eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شبکه ای برای نهضت عمومی تبیین🔰 🔷 علاوه بر اینکه سازمان های متولی حوزه فرهنگ ومعارف و دانش در جامعه مسئولیت ها وتکالیف متعدد وگوناگونی در زمینه حقائق و واقعیت ها؛ دارند ولکن حضرت آقا در سخنان روز امسال ،در خطابی عام به همه جوانان انقلابی به مساله «تبیین» اشاره کرده وفرمودند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز ...به مسئله‌ «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از های بزرگ دشمنان و و اسلامی است و دچار ابهام نگه‌داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوان‌ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ و این حرکت دشمن است.» 🔶 تاکید بر روی مساله تبیین و ؛ باتوجه به اینکه ضرورت همیشگی انقلاب بوده، نشانه حساسیت و ضرورت فوق العاده اش در وضعیت فعلی انقلاب است 🔷 این سفارش بسیار مهم، دنباله همان تذکر سابق است که فرمودند: خنثی کردن خط مقدمه بی اثر شدن خطر است 🔶 تحریف و تبیین دو روی یک سکه اند وبه نظر می رسد نخبگان و مبلغان جوان حوزه های علمیه به طور خاص و بر اساس این الگو باید اهتمام ویژه ای در راستای رسالت های خود وبا تمرکز بر این دوگانه واقعی و کلیدی داشته باشند؛ 🔷 برای تحقق این ماموریت باید هم ابزارهای تبیین و هم بستر ها راشناسایی نمود و با تجهیز کامل و دقیق وارد عرصه و کارزار روشنگری شد. 🔶 رهبری معظم؛ در این دیدار روی نکته تجهیز هم تاکید ویژه ای داشتند: «جوان‌های ما امروز بحمدالله مجهزند؛ مجهز به فکر، مجهز به ، مجهز به آگاهی‌های فراوان، و می‌توانند در این زمینه‌ها خیلی تلاش کنند. خودتان را آماده کنید، این تجهیزات را در خودتان افزایش بدهید و به معنای واقعی کلمه خودتان را مجهز کنید و در این میدان وارد بشوید؛ در تبیین و افشاگری.» 🔶 از جمله ابزار ها؛ کسب آگاهی و معرفت ودانایی لازم از مبانی واصول اندیشه اسلامی و امتدادهای موثر و نگاه منظومه وار به ساحت فکر و معرفت دینی است. این مهم جز با اتکا به منابع ومتون اصلی دین که در راس آن قرآن جای گرفته؛ میسور نمی باشد. در این زمینه تنها به آگاهی های موجود وبالفعل نباید اتکا نمود بلکه این معرفت ودانایی باید به جد توسعه یافته و تقویت شود ودر مرحله بعد با ادبیاتی فاخر و سلیس و روان و مناسب فکر و فهم مخاطبان عرضه شود. 🔷 بهترین بسترهای عرضه این اندیشه و تبیین های عمیق؛ فضای مجازی و رسانه های همه گیر و عمومی است. کلاس های معارف دانشگاه ها؛ کرسی های آزاد اندیشی در حوزه ودانشگاه ها؛فضاهای عمومی وسنتی تبلیغ، اردوهای معرفتی حوزه علمیه ودانشگاه از جمله ، ، ؛ و و... همگی باید براساس این ماموریت باز تعریف وبازسازی شده و با شکل گیری یک شبکه منسجم و هم افزا؛ تبیین وروشنگری در سراسر کشور رونق بگیرد. برای ایجاد این عمومی باید کرد.... 🖋 @rkhanjani @besooyekhodaa --------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحران بنزین در انگلیس گویا هنوز تکنولوژی دبه و شیلنگ اونجا نرفته.... 🔺🔸🔹 @rkhanjani ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ در کوی تو،به ملک جهانم نیاز نیست با روی تو،به باغ جنانم نیاز نیست تنها نشان عاشق تو،بی‌نشانی است من عاشقم به نام و نشانم نیاز نیست از هرچه غیر دوست دگر دل بریده‌ام جز دیدن امام زمانم نیاز نیست 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
رهبر معظم انقلاب مدظلّه العالی_امروز: خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین وارد شوید. 🔹جوانهای ما امروز مجهز به فکر و معنویت و آگاهی‌های فراوان هستند. خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین و افشاگری یعنی راهی که زینب کبری در این چهل روز طی کرد، وارد شوید. 🔹راه امام حسین راه شیرین و موفقی است که به نتیجه قطعی می‌رسد. با استفاده از معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قله‌های سعادت معنوی و مادی برسانید؛ راه این است. ۱۴۰۰/۷/۵ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📜 💠رفتار حضرت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه با خانواده 💬یکی از اعضای خانواده امام چنین می‌گوید: ♦️ویژگی امام در برخورد با مسائل خانواده، حرمت نهادن و درک شخصیت همسر بود، یعنی همسر را به عنوان خدمت‌کار یا عنصری که باید تدارکات و خدمات خانه را عهده‌دار شود، نمی‌دانستند، بلکه همسر را یک همراه، هم‌راز و چه بسا یک هم‌فکر می‌دانستند. 📃مجله طوبی، شماره ۱۸ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴به روز باشیم ❌ شبهه چرا به همراه نارنجک‌ها خود را به زیر تانک انداخته است؟ این داستان به دلایلی که در شبهه می آید، تخیلی نامیده می شود. ✅ پاسخ در ابتدا یادآوری می شود که در روزهای نزدیک به شهادت حسین فهمیده، خرمشهر به تازگی سقوط کرده بود، و دشمن قصد اشغال آبادان را داشت، و برای انجام این عملیات دشمن دسته‌ای از تانک‌های ضد آرپی‌جی را برای حرکت به سمت آبادان آماده می‌کند. عده ای که حسین فهمیده نیز در بین آنها بود، در برابر پیشروی این دسته مقاومت می‌کردند، و برای متوقف کردن این تانک‌ها تلاش می کردند، کم کم متوجه می‌شوند که این نمونه ضد آرپی‌جی است. حسین فهمیده پس از اینکه از زبان فرمانده خود می شنود که ضعف این تانک‌ها در زنجیر آنهاست، اقدام به جمع‌آوری نارنجک‌ها می‌کند و خود را به سر دسته این تانک‌ها می‌رساند. حسین برای اینکه نارنجک‌ها را دقیقا به زنجیر تانک‌ها برساند باید خود نیز به زیر تانک می‌رفت، چرا که در غیر این صورت تانک متوقف نمی‌شد و هدف او که ایجاد وحشت در سرنشینان بقیه تانک ها بود محقق نمی شد. آری، حماسه "شهید فهمیده ها" در جنگ همین یک مورد نبوده تا بتوان با شبهاتی سست قهرمانان این ملت را پنهان کرد. بهنام محمدی ها، را چه می گویید؟ علی لندی دهه هشتادی را چه می گویید؟ حتماً بیست سال دیگه اینگونه داستان غرور آفرین را می کنند: پنجره آن خانه فلان بوده و امکان ورود علی لندی در خانه نبوده و این داستان ها را برای سرگرم کردن مردم ساختند تا ضعف واکسیناسیون را جبران کنند!!! 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌧️🌱 از بزرگی پرسیدم چرا فاسد ها خوشگل‌ ترن؟! چرا آدمای الکلی و گناهکار باحال‌ ترن؟! چرا با اونایی که دیگران رو مسخره می‌کنن بیشتر به آدم خوش میگذره؟؟ چرا اونایی که خیانت می‌کنن، تهمت میزنن، غیبت می‌کنن، دروغ میگن موفق‌ ترن؟! چرا همیشه بدا بهترن!؟ پرسید: پیش خدا یا پیش مردم؟🤔 دیگه چیزی نگفتم 🤐 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸واحد 🔸تو طبیب دل بیمار منی 👇👇🇯‌🇴‌🇮‌🇳 👇👇 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: با اينکه قدرت خداوند بي نهايت است چرا ساخت جهان را در شش دوره انجام داده است؟ 🌼 پاسخ: ( هو الّذى خلق السّموات و الارض فى ستّة أیّامٍ )[1] او کسی است که آسمان و زمین را در شش روز خلق کرد . اولّا منظور از روز، همین 24 ساعت ما نیست؛ زیرا در آن موقع نه زمینی بود و نه خورشید که یک دور گردش زمین به دور خودش در مقابل نور خورشید را بگوییم یک روز، بلکه از آن تعبیر به دوران و مرحله و یک برهه ای از زمان کرده اند. آنچه که قرآن و روایات بیانگر آن هستند این است که زمین در شش مرحله آفریده شده است و از جزئیات آن که در هر مرحله به چه شیوه ای بوده از کلام الله به ما چیزی نرسیده است . نهایت چیزی که از آیات قرآن به دست می آید. یکى این است که خلقت آسمان و زمین به این شکل و وضعى که ما مى‏بینیم ناگهانى نبوده و به این شکل از عدم ظاهر نشده بلکه از چیز دیگرى خلق شده که آن چیز قبلا وجود داشته و آن ، ماده‏اى متشابه الاجزاء و روى هم انباشته بوده که خداى تعالى این ماده متراکم را جزء جزء کرد ، و اجزاء آن را از یکدیگر جدا ساخت ، از قسمتى از آن در دو برهه از زمان زمین را ساخت ، و سپس به آسمان که آن موقع دود[2] بود پرداخته ، آن را نیز جزء جزء کرد ، و در دو برهه از زمان به صورت هفت آسمان در آورد. دیگر اینکه تمام موجودات زنده ای که ما مى‏بینیم از آب آفریده شده‏اند ، پس ماده آب ،(البته این غیر از آبی است که ما الان به آن آب می گوییم) ماده حیات هر جنبنده است . با مطالبى که گذشت معناى آیه مورد بحث روشن گردید ، پس اینکه فرمود :
هو الذى خلق السموات و الارض فى ستة ایام، منظور از آفریدن آن ، جمع کردن اجزاء ، و سپس جدا ساختنش از مواد دیگرى متشابه با هم و متراکم در هم است [3]. تا اینجا معنای خلقت عالم در شش روز معلوم شد، حال به تبیین معنای کن فیکون می پردازیم که اصلا این حرف به چه معناست؟ قرآن می فرماید: ( إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ )[4] این آیه شریفه از آیات برجسته قرآن کریم است که کلمه ایجاد را توصیف مى‏کند و مى‏فرماید : خداى تعالى در ایجاد هر چیزى که ایجاد آن را اراده کند ، به غیر از ذات متعالى خود به هیچ سببى دیگر نیازمند نیست ، نه در اینکه آن سبب مستقلا آن چیز را ایجاد کند ، و نه در اینکه خدا را در ایجاد آن کمک نماید، و یا مانعى را از سر راه خدا بردارد . مراد از کلمه امر در آیه مورد بحث ، شأن می باشد ، یعنى مى‏خواهد بفرماید : شأن خداى تعالى در هنگام اراده خلقت موجودى از موجودات، چنین است ، نه اینکه مراد از آن ، امر در مقابل نهى باشد و وقتی خدا می خواهد موجودی را بیافریند از آن کلمه ی " أمر " استفاده می کند. پس معناى جمله ( اذا اردناه ) این است که : وقتى چیزى در مورد اراده خدا قرار بگیرد ، شأن خدا این است که به آن چیز بگوید باش و آن هم موجود شود ( البته مراد ؛خود لفظ "کن" نیست بلکه همان اراده خداوند است و نیز در این میان مخاطبى هم که داراى گوش باشد و خطاب را با دو گوش خود بشنود و موجود شود ، در کار نیست، براى اینکه اگر مخاطب وجود داشته باشد ، دیگر احتیاج به ایجاد ندارد . پس کلام در آیه مورد بحث کلامى است تمثیلى و چون ذات خداوندى هستى هر چیزی را اراده کند ، بدون تخلف و درنگ موجود مى‏شود).[5] از طرفی هم ،آنچه از ناحیه خداى تعالى افاضه مى‏شود ، قابل درنگ و مهلت نیست ، و تبدل و دگرگونى را هم تحمل نمى‏کند ، و تدریجیت نمى‏پذیرد ، و هر آنچه از تدریجیت و مهلت و درنگ در موجودات مشاهده مى‏کنیم ، از ناحیه خود آنها است، نه از ناحیه خداوند متعال. صفوان بن یحیى می گوید به حضرت ابى الحسن (علیه‏السلام) عرضه داشتم : درباره اراده خدا و خلق کردنش ، چیزى بفرما، مى‏گوید : آن جناب فرمودند : اراده در ما مخلوقات به معناى ضمیر و خواست باطنى است که به دنبال آن فعل از ما سرمى‏زند ، و اما اراده در خداى تعالى به معناى ایجاد و احداث فعل است نه غیر آن ، براى اینکه : خداى تعالى احتیاج به تروى و تفکر قبلى ندارد ، او مثل ما نیست که قبل از هر کار نخست تصمیم بگیرد و سپس در طرز پیاده کردنش فکر کند این گونه صفات در خداى تعالى نیست و از خصایص مخلوقات است. پس اراده خدا همان فعل است نه غیر ، به آن فعل مى‏گوید : باش و آن فعل وجود پیدا مى‏کند ، اینهم که گفتیم "مى‏گوید"، گفتن با تلفظ و نطق به زبان نیست ، و تصمیم و تفکر ندارد ، و همان طور که خودش کیفیت ندارد ، فعل او نیز کیفیت ندارد .[6] بنابراین اگر می گوییم خداوند عالم را در شش روز خلق کرد اولا به این معنی نیست که خداوند از ناحیه ذات خود آن را تدریجا خلق کرده و فعل خدا تدریجی است و در نتیجه بگوییم چون خدا نمی توانسته آن را یکجا خلق کند پس قدرت او محدود است و برای خلقت نیاز به گذر زمان دارد بلکه این تدریج از ناحیه مخلوق که همان عالم است می باشد، نه از ناحیه خداوند قادر متعال؛ زیرا همانطور که گذشت خداوند هر وقت اراده وجود چیزی را کند بی درنگ آن چیز موجود می شود،حرف شما از ناحیه خداوند هیچ مانعی ندارد، بله می توانست جهان را یکجا خلق کند ولی چون جهان مادی، تابع نظام اسباب و مسببات می باشد و خداوند متعال از جاری کردن امور در غیر نظام اسباب و مسبباتشان إبا دارد[7] برای همین آن را طبق مصالحی که ما از آن خبر نداریم در شش مرحله آفرید،چه بسا هر مرحله متوقف بر مراحل قبل بوده و یا دلایل دیگر ... ولی آنچه حائز اهمیت است قادر بودن خداوند متعال بر ایجاد هر چیزی که امکان وجودی داشته باشد می باشد.[8] [1] سوره مبارکه هود ،آیه 7 [2] البته آنچه در تفاسیر است این دود مصطلح نیست [3] ترجمة تفسیر المیزان ،ج 10 ، ص 224 [4] سوره مبارکه یاسین ، آیه 82 [5] ترجمة المیزان ج ، 17 ص ،171. ذیل آیه 82 سوره مبارکه یس. [6] به نقل از ترجمة تفسیر المیزان ج 17 ، ص 177 [7] "ابى اللّه ان یجرى الاشیاء الّا باسباب"به نقل از مجموعه آثار ،ج1،ص 408 (مجمع البحرین، ماده سبب)‏ [8] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏4، ص: 627 و 626 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ‌. حق، همان است كه از جانب پروردگار توست، پس از ترديد كنندگان مباش. ۶۰ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅گل باش! ✍به گل آب بدهی گلاب می دهد؛ یعنی همان چیز، بهترش را به شما برمی گرداند. خدا دوست دارد مثل گل باشیم. یعنی هرکس به ما محبتی کرد با محبت بیشتر پاسخ بدهیم وَ اِذا حُیِّیتُم بِتَحیَةٍ فَحَیُّوا بِاَحسَنَ مِنها؛ هنگامی که شما را احترام کردند شما زیباتر احترام کنید. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
قرآن اهدایی رهبر انقلاب به خانواده علی لندی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 ذکر توصیه شده آیت الله کشمیری برای توسل به امام زمان علیه السلام 🔵 آیت الله کشمیری بارها مشكلات مادّى و به ويژه مشكلات معنوى خود را با استعانت از اين نام مقدّس و ذکر يا صاحبَ الزَّمانِ اَغِثْنِيْ، یا صاحِبَ الزَّمانِ أدْرِکْنی 🌕 بر طرف كرده بود و بنده نيز خود بارها اثر اين نام مبارك را براى رفع مشكلات، به چشم ديده‌ام. 📚 به نقل از آیت الله ناصری 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: علت تناقضات ايه هاي قران چيست ؟؟ مثلا يک جايي رسول خدا را مثل بقيه بشر معرفي ميکند و مي گوييپ فقط به من وحي مي ايد و‌در جايي هم مي فرمايد گفتار اون جز وحي نيست و مثال هاي متعدد که هست 🌼 پاسخ: هیچ تناقضی در قرآن وجود ندارد بلکه گاهی به صورت ظاهری برای کسانی که اهل دقت و نظر نیستند گمان می شود که تعارض و تناقضی وجود دارد. در واقع این ها بعضی به نام تناقضات قرآنی از آن یاد می کنند با کمترین تاملی در متن قرآن و آیات مربوطه حل می شود. هر فرد حکیمی یک حرف را در جاهای مختلف به یک گونه نمی زند بلکه با در نظر گرفتن شرایط و احوال مخاطبین و فضای آن، سخن خود را پرورش داده و بیان می کند. این بیان های متفاوت از یک حقیقت ، در عرف مردم تناقض گفته نمی شود بلکه مخاطب اقتضا دارد که سخن با فهم او متناسب گفته شده و از این مهم تر ناظر به نیاز مخاطب سخن بیان شود. مثلا در باره شفاعت : یک جا خدا اصل وجود شفاعت را نفی می کند: «يوم لا بيعٌ و لا خلهٌ و لا شفاعهٌ؛ روزي که نه د رآن خريد و فروشي است و نه رابطه دوستي » (بقره، 254) در جای دیگر شفاعت را مخصوص خود می داند: «ليس لهم من دونه وليٌ و لاشفيعٌ؛ به غير او ولي و شفيعي برايشان نيست.»(انعام، 51) و یا: «قل لله شفاعه جميعاً؛ بگو شفاعت همه اش مال خداست.» (زمر، 44) در آیات دیگر شفاعت را به اذن خدا نیز صحیح می داند: «لايملکون الشفاعه عنده الا لمن اذن له؛ شفاعت نزد او براي کسي سودي نمي دهد، مگر کسي که برايش اجازه داده باشد.» (سبأ، 23) «لا يملو الشفاعه الا من اتخذ عند الرحمن
عهداً؛ مالک شفاعت نيستند مگر تنها کساني که نزد خدا عهدي داشته باشند.» (مريم، 87) اگر کسی ظاهر بین باشد می گوید در قرآن تعارض است . در حالی که که این ها قابل جمع است آنجا که می گوید شفاعت نیست منظور شفاعت بی حساب و کتاب است آنجا که می گوید شفاعت فقط مخصوص خداست با آنجا که می گوید شفاعت به اذن خدا ست نیز کاملا قابل جمع است چرا که کسی که مالک چیزی است می تواند به کس دیگری در مورد ملک خود اذن دهد و فردی که باذن مالک اصلی کاری را انجام می دهد در واقع این کارش به همان صاحب اذن منتسب است. در تمامی مواردی که ادعای تناقض شده می توان راه حل های ساده ای پیدا کرد که اهل نظر در قرآن این راه ها را به راحتی می یابند از این گذشته خود خدا قرآن را دارای آیات محکم و متشابه معرفی کرده که مفسرین قرآن می توانند متشابهات قرآن را به محکمات آن برگردانند. «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبَابِ»[۱] اوست آن‏كه اين كتاب را بر تو فروفرستاد. بخشى از آن، آيات محکم است كه اصل و اساس اين كتاب است و بخش ديگر آيات متشابه است. ولی كسانى كه در دل‏هايشان انحرافى هست، و آنان كه در دلشان ميل به باطل است از پى متشابه رفتهاند به انگیزه اینکه در دین فتنه انگیزی کنند و به بهانه جستجو کردن تأويل (خاستگاه) آن. در حالى ‏كه هيچ‏كس جز خدا خاستگاه آنها را نمى ‏داند. و امّا كسانى كه در شناخت معارف الهى پايدارند، مى‏ گويند: ما به قرآن ايمان آورده‏ ايم، زيرا قرآن - چه آيات روشن و استوار آن و چه متشابهاتش- همه از جانب پروردگار ماست. و اين حقيقت را جز صاحبان خرد درنمى‏ يابند. از این آیه بر می آید که بعضى از آيات، آيات مادر، اساسى و مرجع هستند که معنای صریح و روشن دارند و بخشى ديگر متشابه که اهل فتنه می‌توانند معانی و مراد دیگری غیر معنای حقیقی آنها را دنبال کنند. حال اینکه با توجه به مرجع بودن دسته نخست این آیات نیازمند ارجاع بدانها هستند و نظر استقلالى به آنها انسان را از مسير صحيح فهم قرآن منحرف مى ‏سازد. در مورد آیاتی که اشاره کردید که یک جا خدا می فرماید پیامبرش بشری بیش نیست و در آیه دیگر می فرماید او جز به وحی نطق نمی کند این دو آیه نیز کاملا قابل جمع است: در 110 سوره کهف می فرماید: قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ خطاب به پیامبر می فرماید به مردم بگو من مانند شما بشری هستم که وحی به من می شود وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ و هرگز به هوای نفس سخن نمی‌گوید. سخن او هیچ غیر وحی خدا نیست. این دو آیه کاملا قابل جمع است حرف پیامبر هر چه می گوید از روی وحی است چرا که به او وحی می شود درست است که فرمود او بشری مثل شماست اما در ادامه هم فرمود یک فرقی با شما دارد که به او وحی می شود. پس گر چه او مانند شما انسان و آدمیزاده است اما یک فرقی با شما دارد که وحی به او می شود و مانند انسان ها از روی هوای نفس سخن نمی گوید ما ینطق عن الهوی چرا که سخن او منشا دیگری داردبه نام وحی . نه تنها این دو آیه با هم تعارض و تناقض ندارند بلکه همدیگر را تفسیر می کنند. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴به روز باشیم پهلوان حسن یزدانی با شکست مقتدرانه ی دیوید تیلور آمریکایی، نام یاعلی را که بر دوبنده ی او نقش بسته بود را جهانی کرد... 🏴 🏳🏳🏳🚩 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐