eitaa logo
بسلام آمنين
1.8هزار دنبال‌کننده
119 عکس
9 ویدیو
17 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ هزینه تبلیغ در بیلبوردهای اتوبان تهران قم! سه روز پیش داشتم از تهران برمیگشتم. چند کیلومتر بعد از عوارضی چشمم به شماره موبایل سفارش تبلیغات یکی از بیلبوردهای کوچک روی جاده_ نه بیلبوردهای بزرگ سمت راست و چپ جاده_ افتاد. زنگ زدم! گفتم ببخشید ما یک کتاب داریم میتونیم برای تبلیغش اقدام کنیم؟ با مکث جواب داد، حس کردم در شرف شاخ در آوردن بود از سفارش تبلیغ یک کتاب! گفت بله میتونید. پرسیدم هزینش چقد میشه؟ گفت برای یک ماه چهل میلیون تومن!!!!!!!!!!!! باید دانست که تبلیغات گسترده کنونی، فرزند مشئوم و ناخلف نظام اقتصاد سرمایه داری غربی است که به دلیل همین خاصیت متمرکز بودن، قاعدتا انحصاری و هم هست و در مرتبه ی بعد بدیهی است که محصولات یک یا چند کارخانه ی محدود در یک کشور پهناور، نیاز به تبلیغات حداکثری کنونی هم دارد. اوج کاری هم که بعد از انقلاب برای اسلامی سازی تبلیغات بازرگانی انجام داده ایم این بوده که برخلاف غربی ها، سر زنان زیبای ابزار تبلیغات، حجاب پوشانده ایم، همانطور که بانک حرام ربوی برپا کرده ایم و انصارش نام نهاده ایم و یا مجتمع های مسکونی ضد هدایت لوکوربوزیه را به جان مردم انداخته ایم و نامش را مجتمع پيامبر و صلوات و ....گذاشته ایم! در چهلواره ی دوم انقلاب بیش از همه نیازمند گفت‌و گوهای تفصیلی در مورد طرحهای اصیل زندگی دینی هستیم.مانند تلاشی که در کتاب فقه المکاسب صورت گرفته است. دریافت کتاب از اینجا @besalamen_amenin
۵۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ بهترین روش دفاع از امام علیه السلام چیست؟ شاید مهم ترین نیاز بشر، امان و آرامش باشد. اهل بیت علیهم السلام در معارف تشيع، پاسخِ به این نیاز بنیادین معرفی شده اند. آنهم نه فقط برای انسان‌ها بلکه برای تمام أهل زمین. حضرت نبی الله الاعظم میفرمایند: اَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ(بحارالانوارج۲۳ص۱۹). بنظر می رسد تمرکز تشیع بر روی مفهوم محوری مطلق بودن أهل بیت علیهم السلام، بسیار برّان تر و رساتر از روش‌های کنونی خواهد بود. چرا که این مفهوم قابلیت تفاهم حداکثری با تمام ابنای بشر را دارد. از أهل سنت و مسیحی گرفته تا وهابی و بودایی و ملحد، زیرا محال است کسی بگوید آرامش جسم و جانم برایم مهم نیست! الان ما اثبات میکنیم بر حقیم، کما اینکه آنها هم حقانیت مذهب خودشان را اثبات میکنند. اما اگر روی انحصاری و برآمده از اشراف امام علیه السلام که منشا امان است تمرکز کردیم و پاسخ نیازها و مشکلات اساسی بشر را دادیم، آیا جایی برای امامت دیگران باقی خواهد ماند؟ ائمه ای که با علم ناقص و بخشی خود، منشا ایجاد نا امنی و ظهور فساد در برّ و بحر هستند. به فضل الهی در جلسه ۱۱ دی ماه در دانشگاه علم و صنعت، جدول فقهی تسخیر ارائه خواهد شد. جدولی که با تکیه بر روایات گرانقدر أهل بیت علیهم السلام، حدود ۲۰۰ شی پرکاربرد موجود در طبیعت را برای پاسخ به مشکلات بنیادین انسان معرفی میکند. و حال یک سوال: جلوه ای کوچک از امام ما، ارائه راه حل برای حدود ۲۰۰ نیاز مهم زندگی انسان است. راه حل امام شما چیست؟ @besalamen_amenin
۵۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ حاج آقا مواد بخوای ده دقیقه ای مهیاست! دو سه روز پیش برای بررسی وضعیت یکی از محلات تقریبا محروم شهر رفته بودم. جمعه بود و شلوغ و شاید حدود ۵۰، ۶۰ نفر زیر ۱۵ سال روی ریل قطار در دسته های مختلف نشسته و طواف قلبی بر گرد کعبه ی موبایل و کلیپ و ناکجا آباد و...  . رفتم پارک محل و از دو سه نوجوان در مورد وضعیت مواد مخدر محل پرسیدم. یکیشان با خنده گفت بچه های اینجا از هر ۱۰ نفر ۱۱ نفرشان سیگاری هستند و اگر بخواید میتونید تو همین پارک، ده دقیقه ای مواد مخدر هم پیدا کنید! حال نمیخواهم بگویم هرچه آن نوجوان گفت صد در صد درست است ولی چندان هم دور از واقعیت نیست، چرا که اساس تربیت عمومی_ و نه فردی_ صحیح یا تنظیم روابط انسانی و یا هدایت، متوقف بر ساختار معماری و کالبد است که در معماری مدرن هر دو حذف و به محوریت سود اقتصادی باز تعریف شده اند. آپارتمان بی حیاط، حیاتی ندارد و ذاتا ضد تربیت است. ذاتا ضد بازی کودکان است و باید پذیرفت که شاخ های مسموم اینستاگرامی، دیر یا زود قلب تربیت تمام بچه های آپارتمانی را خواهند درید. اوج کار فرهنگی ما هم این خواهد بود که هنوز هم فقط بگوییم برادرم چشمانت! خواهرم حجابت! در نظریه مدیریت شهری محله محور(دریافت) با توجه به وضعیت خانه ها و کالبد محله ها، سه نوع محله مستقل، وابسته و اضطراری تعریف شده است و بسته ی حمایتی از خانواده نیز در نُه گروه تعریف شده. @besalamen_amenin
۵۶ ۸ دی ۱۴۰۰ شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟! یکی از کتاب‌های گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور می‌کند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟ اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت  مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق  قرار گرفت. ازین سوی نیز می‌توان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاش‌های نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده می‌شود. @besalamen_amenin
۵۷ ۲۰ دی ۱۴۰۰ ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری! شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل و تاکید بر آن، در آيات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است. چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط. حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای. کتاب‌ها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای. یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد. از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، دانش آموز است،و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت ، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟ اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که  نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است. @Besalamen_amenin
۵۸ ۲۵ دی ۱۴۰۰ آیا کسی در حوزه نیست تا آهن تفتیده به بودجه نویسان نشان دهد؟! گاهی با تمام وجود آخرالزمان را احساس میکنم. اینکه در زمانه ای هستیم که به فرموده ی حضرت پدر: وَلُبِسَ الاِْسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً(نهج البلاغه خطبه ۱۰۷) اسلام همچون پوستین وارونه پوشیده خواهد شد! و چه وارونگی ازین بالاتر که بارها بر منبرهایت از آهن داغ و تفتیده مولا بگویی، اما چهل سال بعد از انقلاب، نه تنها هیچ طرح و مدلی اسلامی برای تقسیم بیت المال(بودجه) نداری، بلکه به احتمال زیاد با خود می‌گویی: بودجه مملکت چه ربطی به منِ حوزه و حوزوی دارد؟ کدام وارونگی ازین بالاتر که در قرآن به صراحت بخوانی مدیریت مالی صحیح، ابزار برپا ماندن، قوام و قدرت یک جامعه است.بخوانی که مبادا این امر خطیر را به دست سفها بسپارید که جامعه را فلج و نابود خواهند کرد(سوره نساء آیه ۵) اما در بزرگترین و مهم ترین رویداد کشور(بودجه ریزی) کمترین دخالتی نداشته باشی. ازین سوی و در غیاب حداکثری حوزه علمیه، کسانی مانند دکتر محمد کردبچه تکنوکرات تحصیل کرده انگلیس، نزدیک نیم قرن است که یکی از محوری ترین افراد در پخش و تقسیم بیت المال مملکت هستند. جالب اینجاست که دکتر کردبچه از ۳ سال قبل از انقلاب تا همین یک ماه پیش در سازمان برنامه و بودجه بوده. شریان حیاتی قوام جامعه اسلامی در دست تحصیل کردگان و ذاتا مسموم غربی است و بسته جامع اصلاح نظام برنامه ریزی کشور یکی از آغازین گام ها برای بازپس‌گیری این عرصه فوق استراتژیک، از تفکر پوسیده و ضد هدایت غربی است. @besalamen_amenin
۵۹ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ بهترین راه حفظ جایگاه مادری، ساخت خانه ی حیاط دار است! یا چه نسبتی است میان معماری و مادری؟ شاید بدترین نوع دفاع از اسلام، همین مدل جاری ما باشد: یک نکته را گفتن و هزار نگفتن! نمونه بارزش تمرکز بیش از حد بر روی حجاب است و غفلت از ده‌ها ی موثر بر آن. مادری هم از آن مفاهیم مظلوم است که در ميان امواج سهمگین مدرنیته ی ظلمانی، یکه و تنها بدون مفاهیم پشتیبان و زیرساختی در حال تضعیف است.مثلا از مهمترین مسائل موثر بر تقویت و تضعیف ، نظام معماری شهرهاست!. چرا که مادر به عنوان قلب حیات طیبه ی جامعه، نیاز به ده‌ها عامل بنیادین برای انجام صحیح وظیفه اش دارد. از واضح ترین آنها وجود آرامش و فضای کافی برای تربیت کودکان است. و البته که حکایت آپارتمان و فضای تربیتی آرام، حکایت جن و بسم الله است. بدیهی است که وقتی مادری، بستر ظهور نداشته باشد رفته رفته تضعیف و معدوم خواهد شد.در این زمینه بسته ی قوانین فقهی ساختمان در اسلام، قدمی است برای تقویت جایگاه مادری، تربیت و بازگشت آرامش به جامعه. حال علاوه بر تَبَر زهرآگین آپارتمان، ده‌ها اَبَر متغیر دیگر هم وجود دارد که شجره طیبه ی مادری را هدف گرفته اند. از آموزش و پرورشی که خانواده و مادر در آن جایگاهی ندارد تا نظام اقتصاد قارونی که مادری را به هيچ گرفته،تحقیر می‌کند و دائما می‌گوید: چرا زنان که نصف جامعه اند باید بیکار باشند؟!!! تا نظام غذایی مسمومی که چند میلیون زن را عقیم و نابارور کرده و... ‌. @besalamen_amenin
۶ بهمن ۱۴۰۰ لطفا این یادداشت را دقیق تر بخوانید! آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟ چند پرسش برای روشن شدن موضوع: ۱.از ارزش‌های انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت می‌کند یا تضعیف؟ ۲. از دیگر ارزشهای انسانی در اسلام، چشم نداشتن به داشته های دیگران است. سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. حال ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، خودنمایی است یا کتمان؟ ۳. مورد بسیار مهم دیگر در مسئله هدایت انسان ها، رعایت ظرفیت مخاطبان است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. حال با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟ ۴.قلب، مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟ ۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام است. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟ ۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟ اینها و ده‌ها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟ @besalamen_amenin
۶۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ پیش و بیش از همه برای خودم متاسف و غمینم که چرا تازه؟ آنهم بعد از ده سال حوزوی بودن!!!! غمگینم که چرا بعد از ده سال حوزوی بودن، تازه به این رسیده ام که به جای پرسه زدن در گنداب های عقل ناقص انسانی، باید غرق در ،زلال و لایتناهی علوم کامله ی اهل بیت علیهم السلام شد( کافی ج ۱ ص ۲۲۲) و سرشار اندوه که چرا بعد از ده سال اتلاف عمر در کوچه پس کوچه های تاریک و بن بست شبه علم های انسانی، تازه فهمیده ام که باید وارد مدينة العلم شد و پاسخ را از چشمه های جوشان حکمت گرفت و به بشریت عرضه نمود(کافی ج ۱ ص ۱۲۸). در این چند روز به دلایلی مشغول مطالعه احادیث حوزه کشاورزی و باغداری بودم. فقط میتوانم بگویم امان از غربت و مظلومیت اسلام و امام اسلام! چرا که شاید کمتر چیزی به اهمیت کشاورز و کشاورزی در منظومه هدایتی أهل بیت علیهم السلام برسد. تا جاییکه صادق آل محمد، کشاورزان را در زمین خواندند و کشاورزی را محبوب ترین شغل در نزد خدای متعال (تهذیب الاحکام ج۶ ص ۳۸۴). حال ميزان اهتمام حوزه علمیه به کشاورز و کشاورزی را مقایسه کنید با ابلیس یهودی: ، که هم اکنون مالک یکصد هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی آمریکاست و حتی به تازگی گوشت مصنوعی هم تولید کرده است.  او خوب می‌داند که چرا امام علیه السلام اینقدر استثنایی در مورد کشاورزی و اهمیت آن سخن گفته است. او به خوبی نسبت میان غذا و تربیت را می داند. @besalamen_amenin
۶۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ زبان دین ما بیش از همه محتاج جهاد تبیین است چرا که جبری است، خشک و فاقد استدلال! زبان دین و ادبیات شارع، مهم ترین حلقه ی وصل بین خالق و مخلوق است. خداوند متعال از سویی اشیاء عالم را تبیین و توصیف کرده و انسان را به تفکر دعوت نموده است و از دیگر سوی، قدم گذاشتن در مسیر حق را از او طلب نموده و اختیارش را نیز به رسمیت شناخته. معنای واضح این راهبرد، انتخاب متفکرانه ی اختیاری راه نور و هدایت است. اما مشکلی که در ساختار استنباط فقهی ما وجود دارد، برخورد کاریکاتوری با دین و تمرکز بر اوامر و نواهی الهی است. توضیح بیشتر اینکه وقتی در نگاه فقیه، منطق فهم دین اسلام که جامع،کامل،جاودانه و استدلال محور است، محدود شود به احکام و واژه هایی مانند مستحب، واجب، مکروه و حرام، دو نتیجه بدیهی در پی آن خواهد آمد. اول: حداقلی شدن عمل به دین، پس از حداقلی شدن ارتباط دین و مردم در نتیجه حذف استدلال های احکام. چرا که انجام حکم، عینیت و امتداد اجتماعی آن، آخرین مرحله ی کار است و پیش نیازهایی ارتباطی و زیرساختی دارد که عملا متروک و مورد توجه فقیه نیست. دوم: پذیرش عملی سکولاریسم به دلیل بی توجهی به قرآن و روایات از مجموعه ی اشیاء عالم خلقت. به عبارتی دین یک بسته ی جامع و حاوی استدلال، توصیف و حکم است و تا زمانیکه دو مورد اول و منهجاً مورد توجه واقع نشود، احکام حکیمانه اسلام، عینیت و امتداد اجتماعی نخواهد یافت. جدول فقهی تسخیر یک نمونه از توجهات روشی به توصیفات و استدلال های آیات و روایات است. @besalamen_amenin
۶۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ دهه آینده ی حوزه های علمیه: عرصه ی نزاع حداکثری روحانیون سکولار با جامعیت اسلام اندک رصدی کافی است تا انسان را به این جمع بندی برساند که حوزه های علمیه در دهه پیش رو، شاهد بیشترین درگیری ها میان دو اندیشه ی متضاد خواهد بود. اندیشه ای که به رهبری و پرچمداری امام خمینی عظیم الشان، اسلام را دینی جامع و جاودانه می داند و "فقه را تئوری واقعی و کامل زندگی انسان از گهواره تا گور".(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۸۹). خط روشن و مبارکی که بارها و بارها بویژه در یک سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز واقع شده است. شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام در آن سخنرانی تاریخی، (۲ آبان ۱۴۰۰)شاهدی است بر این کلام. ازین سوی نیز هستند کسانی که مدعای مرجعیت دارند و پیامبر را صرفا مرشدی معنوی می دانند و اسلامش را دینی فاقد نظام اقتصادی، سیاسی و فاقد سایر ارکان حکومت. به تازگی هم یکی از اساتید بارز مروج اسلام سکولار گفته است: اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، توهین به دین اسلام و مؤمنین به آن است!!!!!اینها و مسائل فراوانی ازین دست در کنار هم، نشان از آینده ای پر چالش برای حوزه های علمیه است که البته راه حل واضحی دارد: ما ضمن احترام به برادرانمان، در دور باطل اثبات و کم فایده جامعیت اسلام نخواهیم افتاد و با احترام، به تبیین مدل‌های و کاربردی اسلامی و ارائه نظریات فقهی مختلف خواهیم پرداخت. ان شاالله. *دریافت متن بعضی از نظریات فقهی* @besalamen_amenin
۶۳ ۶ اسفند۱۴۰۰ مباحثه "شیخ" و "دکتر شیخ" پیرامون روانشناسی! با یکی از دوستان طلبه که روانشناسی می‌خواند و در آینده ی نه چندان دور هم متصف به دکتر حجة الإسلام خواهد شد، درباره‌ی شخصیت و عوامل موثر بر آن گفت و گو میکردیم. ایشان خیلی تاکید داشتند که إلا و لابد شما باید روانشناسی غرب را بخوانی تا بتوانی شخصیت را خوب تحلیل کنی. من به جای برخوردهای سلبی معمول، با سلاح گرانقدر وارد شدم که حضرت فرمودند: حُسْنُ السؤالِ نِصْفُ العلم(بحارالانوارج۱ ص ۲۲۴). پرسیدم تمام این روانشناسان مشهوری که مارا دعوت به شاگردی شان میکنی، از فروید و مازلو گرفته تا کتل و ویلیام جمیز و پیاژه و دیگران:در مورد تاثیرات نطفه بر شخصیت چیزی گفته اند؟ در مورد تاثیر زمان انعقاد نطفه، مکان انعقاد، دعاهای موثر بر شخصیت و حس و حال پدر و مادر و تاثیرش بر فرزند. درباره تاثیر حلال زادگی و حرام زادگی بر شخصیت حرفی دارند؟ گفت نهههههههه! گفتم در مورد تاثیر غذا چطور؟ مثلا کدامیک ازین روانشناسان فهرستی از غذاهایی را ارائه داده اند که منجر به کاهش وسوسه قلب و آرامش درون می‌شود؟ باز هم گفت نه چیزی نداریم اگر باشد بسیار جزئی است. گفتم درباره ی تاثیر تقدیر و شب قدر بر شخصیت چطور؟..............نهایتا گفتم وقتی در مورد اَبَر گزاره های شخصیت ساز حرفی ندارند، پس چه چیزی را بحث کرده اند که اینقدر سنگشان را به سینه میزنی؟ در سخنرانی جعبه ی فقهی شخصیت ، مهم ترین عوامل شخصیت ساز از منظر آيات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. @besalamen_amenin
۶۴ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ نوجوان و نوجوانات! کنسرت زنده و رقصی چنان میانه پارک! چند روز پیش که دختر کوچکم را به پارک برده بودم، با همان صحنه ی تقریبا تکراری روبرو شدم: نوجوانی حدودا ۱۵ ساله میخواند و گیتار میزد. نوجواناتی هم مثل نگینی حلقه اش كرده بودند. روی پیدای این داستان تلخ، مصیبت‌های جبران ناپذیری است که در این ارتباطات، بویژه برای دختران بی پناه مان به وجود می آيد. اما روی پنهانش این است که حقیقتا با فروپاشی حریم ها و حرمتهای مقدس ارتباطی چه کنیم؟ آیا به ابلاغ حکم بسنده کنیم؟ این کار حرام است، خجالت بکشید و قس على هذا؟ پر واضح است که این نوع مواجهه، بسیار سطحی است، جبری و کم فایده و عملا چیزی را عوض نمی‌کند. در منطق موضوع شناسی مدرسه هدایت، نوع مواجهة و مدیریت بدعتها و ضد هدایتها را به گونه ای دیگر پی میگیریم. بطور خلاصه: پارک قرار است که نیاز به تفریح را پوشش دهد. پس باید به محوریت واژه ی تفریح، نیازهای تفریحی، اشیاء و کارهای فرح آور، به جست و جوی در گنجینه آيات و روایات بپردازیم. نتیجه اینکه تفریحات از منظر اسلام، محیط خاص خودش را می طلبد. مهم ترین محیط تفریحی هم حیاط خانه است. به عبارتی زندان آپارتمان، دائما انسانها را به بیرون دفع می‌کند و این است حال نوجوانان عصر عقب افتاده مدرنیته: از طرفی هزاران شور و نشاط و شوق جوانی در سر، از دیگر سوی، حبس دائمی در زندان آپارتمان های بی حیات بی حیاط و از سوم سوی، ارائه ی فضای حداقلی و ضد حریم خصوصی پارک، برای زن و مرد و پیر و جوان و دختر و پسر. شما بفرمایید چه کنند؟ @besalamen_amenin
۶۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ مدل فقهی روایت دفاع مقدس چیست؟ پیشنهادی به سازمان راهیان نور کشور و موسسه روایت سیره شهدا بصورت خلاصه اگر قائل شویم که شهدا برای اقامه حکومت قرآن و اهل بیت علیهم السلام، جان بر کف نهاده و آسمانی شدند و جميع آیات و روایات را هم در مفهوم بنیادین هدایت خلاصه کنیم، آنگاه: زیرساخت های ۹ گانه هدایت، عرصه های تمرکز و روایتگری ما را تشکیل می‌دهند، چرا که شهدا را نمود و نماد هدایت یافتگی می دانیم. به عنوان مثال یکی از زیرساخت های هدایت، فقه التزكية است و از نظر اسلام یکی از مهم ترین بخش های تزکیه، خوردنی ها و آشامیدنی هاست. حال سوال اینجاست که چرا هیچ گاه به عادات غذایی شهدا اشاره نمی‌شود و فقط به عنوان کلی حلال خوری بسنده می‌شود؟ دو مورد دیگر از مهم ترین زیرساخت های هدایت یافتگی، فقه الإمام و فقه العلم است. آیا می‌توان سر هر سفره ی علمی نشست؟ از ملحد،غربی،شرقی،سازمان مللی و هرکسی را به عنوان مرجع علمی در زندگی پذیرفت و آنگاه شهید هم شد؟ چرا در روایتگری های مناطق جنگی و طبیعتا در مدل نگارش‌ کتاب‌های دفاع مقدس، هیچگاه به حساسیت‌های شهدا در مورد مرجعیت علمی أهل بیت علیهم السلام اشاره نمی شود؟ که حضرت پدر عليه السلام فرمودند: يا كُمَيل لاتَأخُذْ إلّا عَنّا تَكُن مِنّا(اي کمیل جز از ما نگیر که از ما بشوی/ بحارالانوار ج٧٤ ص٢٦٦). همین پرسش را می‌توان درباره ی دیگر زیرساخت های هدایت هم مطرح کرد. نگارش: پادگان آسمانی دوکوهه @besalamen_amenin
۶۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر! چگونه مراسمات مذهبی را ضربدر نصرت امام علیه السلام بکنیم؟ عزیزی می گفت چندین سال است که سه شنبه ها با پای پیاده از حرم به جمکران می روم اما معنویت و روشنی خاصی در خود احساس نمی کنم. من با استناد به دو آیه بنیادین قرآن عظیم( ۶۹ عنکبوت/ ۲۹ فتح) به او گفتم: معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر. اگر سال‌ها پیاده بیایی و بروی، اما ازین رفت و آمدها خراشی بر گُرده پلید کافر کیشان نیفتد، یعنی که همراه با رسول نیستی و در نتیجه احساس معنوی و روشندلی هم نخواهی داشت. معیار گرانقدر معیت با رسول، در همه ساحات زندگی بشر، اصلی ترین مقیاس ها و سنجه هاست. به عنوان نمونه: یک هیئت، یک سخنرانی، حتی یک ایستگاه صلواتی به میزانی که با تمسک به علم امام، با تمسک به قرآن عظیم، وارد درگیری با نظم غلط موجود شود، به همان میزان هم در طریق صحيح نصرت امام گام بر می‌دارد. این روزها که حاکمیت کدکس آلیمنتاریوس یهودیان بر اطعمه و اشربه مردم، روز به روز مریض ترمان کرده، چه خوب است که تلاش شود در تمامی مجالس، پذیرایی ها، ایستگاه صلواتی ها بویژه در مسیر حرم تا جمکران، با طیبات قرآنی و سالم از مردم پذیرایی شود. مثلا می‌توان از شکر، روغن،نمک، آبلیموی طبیعی و نان سبوس دار استفاده کرد. تا کی قرار است در ندبه ها "يابن العلوم الكاملة" بخوانیم و صفر تا صد زندگی مان را بر اساس راهبردهای ضد انسانی یهود بنا کنیم؟ و مگر برای امام غربتی بالاتر ازاینهم وجود دارد؟ @besalamen_amenin
امروز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، دقیقا یک سالگی کانال بِسَلامٍ آمِنينٍ است. تقدیم شما مجموعه ای از پربازدید ترین یادداشت های کانال در یک سال گذشته ۱. آیا واکسن ها چیپ گذاری شده است؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/16 ۲. واکسیناسیون و فقه بیش از حد پویا! https://eitaa.com/besalamen_amenin/17 ۳. عروسک‌های جنسی هوشمند و پایان نسل بشر https://eitaa.com/besalamen_amenin/21 ۴. متوسط زمان تولید واکسن در جهان؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/38 ۵. دادگاه خانواده یا خانواده ی دادگاه؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/40 ۶. آپارتمان هایی که مانتوی جلو باز می پوشند! https://eitaa.com/besalamen_amenin/43 ۷. شرمنده ام صدای اتاق خوابتان را می شنوم! https://eitaa.com/besalamen_amenin/44 ۸. انسانهای سگ نمای اروپایی و حیوانات خانگی ما https://eitaa.com/besalamen_amenin/48 ۹. مدیریت آب و کشاورزی امام علی علیه السلام https://eitaa.com/besalamen_amenin/49 ۱۰. ما از کربلا درس تغذیه گرفتیم https://eitaa.com/besalamen_amenin/55 ۱۱. کدام عقلانی تر است؟ تقویت سیستم ایمنی یا... https://eitaa.com/besalamen_amenin/64 ۱۲. از کشتار صبرا و شتیلا تا کشتار رمدسیور! https://eitaa.com/besalamen_amenin/68 ۱۳. شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/89 ۱۴. مباحثه شیخ و دکتر شیخ پیرامون روانشناسی https://eitaa.com/besalamen_amenin/101
۶۷ ۱ فروردین ۱۴۰۱ /سال دوم از نظر اسلام، با رامبد جوان و برنامه ی خندوانه چه کنیم؟!؟! بی تردید خندوانه ی رامبد جوان، یکی از پر بیننده ترین برنامه های سال های اخیر صدا و سیما است‌. اقبالی که بیشتر به موضوع محوری این برنامه یعنی خنده، لذت و تفریح مربوط می‌شود. مسئله ای که مانند بسیاری از عرصه ها مورد غفلت حداکثری جماعت حزب الله است. حال آنکه مثلا آقا امام رضا عليه السلام می فرمایند: تلاش کنید که اوقاتتان را چهار قسمت کنید. یک بخش برای عبادت، یک بخش برای معاش، بخشی برای ملاقات دوستان دینی و یک بخش هم برای لذت‌های حلال. آنگاه فرمودند: وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ اَلسَّاعَاتِ: و با این زمانی که برای لذت‌های حلال اختصاص می دهید، توان آن کارهای دیگر را پیدا می کنید(بحارالانوار ج۷۵ ص ۳۴۶). این یعنی در جامعه ای که تفریح و لذتهای حلال رواج نداشته باشد، عبادت، طلب معیشت و روابط انسانی حسنه هم کم رنگ خواهد شد. حال به برادر هنرمندمان آقای جوان می گوییم: در اسلام عزیز حدود ده دسته اقدام داریم که موجب شادمانی است و حال انسان را خوب می‌کند. مطایبه و مزاح که شما روی آن تمرکز کرده اید، تنها یکی از آنهاست که البته ظرفیت محدودی هم دارد. به عنوان مثال بعضی از میوه ها مانند "به"، همّ و غم قلب را می برد و موجب شادمانی دل می‌شود(مکارم الأخلاق ج۱ ص ۳۷۳). حال چه اشکالی دارد که به جای کاشت درختان بی ثمر مضری مانند کاج، شما با استفاده از ظرفیت برنامه ی خندوانه، مردم و بویژه شهرداری ها را به کاشت درخت "به" دعوت کنید؟ همین طور نسبت به دیگر عرصه ها. @besalamen_amenin
۶۸ ۶ فروردین ۱۴۰۱ / سال دوم دردهای ما و خطبه های بی درد نماز جمعه! دیروز امام جمعه ی محترم قم در مورد فاصله های اجتماعی مذموم و مضر در اسلام صحبت می کردند. اینکه اگر بین علما و مردم فاصله بیفتد بسیار بد است. فاصله ی اقتصادی میان مردم خیلی ناپسند است. همینطور فاصله ی عاطفی در جامعه هم مورد نهی شدید اسلام است . من حقيقتا نمی‌دانم تا کی قرار است فرصت عظیم نماز جمعه، به گفتن این کلیاتِ پسا ابوالبقاء بگذرد؟ عزیز بزرگوار: مگر کسی گفته است که فاصله طبقاتی و گسست عاطفی خوب است که شما می‌گویید بد است؟ شما بفرمایید در جامعه کنونی و به طور مشخص، چه ریشه هایی باعث ایجاد این فاصله های تلخ می‌شود و راهکار اسلامی برون رفت از این گسست ها کدامست؟ خدا می داند که این مدل خطبه خوانی، کفرانِ نعمتِ واضحی که جمهوری اسلامی در اختیارتان قرار داده است. هزاران نفر آنهم در ایام عید، آنهم روز تعطیل، آنهم بصورت رایگان،آنهم در مرکز شیعیان جهان، آمده اند تا از شما بشنوند فاصله ی طبقاتی بد است؟ آیا رواست که این ظرفیت عظیم را با این کلی گوهای بی خاصیت هدر دهید؟ امام جمعه محترم: ای کاش میگفتید که هیچ عاملی مانند سکولار بودن حوزه های علمیه، میان علما و مردم فاصله نمی اندازد. می گفتید هیچ عاملی مانند آپارتمان سازی، موجب فاصله عاطفی و بحران های خانوادگی نمی‌شود و هیچ چیز مانند ساختار طاغوتی تولید صنعتی و بازارهای متمرکز کنونی، فاصله ی طبقاتی میان مردم ایجاد نمی کند. در کتاب فقه المکاسب، شرح تفصيلي غده سرطانی تولید صنعتی و مدل جایگزین اسلامی آن ارائه شده است. @besalamen_amenin
۶۹ ۹ فروردین ۱۴۰۱ / سال دوم چگونه‌ نظم شهری موجود، مهم ترین عامل عبرت پذیری را در حاشیه ی قلبها دفن می‌کند؟! آقا رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم، یادکرد مرگ را بالاترین عبادت، بالاترین زهد و بالاترین نوع تفکر معرفی کرده اند(بحارالانوارج۶ ص۱۳۷). در قرآن کریم نیز بیش از ۱۲۰ مورد به مرگ و مفاهیم مرتبط با آن(موت، عاقبت، عبرت و...) اشاره شده است. طبق مبنای همیشگی توجه کنیم که یک مفهوم را اولا: در ارتباط با سایر مفاهیم و ثانیا: در بستر نظم موجود جامعه مورد بررسی قرار دهیم. مرگ با این مبنا، شامل لحظه احتضار،غسل،تشییع،تدفین و قبرستان خواهد بود.اما در نظم موجود: احتضار که یکی از تربیتی ترین لحظاتی است که یک انسان می تواند آنرا ببیند و عبرت گیرد، در ساختار نادرست و متمرکز بیمارستان ها بصورت کامل از بین می رود. غسل میت با آنهمه حکمت و اثر، باز هم به دلیل قبرستان های متمرکز، تبدیل به شغل شده و سایر مردم از تجربه آن محرومند. حال آنکه بیشتر فقها اخذ اجرت را برای آن حرام دانسته اند. یکی از آرزوهای حضرت جبرئیل عليه السلام، حضور در تشییع جنازه است به خاطر شدت ثواب و اثرگذاری آن. این مورد هم به دلیل جانمایی ناصحیح و متمرکز قبرستان ها، عملا متروک یا کمرنگ شده و امکان اجرا ندارد. از لحاظ جانمایی هم، خود قبرستان را به حاشیه ای ترین نقاط شهر می‌برند و به تازگی هم به آرامستان تغییر نامشان می‌دهند. همه اینها یعنی: انسان مدرن تقریبا مرگی نمی بیند که بخواهد به یادش باشد و عبرت گیرد. نظریه مدیریت شهری محله محور، صد نظم شهری ضد هدایت را بررسی و مدل شهر اسلامی را ارائه داده است. @besalamen_amenin
۷۰ ۱۹ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم سینما ذاتا ضد دین است و این چیزها هم طبیعی! خودکشی از عشق یوزارسیف! برادری میگفت چند سال پیش در اردوی جهادی به ما گفتند: دختری از عشق مصطفی زمانی(یوزارسیف) خودکشی کرده و تا سرحد مرگ هم رفته. لطفی کنید و برای مشاوره بیایید! بعد دوستمان به شوخی سخن قابل تاملی میگفت: اینکه یک فیلم دینی از یک پیامبر درست شد، اما ازین طرف هم خیل عظیمی از دختران و زنان مملکت را عاشق آن جوان کردیم و بی میل به شوهرانشان! وهكذا در مورد خانوم زلیخا! همانطور که در مورد شبکه های اجتماعی عرض شد، تکنولوژی های مدرن از جمله سینما، ابدا خنثی و بی جهت نیستند بلکه میل به باطل دارند. مثلا از نظر اسلام، حقیقت انسان قلب اوست و از مهمترین اوصاف قلب هم طهارت. تنها یک مورد در قرآن داریم که به طهارت قلب اشاره شده و آن هم در مورد به حداقل ممکن رساندن ارتباط با نامحرم است(۵۳ احزاب و ۳۰ نور).حال چگونه می‌توان سینما و فیلمی که ساختش مبتنی بر ارتباطات حداکثری با نامحرم است را، ابزاری مورد تایید دین دانست؟ از دیگر سوی، تاکیدات اسلام عزیز در مورد حفظ نگاه، آنقدر محوری است که حضرت آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: هیچ کس در اثر هیچ کاری مانند حفظ چشم از نامحرم، به طهارت نرسیده است(بحارالانوار ج۱۰۱ ص۴۱). باز چگونه می‌توان سینما و فیلمی که بنیادش، نگاه کردن به زنان و مردان نامحرم و غالبا زیباست را دینی دانست؟ بنابراین تعجب از کسانی است که از بیانیه زنان سینماگر متعجب اند! اساسا کدام سینما تا کنون در جهان سالم بوده که ما دومینش باشیم؟ @besalamen_amenin
۲۵ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم تاریخ تمدن ویل دورانت یا حياة القلوب علامه مجلسي؟! تاریخ: گنجینه ای به بلندای زندگی بشر. هدایتکده ای که ، آنقدر در احوالاتش اندیشیده که گویی با اولین تا آخرین مردمانش زندگی کرده و حتی جزئی از آنان شده(نهج البلاغه نامه ۳۱). بنابر ، همانقدر که آینده و معاد مهم است، تاریخ و گذشته هم آفرین است و ارزشمند. اما مهمتر این است که تاریخ چه کسانی را بخوانی و یا بهتر بگویم: چه کسانی را تاریخ ساز بدانی و محور روایت! را یا انبیا و اولیای الهی را؟ در این ميان اما، راه جستن از  به عنوان یکی از بارزترین گزارشهای تاریخی، یعنی گم شدن در هزارتوی اطلاعات غیر ضرور، که اساسا این کتاب به قصد "فاعتبروا يا أولي الأبصار" (حشر ۲) و "فانظروا كيف كان عاقبة الذين من قبل"(روم ۴۲) نگاشته نشده. سخن در این است که ما به یک "هدایت محور" نیاز داریم، چرا که اگر گذشته را قرآنی فهم نکنیم، آینده را قرآنی نخواهیم ساخت.بنابراین در تاریخ تمدن ما، اساس روایت بر پایه سه گانه ی ، و خواهد بود. تاریخ بشر نیز به محوریت بزرگترین تاریخ سازان، یعنی به دو دوره تقسیم خواهد شد. دوران اقوام اولین، چهار پیامبر و اقوام آخرین که دوران رسالت پیامبر خاتم صلوات الله علیهم اجمعین است(واقعه ۱۲و۱۳).طرح پیشرفته ای که کتاب علامه مجلسي، آغازی بر آن راه مبارک است. مشابه: کدکس آلیمنتاریوس یا شیخ حرّ عاملی @besalamen_amenin
۷۲ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم سوگ نوشتی برای تشیع: آیا پس از چهارده قرن، هنوز هم کسی نیست که سوالی از علی بپرسد؟ از من بپرسید که دانش های فراوانی مانند دریاهای خروشان در سینه من است. بپرسید از آنچه در مافوق عرش الهی و آنچه در پایین عرش است. بپرسید از راه‌های آسمان، که به آنها از راه‌های زمین آشناترم. بپرسید پیش از آنکه مرا از دست دهید چرا که وارث علوم همه انبیاء هستم. اینها بخشی از سر ریز اقیانوس بی قرار علم أمير المؤمنين عليه السلام است که تاریخ، بخش اندکی از جوش و خروش آن را در سینه خود ثبت کرده. دست کمیل را می‌گرفت و به دل صحرا می زدند و می فرمود ای کمیل: هیچ علم و دانشی نیست إلا اینکه من آنرا برایتان باز میکنم. ای کمیل: دانش را جز از ما اخذ نکن تا از ما بشوی( بحارالانوار ج٧٤ ص ٢٦٦). و آنگاه چه ساده لوحانه است که ایشان را امام هدایت ازلی و ابدی بخوانی، اما فرمایشات سخن گذار منبر "سلونی" را، مخصوص همان زمان بدانی و برای مخاطب آن جامعه. و حقيقتا در سوگ کدام تیغ باید بیشتر گریست؟ تیغ آن یهودی زاده یا تیغ بی توجهی شیعه، به ندای هزار و چهارصد ساله ی مولا: سَلوُني، از من بپرسید. حال ای امام اولین و آخرین، ای پدر و ای عدالت: برای ما بگویید که چگونه و با چه روش‌هایی، اقتصاد را مدیریت کردید و فقر را ریشه کن، که در همان زمان اندک حکومتتان فرمودید: امروز همه کوفیان از زندگی خوبی برخوردارند، آنقدر که شان نان گندم میخورند، سرپناه دارند و آب آشامیدنی سالم و گوارا می نوشند.(بحارالانوار ج۴۰ ص ۳۲۷). کتاب فقه المکاسب تلاشی است برای پاسخ به این پرسش بنیادین. @besalamen_amenin
۷۳ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ /سال دوم چقدر این نام عمیق است: دعای زره بزرگ!؟!؟! نمیدانم چقدر توجه داشته اید که یکی از مهم ترین اعمال جامعه ی ایمانی در مهم ترین شب زندگی شان، خواندن دعایی است به نام زره بزرگ یا همان جوشن کبیر! و می دانستید که خداوند متعال، این دعا را در یکی از جنگهای پیامبر و به عنوان جایگزینی برای سپر سنگینی که ایشان را می آزرد نازل کرده است؟ و آیا به این هم توجه داشته اید که عدد جنگهای پیامبرِ رحمت صلوات الله علیه را، در همان ده سال حکومتشان تا ۹۰ جنگ هم ذکر کرده اند؟ ( دانشنامه بزرگ اسلامی، واژه غزوه و سریه). این یعنی هر سال ۹ جنگ و هر یک ماه و نیم حداقل یک جنگ!!! و این یعنی یک زندگی فوق جهادی که حقیقتا از حد تصور ما خارج است. و مگر برای زدودن آتش‌های دائمی سرسپردگان ابلیس( زنده به گور کردن دختران، غارت کاروان ها، دعوت به ربوبیت بتهای سنگی، خرید و فروش زنان و...) راهی جز نبرد دائمی هم هست؟ البته این همان معنایی است که خداوند متعال در قرآن متذکر شده. اولین ویژگی نزدیک ترین افراد به پیامبر، آن تربیت یافتگان صالح و مقربان درگاه الهی، شدت، غلظت و دشمنی آشکار آنان با طواغیت و کفار  و ظالمان علمی و عملی است(سوره فتح آیه ۲۹).اساسا زندگی مومنانه و همراهی با رسول یعنی یک نبرد دائمی با همه عوامل ایجاد نا امنی و ظلم در عالم. به همین دلیل است که نام مؤمن، قرین امان و امنیت داشتن جان و مال مردم است(علل الشرایع ج ۲ ص ۵۲۳). در این نبرد دائمی است که مؤمن نیاز به یک سلاح دائمی هم دارد و سلاحش دعاست(مکارم الأخلاق ج ۱ ص۲۶۸) و یکی از بهترین اسلحه مومنان، دعای زره بزرگ یا جوشن کبیر است. @besalamen_amenin
۷۴ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱/ سال دوم اگر پیامبر بود با فائزه هاشمی چه میکرد؟ در روزهای گذشته، حرفهای ناپسند خانم فائزه هاشمی در مورد سیره اقتصادی سید البشر صلوات الله علیه، اعتراضات به حق فراوانی را به دنبال داشته اما، آنچه که اصلا قابل دفاع نیست، ناسزاگویی و بد زبانی برخی دوستان غیرت مند انقلابی به ایشان است.در این مورد نکته ای را متذکر میشوم. از طلایی ترین آيات کلام الله، آیه ۶ سوره توبه است. قرآنی که شرک به خدا را ظلم بزرگ(۱۳ لقمان) و تنها گناه، تاکید میکنم تنها گناه نابخشودنی( ۴۸ نساء) معرفی میکند، خطاب به پیامبر رحمتش می فرماید: اگر کسی از همین مشرکان از تو پناه خواست، پناهش ده، چرا؟ تا بداند و بفهمد که چه می‌گویی و به چه دعوت میکنی. قرآن به این هم بسنده نمی‌کند و ادامه می‌دهد که بعد از این، باید فرد مشرک را به همان جایگاه و مکان امنی که از آن آمده ، یعنی نباید به حال خودش رها شود. باز دوباره کتابُ الله العظیم می فرماید ای پیامبر: میدانی چرا باید اینگونه رفتار کرد؟ ذلِكَ بِأَنّهُمْ قَوْمٌ لايَعْلَمون. این مشرکان از حقیقت چیزی نمی دانند. حال پرسش از دوستان انقلابی مان این است که امثال فائزه هاشمی حتی اگر مشرک باشند، ما چقدر توانسته ایم سیره اقتصادی پیامبر صلوات الله علیه را برای ایشان و برای جامعه تبیین کنیم؟ به شخصه اگر دسترسی داشتم به جای دشنام گویی، کتاب فقه المکاسب را به عنوان یکی از تلاش‌های منسجم و نظام مند در تبیین سیره اقتصادی رسول اللّه، به ایشان هدیه می دادم. این کتاب ۱۵ سرفصل دارد. از جمله طبقه بندی مشاغل از نگاه پیامبر، مدیریت تولید ایشان، مدیریت بازار، نحوه ی قیمت گذاری و... . @besalamen_amenin
۷۵ ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۱/ سال دوم أمیر المؤمنین علیه السلام: اقتصاد دان اولین و آخرین /تحلیل ارزانی انگشتر در بازارچه گذر خان قم گرانی های گسترده و سریع، نُقل تلخ محافل این روزها. موضوعی که بارها گفته ایم بیش از آنکه به راننده امور مربوط شود، به این ژیان فرسوده و ساختارهای عقب افتاده و زنگ زده ی اقتصاد مدرن بر می‌گردد. بازار انگشتر هم مستثنای ازین قاعده نیست. اما نکته ی بسیار جالب و قابل تامل این است که در بازارچه انگشتر فروشان سنتی قم در کوچه گذر خان، قیمت ها گاهی حدود نصف پاساژها و دیگر دکان‌های انگشتر فروشی است.از مهمترین دلایل این امر، ساختار فوق پیشرفته این بازار کوچک است. شهرداری بر خلاف منطق علیل و مَکَنده ی سرمایه داری، از انگشتر فروشان این بازارچه، روزانه فقط دوازده هزار تومان حق اجاره میگیرد( ماهی ۳۶۰ هزار تومان) و همین باعث شده که فروشنده برخلاف پاساژ های گران قیمت بازار های سرمایه داری، نخواهد اجاره بهای مغازه اش را با گران فروختن اجناس تامین کند. این تنها جزئی از ساختار فوق پیشرفته بازار حضرت پدر، مولا أمیر المؤمنین علیه السلام است. امام صادق علیه‌السلام در وصف نحوه مدیریت آن اقتصاد دان اولین و آخرین می فرمایند: ایشان احکام بازار را همان احکام مسجد قرار داده و از طرف حکومت، بازار احداث می کردند و رایگان در اختیار همه مردم قرار می دادند و هیچ کرایه ای هم برای غرفه ها اخذ نمی کردند (کتاب شریف کافی ج ۵ص ۱۵۵). و این یعنی پایان دادن ساختاری به فقر و محرومیت. الگوی پیشرفته بازار و همچنین دیگر اصول شفابخش اقتصادی ایشان را می توانید در کتاب فقه المکاسب مطالعه کنید. @besalamen_amenin