eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
925 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.7هزار ویدیو
39 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹راه تشخیص منی از ترشحات طبیعی زنانه🌹 📥 سوال: چگونه می توان متوجه شد رطوبتی که از یک زن یا دختر خارج می شود، منی است یا ترشحات طبیعی زنانه؟ 📤پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر رطوبت خارج شده از زن همراه با اوج لذت جنسی باشد، منی است و زن جنب شده است و غسل جنابت بر او واجب می شود، در غیر این صورت حکم به منی بودن رطوبت ها نمی شود و پاک می باشند. ✍ بقیه مراجع غیر از آیات بهجت و نوری: خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. ✍آیت الله بهجت: خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن ها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. ✍آیه الله نوری: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی(اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است. ✅ تبصره: اوج لذت جنسی حالتی است، که شخص در آن حال از خود بی خود می شود و لذت زیادی می برد و ارضا می شود. بعد از تمام شدن آن حالت، زن احساس تخلیه شدن و ارضای جنسی می کند. معمولا حالت تحریک آمیزی را که قبل از تخلیه شدن داشت، دیگر ندارد. 📚منابع: 1. توضیح المسائل مراجع، مسأله346 وحید، توضیح المسائل، مساله352 سیستانی، تعلیقات علی العروة، ج ۱، غسل الجنابة، الاول. خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، سوال171 صافی، هدایة العباد، ج1، مسأله2. 175توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶         
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام برخی مواقع اگر بلافاصله بعد از نزدیکی غسل جنابت انجام شود، بعد از نزدیکی ترشحاتی خارج می شود که شک داریم که منی شوهر است یا ترشحات طبیعی زنانه، آیا باید دوباره غسل کنیم؟ آیا بلافاصله غسل کردن در این مواقع اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم غسل کردن بلافاصله بعد از نزدیکی هیچ اشکال شرعی ندارد. از طرفی چون شک دارید در اینکه ترشحات طبیعی است یا منی، حکم کنید به اینکه ترشحات طبیعی زنانه است و پاک هستید و غسل لازم نیست. اما اگر یقین پیدا کردید که منی همسر است، باز هم غسل مجدد لازم نیست و فقط با توجه به نجس بودن منی، باید خود را پاک کنید. توضیحات بیشتر:👇 ترشحاتی که بعد از غسل جنابت از زنان خارج می شود، چند صورت دارد: ۱. یقین دارید ترشح خارج شده، منی همسر است: غسل واجب نیست، اما باید خود را تطهیر کرد. ۲. یقین دارید ترشح خارج شده،ترشحات عادی زنانه است: پاک است و غسل ندارد. ۳. شک دارید که ترشحات، منی همسر است یا ترشحات عادی زنانه: پاک است و غسل هم ندارد. ۴. یقین دارید که ترشح خارج شده، منی خودتان است: غسل واجب است. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص211.
🌺 حیض🌺 📤پرسش کاربر در گروه: من ۶ روز خون دیدم و بعد دو روز کاملا پاک بودم و دوباره روز نهم لک دیدم، وظیفه من چیست؟ مرجع: رهبر. 📤پاسخ: نظر مراجع عظام در مورد این دو روز پاکی متفاوت است. اکثریت مراجع عظام می گویند: پاکی این وسط هم حیض است و برخی نظرشان این است که در این مدت پاکی، جمع بین حیض و پاکی کند و نظر سوم این است، که در حد فاصل بین خون بینی مدتی را که فرد خون نمی بیند، پاک می باشد. از نظر رهبر باید همه روزها را حتی پاکی ها را حیض قرار دهید، بنابراین شما تا نه روز حیض بوده اید و باید بعد از لک دیدن در روز نهم اگر پاک شدید، غسل حیض کنید. نظر مراجع عظام نسبت به پاکی وسط حیض:👇 ✍️ همه مراجع (به جز سیستانى، صافى و مکارم): باید همه روزها حتى پاکى وسط را حیض قرار دهد. [۱] ✍️آیةاللّه مکارم: تنها باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و روزهاى پاکى (وسط) حیض نیست و حکم زنان پاک را دارد و با مشاهده خون در روز نهم و پاک شدن بعد از آن دوباره باید غسل حیض کند.[۲] ✍️ آیات عظام سیستانى و صافى: باید روزهایى را که خون دیده، حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب بعد از پاک شدن اول، غسل کند و عبادات خود را تا روز هشتم به جا آورد؛ آن گاه اگر لکه اى از خون مشاهده کرد و پاک شد، دوباره باید غسل حیض کند.[3] 📚 منابع: ۱. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴، وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۰ ۲. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴. ۳. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.
🌺 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام زمانی که در ساعت ۳ صبح روز یکشنبه حیض شده باشیم، ده روز چه زمانی کامل می شود؟ 📤پاسخ: سلام علیکم یک روز شما غروب آفتاب روز یک شنبه کامل می شود و غروب آفتاب روز دوشنبه، دو روز کامل می شود و همینطور شمارش را ادامه دهید تا ده روز کامل شود. به عبارت دیگر غروب آفتاب روز دهم، یعنی روز سه شنبه هفته بعد ده روز کامل می شود. توضیحات بیشتر: اگر شروع حیض زن، از مغرب تا طلوع فجر یا طلوع شمس باشد: ✍️اکثریت مراجع عظام: تا غروب روز همان روز یک روز حیض او کامل می شود و غروب آفتاب روز دهم‌، حیض او پایان می یابد. ✍️آیه الله زنجانی: هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود، بنابراین تا فردا همان ساعت شروع خون، یک روز کامل می شود. اما اگر شروع خون دیدن در طول روز یعنی از اذان صبح تا غروب آفتاب باشد، از نظر همه مراجع عظام هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود و حداقل زن باید ۷۲ ساعت پشت سر هم آلوده به خون حیض باشد، تا حیضش محقق شود به عنوان مثال اگر ساعت ده صبح خون ببیند باید تا ده صبح روز چهارم این خون ادامه یابد تا سه روز او کامل شود و حیض محقق شود و ساعت ده صبح روز یازدهم ده روز او کامل می شود. 📚منابع: توضیح المسائل مراجع، م 443؛ توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، م 446.
👶حکم 👶 📤 پرسش کاربر در گروه: سلام. اگر جنینی که ناقص است ودکتر مجوز سقطش را داده است، سقط کنیم، گناه دارد؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری سقط جنين به خاطر ناقص الخلقه بودن، جایز نیست. نظر مراجع عظام نسبت به سقط جنین ناقص الخلقه:👇 ✍️آيه اللّه مكارم شیرازی: اگر در مراحل ابتدايى جنين باشد و به صورت انسان كامل در نيامده و هنوز روح در آن دميده نشده باشد و تولدش باعث مشقت و سختی شديد براى پدر و مادرش گردد، اشكال ندارد و بنابر احتياط ديه را هم بايد بدهند[1]. ✍️آيه اللّه فاضل لنکرانی: سقط جنین ناقص الخلقه جايز نيست مگر در موارد ضرورت.[2] ✍️بقیه مراجع عظام: سقط جنين بخاطر ناقص الخلقه بودن جنین جایز نیست.[3] 📚منابع: ۱. مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۴۸۷. ۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۷۱. ۳. خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۶۱؛ سيستانى، سايت، سقط جنين؛ بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص۴۳؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۴۱۰؛ دفتر: وحيد و نورى.
🌺حکم روزه ماه رمضان در زمان کرونا🌺 پرسش کاربر در گروه:📥 سلام خسته نباشید. کسی که درمنزل مریض کرونایی دارد وهمه اعضای خانواده هم کنارش بودند و احتمال دارد ناقل باشند و کرونا هم داشته باشند. آیا روزه گرفتن در این شرایط بر اعضای خانواده واجب است؟ پاسخ: 📤 روزه از واجبات دین اسلام است که از نظر همه مراجع عظام ترک آن ، تنها در صورتی جایز است که انسان گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن او باعث ۱.ایجاد بیماری در او می شود ۲. شدت گرفتن بیماری می شود ۳. افزایش پیدا کردن طول مدت بیماری و به تأخیر افتادن سلامتی او می شود بنابراین اگر انسان نسبت به این موارد بالا خوف داشته باشد و این ترس و نگرانی اش منشا عقلایی داشته باشد، می تواند روزه خود را افطار کند اما باید قضای آن را بجا آورد. نکته:👌 تشخیص ضرر داشتن روزه، بر عهده مکلف است. البته اگر مکلف از طریق گفته متخصصین متدین نیز به این اطمینان برسد، کفایت می کند. توجه 📣📣 اگر افراد به هر عنوان نتوانند روزه بگیرند، حق روزه‌خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است. منبع: استفتائات مراجع.
🌺# ملاک_پاک_شدن_از_حیض🌺 پرسش کاربر در گروه:📥 سلام ایام حیض من همیشه ده روز بود، یعنی دهم که تمام می شد پاک می شدم ولی امروز روز نهم هست و هیچ ترشحی نیامده و کامل پاک هستم، آیا باید تا روز دهم صبر کنم یا اینکه امروز باید غسل کنم؟ مرجع : آیت الله خامنه ای. پاسخ:📤 سلام علیکم ملاک در پاک شدن از خون حیض، تعداد روز نیست، بلکه هر زمانی از داخل کاملا پاک بودید، باید غسل کرده و اعمال عبادی خود از قبیل نماز و روزه را بجا آورید. برای اطمینان از پاکی باید آزمایش کرد به این صورت که پس از قطع شدن خون، مقداری پنبه داخل فرج نماید و پس از کمی صبر و خارج نمودن، اگر تمیز بود حکم به پاک بودن کرده و غسل نماید. توضیحات بیشتر:👇👇 یک فکر اشتباهی که بین خانم ها رواج پیدا کرده، این است که خانم ها فکر می کنند باید حتما سر هفت روز یا ده روز یا سه روز پاک شوند، در صورتی که اصلا تعداد روز مهم نیست. ملاک تمام شدن مدت زمان حیض، پاک شدن کامل از خون حیض است. اگر خانم در هر زمانی از داخل آلوده نبود، می تواند غسل کرده و اعمال عبادی خود را انجام دهد، اما اگر بعد از غسل دوباره خون یا ترشحاتی که ادامه خون است را مشاهده کرد، باید دوباره بعد از یقین به پاکی، غسل را مجدد انجام دهد. نکته:👌 البته خون اگر بیشتر از ده روز باشد، حکم استحاضه دارد و حیض بیشتر از ده روز طول نمی کشد. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، م 506.
🌺 تشخیص_حیض🌺 پرسش کاربر در گروه:📥 سلام من همیشه ابتدای خون حیض دو روز فقط لکه بینی دارم و بعد خونریزی ام شروع می شود، آیا این دو روز هم جز حیض است؟ پاسخ:📤 سلام علیکم ملاک در حیض بودن استمرار داشتن آلودگی حداقل در داخل به مدت سه روز است. بنابراین اگر در این دو روز هر زمان خود را معاینه می کنید آلوده هستید، این دو روز هم حیض است، اما اگر در این دو روز لک می بینید و بعد مدتی حتی در داخل پاک هستید و بعد دوباره لک می بینید، استحاضه هستید و باید به احکام استحاضه عمل کنید و نماز و روزه خود را بجا آورید. توضیحات بیشتر: 👇👇 خیلی از خانم ها سوال می کنند که ابتدای شروع حیض لکه هایی می بینند که شرایط خون حیض مثل قرمز بودن خون، با فشار بودن و ... را ندارد، در این موارد چه باید بکنند؟ در پاسخ به همه این خانم ها باید گفته شود که از نظر همه مراجع عظام شرط اصلی در حیض بودن استمرار خون به مدت سه روز است، این استمرار معنايش اين نيست كه در تمام سه روز خون بيرون آيد، بلكه اگر در فضاى داخل فرج آلوده به خون باشد كافى است. بنابراین اگر خانمی حتی لکه های قهوه ای ببیند اما در طول سه روز یکسره در داخل آلوده باشد، آن لکه بینی ها همه جز حیض است. نکته:👌👌 فقط آیةاللَّه صافى می گوید اگر خون سه روز اول پشت سر هم نباشد به عنوان مثال دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، بنابر احتیاط واجب در روزهایى که خون مى بیند، باید بین کارهاى مستحاضه و احکام حائض جمع کند و در روزهایى که خون نمى بیند، کارهایى که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد. البته ایشان احتیاط واجب داده اند و مقلدین ایشان مى توانند در این مسئله، به فتواى سایر مراجع تقلید عمل کنند. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، م 441 و دفتر: خامنه ای.
🌺 🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام آیا بيدار كردن فرزندان برای نماز صبح واجب است؟ در صورتی که حتی از صدا زدن برای نماز صبح عصبانی و ناراحت می شوند؟ مرجع: آیه الله مکارم شیرازی. 📤پاسخ: سلام علیکم فرزند یا هر شخصی که به سن تکلیف رسیده است، به قصد امر به معروف و نهی از منکر واجب است بیدارش کنید، البته سعی کنید با ملایمت و مهربانی این کار را انجام دهید تا با دیدن عطوفت شما، ناراحت نشود و بلکه تشویق شود. نظر مراجع عظام در این مسأله:👇👇 📝آیت الله خامنه ای:در فرض سؤال اگر بیدار نکردن آنها موجب سهل‌انگاری و استخفاف به امر نماز باشد باید آنها را بیدار نمایيد وگرنه وظيفه‌ای نداريد 📝آیت الله زنجانی: بيدار كردن فرزندان و همسر و ديگران براي نماز صبح واجب نيست مگر اينكه خودشان چنين درخواستي داشته باشند و شخص در مورد نماز ديگران غير از تشويق و ترغيب قولی و فعلی وظيفه ديگری بر عهده ندارد. 📝 آیت الله سیستانی:اگر از روی سهل انگاری باشد، به عنوان امر به معروف لازم است. 📝 آیت الله مظاهری:اگر ناراحت می شوند واجب نیست. منبع: استفتائات مراجع.
🌺حکم نماز صبح در شب های مهتابی🌺 پرسش کاربر: آیا برای نماز صبح در شب های مهتابی لازم است نماز را با ده دقیقه تاخیر از اذان صبح بخوانیم؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم. از نظر اکثریت مراجع عظام و همچنین آیه الله خامنه ای زمان نماز صبح از طلوع فجر صادق تا طلوع آفتاب است و فرقی بین شب های مهتابی و غیر مهتابی در وقت نماز صبح تفاوتی نیست و لی مومنین جهت رعایت احتیاط در مورد وقت نماز صبح، ۵ الی ۶ دقیقه بعد از اذان صبحی که از رسانه ها پخش می شود، نماز صبح را بخوانند. البته این احتیاط مستحب است یعنی این تاخیر ۵ الی ۶ دقیقه بهتر است. نظر مراجع عظام در این مسأله:👇👇 📝آیات عظام:امام خمینی، شبیری زنجانی : طلوع فجر بین شب‌هاى مهتابى و غیر مهتابى فرق دارد و در شب‌هاى مهتابى فجر صادق دیرتر محقق مى‌شود و لذا در شب های مهتابی نماز صبح را بنابر احتیاط واجب باید دیرتر خواند. [2] 📝آیت الله مکارم شیرازی: وقت اذان صبح در شب هاى مهتابى و غیر مهتابى یکسان است و معیار، ظاهر شدن نور شفق در افق است، هرچند بر اثر تابش مهتاب نمایان نباشد.[3] نکته:👌👌 شبهای مهتابی یا «لیالی مقمره»، به شب هایی گفته می شود که در مقایسه با دیگر شبها روشن‏ تراند؛ به گونه‏ ای که تابش نور ماه مانع رؤیت فجر صادق در اول وقت طلوع آن می‏ گردد و رؤیت سپیده صبح در این شبها با کمی تأخیر (حدود ده دقیقه بر حسب نوسان نور ماه) امکان ‏پذیر است. بنابراین، علاوه بر شبهای سیزده تا هفدهم که قرص ماه به نسبت کامل و نور آن زیاد است، بر شب های پس از آن- تا نزدیک به اواخر ماه- نیز به جهت نزدیک شدن تدریجی ماه به افق شرعی شب های مهتابی اطلاق شده و حکم شب های مهتابی را دارند. 📚منابع: ۱. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. ۲. توضیح المسائل امام خمینى ، ص 621‌.سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی. ۳. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
🌸حکم خواندن زیارت عاشورا در زمان حیض 🌸 📥پرسش کاربر در گروه: سلام آيا در زمان عادت ماهيانه خواندن زيارت عاشورا و انجام سجده آن اشكال دارد؟ 📤پاسخ: از نظر همه مراجع خواندن زیارت عاشورا و انجام سجده آن اشكالی ندارد.‌ آن چیزی که در زمان حیض حرام است، از نظر برخی مراجع عظام خواندن آیاتی است که سجده واجب دارند و از نظر برخی دیگر خواندن سوره هایی است که در آن سجده واجب وجود دارد. نکته:👌 فقط در چهار سوره نجم ، سجده، فصلت و علق سجده واجب وجود دارد. در بقیه سوره ها که سجده مستحبی است و همچنین زیارت عاشورا که سجده مستحبی است، خواندن آیه سجده دار یا سوره آن و خواندن زیارت عاشورا و انجام سجده هیچ اشکالی ندارد. 📚 منبع:
🌺حکم نشستن افراد روی صندلی در صف اول نماز جماعت🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام آیا نشستن نفر اول در قسمت زنانه در نماز جماعت روی صندلی ، باعث ایجاد اشکال در نماز جماعت بقیه افراد می شود؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. نشستن افرادی که روی صندلی هستند در صف اول یا نفر اول در قسمت زنانه، هیچ اشکالی به نماز دیگر افراد وارد نمی کند؛ چرا که نماز فردی که روی صندلی به خاطر عذر می نشیند مانند دیگر افراد صحیح و کامل است و هیچ اختلالی در اتصال برقرار نمی کند. نکته:👌👌 اینکه در نماز جماعت باید اتصال برقرار باشد به این معناست که اگر در نماز جماعت، بین مأموم و امام، یا بین مأموم و کسى که مأموم به واسطۀ او به امام متصل است کمتر از یک قدم بزرگ[حدود یک متر] فاصله پیدا شود، نماز جماعت او به هم نمی‌خورد، ولی اگر این فاصله بیش از این مقدار بود، نمازش فرادى می‌شود و صحیح است و باید حمد و سوره را خود بخواند و نماز را ادامه دهد. 📚منبع: امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل محشی، ج‌1، ص 784.
🌺حکم 🌺 پرسش کاربر در گروه: حکم رفتن خانم پیش دکتر متخصص مرد چیست؟ پاسخ: اگر رجوع زن به متخصص مرد مستلزم نگاه یا لمس حرام نباشد، اشکالی ندارد. اما اگر این رجوع مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد،طبق نظر همه مراجع اگر پزشک زن وجود نداشته باشد، می توان به پزشک مرد مراجعه کرد، اما در صورت بودن پزشک زن رجوع به مرد جایز نیست مگر اینکه احتمال خطر وجود داشته باشد، که در اینصورت مراجعه به مرد اشکالی ندارد. استفتائات مراجع عظام: همه مراجع (به جز سيستانى و تبريزى): اگر پزشک هم جنس وجود دارد نمی توان به غیر همجنس رجوع کرد و تخصص بيشتر باعث نمى شود كه زن به پزشك مرد مراجعه كند؛ مگر آنكه ضرورت و احتمال خطر در ميان باشد.۱ آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر پزشک هم جنس وجود دارد نمی توان به غیر همجنس رجوع کرد ولی اگر تخصص پزشك مرد در آن بيمارى بيشتر باشد، مراجعه به او اشكال ندارد.۲ 📚منبع [۱]. بهجت، احكام و استفتائات پزشكى، ص30، س4 و 8، ص 33، س 18؛ نورى، استفتائات، ج1، س943 و 933 و 956؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 1303؛ امام، استفتائات، ج3، نظر، س42 و 43؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2091 و 2087؛ مكارم، استفتائات، ج1، س803 و 1567؛ دفتر: وحيد. [۲]. سيستانى، پزشكى، س1 ، م21؛ تبريزى، استفتائات، س1545.
🍂🍂حکم اپیلاسیون🍂🍂 پرسش آیا بدن جایز است؟ پاسخ طبق نظر تمامی مراجع تقليد كردن و دست زدن به عورت ديگري (به غير از همسر) جايز نيست و حرام مي باشد. اپیلاسیون نیز با لحاظ دو شرط جایز است: اول اینکه این کار ضرری نداشته باشد. که تشخیص این ضرر نداشتن به عهده ی خود شخص یا متخصصان می باشد. دوم اینکه مستلزم کار حرامی نباشد؛ یعنی نگاه یا لمس حرام در بین نباشد. اما اگر ضرر داشته باشد یا مستلزم نگاه حرام باشد اشکال دارد. در نتیجه عورت جایز نیست،چون مستلزم نگاه حرام است ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد. 📚استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.
لینک کانال. در ایتا👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج) 🌺🍀🌺🍀🌺🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 خمس واحدهای اضافی منزل 💠 سؤال: اگر شخصی، خانۀ کلنگی خود را تحویل دهد تا در محل آن، چند واحد آپارتمان احداث شود و در مقابل خانه، دو واحد آپارتمان دریافت کند؛ آیا واحد اضافی که مورد استفاده شخصی نیست، خمس دارد؟ ✅ جواب: اگر قصد تجارت (فروش واحد اضافی) داشته و مشتری برای خرید آن موجود باشد، مقدار افزایش قیمت پس از کسر تورم، متعلق خمس است. اما اگر قصد فروش نداشته و تنها قصد اجاره دادن داشته باشد، تا زمانی که نفروخته، خمس ندارد و پس از فروش، افزایش قیمت آن (پس از کسر اصل و مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش خواهد بود. 🆔 رهبر
📜سیره علما 💠بخش سوم 📿فرزند آیت الله قاضی می‌نویسد: 🔹مرحوم قاضی علاقه شدیدی به آقا سید مرتضی کشمیری و آقا سید احمد کربلایی رحمهم‌الله داشت. 🔸 هیچ‌گاه آن دو را فراموش نمی‌کرد و در هر مناسبتی نکته یا خاطره‌ای از ایشان نقل می‌کرد و یا از کرامات‌، بزرگواری‌، سعه صدر، خلوت کردن برای عبادت‌، مراقبت، عمل به مستحبات و ترک نواهی و مکروهات او سخن می‌گفت، تا جایی که هر شنونده‌ای را به حیرت و شیفتگی وا می‌داشت و دل‌ها را متوجه خود می‌کرد. 📚کتاب آیات نور ص۳۷ ✅ادامه دارد...
🔰 قرآن کریم و ائمه اطهار علیهم السلام در چه مسائلی مارا دعوت به تدبر در قرآن کریم می کنند؟ 📚 صفحه:۲
🔰 قرآن کریم و ائمه اطهار علیهم السلام در چه مسائلی مارا دعوت به تدبر در قرآن کریم می کنند؟ 📚 صفحه:۳
🌹سهم : خطبه ۱۹۳ ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 ، خطبه متّقین 2⃣ شب پرهيزكاران 🔻 پرهيزكاران در شب بر پا ايستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفكّر و انديشه می خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می يابند. وقتی به آيه ای برسند كه تشويقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند و با جان پرشوق در آن خيره شوند و گمان می برند كه نعمتهای بهشت در برابر ديدگانشان قرار دارد و هرگاه به آيه ای می رسند كه ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند و گويا صدای برهم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنين افكن است، پس قامت به شكل ركوع خم كرده، پيشانی و دست و پا بر خاك ماليده و از خدا آزادی خود از آتش جهنم را می طلبند. 3⃣ روز پرهيزكاران 🔻پرهيزكاران در روز دانشمندانی بردبار و نيكوكارانی باتقوا هستند كه ترس الهی آنان را چونان تير تراشيده لاغر كرده است. كسی كه به آنها می نگرد می پندارد كه بيمارند اما آنان را بيماری نيست و می گويد: مردم در اشتباهند، در صورتيكه آشفتگی ظاهرشان از امری بزرگ است. از اعمال اندك خود خشنود نيستند و اعمال زياد خود را بسيار نمی شمارند، نفس خود را متّهم می كنند و از كردار خود ترسناكند. هرگاه يكی از آنان را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شد در هراس افتاده می گويد: من خود را از ديگران بهتر می شناسم و خدای من، مرا بهتر از من می شناسد. بار خدايا! مرا بر آنچه می گويند محاكمه نفرما و بهتر از آن قرارم ده كه می گويند و گناهانی كه نمی دانند بيامرز. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۱۹۳ ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 ، خطبه متّقین 4⃣ نشانه های پرهيزكاران 🔻و یکی از نشانه های پرهيزكاران اين است كه او را اينگونه می بينی: در دينداری نيرومند، نرمخو و دورانديش، دارای ايمانی پر از يقين، حريص در كسب دانش و با داشتن علم بردبار و در توانگری ميانه رو، در عبادت فروتن و آراسته در تهيدستی، در سختی ها بردبار، در جستجوی كسب حلال، در راه هدايت شادمان، پرهيزكننده از طمع ورزی می باشد. اعمال نيكو انجام می دهد و ترسان است. روز را به شب می رساند با سپاسگزاری، و شب را به روز می آورد با ياد خدا، شب می خوابد اما ترسان و برمی خيزد شادمان، ترس برای اينكه دچار غفلت نشود و شادمانی برای فضل و رحمتی كه به او رسيده است. اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش می كند، روشنی چشم پرهيزكار در چيزی قرار دارد كه جاودانه است و آنچه را ترك می كند كه پايدار نيست، بردباری را با علم و سخن را با عمل، درمی آميزد. پرهيزگار را می بيني كه آرزويش نزديك، لغزشهايش اندك، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراكش كم، كارش آسان، دينش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده، خشمش فرو خورده است. مردم به خيرش اميدوار و از آزارش در امانند، اگر در جمع بيخبران باشد نامش در گروه يادآوران خدا ثبت می گردد و اگر در يادآوران باشد نامش در گروه بيخبران نوشته نمی شود، ستمكار خود را عفو می كند به آنكه محرومش ساخته می بخشد، به آن كس كه با او بريده می پيوندد، از سخن زشت دور و گفتارش نرم، بديهای او پنهان و كار نيكش آشكار است. نيكی های او به همه رسيده و آزار او به كسی نمی رسد. در سختی ها آرام و در ناگواريها بردبار و در خوشيها سپاسگزار است، به دشمن ستم نكند، و نسبت به آنكه دوست دارد به گناه آلوده نشود، پيش از آن كه بر ضد او گواهی دهند به حق اعتراف می كند، و آنچه را به او سپرده اند ضايع نمی سازد، و آنچه را به او تذكر دادند فراموش نمی كند. مردم را با لقبهای زشت نمی خواند، همسايگان را آزار نمی رساند، در مصيبتهای ديگران شاد نمی شود و در كار ناروا دخالت نمی كند و از محدوده حق خارج نمی شود. اگر خاموش است سكوت او اندوهگينش نمی كند و اگر بخندد آواز خنده او بلند نمی شود و اگر به او ستمی روا دارند صبر می كند تا خدا انتقام او را بگيرد. نفس او از دستش در زحمت، ولی مردم در آسايشند، برای قيامت خود را به زحمت می افكند، ولی مردم را به رفاه و آسايش می رساند، دوری او از برخی مردم، از روی زهد و پارسایی و نزديك شدنش با بعضی ديگر از روی مهربانی و نرمی است، دوری او از تكبر و خودپسندی و نزديكی او از روی حيله و نيرنگ نيست، سخن امام كه به اينجا رسيد، ناگهان همام ناله ای زد و جان داد. امام (علیه السلام) فرمودند: سوگند به خدا من از اين پيش آمد بر همام می ترسيدم، سپس گفت: آيا پندهای رسا با آنان كه پذيرنده آنند چنين می كند؟ شخصی رسيد و گفت: چرا با تو چنين نكرد؟ امام (علیه السلام) پاسخ داد: وای بر تو، هر اجلی وقت معينی دارد كه از آن پيش نيفتد و سبب مشخصی دارد كه از آن تجاوز نكند، آرام باش و ديگر چنين سخنانی مگو، كه شيطان آن را بر زبانت رانده است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَنِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ لَاخَلَقَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏ همانا كسانى كه پیمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچیزى مى فروشند، آنان برایشان نصیبى در آخرت نیست و خداوند در قیامت با آنها سخن نمى گوید و به آنان نیز نظر (لطف) نمى كند، آنها را (از گناه) پاك نمى سازد و براى آنان عذابى دردناك است. این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour۰