eitaa logo
بسوی خدا
2.1هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و روز بخیر به همراهان عزیز طبق قرار قبلی ،پنجشنبه ها ؛ روز معرفی است. در بهمن ماه سیر مطالعاتی تربیتی را شروع کردیم و هفته پیش شما را با سری کتابهای حجت‌الاسلام آشنا کردیم. 🍃🌸🍃🌸 مجموعه کتابهای ایشان در زمینه ؛ با عنوان «من دیگر ما» به چاپ رسیده است. ایشان علت انتخاب این عنوان را چنین بیان می‌کند: 💯فرزند ما ، از ما جدا نیست. او خود ما است ؛ اما در اندازه‌ای کوچکتر. وقتی نام این کتاب را انتخاب کردم، در این اندیشه بودم که به مخاطبان بگویم: فرزند را تافته‌ی جدا بافته‌ای از خویش ندانید. تا وقتی که فرزند در نگاه شما، موجودی جدا از شما تعریف می‌شود، انگیزه کافی برای تربیت او نخواهید داشت؛ اما وقتی که فرزند را خودتان دانستید( دقت کنید : خودتان ، نه از خودتان) ، وقت گذاشتن برای او را ، وقت گذاشتن برای خویش می‌دانید؛ رشد او را رشد خودتان و پس‌رفت او را ، عقب ماندن خودتان حساب می‌کنید. 🍃🌸🍃🌸 جهت تهیه مجموعه کتابهای «من دیگر ما» و خرید مستقیم از سایت نویسنده ؛ به این لینک مراجعه کنید https://ketabefetrat.com/product/%d9%85%d9%86-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1-%d9%85%d8%a7-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa-%d8%ac%d9%84%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%88%db%8c-%d8%aa%d8%b1/?v=641a1e4677dd 🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره بقره آیات ۱۷۶ تا ۱۸۰ ترجمه استاد حسین انصاریان 🌸🍃🌸🍃 6⃣7⃣1⃣ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ آن عذاب به خاطر این است که خدا کتاب آسمانی را به درستی و راستی نازل کرد [ولی اینان، آن را واگذاشتند و در تکذیبش کوشیدند و آن را مایه اختلاف قرار دادند] و یقیناً آنان که در [مفهوم و محتوای] کتاب اختلاف کردند [تا حقایق از مردم پنهان بماند] در دشمنی دور و درازی قرار دارند. ادامه 👇👇
7⃣7⃣1⃣ لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ نیکی این نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب کنید، بلکه نیکی [واقعی و کامل، که شایسته است در همه امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات] کسانی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده اند، و مال و ثروتشان را با آنکه دوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و سائلان و [در راه آزادی] بردگان می دهند، و نماز را [با همه شرایطش] برپای می دارند، و زکات می پردازند، و چون پیمان بندند وفاداران به پیمان خویشند، و در تنگدستی و تهیدستی و رنج و بیماری و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که [در دین داری و پیروی از حق] راست گفتند، و اینانند که پرهیزکارند. 8⃣7⃣1⃣ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَى بِالْأُنْثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ ای اهل ایمان! در مورد کشته شدگان بر شما قصاص مقرّر و لازم شده: آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، زن در برابر زن. پس کسی که [مرتکب قتل شده چنانچه] از سوی برادر [دینی] اش [که ولیِّ مقتول است] مورد چیزی از عفو قرار گرفت [که به جای قصاص، دیه و خون بها پرداخت شود] پس پیروی از روش شایسته و پسندیده [نسبت به وضع مادی قاتل بر عهده عفو کننده است]، و پرداخت دیه و خون بها با نیکویی و خوش رویی [بر عهده قاتل است]. این [حکم] تخفیف و رحمتی است از سوی پروردگارتان؛ پس هر که بعد از عفو، تجاوز کند [و به قصاص قاتل برخیزد] برای او عذابی دردناک است 9⃣7⃣1⃣ وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای صاحبان خرد! برای شما در قصاص مایه زندگی است، باشد که [از ریختن خون مردم بدون دلیل شرعی] بپرهیزید. 0⃣8⃣1⃣ كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ بر شما مقرّر و لازم شده چون یکی از شما را مرگ در رسد، اگر مالی از خود به جا گذاشته است، برای پدر و مادر و خویشان به طور شایسته و پسندیده وصیت کند. این حقّی است بر عهده پرهیزکاران.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سقط جنینِ بیمار 💠 سؤال: آیا صِرف تشخیص بیماری در جنین، مجوّز آن است؟ و در صورت سقط آن بر عهده چه کسی می آید؟ ✅ جواب: مجرد تشخیص بیماری جنین مجوز نیست و حرمت آن را از بین نمی برد، مگر در موارد بسیار خاص و بیماریهایی که نگهداری آن با مشقت زیاد و حرج همراه باشد، که در این صورت سقط جنین فقط قبل از جایز است، اما بنا بر احتیاط واجب، دیه آن باید پرداخت شود و دیه بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام می دهد. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تحقیرِ همسر، آغازِ فروپاشی خانواده: ظلم، تبعیض و اهانت، در هر حالی غلط است.❌ ⁦✳️⁩ اگر شما عالی‌ترین مرد دنیا باشید و زن شما مثلاً از لحاظ سواد و معلومات و... یک خانم کم‌سوادی باشد، یا از یک خانواده‌ی پایینی باشد، شما حق کمترین ظلم و اهانتی را به او ندارید‌⛔ ... این البته فقط مخصوص ما نیست. 🔻 این اروپایی‌های اُدکلن زده‌ی اتوکشیده، گاهی خیلی بدتر از جوامع ما به این موجودات ظلم می‌کنند. مرد حق ندارد _ولو بالاتر از زن باشد_ به زنش جفا کند.⁦☝️⁩ ⁦❇️⁩ زن هم همینطور. گاهی زن🧕، یک خانم باسواد تحصیل‌کرده است که مثلاً حالا با یک مرد کارگری ازدواج کرده است. او هم حق ندارد مرد را تحقیر کند.⁦☝️⁩ 🔻 مرد، باز هم برای او نقطه‌ی اتکایی است. باید به او تکیه کند. باید او را از لحاظ روحی چنان حفظ کند که بشود به او تکیه کرد. این، خانواده‌ی سالم است.🌸 🔻 اگر خانواده را این‌طوری تشکیل دادید، بدانید که یک رکن اساسی سعادتِ خودتان را تأمین کرده‌اید💎. ۱ ۱. خطبه عقد ۱۳۷۹/۹/۱۰ 📚 بروید با هم بسازید 💙 توصیه های رهبر معظم انقلاب به زوج‌های جوان، محمدرضا حدادی. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
هویت انقلابی یعنی اینکه نسبت‌مان با انقلاب و تحقق اهداف انقلاب کاملا روشن باشد. یعنی بدانیم انقلاب از چه نقطه‌ای کارش را شروع کرده و الان در کدام نقطه است و هدفش رسیدن به کدام نقطه است، آنگاه جایگاه و نقش و مسئولیت خود را پیدا کنیم. انقلاب یعنی تحول دائمی جهت دستیابی به اهداف. انقلابی یعنی کسی که بر اساس نیازهای انقلاب در خود تحول و انقلاب ایجاد کند تا بتواند در مسیر تحقق اهداف انقلاب، نقش‌آفرینی کند. اگر حیات‌مان و تنفس‌مان در فضای انقلاب اسلامی صورت نپذیرد، نخواهیم توانست وظیفه‌ی خود را در قبال انقلاب اسلامی انجام دهیم. ما امروز، بیش از هر زمانی نیاز به هویت انقلابی داریم. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🖋 2⃣ فرزند ما از ما جدا نیست؛ اوخود ما است .... اما در اندازه ای کوچکتر.💯 قسمت ( ۲ ) گرسنه که میشدند جیک جیک🐥 میکردند : یعنی ما دانه🥖 میخواهیم. اب و دانه 🥣که بهشان میدادم ، باز هم جیک جیک🐥 میکردند : یعنی ممنون🙏🏻. جوجه های من وقتی بزرگ میشدند ، فکر مدل دادن های ان چنانی به پر و بالشان نبودند ؛ اخر انها تلوزیون 📺 نمی دیدند که این بازیکن فوتبال🤾‍♂ و ان بازیگر سینما🎥 را الگوی خویش قرار بدهند . جوجه های من تلفن همراه📱 هم نداشتند تا پیامک بازی کنند و با دوستانشان برای فلان مهمانی قرار بگذارند. جوجه ها چت کردن را هم بلد نبودند . ادرس ایمیل هم نداشتند که کسی برایشان عکس و قصه بفرستد . ادرس فیس بوک هم نداشتند . ان ها یک ادرس بیشتر نداشتند : زیر زمین خانه ما🏠، جعبه چوبی میوه که گوشه اش یک کاسه ملامین لب شکسته اب گذاشته بودم. ⁉️من تنها نگران پرورش جوجه هایم بودم و همین نگرانی مرا وا داشت که به دنبال راه صحیح پرورش انها باشم. حالا که بزرگ شده ام ، بچه هایی 👼🏻دارم که باید هم جسم و هم روحشان را پرورش دهم ؛ ❓❓❓❓اما یک سوال: دغدغه من برای پیدا کردن راه تربیت فرزندانم، ایا به اندازه نگرانی ام برای پرورش جوجه هایم هست؟؟؟ 🖌نویسنده : محسن عباسی ولدی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره بقره آیات ۱۸۱ تا ۱۸۵ ترجمه استاد حسین انصاریان 🍃🌸🍃🌸 1⃣8⃣1⃣ فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ پس کسانی که بعد از شنیدن وصیت، آن را تغییر دهند، گناهش فقط بر عهده آنانی است که تغییرش می دهند؛ یقیناً خدا شنوا و داناست. 2⃣8⃣1⃣ فَمَنْ خَافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ پس کسی که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّی وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهی بر او نیست؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. 3⃣8⃣1⃣ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید.
4⃣8⃣1⃣ أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ [در] روزهایی چند [روزه بگیرید]؛ پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزه های فوت شده] از روزهای دیگر [را روزه بگیرد]؛ و بر آنان که روزه گرفتن طاقت فرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جای هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید برای شما بهتر است. 5⃣8⃣1⃣ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ[این است] ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، قرآنی که سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن و آشکار از هدایت می باشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است. پس کسی که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را [به تعداد روزه های فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانی و راحت شما را می خواهد نه دشواری و مشقت شما را. و [قضای روزه] برای این است: شما روزه هایی را [که به خاطر عذر شرعی افطار کرده اید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و نیز برای این که سپاس گزاری کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: آياخدا خود مستقيم دريا کوه جنگل خورشيد ماه وغيره را بوجود آورد؟اگر نه چرا؟ 🌼 پاسخ: در باره اين که فرايند خلقت و تصرف خداوند در موجودات جهان چگونه است؟ بايد گفت: در نگاه فلسفي به طور کلي اين دخل وتصرف هاي خدا در زمين وهمه عالم از رهگذر وسايط انجام مي شود زيرا غير از فيض نخست، ساير مخلوقات همه با واسطه خلق شده‌اند . وسايط در برخي بيش تر و در برخي کم تر است و بحث از سلسله علل، در فلسفه مطرح است. و همه يکسان مخلوق محسوب مي‌شوند، يعني نقش و تأثيرگذاري خالقيت خدا نسبت به همه يکسان است، به خصوص بر اساس مبناي حکمت متعاليه، عالم و جهان هستي از آغاز تا انجام همه عين ربط، عين فقر و نياز نسبت به مبدأ هستي هستند. بنابر اين در اصل تأثيرگذاري و تصرف خدا در زمين و همه عالم و اينکه مؤثر حقيقي در عالم جز خدا نيست، تفاوت بين مخلوقات نخواهد بود. در تبيين اين مسله بايد گفت: در اين رابطه به طور کلي، سه رويکرد مطرح است: 1. حکماي مشّاء بر آنند که ذات حق تعالي که علت است، چون واحد و بسيط است، به حکم قاعده الواحد (از واحد جز يک چيز صادر نمي شود ) در مرتبه اول، جز معلولِ واحدِ بسيط که عقلِ اول است، از او صادر نيافته ،بعد به واسطه دو حيثيت در عقل اول ، معلول دوم به وجود آمده، به همين ترتيب ادامه مي يابد تا انواع گوناگون از کثرت به وجود آمده اند. 2. رويکرد ديگر از آن حکماي اشراق است ، آن ها تحليل حکماي مشا را در پديد آمدن کثرت و موجودات عالم قبول ندارند ، و معتقدند از ذات احديت نخست سلسله عقول قاهره به ترتيب صادر گرديده و اين نظام طولي آفرينش است . اما نظام عرضي از نظام طولي برخاسته است. بدين ترتيب پديد آمدن کثرت در عالم و اين همه انواع موجودات در عالم جسماني را اين گونه تحليل مي کنند . (2) 3. و در آموزه هاي ديني نيز در اين رابط نکته هاي بسياري آمده مثلا در روايتي از رسول خدا (ص) نقل شده : «اولين چيزي که خدا آفريد، نور پيامبر ختمي است که خدا روي او را آفريد، سپس همه چيز را از نور وجود او خلق کرد، آن گاه نور او را چند قسمت کرد، عرش، کرسي، حاملان عرش و ساکنان کرسي را آفريد، سپس نور او را مدتي که خود مي‌داند در مقام حبّ نگاه داشت، سپس از آن قلم،‌لوح، بهشت را آفريد، سپس مدتي آن نور را در مقام خوف نگاه داشت، آن گاه ملائکه، خورشيد و ماه را از او آفريد، سپس آن نور را در مقام رجا نگاه داشت، آن گاه عقل، علم، حلم، عصمت و توفيق را از آن آفريد، بعد مدتي آن نور را در مقام حيا نگاه داشت .سپس با هيبت خود به آن نور نگريست . از تجليات آن ارواح انبيا و اوليا، شهدا و صالحان را آفريد». (3) اين خلاصه بحث نخستين مخلوق است که در روايات و عرفان اسلامي مطرح شده است. (4) بنابر اين انسان کامل و فرشتگان مي توانند به عنوان واسطه فيض و مأمور الهي تحت تدبير حق تعالي در برخي امور مؤثر باشند . (5) از همين باب در قرآن کريم از مدبران امر ياد شده : «فالمدبرات امراً؛ (6) قسم به فرشتگاني که تدبير امور مي کنند!». از اين گونه آيات به دست مي آيد که برخي فرشتگان به عنوان مأموران الهي امور نظام هستي را عهده دارند. اين نوعي مأموريت و انجام وظيفه است. اولياي الهي و انسان کامل نيز کارهاي شان از همين باب است. بنابر اين با وصف نقش انسان کامل در واسطه فيض بودن در وجود و ايجاد همه عوالم خلقت، خداوند علت غير مباشر در آفرينش هستي است. در نظام خلقت بر اساس مباني فلسفي علل بسياري وجود دارد . (7) بنا بر اين فرايند تصرف و دخالت و نقش خدا در زمين و همه عالم با هر يک از رويکرد هاي ياد شده به آساني قابل درک است. پي‌نوشت‌ها: 1. آموزش فلسفه، نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1368ش. ج 2، ص 29، ص 342. 2. الهي قمشه اي ،حکمت الهينشر انتشارات قزوين، 1363ش. ،ح 1 ،ص 300 - 302. 3. محي الدين عربي، فتوحات مکيه، نشر دار الصادر ، بيروت، بي تا. ج 2، باب 6، ص 227. 4. محمد باقر مجلسي، بحار،نشر دار الاحيا التراث العربي، بيروت، 1403 ق. ج 25، ص 21، حديث 37. 5. محمد امين صادقي، پيامبر اعظم در نگاه عرفاني امام خميني، انتشارات مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1386ش. ص132، 6. انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، قم، 1388ش. 7.ذاريات (51) آيه 4. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا