فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمعیت
🔺تبیین ارزش فرزند و فرزندآوری در روايات.
✅ حجتالاسلام ابوترابی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ڪلآمِهادےٓ🕊
اگر انسان سرش را بہ سمت آسمان بالا بیاورد و کارهایش را براۍ رضاے خدا انجام دهد ، مطمئن باش زندگے اش عوض مۍشود .
#شَھیدابرٰاهیمهٰادےٓ ♥️
.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
اگه طلاق نزدخدا مغبوضه چراخدا به پيامبر توقران ميگه اگه همسرانت طالب دنياهستن طلاقشون بده خدابه شماهمسران بهتري عطا ميکنه اگرپيامبر الگوي مااست هرکي زنش طالب دنيا وزرق وبرق اون باشه بايد زنشو طلاق بده ويه زن ديگه بگيره
🌼 پاسخ:
بحث ازدواج ها و طلاق زنان پیامبر(که صورت هم نگرفت) در قرآن یک قضیه اختصاصی برای پیامبر است (احکام اختصاصی پیامبر) و در این جهت مومنان نباید از احکام اختصاصی پیامبر پیروی کنند. اولا : ازدواج های پیامبر در آن شرایط حساس شروع گسترش اسلام یک اقدام سیاسی برای تقویت اسلام بوده است ثانیا: خدا در قرآن برای زنان پیامبر احکام ویژه بیان کرده است و آنان را مادران امت معرفی کرده است ، این مادران امت باید از لحاظ معنوی و اخلاقی برای مردم اسوه باشند . زنان پیامبر که بزرگترین افتخار نصیب آنها شده بود بایستی از زرق و برق های دنیا کناره می جستند چرا که مقام پیامبر و جایگاه او به گونه ای بود که می بایست از زرق و برق دنیا اجتناب کنند و الا بیت پیامبر بیت دنیا طلبی می شد و هر روز زنان پیامبر طلب غنایم به دست آمده از جنگ ها را می کردند . از این رو خدا برای جلو گیری از این آسیب به پیامبر دستور می دهد که به آنها بگوید که هر کدام طالب دنیا هستند این زندگی را رها کنند و به دنبال دنیای خود بروند آنها باید می دانستند که این زندگی ، برای هدایت مردم شکل گرفته نه زر اندوزی های این زنان.
در آیه 28 و 29 سوره احزاب می خوانیم:
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَ سَراحاً جَمِيلاً * وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِيما»؛ (اى پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگى دنيا و زرق و برق آن را مى خواهيد بيائيد هديه اى به شما دهم و شما را به طرز نيكويى رها سازم* و اگر شما خدا و پيامبرش و سراى آخرت را طالب هستيد خداوند براى نيكوكاران شما پاداش عظيم آماده ساخته است).
مفسران شأن نزولهاى متعددى براى آيات فوق ذكر كرده اند كه از نظر نتيجه چندان تفاوتى با هم ندارند. از اين شأن نزولها استفاده مى شود كه همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) بعد از پاره اى از غزوات كه غنائم سرشارى در اختيار مسلمين قرار گرفت، تقاضاهاى مختلفى از پيامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد افزايش نفقه [بیشتر از آنچه مورد نیاز آنها بود] يا لوازم گوناگون زندگى داشتند.
پيامبر(صلی الله علیه وآله) كه مى دانست تسليم شدن در برابر اينگونه درخواستها - كه معمولا پايانى ندارد - چه عواقبى براى «بيت نبوت» در بر خواهد داشت، از انجام اين خواسته ها سر باز زد و يك ماه تمام از آنها كناره گيرى نمود، تا اينكه آيات فوق نازل شد و با لحن قاطع و در عين حال توأم با رأفت و رحمت به آنها هشدار داد كه اگر زندگى پر زرق و برق دنيا مى خواهيد مى توانيد از پيامبر(صلی الله علیه وآله) جدا شويد و به هر كجا مى خواهيد برويد، و اگر به خدا و رسول خدا و روز جزا دل بسته ايد و به زندگى ساده و افتخار آميز خانه پيامبر(صلی الله علیه وآله) قانع هستيد بمانيد و از پاداشهاى بزرگ پروردگار برخوردار شويد.
به اين ترتيب خداوند پاسخ محكم و قاطعى به همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) كه دامنه توقع را گسترده بودند داد، و آنها را ميان «ماندن» و «جدا شدن» از ایشان مخير نموده و تكليف آنها را روشن ساخت که بايد الگو و اسوه زنان با ايمان باشند و از حاشیه سازی برای بین نبوت اجتناب کنند.(1)
در این آیات گرچه همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله) از توجه به زرق و برق دنیا برحذر داشته شده است اما هرگز بر ناتوانی پیامبر(صلی الله علیه وآله) از پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی همسرانشان دلالت ندارد. پیامبر اکرم از هر جهت به نیازهای منطقی همسران خود پاسخ می داد و از نظر محبت و رعایت نوبت در همخوابی و همچنین تأمین نیازهای مادی آنها و... کوتاهی نداشت.
ضمن اینکه در این آیات یک تهدید «مشروط» وجود دارد و به معنی تهدید «حتمی» برای امنیت روانی همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) نیست؛ یعنی عملی شدن تهدید بستگی به رفتار همسران پیامبر دارد و تا آنها نخواهند تهدیدی متوجّه زندگی آنها نخواهد شد. این تهدید بخاطر زیاده خواهی آنها بوده که در شأن همسران پیامبر نبود و هیچگاه عملی نشد، چون همه همسران پیامبر زندگی ساده در کنار ایشان را بر زندگی مرفه و زرق و برق دنیا ترجیح دادند و از در خواست خود صرف نطر کردند.
اخلاق نیک پیامبر و مهربانی ایشان با نوع بشر و محبت ویژه ایشان به همسرانش، خود یکی از عوامل دلبستگی همسرانشان به وی می شد، لذا احساس تهدید از طرف پيامبر(صلی الله علیه وآله) بی معنی است. همسران پیامبر بواسطه همین اخلاق حسنه، بعد از نزول این آیه بجای انتخاب زندگی مرفه بدون پیامبر، زندگی ساده همراه با پیامبر را انتخاب کردند.
پی نوشت:
(1). رک: تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1374 ه. ش، چاپ سى و دوم، ج 17، ص 277-283.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 راه میانبر دوستی با امام زمان
🔵 از دو مسیر می توان به صورت ویژه به امام زمان (عج) نزدیک شد
🎙 #استاد_عالی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جز وصل تو دل به هر چه بستم توبه. بی یاد تو هر جا که نشستم توبه ...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میدونید چرا گاهی مواقع باتوسل به امامزمان (عج) حاجت روا نمیشویم⁉️
👤 استاد مسعود عالی
🌤أللَّھُمَ عجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🌤
#امام_زمان♥
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
افسانه شدن فامیل با تک فرزندی
💢 اگر ما خانواده های تک فرزند، بدون فرزند، یا در نهایت ۲ فرزند را در جامعه فرهنگ سازی کردیم،
در نسل دوم و سوم رابطه ها از هم گسسته می شود؛
و دیگر چیزی به نام فامیل، خانواده ای عمیق، روابط اجتماعی در قالب صله رحم و ارتباطاتی که نیازهای قطعی انسان هست
مثل رفت و آمدها، گفتگوها، انجام دید
و بازدیدهای سالم که از نیازهای قطعی بشر هست نخواهیم داشت.
#فرهنگ
#تک_فرزندی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#همسرداری
✔️ راضی به نام سکوت و حرف نزدن
🔹سکوت و حرف زدن در هنگام مشاجره خیلی مهم است زیرا حرف زدن هیچ فایدهای ندارد در آن هنگام برای مثال شما قصد گفتن چند چیز را به همسرتان بگویید که حق با شماست و می خواهید بگویید
🔹من فلان انتظار را از شما دارم
انتظار دارم در حضور خانواده خود یا خانواده خودم با من اینگونه رفتار کنید
می خواهم برای من این را تهیه کنید
🔹منظور شما از حرف زدن در دعوا این نیست که با همسرتان لجبازی کنید حداقل در اول دعوا هدف شما چنین چیزی نیست اما ممکن است این اتفاق بیفتد که باید در نظر داشت که در هنگام مشاجره اصلاً نباید خواستههای خود را به همسرتان بگویید چون ضرورتی ندارد پس دلیلی وجود ندارد که در زمان دعوا حرفی بزنید و به همسرتان انتقاد کنید
✔️ بنابراین سکوت در هنگام عصبانیت و پرخاشگری بسیار مهم و موثر میباشد
ادامه دارد ....
کتاب
#رازهایتسخیرقلبهمسر
نویسنده: مسلم داودی نژاد
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌱🌱🌱تعيين هدف و انگيزه براي درس خواندن🌱🌱🌱
داشتن هدف و يا به عبارتي «هدفمندي» در كارها و زندگي باعث مي شود كارها براي انسان آسان شود. سعي كنيد براي تحصيل و درس خواندن خود هدفي انتخاب كنيد. اين كار باعث علاقه به درس هم خواهد شد. در كنار آن هم در اين انديشه باشيد كه بهترين اهداف را برگزينيد تا شأن و منزلت اين كار هم بيشتر شود.
امام محمد غزالي، يكي از دانشمندان اسلامي در اين باره به نكاتي اشاره مي كنند كه ذکر آن خالي از لطف نيست: «اي فرزند! چه بسيار شبها كه در راه فراگيري دانش و خواندن كتاب ها از خواب خوش، چشم پوشي كردي و تا هنگام بامداد بيدار ماندي. و من نمي دانم كه چه انگيزه اي تو را به اين كار فرا خوانده است؛ اگر هدف تو رسيدن به بهره هاي ناچيز مادي، گردآوري ثروت، به دست آوردن مقام هاي اعتباري، فخرفروشي و اموري از اين قبيل بوده است، چه زيان كار و بي چاره اي. واي بر تو و باز هم، واي بر تو. امّا اگر هدف تو زنده كردن آيين پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ، پاك ساختن بدي ها، تربيت روحي و... بوده است، چه بهره مند و خوشبختي. گوارا باد بر تو، و باز هم گوارا باد».[9]
بنابراين سعي كنيم تا هدف ارزشمندي براي تحصيل انتخاب كنيم و از كساني باشيم كه خود را شناختند، به توانايي ها و علايق خود پي بردند و با برداشتن گام هاي موفقيت به سعادت دنيا و آخرت رسيدند.
در انتخاب كتاب، سعي كنيم «كتابهاي ويتامين دار» را انتخاب نماييم كه مشكلات و موانع زندگي ما را برطرف كند و شناخت و آگاهي ما را به جهان هستي افزايش دهد و باعث پيشرفت گردد.
چه احساسي داريد؟
اگر احساس مي كنيد مشكلاتي در راه تحصيل و درس خواندن داريد، با دقت كافي و «انديشمندانه» آنها را برطرف كنيد و مسير علم آموزي را هموار كرده، تا باعث افزايش «انگيزه» به درس خواندن شود.
اميدواريم بهترين راه، يعني «درس خواندن» را با دل و جان انتخاب كرده و با تلاش و كوشش به آيندة زيباي خود دست يابيد، همراه توكل و كمك خواستن از خداي مهربان.
معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
ـ بيا كتاب بخوانيم، جواد محدثي، تهران، مدرسه، 1377.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
با توجه به گفته ي قرآن که ميگه هيچ اجباري در دين نيست ، و طبق گفته شيوخ و روحانيون که ميگن دين حق اسلام است و اگر کسي مسلمان نباشد و از دنيا برود آخرتش در جهنم است، آيا اين يه تناقض بزرگ نيس؟
🌼 پاسخ:
آيه "لا اکراه في الدين" يک حقيقتي را بيان مي کند و آن اين که جنس دين و آموزه هاي ديني به گونه اي است که نمي تواند اکراهي و اجباري باشد .
توضيح بيشتر: دين از سنخ اعتقاد است هيچ کس نميتواند عقيدهاي را به زور بر ديگري تحميل نمايد. نه کسي ميتواند به زور و اجبار کسي را مؤمن به توحيد، معاد، قرآن، ولايت و اسلام نمايد، اگر چه شخص شريف پيامبر اعظم صلوات الله عليه و آله باشد – و نه کسي ميتواند ديگري را به زور و اجبار به کفر و بدتر از آن دشمني و عناد با خداوند متعال بکشاند، اگر چه شخص ابليس لعين باشد. به پيامبر اعظم صلوات الله عليه و آله فرمود: « فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ * لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ - پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهندهاى * تو را بر آنان تسلطي نيست / الغاشية 21 و 22 »، و راجع به ابليس و ساير شياطين جن و انس نيز فرمود: بر کسي تسلط ندارند، بلکه تسلط آنان فقط بر کساني است که خودشان ولايت و سرپرستي آنها را ميپذيرند: « إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ ... / النّحل، 99 و 100»
بنا بر اين دين که از سنخ محبت و عقيده است اکراهي نمي تواند باشد و خدا در آيه "لا اکراه في الدين" از اين ماجراي تکويني خبر داده است. اما اگر مبادي اختيار کردن يک دين براي کسي روشن شد
و او فهميد که عالم خدايي دارد و اين خدا احکامي دارد ديگر در مقابل آن احکام مسئول است و راه فراري براي او نيست و حتما در قبال ترک احکام مواخذه مي شود و اين حقيقت را خدا در ادامه آيه بيان مي فرمايد: "قد تبين الرشد من الغي" به تحقيق که راه رستگاري و گمراهي کامل براي شما آشکار است.
اين فرد با تمام وجود فهميده که عالم خدايي دارد و خدا احکامي دارد اگر با اين فهم از زير احکام خدا شانه خالي کرد عقوبت دارد و عذاب مي شود.
-“لَا إِکْرَاهَ فِي الدِّينِ”، يعني در نظام عليمانه و حکيمانهي خلقت (تکوين)، شما اينگونه نيافريدم که مانند ملائکه، يا حتي حيوانات، گياهان و جامدات، مجبور به معرفت و پذيرش حق گرديد و هيچ راه ديگري پيشرو نداشته باشيد، بلکه ميتوانيد انتخاب کنيد؛ اما چنين نيست که هر انتخابي که نموديد، هيچ فرقي نداشته باشد و همه خوب باشند، بلکه هر انتخاب و راهي، به مقصد خودش ميرسد. مانند همين بدن است که اگر با برنامهي خواب و خوراک مناسب، نرمش و ورزش هم نموديد، بدن سالم و ورزيده ميشويد – اما اگر رعايت ننموديد، مواد الکلي يا مخدر مصرف نموديد، بدن از مغز گرفته تا خون و سلسله اعصابش، متلاشي ميگردد. اما در انتخاب هر کدام از اين دو راه آزاديد.
-خداوند متعال به آدمي، “عقل و اختيار” موهبت نمود و به همين واسطه، او را ازساير مخلوقاتش متمايز نمود و در قابليت “خليفه الله” شدن قرارش داد؛ که البته با هدايت، تعليم، تربيت، تزکيه و عمل صالح به اين درجات ميرسد.
ايجاب ظهور و بروز “عقل و اختيار”، اين است که آدمي از قوهي “انتخاب” برخوردار گردد و “انتخاب” نيز آنگاه محقق ميگردد، که گزينههاي متفاوتي پيشرو باشند.
اگر براي شما انتخاب بيش از يک مقصد ميسر نباشد، نميتوانيد بگوييد که «من آن را انتخاب” نمودم»، و اگر براي رسيدن به مقصد، يک راه بيشتر وجود نداشته باشد و شما نيز به اجبار در آن را قرار گرفته و حرکت نماييد که نميتوانيد بگوييد: «من ميان همه راهها، اين راه را “انتخاب”نمودم».
بنابراين، همانگونه که انسان، هم روح ملکوتي دارد و هم بدن مادي و حيواني؛ هميشه، هر لحظه و در هر امري، بين دو يا چند راهيهاي گوناگوني قرار دارد و با توجه به نياز، ميل، کشش، گرايش، علم، بصيرت و خرد (انديشه و خرد) خود، يکي را “انتخاب و گزينش” مينمايد.
حال که حالت انتخاب گري در انسان وجود دارد به محض اين که توانست بهترين راه را انتخاب کند بايد آن را انتخاب کند و عوارض آن را هم بپردازد احکامش را هم بپذيرد و متعبد به آن شود.
اين سن از 15 سالگي شروع مي شود به بالا . هر وقت که انسان راه صحيح را شناخت بايد در آن قرار بگيرد و براي شناخت آن تلاش کند و قبول راه بدون تحقيق هر چند که آن راه بنابر اتفاق صحيح هم باشد پاداشي نخواهد داشت چرا که بايد تحقيق مي کرده و نکرده .
خداي تعالي مانند يک پدر مهربان که فرزند خود را مجبور به درس خواندن مي کند بندگانش را مجبور به دين داري مي کند براي اين که صلاح آنها را مي خواهد و ثواب و عقاب براي آنها در نظر مي گيرد تا آنها بر رفتن در اين راه پر خير و صلاح تشويق شوند و از نرفتن در آن بر حذر باشند دقيقا مانند پدري که فرزند خود را در مدرسه مي گذارد و براي درس خواندنش تشويق در نظر مي گيرد و براي درس نخواندنش تنبيه.
ولي خوشبختي يک پدر آنجاست که اين فرزند آنقدر به کمال ذهني برسد که خودش بفهمد اين راه چه فوايدي دارد و با شوق و ذوق اين مسير را ادامه دهد.
حرف روحانیون هم همین است؛ دین اسلام دین حق است و بقیه راه و روش ها ما را به مقصد نمی رساند ولی انسان در قبول آن مختار است و با اختیار این راه را باید برود تا به حال او فایده داشته باشد و الا اجباری بودن این مسیر نه فایده ای دارد و نه با حال انسان که خدا او را مختار خلق کرده است سازگار است.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
💚سلام امام زمانم💚
"السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا ابْنَ سَادَةِ الْبَشَرِ..."
سلام بر شکوه سَروَري و آقايي تو که از پدران خويش به ارث برده اي...
سلام بر تو و بر روزي که بر تمام خلق سروري خواهي کرد!
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَيْراً اللهم
صَل عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِل فَرَجَهُم.
أللَّـھُـمَــ؏َـجـّلْ لِوَليِـڪْ ألــْفــَرَج.
🍃🌹🍃🌹
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#شھیدانه🌹
✨از سردار شھید همدانے پرسیدند: بعد از بازگشت از سوریه برنامتون چیہ؟
گفت:تصمیمی گرفتم که مطمئنم از ۴٠سال مجاهدت بالاتره...🌱
بروم یك گوشهاے از این مملکت تو یك مسجدی، تو یك پایگاه بسیجی براے بچه های نوجوان و جوان کار فرهنگی انجام بدم برای امام زمانعجلالله♡ تعالی فرجه الشریف آدم تربیت کنم،سرباز تربیت کنم،کاری کہ تا حدودے کوتاهی کردیم و آن دنیا باید جواب بدیم...!
#شهید_حسین_همدانی🥀
#سالروز_ولادت
↳⋮❥⸽‹ @𝓹𝓮𝓵𝓪𝓴
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بال ملك کنایه از گنبد و بارگاه توست
چشمِ اسیرِ خاکیان منتظرِ نگاهِ توست
السلامعلیكیاغریبالغربا♡
#چهارشنبههایامامرضایی
#امام_رضا💚🌿
↳⋮‹ @𝓹𝓮𝓵𝓪𝓴
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
يک روايت ديدم راجب علل مستجاب نشدن دعا و ديدم يکيش اينه که باور قلبي به اجابت دعا نداشته باشي دعات مستجاب نميشه!
خواستم بپرسم خب من ميدونم خدا قادر مطلقه ولي گاهي ميگم اونقدر شايد لياقت ندارم که خدا کار خاصي برام بکنه و از من واجب تر زياد داره خدا.
آيا موقع دعا بايد واقعا باورکنيم که خدا دعا رو اجابت ميکنه؟؟
🌼 پاسخ:
از شرايط تحقق دعا، اميد داشتن و خوشبين بودن به استجابت است. ايمان به رحمت بی منتهاى الهى و يقين به آن كه در صورت تحقق شرايط "ادعونى"، لوازم استجابت و تحقق "استجب لكم" فراهم می شود. روحيه اميدوارى و اطمينان در كليه ادعيه اسلامى و از جمله دعاى "ابوحمزه ثمالى" كه منسوب به امام سجاد (علیه السلام) می باشد موج میزند:
« اللهم إنی أجد سبل المطالب إلیک مشرعة ، و مناهل الرجاء لدیک مترعة ، و الاستعانة بفضلک لمن أملک مباحة ، و أبواب الدعاءإلیک للصارخین مفتوحة ، و أعلم أنک للراجین بموضعإجابة و للملهوفین بمرصدإغاثة ، و أن فی اللهفإلی جودک و الرضا بقضائک عوضا من منع الباخلین ، و مندوحة عما فی أیدی المستأثرین ، و أن الراحلإلیک قریب المسافة ، و أنک لا تحتجب عن خلقک إلا أن تحجبهم الامال دونک» "
یعنی بار الها ! من جادههای طلب را به سوی تو باز و صاف ، و آبشخورهای امید به تو را مالامال میبینم . کمک خواستن از فضل و رحمت تو را مجاز ، و درهای دعا را به روی آنان که تو را بخوانند و از تو مدد بخواهند باز و گشاده میبینم ، و به یقین میدانم که تو آماده اجابت دعای دعا کنندگان و در کمین پناه دادن به پناه خواهندگان هستی
و نیز یقین دارم که به پناه بخشندگی تو رفتن و به قضای تو رضا دادن ، کمبودهای بخل و امساک بخل کنندگان و ظلم و تعدی ستمکاران را جبران میکند . و هم یقین دارم که آن کس که به سوی تو کوچ کند راه زیادی تا رسیدن به تو ندارد . و یقین دارم چهره تو در پرده نیست ، این آمال و اعمال ناشایست بندگان است که حجاب دیده آنها میگردد .
ازطرفی، هر امری باید روی اسباب و علل طبیعی خود جلو برود.«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِ...[1]؛ «خداوند ابا دارد که اشیاء را جاری کند به جز به وسیله اسباب». دعا هم مانند امور دیگر برای استجابت، شرایطی دارد. و یکی از آن شرایط، که بسیار هم مهم است ، یقین به اجابت دعاست.
الف:نبى اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مى فـرماید: "ادعوا الله وانتم موقنون بالاجابه[2] خدا را بخوانید و یـقـیـن بـه اجـابت داشته باشید."
ب:امام صادق(علیه السلام) نیز مى فرماید: "اذا دعـوت فـظن ان حاجتک بالباب[3] در وقت دعا یقین کن که حاجت تو بر در خانه آمده است."
ج: آن حضرت دربیانی دیگر میفرمایند: «دعا پایگاه اجابت است چنانچه ابر پایگاه باران است».[4]
و این یقین در گرو اموری است:
یقین به رحمت بی منتهای ذات احدیت.
یقین به اینکه از ناحیه او هیچ منعی از فیض نیست
یقین به اینکه درب رحمت الهی هیچ گاه به روی بندها ی بسته نیست
یقین به اینکه نقص و قصور همه از ناحیه بنده است
یقین به اینکه حق تعالی حکیم علی الاطلاق است و کار غیر حکیمانه و خلاف تدبیر عبد نمی کند.
یقین به قدرت بی زوال باری تعالی.
و برای رسیدن این امور یقینی، باید بُعد معرفتی خود را نسبت به حقتعالی بالا ببریم.
پس اگر فرد يا جامعه تمام تلاشهاى عادى خود را كرده ولى با تلاشش به جايى نرسد، نه تنها نبايد دچار يأس و نااميدى بشود، بلكه بايد بداند و ايمان داشته باشد كه دستگاه الهى از حوزه تلاش او بسیار وسيعتر است و چه بسا راههاى تلاش نشناخته اى وجود داشته باشد كه در آينده به رويش باز شود و مسيرى تازه و نو براى تلاش و كوشش پيش پايش بگذارد.
پینوشت:
[1]صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات الکبری، منشورات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1404ق، یکم، ج1، ص6، ح1.
[2]ـ تفسیر المیزان، ج۲، ص۳۵
[3]ـ اصول کافى، ج۲، ص۲۳۸
[4]. اصول کافی، ج6 ص29
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 خیلی کوتاه و گویا بود درد و دل یک خانم .....☝️
پ.ن: پدرهای محترم با دختراتون نکنید از این کارا...
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐