eitaa logo
بسوی خدا
2.1هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
💫«خاتون» بزرگ آل طاها لبیک 🌸ای زین علی ، «نایب زهرا» لبیک 💫جای «شهدای حرمت» می گوییم 🌸فرمانده ی ما ، زینب کبری لبیک 💫💞میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار تبریڪ و تهنیٺ باد💫💞 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✅ معرفی کتاب 📘 (تالیف عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور ره) 📗پرتوی از فضائل معنوی علیها السلام 📖کتابی با شیوه ی دلنواز و مستند در زمینه منازل و مقامات صدیقه کبری، فاطمه زهرا علیها السلام است که طی یک مقدمه، 30 فصل و یک خاتمه با اشاره ی گذرا به مقاطعی از تاریخ زندگی آن حضرت و رویدادهایی که منجر به شهادت آن بزرگوار گردید، با محور قرار دادن فضایل معنوی توحیدی فاطمه زهرا (س) مناقب ویژه ی آن حضرت را از آغاز خلقت نوری تا تولد و ... مورد بررسی قرار داده. مرکز پخش: قم مجتمع ناشران، طبقه b پلاک 12 📞 025-37842549 پایگاه اطلاع رسانی و فروش: Ketabrah24.ir https://eitaa.com/aftabefetrat
🌼 پرسش: هر کدام يک دليل عقلي صريح روان و کوتاه براي اثبات هريک از پنج اصول اعتقاديمان عنايت بفرماييد. 🌼 پاسخ: 1- توحید (اثبات وجود خدا) برهان نظم. اوّلاً شکى نیست که نظمى دقیق بر عالم وجود حکم فرماست و هیچ عاقلى نیست که در وجود نظم در موجودات مادّى – از اتم گرفته تا کهکشانها – تردید کند. ثانیاً وجود نظم و تدبیر نیز بدون ناظم و مدبِّر ممکن نیست و هیچ عاقلى نظم را زاییده تصادف و اتّفاق نمى‏داند. بنابراین عقل از روى ضرورت حکم مى‏کند که نظم و تدبیر این جهان، گواه روشنى بر وجود مدبّرى حکیم است. خداوند مى‏فرماید: »سَنُرِیهِمْ ایاتِنا فِى الْافاقِ وَ فى اَنْفُسِهِمْ حَتّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ اَنَّهُ الْحَقُّ». «ما آیات خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان هویدا مى‏کنیم تا آشکار شود که وجود خداوند حقّ است» 2- نبوت: شکی نیست که انسان دارای دو جنبه ی فردی و اجتماعی است، و از هر دو جهت نیازهایی دارد؛ از جهت فردی محتاج دستور العمل‌هایی است تا بتواند در سایه ی آنها به رشد جسمی و روحی (مادّی و معنوی ) لازم برسد؛ و از جهت اجتماعی نیازمند قانون کاملی است تا بتواند نیازهای اجتماعی جامعه ی بشری را تأمین نماید و به ویژه عدالت را در اجتماع برقرار نماید.کسی که می خواهد برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی و مادّی و معنوی انسان دستور العمل تجویز کند،به حکم عقل،باید دارای شرائط زیر باشد: ۱ ـ علم کامل به تمام نیازهای روحی، جسمی و اجتماعی بشر داشته باشد؛ تا بتواند قانون و دستور العملی جامع و بی عیب و نقص وضع نماید.
۲ـ خودش از قانونی که وضع می کند و دستورالعملی که می دهد نفعی نبرد. چون در غیر این صورت، قانون را به نفع خود وضع می کند. تنها کسی که دارای این شرائط است خداوند متعال است و بس؛ چون او خالق بشر و خالق نیازهای او بوده از تمام نیازهای بشر مطلع است ؛ و هیچ نفعی هم از دستورات و قوانین نمی برد، چرا که او بی نیاز محض و کمال مطلق است.خداوند متعال، حکیم است؛ و محال است حکیم موجودی را بیافریند ، و در او نیازی قرار دهد، ولی راهِ بر آوردن آن نیاز را بر روی آن موجود ببندد؛ چون این کار، کاری عبث و لغو است؛ و حکیم کار عبث و لغو نمی کند؛ پس محال است خدا نیاز افراد و جامعه ی انسانی به دستور العمل زندگی مادّی و معنوی و قانون اجتماعی را بی پاسخ بگذارد. دو راه برای بر آوردن نیاز به دستور العمل فردی و قانون اجتماعی از جانب خدا وجود دارد:۱ـ اینکه خدا آن دستور العمل و قانون را در ذات خود انسان قرار دهد؛ مثل غریزه ی موجود در مورچه ها و زنبورها و ...۲ـ اینکه خدا آن دستور العمل و قانون را از طریقی دیگر که خارج از ذات انسان است، در اختیار انسان قرار دهد. ما به علم حضوری می یابیم که خداوند متعال، دستور العمل و قانون مورد نیاز بشر را در ذات و غریزه ی او قرار نداده است؛ گرچه ما در درون خود یک نوع آگاهی فطری داریم؛ ولی می یابیم که این آگاهی فطری برای برآوردن این نیازها کافی نیست؛ این آگاهی فطری صرفا ما را بر می انگیزد که دنبال به دست آوردن دستور العملهای تکامل فردی و قوانین اجتماعی باشیم. بنا بر این، خداوند متعال باید آن دستور العملها و قوانین را از طریقی به انسان برساند؛ که برای آن راههای متعددی قابل تصور است. مثلا ممکن است از راه ملائک آن را به تک تک افراد بشر برساند یا از راهِ انداختن یک کتاب از آسمان یا از راه تماس مستقیم خدا با همه ی انسانها یا... یا از راه تماس خدا یا ملائک با یکی از انسانها و واسطه قرار دادن او ، پیام خود را به انسان‌ها تعلیم دهد. همه ی این راهها ذاتاً ممکن است امّا هیچکدام از این مفروضات ، به جز مورد آخر تا به حال رخ نداده است ؛ و عملاً در طول تاریخ فقط همین قسم آخر واقع شده است ؛ و افرادی ادّعا کرده اند که از جانب خدا برای بشر دستور العمل و قانون الهی آورده اند. بنا بر این ، عقل سلیم حکم می کند که سخن این مدّعیان را مورد بررسی قرار دهیم؛ چون شک نداریم که خدا باید از طریقی بشر را مورد هدایت قرار دهد. پس اجمالا باید برخی از مدّعیان نبوّت در ادّعای خود صادق باشند؛ و الّا لازم می آید که خدا نیاز انسان را بی پاسخ بگذارد؛ و این خلاف حکمت خداست.تا اینجا معلوم شد که برخی از مدّعیان نبوّت به یقین در ادّعای خود صادقند؛ و واقعا از جانب خدا آمده اند؛ امّا تشخیص مصداق واقعی نبی از بین مدّعیان نبوّت ، خود راهی دیگر می طلبد ؛ که اساسی ترین راه در این باره معجزه است. مدّعی نبوّت ادّعا می کند که با خدا در ارتباط بوده از جانب او پیام آورده است؛ و عقل حکم می کند که خدا باید پیام رسان خود را به ما بشناساند تا ما بتوانیم مدّعی واقعی را از مدّعیان دروغین تشخیص دهیم؛ و راه شناساندن او این است که نبی نشان دهد که واقعا به یک منبع علم و قدرت مطلق متّصل است. لذا او باید آثاری منحصر به فرد از خود نمایان سازد که حکایتگر اتّصال او به منبع علم و قدرت مطلق باشد؛ به عبارت دیگر او باید امضای خدا را به همراه خود داشته باشد، امضایی که به هیچ وجه قابل جعل نیست ؛ و آن اثر منحصر به فرد یا امضای الهی همان معجزه است که مدّعیان دروغین نبوّت از انجام آن ناتوانند. امّا معجزه بر سه قسم است ؛ معجزه ی فعلی ، معجزه ی صفاتی و معجزه ی قولی. یعنی معجزه ی نبی یا باید از سنخ عمل بیرونی باشد مثل زنده کردن مردگان یا اژدها نمودن عصا و ... یا باید از سنخ صفات درونی باشد مثلا نبی باید خلقیّاتی خارق العاده داشته باشد که بروز آن از افراد عادی ، عادتاً محال باشد؛ یا باید از سنخ کلام و سخن باشد؛ یعنی نبی سخنانی بگوید که گفتن آنها برای افراد عادی غیر ممکن باشد. 3- معاد: انسان پس از آنکه خدا را شناخت و به صدق گفتار پیامبران ایمان آورد، به روز قیامت و حیات جاوید اخروی، که همه پیامبران، ایمان به آن را در سرلوحه تبلیغ و دعوت خود قرار داده‌اند، ایمان پیدا می‌کند. این، خود نوعی برهان عقلی بر معاد است، ولی از آن جا که معرفت تفصیلی، در تقویت و تحکیم ایمان مؤثر است. نیز از سوی دیگر، قرآن کریم نیز با دلایل روشن عقلی، قطعی بودن جهان پس از مرگ و برانگیخته شدن انسان‌ها را در قیامت اثبات نموده است، اما از لحاظ عقلی یک دلیل می آوریم: وقتی به جهان طبیعت می‌نگریم، آن‌را نمایشگاه بزرگی از پدید آمدن‌ها و فانی شدن‌ها، و زندگی‌ها و مرگ‌ها می‌بینیم، یعنی هیچ چیز حالت ثبات و قرار ندارد، بلکه یک‌پارچه به حرکت و تغیر است، و ثبات و قرارهای آن موقت و مقطعی است، نه دایمی و نهایی. بسان ایستگاه‌های میان راه که
مقصد نهایی حرکت نمی‌باشند. بنابراین، اگر در ورای حیات این جهان که بی‌ثباتی و بی‌قراری بر آن حاکم است، حیاتی ثابت، پایدار و لایتغیر وجود نداشته باشد، هیچگاه به غایت نهایی نخواهد رسید، و در نتیجه آفرینش این جهان بدون غایت و بیهوده خواهد بود؛ لیکن چون آفریدگار جهان، حکیم است و فعل او بدون غایت نمی‌باشد، بنابراین حیات دنیوی غایتی دارد که همان حیات اخروی است. (قرآن کریم، عالم آخرت را سرای ثبات و قرار توصیف نموده و می‌فرماید: «و ان الآخرة هی دار القرار») 4-امامت: ملاک حکم عقل در باب نصب امام از جانب خداوند، همان ملاک نصب پیامبر است. به باور شیعۀ دوازده امامی سبب و انگیزۀ نصب پیامبر و بعثت او، لطف نامتناهی الهی به جامعۀ بشری می‌باشد. چه خداوند حکیم قادر، طبق رحمت و لطف رحمانی به همۀ ممکنات و در رأس آنها به آدمیان، هستی بخشید و طبق رحمت رحیمی و لطف خاصّ الهی، جهت هدایت و ارشاد بشر پیامبران را برانگیخت. بدیهی است که نیاز بشر به هدایت و ارشاد، دائمی و لطف خداوندی نیز همیشگی و مستمرّ است. پس وجود امام، استمرار لطف خداوند به جامعۀ بشری می‌باشد. به بیان دیگر، علّت محدثه، علّت مُبقیّه نیز هست. 5- عدل: عدل یعنی:«هر چیزی را به جای خود نهادن، یا هر کاری را به وجه شایسته انجام دادن»، طبق این تعریف عدل مرادف با حکمت و کار عادلانه مساوی با کار حکیمانه است. در جهان تکوین و تشریع، هر چیزی موقعیت و جایگاه مناسب و در خور خود را دارد و عدل آن است که این تناسب رعایت گردد و هر چیزی در جای مناسب خود قرار گیرد. اثبات عدل: عقل توان درک حسن و قبح افعال را دارد، یعنی هر عاقلی بدون نظر به این که شرع در این مورد چه بیانی دارد می فهمد که عدل نیکو و ظلم و ستم زشت و ناشایست است. و در این مسئله تفاوتی بین خدا و بندگان نیست؛ یعنی هم برای خداوند، عدل و داد نیکو است و هم برای انسان ها اگر چه هر صفت کمالی برای خداوند اثبات شود، اتصاف او به آن صفت واجب می گردد، بنابراین محال است که خداوند عادل نباشد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خداحافظی مدافعان حرم با "حاج قاسم" ▪️ویدئویی تاثرانگیز از خداحافظی مدافعان حرم با سردار دلها حاج قاسم سلیمانی ✅ به راستی کجای دنیا این مدل فرمانده نظامی را دیده اید که نیروهای او خود رابااو متبرک کنند؟ اینهاامرشوخی نیست،سالها باید در مراکز و دانشگاههای نظامی دنیا پژوهش شود تا به حقیقت این امر برسند. فرمانده تنها درصورتی اینگونه است که در امر هدایت، خصلت و خصوصیتهای امام گونه داشته باشد. بقول خود حاج قاسم نگوید بروید،بگوید بیایید، یعنی خود زودتر رفته باشد... ▪️روحش شاد و راهش پر رهروباد ✍"محمدصالحی" 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر مهربانترین بابای دنیا....💞 🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🏻 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
امام على عليه السلام: زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ، أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ 📚حدیث 6564 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✨شیخ رجبعلی خیاط میفرمود✨ بطری وقتی پر است و می‌خواهی خالی اش کنی ، خمش می‌کنی ... هر چه خم شود خالی تر می‌شود ؛ اگر کاملا رو به زمین گرفته شود سریع تر خالی می‌شود ... دل آدم هم همین طور است ؛ گاهی وقت‌ها پر می‌شود از غم ، غصه ، از حرف‌ها و طعنه‌های دیگران ... قرآن می‌گوید : "هر گاه دلت پر شد از غم و غصه ها ؛ خم شو و به خاک بیفت ؛ " این نسخه‌ای است که خداوند برای پیامبرش پیچیده است : "ما قطعا می‌دانیم و اطلاع داریم، دلت می‌گیرد، به خاطر حرف‌هایی که می‌زنند." "سر به سجده بگذار و خدا را تسبیح کن" " سوره حجر آیه ۹۸ " 🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻 ‎‌‌‎‌‎‌ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت موسی (ع) اینجوری شد ما حواسمون به خودمون هست؟ ✍ استاد مسعود عالی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: کسايي ک توي اين دنيا توي هرسني چه جوون چه پير ميميرن آيا توي اون دنيا هم چه بهشت چه جهنم همونطورين مثلا جوون ياپير يا حتي بچه؟يا اينکه انجا هم مثل اين دنيا آدما پيرميشن؟؟واينکه کسايي که بيماري دارن يا ناقص الخلقه بدنيا اومدن اونجا هم همون شکلين؟؟؟؟ 🌼 پاسخ: در مورد وضعيت افراد در برزخ يا قيامت نمي توان به طور قطع و يقين اظهار نظر نمود؛ اما از پاره اي از روايات اين گونه به دست مي آيد که افراد در برزخ در بدني مانند بدن دنيايي شان خواهند بود؛ از امام باقر (ع) نقل شده است كه فرموده اند: ارواح مومنين وقتي از دنيا مي روند در جسدهايي مثل جسدهاي دنيوي هستند و متنعم به نعمتهاي بهشت (برزخي) مي شوند.(1) هرچند اين روايت در مورد مومنان است ، اما به طور کلي به نظر مي رسد که انسان ها در برزخ در وضعيتي همانند وضعيت دنيايي خود از نظر شکل و شمائل به سر مي برند و به طور طبيعي مي توان گفت اين وضعيت همانند جسم متعارف و شناخته شده آنان در زندگي دنيايي است ؛ چنان که از پاره اي از روايات ديگر هم اين گونه بر مي آيد که وقتي فردي وارد عالم برزخ مي شود ديگر افراد آن عالم او را شناخته و با او مانوس مي شوند (2)که اين امر نشان دهنده آن است که احتمالا اين فرد با هيأتي همانند آخرين وضعيت جسماني دنيايي خود در برزخ حاضر مي شود. البته پاره اي از روايات نيز در مورد افرادي که در کودکي از دنيا رفته اند به طور اجمال اشاره به تربيت شدن آن ها دارد،
مثلا در برخي روايات درباره اطفال شيعيان آمده است که در عالم برزخ، حضرت فاطمه زهرا(س) آنان را تربيت مي‏کند.(3) اما در مورد وضعيت جسماني افراد در عالم آخرت مي توان اين نکات را ذکر کرد : 1- از ظاهر قرآن و روايات مي‏توان استفاده کرد، افراد در همان سني که از دنيا رفته‏اند، محشور مي‏شوند. (4)مثلا در قرآن آمده : « بار ديگر در صور دميده مي‏شود. ناگهان آن ها از قبرها شتابان به سوي (دادگاه) پروردگارشان مي‏روند. » (5) در معناي اين آيه احتمال مي رود که افراد با همان جسم مدفون در قبر که از دنيا رفته‏اند، محشور مي‏شوند. و يا نقل شده: « اينکه رستاخيز آمدني است و شکي در آن نيست و خداوند تمام کساني را که در قبرها هستند زنده مي‏کند». (6) ظاهر اين آيه هم اين است که با همان بدن و همان سني که از دنيا رفته‏اند، محشور مي‏شوند. همچنين در روايتي مي‏خوانيم «کما تموتون تحشرون؛(7) چنان که مي‏ميريد، محشور مي‏شويد » . اما از نظر تحليل عقلي مي توان گفت: خرد اقتضا مي‏کند که انسان در سني که از دنيا رفته است، محشور شود. زيرا بدني که فشرده همه بدن هاي دوران عمر است، هميشه با روح بوده و از هر جهت تناسب و سنخيت با آن دارد. روح تنها با آن مي‏تواند (مأنوس) باشد. انس با آخرين لحظات عمر بدن بيش تر خواهد بود. جا دارد که انسان در سني که از دنيا رفته است، محشور شود. (8) در نهايت در مورد وضع سني بهشتي‏ها بايد گفت: از آيات قرآن استفاده مي‏شود که در بهشت درد سر و خستگي و پيري وجود ندارد(9). از آياتي که در مورد نعمات بهشتيان ذکر شده ، مي‏توان حدس زد که بهشتي‏ها در بهترين سني که قابل تصور است زندگي مي‏کنند، اما در روايات به صورت کلي بيان شده که انسان ها در بهشت (اعم از زن و مرد) جوان هستند. امام جواد (ع) فرمود: لان اهل الجنة يکونون شباناً ؛ (10) اهل بهشت همه (مرد و زن) جوان محشور مي‏شوند (و در بين آن ها پير مرد و پير زن وجود ندارد). در روايات ديگري مساله مشخص‏تر بيان شده، پيامبر اسلام فرمود: مردان بهشتي در 33 سالگي و حوريه و زنان بهشتي در 16 سالگي مي‏باشند.(11) پي نوشت ها : 1. بحار الأنوار، ج 58، ص 89 . 2. همان، ج 6، ص 269. 3. تفسير قمي، ج 2، ص 332. 4. تفسير صافي، ج5، ص275. 5. يس 51 . 6. حج 7. 7. راه هاي اثبات وجود خدا ، ص216. 8. معاد و جهان پس از مرگ، ص338. 9. فاطر 34. 10. احتجاج، ج2، ص478 11. آيةاللَّه دستغيب،معاد ، ص141. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# استوری 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌱 ادب دعـا ایـنه کـه قـبل از اینکـه چیـزی از خـدا بخـوای از خـدا تشکـر کـنی بابـت چیزایـی کـه داری؛ و اِلا بی ادبیـه... دعـای بـی‌ ادب هم کـه مستجـاب نمیـشه! 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
کاهش استرس در یک دقیقه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
تقویت ✅ حافظه تان را به کار بگیرید و به چالش بکشید. 🔰 جابربن حیان شاگرد فرهیخته حضرت امام صادق که در علم کیمیا (شیمی) سر آمد 6000 دانشجوی مکتب جعفری بود، از حضرتش پرسید: چرا انسان در پیری کم حافظه می شود؟ 🌷 امام صادق علیه السلام فرمود: این مساله همگانی نیست . آنچه فراموشی می آورد، به کار نینداختن نیروی یاد سپاری است; زیرا نیروی یادگیری چون دیگر نیروهای بدن انسان است; باید به کار گرفته شود تا توانمند گردد. جوان نیز اگر حافظه خود را نشناسد و به خوبی از آن بهره نگیرد، به ضعف حافظه دچار می گردد. 📚 مغز متفکر شیعه، ص 584 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏خودت بخواه که این روزگار سر برسد دعای این همه چشم انتظار کافی نیست ! اللهم عجل لولیک الفرج 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
⭕️ مستکبرین از رنج ملت ایران لذت می‌برند 🔸 تجلیل از نقش پرستاران و تأکید بر مطالبه تقویت 🌷 💐 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: لطفا درباره خطاي ملک پطرس با توجه به ملک بودنش توضيح دهيد 🌼 پاسخ: با بررسي آيات و روايات متعدد، مي‏توان ويژگي‏هاي زير را براي فرشتگان برشمرد: 1. موجودات شريف و ارزشمندي هستند که واسطه بين خداوند و عالم محسوس به شمار مي‏آيند. در همه حوادث بزرگ و کوچک جهان نقش دارند؛ بر هر امري با توجه به ابعاد و جنبه‏هاي مختلف آن يک يا چند فرشته گمارده شده است. نقش فرشتگان در حوادث و جريان‏ها، اجراي فرمان الاهي و تثبيت آن در جايگاه ويژه‏اش است. قرآن کريم در اين باره مي‏فرمايد: «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون؛ آن‏ها در هيچ سخني بر خداوند پيشي نمي‏گيرند و مطيع امر خداوند».(1) 2. در فرشتگان سرکشي و نافرماني وجود ندارد؛ چون اراده‏اي مستقل از اراده خداوند ندارند تا چيزي خلاف خواست او بخواهند. قرآن در اين مورد مي‏فرمايد:«لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون؛ فرمان خداوند را مخالفت نمي‏کنند و امر او را اطاعت مي‏کنند.». (2) 3. فرشتگان از نظر مقام و درجه مختلفند. برخي برتر از برخي ديگرند . عده‏اي فرمانده و عده‏اي فرمانبردارند. آن که فرمانده است،به امر الهي امر مي‏کند و فرمان مي‏دهد. آن که فرمانبر است ،نيز به دستور الهي مطيع و فرمانبردار است. همگي در اين ويژگي که از خود اراده و اختياري ندارند، مشترکند: «و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛ هر کدام از ما فرشتگان داراي رتبه و جايگاه معين و مشخصي است».(3) 4. کارهاي فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه امورش غالب و چيره است: