eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نهال ولایت در نهاد خانواده: 🔸آخه پدر مادرِ من اذیتم می‌کنن،😐 تو هم میگی تحمل کن؛ همه رو در نظر بگیر؟🤔 🔹ولایتمداری تمرینش با پدر و مادر داریه. تو الان پدر و مادرتو نتونی تحمل کنی، ولیِ خدا رو هم نمی‌تونی تحمل کنی.📛 🔸 آخه پدر و مادرِ من اخلاقشون خوب نیست، ولی امام زمان(عج) اخلاقش خوبه.✨ 🔹 ولایتی که ازش صحبت میشه اطاعتش دشواره ها؟! کار ساده‌ای نیست. پیچیدگی داره ها؟! فقط اینجوری نیست که آقا اخلاقشون خوب باشه، تمومه.⁦☝️⁩ 🔘 یه داستان رمزآلودِ ولایتمدارانه در قرآن هست، شما که فرمودید خدمت حضرت برسم خدمتشون می‌کنم، پدر و مادرم ممکنه بداخلاق باشن نمی‌تونم تحمل کنم؛ شما این آیه رو ویژه گوش بده:👌 🔴 دلیل قرآنیش: شما مقامتون به موسی بن عمران که نرسیده؟!🤔 (شرمنده درسته مقامتون بالا هست ولی به پیامبران اولی العظم که نرسیده.) 🔴 ما از حضرت موسی پایین‌تریم، امام زمان از حضرت خضر بالاترن. ⁦❇️⁩ حالا یک داستان در قرآن داریم از حضرت موسی و حضرت خضر: 🔹حضرت موسی گفت آقای خضر خداوند فرمودند: من چند صباحی با شما باشم. 🔘 (اسمشو میذاریم آموزش ضمن خدمت، با اینکه حضرت موسی مقامشون بالا بود اما بنا شد پیش یک بزرگتر بره) 🔸حضرت خضر به موسی فرمود شما نمی‌تونی با من بیای.⁦❎ 🔹 آقا ببخشید ما خودمون پیغمبریم ها؟! می‌فهمیم مسائل چجوریه دیگه. 🔸 پس آقاجان میتونم ازت یک درخواستی بکنم؟!❓ 🔻رفتار من یک اتفاقی توش افتاد و چیزی دیدی، سوال نکن. من خودم برات توضیح میدم. اشکال نداره؟؟؟ 🔹 نه اشکال نداره. این که کار سختی نیست.😊 🔘 بعد رفتن و می‌دونید دیگه سه تا اتفاق افتاد. حضرت خضر مأموریت ویژه‌ای از جانب خداوند داشت، حضرت موسی اونقدر دیگه قصه براش روشن نبود. ⁦❇️⁩ حضرت خضر شروع کرد کِشتی رو سوراخ کردن، که داشتن میرفتن کشتی برگشت. 🔸 حضرت موسی پرسید: ببخشید شما چرا کشتی رو سوراخ کردین؟🤔 🔹 حضرت خضر: مگه نگفتم سوال نکن؟ 🔸 آهان، درسته، ببخشید. 🔘 رفتن جلوتر توی یک روستایی نون🥖 میخواستن، روستایی‌ها بهشون ندادن. اومدن جلوتر یک دیوار خراب بود. 🔹حضرت خضر گفتن اینو درست کنیم بعد بریم. 🔸حضرت موسی: چرا دیوارو براشون درست کنیم، اینا بهمون نون🥖 ندادن. 🔹نگفتم سوال نکن؟ 🔘 رفتن جلوتر، حضرت خضر موجبات قتل بچه‌ای🧒 رو فراهم آورد. 🔸آقا چی بود این اتفاق. 🔹خداحافظ شما. من نگفتم سوال نکن. نتونستی طاقت بیاری؟ خداحافظ شما. 🔸آقای موسی: آقا من سعی می‌کنم از این به بعد... 🔹نه آقا، نداریم، خداحافظ شما، خداحافظ. 🔘 اونوقت شما خیلی راحت میگی آقا امام زمان(عج) بیان من تبعیت می‌کنم؟؟؟ 🔻 آقا امام زمان(ع) از خضر بزرگتره، شما از موسی کوچکترید.⁦☝️⁩ من می‌خوام ببینم تو چجوری میخوای تو اون امتحانای سخت، ولایتمدار باشی؟؟؟🤔 ➖ ادامه دارد… 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : محبوب ترین راهها ی رسیدن به خداوند در بیان حضرت امام سجاد علیه السلام 👤 💠 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: اينکه هر اتفاقي ميفته ميگن قسمت نبوده ويا قسمت بوده که اتفاقه افتاده ،منظور چيه؟؟آيا نميشه از اين موضوع برداشت کرد سرنوشت و تقدير دست خداست و نميشه تغييرش داد؟؟ويا اينکه خداوند در قرآن به شيطان ميگه جهنم رو از تو وکساني که از تو پيروي کنن پر ميکنم دليل بر اين نيست که خداوند هر کس را که بخواهد به بهشت ميبرد و هرکس را بخواهد به جهنم ميبرد؟؟ 🌼 پاسخ: خیر؛ اینگونه نیست که خداوند، بهشتی یا جهنمی بودن انسانها از ازل مقدر شده باشد و خود انسان در آن نقشی نداشته باشد چرا که اولا این امر با عدالت خداوند ناسازگار است و ثانیا با مختار بودن خود انسان نیز منافات دارد. خداوند از ازل، بهشتی با جهنمی بودن انسانها را مقدر نمی کند بلکه تنها به آن علم دارد. خداوند تعیین نمی کند چه کسی اهل بهشت و چه کسی اهل جهنم باشد؟ آیه شریفه "یهدی من یشاء و یضل من یشاء" (هدایت می کند هر که را بخواهد و گمراه می کند هر را بخواهد) به این معناست که هدایت می کند هر که را که او هدایت بخواهد و گمراه می کند هر که را او خود نیز گمراهی را بخواهد و بر آن اصرار داشته باشد. سرنوشت هر انسانی به دست خود اوست. انسان می تواند با اختیار، خود را سعادتمند یا شقاوتمند کند خداوند زمینه ی هدایت را برای همه ی انسان ها فراهم کرده است إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا؛ ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند. (انسان: 3) این انسان است که می تواند با آزادی و اختیار، هدایت را بپذیرد
یا ضلالت را. در واقع سرنوشت، همان احتمالات پیش روی انسانهاست هر انسانی احتمالات بیشماری پیش روی خود دارد در شغل، ازدواج، محل زندگی، ثروتمند یا فقیر شدن و غیره. خداوند برای اراده و اختیار انسانها نقش تعیین کننده ای قرار داده است برای مثال شما می توانید فردا محل زندگی خود را تغییر دهید اگر دانشگاه می روید تصمیم بگیرید از همین فردا دیگر به دانشگاه نروید این یعنی اراده و اختیار شما نقش مهمی در تعیین سرنوشت خود شما دارد به همین شکل اراده انسان نقش تعیین کننده ای در بهشتی با جهنمی شدن او دارد. در اعتقادات شیعه چیزی به نام "قسمت" به این معنا که چیزی از ازل برای انسان مقدر و حتمی شده باشد بدون اینکه اراده و اختیار او در آن تاثیر داشته باشد وجود ندارد. بله؛ قسمت به یک معنا قابل پذیرش است به این معنا که در اثر یک کار خیر و عمل نیک انسان یا دعای خیر دیگران، خداوند "زمینه" ی امور خیر را برای انسان فراهم کند مانند ازدواج خوب، خرید خانه ی خوب، خرید خودروی خوب و غیره. همچنین به جهت عمل بد خود انسان یا ظلم او در حق دیگران، خداوند زمینه ی امور شر و ناخوشایند را برای او فراهم کند مثلا یک عمل بد او باعث شود از وسعت روزی محروم شود یا توفیق زیارت از او گرفته شود معلوم است که در این موارد، خداوند تنها زمینه را فراهم می کند و در عین حال اختیار خود انسان باقی است برای مثال یک دعای خیر پدر باعث می شود خداوند توفیق زیارت را نصیب او کند او با اختیار خود بر خودرو سوار می شود و به سمت مشهد -مثلا- حرکت می کند این یعنی قسمت بود برود. معلوم می شود تنها اراده و خواست خود انسان برای تحقق خواسته ها کافی نیست بلکه باید سایر "شرایط" نیز فراهم باشد "مانعی" هم پیش نیاید اراده و اختیار انسان، بخشی از اسباب و علل است نه همه ی آن. پس ممکن است به خاطر یک کار خوب، خداوند سایر شرایط را فراهم کند و شخص بتواند آن کار را با اختیار خود انجام دهد این یعنی قسمت بوده است و ممکن است در اثر یک کار بد، مانعی برای او پیش بیاید و موفق به انجام آن کار خوب نشود این یعنی قسمت نبوده است. قسمت بودن یا نبودن فقط به معنای فراهم شدن سایر شرایط و برطرف شدن موانع قابل پذیرش است بدون اینکه نقش اراده و اختیار انسان را از بین ببرد. شیطان نیز به سوء اختیار خود از فرمان خدا سرپیچی کرد و پیروان او نیز به سوء اختیار خود از او پیروی می کنند در نتیجه استحقاق جهنم را دارند آنها نیز می توانند مانند سایر مومنین به خدا ایمان بیاورند و از دستورات او پیروی کنند در نتیجه استحقاق بهشت داشته باشند. خداوند در قرآن می فرماید: خدا ایمان را برای شما می پسندد و کفر و فسق و عصیان را برای شما ناپسند می شمارد؛ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ (حجرات: 7) 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽❣ ❣﷽ سلام ‌بر تو‌ ای مولایی که در برابر کلام نافذت، همه دلیل ها رنگ می بازد؛ سلام بر تو و بر روزی که برهان های محکمت، جایی برای تردید باقی نخواهند گذاشت... 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔶 مواعظی از سیدالشهدا (۴) 🔶 ┅⊰༻🔸༺⊱┅ لحظه‌هایی که دستانم حتی برای جرعه آبی یاری‌ام نمی‌کردند، وقتی که لب‌هایم جانِ سخن گفتن با کسی را نداشت، تو در تمام وجودم جاری بودی. من با تپش قلب صدایت می‌کردم و تو با هر نبض با من بودی. زیبایی‌اش به همین است: در اوج ناتوانی‌ها، دستم فقط به تو می‌رسد! کاش می‌توانستم این راز را فریاد بزنم! رازی به سادگی باز کردن یک دست .... ┅⊰༻🔸༺⊱┅ 🔶 أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ عَنِ الدُّعاء عاجزترین مردم کسی است که نتواند کند. بحارالانوارج ۹۳، ص ۲۴۹ ┅⊰༻🔸༺⊱┅ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
به دل خسته بگویید خداوندی هست! 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
┅⊰༻🔳༺⊱┅ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: آيا خداوند نگران بنده مومن اش مي شود؟ 🌼 پاسخ: در اثبات توجه و مهربانی خداوند نسبت به بنده اش، همین بس که بدانیم خداوند متعال، خود کمال مطلق است و هر فضلی که در مخلوقات او به صورت محدود مشاهده می نمائیم در وجود او با کمال بی منتهایش وجود دارد.مثلا اگر مهر و علاقه و نگرانی برخاسته از این مهر عظیم مادر نسبت به فرزند پرورش یافته در دامان او را در عالم خارج می بینیم، باید بدانیم که قطعا حد اعلای این صفت در وجود پروردگار عالم وجود دارد. خدائی که خالق کل عالم هستی بوده و چرخه جهان را در جهت رشد و تعالی انسان تنظیم نموده است و همه غرائز و کشش های درونی لازم را نیز در نهاد همه افراد، متناسب با نقش آنها در این هدف بزرگ قرار داده است و همین مهر و عاطفه مادری را در نهاد مادر به ودیعه می گذارد تا خواب شیرین خویش را برای تربیت و پرورش فرزندش رها کند و بی منت بنده ای را که در قالب فرزند به او می سپارد به نیکی در بستر رشد و هدایت قرار دهد؛ قطعا چنین پروردگاری نسبت به همه بندگان خود دریائی بیکران از رحمت و محبت و شفقت است که کمال قدر و منزلت و حدود آن برای هیچ کس قابل درک نیست. دوست بزرگوار به دلایل متعدد، توجه و مهربانی و رحمت خداوند نسبت به بندگانش برتر از مهربانی و دلسوزی هر انسان مهربانی مانند مادر نسبت به فرزندش می باشد؛ چرا که خدای متعال در بخشیدن و توجه کردن به بندگان خودش و هدایت آنها به مسیر سعادت به همین میزان که در مادر ارضاء حس مادری مطرح است هم، محتاج بندگان خود نیست .
و صرفا از روی کرم و کمال بی منتهای خود، می بخشد و نه تعداد بندگانش باعث کاهش توجه و عنایت او به دیگر بندگان می شود و نه گذشت زمان و رشد و نمو آنها و رسیدن بنده گانش به مقصد کمال ذره ای از رحمت او می کاهد، بلکه با تعالی آنها، روز به روز بر لطف و عنایت ویژه الوهیش افزوده می گردد. اما توجه به یک نکته ضروری می نماید و آن نکته این است که: نگرانی ما انسان ها نسبت به دیگران، نوعی انفعال است که برخاسته از نقص و جهل به مصلحت و عدم قدرت بر عوض کردن شرائط است؛ اما هیچ کدام از این محدودیت ها در خداوند متعال راه ندارد. چرا که او نه منفعل می شود و نه محدودیت علمی و قدرتی دارد. پس می تواند با علم و قدرت بی نهایت خود، همه شرایط سخت را عوض کند؛ اما اگر او بدی و شرّی را از بنده اش رفع نمی کند، حتما مصلحت فردی و اجتماعی برای بندگان در آن سختی وجود داشته است که در جای خود این مصالح توضیح داده شده است. محبت مادر به قدری زیاد است که بسیاری از مادران وقتی بین صلاح فرزند و عاطفه مادری تزاحمی ایجاد می گردد نمی توانند مصلحت فرزند را بر عاطفه مادری ترجیح دهند و دلسوزی بیش از حد در برخی مواقع، مانع رفتن فرزند به مسیری که حقیقتا به صلاح اوست می شود، لکن در خواسته ها و اوامر الهی به همین قدر هم چیزی از مصلحت بندگان فروگذار نمی شود. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ما اگر در وادی دین خدا حرکت کنیم، دائماً در وادی حکمت حرکت می‌کنیم و براساس حکمت الهی شکوفا می‌شویم. در این صورت، خودمان هم آرام‌آرام حکیم می‌شویم و طرح خودمان هم در عالم، طرح حکمت می‌شود. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✅غربت حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ✍غربت حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از غربت حضرت امام رضا (علیه السلام) و حضرت امام حسين(علیه السلام ) نيز بيشتر است. اگر حضرت حسين بن علی علیهما السلام به دليل کمی ياران و اعوان، غريب بود،فرزندش حضرت مهدیعلیه السلام از او نيز غريب‌تر است. چراکه همان هفتاد و دو يارِ حسين،در محشر عاشورا تا پای جان، امام خويش را نصرت کردند؛ اما بيش از هزار سال است که حضرت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ،در رسيدن به سيصد و سيزده ياور مخلص، انتظار می‌کشد. اگر تنهایی و دوری از خانه و کاشانه و اهل و عيال،غربت است، چگونه حضرت يوسف زهرا علیهما السلام غريب نباشد، وقتی حضرت امام کاظم(علیه السلام ) در وصف او چنين می فرمايند:او همان طرد شده‌ی تنهای غريبِ پنهان از خاندانش است؟ 🥀آری! حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) غريب است، نه در ميان خِيل گرگان درنده در صحرای کربلا يا در کاخ مأمون؛ بلکه در ميان محبّان و شيعيانش. 📚کمال‌الدين، ج۲، ص۳۷۸ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻🌿•° هيچكس نميتونه كسی رو تغيير بده، اما ميتونه دليل تغيير يک نفر بشه … نسبت به سرنوشت اطرافیانمون بی‌تفاوت نباشیم🌷 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی_آنلاین_خودشناسی_استاد_عالی.mp3
3.35M
# کلیپ - صوتی خودشناسی حجت الاسلام عالی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: در اثبات امامت آيا وجود قرآن کافي نبود؟امام براي چه؟عقلا بفرماييد. 🌼 پاسخ: پاسخ سوال نخست: بله؛ قرآن کریم به تنهایی برای اثبات امامت کافی است. جناب استاد ربانی گلپایگانی در کتاب نصوص و براهین به تفصیل به این موضوع پرداخته اند. پاسخ پرسش دوم: دلیل عقلی امامت همان ادله عقلی ضرورت نبوت است چرا که امامت ادامه ی مسیر نبوت و در جایگاه هدایت امت است. برهان ضرورت امامت با چند مقدمه:1-انسانها مستعد کمالات متعدد هستند. 2- وصول و رسیدن به این کمال مشروط به سلوک و پیمودن این مسیر است. 3- سلوک و پیمودن این مسیر مشروط به آگاهی از این راه است. 4- برخی از این مسیر را عقل ما می تواند درک کند اما عقل ما محدود است و نمی تواند همه ی مصالح و مفاسد خود را بشناسد ( به همین جهت در قوانین روزمره ی خود در بسیاری از مواقع دچار خطا و اشتباه می شود) از این رو به راه مطمئنی نیاز است که بتواند انسان را در همه ی ابعادی که او را به کمال می رساند راهنمایی کند آن راهنمای مطمئن کسی نیست جز امام (بعد از اتمام دوره ی نبوت و فقدان نبی) لازم است شخص امام، معصوم باشد و از جانب خداوند منصوب شده باشد. همچنین عقل می گوید بر خداوند قبیح است انسانها را بدون راهنما رها کند راهنمایی که مورد اطمینان باشد و مردم به هدایت او به سعادتمند شده به کمال برسند. اگر عقل و قرآن به تنهایی برای هدایت امت کافی بود هرگز میان امت اختلافی واقع نمی شد در تفسیر قرآن اشتباه نمی کردند در حالیکه دوری از امام معصوم باعث شده امت پیامبر (ص) به ده ها فرقه تقسیم شوند.
و هرکدام برای اثبات حقانیت خود به قرآن استناد کنند همچنانکه داعش و امثال آنها نیز دچار این انحراف شده و به خیال واهی خود با استناد به قرآن کریم شیعیان را مشرک دانسته خون آنها را مباح می شمارند.هشام از شاگردان امام صادق (ع) در مناظره خود با عالم اهل تسنن به این نکته اشاره می کند که اگر وجود قرآن به تنهایی کافی بود اختلاف میان امت توجیحی نداشت بنابراین مردم نیاز به راهنما دارند تا بعد از پیامبر (ص) هدایت امت را به دست بگیرد تا دچار گمراهی و کج فهمی از دین نشوند همچنانکه عده ای شدند. استدلال هشام مورد تحسین امام صادق (ع) قرار گرفت. علاوه بر اینکه عقل می گوید امکان ندارد پیامبر (ص) بعد از خود امت را رها کرده و به فکر آنها نباشد پیامبری که حتی در سفرهای کوتاه در مدینه برای خود جانشین قرار می داد با توجه به خطری که آن زمان اسلام را که نهالی نوپا بود تهدید می کرد. امپراطوری ایران و روم از خارج و منافقین در داخل، خطر مهمی برای امت اسلامی بودند. امکان ندارد پیامبر (ص) امت را بعد از خود بدون تعیین جانشین که همان "امام" است رها کرده باشد. به همین جهت پیامبر (ص) برای بعد از خود به دو چیز گرانبها سفارش می کنند: قرآن و اهلبیت (ع). امیرالمومنین (ع) امام را به محور سنگ آسیاب تشبیه می کند همچنانکه محور آسیاب باعث می شود سنگ آسیاب در جای خود قرار بگیرد امام نیز در میان امت باعث می شود مردم از چند دستگی و تفرقه دور بمانند و در تشخیص حق و باطل و تفسیر واقعی قرآن کریم و شناخت دین واقعی و اسلام ناب محمدی دچار تفرقه و چند دستگی نشوند. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چراماه صفردربین تمام ماه ها سنگین ونحس هست؟ 1- اجمالاً در برخى از روايات نحس بودن برخى از ايام براى انجام كارهايى از قبيل ازدواج و سفر آمده است. همچنين آيه 19 سوره قمر و 16 سوره فصلت روزهايى كه عذاب بر قوم عاد نازل شده به عنوان روزهاى نحس آمده است. ولى در اين كه مراد از نحس بودن روزها در اين آيات و روايات چيست بحث‏ها و نظريات مختلفى وجود دارد. برخى معتقدند بعضى روزها واقعا نحس‏اند ولى نحس بودن آن با توكل بر خداوند، صدقه و توسل به خداوند و مقربان درگاه او برطرف مى‏شود و وظيفه ما انجام اين اعمال است نه رعايت سعد و نحس بودن ساعات. در برابر اين نظريه برخى معتقدند سعد و نحس بودن برخى ايام واقعى نيست بلكه به جهت حوادثى است كه در اين روزها اتفاق افتاده و يا به جهت فال بد زدن مردم به اين روزها و نحس دانستن آن از سوى مردم مى‏باشد كه ممكن است همين نحس دانستن در نفس‏هاى ضعيف مؤثر واقع شود و همين اثر نفسانى و دل چركين شدن موجب بروز حوادثى براى انسان شود به همين جهت در روايات به جهت برطرف شدن اين حالت نفسانى به ما دستور داده شده صدقه بدهيم و يا دعا بخوانيم. برخى روايات هم مى ‏تواند مؤيد اين نظريه باشد. در هر صورت توكل بر خداوند، دادن صدقه، خواندن دعاهاى وارده، اثر نحس بودن را برطرف مى‏كند. قابل ذكر اين كه مطالبى كه در تقويم‏هاى نجومى در ارتباط با سعد و نحس بودن روزها به جهت قرآن و يا مقابله و يا حالات ديگر سيارات آمده است به جز قمر در عقرب كه در روايات آمده است دليلى بر آن نداريم. 2-اما در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه معروف گشته، ماه صفر را «نحوستى» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرين آن ماه را كه به نحس‏بودن بيشتر معروف شده است و در اين باره روايت مخصوصى از ائمه دين(ع) نرسيده و فلسفه آن دقيقاً براى ما روشن نيست. يك احتمال آن است كه اين نحس دانستن ماه صفر و مخصوصاً آخرين چهارشنبه آن، از اين جهت باشد كه وفات رسول خدا(ص) در آن روز واقع گشته است و از آن حضرت روايت شده است كه مى ‏فرمايد: «هر كس مرا به خروج ماه صفر مژده دهد، او را مژده بهشت مى‏دهم و از اين جهت عقول مردم حكم به نحس بودن آن ماه نموده است»، 3- در هر صورت نحوست این ماه به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نمی باشد بلکه باید با خواند دعاهایی که برای دفع نحوست این ماه وارد شده مانند دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده این نحوست را بر طرف نمائيم و نیز براى دفع نحوست اين ماه، هيچ چيز بهتر از صدقه دادن و دعاها و استعاذه وارده نيست» ، (مفاتيح‏ الجنان، اعمال ماه صفر) 💢 ☀️💢 💢☀️💢 ☀️💢☀️💢 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐