✅غربت حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
✍غربت حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از غربت حضرت امام رضا (علیه السلام) و حضرت امام حسين(علیه السلام ) نيز بيشتر است.
اگر حضرت حسين بن علی علیهما السلام به دليل کمی ياران و اعوان، غريب بود،فرزندش حضرت مهدیعلیه السلام از او نيز غريبتر است. چراکه همان هفتاد و دو يارِ حسين،در محشر عاشورا تا پای جان، امام خويش را نصرت کردند؛ اما بيش از هزار سال است که حضرت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ،در رسيدن به سيصد و سيزده ياور مخلص، انتظار میکشد.
اگر تنهایی و دوری از خانه و کاشانه و اهل و عيال،غربت است، چگونه حضرت يوسف زهرا علیهما السلام غريب نباشد، وقتی حضرت امام کاظم(علیه السلام ) در وصف او چنين می فرمايند:او همان طرد شدهی تنهای غريبِ پنهان از خاندانش است؟
🥀آری! حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) غريب است، نه در ميان خِيل گرگان درنده در صحرای کربلا يا در کاخ مأمون؛ بلکه در ميان محبّان و شيعيانش.
📚کمالالدين، ج۲، ص۳۷۸
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌻🌿•°
هيچكس نميتونه كسی رو تغيير بده، اما ميتونه دليل تغيير يک نفر بشه …
نسبت به سرنوشت اطرافیانمون بیتفاوت نباشیم🌷
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
مداحی_آنلاین_خودشناسی_استاد_عالی.mp3
3.35M
# کلیپ - صوتی
خودشناسی
حجت الاسلام عالی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
در اثبات امامت آيا وجود قرآن کافي نبود؟امام براي چه؟عقلا بفرماييد.
🌼 پاسخ:
پاسخ سوال نخست: بله؛ قرآن کریم به تنهایی برای اثبات امامت کافی است. جناب استاد ربانی گلپایگانی در کتاب نصوص و براهین به تفصیل به این موضوع پرداخته اند.
پاسخ پرسش دوم: دلیل عقلی امامت همان ادله عقلی ضرورت نبوت است چرا که امامت ادامه ی مسیر نبوت و در جایگاه هدایت امت است. برهان ضرورت امامت با چند مقدمه:1-انسانها مستعد کمالات متعدد هستند. 2- وصول و رسیدن به این کمال مشروط به سلوک و پیمودن این مسیر است. 3- سلوک و پیمودن این مسیر مشروط به آگاهی از این راه است. 4- برخی از این مسیر را عقل ما می تواند درک کند اما عقل ما محدود است و نمی تواند همه ی مصالح و مفاسد خود را بشناسد ( به همین جهت در قوانین روزمره ی خود در بسیاری از مواقع دچار خطا و اشتباه می شود) از این رو به راه مطمئنی نیاز است که بتواند انسان را در همه ی ابعادی که او را به کمال می رساند راهنمایی کند آن راهنمای مطمئن کسی نیست جز امام (بعد از اتمام دوره ی نبوت و فقدان نبی)
لازم است شخص امام، معصوم باشد و از جانب خداوند منصوب شده باشد. همچنین عقل می گوید بر خداوند قبیح است انسانها را بدون راهنما رها کند راهنمایی که مورد اطمینان باشد و مردم به هدایت او به سعادتمند شده به کمال برسند. اگر عقل و قرآن به تنهایی برای هدایت امت کافی بود هرگز میان امت اختلافی واقع نمی شد در تفسیر قرآن اشتباه نمی کردند در حالیکه دوری از امام معصوم باعث شده امت پیامبر (ص) به ده ها فرقه تقسیم شوند.
و هرکدام برای اثبات حقانیت خود به قرآن استناد کنند همچنانکه داعش و امثال آنها نیز دچار این انحراف شده و به خیال واهی خود با استناد به قرآن کریم شیعیان را مشرک دانسته خون آنها را مباح می شمارند.هشام از شاگردان امام صادق (ع) در مناظره خود با عالم اهل تسنن به این نکته اشاره می کند که اگر وجود قرآن به تنهایی کافی بود اختلاف میان امت توجیحی نداشت بنابراین مردم نیاز به راهنما دارند تا بعد از پیامبر (ص) هدایت امت را به دست بگیرد تا دچار گمراهی و کج فهمی از دین نشوند همچنانکه عده ای شدند. استدلال هشام مورد تحسین امام صادق (ع) قرار گرفت. علاوه بر اینکه عقل می گوید امکان ندارد پیامبر (ص) بعد از خود امت را رها کرده و به فکر آنها نباشد پیامبری که حتی در سفرهای کوتاه در مدینه برای خود جانشین قرار می داد با توجه به خطری که آن زمان اسلام را که نهالی نوپا بود تهدید می کرد. امپراطوری ایران و روم از خارج و منافقین در داخل، خطر مهمی برای امت اسلامی بودند. امکان ندارد پیامبر (ص) امت را بعد از خود بدون تعیین جانشین که همان "امام" است رها کرده باشد. به همین جهت پیامبر (ص) برای بعد از خود به دو چیز گرانبها سفارش می کنند: قرآن و اهلبیت (ع). امیرالمومنین (ع) امام را به محور سنگ آسیاب تشبیه می کند همچنانکه محور آسیاب باعث می شود سنگ آسیاب در جای خود قرار بگیرد امام نیز در میان امت باعث می شود مردم از چند دستگی و تفرقه دور بمانند و در تشخیص حق و باطل و تفسیر واقعی قرآن کریم و شناخت دین واقعی و اسلام ناب محمدی دچار تفرقه و چند دستگی نشوند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
چراماه صفردربین تمام ماه ها سنگین ونحس هست؟
1- اجمالاً در برخى از روايات نحس بودن برخى از ايام براى انجام كارهايى از قبيل ازدواج و سفر آمده است. همچنين آيه 19 سوره قمر و 16 سوره فصلت روزهايى كه عذاب بر قوم عاد نازل شده به عنوان روزهاى نحس آمده است. ولى در اين كه مراد از نحس بودن روزها در اين آيات و روايات چيست بحثها و نظريات مختلفى وجود دارد. برخى معتقدند بعضى روزها واقعا نحساند ولى نحس بودن آن با توكل بر خداوند، صدقه و توسل به خداوند و مقربان درگاه او برطرف مىشود و وظيفه ما انجام اين اعمال است نه رعايت سعد و نحس بودن ساعات. در برابر اين نظريه برخى معتقدند سعد و نحس بودن برخى ايام واقعى نيست بلكه به جهت حوادثى است كه در اين روزها اتفاق افتاده و يا به جهت فال بد زدن مردم به اين روزها و نحس دانستن آن از سوى مردم مىباشد كه ممكن است همين نحس دانستن در نفسهاى ضعيف مؤثر واقع شود و همين اثر نفسانى و دل چركين شدن موجب بروز حوادثى براى انسان شود به همين جهت در روايات به جهت برطرف شدن اين حالت نفسانى به ما دستور داده شده صدقه بدهيم و يا دعا بخوانيم. برخى روايات هم مى تواند مؤيد اين نظريه باشد. در هر صورت توكل بر خداوند، دادن صدقه، خواندن دعاهاى وارده، اثر نحس بودن را برطرف مىكند. قابل ذكر اين كه مطالبى كه در تقويمهاى نجومى در ارتباط با سعد و نحس بودن روزها به جهت قرآن و يا مقابله و يا حالات ديگر سيارات آمده است به جز قمر در عقرب كه در روايات آمده است دليلى بر آن نداريم.
2-اما در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه معروف گشته، ماه صفر را «نحوستى» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرين آن ماه را كه به نحسبودن بيشتر معروف شده است و در اين باره روايت مخصوصى از ائمه دين(ع) نرسيده و فلسفه آن دقيقاً براى ما روشن نيست. يك احتمال آن است كه اين نحس دانستن ماه صفر و مخصوصاً آخرين چهارشنبه آن، از اين جهت باشد كه وفات رسول خدا(ص) در آن روز واقع گشته است و از آن حضرت روايت شده است كه مى فرمايد: «هر كس مرا به خروج ماه صفر مژده دهد، او را مژده بهشت مىدهم و از اين جهت عقول مردم حكم به نحس بودن آن ماه نموده است»،
3- در هر صورت نحوست این ماه به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نمی باشد بلکه باید با خواند دعاهایی که برای دفع نحوست این ماه وارد شده مانند دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده این نحوست را بر طرف نمائيم و نیز براى دفع نحوست اين ماه، هيچ چيز بهتر از صدقه دادن و دعاها و استعاذه وارده نيست» ، (مفاتيح الجنان، اعمال ماه صفر)
💢
☀️💢
💢☀️💢
☀️💢☀️💢 #ماه_صفر #نحوست_ایام
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
اما متن اربعینی امشب:
از مرز رد میشوم. با این که این سو و آن سوی مرز، فاصلهای ندارند و من فقط چند قدم از مرز سرزمینم دور شدهام؛ امّا چه خوب احساس میکنم، حال و هوا و حتّی آب و هوا عوض شده. دارم از این سو، آدمهایی را که هنوز در آن سوی مرز هستند، میبینم؛ ولی قشنگ معلوم است که دیگر در سرزمینم نیستم.
«مرز» چه مفهوم عجیبی است. خط مرزی، چه قدر باریک است. تا وقتی از مرز عبور نکنی، مفهوم وطن را خوب نمیفهمی.
باید بنشینم و سر در میان زانو بیندیشم. مرز میان من و دشمنان تو چیست؟ باید با آنها مرزی داشته باشم یا نه؟ در خط مرزی، گاهی دیوار هم میکشند، طوری که اجنبی نتواند با قدم برداشتن پا در سرزمین همسایه بگذارد. مرز میان من و دشمنان تو، دیوار هم دارد؟ طول و ارتفاع این دیوار چهقدر است؟
«مرز» چه مفهوم عجیبی است. وقتی که هست معلوم میشود سرزمین من کجاست. وقتی که نیست، بعید نیست که در سرزمین اجنبی نفس بکشم و خیال کنم در سرزمین مادریام هستم.
مرز را باید با تو تعریف کرد. حالا که به مفهوم مرز فکر میکنم، معنای «إنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم» را چه خوب میفهمم و تفسیر «حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» چه شیرین میشود برایم.
تو امام من هستی و امام، مرز میان من و دیگران است.
#یادداشت_شبانه
#محرم
#اربعین
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🏴*چهارشنبه اول ماه صفر *
🔹🔹🔹🔹🔹
*💢اعمـــــال مـــــاه صفـــــر*
*💠 سفارشات مخصوص بمناسبت ورود به ماه صفرالمظفر:*
*▪️ماه صفر ماه حزن اهل بیت علیهم السلام در اسارت امام زین العابدین و عمه جانشان زینب سلام الله علیهما و ماهی است که سرور کائنات عالم رسول گرامی اسلام امام مجتبی و امام علی بن موسی الرضا علیهم السلام چهره در رخ تراب کشیدند...*
♦️**لذا در مفاتیح الجنان اعمالی برای کل این ماه و اعمال مخصوص بعضی روزها آمده است:*
۱- *خواندن نماز اول ماه*
*دو رکعت*
*در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره قلهوالله احد*
*در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر*
*بعد از نماز صدقه دهد.*
۲- *خوانده دعای؛*
*" یَا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ *
*ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ *
*فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ *
*یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ *
وَ *صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ. " *
*روزی ۱۰مرتبه که در مفاتیح الجنان آمده*.
*۳- روز سوم نمازی دارد به این نحو: *
*دو رکعت *
*در رکعت اول سوره حمد سوره فتح *
*و در رکعت دوم حمد و توحید. *
*بعد از نماز *
*صد مرتبه صلوات،*
*صد مرتبه بگوید: اللهم العن آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفار کند.*
*۴- صدقه دادن هم در طول ماه مطلوب است.*
🔹🔹🔹🔹🔹
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
مداحی آنلاین - نماهنگ بی قرار - نیلچی و انصاری.mp3
7.17M
⏯ #نماهنگ #جاماندگان #اربعین
🍃صحرا غرق شور و عالم مونده حیرون
🍃افتاده به راه باز کاروان مجنون
🎤 #علی_اصغر_نیلچی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
آتئيست ها که ميگن اگه خدا بود اين همه مشکلات و بيماري نبود بهترين پاسخ چيه؟
🌼 پاسخ:
تمام افعال خداوند، حکيمانه و داراى غاياتى معقول است که البته، اين غايات به مخلوقات او باز مى گردند. از سوى ديگر، اين يک واقعيت انکار ناپذير است که در جهان پيرامون ما امورى هستند که آنها را (( شر)) مى دانيم؛ بلايا و مصيبت هاى ناشى از پديده هاى طبيعى همچون سيل و طوفان، و زلزله، بيماريها، درد، رنج، مرگ، سختيهاى گوناگون و ... مجموعه بزرگى از شُرور را پديد مى آورند که هر انسانى، کم و بيش، با آن دست به گريبان است.
حال ممکن است در نگاه نخست به نظر آيد که وجود اين امور با وجود يک خداوند حکيم و غايتمندى آفرينش انسان سازگارى ندارد، زيرا غرض خداوند از خلقت آدميان تامين مصالح و منافع آنهاست؛ حال آنکه، امور ياد شده همگى بر خلاف مصالح انسانى اند و از اين رو، با غايت خلقت بشر تعارض دارند. به ديگر سخن، چه بسا گمان شود که خداوند با تجويز شرور و جلوگيرى نکردن از آنها،((نقض غرض)) کرده است و نقض غرض (يعنى آنکه فاعل کارى انجام دهد که با اهداف و مقاصدش منافات داشته باشد) با حکيم بودن فاعل سازگار نيست.[1]
بديهى است که در پاسخ به ادعاى بالا، مى بايد نشان دهيم که وجود بلايا و مصيبتها و درد و رنج و سختى و ... در دنيا خالى از غايات معقول نيست، بلکه اين امور درجهت مصالح حقيقى فردى يا نوعى انسانها قرار دارند، از اين رو نبايد وجود آنها را لغو و بيهوده يا مخالف با اغراض عمومى آفرينش دانست. پيش از آنکه بخشى از مهمترين فوايد و منافع شرور را يادآور شويم
لازم است به چند اصل کلى، که توجه به آنها در نتيجه گيرى مطلوب از اين بحث سودمند است، اشاره کنيم.
چند اصل کلى
1ـ محدوديت علم انسان:
بى ترديد، معلومات آدمى در مقايسه با مجهولات او، چه در قلمرو جهان بيرون، که حتى در وجود خود انسان، چون قطره اى در کنار اقيانوس بيکران است. با توجه به محدوديت دانش بشرى، نمى توان ادعا داشت که ما به همه اسرار و رموز پديده هايى که آن را ((شر)) مى دانيم، آگاهى داريم، بلکه چه بسا در اين امور، مصالح و منافع فراوانى نهفته باشد که ما از آن بيخبريم و بديهى است که نيافتن چيزى دال بر نبودن آن نيست. بدين ترتيب، خردمندى اقتضا مى کند که در داوريهاى خود درباره حکيمانه نبودن وجود شرور با احتياط بيشترى گام برداريم، زيرا بسيار محتمل است که آنچه را که در واقع خير است، شر بپنداريم؛[بقره: 216]
2ـ غايت نهايى خلقت انسان:
اصل ديگر، اين است که هدف نهايى از آفرينش انسان آن نيست که در دنيا به تن آسايى و بهره مندى هر چه بيشتر از نعمتهاى مادى مشغول باشد، بلکه غايت اصلى و نهايى او رسيدن به سعادت و رستگارى حقيقى است که جز در سايه عبادت خداوند و قرب او فراهم نمى گردد. بر اين اساس، به صرف آنکه امرى با آسايش و رفاه مادى شخصى معارض بود، نبايد آن را با غايت آفرينش انسان ناسازگار دانست، زيرا چه بسا سعادت و رستگارى آن شخص در گرو تحمل سختيها و ناهمواريها باشد. به هر تقدير ، توجه به غايت حقيقى خلقت آدمى، در ارزيابى ما از رابطه شرور با حکمت الهى نقش اساسى دارد.
3ـ تقديم مصالح عمومى بر مصالح فردى:
از آنجا که عالم ماده و طبيعت عالم برخورد و تزاحم است، گاه مى شود که مصلحت فرد بر شخص با منافع نوعى و جمعى معارض و مخالف مى شود، به گونه اى که چاره اى جز ترجيح يکى بر ديگرى نيست، در اين موارد ، عقل سليم حکم مى کند که منافع جمعى بر مصلحت فردى مقدم گردد بر اين اساس، تجويز وجود پديده هايى که با مصلحت فرد ناسازگار است، ليکن مصالح جمعى گروهى از انسانها را تامين مى کند، نبايد کارى غيرحکيمانه قلمداد شود. البته، دادورزى خداوند اقتضا مى کند که آن دسته از مصالح فردى را، که در کشمکش با مصلحت هاى عمومى از بين مى روند، به نحوى جبران کند.
4ـ نقش انسان در ايجاد پديده هاى شر:
نکته مهم ديگر، تاثير اعمال انسان در ظهور برخى پديده هاى شر است. آدمى، به مثابه موجودى مختار، گاه براى خود و ديگران شر آفرين مى شود، اما به دليل ناآگاهى از رابطه عمل خويش با آثار آن، نتايج نامطلوب اعمال خود را بهانه اى براى اعتراض بر حکمت الهى (و عدالت و رحمت او ) قرار مى دهد.
قرآن کريم، در بيان تاثير اعمال انسانها در ظهور حوادث ناگوار و پديده هاى ناخوشايند، آيات متعددى دارد، از آن جمله در سوره نسا مىخوانيم:
«روم ،41: به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده ( و بر اثر اعمال ناشايست آنان) فساد در خشکى و دريا نمودار شده.»
و در جاى ديگر ، عموم مصيبتها و بلايا را محصول اعمال خود انسان مى داند:
«شورى،30 :و هر مصيبتى که به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و (خدا) از بسيارى (از گناهان شما) در مى گذرد.»[2]
با توجه به اصول ياد شده، اينک به برخى فوايد و نتايج مثبت شرور در حيات انسان نظر مي کنيم که، با حکمت خداوند ناسازگار نيست و در هر مورد، نمونه اى نيز از آيات قرآن خواهيم آورد. پيش از آن، تذکر يک نکته سودمند است :
ما به هيچ وجه مدعى نيستيم (بويژه با توجه به اصل اول) که در بحث خود، تمام فوايد يک شر يا حتي فوايد و حکمت هاي تمام شرور را برخواهيم شمرد، بلکه نيک مى دانيم که اسرار فراوان ديگرى در اين ميان هست که جه بسا بتوان با تامل و تدبر بيشتر بتدريج به آنها دست يافت؛ ليکن اين مطلب علاوه بر آنکه ، ممکن است از قصور علم و آگاهى ما سرچشمه گيرد، بر مطلوب ما خدشه اى وارد نمى سازد، زيرا اگر در مورد هر شرى، تنها يکى از حکمتهاى مورد بحث ثابت شود، براى رفع شبهه و پاسخگويى به اعتراض معترضان کافى است.
فلسفه شرور
1ـ شکوفا شدن استعدادها:
خلقت انسان و وضعيت عمومى جهان طبيعت به گونه اى است که بسيارى از استعدادهاى مادى و معنوى آدمى جز در سايه مواجهه با سختيها و مشکلات شکوفا نمى گردد. همان گونه که عضلات بدن يک ورزشکار تنها از طريق تمرينهاى سخت و طاقت فرسا، ورزيده مى گردد.« پس با دشوارى آسانى است. آرى، با دشوارى آسانى است.»(انشراح : 5 و 6)
2ـ آزمون الهى:
يکى از سنتهاى عمومى خداوند، سنت آزمون و ابتلاست. خداوند، براساس غايت خلقت انسان و ويژگي هاى وجودى وى، او را در صحنه هاى گوناگون زندگى مى آزمايد. آدمى، در کوران آزمايش الهى، سنگ معدنى را مى ماند که در کوره اى آتشين نهاده مى شود تا ناخالصي هاى آن جدا گردد وجوهره گرانبهاى آن، پيراسته از شوائب وکدورات ، آشکار شود. «و شما را از راه آزمايش به بد و نيک خواهيم آزمود، و به سوى ما بازگردانيده مى شويد.»[انبيا : 35]
قرآن در آيات متعدد ديگرى بر آزمايش انسانها
از طريق سختيها و بلايا تاکيد مى ورزد: [بقره: 155] [فجر: 16]
3- هشدار و بيدارگرى:
يکى از فوايد عمده بلايا و مصائب آن است که آدمى را از خواب غفلتى که براثر فرو غلطيدن در نعمتهاى دنيوى بدان دچار شده است بيدار مى کنند و مسئوليتهاى خطير او را در برابر خداى خويش يادآور مي شود و استکبارش را به تواضع و خضوع مبدل مى سازند و زمينه مناسبى براى بازگشت او به مسير حق آماده مى سازند. [اعراف: 94] [سجده: 21] [اعراف: 130]
4ـ قدرناشناسى نعمتهاى الهى:
از ديگر حکمت هاي شرور اين است که انسان اهميت نعمت هاى الهى را دريابد و قدر آن را بشناسد و از اين روست که گفته اند: ((قدر عافيت کسى داند که به مصيبتى دچار آيد.))[آل عمران: 103]
بيان فلسفه سختيها و گرفتاريها در روايات
در روايات اسلامى نيز نکات ارزشمندى را در بيان فوايد و آثار شرور مى توان يافت. امير موئمنان على (ع) تاثير سختيها و بلايا را در شکوفايى استعدادهاى نهفته انسان چنين بيان مى دارد:
«بدانيد که شاخه درختى که در بيابان مى رويد سختتر و پوست سبزه هاى خوش نما نازکتر و آتش گياهان صحرايى افروخته تر و خاموشى آنها ديرتر است.»[3]
امام صادق (ع) فرمودند: «اين آفات هر چند به افراد نيکوکار و بدکار هر دو مى روسد، ولى خداوند آن را مايه اصلاح هر دو گروه قرار داده است: اما آفات و بلايايى که به نيکوکاران مى رسد مايه تذکر نعمتهاى پروردگارشان که درگذشته در اختيار آنان بود بر مى گردد و اين امر آنان را به شکر و شکيبايى وا مى دارد.»
پي نوشت:
[1]. البته، وجود شرور از جهت ديگرى نيز مساله آفرين است و آن، سازگارى شرور با عدل الهى است. اين مساله در بحث ((عدل الهى)) بررسى شده است.
[2]. نيز بنگريد به: رعد: 11 و انفال 53.
[3]. نهج البلاغه، نامه 45.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
💞 #سلام_امام_زمانم💞
💐مهدی جان
تمام پنجره ها رو بہ آسمان باز اسٺ
ببار حضرٺ باران ڪہ فصل اعجاز اسٺ🌈
ڪجا قدم زده اے تا ببوسم آنجا را
ڪہ بوسہ بر اثر پایٺ عین پرواز اسٺ..🕊
سلام صبحت بخیر تمام آرامش قلبم
🌷 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🚨 در روز هفدهم شهريور۵۷ رهبرانقلاب در كدام شهر بودند | ماجرای نامه ايشان به يكی از افراد قم
🔻من از روز #هفدهم_شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند.
⚠️این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه #عبرتها را به ما درس میدهد. کسی که روزنامههای آن وقت و اظهارات مسؤولان رژیم ستمشاهی را مطالعه میکرد، میفهمید که اینها میخواهند کسانی را که در مقابل آنها هستند و مبارزه میکنند، از هم جدا کنند. عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان #تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند. در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این #احساس_خطر را کردم.
🔹آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند. این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم.
🔹روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم.
🔺من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار هفدهم شهریور بود. ۷۶/۰۶/۱۹
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
چرا هيچ کدام از فرزندان امام حسن ع امام نشدن وفقط فرزندان امام حسين امام شدن؟
🌼 پاسخ:
امامت، امري موروثي نيست. موروثي بودن يعني اينکه ضابطه و معيار حاکم در انتخاب فرد، رابطه پدر و پسري يا خانوادگي باشد. در حالي که شواهد و دلايل نشان مي دهد که ضابطه انتخاب امام، معيارهاي خانوادگي نبوده است.
اولا تعيين امام امري الهي است. و دلايل قطعي و عقلي (که در جاي خويش بيان شده) لزوم عصمت براي امام را ثابت مي کند؛ و عصمت صفتي است که تنها خداي متعال به آن آگاه است. بنابراين هيچ کسي غير از خداي متعال حق تعيين امام را ندارد. و روشن است که خداي متعال رابطه هاي خانوادگي را معيار انتخاب امام قرار نمي دهد.
ثانيا عدم اصل قرار دادن روابط خانوادگي در سيره و منش ائمه و منطق اسلامي به خوبي روشن است. به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مي کنيم:
حسن بن موسى الوشّاء بغدادى مي گويد: من در خراسان در مجلس على بن موسى الرّضا- عليه السّلام- بودم و زيد بن موسى در آنجا حاضر بود و به جماعت حضّار، فخر مي فروخت كه ما چنين و چنانيم، و امام رضا عليه السّلام كه با ديگران مشغول گفتگو بود سخنان زيد را شنيد و رو به او كرده گفت: اى زيد! آيا حرف هاى نقّالان كوفه، تو را مغرور كرده و فريب خورده اى ... اينكه موسى بن جعفر عليهما السّلام پدرت اطاعت خدا كند، روزها را روزه بگيرد و شبها را به نماز و عبادت پردازد و تو معصيت و نافرمانى خدا كنى، سپس در روز رستاخيز هر دو در عمل مساوى باشيد و جزاى هر دو بهشت باشد، پس بدون ترديد تو عزيزتر از او در نزد خدا باشى
(چون او با طاعات خود مستحقّ بهشت شده است و تو بى طاعت و با معصيت همان پاداش را گرفته اى)[1]
همچنين شخصي به امام ع عرض کرد: به خدا سوگند، هيچ کس در روي زمين از حيث برتري و شرافتِ پدران، به شما نميرسد. امام فرمود: «تقوا به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار آنان را بزرگوار ساخت.»[2]
بنابراين روشن است که تعيين امامان با توجه به رابطه خانوادگي آنها صورت نگرفته است. اما قرار داشتن آنها در يک نسل (امام حسين ع) به اين جهت است که امام، علاوه بر طهارت آباء و نياکان، بايد داراي کمالات روحي و معنوي هم باشد؛ و اين دو خصوصيت در فرزندان امام حسين ع بود. به همين دليل خداي متعال امامت را در بهترين خاندان ها قرار داده است و رابطه فاميلي و پدر و پسري در بين آنها ديده مي شود.
نکته قابل توجه، اين که، امامت، از امام باقر ع به بعد، از نسل هر دو امام بزرگوار (امام حسن ع و امام حسين ع) است. امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن(ع) است.[3] چون نسب او هم به امام حسن(ع) و هم به امام حسين(ع) ميرسد، به امام باقر ع، لقب هاشميٌ بين هاشميَين، علويٌ بين علويَين و فاطميٌ بين فاطميَين دادهاند.
[1]. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص232.
[2]. عيون اخبار الرضا، ج2، ص174.
[3] . مفيد، الارشاد، 1413ق، ج2، ص155 به نقل از سايت ويکي شيعه
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐