eitaa logo
بسوی خدا
2.1هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔔زنگ تفریح😜🔔 🍃🗳🍃🗳🍃 + از خواستگار پرسیدن: دستت کج نیست؟! - گفت هرگز. + معتاد نیستی؟ - گفت خدا اون روز رو نیاره.😑 + چشمت دنبال ناموس مردم نیست؟ 👀 - گفت بمیرم ولی دزد ناموس نشم. + پرسیدن دست بِزن نداری؟ - گفت بشکنه دستم اگه همچین کاری بکنم هر چی از رذایل اخلاقی پرسیدن، تکذیب کرد! + آخرش پرسیدن تو هیچ‌ خصلت بدی نداری؟ - گفت فقط دروغ میگم.. 😉😜😢😰 -_-_-_-_-_-_ داره نزدیک میشه، 👈 دوباره اصلاح طلبان شروع کردن حرفهای خوب خوب زدن .. فقط مشکل اینه که دروغ زیاد میگن!... خدایی زیاد کار میکنندا😐!!! 🛑 مثلا یه بنده خدایی که گفته : من هیچ‌ ارتباطی با دولت آقای‌ روحانی ندارم! 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: چرا عذابهاي عجيب و غريب و غيرطبيعي که در دوران پيامبران گذشته از جمله قوم لوط(ع) و قوم ثمود و... بودهالان ديگه خدا از اون عذابهاي عجيب نميفرسته؟...نميگم الان عذاب نيست...عذابها و بلاهاي الان با عذاب هاي عجيب قوم پيامبران گذشته فرق ميکنه.. 🌼 پاسخ: طبق آيه 34 و 33 سوره انفال، خداوند متعال، به برکت دو چيز، عذاب هاي امت هاي گذشته را از اين امت برداشته است: يکي به خاطر وجود مقدس رسول اکرم ص و ديگر به سبب استغفار امت. اما در آيه بعدي (34) مي فرمايد اگر امت از اين دو برکت خود را محروم کنند و راه گناه را در پيش گيرند، آنها نيز مانند امت هاي گذشته دچار عذاب خواهند شد. بنابراين مادامي که در ميان امت اسلامي انسان هاي صالح و استغفار وجود داشته باشد، عذاب نازل نمي شود. و(به ياد آور)زماني که مخالفان(دست به دعا برداشته)گفتند:خدايا! اگر اين(اسلام و قرآن)همان حقِ ّ از جانب تو است،پس بر ما از آسمان سنگ هايي بباران يا عذابي دردناک براي ما بياور.«32» وَ ما کانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما کانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ«33» (ولي)تا تو در ميان مردمي،خداوند بر آن نيست که آنان را عذاب کند،و تا آنان استغفار مي کنند،خداوند عذاب کننده ي آنان نيست.* با توجّه به اين که در آيه ي بعد،کفّار مکّه به عذاب تهديد شده اند،معلوم مي شود که منظور از نفي عذاب در اين آيه،برداشته شدن عذاب عمومي از مسلمانان به برکت وجود شخص پيامبر صلي الله عليه و آله است،مثل عذاب هاي اقوام پيشين،وگرنه اشخاصي در موارد خاصّي گرفتار
عذاب الهي شده اند.مانند:نعمان بن حارث . * در احاديث آمده است که خداوند به خاطر وجود برخي افراد پاک و علماي ربّاني،سختي و عذاب را از ديگران برمي دارد.چنانکه در ماجراي قلع و قمع قوم لوط،حضرت ابراهيم به فرشتگان مأمور عذاب گفت: «إِنَّ فِيها لُوطاً» يعني آيا با وجود يک مرد خدايي در منطقه، آنجا را نابود مي سازيد؟! فرشتگان گفتند:ما مي دانيم که لوط در آنجاست و به او دستور داديم تا از آنجا خارج شود.[1] يا حضرت علي عليه السلام پس از رحلت پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:«يکي از دو امان از ميان ما رفت،أمان ديگر را که استغفار است حفظ کنيد». [2] و يا در روايت مي خوانيم امام رضا عليه السلام به زکريا ابن آدم فرمود:«در شهر قم بمان! که خداوند همان گونه که به واسطه ي امام کاظم عليه السلام بلا و عذاب را از اهل بغداد برداشت،به واسطه ي وجود تو نيز بلا را از آن شهر دور مي کند»[3] * پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند:«مرگ و زندگي من براي شما خير است؛در زمان حياتم خداوند عذاب را از شما بر مي دارد و پس از مرگم نيز با عرضه ي اعمالتان به من،با استغفار و طلب بخشش من،مشمول خير مي شويد.[4] * نافرماني و انجام بعضي گناهان،از اسباب نزول بلا و عذاب الهي است،و راه جبران آن توبه و استغفار است. «وَ ما کانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» و همان گونه که خداوند در آيه اي ديگر مي فرمايد: «تا وقتي که مردم اهل صلاح و اصلاح باشند،خداوند آنان را هلاک نمي کند.» [5] وَ ما لَهُمْ أَلاّ يُعَذِّبَهُمُ اللّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما کانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ«34» و چرا خداوند آنها را عذاب نکند؟با اينکه آنان(مردم را) از مسجدالحرام باز مي دارند،در حالي که سرپرست آنجا نيستند.جز افراد پرهيزگار ديگران حقّ توليت و سرپرستي آن را ندارند،ولي بيشترشان نمي دانند. * در آيه ي قبل،خداوند به خاطر وجود پيامبر صلي الله عليه و آله در ميان مردم و همچنين برگشت وتوبه و استغفارشان،عذابي همچون عذاب آسماني قوم عاد و ثمود را از آنان برداشت،امّا در اين آيه سخن از عذاب آنان است که مي توان گفت:آنها استحقاق عذاب را دارند،هر چند خداوند به خاطر وجود پيامبر صلي الله عليه و آله عذابشان نمي کند. * حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: [6]،از خدا پروا کنيد،از خدا پروا کنيد،درباره ي خانه ي خدايتان که اگر آن را رها کنيد و تعطيل شود،عذاب الهي،بي درنگ شما را فراخواهد گرفت.(7) پي نوشت ها: [1] - عنکبوت،31-32 [2] - نهج البلاغه،حکمت 88 [3] - بحار،ج57،ص217 [4] - تفسير نورالثقلين [5] - هود،117 [6] - نهج البلاغه،نامه 47 [7] - تفسير نور ، محسن قرائتي به نقل از پايگاه جامع قرآن کريم 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه کسی باید پاسخگو باشد.mp3
1.71M
:چرا کشور را به نگاه بیگانگان معطل بگذاریم؟ برای فساد قبل از هر کس باید رئیس دولت پاسخگو باشد 🎵 حجت الاسلام رئیسی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
~┄┅┅✿❀ ✶﷽✶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌❀✿┅┅┄~ # اشعار - مهدوی کوی یار صدای عشق سرگشته در هوای فراقیم ای خدا کی می‌شود که دیده ببیند وصال را هر روز تا تلاطم بی انتهای شب ناچیز عمرمان شده با دوریش فنا اما صدای عشق ز کعبه نیامد و ماند آرزو به دل، دل چشم انتظار ما آه از غمی که بر سر این روزگار ریخت افسوس زخم کهنه ندارد دگر دوا هر لحظه ای برم نظرم تا هلال ماه آید به یاد قامت مجنون بی نوا یا صاحب الزمان گل نرگس طلوع کن ای یادگار خیبر و صحرای کربلا صد مرگ بر جهان بدون حضور تو بازآ مرا ز دوری رویت نما رها 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضریح بسیار ساده ائمه بقیع علیهم السلام قبل از تخریب ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✨‏هرجا منطقتان قوی ‌است از منطقتان دفاع کنید.. آهسته هم نگویید. باید بلند بگویید،.. بلند گفتن است که اثر دارد! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توجه توجه!!!! دوستانی که مستند " آدرس غلط" رو ندیدند دانلود کنند و ببینند 🚨 نشر حداکثری 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔰 پیام رهبر انقلاب به ملت فلسطین در پی پیروزی مقاومت در جنگ دوازده روزه بر رژیم صهیونیستی 🔻 بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌷 سلام بر فلسطین مقتدر و مظلوم؛ سلام بر جوانان شجاع و غیور فلسطین، سلام بر غزه‌ی قهرمان و مقاوم، سلام بر حماس و جهاد و همه‌ی گروههای جهادی و سیاسی فلسطین. 🔹 خداوند عزیز و قدیر را برای نصرت و عزتی که به مجاهدان فلسطینی عطا کرد سپاس میگویم، و نزول سکینه و طمأنینه بر دلهای مجروح شهید دادگان، و رحمت و بشارت برای شهیدان، و شفای کامل برای آسیب‌دیدگان را از خداوند منان مسألت میکنم، و پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست را تبریک میگویم. 🔸 آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه‌ی فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آینده‌ی فلسطینیها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاً در غزه مرتکب شد و عملاً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچه‌ی فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانه‌وار مرتکب میشود که افکار عمومیِ همه‌ی عالم را بر ضد خود برمی‌انگیزد و خود و دولتهای غربی پشتیبان خود بویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر میکند. 👈 ادامه‌ی جنایتها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد. 👈 رژیم خبیث از این هم ضعیف‌تر خواهد شد. آمادگی جوانان فلسطینی، و قدرت‌نمایی مجموعه‌های ارزشمند جهادی، و اعداد قوّه به صورت مستمر، فلسطین را روزبروز قدرتمند‌تر و دشمن غاصب را روزبروز ناتوان‌تر و زبون‌تر خواهد کرد. 🔸 زمان آغاز و توقف درگیریها بسته به تشخیص بزرگان جهادی و سیاسی فلسطینی است، ولی آماده‌سازی و حضور قدرتمندانه در صحنه، تعطیل‌بردار نیست. 🔹 تجربه‌ی «شیخ‌ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرک‌نشینانِ مزدور، باید دستورالعمل همیشگی مردم غیور فلسطین باشد. 🌷 به جوانمردان «شیخ جراح» درود میفرستم. 🔸 دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه‌ی فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است. عقل سیاسی و تجربه‌های حکمرانی هم این حکم شرعی را تأیید و بر آن تأکید میکند. 🔹 دولتهای مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند، چه در تقویت نظامی، چه در پشتیبانی مالی که امروز بیش از گذشته مورد نیاز است، و چه در بازسازی زیرساختها و ویرانیها در غزه. 🔸 مطالبه و پیگیری ملتها، پشتوانه‌ی این خواسته‌ی دینی و سیاسی است. ملتهای مسلمان، باید انجام این وظیفه‌ را از دولتهای خود مطالبه کنند، خود ملتها نیز در حدّ توان موظف به پشتیبانی مالی و سیاسی‌اند. 🔹 وظیفه‌ی مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همه‌ی وجدانهای بیدار تصدیق میکنند که جنایت گسترده‌ی کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این ۱۲ روز نباید بی‌مجازات بماند. 🔸 همه‌ی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوه‌ی الهی تحقق خواهد یافت، والله غالبٌ علی امره. جمعه ۹ شوال ۱۴۴۲ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ سید علی خامنه‌ای 🚨 نشر حداکثری 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔶 از آیت الله کشمیری سوال کردند: مرحوم نخودکی اصفهانی چطور به این مقامات عالیه رسید؟ 🔸 در جواب فرمودند: که ایشان چهار سال شب تا صبح در حرم امام رضا(علیه‌السلام) در بالا سر حضرت قرآن خواند و به امام رضا (علیه‌السلام) هدیه کرد. این هدیه دادن قرآن ها باعث شد که به این مقامات عالیه دست پیدا کنند. 🔷 آیت الله تولایی اصفهانی در یک سخنرانی به مردم می گوید: ای مردم من یک راز را برای شما فاش می کنم، اینکه تمامی اعمال مستحبی مان را به امام زمان هدیه کنیم و هر کس این کار را بکند برایش دو تا اتفاق می افتد: 🔘اگر جنبه ولایت در او هست؛ جنبه ولایتش قوی می شود. 🔘اگر در او جنبه ولایت نیست؛ جنبه ولایت در او ایجاد می شود. اصل و اساس رشد معنوی ما بستگی به همین جنبه ولایت دارد. 🔸آیت الله قاضی بخاطر آن جنبه ولایتی که در ایشان بود به مقامات والا دست پیدا کرد. هر کس جنبه ولایتش قوی شود؛ می تواند که رشد پیدا کند و این هدیه اعمال مستحبی به امام زمان، باعث قوی شدن جنبه ولایت در ما می شود. 🔺با هدیه کردن اعمال به حضرت، از ثواب خودمان کم نمی شود و ما بی بهره نمی مانیم، بلکه خداوند آنقدر کریم است که این ثوابها را هم برای ما می‌نویسد و هم برای امام زمان و عنوان می کند که این هدیه ایست از جانب فلان فرد برای شما. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ به دو روش می توانیم اعمالمان را به حضرت هدیه کنیم: ۱. نیت می کنیم که همه اعمال مستحبی زندگی مان را از الان تا پایان عمر به امام زمان عج هدیه کنیم. ۲. در تک تک اعمال مستحبی که انجام می دهیم نیت کنیم و به امام زمان اهدا کنیم. که روش دوم بسیار موثرتر است و باعث می شود ارتباط ما با حضرت قویتر شود. 💠 در انجام اعمال مستحبی مثل صدقه دادن، رفتن به عیادت بیمار، رفتن به زیارت، انفاق، دادن قرض و... قبلش نیت کنیم که به حضرت اهدا شود، در این صورت ارتباط ما با حضرت زیاد می شود و حضرت وارد جزء جزء زندگی مان می شود، یاد حضرت در درون ما بیشتر و قویتر می شود و با امام رفیق تر می شویم. انجام این عمل توفیق ویژه می خواهد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا انتخابات به ظهور ربط دارد؟ ✅ مسئولینی انتخاب کنید که بتونیدبه امام زمان معرفی کنید 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 🌿 آیت الله سعادت پرور (ره) : اى عــزيزان من! در جوانى‏ همه‌كس به تو علاقه دارند و در پيرى هيچ‌كس تو را نخواهد، پس در فكرآن باشيد در آن وقتى كه همه از شما رميده‌شوند شما رميده از آن‏ها باشيد و شب و روز انس با ملڪات جــوانى خود داشتـہ باشيد (يعنى ، بندگى خدا، توجه به خدا و لذت بردن از قرب با خدا) 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: همانطور که گفتيد خداوند از هر شخص به اندازه ي توانايي هاي او تکليف مي خواهد چرا خداوند من را امام و معصوم نکرد تا به اندازه ي توانايي که داده به من تکليفم کند؟ 🌼 پاسخ: این توانایی ها و ظرفیت ها که خدا بر اساس آن خدا از انسان تکلیف می خواهد و به تبع آن عصمت یک امر اعطایی خالص نیست و این گونه نیست که خدا آنها را گتره و بی حساب به کسی بدهد بلکه خدای تعالی بر اساس علمی که دارد می داند که چه کسی در دنیا چگونه عمل می کند و این علم خدا به عملکرد انسان ها در قبل از خلقت آنها موجب اعطای برخی از ظرفیت های خاص به آنها شده است: خداوند متعال به قابلیت ممتاز پیامبران و امامان، براى تحصیل مقامات معنوى و شایستگى آنان براى بر عهده گرفتن مسئولیت هدایت جامعه علم دارد. در حقیقت همان قابلیت و شایستگى آنان - که بخش عمده اش ناشى از افعال اختیارى ایشان است - از قبل نزد خداوند معلوم است و همین قابلیت مبتنى بر اختیار موجب گزینش آنان مى شود. آیات و روایات فراوانى بر این دو واقعیت گواهى مى دهد: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ»؛ سجده (۳۲)، آیه ۲۴.؛ «و چون شکیبایى کردند و به آیات ما یقین داشتند، برخى از آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما[ مردم را ]هدایت مى کردند» و «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ»؛ انعام (۶)، آیه ۱۲۴.؛ «خداوند بهتر مى داند رسالتش را کجا قرار دهد». در اوایل دعاى ندبه به مجموع این واقعیت نورانى اشاره شده است:
«وَ لا اضْمِحْلالَ بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِى دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَکَ ذَلِکَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّکْرَ الْعَلِیَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِیَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَیْهِمْ مَلائِکَتَکَ وَ کَرَّمْتَهُمْ بِوَحْیِکَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِکَ»؛ «[ آنان را برگزیدى ] ... و این بعد از آن بود که بر ایشان شرط کردى نسبت به دنیا و زینت زیورهاى آن زهد بورزند. آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستى که آنان به آن شرط وفا دارند. پس آنها را پذیرفتى و به خود نزدیک ساختى و یاد بلند و ستایش ارجمند را براى ایشان پیش فرستادى و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادى و به وحى خود، آنان را گرامى داشتى و آنان را به بخشش علم خود، میهمان کردى ...» . البته این امتیاز (علم و عصمت موهبتى)، پایه و شرط اولیه امامت است و معصومان با اراده خویش و تلاش و عبادت، به مقامات عالى ترى از علم و عصمت دست مى یابند؛ چنان که در قرآن مجید از زبان پیامبرصلى الله علیه وآله مى خوانیم: «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِى عِلْماً»؛ طه (۲۰)، آیه ۱۱۴.؛ «و بگو: پروردگارا! بر دانشم بیفزاى». همین عبادت ها و صبر و جهادهاى بیشتر - که با اختیار و اراده انجام مى شود - موجب برترى برخى از پیامبران، بر برخى دیگر مى گردد: «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ»؛ بقره (۲)، آیه ۲۵۳.؛ «برخى از آن پیامبران را بر برخى دیگر برترى بخشیدیم ...» . دسترسى به مقام «عصمت» و راه یابى به مقامات «علمى و معنوى»، به پیامبران و امامان اختصاص ندارد و براى همگان میسر است؛ چنان که حضرت زینب علیها السلام تا مرز عصمت پیش رفت و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام به مقامات عالى معنوى دست یافت. بسیارى از علما و اولیا «تالى تلو معصوم» (نزدیکان به مرز عصمت) خوانده مى شوند. اینکه مسئله عصمت عمدتاً در مورد پیامبران و امامان مطرح مى شود، به لحاظ لزوم عصمت در آنان است. به عبارت دیگر شرط امامت و نبوت، عصمت است و خداوند فاقدان این ویژگى را براى این دو منصب بر نمى گزیند. بنابراین هیچ غیر معصومى، به نبوت و امامت نمى رسد، ولى این به معناى آن نیست که هر کس امام یا نبى نباشد، از هیچ درجه اى از عصمت بهره مند نخواهد بود. فیاضیت مطلقه الهى، ایجاب مى کند که هر کس قابلیت و استعداد کمالى را دارد، همه شرایط لازم براى به فعلیت رسیدن آن کمال، در اختیار او قرار داده شود. (که قبلا گفتیم این ظرفیت و استعداد می تواند اکتسابی باشد) به عبارت دیگر از ناحیه خداوند، هیچ گونه قصور و بخلى در این باره نیست. بنابراین اگر واقعاً ما قابلیت دریافت علم لدنى را دارا بوده و با داشتن آن حقیقتاً از عصمت برخوردار مى شدیم، خداوند آن علم را به ما عطا مى کرد. اما اگر اندکى دقت کنیم؛ این ادعا که اگر ما هم علم معصومان را داشتیم، معصوم مى شدیم، ادعایى بیش نیست. دلیل بر این مطلب آن است که، در بسیارى از موارد ما بر خلاف علم و آگاهى خود عمل مى کنیم. در روایتى نیز آمده است: «من عمل بما علم علّمه اللَّه علم مالا یعلم» آیا ما به همین تکلیف هایی که از ما خواسته شده کامل عمل می کنیم که حال به دنبال تکالیف بالاتر باشیم !!؟ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ شبهه پرستش گاوی که آنرا میدوشیم بهتر از رای دادن و انتخاب گاوی است که ما را میدوشد ✅ پاسخ ▫️اولا هیچ کس گاوی را که می‌پرستد نمی‌دوشد. 🔹ثانیاً مجبور نیستید به گاو رأی بدید، ممکن است برخی کاندیداها، شایستگی کافی نداشته باشند، اما چنین نگرشی نسبت به همه‌ی نامزدها مصداق این ضرب‌المثل است: «کافر همه را به کیش خود پندارد». ▫️ثالثاً فرض کنید همه‌ی آن‌ها ناشایست. اما به حکم فرمایش امام صادق علیه السلام: «عاقل آن نیست که خوب را از بد تشخیص دهد، بلکه عاقل آن است که خوب را از خوب‌تر و بد را از بدتر تشخیص دهد» بهتر آن است که لااقل به تعبیر شبهه افکن به گاو رأی داد تا «گرگ» بر ما مسلط نشود. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐