راوی میگوید: از امام موسی بن جعفر علیهما السلام پرسیدم:
آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟ فرمود: بله؛ پرسیدم: هر چند وقت؟ فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه یا هر ماه یا هر سال. پرسیدم: به چه شکلی نزد آنها میآید؟ فرمود: به صورت پرندهای لطیف که بر دیوار خانههای شان مینشیند و بر آنان اشراف مییابد.
به نظر میرسد این که حضرت فرمود:به صورت پرندهای لطیف، یک نوع تمثّل در قالب و تجسم ارواح است.
امام صادق (ع) میفرماید: «اذا کانَ یومَ الجُمعةِ و یوما العِیدَینِ امَرَ اللهُ رضوان خازن الجنان ان ینادی فی ارواح المؤمنین و هم عرصات الجنان: انّ اللهَ قَد اذنَ لَکم الجُمعةَ بالزیارةِ الی اهالیکُم و احبائکم مِن اهلِ الدُنیا»؛
روز جمعه و عید فطر و قربان که میشود، خداوند به رضوان نگهبان و مأمور بهشت دستور میدهد که در میدان بهشت برزخی به ارواح مؤمنان اعلام نماید که خداوند به شما اجازه داد که جمعه را به زیارت خانواده و دوستان که در دنیا هستند برود. بعد خداوند به رضوان دستور میدهد برای هر فردی شتری از شترهای بهشتی آماده کنند در حالی که این شتر از زبرجد سبز پوشیده شده و نیز به پارچههای بهشتی تزئین شده، بعد خداوند دستور میدهد اهل آسمانها از آنها استقبال کنند. در چنین فضایی فرشتگان هر آسمانی از آنها استقبال میکنند، بعد از آن ارواح از آسمان با استقبال پایین میآیند در وادی السلام پشت کوفه فرود میآیند.
سپس آن حضرت فرمودند:«ثم ینفرقون فی البلدان و الاعصار حتی یزوروا اهالیهم الذین کانوا معهم فی دار الدنیا و معهم ملائکة تصرفون وجوههم عما یکرهون النظر الیه الی ما یجبون و یزورون حفر الابدان حتی ما اذا صلی الناس و راح اهل الدنیا الی منازهم من مصلاهم، نادی فیهم جبرئیل بالرحیل الی غرفات الجنان قیر حلون»
بعد از آن ارواح مؤمنان در شهرهایشان پخش میشوند تا کسانی را که در دنیا با آنها بودند، زیارت کنند و فرشتگانی ارواح مؤمنان را همراهی میکنند و در این رفت و آمد اگر ارواح مؤمنان با جیزهایی برخورد کردند که باعث ناراحتی مؤمنان شود، فرشتگان چهره آنها را از آنچه دوست ندارند به آنچه دوست دارند متوجه میکنند.
و این مسافرت عالم برزخ ارواح مؤمنان گودالهای قبرهای خود را مشاهده میکنند حتی مکانی را که مردم در آنجا نماز (میت) خواندند و بعد به طرف منازل خود رفتند آنجا را روح میت میبیند.
بعد از آنکه ارواح مؤمنان اقوام و بستگان و دوستان را در این اعیاد (روز جمعه، فطر و قربان) دیدند، جبرئیل به آنها اعلام میکند که به خانهها و محلهای بهشتی خود در عالم برزخ برگردید.
در بررسی روایات می بینیم که این دیدار مخصوص مومنان نیست بلکه افراد به بنا بر درجه ای و اعمالی که در دنیا داشته اند می تواند به دیدار خانواده خود بروند و حتی انسان هایی که اعمال شایسته نداشته اند به دیدار خانواده خود رفته و وقتی اعمال شایسته ای از آنها می بینند حسرت می خوردند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#توانمندی
✳️ *دلدادگی و عمل صالح، علامت توانمندی است*
🔆 «...الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ»
🔆 ...کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند که برای آنها پاداشی تمامنشدنی است!»
علامت توانمندی دلدادگی به حق و اسیر نشدن در مال و مدرک و شهرت و... است.
📔 سوره مبارکه تین، آیه ۶
✳️ دلدادگان(آمَنُوا) تنها یک نفر را در عالم میشناسند و این شناخت همراه با ایجاد عشق و محبت است.
🔰 *علامت توانمندی این گروه دو امر است:*
🌀 ۱. «لهم أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» از پاداشی بسیاری بهرهمندند.
🌀 ۲. «عَمِلُوا الصَّالِحات» اهل عمل بسیار هستند به همین جهت مورد توجه مولا قرار میگیرند.
💠 *دل را از متفرق شدن روی محبوبهای مختلف جدا میکنند و تنها روی یک محبوب تمرکز دارند. هنگامی که فرد، توجه خاص به یک محبوب و یک مقصود و یک معشوق دارد، از قدرت شگفتی بهرمند میشود.*
🔸 توان او مضاعف شده و محبّ و عاشق قدرت مطلقه میشود.
💢 این عشق او را از عجز و ناتوانی جدا میکند. در تفرقه ضعف است و در پیوست قدرت.
✨ مردان خدا پرده پندار دریدند
🔹 یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
💔😓
#سنت_های_الهی
#استدراج
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
🌸 دیرزمانینیست که دریافته ام
وقتی از کسی، رنجش و کینه ای به دل می گیری، درحقیقت برده ی او می شوی؛
او افکارت را تحت کنترل خود می گیرد؛
اشتهایت را ازبین می برد؛
آرامش ذهن و نیات خوبت را می رباید و
لذت کار کردن را از تو می گیرد
اعتقاداتت را ازبین می برد
و مانع از استجابت دعاهایت می گردد؛
او آزادی فکرت را می گیرد و هرکجا که می روی
برایت مزاحمت ایجاد می کند؛
هیچ راهی برای فرار از او نداری.
تازمانی که بیداری، باتو است و
وقتی که خوابیده ای، وارد رویاهایت می شود؛
وقتی مشغول رانندگی هستی
یا وقتی در محل کار خود هستی، کنار ت است؛
هرگز نمی توانی احساس شادی و راحتی کنی...
او حتی بر روی تُنِ صدایت نیز تاثیر می گذارد؛
او مجبورت می کند تا به خاطر سوء هاضمه،
سَر دَرد و یا بی حالی دارو مصرف کنی
او لحظات شاد و فَرح بخش زندگی را از تو می دزدد؛
🌸 بنابراین گر نمی خواهی یک برده باشی
در دل نسبت به دیگران کینه و رنجشی نداشته باش
خود را در آیینه نگاه کن و بگو
ارزش من بیش از یک فکر نا آرام است.
خدایا دل ما ، را جایگاه خودت قرار بده
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
﷽
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈•
امام رضا (علیه السلام):
به کودک دستور ده که با دست خودش صدقه بدهد، اگر چه به اندازه تکه نانی یا یک مشت چیز اندک باشد؛ زیرا هرچیزی که در راه خدا داده می شود هر چند کم ، اگر با نیت پاک باشد زیاد است.
📚 میزان الحکمه، جلد ۱، صفحه ۱۰۸
#کودک
#صدقه
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
من شنيده ام که خداوند از روح خود در ما دميده، لطفا کمي توضيح دهيد.
🌼 پاسخ:
در آیة شریفه ۲۹ سوره حجر خداوند می فرماید:
«وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِى؛ از روح خود در آن دمیدم.»
همانطور كه در صفات الهی اثبات می شود داشتن جسم و یا هرگونه تركیب دیگر برای خداوند متعال محال است. چرا كه برای موجودی مجرد و بی نیاز مطلق، نوعی نقص به حساب می آید. اما اینكه آیه كریمه روح دمیده شده را به خدای متعال نسبت می دهد فقط برای تكریم و عظمت روح انسانی است كه به اصطلاح ادبیات عرب آن را اضافه تشریفی می خوانند چنانكه در «بیت الله » نمی گوئیم خدای متعال كه زمان و مكان برایش بی معناست خانه ای دارد و آن كعبه است و یا ماه مبارك رمضان كه «ماه خدا» خوانده می شود. همه از این نوع هستند كه برای تكریم و عظمت به خداوند نسبت داده شده اند.[۱]
عظمت روح انسانی از این جهت است كه این روح در صعودش توانائی و استعداد رسیدن به بالاترین كمال را دارد و می تواند به عظمتی دست پیدا كند كه هیچ مخلوقی یارای رسیدن به آن مرتبه را نداشته باشد.
در ضمن در آیة ۸۵ سوره مباركه اسراء سخن دیگری در مورد روح انسانی وجود دارد كه می فرماید:
«وَ یَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی؛ از تو درباره روح سؤال می كنند بگو روح تحت امر پروردگار من است.»
که طبق این آیه شریفه روح مخلوق خداوند است و به امر آن حضرت به وجود آمده است.
و در آیه شریفه ای كه سیر آفرینش انسان را بیان می كند پس از سیر تكامل مراحل جسمانی از آفرینش روح سخن می گوید كه:
«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ [مومنون/۱۴] آن گاه آن نطفه را علقه گرداندیم، پس آن علقه را به صورت پارهگوشتى درآوردیم، پس آن پارهگوشت را استخوانهایى ساختیم و بر استخوانها گوشت پوشاندیم، سپس او را با آفرینشى دیگر پدید آوردیم پس همیشه سودمند و بابركت است خدا كه نیكوترین آفرینندگان است.»
در این آیه سیر آفرینش انسان منجر به خلقت روح می شود؛ بنابراین روح انسانی موجودی تحت امر الهی و مخلوق خداست نه اینكه بخشی از خدا باشد.
علامه طباطبائی در تفسیر سترگ المیزان در ذیل این آیه شریفه (وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِى) ضمن بحث از معنای آیه و تفسیر آن چند روایت نیز نقل می كند كه برای روشن شدن بحث ذكر می شود:
۱. در تفسیر عیاشی از محمد بن مسلم از ابی جعفر (امام باقر) ـ علیه السلام ـ روایت كرده است كه گفت: من از حضرت از معنای آیه و نفخت فیه من روحی سؤال كردم فرمود: خداوند روحی را خلق فرموده و از آن در آدم ـ علیه السلام ـ دمید.
۲. در همان كتاب از ابی بصیر از ابی عبدالله ـ علیه السلام ـ روایت كرده است كه در ذیل آیه شریفه و نفخت فیه من روحی... فرمود: خداوند موجودی را خلق كرد و روحی را هم آفرید، آنگاه به فرشته ای دستور داد آن روح را در كالبد بدمد، نه اینكه بعد از نفخ، چیزی از خدای متعال كم شده باشد و این از قدرت خدا است.[۲]
پس براساس آنچه بیان شد مقصود از روح الهی كه در هنگام خلقت در انسان دمیده شده است، خلقت خاصی است كه از جانب خداوند و امر آن حضرت صورت پذیرفته است كه این روح منشاء علم، تفكر و عقل و اراده بشر به شمار می آید و استعداد و توان آن به حدی است كه می تواند صاحبش را به بالاترین كمالات برساند اگر قدر بداند و خویش را ارزان نفروشد. که خدای متعال برای عظمت دادن و ارج گذاردن به روح، آن را به خود نسبت داده است و الا هرگونه تركیب و جزء برای خداوند محال و بی معناست تا چه رسد جزئی كه جدا شود.
[۱]. علامه طباطبائی، تفسیر المیزان، ج ۱۲، ص ۱۵۵.
[۲]. علامه طباطبائی، تفسیر المیزان، ج ۱۲، ص ۲۵۱.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✍مرحوم حاج اسماعیل دولابی :
همین که گردی بر دلتان پیدا می شود
یڪ《سبحان الله》بگویید
آن گرد ڪنار می رود .
هر وقت خطایی انجام دادید
《استغفرالله》بگویید
که چارہ است.
هر جا هم نعمتی به شما رسید
《الحمدلله》بگویید
چون شکرش را به جا آوردی گرد نمیگیرد .
💥با این سه ذڪر باخدا صحبت ڪنید. صحبت ڪردن با خدا غم و حزن را از بین می برد ..
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔹معاونت تهذیب حوزه های علمیه با همکاری مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیّت ، در نظر دارد به منظور طراحی و تدوین اسناد راهبردی و عملیاتی در عرصه اخلاق و معنویّت طلاب و حوزویان، سلسله نشست هایی را با عنوان «ایمان و تعالی جمعی در حوزه های علمیّه» با حضوربرجستگان عرصه معنویّت و تربیت طلاب، برگزار نماید.
🔸شرکت کنندگان در این جلسه این امکان را خواهند داشت تا دیدگاه های خود را در باب موضوعات طرح شده از طریق آیدی @mtahzib در پیام رسان ایتا برای غنای هر چه بیشتر به مباحث به اطلاع برگزارکنندگان این نشست ها برسانند.
🎦پخش زنده با ترافیک رایگان از طریق لینک http://abarat.tv
🔔 ثواب گره گشایی از کار مردم
✍حضرت رسول اکرم علیه السلام فرمودند:
«کسی در راه حاجت مؤمن تلاش کند،
گویا نُه هزار سال خدا را عبادت کرده
است؛ در حالی که روزها را روزه و شبها را
در حال قیام (نماز) بوده است»
📚بحارالانوار،ج۷۱،ص۳۰۲،ح۴۰
این ثواب عجیب یعنی تا میتوانی
دستگیر مردم باش نه مچ گیر
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✅ هزینه های درمان نازایی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.
#رویای_مادری
#ناباروری
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#استاد_قرائتی
💥نمی دانیم چه کرده...
حالا شما توی روی مادرت میایستی، [میگویی] حرف نزن! نمیخواهم! به تو چه!
بابا جان، مادر است، میدانی چه قدر نخوابیده؟! میدانی چه قدر بیخوابی کشیده؟! پنج رقم خدمت کرده، در بدنش که بودی، از خون بدنش تغذیه کردی، از بدنش آمدی بیرون، از شیرش تغذیه کردی، وقتی خواسته بمیرد، اموالش را برای ارث برای تو گذاشته، یعنی از خونش، از شیرش، از ثروتش،
سه شیفته هم کار کرده، مجانی هم کار کرده، با عشق۱ هم کار کرده، خسته هم نشده، هیچوقت هم منتظر نبوده که کی شود که تمام شود، شما در سربازی، سربازی خدمت میکنی، ولی هی منتظری کی شود تمام شود، در اداره خدمت میکنی، ولی هی منتظری کی شود بازنشست بشوی.
هیچ مادری نمیگوید که کی شود که بازنشست بشوم. یعنی بازنشستگی ندارد، یک مادر بیست، سی تا مدیر کل است، مدیر کل تغذیه هست، مدیر کل حفاظت و امنیت هست، مدیر کل بهداشت و درمان هست، مدیر کل آموزش و پرورش هست، یعنی تمام نیازهای این بچه را تأمین میکند. ما نمیدانیم مادر چه کرده است، نمیدانیم پدر چه کرده است.
🌐 درسهایی از قرآن - ۲۵- ۶- ۱۴۰۰
#مادری
#پدری
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#علی_صفایی
✅ اهمیت شناخت خویشتن...
📚 جهت حرکت، ص ۳۷
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌱سکینه سلاماللهعلیها مشعل معرفت و دانش
🌱رهبرانقلاب اسلامی: سكينهیكبرایی كه شما اسمش را در كربلا شنيدهايد، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زينب(سلامالله علیها) است، كسانى كه اهل تحقيق و كتابند، نگاه كنند او يكى از مشعلهاى معرفت عربى در همهی تاريخ اسلام تا امروز است. كسانى كه حتّی زينب(سلامالله علیها) و پدر زينب(سلامالله علیها) و پدر سكينه را قبول نداشتهاند و ندارند، اعتراف میكنند كه سكينه(سلامالله علیها) يك مشعل معرفت و دانش است.
🔺به مناسبت سالروز وفات حضرت سکینه سلاماللهعلیها
➡️ ۱۳۷۰/۰۸/۲۲
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
فلسفه روزه گرفتن و نماز خواندن چيست چرا بايد نماز بخوانيم وروزه بگيريم
از نظر علمي ثابت کنيد
🌼 پاسخ:
اين گونه امور، از مسائل فرعي ديني هستند كه علت و دليل و فلسفه اصلي آن ها تعيين ميزان تسليم و تبعيت ما در برابر فرامين الهي است. نمي توان به راحتي به علت و فلسفه خاص اين اعمال و دستورات رسيد. اما وقتي معيار كشف دستورات شرعي را قرآن و سنت دانستيم و فقها از طريق اين منابع به چنين نظري رسيده اند، همين امر قانع كننده ترين دستور براي ما خواهد بود.
در واقع منطقي ترين دليل ما بر پذيرش حكم، آن است كه اين دستور به عنوان تكليفي ديني از مجاري منطقي و قابل اعتماد شريعت به ما رسيده، در نتيجه عمل به اين دستور همانند هر دستور ديگر تعبدي شرعي، لازم و منطقي و معقول است. اگر معيار منطقي بودن يك حكم را يافتن علل طبيعي و بهداشتي و انطباق آن با يافته هاي علوم تجربي بدانيم، چه بسا نتوان براي بسياري از دستورات قطعي دين دليلي از اين دست يافت. چرا که بسياري از احکام اثر جمساني و دنيوي ندارد و صرفا اثرش روحاني و آخرتي است. و از سوي ديگر نيز علوم بشري ناقص است و نمي تواند فلسفه تمام احکام را کشف کند.
البته منكر اين امر نيستيم كه در اين خصوص هماهنگي هاي بسياري بين يافته هاي علوم تجربي با دستورات ديني وجود دارد و چه بسا در آينده نكات بيش تري در اين خصوص به دست بيايد. اما اين بدان معنا نيست كه در همه زمينه ها نكات خاص علمي و تجربي وجود داشته باشد و حكم شرعي منطبق بر اين يافته ها بيان شده باشد. با اين وجود، چند فلسفه نماز و روزه که در منابع ديني به آنها اشاره شده را ذکر می کنیم؛
نماز و اسرار تربيتى آن
1- نماز موجب ياد خداست: ياد خدا بهترين وسيله براى خويشتن دارى و کنترل غرايز سرکش و جلوگيرى از روح طغيان است.
«نمازگزار» همواره به ياد خدا مى باشد، خدايى که از تمام کارهاى کوچک و بزرگ ما آگاه است، خدايى که از آنچه در زواياى روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مى گذرد، مطّلع و باخبر است و کمترين اثر ياد خدا اين است که به خودکامگى انسان و هوس هاى وى اعتدال مى بخشد، چنان که غفلت از ياد خدا و بى خبرى از پاداش ها و کيفرهاى او، موجب تيرگى عقل و خرد و کم فروغى آن مى شود.
انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و کردار خود نمى انديشد و براى ارضاى تمايلات و غرايز سرکش خود حد و مرزى را نمى شناسد و اين نماز است که او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مى اندازد و تيرگى غفلت را از روح و روانش پاک مى سازد.
به راستى، انسان که پايه حکومت غرايز در کانون وجود او مستحکم است، بهترين راه براى کنترل غرايز و خواست هاى مرزنشناس او همان ياد خدا، ياد کيفرهاى خطاکاران و حساب هاى دقيق و اشتباه ناپذير آن مى باشد. از اين نظر قرآن يکى از اسرار نماز را ياد خدا معرّفى مى کند: «اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکْرى؛[طه/14] نماز را براى ياد من بپا دار!»
2- دورى از گناه: نمازگزار ناچار است که براى صحّت و قبولى نماز خود، از بسيارى از گناهان اجتناب ورزد; مثلا، يکى از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمامى وسايلى است که در آن به کار مى رود، مانند آب وضو و غسل، جامه اى که با آن نماز مى گزارد و مکان نمازگزار، اين موضوع سبب مى شود که گِرد حرام نرود و در کار و کسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد; زيرا بسيار مشکل است که يک فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيّد شود و در موارد ديگر بى پروا باشد.
گويا آيه زير به همين نکته اشاره مى کند و مى فرمايد: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ[عنکبوت/45] که نماز (انسان را) از زشتى ها و گناه باز مى دارد».
بالاخص اگر نمازگزار متوجّه باشد که شرط قبولى نماز در پيشگاه خداوند اين است که نمازگزار زکات و حقوق مستمندان را بپردازد; غيبت نکند; از تکبّر و حسد بپرهيزد; از مشروبات الکلى اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجّه و نيّت پاک به درگاه خدا روآورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقى ناگزير است تمام اين امور را رعايت کند. روى همين جهات، پيامبر گرامى ما(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: نماز چون نهر آب صافى است که انسان خود را در آن شست و شو مى دهد؛ اگر کسى در شبانه روز پنج مرتبه خود را با آب پاک شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و کثيف نمى شود. همچنين کسى که در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواند و قلب خود را در اين چشمه صاف معنوى شست و شو دهد، هرگز آلودگى گناه بر دل و جان او نمى شيند.
3- نظافت و بهداشت: از آن جا که نمازگزار در برخى از مواقع همه بدن را بايد به عنوان «غسل» بشويد و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگيرد و پيش از غسل و وضو تمام بدن را از هر نوع کثافت و آلودگى پاک سازد; ناچار يک فرد تميز و نظيف خواهد بود. از اين نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت که يک امر حياتى است کمک مى کند.
4- انضباط و وقت شناسى: نمازهاى اسلامى هر کدام براى خود وقت مخصوص و معيّنى دارد و فرد نمازگزار بايد نمازهاى خود را در آن اوقات بخواند، لذا اين عبادت اسلام به انضباط و وقت شناسى کمک مؤثّرى مى کند.
بالاخص که نمازگزار بايد براى اداى فريضه صبح پيش از طلوع آفتاب از خواب برخيزد، طبعاً يک چنين فردى گذشته از اين که از هواى پاک و نسيم صبحگاهان استفاده مى نمايد، به موقع فعّاليّت هاى مثبت زندگى را آغاز مى کند.
آثار فردى و تربيتى نماز به آنچه که گفته شد منحصر نيست; ولى اين نمونه مى تواند نشانه اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامى باشد.
اسرار اجتماعى نماز
نماز در اوقات معيّن نمودارى از وحدت و يگانگى ملّت بزرگ اسلام است; زيرا همه مسلمان ها در وقت هاى مخصوصى رو به قبله ايستاده و با آداب خاصّى خداوند جهان را مى پرستند، اين خود نمونه بزرگى از اتّحاد و يگانگى ملّتى است که اسلام همه را به وسيله آن عبادت متّحد و متشکّل نموده است.
هرگاه اين نمازها به صورت جماعت برگزار گردد، روح وحدت و اتّحاد و مساوات و برابرى، از صف هاى منظّم و فشرده نمازگزاران نمايان خواهد بود و اهمّيّت اين اتّحاد و يگانگى معنوى نيازى به توضيح ندارد.
گرچه اسرار و فوايد اجتماعى و تربيتى نماز منحصر به اينها نيست، ولى همين قدر روشنگر عظمت و اسرار خطير اين فريضه الهى مى باشد.
براي اطلاعات بيشتر رجوع کنيد به :
1. اسرار عبادات، آيت الله جوادي آملي
2. اسرار نماز ، حضرت امام خميني ره
3. پرتوي از اسرار نماز، محسن حجة الاسلام قرائتي
گوشه اى از اسرار روزه
يکى از عبادت هاى اسلامى روزه است، يکى از آثار تربيتى روزه اين است که به «حکومت عادت و شهوت» بر انسان پايان مى
دهد و انسان را از بردگى تمنّيات نفسانى رها مى سازد. خطرناک ترين و بدترين حکومت ها، حکومت عادت بد و بندگى نفس است; چه بسا يک اعتياد کوچک - مانند اعتياد به سيگار - به عزّت نفس انسانى لطمه جبران ناپذير وارد مى سازد تا چه رسد به اعتيادهاى ديگر!
انسان آزاد کسى است که هيچ نوع عادت نامطلوبى بر او حکومت نکند و با اراده آهنين خود حکومت هر نوع عادتى را سرکوب سازد و يک چنين آزادگى و کمال روحى به مقاومت و پايدارى نيازمند است که روزه پديد آورنده آن است.
گذشته از اين، روزه زنده کننده عواطف انسانى است. افراد ثروتمند و متمکّن که در طول سال بر سر سفره هاى رنگين مى نشينند و از افراد گرسنه که در طول سال بسان روزه داران تا شب گرسنه مى مانند بى خبرند، با روزه گرفتن و گرسنگى سراسر روز به ياد چنين افرادى افتاده و از درد دل آنها آگاه مى شوند و در نتيجه روح و روان آنها تجلّيگاه عالى ترين عواطف انسانى مى گردد و به فکر کم کردن فاصله طبقاتى و برطرف ساختن نيازمندى هاى طبقه مستمند مى افتند. چه خوب است که طبقه مرّفه از طريق اين عبادت طعم گرسنگى و تشنگى را بچشند، سپس به فکر رفع نيازمندى طبقه اى افتند که هرگاه به همان حال بمانند و آتش خشم آنها شعله ور گردد، همه چيز را مى سوزاند و زندگى را نابود مى سازد!
روزه ماه رمضان نمودارى از مساوات و اتّحاد است; زيرا در اين ماه تمام طبقات - اعمّ از مرفّه و غير مرفّه - به تمنيّات نفسانى پشت پا زده و هماهنگ مى گردند.
براي اطلاعات بيشتر رجوع کنيد به :
1. اسرار عبادات، آيت الله جوادي آملي
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
┄┅◈⭐️❄️⭐️◈┅┄
یا صاحبالزمان (عج)
از پنجرهی روحافزای صبح،
به خورشید نورانی وجودتان سلام میکنم،
به امید پرتوی نگاه کریمانهتان!
مهربان مولای من!
فیض نگاه هدایتگرتان، طعم حیات طیبه را به ذائقهی خشکیدهام میچشاند.
مستفیضم بگردان!
#السلام_علیک_یا_بقیّة_الله
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✨آیت الله قاضی رحمةالله علیه
🔻تعبيري كه آیت الله سید عبد الکریم کشمیری در مورد مرحوم آیت الله قاضی به کار می بردند این بود که مي فرمودند مرحوم قاضی هميشه متوجه بود و بالا بود؛ پائين نمي آمد و اين را امتياز مرحوم قاضي مي دانستند.
🔸اين حال در خود ايشان هم محسوس بود؛ يعني زياد مي شد جمعي شش هفت نفره، مخصوصا بعضي از دوستان در نقل مطالب شيرين بودند و سعی می کردند در ايشان يك مقدار تأثير كنند و نشاطی ایجاد کنند؛ ولي گاهي اصلاً جائي ديگر بودند؛ نگاه مي كردند ولي قسمت حساس سخن را گويا اصلا متوجه نشده بودند و عمق توجه ايشان بسيار بالا بود.
🖤 ششم ربیع الاول، سالروز رحلت استاد العرفا آیت الحق و العرفان علامه سید علی قاضی طباطبایی تسلیت باد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✅پرسش:
براي اصلاح آدم کينه اي ولجباز چکاري انجام بديم؟
پاسخ:
يک جمله مشهور وجود داد که” کينه ورزيدن نسبت به ديگري مانند اين است که جرعه اي زهر بنوشيم و توقع داشته باشيم که طرف مقابل بميرد.” تنها کسي که آزار مي بيند خودمان هستيم. وقتي ما جواب بدي را با بدي مي دهيم درونمان به هم مي ريزد و از نظر روحي و رواني نيز دچارغم و اندوه مي شويم.اين مشکل ديگران است و نه شمادر واقع رفتار منفي مردم بازتاب درونشان است که نمود خارجي پيدا مي کند و شما هم بر حسب اتفاق در برابرشان قرار مي گيريد. اين رفتار، شخصي نيست پس چرا ما به دل مي گيريم؟ پاسخ اين است که نفس ما مشکلات و کشمکش ها را دوست دارد. اغلب زندگي مردم آنقدر خسته کننده و بي روح است که مي خواهند ديگران را نيز در آن سهيم کنند.خيلي وقت ها پيش آمده که شخصي عمدا نظر ناراحت کننده اي در سايت مي گذارد و مرتب چک مي کند که ببيند که آيا کسي جواب آن را داده و اگر کسي نظري داده جواب منفي تري بدهد.جدال با نفسزماني که ما بي اراده واکنش نشان مي دهيم اين واکنش طبيعي و صادقانه است. اما آيا عاقلانه است؟ با اين کار چه چيزي حل مي شود؟ پاسخ اين است هيچ چيز. گرچه که نياز نفس ما را براي جدال ارضا مي کند.آيا متوجه شده ايد که وقتي ما به مقابله برمي خيزيم در ذهنمان احساس رضايت مي کنيم؟ اما روحمان آزرده است؟ قلبمان سخت مي شود و به سراغ افکار خشونت آميز مي رويم؟خشم، خشم را مي پروراندخيلي به ندرت پيش مي آيد که عکس العمل در مقابل شخصي منفي نتيجه خوبي داشته باشد. اين کار فقط آتش خشم را شعله ور مي کند .
و واکنش منفي تر شخص را به دنبال دارد. اگر ما بدون درنگ واکنش نشان دهيم انرژي خود را صرف دفاع از خود کرده ايم و از نظر رواني احساس مي کنيم که بايد براي دفاع از خود دست به مقابله بزنيم.تا حالا توجه کرده ايد هرچه انديشه هاي ما خشمناک تر مي شود ما عصباني تر مي شويم؟ اين يک مارپيچ منفي روحي است.هدر رفتن انرژي“به هرچه توجه کنيم انرژي ما نيز صرف آن مي شود.” به هرچه که توجه کنيم پرورش ميابد. از آنجا که ما در يک زمان فقط مي توانيم روي يک مسئله تمرکز کنيم، مي توانيم به جاي صرف انرژي روي مسائل منفي آن را صرف خوشبختي خود کنيم.بعضي افراد توانايي کافي براي بيان منظورشان را ندارند و ممکن است گاهي گفتارشان اهانت آميزبه نظر برسد اما باز هم حق بيان ديدگاهشان را دارند. آنها حق دارند که نظراتشان را بگويند و ما اين حق و اراده را داريم که واکنش مان را انتخاب کنيم. ما مي توانيم سکوت و آرامش پيشه کنيم و يا به مبارزه برخيزيمانرژي منفي به سرعت منتشر ميشودمن دريافته ام که هرگاه به يک قسمت از زندگي ديد منفي داشته ام کم کم اين ديد منفي به قسمت هاي ديگر زندگي ام نيز نفوذ کرده است. وقتي ما در يک موقعيت منفي هستيم يا از کسي کينه به دل ميگيريم احساس خيلي خوبي پيدا نمي کنيم و اين انرژي منفي را در طول روز با خودمان به دوش مي کشيم. وقتي احساس خيلي خوبي نداشته باشيم نمي توانيم به درستي فکر کنيم و افکار روشني داشته باشيم واين مسئله ممکن است ناخوداگاه مسائل مختلف زندگي را تحت تاثير قرار دهد.آزادي بيانعقايد مردم نيز همانند شما سزاوار توجه است. بگذاريد احساساتشان را بيان کنند. به ياد داشته باشيد که همه اينها نسبي است و نتيجه ديدگاه و نقطه نظر هر شخص است. آنچه که ما مثبت فرض مي کنيم مي تواند براي ديگري منفي باشد. وقتي ما عکس العمل نشان مي دهيم. اين مسئله باعث تقابل طرفين و جدال بر سر حقانيت مي شود.بعضي افراد توانايي کافي براي بيان منظورشان را ندارند و ممکن است گاهي گفتارشان اهانت آميزبه نظر برسد اما باز هم حق بيان ديدگاهشان را دارند. آنها حق دارند که نظراتشان را بگويند و ما اين حق و اراده را داريم که واکنش مان را انتخاب کنيم. ما مي توانيم سکوت و آرامش پيشه کنيم و يا به مبارزه برخيزيم.نکات و راهکارهاي مهمي که بايد در مقابله با اين افراد از آن بهره ببريد:
1- اعتماد بنفس خود را از دست ندهيد.2- به خاطر داشته باشيد که واکنش شديد تنها کارها را بغرنج تر و وخيم تر ميکند.3- انتظارات واقع بينانه داشته باشيد. کاري از فرد نخواهيد که قادر به انجامش نباشد.4- از تغيير دادن فرد خودداري ورزيد. بپذيريد که قادر به تغيير دادن وي نمي باشيد اما مي توانيد واکنش خود را نسبت به رفتار وي تغيير دهيد.5- اجازه ندهيد شما را بازي دهد. ممکن است با برانگيختن احساس گناه و يا مسئوليت از شما سوء استفاده کند. از بازيهاي احساسي وي بر حذر باشيد.6- خود را برده او نکنيد. با خود صادق باشيد و بياموزيد که چگونه ” نه” بگوييد.7- روحيه و رويه مناسب خود را حفظ کنيد. حفظ آبرو و اعتبار از دشوارترين کارها مي باشد. اجازه ندهيد خشم، نفرت و تلخکامي
ريشه بدوانند.ارتباط موفق8- بيدرنگ با فرد مقابله کنيد.با به تعويق انداختن مقابله با فرد،تنها مسئله را وخيم تر ميگردانيد.9- رحم و شفقت جوانمردانه اي را از خود نشان دهيد.اما براي مقابله با ديگران بايد به نکات زير نيز توجه کافي مبذول داريد:
1- مقابله شما در خلوت و خصوصي باشد نه در انظار عمومي.2- به محض برخورد نامناسب با فرد مقابله کنيد. مقابله را به تاخير نيندازيد.3- تنها در مورد يک موضوع در آن واحد بحث و گفتگو کنيد.4- هنگامي که نظر خود را بيان کرديد ديگر آن را مرتبا تکرار نکنيد.5- تنها به رفتار فرد اشاره کنيد نه خود فرد.6- از طعنه زدن بپرهيزيد.7- از بکارگيري واژه هاي”هميشه” و “هيچ وقت” بپرهيزيد.8- انتقاد خود را در قالب پيشنهاد و يا پرسش مطرح سازيد.9- از آنکه با فرد مقابله کرده ايد پوزش نخواهيد.10-تعريف و تمجيد را فراموش نکنيد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐