#یادداشت_۳۸
۲۹ مرداد ۱۴۰۰
آقای پناهیان اینطرف هم هنوز انقلاب نشده!!
خاطرم هست چند سال پیش استاد پناهیان عزیز در مقام نقد سینما "وَما يَتَعَلّقُ بِه" میگفتند: این طرف هنوز انقلاب نشده! یعنی از لحاظ محتوا، شکل و قالب فیلمها، انگار در سینمای دهه ی چهل شمسی سیر می کنیم.
این چند شب که در #قم و در چهار مجلس از بزرگترین مجالس محرم این شهر حضور پیدا کردم، حقيقتا فهمیدم که اینطرف هم هنوز انقلاب نشده! و اتفاقا چون اینجا انقلاب نشده، هنوز در سینمای دهه ی چهل نفس می کشیم.
مهم ترین مجالس قم یعنی مهمترین مجالس شیعه در جهان. درحالیکه للأسف، هنوز هم محور اصلی این سخنرانی ها همان خرده رفتارهای فردی است و "خواهرم گیسو بر باد مده تا ندهی بر بادم"! اصلا انگار نه انگار که بعد چهارده قرن خون دل خوردن و دعوت، چهل و پنج سال از لبیک انقلاب می گذرد و معارف شیعی صاحب حاکمیت و قدرت اجرایی شده و از حاشیه به متن آمده.
تقریبا در ۹۵ درصد منابر سخن از دعوت مردم به تقواست اما کجاست یک #خطیب_انقلابی که از نسبت میان نظام اقتصادی موجود و تقوا سخن بگوید، یا از تاثیر مستقیم اصول حاکم بر نظام تغذیه ی کشور و صالح شدن مردم خطبه بخواند. آنگاه پس از ده شب سخنرانی، مجموعه ای از اقدامات کاربردی جایگزین و استنباط شده از معارف شیعه را به حکومت پیشنهاد دهد، تا در اثر اجرای آن راه حل های دینی، مردم شیعه شوند و پیرو مولا.
سیل بنیان کن آپارتمان سازی ضد حیا و خانواده را رها کرده ایم، گردباد مسموم نظام تعلیم و تربیت سکولار را وانهاده ایم، نظام تغذیه محرک شهوت را نمی بینیم و کماکان در خواهرم گیسوانت و برادرم چشمانت سیر می کنیم. البته که این موضوعات هم پر اهمیت است اما سخن در اولویت ها و علاج سرچشمه های آلوده و زیرساخت هاست.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۳۹
۲ شهریور ۱۴۰۰
#نکته_های_روشی پیرامون نظریات نقشه الگوی پیشرفت (درآمدی بر مباحث فقه البیان_ شماره اول)
باتوجه به اینکه در حال حاضر مجموعه ای از نظریات الگوی پیشرفت اسلامی در حال طرح در محافل نخبگانی مختلف است، تصمیم گرفتم در چند یادداشت به برخی از اصول روشی حاکم بر نحوه استنباط و استخراج این نظریات فقهی(فقه البیان) اشاره کنم.
باب بیان مبتنی بر مُکث یکی از ابواب ۹ گانه فقه البیان است. تبویب هر نظریه در قالب الگوی ساخت، عصاره ی آن چیزی است که در این باب مورد دقت قرار می گیرد و از سه بخش تشکیل شده:
۱. #تعریف: در این مرحله تعریف فقهی مختارمان را از موضوع مورد بررسی ارائه می دهیم.
۲. #تصویر: در این بخش به بیان فواید آن تعریف برای زندگی مخاطب می پردازیم.
۳. #تصمیم: با ارائه اقدامات کاربردی به شرح چگونگی تحقق تعریف و تصویر در عالم واقع می پردازیم.
به عنوان مثال در مقابل مقررات ملی ساختمان که به محوریت مصالح و استحکام آن خانه را تعریف کرده میکند، ما خانه را به زیرساخت تنظیم روابط انسانی تعریف میکنیم. در مرحله ی دوم به بیان ده فایده ی مترتب بر ساخت خانه ی اسلامی و یا به تعبیر روایت دار واسعه می پردازیم و در مرحله ی سوم نیز مجموعه اقدامات لازم برای عملیاتی شدن تعریف و تصویرمان را شرح می دهیم. تصمیماتی مانند مسئله بسیار مهم احیای زمین های موات.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۰
۶ شهریور ۱۴۰۰
دومین یادداشت پیرامون #نکته_های_روشی حاکم بر نحوه ی استنباط نظریات الگوی پیشرفت
در این شماره به شرح مختصر باب بیان مبتنی بر #تامل، به عنوان یکی دیگر از ابواب فقه البیان می پردازیم. عرض شد یک نظریه در صورتی منجر به هدایت میشود که شامل تعریف،تصویر و تصمیم باشد(باب بیان مبتنی بر مُکث). حال میخواهیم بگوییم سازه های سه گانه ی مذکور در هر نظریه، بر روی ساختار سه وجهی #سوال، #اصطلاح و #ارجاع بنا میشود(باب بیان مبتنی بر تأمل). به بیان دیگر هر نظریه برای تفاهم منجر به هدایت، نیاز به وجود این سه گانه هم دارد. توضیح بیشتر اینکه اساس شخصیت آدمی از سویی، و مسئله هدایت از دیگر سوی بر اختیار آدمی بنا شده. این یعنی دعوت به خدا و پیامبر و هدایت الهی بدون وجود رضایت قلبی فرد، هیچ فایده ای نخواهد داشت. بنابراین در مقام تبیین نظریات فقهی الگوی پیشرفت، همیشه به محوریت یک سوال به ارائه بحث می پردازیم. چرا که ایجاد سوال جدید و زنده کردن آن در قلب مخاطب، یعنی ایجاد طلب و خواهش برای دریافت، یعنی اتکا بر ابزار غير جبری برای انتقال معارف به دیگران که حضرت فرمودند: أَلاَ إِنَّ مِفْتَاحَ اَلْعِلْمِ اَلسُّؤَالُ (ر.ک بحارالانوار ج ۳۶ ص۳۵۸). گویی وجود انسان بسته است و کلید ورود به آن زنده کردن یک پرسش در قلب مخاطب است و بعد از ایجاد سوال مشترک میتوان به ارائه بحث پرداخت و انتظار همراهی دیگران را داشت. اما اینکه سوال خوب چیست و چه ارکانی دارد در یادداشت بعدی به آن می پردازیم، همینطور بررسی جایگاه اصطلاحات و ارجاعات در یک نظریه. ان شاالله
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۱
۸ شهریور ۱۴۰۰
#هدف_پنجم_سند۲۰۳۰_در_سریال_گاندو
جبهه أشدّ العداوه ی یهود در پوشش سازمان ملل، برنامه #دگرگون کردن جهان را در ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی طراحی کرده و با قدرت در حال پیاده سازی آن است. عنوان هدف ۵ از سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار که امشب به خوبی مورد اشاره سریال گاندو قرار گرفت این است: #دستیابی_به_تساوی_جنسیتی که البته برای کاهش حساسیت ها در ایران به عدالت جنسیتی ترجمه شد! بند اول این هدف میگوید: پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا! در این منظر باید به تمامی چهارچوب های حکیمانه ی اسلام در زمینه خانواده و در رأسشان مسئله ی مادری پایان داد. چرا که بسیاری از این احکام به مقتضای فطرت زن و مرد #متفاوت وضع شده و اساسا عدالت در اینجا یعنی هماهنگی احکام با همان تفاوتهای فطری. اما تمدن منحوس صهیونیستیم برای سیطره بر عالم و دگرگون جهان به دنبال نابودی خانواده است و این را از طریق شعار زیبای تساوی جنسیتی پیگیری میکند. و این یعنی پایان دادن به زن بودن، به مرد بودن و پایان دادن به خانواده.(توجه بی سابقه ی مجامع مثلا بین المللی به جنبش های همجنس بازی در یکی دو سال اخیر هم در همین راستا ارزیابی میشود). لازم به ذکر است مدل اجرای سند ۲۰۳۰ ابدا قانون محور نیست که مجلس شورای اسلامی بخواهد با حق تحفظ مانع اجرایش شود یا شورای نگهبان سد راهش باشد. مدل اجرای ۲۰۳۰ پنج مرحله ایست و کاملا فکر محور که در بیانیه ی اینچئون دوماه قبل از ۲۰۳۰ به تصویب رسیده. و این یعنی هجوم نرم و حداکثری اسناد بین المللی به هویت شیعه.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۲
۱۱ شهریور ۱۴۰۰
#کدام_عقلانی_تر_است: تقویت سیستم ایمنی یا تقویت سیستم ایمنی!!
تمامی پروتکل های سازمان بهداشت جهانی مبتنی بر قطع زنجیره ی انتقال بیماری و کنترل از بیرون است. پروتکل هایی که بی اثر بلکه مضر بودنش به مرور آشکار میشود. از الکل پاشی تمامی خیابان ها و خانه ها و بیمارستان ها در ابتدای کرونا گرفته تا اشتباه بودن انتقال بیماری از سطوح تا پروتکل مضر پلاستیک کشی های داخل مدارس و ادارات تا بیفایده بودن تست پی سی آر. پروتکلهای که میلیونها نفر را در جهان بیکار کرده، اقتصاد خیلی از کشورها را دچار انحطاط کرده، ميلياردها زباله ی کرونایی از جمله ماسک را وارد طبیعت مظلوم کرده، سطح افسردگی مردم را به آمپر تحمل رسانده، میزان سرچ فحشا و پورن را در جهان بالا برده و بسیاری از فجایع دیگر. حال در مقابل این دستگاه، یک دستگاه علمی حقیقی وجود دارد که مبتنی بر آيات و روایات الهی معتقد است باید بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن از درون متمرکز شویم. دراینصورت به جای یک کرونا هزار ویروس دیگر هم بیاید قدمش بر چشم! امری که مورد اشاره صریح رهبری عزیز انقلاب قرار گرفت(۱۳۹۹/۲/۱۷)اما در دیکتاتوری هوشمند رسانه ای وزارت بهداشت والبته غفلت حزب الله به خاک سپرده شد. این پروتکلهای علمی که هم اکنون زندگی بسیاری از انسانها را از بن بست پروتکل های کرونایی نجات داده، هیچ کدام از عوارض تلخ و سنگین بالا را ندارد و بسیار هم کارآمد است. پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا مبتنی بر آيات و روایات در سه بخش پروتکلهای های ایمنی ساز قلب به عنوان أمير الجوارح، طبایع چهارگانه و عضو درگیر بیماری تنظیم شده است.
#پروتکل_های_مدیریت_ترس
#پروتکل_های_مدیریت_طبع_خشک_سرد
#پروتکل_های_تسهیل_تنفس
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۳
۱۸ شهریور ۱۴۰۰
#مدل_ارزیابی_پروتکلهای_فقهی_مدیریت_کرونا
همانطور که در یادداشت های پیشین عنوان شد، تمامی نظریات فقهی مطرح در اولین نقشه راه الگوی اسلامی پیشرفت، مبتنی بر ساختار سه وجهی سوال، اصطلاح و ارجاع است. #پروتکلهای_فقهی_مدیریت_کرونا یکی از زیر شاخه های نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری است که این نظریه در مقابل بخش سوم سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار ارائه شده. بر این اساس در سخنرانی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا هفت پرسش بنیادین مطرح شده است:
۱. روش تحقیق مطلوب در حوزه سلامت چگونه است؟ ۲. بنابر مباحث الگوی فقهی تحلیل بیماری(پاتولوژی فقهی) بیماری چگونه تعریف میشود و چگونه به وجود می آید ۳.با توجه به پرسش دوم، کرونا چگونه به وجود می آید؟ ۴. پروتکل های فقهی مدیریت کرونا کدامست؟ ۵. پروتکل های تسهيل کننده تنفس و علائم حاد کرونا کدام است؟ ۶. پروتکل های تعديل کننده طبایع در کرونا چیست؟ ۷. پروتکل های تقویت قلب برای بهبود کرونا کدامست؟ از نظر اصطلاحات نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: روش تحقیق مبتنی بر اشراف، تعدیل طبایع، وحدت ترکیبی اعضا، امیر الجوارح، تقویت و تضعیف قلب، دفع اخلاط، نزله، سعوط، تلبینه، آب فاتر، تسهیل تنفس و موارد متعدد دیگر. لازم به ذکر است که در این سخنرانی به هشتاد و چهار منبع ارجاع داده شده که معظم آنها، استنادات به آيات و روایات گرانقدر اسلامی است.
دریافت نسخه کامل سخنرانی از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۴
۲۷ شهریور ۱۴۰۰
#بودجه_بهداشت_جهانی_و_دعوای_بدیهیات!!
قریب دو سه سال است بصورت روزانه مشغول بحث و گفت و گو با دوستانیم که به هزار و یک دلیل نمیتوان به بازی جدید بهداشت جهانی اعتماد کرد و به پروتکل هایش عمل. یک نمونه اش منبع تامین مالی این نهاد صهیونیستی است.
سوال: چه کسی داعش را ایجاد و تامین مالی کرد؟
پاسخ: آمریکا و شرکا
سوال: چه کسی بزرگترین ضربه ی جمعیتی را به تنها مملکت شیعه ی جهان زد؟
پاسخ: آمریکا و شرکا با محوریت بهداشت جهانی.
سؤال: چه کسی بهداشت جهانی(تابع سازمان ملل) را ایجاد کرد و تامین مالی هم میکند؟
پاسخ: آمریکا و شرکا. طبق این گزارش آمریکا با ۸۹۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ بزرگترین حامی مالی بهداشت جهانی با حدود هفت هزار کارمند در سراسر جهان است. جالب اینجاست که موسسه بیل و ملیندا گیتس هم در صدر مموّلین بهداشت جهانی در بخش خصوصی است. عرصه ازین واضح تر؟ اینکه عدهای پروتکل های دائم الاشتباه #سازمان_بهداشت_داعشی را عین می خوانند ریشه در مبانی معرفتی بریده از قرآن و روایات آنها دارد.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۵
۲ مهر ۱۴۰۰
#از_کشتار_صبرا_و_شتیلا_تا_کشتار_رمدسیور!
شاید خیلی ها در جهان نام قتلگاه صبرا و شتیلا را شنیده باشند، برایش خون گریه کرده و هرچه لعن و نفرین داشته را نثار رژیم حیوانی اسرائیل کرده اند. ۳۹ سال از کشتار فلسطینیان بیگناه ساکن در دو اردوگاه صبرا و شتیلا میگذرد. کشتاری که آمار شهدای آنرا تا سه هزار نفر هم ذکر کرده اند.
اما همین چند ماه پیش هم در #یتیم_خانه_ایران یک قتلگاه داشتیم با ۱۲۰۰ کشته بیگناه! برایشان نه اشکی ریختند و نه یادواره ای برگزار. عاملشانش نه تنها محکوم و مجازات نشدند بلکه صاحبان آن تفکر وابسته مسموم پساظریف، کماکان در صدر هستند و میلیون میلیون از بیت المال حقوق میگیرند و میلیارد میلیارد برای #واکسم های مورد تایید مرکز عملیاتشان_سازمان بهداشت جهانی_می پردازند. طنز تلخ این است که اگر نخواهی کورکورانه و کبک وار چشم بر جنایتهای مثلا علمی شان بگذاری متهم به ضد ولایت فقیه میشوی! آری از کشتار ۱۲۵۳ نفره ی کارآزمایی بالینی مشترک!! وزارت بهداشت با سازمان کشتار جهانی سخن میگوییم. نهادی که موسسان و حامیان مالی داعش تاسیسش کرده اند و حمایت مالی. هیچگاه دکتر ملک زاده و دوستانشان پاسخ ندادند که به چه حقی از ۱۱ هزار بیمار یا به عبارت بهتر موش آزمایشگاهی در سراسر جهان، باید ۳۵۰۰ نفرشان ایرانی باشند که بعد هم با افتخار اعلام کنند ۱۲۵۳ نفر در این کارآزمایی جان خود را از دست دادند و داروها هم بیفایده بود ولی در عوض شاگرد اول بهداشت جهانی شده ایم!! کاش یک هزارم این هزینه ها برای کارآزمایی بالینی با محوریت پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا انجام شده بود
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۶
۳ مهر ۱۴۰۰
#تاکید_جدید_رهبری_بر_طب_اسلامی!!!!!!
باید گفت به همان میزانی که وزارت بهداشت در مدیریت کرونا ضعیف عمل کرده، در مدیریت و روایت جملات راهبردی امام جامعه درباره ی کرونا عالی و فنی وارد عمل شده! جملات مهمی از رهبری را حتی به دوستداران ایشان نشان میدهیم و باورشان نمیشود که این را حضرت آقا فرموده باشند، چرا؟ چون وزارت بهداشت خواست که تمام فرمایشات مهم ایشان در خجالت کشیدن از ماسک نزدن بعضی ها خلاصه شود. مثلا آقا در تاریخ ۱۷ اردیبهشت امسال گفتند: "من میخواهم این را بگویم که تولید را میتوان به #سیستم_ایمنی و دفاعی بدن تشبیه کرد؛ این روزها که مسئلهی کرونا هم مطرح است، نقش سیستم دفاعی بدن در مواجههی با ویروسها، با میکروبها و مهاجمهای ضدّسلامت نقش خیلی مهمّی است. همین ویروس کرونا بلاشک وارد خیلی از بدنها شد، لکن آنها مریض نشدند؛ چرا؟ به خاطر اینکه یک سیستم دفاعی سالمِ خوبی داشتند که توانست دفاع کند و امنیّت بدن را تأمین بکند". خیلی خب! مگر حرف اطبای اسلامی چیزی جز تلاش برای تقویت سیستم ایمنی است که رهبری آنرا #خیلی_مهم توصیف میکنند؟ مگر حرفی غیر از تقویت و پیشگیری از درون به جای قرنطینه و فاصله و پیشگیری ناشدنی از بیرون دارند؟ در سخنرانی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا، خواسته ی خیلی مهم رهبری عزیزمان درباره ی چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن به تفصیل عنوان شده.
دریافت متن سخنرانی از اینجا / نمودار سخنرانی اینجا و خلاصه بحث از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۷
۱۴ مهر ۱۴۰۰
#بیل_گیتس_پیامبر_رحمت_عصر_جدید!
پیامبری و امامت یک جامعه وابسته به میزان ارتباط با مردم آن جامعه است و مهم ترین رکن ایجاد کننده ی ارتباط، ارائه ی راه حل برای مشکلات مردم است که فرمود: وَ يَضَعَ عَنْهُمْ إِصرَهم وَالأَغلالَ التي كانَتْ عَلَيْهِم (اعراف/ ۱۵۷). امام و پيامبر حقیقی کسی است که مردم برای رفع مشکلات خود به راه حل های او عمل میکنند. با این نگاه باید اعتراف کرد کسانی مانند بیل گیتس پیامبران عصر جدید ما هستند. او مانند پیامبری که حوزه علمیه معرفی میکند سکولار نیست و از قضا با همه چیز و همه کس کار دارد و برای اهدافش هم برنامه. پيامبر بیل گیتس با سخاوتی ستودنی آنهم در عصری که برای نفس کشیدن هم باید پول بپردازی، تمامی مردم جهان را تحت پوشش واکسیناسیون رایگان خود قرار داده که فرمود: لا أَسْئَلكم عَلَيْهِ أَجْرا ( هود آیه ۵۱). از طرفی در سطح افراد _نه دولتها_ بیشترین کمک های مالی را به سازمان منجی جهانی (WHO) اهدا کرده. او که اکنون مالک بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی آمریکاست، گام دوم حرکت برای حکومت جهانی واحد را آغاز و برای نجات زمین از قحطی و گرسنگی!! اقدام به تولید #گوشت_گاو_مصنوعی کرده که از دغدغههای های هر پیامبری مدیریت تغذیه جامعه بود: يُحِلّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وًيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ(اعراف ١٥٧). ازین واگویه های تلخ که بگذریم امیدواریم وقتی گوشتهای مصنوعی بیل گیتس به بازار ایران رسید، حوزه علمیه نگوید: رفع گرسنگی واجب است و خوردن این گوشتها از باب مقدمه واجب، واجب است و حلال! حوزه برای بازگرداندن جامعه به مسیر امامت أهل بیت علیهم السلام نیاز به ارائه راه حل برای مشکلات مردم بر پایه قرآن و سنت دارد، نظیر آنچه در شاخصه های فقهی ارزیابی غذا می بینیم
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۸
۲۳ مهر۱۴۰۰
#قرآن_و_تخت_جمشید
از مسائلی که طبق معمول به دلیل عدم استمداد علمی از آیات و روایات الهی تبدیل به معضلی برای حکومت شده، موضوع باستانگرایی و دمیدن هرچه بیشتر به دوگانه ی اسلام و ایران است. امری که تقریبا میتوان گفت از جانب حوزه علمیه به عنوان پشتیبان فکری نظام، تاکنون برنامه ای برای مدیریتش ارائه نشده و نظام مظلوم و دست خالی هم در بهترین حالت، به اقدامات امنیتی برای مدیریتش تمسک جسته! منگنه ای که نظام در آن قرار گرفته این است که اجازه ی ارائه ی روایت نادرست دیگران را نمی دهد، اما خودش هم ساختار و محتوایی جایگزین برای روایت ندارد.
نباید این را ترویج دهید، بسیار خب! چه چیزی را ترویج دهیم؟ نمی دانم!
پاسخ مسئله روشن است: انسانها به گذشته خود علاقه دارند و اگر نظام اسلامی روایتی قرآنی، فقهی و با محوریت موضوع #عبرت از گذشته گان ارائه ندهد، بدیهی است که طبق معمول سازمان صهیونیستی ملل و یونسکو پیشقدم خواهند شد و به نفع خویش و بر ضد هدایت به روایت گذشته گان خواهند پرداخت. حقيقتا این میزان از بی توجهی به کتاب الله العظیم دل را می میراند که از سویی اینهمه قرآن و روایات در مورد نحوه ی روایت گذشتگان هدایتگری دارند و از دیگر سوی دست خالی حوزه و نظام در روایت گذشته.
نشست تخصصی الگوی فقهی روایت که به زودی در قم برگزار خواهد شد، آغازی است برای ارائه ی نگرشی جدید از ظرفیتهای میراث فرهنگی با تکیه بر مبانی دینی و ارائه ی روایتی هدایت محور از گذشته گان.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۹
۳ آبان ۱۴۰۰
#ادای_حق_جامعیت_اسلام!
همه ی عزیزان، نخبگان، حوزه، دانشگاه و..... همه و همه را شدیدا توصیه میکنم که سخنرانی روز گذشته #امام_المسلمین آیه الله العظمی امام خامنه ای را با شاه بیت "ادای حق جامعیت اسلام" بارها و بارها و بارها بخوانید و مباحثه کنید و از خود بپرسید:
چرا نباید #طب_اسلامی داشته باشیم؟
در مورد بیانات امام المسلمین، جریان طب اسلامی نه تنها بدهکار بلکه خود را مطالبه گر جدی فرمایشات ایشان می داند.
دریافت سخنرانی حضرت آقا از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۰
۱۲ آبان ۱۴۰۰
#قم_دبی_نیویورک_لاس_وگاس!
چند روز پیش از کنار پل ۱۵ خرداد قم رد میشدم که بنر بزرگ شهرداری توجهم را جلب کرد. یک بنر بزرگ با عکس چند اتوبان و پل بزرگ و این چیزها، وسط هم عکس حرم بی بی جانمان سلام الله علیها! دو روز پیش هم تهران بودم و همین مدل معرفی شهر را دیدم! شهر پر بود از بنرهایی که کنارش نوشته بود: تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام! شما بخواهید مدل معرفی شهرهایی مثل دبی، نیوریورک، لندن و... را هم ببینید دقیقا همین است یعنی عکس برجها، پلهای بزرگ، اتوبوبانها و #سکولاریسم_عریان یعنی همین!
یعنی هیچ نسبتی میان اسلام و شهر وجود ندارد حال آنکه رهبری معظم انقلاب در سخنرانی #تاریخی اخیر با شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام، محدود کردن اسلام به عقاید فردی و ذهنی را خواست و هدف قدرتهای مادی دنیا عنوان کردند. افسوس که حوزه علمیه و نخبگان حزب الله با بی توجهی تمام از کنار این سخنرانی تاریخی هم عبور کردند. پرسش هایی ازین قبیل که مولفه های معرفی یک شهر از نگاه اسلام چیست؟ اساسا هدف مدیریت شهر در اسلام چه مسئله ای است؟ چه نسبتی میان ساختار و کالبد شهر و تربیت اسلامی وجود دارد؟ #شهر_اسلامی به #محوریت نوع روابط انسانی تعریف و ساخته میشود یا به محوریت برج و بارو و سازه ها؟ نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور تلاشی است برای پاسخ به این پرسش ها.
دریافت متن نظریه از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۱
۲۲ آبان ۱۴۰۰
#هشت_میلیون_تن_زباله_کرونایی_تاکنون!
به تازگی یکی از نشریات محیط زيستی آمریکایی گفته تا کنون حدود ۸ میلیون تن زباله ی کرونایی در جهان تولید شده و تازه فهمیده ایم که کرونا تنها زندگی انسانها را به چالش نکشانده بلکه با این زبالهها موجب نابودی حیات بسیاری از حیوانات دریایی هم شده. هشت میلیون تن زباله فقط در حدود ۲ سال! که قاعدتا حجم اصلی زباله ها بسیار بیشتر از این است.
اینکه میگوییم ما #اضطرار_به_فقه داریم یعنی همین. چرا که مهم ترین ویژگی فقه به معنای مجموعه ی عظیم آيات و روایات این است که برآمده از #منبع_اشراف الهی است؛ به همین دلیل است که تنها قرآن میتواند به راه محکم و استوار هدایت کند (سوره اسراء آیه ۹). انسانی که به خودش اشراف ندارد و نسبت به محیط اطراف و میلیون ها و ميلياردها پدیده ی پیچیده مرتبط با هم، به طریق اولی هزاران برابر کم احاطه تر و بی اطلاع تر است، بدیهی است که تمامی تصرفات خودبنیادش منجر به تالی فاسدهای گسترده خواهد شد. می خواهد یک جا را اصلاح کند، ده جا را خراب میکند. تازه این گوشه ی کوچکی از فجایع مدیریتی تمدن ناقص بین و مدعی غرب در موضوع کرونا است. حال آنکه اگر به پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا توجه میشد، حجم این تالی فاسدهای کمر شکن، بسیار بسیار تقلیل می یافت. افسوس که به فرموده ی امام خمینی: ما به این زودی ها از شر تربیت یافتگان شرق و غرب خلاص نخواهیم شد.البته که روی اصلی این سکه کسانی اند که نمی خواهند به فرموده روشن امام خامنهای در #ادای_حق_جامعیت_اسلام لبیک گویند!
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۲
۷ آذر ۱۴۰۰
مناظره شیخ یوسف قرضاوی و دکتر عزم درباره
#اسلام_و_سکولاریسم_در_شبکه الجزیره
اینکه مجاب شدم درباره ی این مناظره تقریبا قدیمی بنویسم، تازه بودن کماکان پرسش ها و استدلال های طرفین بود. شیخ قرضاوی آيات فراوان قرآن را مثال می آورد که اسلام جامع است و میتواند اداره کننده امور باشد و دکتر عزم هم میگفت پس کو؟ کجاست نظام های اداره کننده برآمده از اسلام شما؟ از نکات خیلی جالب مناظره، بحث طرفین در مورد ایران بود. دکتر عزم میگفت اسلام نمی تواند اداره کننده امور باشد نمونه اش هم ایران! عده ای که در قم درس میخوانند و خود را آیه الله می نامند، حال که به حکومت رسیده اند تمامی ارکان حکومت خود را از غرب وام گرفته اند. آنگاه در مقام مثال میگفت: کجا در اسلام انتخابات داریم؟ کجا قانون اساسی داریم کجا رئیس جمهور داریم و... .
آنچه به ذهن می رسد این است که تاکنون معظم اندیشمندان مسلمان معتقد به جامعیت اسلام، دنبال اثبات این موضوع در #ذهن بوده اند، حال آنکه منکران پاسخ خویش را در #عین می طلبند و حق هم همین است. بنظر می رسد در ایران هم چهل سال بحث ذهنی کم فایده برای اثبات جامعیت اسلام کفایت میکند اگر نگوییم زیاده بر حاجت بوده. کاش شیخ قرضاوی به جای خواندن اینهمه آیه و روایات در مورد جامعیت اسلام، یکی از مدلهای تولیدی اسلامی را برای اداره جامعه ارائه می داد. این روش بسیار قابل تفاهم تر است.
فهرست برخی نظریات اسلامی تولید شده از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۳
۱۵ آذر ۱۴۰۰
هزینه تبلیغ در بیلبوردهای اتوبان تهران قم!
سه روز پیش داشتم از تهران برمیگشتم. چند کیلومتر بعد از عوارضی چشمم به شماره موبایل سفارش تبلیغات یکی از بیلبوردهای کوچک روی جاده_ نه بیلبوردهای بزرگ سمت راست و چپ جاده_ افتاد. زنگ زدم! گفتم ببخشید ما یک کتاب داریم میتونیم برای تبلیغش اقدام کنیم؟ با مکث جواب داد، حس کردم در شرف شاخ در آوردن بود از سفارش تبلیغ یک کتاب! گفت بله میتونید. پرسیدم هزینش چقد میشه؟ گفت برای یک ماه چهل میلیون تومن!!!!!!!!!!!!
باید دانست که تبلیغات گسترده کنونی، فرزند مشئوم و ناخلف نظام اقتصاد سرمایه داری #متمرکز غربی است که به دلیل همین خاصیت متمرکز بودن، قاعدتا انحصاری و #قارون_پرور هم هست و در مرتبه ی بعد بدیهی است که محصولات یک یا چند کارخانه ی محدود در یک کشور پهناور، نیاز به تبلیغات حداکثری کنونی هم دارد. اوج کاری هم که بعد از انقلاب برای اسلامی سازی تبلیغات بازرگانی انجام داده ایم این بوده که برخلاف غربی ها، سر زنان زیبای ابزار تبلیغات، حجاب پوشانده ایم، همانطور که بانک حرام ربوی برپا کرده ایم و انصارش نام نهاده ایم و یا مجتمع های مسکونی ضد هدایت لوکوربوزیه را به جان مردم انداخته ایم و نامش را مجتمع پيامبر و صلوات و ....گذاشته ایم! در چهلواره ی دوم انقلاب بیش از همه نیازمند گفتو گوهای تفصیلی در مورد طرحهای اصیل زندگی دینی هستیم.مانند تلاشی که در کتاب فقه المکاسب صورت گرفته است.
دریافت کتاب از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۴
۲۴ آذر ۱۴۰۰
بهترین روش دفاع از امام علیه السلام چیست؟
شاید مهم ترین نیاز بشر، امان و آرامش باشد. اهل بیت علیهم السلام در معارف تشيع، پاسخِ به این نیاز بنیادین معرفی شده اند. آنهم نه فقط برای انسانها بلکه برای تمام أهل زمین. حضرت نبی الله الاعظم میفرمایند: اَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ(بحارالانوارج۲۳ص۱۹). بنظر می رسد تمرکز تشیع بر روی مفهوم محوری #امان مطلق بودن أهل بیت علیهم السلام، بسیار برّان تر و رساتر از روشهای کنونی خواهد بود. چرا که این مفهوم قابلیت تفاهم حداکثری با تمام ابنای بشر را دارد. از أهل سنت و مسیحی گرفته تا وهابی و بودایی و ملحد، زیرا محال است کسی بگوید آرامش جسم و جانم برایم مهم نیست! الان ما اثبات میکنیم بر حقیم، کما اینکه آنها هم حقانیت مذهب خودشان را اثبات میکنند. اما اگر روی #مرجعیت_علمی انحصاری و برآمده از اشراف امام علیه السلام که منشا امان است تمرکز کردیم و پاسخ نیازها و مشکلات اساسی بشر را دادیم، آیا جایی برای امامت دیگران باقی خواهد ماند؟ ائمه ای که با علم ناقص و بخشی خود، منشا ایجاد نا امنی و ظهور فساد در برّ و بحر هستند. به فضل الهی در جلسه ۱۱ دی ماه در دانشگاه علم و صنعت، جدول فقهی تسخیر ارائه خواهد شد. جدولی که با تکیه بر روایات گرانقدر أهل بیت علیهم السلام، حدود ۲۰۰ شی پرکاربرد موجود در طبیعت را برای پاسخ به مشکلات بنیادین انسان معرفی میکند.
و حال یک سوال: جلوه ای کوچک از امام ما، ارائه راه حل برای حدود ۲۰۰ نیاز مهم زندگی انسان است. راه حل امام شما چیست؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۵
۲۹ آذر ۱۴۰۰
حاج آقا مواد بخوای ده دقیقه ای مهیاست!
دو سه روز پیش برای بررسی وضعیت یکی از محلات تقریبا محروم شهر رفته بودم. جمعه بود و شلوغ و شاید حدود ۵۰، ۶۰ نفر زیر ۱۵ سال روی ریل قطار در دسته های مختلف نشسته و طواف قلبی بر گرد کعبه ی موبایل و کلیپ و ناکجا آباد و... . رفتم پارک محل و از دو سه نوجوان در مورد وضعیت مواد مخدر محل پرسیدم. یکیشان با خنده گفت بچه های اینجا از هر ۱۰ نفر ۱۱ نفرشان سیگاری هستند و اگر بخواید میتونید تو همین پارک، ده دقیقه ای مواد مخدر هم پیدا کنید! حال نمیخواهم بگویم هرچه آن نوجوان گفت صد در صد درست است ولی چندان هم دور از واقعیت نیست، چرا که اساس تربیت عمومی_ و نه فردی_ صحیح یا تنظیم روابط انسانی و یا هدایت، متوقف بر ساختار معماری #خانه و کالبد #محله است که در معماری مدرن هر دو حذف و به محوریت سود اقتصادی باز تعریف شده اند. آپارتمان بی حیاط، حیاتی ندارد و ذاتا ضد تربیت است. ذاتا ضد بازی کودکان است و باید پذیرفت که شاخ های مسموم اینستاگرامی، دیر یا زود قلب تربیت تمام بچه های آپارتمانی را خواهند درید. اوج کار فرهنگی ما هم این خواهد بود که هنوز هم فقط بگوییم برادرم چشمانت! خواهرم حجابت!
در نظریه مدیریت شهری محله محور(دریافت) با توجه به وضعیت خانه ها و کالبد محله ها، سه نوع محله مستقل، وابسته و اضطراری تعریف شده است و بسته ی حمایتی از خانواده نیز در نُه گروه تعریف شده.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۶
۸ دی ۱۴۰۰
شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟!
#وسائل_الشیعه یکی از کتابهای گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: #الأطعمة_والأشربة خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور میکند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟
اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر #امام زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون #کدکس_آلیمنتاریوس را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق قرار گرفت. ازین سوی نیز میتوان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاشهای نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده میشود.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۷
۲۰ دی ۱۴۰۰
ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری!
شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل #اختیار و تاکید بر آن، در آيات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است. چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط. حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای. کتابها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای. یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد. از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، #رعایت_ظرفیت دانش آموز است،و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت #ذاتی، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟ اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است.
@Besalamen_amenin
#یادداشت_۵۸
۲۵ دی ۱۴۰۰
آیا کسی در حوزه نیست تا آهن تفتیده به بودجه نویسان نشان دهد؟!
گاهی با تمام وجود آخرالزمان را احساس میکنم. اینکه در زمانه ای هستیم که به فرموده ی حضرت پدر: وَلُبِسَ الاِْسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً(نهج البلاغه خطبه ۱۰۷) اسلام همچون پوستین وارونه پوشیده خواهد شد! و چه وارونگی ازین بالاتر که بارها بر منبرهایت از آهن داغ و تفتیده مولا بگویی، اما چهل سال بعد از انقلاب، نه تنها هیچ طرح و مدلی اسلامی برای تقسیم بیت المال(بودجه) نداری، بلکه به احتمال زیاد با خود میگویی: بودجه مملکت چه ربطی به منِ حوزه و حوزوی دارد؟ کدام وارونگی ازین بالاتر که در قرآن به صراحت بخوانی مدیریت مالی صحیح، ابزار برپا ماندن، قوام و قدرت یک جامعه است.بخوانی که مبادا این امر خطیر را به دست سفها بسپارید که جامعه را فلج و نابود خواهند کرد(سوره نساء آیه ۵) اما در بزرگترین و مهم ترین رویداد #مدیریت_مالی کشور(بودجه ریزی) کمترین دخالتی نداشته باشی. ازین سوی و در غیاب حداکثری حوزه علمیه، کسانی مانند دکتر محمد کردبچه تکنوکرات تحصیل کرده انگلیس، نزدیک نیم قرن است که یکی از محوری ترین افراد در پخش و تقسیم بیت المال مملکت هستند. جالب اینجاست که دکتر کردبچه از ۳ سال قبل از انقلاب تا همین یک ماه پیش در سازمان برنامه و بودجه بوده. شریان حیاتی قوام جامعه اسلامی در دست تحصیل کردگان #اقتصاد_قارونی و ذاتا مسموم غربی است و بسته جامع اصلاح نظام برنامه ریزی کشور یکی از آغازین گام ها برای بازپسگیری این عرصه فوق استراتژیک، از تفکر پوسیده و ضد هدایت غربی است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۹
۲ بهمن ماه ۱۴۰۰
بهترین راه حفظ جایگاه مادری، ساخت خانه ی حیاط دار است! یا چه نسبتی است میان معماری و مادری؟
شاید بدترین نوع دفاع از اسلام، همین مدل جاری ما باشد: یک نکته را گفتن و هزار نگفتن! نمونه بارزش تمرکز بیش از حد بر روی #میوه حجاب است و غفلت از دهها #ریشه_و_تنه ی موثر بر آن. مادری هم از آن مفاهیم مظلوم است که در ميان امواج سهمگین مدرنیته ی ظلمانی، یکه و تنها بدون مفاهیم پشتیبان و زیرساختی در حال تضعیف است.مثلا از مهمترین مسائل موثر بر تقویت و تضعیف #مادری، نظام معماری شهرهاست!. چرا که مادر به عنوان قلب حیات طیبه ی جامعه، نیاز به دهها عامل بنیادین برای انجام صحیح وظیفه اش دارد. از واضح ترین آنها وجود آرامش و فضای کافی برای تربیت کودکان است. و البته که حکایت آپارتمان و فضای تربیتی آرام، حکایت جن و بسم الله است. بدیهی است که وقتی مادری، بستر ظهور نداشته باشد رفته رفته تضعیف و معدوم خواهد شد.در این زمینه بسته ی قوانین فقهی ساختمان در اسلام، قدمی است برای تقویت جایگاه مادری، تربیت و بازگشت آرامش به جامعه. حال علاوه بر تَبَر زهرآگین آپارتمان، دهها اَبَر متغیر دیگر هم وجود دارد که شجره طیبه ی مادری را هدف گرفته اند. از آموزش و پرورشی که خانواده و مادر در آن جایگاهی ندارد تا نظام اقتصاد قارونی که مادری را به هيچ گرفته،تحقیر میکند و دائما میگوید: چرا زنان که نصف جامعه اند باید بیکار باشند؟!!! تا نظام غذایی مسمومی که چند میلیون زن را عقیم و نابارور کرده و... .
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۰
۶ بهمن ۱۴۰۰
لطفا این یادداشت را دقیق تر بخوانید! آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟
چند پرسش برای روشن شدن موضوع:
۱.از ارزشهای انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک #بستر گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت میکند یا تضعیف؟
۲. از دیگر ارزشهای انسانی در اسلام، چشم نداشتن به داشته های دیگران است. سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. حال ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، #بستر_ساز خودنمایی است یا کتمان؟
۳. مورد بسیار مهم دیگر در مسئله هدایت انسان ها، رعایت ظرفیت مخاطبان است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. حال با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟
۴.قلب، مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، #بستر_ساز تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟
۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام است. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، #بستر_ساز رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟
۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی #بستر_ساز تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟
اینها و دهها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۱
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
پیش و بیش از همه برای خودم متاسف و غمینم که چرا تازه؟ آنهم بعد از ده سال حوزوی بودن!!!!
غمگینم که چرا بعد از ده سال حوزوی بودن، تازه به این رسیده ام که به جای پرسه زدن در گنداب های عقل ناقص انسانی، باید غرق در #نهر_عظیم،زلال و لایتناهی علوم کامله ی اهل بیت علیهم السلام شد( کافی ج ۱ ص ۲۲۲) و سرشار اندوه که چرا بعد از ده سال اتلاف عمر در کوچه پس کوچه های تاریک و بن بست شبه علم های انسانی، تازه فهمیده ام که باید وارد مدينة العلم شد و پاسخ #جمیع_ما_یحتاج_الیه_الناس را از چشمه های جوشان حکمت گرفت و به بشریت عرضه نمود(کافی ج ۱ ص ۱۲۸). در این چند روز به دلایلی مشغول مطالعه احادیث حوزه کشاورزی و باغداری بودم. فقط میتوانم بگویم امان از غربت و مظلومیت اسلام و امام اسلام! چرا که شاید کمتر چیزی به اهمیت کشاورز و کشاورزی در منظومه هدایتی أهل بیت علیهم السلام برسد. تا جاییکه صادق آل محمد، کشاورزان را #گنجهای_خدا در زمین خواندند و کشاورزی را محبوب ترین شغل در نزد خدای متعال (تهذیب الاحکام ج۶ ص ۳۸۴). حال ميزان اهتمام حوزه علمیه به کشاورز و کشاورزی را مقایسه کنید با ابلیس یهودی: #بیل_گیتس، که هم اکنون مالک یکصد هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی آمریکاست و حتی به تازگی گوشت مصنوعی هم تولید کرده است. او خوب میداند که چرا امام علیه السلام اینقدر استثنایی در مورد کشاورزی و اهمیت آن سخن گفته است. او به خوبی نسبت میان غذا و تربیت را می داند.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۲
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
زبان دین ما بیش از همه محتاج جهاد تبیین است چرا که جبری است، خشک و فاقد استدلال!
زبان دین و ادبیات شارع، مهم ترین حلقه ی وصل بین خالق و مخلوق است. خداوند متعال از سویی اشیاء عالم را تبیین و توصیف کرده و انسان را به تفکر دعوت نموده است و از دیگر سوی، قدم گذاشتن در مسیر حق را از او طلب نموده و اختیارش را نیز به رسمیت شناخته. معنای واضح این راهبرد، انتخاب متفکرانه ی اختیاری راه نور و هدایت است. اما مشکلی که در ساختار استنباط فقهی ما وجود دارد، برخورد کاریکاتوری با دین و تمرکز بر اوامر و نواهی الهی است. توضیح بیشتر اینکه وقتی در نگاه فقیه، منطق فهم دین اسلام که جامع،کامل،جاودانه و استدلال محور است، محدود شود به احکام و واژه هایی مانند مستحب، واجب، مکروه و حرام، دو نتیجه بدیهی در پی آن خواهد آمد. اول: حداقلی شدن عمل به دین، پس از حداقلی شدن ارتباط دین و مردم در نتیجه حذف استدلال های احکام. چرا که انجام حکم، عینیت و امتداد اجتماعی آن، آخرین مرحله ی کار است و پیش نیازهایی ارتباطی و زیرساختی دارد که عملا متروک و مورد توجه فقیه نیست. دوم: پذیرش عملی سکولاریسم به دلیل بی توجهی به #توصیفات قرآن و روایات از مجموعه ی اشیاء عالم خلقت. به عبارتی دین یک بسته ی جامع و حاوی استدلال، توصیف و حکم است و تا زمانیکه دو مورد اول #منطقاً و منهجاً مورد توجه واقع نشود، احکام حکیمانه اسلام، عینیت و امتداد اجتماعی نخواهد یافت. جدول فقهی تسخیر یک نمونه از توجهات روشی به توصیفات و استدلال های آیات و روایات است.
@besalamen_amenin