eitaa logo
بسوی خدا
2.1هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد : مهم‌ترین عیب ما پنهان بودن عیوب ماست، و بدتر از آن وقتی است که عیب‌های ما پشت سر کارهای خوب، خود را پنهان می‌کنند و ما ان ه را توجیه میکنیم 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
قسمت 9 🔷اعمال بدون تقلید 🔷 در این مبحث سه موضوع زیر را بررسی می کنیم. اول 🔷بطلان اعمال بدون تقلید دوم 🔷غذای اعمال بدون تقلید سوم🔷 شک در اعمال بدون تقلید ❎ اول بطلان اعمال بدون تقلید اعمال 1🔷مکلفی که آن را بدون تقلید انجام داده است باطل است و از این رو موظف است آن را با تقلید صحیح در وقت اعاده و در خارج وقت قضا کند مگر در صورتی که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است یا اعمال وی با فتوای هردو مجتهد مجتهدی که فعلاً باید ازاو تقلید کند و مجتهدی که در حال عمل وظیفه اش تقلید از او بوده مطابق باشد و در صورت عبادی بودن اعمال نیز آن را با قصد قربت به جا آورده باشد. 🔷2_ قضای اعمال بدون تقلید در مواردی که مکلف موظف است اعمال بدون تقلید گذشته خود را قضا کند چنانچه مقدار آن را نداند باید به مقداری غذا کند که به برائت ذمه خود یقین کند و در صورتی که نتواند یقین پیدا کند گمان کافیست توجه برخی از فقها قایلند در هر دو موضوع فوق هر کجا سخن از مطابقت با فتوای مجتهد به میان آمده است صرف مطابقت کافی نیست بلکه باید با استناد و اعتماد به قول قوی باشد و احتیاط نیز در همین است سوم_🔷 شک در اعمال بدون تقلید مکلفی که شک می‌کنند اعمال گذشته‌اش با تقلید بوده یا نه و یا می‌داند با تقلید بوده ولی شک می‌کند با تقلید صحیح بوده یا نه می تواند بنا بر صحت آن اعمال بگذارد گرچه احتیاط در عادت است ولی باید تقلید خود را برای اعمال اینده اش تصحیح کند 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا در هر ديني انسان توان خروج از آن را دارد ولي در اسلام کشته ميشود؟ اصولاً دين و اعتقاد به عنوان يک امر دروني و قلبي ، قابليت اجبار کردن يا اجباري شدن را ندارد ؛ پس به اين معنا نيست که در دين و دين داري هيچ نوع اجباري وجود ندارد و يا مي شد در دين اجبار باشد اما خدا آن را برداشته ؛ دين و اعتقاد مربوط به قلب و درون انسان است و حوزه قلب و دل انسان اصلاً اجبار بردار نيست. اما ارتداد اصلاً ارتباطي با حوزه اعتقاد فردي ندارد ، بلکه حقيقتي اجتماعي است ؛ به همين خاطر اولين شرط ارتداد ، اظهار کردن ارتداد است . معناي دقيق تر آن موضع گيري در مقابل اسلام در جامعه است ؛ بنابراين مربوط به جامعه مي شود و يک جرم اجتماعي و سياسي در جامعه اسلامي است. نکته قابل اهميت این که راه رشد و سعادت و حق از راه گمراهي شناخته شده ؛ پس چه نيازي به اجبار است ، وقتي که راه حق روشن و آشکار است؟! در نتيجه هر کس مي تواند به دنبال حقيقت بوده، آن را از روي فکر و استدلال خود برگزيند، بدان عمل کند و هيچ حکمي بر او بار نشود . خود او در خصوص اعمال و رفتار و عقايدش تنها در پيشگاه خداوند در قيامت پاسخگو است . ارتداد در صورت اظهار و عناد و موضع گيري در مقابل اسلام مطرح مي شود که مسئله اي اعتقادي و فردي نيست. يعني اگر فردى در خانواده مسلمان تشخيص داد که دين اسلام بر حق نيست، مى ‏تواند دين ديگر را انتخاب کند، اما در جامعه‏اى که قوانين، رفتارهاى اجتماعى و فردى، اميال و آرزوهاى انسان‏ها و ارزش‏هاى اخلاقى بر اساس اعتقادات و باورهاى دينى شکل گرفته که هر يک از اين موارد، کارکردهاى بسيارى در زندگى فردى و اجتماعى دارد، حق ندارد در برابر دين و اعتقادات موضع‏گيرى نموده و درصدد تخريب آن ها باشد. اسلام با وضع چنين حکمى جلوى مفاسد احتمالى (که برخى نيز به وقوع پيوسته) را گرفته است که در ذيل به نمونه هايى از اين مفاسد اشاره مى کنيم: 1- همه مسلمانان از نظر اعتقاد و ايمان درونى در سطح بالا نيستند، بلکه برخى افراد در ايمانشان سست هستند. اين گونه تبليغات افراد سست ايمان را تحت تأثير قرار مى دهد. 2- اگر اسلام جلوى اين روند را نمى گرفت، نوعى جنگ روانى عليه دين صورت مى گرفت . 3- گسترش افکار انحرافى در جامعه که از طرف افراد مرتد ايجاد مى شود، نيروى مسلمانان را از جهت کمّى و کيفى مورد تهديد قرار مى دهد، از اين جهت هر گونه برنامه ريزى بر اساس نيروهاى اسلامى در جامعه، غير ممکن خواهد بود. آنچه در روايات در مورد حکم ارتداد بيان شده، در زمانى است که انکار دين اسلام جاحدانه باشد، يعنى شخصى به رغم حقانيّت دين اسلام ،به جهت انگيزه‏هاى نادرست از دين اسلام خارج شده و در مقابل آن موضع‏گيرى نمايد. در عين حال اگر فردي اصرار در ابراز عقيده خود و تبيين نادرست بودن دين قبلي خود دارد ، مي تواند از تحت حمايت جامعه اسلامي و قوانين آن خارج شده ، در محيطي ديگر به نشر اين عقيده خود بپردازد . در هر حال اساس حکم ارتداد امري عقلاني و مورد تاييد ساختارهاي اجتماعي است . در انتها توجه به اين نكته هم ضروري است كه حکم ارتداد در اديان آسمانى ديگر (ميحيت و يهود و زرتشتي) نيز بيان شده (1) طبيعى است که هر دينى براى محافظت از کيان خود، راهکارهايى را براى وحدت پيروان انديشيده باشد. همچنين حكم مرتد حقيقي در برخي مواردِ خاص بسيار سخت بوده و اعدام است (2) اما نه هر انکار و تشکيکي در دين اسلام ارتداد محسوب مي شود و نه هر فردي به صرف تغيير دين و اعلان آن ،خونش مباح شده ،اعدام مي شود ؛ بلکه حكم زنان مرتد و همچنين كساني كه ابتدا مسلمان نبوده و بعد مسلمان شده اند كه مرتد ملي ناميده مي شوند اعدام نيست ؛ در نتيجه از چهار قسم مرتد ملي و فطري (كساني كه مسلمان زاده اند ) از زنان و مردان ، تنها مرتد فطري مرد به اتفاق بسياري از فقها ، آن هم در شرايط خاص و با حصول شرايط متعدد مستحق مرگ است و در خصوص ديگر گروه ها رفتار و برخوردهاي متفاوت ديگري اعمال مي شود. (3) پي‏نوشت‏ها: 1. کتاب مقدس، تورات، سفر تثنيه، فصل 13؛ عهد جديد (انجيل)، نامه‏اي به مسيحيان عبراني، بند 10. 2. امام خميني، تحرير الوسيله، ج 1، ص 118. 3. عبد الکريم موسوي اردبيلي، فقه الحدود و التعزيرات، ص 840. 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴امير المومنين عليه السلام: ⚪️مَنْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْيَا .‼️ 🔴دو گرسنه اي كه هرگز سير نشوند، جوينده علم و جوينده مال است.‼️ 📚حكمت ٤٥٧ نهج البلاغه 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت 10👇 ⭕عدول در تقلید 🔷دراین مبحث چهار موضوع را بررسی می کنیم: اول❎ مفهوم عدول دوم ❎برخی از موارد جواز عدول سوم ❎برخی از موارد وجوب عدول چهارم❎ برخی از موارد حرمت عدول اول 🔷مفهوم عدول عدول در تقلید یعنی رجوع و بازگشتن از مجتهد در تمام یا برخی از احکام دوم🔷 برخی از موارد جواز عدول عدول در مواردی جایز است که برخی از آن عبارت است از.... 1⭕ عدول به مجتهده زنده مساوی: بعد از آنکه مکلف از مجتهدی زنده تقلید کرد می‌تواند به مجتهده زنده دیگری که با او در علم مساوی است عدول کند گرچه احتیاط در ترک عدول است مگر اینکه قول مجتهد دوم موافق احتیاط باشد 2⭕ عدول به مجتهدزنده در مسیله تقلید بقایی 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
امام باقرعلیه السلام شادی خداوندازتوبه بنده اش بیشتراست تاشادی مردی که درشبی تارشتروره توشه ی خودراگم کندوسپس آنرابیابدخداوندازتوبه ی بنده ی خودشادترمیشودتاآن مردکه ازپیداکردن شترخودشادمان میگردد (کافی8/435/2) 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: دوست دارم که ازدرون احساس ثابت ومحکمي نسبت به اعتقادات ودينم داشته باشم ولي بيشتر اوقات شک وشبهه به جانم مي افتد ووقتي کتاب مطالعه ميکنم آروم ميشم ولي دوبااااره بعدازچندروزي.....ميدونم که همه چيز حق ودرسته ولي يه شکي که به جونم ميوفته اينه که نکنه فلان... و ازاين شک ها خسته شدممم.... 🍃پرسش از وجود خدا و پيامبر و معاد و ... (اصول دين) که هر چند وقت يک بار به سراغ انسان مي آيد طبيعي است و نشان از روح پرسش گري انسان و حق طلبي اوست. اين شک ها و سوال ها نه تنها بد نيست بلکه اگر جواب داده شود و پيگيري صحيحي شود موجب رشد و پيشرفت انسان در مسائل عقيدتي و عبادي مي گردد. خود دين اسلام به ما دستور مي دهد که عقايد ديني را نه از روي تقليد بلکه از روي تحقيق ياد گرفته تا دين داري ما يک دين داري ريشه اي و از روي بصيرت باشد و سختي هاي روزگار نتواند ما را از حقيقت دين و خدا و پيامبر جدا کند. هر چقدر انسان در فهم مسائل عقايدي خود وقت بگذارد و تحقيق کند استفاده کرده است. البته همان گونه که عرض کردم انسان چون به مراتب بالايي از معرفت خدا و دين نرسيده است و اين آموزه ها با جان او آميخته نشده است هر از چند گاهي دچار وسوسه هاي نفس مي شود و حالت شک و ترديد به او دست مي دهد از اين حالت ها نگران نباشيد به دانسته هاي خود درباره دين و خدا و پيامبر بيافزاييد و سعي کنيد اين دانسته ها را با عبادت به جانتان پيوند دهيد. در ادبيات ديني به اين حالت هايي که گاه سراغ انسان مي آيد حديث نفس گفته مي شود : حديث نفس هر نوع فكر در مورد مسئله‌اي اعتقادي يا اخلاقي است كه گناه آلود باشد. البته اصل اين فكر گناه نيست اما آثار وضعي خود را دارد. پيامبر خدا ص مي‌فرمايند: خداوند از وسوسه ها وتشكيكات ذهني امّت من تا زماني كه آنها را به زبان يا به مرحله عمل نياورده باشند، گذشت كرده است.( ميزان الحكمه ج 13 ص 155) همچنين مي‌فرمايند: هر دلي وسواس دارد. پس هرگاه اين وسواس پرده دل را بِدَرَد وبه زبان آورده شود، بنده به سبب آن مؤاخذه گردد، اما اگر پرده دل را ندرد وزبان به آن گويا نشود، گناهي صورت نگرفته است. ملاحظه مي‌فرماييد كه تا حدودي وجود وسوسه طبيعي است اما بايد آن را كنترل كرد و مراقب بود كه به زبان يا عمل نرسد. از امام كاظم عليه السلام درباره حديث نفْس (افكار وانديشه هايي كه در ذهن انسان مي گذرد) سؤال شد. فرمود: كيست كه نفْس او دچار افكار وانديشه نشود؟! در احاديث راه هايي براي اين حالت هست: گفتن أعوذ بالله من الشيطان الرجيم و پناه بردن به خدا. « وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّيَاطِينِ * وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ» ( المؤمنون : 97 و 98) «و بگو: پروردگارا! از وسوسه هاى شياطين به تو پناه مى برم. و پروردگارا! به تو پناه مى برم از اينكه [شيطان ها]نزد من حاضر شوند». حضرت صادق علیه السلام فرمود: براى هر مؤمنى چهل روز نمى گذرد، مگر اين که گرفتار حديث نفس مى شود. پس هر وقت حديث نفس بر کسى عارض شد، دو رکعت نماز بجا آورد و از شّر آن به خدا پناه ببرد.چون يک روز حضرت آدم عليه السّلام از حديث نفس به خداوند عزّ و جل شکايت کرد.حضرت جبرئيل عليه السّلام نازل شد و فرمود: بگو:« لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ اِلاّ بِاللّهِ»حضرت آدم عليه السّلام تا اين ذکر را فرمود، حديث نفس او بر طرف شد. در دستورات اسلامي حداقل 100 مرتبه در روز گفتن اين ذکر وارد شده است . پس دو کار باید در کنار هم انجام داد: 1- مطالعه و تحقیق مستمر درباره عقاید دینی 2- دعا و راز و نیاز و درخواست از خدا برای این که وسوسه از انسان دور شود. 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴آزادی و استقلال در قرآن🌴 🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐 1⃣صاحب اختیار بودن مومنان❇️ وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنبِيَاءَ وَجَعَلَكُم مُّلُوكًا ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ ! ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺣﺎﻛﻤﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﺎﻥ ﺳﺎﺧﺖ.(مائده٢٠) (مَلِک یعنی حاکم و صاحب اختیار) 2⃣عدم تسلط کافران بر مومنان❇️ وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبیلا ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﻫﻴﭻ ﺭﺍﻩ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(نساء١٤١) 3⃣هدف پیامبران آزادکردن انسانهااز استعمار❇️ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎﻱ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﻫﺎ [ ﻱِ ﺟﻬﻞ ، ﺑﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﻭ ﺑﺪﻋﺖ ﺭﺍ ] ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻋﻘﻞ ﻭﺟﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ.(اعراف١٥٧) ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📛برگشت آثار این صفات به خود انسان📛 🐉🐲🐉🐲🐉🐲🐉🐲🐉🐲 1⃣ عهد شکستن 🛑 فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ.(فتح١٠) 2⃣ مکر کردن 🛑 وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺷﺖ ﺟﺰ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.(فاطر٤٣) 3⃣ فریب دادن 🛑 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ [ ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﺑﺎﻃﻠﺸﺎﻥ ] ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ.(بقره ٩) 4⃣ ظلم کردن 🛑 وَمَا ظَلَمُونَا وَلَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﻭﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻭﻛﻔﺮﺍﻧﺸﺎﻥ] ﺑﺮ ﻣﺎ ﺳﺘﻢ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ .(بقره ٥٧) 🐉🐲🐉🐲🐉🐲🐉🐲 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
توبه پیامبرصل الله علیه واله میفرماید: هرکه ازکاری حرام روی گرداندخداوندبجای آن عبادتی شادکننده عطایش فرماید (بحار20/121/77) امام رضاعلیه السلام هرکه نمیتواندکاری کندکه به سبب آن گناهانش زدوده شودبرمحمدوآل اوبسیاردرودبفرستدزیراکه آن گناهان راریشه کن میکند امالی صدوق 4/ 68 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# کلام علما تفسیر بسیار زیبا در مورد نصیحت اگر ما لباسی بدوزیم به تن برادر مؤمن مان بپوشانیم که آبروی اومحفوظ باشد این میشود نصیحت علامه جوادی آملی حفظه الله 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
توبه پیامبرصل الله علیه واله میفرماید: هرکه ازکاری حرام روی گرداندخداوندبجای آن عبادتی شادکننده عطایش فرماید (بحار20/121/77) امام رضاعلیه السلام هرکه نمیتواندکاری کندکه به سبب آن گناهانش زدوده شودبرمحمدوآل اوبسیاردرودبفرستدزیراکه آن گناهان راریشه کن میکند امالی صدوق 4/ 68 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: آيا براي اثبات عدل الهي که از اصول الدين است استدلال استنتاجي و عثلي وجود ندارد و همه استدلال هاي موجود استقرايي است؟ اگر اين طور نيست مي شود به طور کامل توضيح دهيد؟ برای اثبات عدل الهی ادله عقلی وجود دارد متکلمین برای اثبات عدل الهی به دلایلی استناد کرده اند از جمله: 1- در نظر عقل، عدل کاری شایسته و ظلم عملی ناشایست است و خداوند حکیم از انجام کارهایی که عقل ناشایست می شمارد، منزه است. پس، خداوند هیچگاه مرتکب ظلم و ستم نمی شود و تمام کارهای او عادلانه است. 2- اگر فرض کنیم خداوند سبحان مرتکب ظلم می گردد، با سه احتمال رو به رو خواهیم بود: الف: یا این عمل ناشی از جهل است. که این با علم مطلق الهی ناسازگار است. ب: یا این عمل از نیاز و فقر سرچشمه می گیرد. و در بحث غنی بودن خداوند ثابت شده که خداوند غنی مطلق است. ج: یا ظلم، مقتضای ظلم است. با اینکه در بحث حسن و قبح عقلی ثابت شد که خداوند فعل زشت و قبیح انجام نمی دهد و تمام افعال خداوند عادلانه است. 3- برخی از اندیشمندان معتقدند که عدالت را در چند مقام و جایگاه باید در نظر گرفت و هر کدام را با دلیلی اثبات کرد: الف: عدالت در مقام تکلیف اگر خدای متعال، تکلیفی بالاتر و فوق طاقت بندگان، تعیین کند امکان عمل نخواهد داشت و کار لغو و بیهوده ای خواهد بود و حکمت الهی اقتضا می کند که این تکالیف، متناسب با توانایی های مکلفین باشد تا نقض غرض لازم نیاید زیرا غرض خداوند انجام تکالیف بندگان است برای بدست آوردن خیر و مصلحت و رسیدن به سعادت واقعی، وقتی خداوند تکالیفی به عهده آنها بگذارد که نتوانند انجام دهند چگونه این غرض ایجاد خواهد شد. ب: عدالت در مقام قضاوت بین بندگان این کار به منظور مشخص شدن استحقاق افراد برای انواع پاداش و کیفر، انجام می گیرد و اگر بر خلاف قسط و عدل باشد نقض غرض خواهد شد. ج: عدالت در مقام پاداش و کیفر با توجه به هدف نهایی آفرینش کسی که انسان را برای رسیدن به نتایج کارهای خوب و بدش آفریده است اگر او را بر خلاف اقتضای آنها پاداش یا کیفر دهد به هدف خودش نخواهد رسید. پس صفات ذاتیۀ خداوند باعث می شود تا رفتار او حکیمانه و عادلانه باشد و هیچ صفتی که اقتضای ظلم و ستم یا لغو و عبث را داشته باشد در او وجود نداشته باشد. 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 به نام خدا و 🌸 سلام همه به خوبی می‌دونیم که مطالعه کتاب چقدر برای رشد خودمون و به مراتب جامعه‌مون مفید هست 🧠 ولی گاهی زیادی تنبلی می‌کنیم و مطالعه کتاب رو به امروز و فردا واگذار می‌کنیم 👨‍💻 ما تصمیم گرفتیم از این به بعد هر جمعه 📚 یک کتاب به شما معرفی کنیم؛ 📥 راه آسان تهیه کردن اون کتاب رو هم بهتون معرفی کنیم؛ 📖 و در طول هفته برش‌هایی از کتاب رو در کانال بارگذاری کنیم. 📆اگر برنامه کتابخوانی مون رو آهسته و پیوسته قرار بدیم و با روزی فقط ده صفحه مطالعه پیش بریم ؛ آخر سال می‌بینیم چند تا کتاب خوندیم و چه اطلاعات خوبی به دست آوردیم که در مسیر زندگی مون بسیار کاربردی هست. پس دوستان عزیز ؛ به بپیوندید😍 کانال پرسمان اعتقادی تربیتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا