق غنا و موسیقی مومنان کسانی هستند که از هر گونه لغو و سخن بیهوده دوری می کنند.یکی از مصادیق لغو ،غنا وآلات لهو می باشد.۱ امام صادق(علیه السلام)فرمود: وقتی آدم (علیه سلام)رحلت نمود،ابلیس و قابیل با رحلت او خوشحال شدند. آن دو در اجتماع شرکت جستند و به نشانه شادی برای مرگ آدم از تنبورهاو وسائل لهو (موسیقی)استفاده کردند. پس هر کس در روی زمین از این وسائل لذت می برد از پیروان راه ابلیس می باشد.۲ پیامبر اسلام(ص)فرمود: فرشتگان به خانه ای که شراب و وسایل موسیقی و قمار (مثل تنبور و نرد)در آن باشد وارد نمی شوند و دعای اهل خانه مستجاب نمی شود،خیر و برکت هم از آنجا می رود.۳ با توجه به ترویج موسیقی از طرف بعضی مراکز فرهنگی،برخی می گویند:غنا حرام است و موسیقی اشکال ندارد،لطفا فرق بین غنا و موسیقی را بیان فرمایید. و برخی می گویند:موسیقی اصیل و سنتی اشکال ندارد لطفا نظرتان را بفرمایید. حضرت آیت الله خامنه ای: غنا خوانندگی مطرب و ملهی متناسب با مجالس عیش و نوش است و موسیقی نوازندگی با همان اوصاف است و در حکم با هم فرقی ندارند و هر دو حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: غنا(آوازه خوانی مناسب مجالس خوشگذرانی که در مضمون باطل باشد)و گوش دادن به آن حرام است و بنابر احتیاط واجب باید از مطلق خواندنی که با ترجیع صوت (چهچهه) است ولو در مضمون باطل نباشد اجتناب نمود و نیز موسیقی لهوی(نواختن با آلات مخصوصه که مناسب خوشگذرانی باشد)و گوش دادن به آن حرام است. موسیقی ای که مناسب خوشگذرانی باشد حرام است و بین انواع آن فرقی نیست چه سنتی باشد یا غیر آن. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: غنا آوازی است که در آن صدا را در گلو می گردانند که به زبان عرفی چهچهه می گویند و طرب انگیز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد که این حرام است و موسیقی به یک تعریف،ترکیب اصوات است به نحوی که خوش آیند باشد. لذا اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است.(جامع المسائل) حضرت آیت الله مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگ های مناسب مجالس لهو و فساد ،حرام است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: غنا عبارت از آوازی است که مشتمل بر ترجیع و صوت و طرب انگیز و مناسب با مجالس طرب باشد و موسیقی گاه بر غنا و گاه بر آلات مختلف موسیقی مانند تار،سنتور ،دف و غیره اطلاق می شود. موسیقی را اگر به همان معنای غنا و آواز ها و سازها و بکار گرفتن آنهاو بدانیم، فرا گرفتن موسیقی که از قدیم الایام بین اهل لهو و بزم متداول بود و در کشور ها و مناطق مختلف انواعی از آن بکار برده می شده و می شود همه حرام است.(جامع الاحکام). ۱:تفسیر نورالثقلین،۵۳۹/۳ ۲: وسایل الشیعه،۲۳۱/۱۲-بهشت جوانان،۳۳۴. ۳:وسایل الشیعه،۲۳۵/۱۲.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
نگاه به زیور آلات حکم نگاه به زیور آلات زن نا محرم از روی لباس چیست؟ آیات عظام امام، خامنه ای،فاضل و نوری:بنابر احتیاط واجب نگاه به آنها جایز نیست.۱ آیات عظام بهجت،تبریزی،خامنه ای،صافی،مکارم ووحید:نگاه به آنها جایز نیست.۲ آیة الله سیستانی: نگاه به گردنبند و مانند آنها جایز نیست؛ولی نگاه به النگو و دستبند آنان-بدون قصد لذت-اشکال ندارد.۳ ۱:امام،نوری،وفاضل،تعلیقات علی العروة،(الستر)م۱و خامنه ای،سایت،نگاه، ۲:مکارم،تعلیقات علی العروة،(الستر)،م١؛تبریزی،صراط النجاة،ج۱،س۸۸۴؛خامنه ای استفتاء،س۴۷۷ودفتر :بهجت،صاف ووحید. ۳:سیستانی،تعلیقات علی العروة،الستر،م۱. منبع:احکام نگاه و پوشش نویسنده:سید مجتبی حسینی
تکثیر برگه های نقل خواب برگه هایی با نقل خواب از برخی افراد توزیع می شود و در آنها ذکر می شود چند بار از روی آنها نوشته یا تکثیر گردد و الا حادثه بدی اتفاق خواهد افتاد،آیا بی اعتنایی به آنها چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله خامنه ای: این نوشته ها هیچ اعتباری ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این خواب نامه ها که از قدیم الایام مرسوم بوده اعتباری ندارد و نباید به آن ترتیب اثر داد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: این کار سابقه دار و دروغ است ،نه تکثیر کنید و نه آن را به کسی بدهید بلکه از ببن ببرید. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مانعی ندارد،این اوراق اعتباری ندارد. حضرت آیت الله تبریزی: برگه های مزبور اعتبار شرعی ندارد. حضرت آیت الله سیستانی: اینها خرافات است،اعتنا نکنید. حضرت آیت الله بهجت: بی اثر است. منبع:مسائل جدید جلد۳ نویسنده:سید محسن محمودی
رفت و امد و معاشرت با خانواده های لاابالی از آقا رسول الله(صلی الله علیه و آله) سوال شد که بهترین همنشینان کیست؟آن حضرت فرمودند:آن کس که دیدنش شما را به یاد خدا بیندازد و گفتارش بر دانشتان بیفزاید و رفتارش شما را به یاد آخرت بیندازد.۱ معاشرت و رفت و آمد خانوادگی با خانواده های لا ابالی،معتاد و غیر مقید به محرم و نامحرم با توجه به اثرات منفی آن بر روی فرزندان چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله خامنه‌ای : رفت و آمد خانوادگی با افراد مذکور اگر مستلزم حرام یا همراه با خطر معتاد شدن فرزندان باشد جایز نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مفسده داشته باشد جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: معاشرت با آنها آثار منفی دارد و چه بسا علاوه بر تاثیر اخلاق و رفتار آنها در بچه ها در بزرگترها هم موثر باشد ولی برای کسی که نهی از منکر بتواند انجام دهد و آنها را راهنمایی نماید اشکال ندارد بلکه مستحسن است. حضرت آیت الله تبریزی: مخالطه زن و مرد نامحرم و پسر و دختر بالغ نامحرم جایز نیست و معرض نشر فساد است و شارع حرام کرده است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت: اگر موثر در آنها نیستند بلکه متاثر از آنها می شوید نباید با آنها معاشرت و رفت و آمد کنید. حضرت آیت الله سیستانی: بهتر است ترک شود مگر اینکه امید به تاثیر در آنها و هدایت آنها باشد. ۱:جاذبه و دافعه علی(علیه السلام)،ص۶۹. منبع:مسائل جدید جلد۳،ص۲۱۹و۲۲۰ نویسنده:سید محسن محمودی
بازی های قمار گونه ای کسانی که ایمان آوردید،شراب قمار و بت پرستی پلید واز اعمال شیطان است،از آن دوری کنید تا رستگار شوید. شیطان می خواهد به وسیله شراب و قمار میان شما عداوت برانگیزد و شما را از ذکر خدا باز دارد.۱ بازیهایی رایج گردیده که فرد سکه پولی را در دستگاه قرار می دهد،ممکن است چیزی برنده شود یا نشود،آیا به این بازیها قمار صدق میکند؟و شرعا این بازیها چگونه است؟چون در اکثر پارکها،فروشگاهها و مکانهای عمومی رایج گردیده است. حضرت آیت الله خامنه ای: جایز نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: بلی،حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: قمار است و بازی با آن جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار نوعی قمار محسوب می شود و جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: مفروض سوال شبه قمار و اکل مال به باطل است و جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت: اشکال دارد. حضرت آیت الله سیستانی: قمار است. ۱:سوره مائده آیه،۹۰ منبع: مسائل جدید،جلد۳،ص ،۲۲۱و۲۲۲ نویسنده:سید محسن محمودی
تقلب در امتحان اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند،حکم استفاده از این مزایا چیست؟ حضرت آیت الله خامنه ای: تقلب حرام است ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده،استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مشکل است،شرعا نمی تواند از این مزایا استفاده کند.۱ حضرت آیت الله بهجت: باید جبران کند آن درس را. حضرت آیت الله تبریزی: تقلب دورغ عملی است وجایز نیست و اگر کسب این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد،تصدی آن جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در صورتیکه در یکی دو ماه درسی تقلب کرده باشد هر چند کار خلاف کرده ولی مدرک تحصیلی گرفته شده و ادامه تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد. حضرت آیت الله سیستانی: استفاده او اشکال ندارد گرچه عمل او جایز نیست. ۱:جامع المسایل۶۲۸/۱ منبع: مسائل جدید ،جلد۳،ص۲۱۱و۲۱۲ نویسنده:سید محسن محمودی
مراجعه
مراجعه به فردی که از راه حرام کسب میکند کسی که منکری را ببیند و در حالی که قدرت دارد،از ان نهی نکند،پس او معصیت خدا را دوست داشته و کسی که معصیت خدا را دوست دارد به دشمنی با خدا بر خاسته است.۱ مراجعه متدینین به کاسبی که کسب او از راه حرام است(مانند ریش تراشی، خرید و فروش مواد مخدر یا آلات لهو ولعب) که به نوعی تقویت یا تشویق او محسوب می شود چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله خامنه ای: تقویت و تشویق افراد برای کار حرام جایز نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکررانی: اگر تقویت و ترویج عمل حرام او باشد جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اگر مراجعه به او موجب تشویق و تقویت او شود مطلقا جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت: اگر اعانت و ترویج حرام محسوب شود جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال جایز نیست و در مورد ریش تراشی احتیاط است. حضرت آیت الله تبریزی: متدینین سزاوار است با کسبه ای که متدین هستند و در کسبشان رعایت مسایل شرعی را می کنند معامله نمایند. حضرت آیت الله سیستانی: باید در موارد خود نهی از منکر کنند. ۱:امام صادق (علیه السلام) الحکم الزاهره،۲۹۷/۲ منبع:مسائل جدید جلد۳،ص۲۲۱و۲۲۲ نویسنده:سید محسن محمودی
وام قرض الحسنه اگر شما به خدا قرض الحسنه دهید،آن را برای شما مضاعف می سازد و شما را مشمول آمرزش خویش می گرداند.۱ در جلسات خانوادگی یا عمومی یا برخی ادارات افراد پولی را به عنوان قرض الحسنه قرار داده و صندوقی تشکیل می دهند م پس از مدتی جهت پرداخت وام قرعه کشی صورت می گیرد،آیا از نظر شرعی چگونه است؟ حضرت آیت الله خامنه ای: قرض دادن و قرض گرفتن به صورت قرض الحسنه به افراد بدون اخذ زیادی اشکال ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اشکالی ندارد. حضرت آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر پول اول به عنوان مشارکت باشد حرام نیست ولی اگر به عنوان قرض به شرط پرداخت وام باشد حرام است. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: در فرض سوال اگر به جز اصل وام از گیرنده وام چیزی نگیرند و نیز دادن وام مشروط به اینکه پولی که به صندوق می ریزند مدتی در صندوق بماند مثلا یک ماه یا بیشتر یا کمتر اشکال ندارد. حضرت آیت الله تبریزی: چنانچه افراد با تراضی پول می گذارند و با قرعه یا بدون قرعه به کسب قرض می دهند،مانعی ندارد. حضرت آیت الله بهجت: اگر وام آن بدون بهره باشد اشکال ندارد. ۱:سوره تغابن،آیه۱۷. منبع:مسائل جدید،جلد۳،ص۲۲۳و۲۲۴ نویسنده:سید محسن محمودی
ادعای ارتباط با امام زمان (عجل الله) برخی از افراد در جلسات دعا یا عزاداری ادعای ارتباط با ائمه معصومین(علیه السلام)خصوصا امام زمان (عجل الله) کرده و بدینوسیله ضمن استفاده های مادی از احساسات دینی مردم سوء استفاده می نمایند و اینگونه مسایل در جلسات مختلف خصوصا زنانه رو به ازدیاد است. با توجه به ادعای ارتباط با معصومین و واسطه بودن آنان و برخی تبعات اخلاقی که موجب سست شدن اعتقادات مردم به مسایل دینی می شود،مستدعیست نظر مبارک دا درباره شرکت در این جلسات و هر گونه تقویت و ترویج این افراد بیان فرمایید. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: ادعای ارتباط خاص با حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت آن بزرگواران دورغ است و شرکت در مجالسی که در آن چنین ادعاها می شود حرام است و مومنین باید بی اساس بودن چنین ادعا را برای مردم بیان کنند که گمراه نشوند. حضرت آیت الله سیستانی: این افراد دروغگو و دجال اند،و درصورتیکه امکان هدایت آنها نباشد باید مردم را متوجه نمود تا از آنان دوری کنند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این ادعا مخصوصا اگر همراه با ادعای پیامی از ناحیه معصومین باشد باید تکذیب شود. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: باید جلوی این سوء استفاده از این مجالس را گرفت. حضرت آیت الله تبریزی: این مطلب اساس ندارد و تقویت وترویج این امور موجب وهن مذهب وجایز نیست. مومنین باید با شرکت نکردن در این مجالس و تذکر دادن به افراد کاری کنند که این مجالس از بی رونقی تعطیل شود. حضرت آیت الله بهجت: ادعا تا یقین آور نباشد اعتبار ندارد،تقویت و تثبیت آنچه ثابت نیست جایز نیست. منبع:مسائل جدید،جلد۳،ص۲۲۵و۲۲۶ نویسنده:سید محسن محمودی
پوشش مردان برشما باد به پوشیدن لباس ضخیم و سخت،بدرستیکه کسی که لباسش نازک و سست باشد دینش سست است.۱ پوشیدن لباس آستین کوتاه،تنگ و چسبان،یا بدن نما توسط مردان در محیط هایی که زنان و مردان به صورت مشترک مشغول کار هستند،ازنظر اخلاقی و حفظ عفت عمومی چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مناسب اخلاق اسلامی نیست. حضرت آیت الله تبریزی: پوشیدن لباس که موجب تحریک شهوت برحرام نسبت به خود یا دیگری باشد اشکال دارد بلکه جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: بسیار مذموم و قبیح است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اشکال دارد. حضرت آیت الله سیستانی: اگر به قصد واداشتن زنان به نگاه نامشروع باشد حرام است؛سزاوار مومن نمی باشد. حضرت آیت الله بهجت: هرچه سبب فتنه و فساد باشد اشکال دارد و اختلاط زن و مرد جایز نیست. ۱:میزان الحکمه۴۸۱/۸ منبع:مسائل جدید،جلد۳،ص۲۲۶و۲۲۸ نویسنده:سید محسن محمودی
لزوم تحقیق در مراجعه به پزشک آیا خانم ها می توانند بدون تحقیق از وجود پزشک زن به نزد پزشک مرد بروند؟ حضرت آیت الله بهجت: اگر مشتمل بر لمس و نظر محرّم است باید فحص نمایند. حضرت آیت الله تبریزی: چنانچه تحقیق کردن سبب تاخیر در معالجه می شود به طوری که مریض از این جهت وچار مشکل می شود لازم نیست. حضرت آیت الله سیستانی: خیر. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:باید تحقیق کنند. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مستلزم لمس و نظر باشد،خیر. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: تنها در صورت ضرورت و اظطرار رجوع بیمار زن به پزشک مرد و بالعکس جایز است. منبع:مسائل جدید ،جلد۲،ص۱۴۷و۱۴۸ نویسنده:سید محسن محمودی
وطن زن کجاست آیا زن در انتخاب وطن مستقل است یا تابع شوهر می باشد؟ حضرت آیت الله خامنه ای: زن در انتخاب وطن تابع شوهر نیست و باید به وظیفه خود عمل کند. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: زن نسبت به انتخاب وطن آزاد است در صورتی که در موقع اجرای عقد نکاح برای خود حق انتخاب وطن قرار داده باشد. حضرت آیت الله بهجت:در انتخاب وطن تبعیت قهریه دارد اگر می خواهد با شوهر زندگی کند. حضرت آیت الله تبریزی: زن در انتخاب وطن مستقل است ولی اگر اطمینان دارو که با شوهرش زندگی میکند وطن شوهر وطن او هم محسوب می شود. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مستقل است. حضرت آیت الله سیستانی: در انتخاب وطن اگر او تصمیم بر ماندن با شوهر خود داشته باشد طبعاً تابع خواهد بود. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: زن در وطن تابع شوهر خود نیست،بلکه در صورتی که بخواهد همراه شوهرودر محل زندگی او زندگی کند، وطن او هم می شود،ولی اگر بخواهد با توافق شوهر یا حتی بدون توافق شوهر در جای دیگری زندگی دائمی داشته باشد،همان جا وطن او می باشد. منبع:مسائل جدید ،جلد۲،ص۹۹و ۱۰۰ نویسنده:سید محسن محمودی
خرید و فروش عکس های مبتذل کوپلن هایی با عکس های زنان سر برهنه یا تصاویر رقاصی دسته جمعی که توسط خانم ها بافته می شود،یا عکس های مینیاتوری با همین مضامین یا بافتن فرش هایی با همین تصاویر، تهیه، تولید وخرید و فروش و یا نصب آنان در منازل و خانه ها یا مغازها و محل کار چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اگر عرفا ترتب فساد بر آن صادق باشد جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت: اگر ترویج فساد صدق میکند،اجتناب شود. حضرت آیت الله سیستانی: اگر به نحوی است که موجب ترویج فساد و فحشاء است. جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه این عکس ها ترویج فساد است، تولید و خدید و فروش و نگهداری آن اشکال دارد. حضرت آیت الله تبریزی: بافتن آن اشکال دارد و اجرت آن نیز اشکال دارد. منبع:مسائل جدید،جلد۱،ص۲۰۱و۲۰۲ نویسنده: سید محسن محمودی
خرید و فروش نوارها و عکس های مبتذل امام صادق (علیه السلام) فرمودند:مجلس آوازه خوانی مجلسی است که خدایتعالی به اهل آن نمی نگرو و آوازه خوانی دوروئی و تهیدستی به بار می آورد.۱ خرید و فروش و توزیع و تکثیر نوارها ترانه از خوانندگان طاغوتی و عکس های مبتذل و مستهجن چه صورت دارد؟و آیا پولی که از این راه کسب می شود چگونه است؟همچنین کسب در آمد از راه خرید و فروش مواد مخدّر چگونه است؟ حضرت آیت الله بهجت: جایز نیست و درآمد آن اشکال دارد. حضرت آیت الله سیستانی: حرام است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: تمام اینها حرام است. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست و محرّمات خدا همیشه حرام است چه در دوره طاغوت باشد یا نباشد. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: خرید و فروش موارد مذکوره جایز نیست و پولی که از راه کسب چیزی که منحصراً موجب فساد در جامعه است به دست می آید،حلال نیست. ۱:مستدرک الوسایل،۲۱۳/۱۳. منبع: مسائل جدید،جلد۱،ص۱۹۹و ۲۰۰ نویسنده:سید محسن محمودی
رقص شما را از رقص و وسایل لهو منع می کنم. کافی،۴۳۲/۶ حضرت امام خمینی(ره): بنابر احتیاط واجب رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد و عروسی و یا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای همسر خود. (احکام روابط زن و مرد ،ص ۱۴۵) حضرت آیت الله گلپایگانی(ره): فقط رقص برای شوهرش جایز است ودر غیر این مورد حرام است. حضرت آیت الله ارکی(ره): رقص اشکال دارد. حضرت آیات عظام امام خمینی و گلپایگانی: در مسئله حرمت رقصیدن زن،فرقب در انواع رقص ها نیست و هر عملی را که عرفاً بدان رقص گویند (برای غیر همسر)جایز نیست. حضرت آیت الله خامنه ای: رقص به طور کلی اشکال دارد مگر رقص زوجه فقط برای شوهرش و دور از چشم دیگران.(مجله نصیحت،شماره۲۱). حضرت آیت الله بهجت: رقص مطلقا اشکال دارد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و در غیر این مورد حرام است. حضرت آیت الله وحید خراسانی: رقصیدن مطلقا-با قطع نظر از ترتب هر گونهوخلاف شدع و عنوان محرم دیگری-بنابر احتیاط واجب جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: تنها رقص زن بدای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد. حضرت آیت الله سبستانی: به احتیاط ،واجب جایز نیست به جز رقص زن و شوهر در جایی که دیگری نباشد. منبع :مسائل جدید،جلد۱،ص۲۰۳و۲۰۴ نویسنده:سیدمحسن محمودی
سقط جنین سقط جنین حکمش چیست؟ ودر صورت انجام،کفاره آن چه می باشد و بد عهده کیست؟ حضرت آیت الله خامنه ای: سقط جنین جایز نیست و موجب دیه است و بر عهده مباشر سقط است،و اگر بعد از ولوج روح بوده ،کفاره هم دارد که با فرض عمد جمع بین عتق رقبه و صیان شهرین متتابعین(دو ماه روزه پشت سر هم)و اطعام ستین مسکین (اطعام شصت فقیر ) است. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: دیه دارد،و دیه آن در حال نطفه بودن بیست مثقال شرعی طلای سکّه دار است که هر مثقال آن ۱۸ نخود است و اگر علقه یعنی خون بستع باشد چهل مثقال و اگر مضغه یعنی پاره گوشت باشد شصت مثقال و اگر استخوان شده باشد هشتاد مثقال و اگر گوشت آوروه ولی هنوز روح در او دمیده نشده باشد صد مثقال و اگر روح دمیده شده چنانچه پسر باشد هزار مثقال و اگر دختر باشد پانصد مثقال و دیه را در مورد سوال اگر خود زن قرصو دوایی که موجب سقط می شود خوروه باشد باید زن بدهد و اگر دکتر مرتکب سقط شده دیه بر ذمه دکتر است.(جامع المسائل) حضرت آیت الله بهجت: حرام است و دیه آن بر عهده سقط کننده است ودر موت جنین کفّاره بر مباشر ثابت است. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: جایز نیست و کسیکه مباشر سقط جنین است باید دیه آن را طبق سن جنین به ورثه آن طفل بدهد یا آنها را راضی کند. حضرت آیت الله تبریزی: حرام است و دیه آن را مباشر در اسقاط باید به ورّاث شرعی(پدر،مادر)که غیر از اسقاط کننده است بپروازد. و کفاره قتل عمد را در صورتیکه روح به او دمیده شده باشد باید ادا کند. حضرت آیت الله سیستانی: جایز نیست،مگر اینکه بقای آن موجب خطری بر مادر یا مشقت غیر قابل تحمّلی باشد در این صورت جایز است، ولی کسی که مباشدت اسقاط می کند باید به پدر ومادر شرعی جنین دیه بدهو و اگر بچه نا مشروع باشد دیه به حاکم شرع داده می شود و اگر روح داشته باشد به هیچ وجه جایز نیست و مستوجب دیه نیز می باشد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: سقط جنین حرام است و دیه آن بد عهده کسی است که سبب سقط می شود، مقل اینکه مادر کاری بکند یا چیزی بخورد که بچه سقط شود یا دکتر آمپول تزریق کند یا گور تاژ نماید و دیه به حسب مراتب سن جنین فرق دارد. منبع:مسائل جدید،جلد۱،ص۱۹۳تا۱۹۵ نویسنده:سید محسن محمودی
فحش دادن فحاشی و ناسزا گویی نسبت به یکدیگر چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله خامنه‌ای : فحاشی جایز نیست. حضرت آیت الله تبریزی: فحاشی و سباب مومن حرام است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: سخنان رکیک و فحاشی شایسته انسان مومت نیست ودر بسیاری از موارد مصداق محرمّات است. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اخلاق اسلامی باید در تمامی موارد رعایت شود. حضرت آیت الله سیستانی: فحاشی و ناسزاگویی اگر به مومن باشد،جایز نیست. منبع:مسائل جدید ،جلد۱،ص۱۹۱و۱۹۲ نویسنده:سید محسن محمودی
بازی با شطرنج و پاستور امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه ۷۲سوره فرقان فرمود: از شمار آن( مجالس باطل،لغوو بیهودگی)مجالس آوازه خوانی و شطرنج است.۱ حضرت آیت الله خامنه ای: بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است و بازی شطرنج اگر آلت قمار نباشد،بدون برد و باخت اشکال ندارد. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: بازی با آلات قمار مطلقا حرام است. حضرت آیت الله سیستانی: شطرنج مطلقاً حرام است و پاستور اگر همچنان در عرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: مطلقاً حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: بازی با آلات قمار چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست و پاستور از آلات قمار است و شطرنج نیز تا وقتی که محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده بطوری که در هیچ مجتمعی قمار با آن متعارف نباشد بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اگر شطرنج در عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود مانعی ندارد و بازی با پاستور بدون برد و باخت نیز اشکال دارد. حضرت آیت الله بهجت: با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت به احتیاط شدید حرام است. منبع:مسائل جدید،جلد۱،ص۱۸۹و۱۹۰ نویسنده:سید محسن محمودی
اموزش احکام و پرسش و پاسخ انلاین با حضور بهترین اساتید😍 لطفا با اد کردن دوستانتون در ثواب این کار شریک باشید🙏 لینک گروه👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C4394ca0f14