🌧️🌱
از بزرگی پرسیدم
چرا فاسد ها خوشگل ترن؟!
چرا آدمای الکلی و گناهکار باحال ترن؟!
چرا با اونایی که دیگران رو مسخره میکنن بیشتر به آدم خوش میگذره؟؟
چرا اونایی که خیانت میکنن، تهمت میزنن، غیبت میکنن، دروغ میگن موفق ترن؟!
چرا همیشه بدا بهترن!؟
پرسید: پیش خدا یا پیش مردم؟🤔
دیگه چیزی نگفتم 🤐
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نریمان_پناهی
🔸واحد
🔸تو طبیب دل بیمار منی
👇👇🇯🇴🇮🇳 👇👇
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
با اينکه قدرت خداوند بي نهايت است چرا ساخت جهان را در شش دوره انجام داده است؟
🌼 پاسخ:
( هو الّذى خلق السّموات و الارض فى ستّة أیّامٍ )[1]
او کسی است که آسمان و زمین را در شش روز خلق کرد .
اولّا منظور از روز، همین 24 ساعت ما نیست؛ زیرا در آن موقع نه زمینی بود و نه خورشید که یک دور گردش زمین به دور خودش در مقابل نور خورشید را بگوییم یک روز، بلکه از آن تعبیر به دوران و مرحله و یک برهه ای از زمان کرده اند. آنچه که قرآن و روایات بیانگر آن هستند این است که زمین در شش مرحله آفریده شده است و از جزئیات آن که در هر مرحله به چه شیوه ای بوده از کلام الله به ما چیزی نرسیده است . نهایت چیزی که از آیات قرآن به دست می آید. یکى این است که خلقت آسمان و زمین به این شکل و وضعى که ما مىبینیم ناگهانى نبوده و به این شکل از عدم ظاهر نشده بلکه از چیز دیگرى خلق شده که آن چیز قبلا وجود داشته و آن ، مادهاى متشابه الاجزاء و روى هم انباشته بوده که خداى تعالى این ماده متراکم را جزء جزء کرد ، و اجزاء آن را از یکدیگر جدا ساخت ، از قسمتى از آن در دو برهه از زمان زمین را ساخت ، و سپس به آسمان که آن موقع دود[2] بود پرداخته ، آن را نیز جزء جزء کرد ، و در دو برهه از زمان به صورت هفت آسمان در آورد.
دیگر اینکه تمام موجودات زنده ای که ما مىبینیم از آب آفریده شدهاند ، پس ماده آب ،(البته این غیر از آبی است که ما الان به آن آب می گوییم) ماده حیات هر جنبنده است . با مطالبى که گذشت معناى آیه مورد بحث روشن گردید ، پس اینکه فرمود :
هو الذى خلق السموات و الارض فى ستة ایام، منظور از آفریدن آن ، جمع کردن اجزاء ، و سپس جدا ساختنش از مواد دیگرى متشابه با هم و متراکم در هم است [3].
تا اینجا معنای خلقت عالم در شش روز معلوم شد، حال به تبیین معنای کن فیکون می پردازیم که اصلا این حرف به چه معناست؟ قرآن می فرماید: ( إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ )[4]
این آیه شریفه از آیات برجسته قرآن کریم است که کلمه ایجاد را توصیف مىکند و مىفرماید : خداى تعالى در ایجاد هر چیزى که ایجاد آن را اراده کند ، به غیر از ذات متعالى خود به هیچ سببى دیگر نیازمند نیست ، نه در اینکه آن سبب مستقلا آن چیز را ایجاد کند ، و نه در اینکه خدا را در ایجاد آن کمک نماید، و یا مانعى را از سر راه خدا بردارد . مراد از کلمه امر در آیه مورد بحث ، شأن می باشد ، یعنى مىخواهد بفرماید : شأن خداى تعالى در هنگام اراده خلقت موجودى از موجودات، چنین است ، نه اینکه مراد از آن ، امر در مقابل نهى باشد و وقتی خدا می خواهد موجودی را بیافریند از آن کلمه ی " أمر " استفاده می کند. پس معناى جمله ( اذا اردناه ) این است که : وقتى چیزى در مورد اراده خدا قرار بگیرد ، شأن خدا این است که به آن چیز بگوید باش و آن هم موجود شود ( البته مراد ؛خود لفظ "کن" نیست بلکه همان اراده خداوند است و نیز در این میان مخاطبى هم که داراى گوش باشد و خطاب را با دو گوش خود بشنود و موجود شود ، در کار نیست، براى اینکه اگر مخاطب وجود داشته باشد ، دیگر احتیاج به ایجاد ندارد . پس کلام در آیه مورد بحث کلامى است تمثیلى و چون ذات خداوندى هستى هر چیزی را اراده کند ، بدون تخلف و درنگ موجود مىشود).[5]
از طرفی هم ،آنچه از ناحیه خداى تعالى افاضه مىشود ، قابل درنگ و مهلت نیست ، و تبدل و دگرگونى را هم تحمل نمىکند ، و تدریجیت نمىپذیرد ، و هر آنچه از تدریجیت و مهلت و درنگ در موجودات مشاهده مىکنیم ، از ناحیه خود آنها است، نه از ناحیه خداوند متعال.
صفوان بن یحیى می گوید به حضرت ابى الحسن (علیهالسلام) عرضه داشتم : درباره اراده خدا و خلق کردنش ، چیزى بفرما، مىگوید : آن جناب فرمودند : اراده در ما مخلوقات به معناى ضمیر و خواست باطنى است که به دنبال آن فعل از ما سرمىزند ، و اما اراده در خداى تعالى به معناى ایجاد و احداث فعل است نه غیر آن ، براى اینکه : خداى تعالى احتیاج به تروى و تفکر قبلى ندارد ، او مثل ما نیست که قبل از هر کار نخست تصمیم بگیرد و سپس در طرز پیاده کردنش فکر کند این گونه صفات در خداى تعالى نیست و از خصایص مخلوقات است.
پس اراده خدا همان فعل است نه غیر ، به آن فعل مىگوید : باش و آن فعل وجود پیدا مىکند ، اینهم که گفتیم "مىگوید"، گفتن با تلفظ و نطق به زبان نیست ، و تصمیم و تفکر ندارد ، و همان طور که خودش کیفیت ندارد ، فعل او نیز کیفیت ندارد .[6]
بنابراین اگر می گوییم خداوند عالم را در شش روز خلق کرد اولا به این معنی نیست که خداوند از ناحیه ذات خود آن را تدریجا خلق کرده و فعل خدا تدریجی است و در نتیجه بگوییم چون خدا نمی توانسته آن را یکجا خلق کند پس قدرت او محدود است و برای خلقت نیاز به گذر زمان دارد بلکه این تدریج از ناحیه مخلوق که همان عالم است می باشد، نه از ناحیه خداوند قادر متعال؛ زیرا همانطور که گذشت خداوند هر وقت اراده وجود چیزی را کند بی درنگ آن چیز موجود می شود،حرف شما از ناحیه خداوند هیچ مانعی ندارد، بله می توانست جهان را یکجا خلق کند ولی چون جهان مادی، تابع نظام اسباب و مسببات می باشد و خداوند متعال از جاری کردن امور در غیر نظام اسباب و مسبباتشان إبا دارد[7] برای همین آن را طبق مصالحی که ما از آن خبر نداریم در شش مرحله آفرید،چه بسا هر مرحله متوقف بر مراحل قبل بوده و یا دلایل دیگر ... ولی آنچه حائز اهمیت است قادر بودن خداوند متعال بر ایجاد هر چیزی که امکان وجودی داشته باشد می باشد.[8]
[1] سوره مبارکه هود ،آیه 7
[2] البته آنچه در تفاسیر است این دود مصطلح نیست
[3] ترجمة تفسیر المیزان ،ج 10 ، ص 224
[4] سوره مبارکه یاسین ، آیه 82
[5] ترجمة المیزان ج ، 17 ص ،171. ذیل آیه 82 سوره مبارکه یس.
[6] به نقل از ترجمة تفسیر المیزان ج 17 ، ص 177
[7] "ابى اللّه ان یجرى الاشیاء الّا باسباب"به نقل از مجموعه آثار ،ج1،ص 408 (مجمع البحرین، ماده سبب)
[8] مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى، ج4، ص: 627 و 626
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ.
حق، همان است كه از جانب پروردگار توست، پس از ترديد كنندگان مباش.
#آل_عمران۶۰
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✅گل باش!
✍به گل آب بدهی گلاب می دهد؛ یعنی همان چیز، بهترش را به شما برمی گرداند. خدا دوست دارد مثل گل باشیم. یعنی هرکس به ما محبتی کرد با محبت بیشتر پاسخ بدهیم
وَ اِذا حُیِّیتُم بِتَحیَةٍ فَحَیُّوا بِاَحسَنَ مِنها؛ هنگامی که شما را احترام کردند شما زیباتر احترام کنید.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
قرآن اهدایی رهبر انقلاب به خانواده علی لندی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 ذکر توصیه شده آیت الله کشمیری برای توسل به امام زمان علیه السلام
🔵 آیت الله کشمیری بارها مشكلات مادّى و به ويژه مشكلات معنوى خود را با استعانت از اين نام مقدّس و ذکر
يا صاحبَ الزَّمانِ اَغِثْنِيْ،
یا صاحِبَ الزَّمانِ أدْرِکْنی
🌕 بر طرف كرده بود و بنده نيز خود بارها اثر اين نام مبارك را براى رفع مشكلات، به چشم ديدهام.
📚 به نقل از آیت الله ناصری
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
علت تناقضات ايه هاي قران چيست ؟؟
مثلا يک جايي رسول خدا را مثل بقيه بشر معرفي ميکند و مي گوييپ فقط به من وحي مي ايد
ودر جايي هم مي فرمايد گفتار اون جز وحي نيست
و مثال هاي متعدد که هست
🌼 پاسخ:
هیچ تناقضی در قرآن وجود ندارد بلکه گاهی به صورت ظاهری برای کسانی که اهل دقت و نظر نیستند گمان می شود که تعارض و تناقضی وجود دارد.
در واقع این ها بعضی به نام تناقضات قرآنی از آن یاد می کنند با کمترین تاملی در متن قرآن و آیات مربوطه حل می شود.
هر فرد حکیمی یک حرف را در جاهای مختلف به یک گونه نمی زند بلکه با در نظر گرفتن شرایط و احوال مخاطبین و فضای آن، سخن خود را پرورش داده و بیان می کند.
این بیان های متفاوت از یک حقیقت ، در عرف مردم تناقض گفته نمی شود بلکه مخاطب اقتضا دارد که سخن با فهم او متناسب گفته شده و از این مهم تر ناظر به نیاز مخاطب سخن بیان شود.
مثلا در باره شفاعت :
یک جا خدا اصل وجود شفاعت را نفی می کند:
«يوم لا بيعٌ و لا خلهٌ و لا شفاعهٌ؛ روزي که نه د رآن خريد و فروشي است و نه رابطه دوستي » (بقره، 254)
در جای دیگر شفاعت را مخصوص خود می داند:
«ليس لهم من دونه وليٌ و لاشفيعٌ؛ به غير او ولي و شفيعي برايشان نيست.»(انعام، 51)
و یا:
«قل لله شفاعه جميعاً؛ بگو شفاعت همه اش مال خداست.» (زمر، 44)
در آیات دیگر شفاعت را به اذن خدا نیز صحیح می داند:
«لايملکون الشفاعه عنده الا لمن اذن له؛ شفاعت نزد او براي کسي سودي نمي دهد، مگر کسي که برايش اجازه داده باشد.» (سبأ، 23)
«لا يملو الشفاعه الا من اتخذ عند الرحمن
عهداً؛ مالک شفاعت نيستند مگر تنها کساني که نزد خدا عهدي داشته باشند.» (مريم، 87)
اگر کسی ظاهر بین باشد می گوید در قرآن تعارض است . در حالی که که این ها قابل جمع است آنجا که می گوید شفاعت نیست منظور شفاعت بی حساب و کتاب است آنجا که می گوید شفاعت فقط مخصوص خداست با آنجا که می گوید شفاعت به اذن خدا ست نیز کاملا قابل جمع است چرا که کسی که مالک چیزی است می تواند به کس دیگری در مورد ملک خود اذن دهد
و فردی که باذن مالک اصلی کاری را انجام می دهد در واقع این کارش به همان صاحب اذن منتسب است.
در تمامی مواردی که ادعای تناقض شده می توان راه حل های ساده ای پیدا کرد که اهل نظر در قرآن این راه ها را به راحتی می یابند
از این گذشته خود خدا قرآن را دارای آیات محکم و متشابه معرفی کرده که مفسرین قرآن می توانند متشابهات قرآن را به محکمات آن برگردانند.
«هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبَابِ»[۱]
اوست آنكه اين كتاب را بر تو فروفرستاد. بخشى از آن، آيات محکم است كه اصل و اساس اين كتاب است و بخش ديگر آيات متشابه است. ولی كسانى كه در دلهايشان انحرافى هست، و آنان كه در دلشان ميل به باطل است از پى متشابه رفتهاند به انگیزه اینکه در دین فتنه انگیزی کنند و به بهانه جستجو کردن تأويل (خاستگاه) آن. در حالى كه هيچكس جز خدا خاستگاه آنها را نمى داند. و امّا كسانى كه در شناخت معارف الهى پايدارند، مى گويند: ما به قرآن ايمان آورده ايم، زيرا قرآن - چه آيات روشن و استوار آن و چه متشابهاتش- همه از جانب پروردگار ماست. و اين حقيقت را جز صاحبان خرد درنمى يابند.
از این آیه بر می آید که بعضى از آيات، آيات مادر، اساسى و مرجع هستند که معنای صریح و روشن دارند و بخشى ديگر متشابه که اهل فتنه میتوانند معانی و مراد دیگری غیر معنای حقیقی آنها را دنبال کنند. حال اینکه با توجه به مرجع بودن دسته نخست این آیات نیازمند ارجاع بدانها هستند و نظر استقلالى به آنها انسان را از مسير صحيح فهم قرآن منحرف مى سازد.
در مورد آیاتی که اشاره کردید که یک جا خدا می فرماید پیامبرش بشری بیش نیست و در آیه دیگر می فرماید او جز به وحی نطق نمی کند این دو آیه نیز کاملا قابل جمع است:
در 110 سوره کهف می فرماید: قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ
خطاب به پیامبر می فرماید به مردم بگو من مانند شما بشری هستم که وحی به من می شود
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
و هرگز به هوای نفس سخن نمیگوید. سخن او هیچ غیر وحی خدا نیست.
این دو آیه کاملا قابل جمع است حرف پیامبر هر چه می گوید از روی وحی است چرا که به او وحی می شود درست است که فرمود او بشری مثل شماست اما در ادامه هم فرمود یک فرقی با شما دارد که به او وحی می شود. پس گر چه او مانند شما انسان و آدمیزاده است اما یک فرقی با شما دارد که وحی به او می شود و مانند انسان ها از روی هوای نفس سخن نمی گوید ما ینطق عن الهوی چرا که سخن او منشا دیگری داردبه نام وحی .
نه تنها این دو آیه با هم تعارض و تناقض ندارند بلکه همدیگر را تفسیر می کنند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴به روز باشیم
پهلوان حسن یزدانی با شکست مقتدرانه ی دیوید تیلور آمریکایی، نام یاعلی را که بر دوبنده ی او نقش بسته بود را جهانی کرد...
#یاعلی
#حسن_یزدانی
🏴 🏳🏳🏳🚩
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
«وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا بقیه الله
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#آیه_نگار
💌 فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر نعمت من به جای آرید و کفران نعمت من نکنید.
📖 بقره آیه ۱۵۲
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
در زمان یکى از اولیاى حق، مردى بود که عمرش را به بطالت و هوسرانى ولهو و لعب گذرانده بود، نزدیک مرگ پرونده خود را ملاحظه کرد، گذشته عمر را به بازبینى نشست و از عمق دل آهى کشید و بر چهره تاریک اشکى چکید و به عنوان توبه و عذرخواهى از حریم مبارک دوست عرضه داشت :
《یا مَنْ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ اِرْحَم مَن لَیْسَ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ 》.
پس از مرگ، اهل شهر به مردنش شادى کردند و او را در بیرون شهر در خاکدانى انداخته، خس و خاشاک به رویش ریختند! آن مرد الهى در خواب دید به او گفتند : او را غسل بده و کفن کن و در کنار اتقیا به خاک بسپار. عرضه داشت: او به بدکارى معروف بود ، چه چیز او را به نزد تو عزیز کرد و به دایره عفو و مغفرت رساند؟
جواب شنید : خود را مفلس و تهیدست دید، به درگاه ما نالید، به او رحمت آوردیم. کدام غمگین از ما خلاصى خواست او را خلاص نکردیم، کدام درد زده به ما نالید او را شفا ندادیم.
📚برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔻احترام نظامی مقام معظم رهبری
🔹تصویری از احترام نظامی رهبر معظم انقلاب در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🖤💔🖤💔🖤
🌧️🌱عمری است دخیلم...... 😔
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
چرا خدا بين بنده هاش فرق ميزاره؟ چرا مشکلات فقط براي خونواده من پايان نداره؟؟؟؟؟
🌼 پاسخ:
در مورد پرسش شما، توجه به چند نکته ضروري است:
اولا: مشکلات، مخصوص خانواده شما نيست، و همه بندگان کمابيش دچار مشکلات گوناگون در زندگي هستند.
ثانيا: کسي که دنيا را مزرعه آخرت مي داند، به نيکي دريافته که اين دنيا، محل آسايش و استراحت نيست. بلکه ميداني براي عمل و تلاش است.
فرض کنيد که مسابقه اي برگزار شده، و شرکت کنندگان بايد مسيري بيست کيلومتري را بدوند، يک نفر با رنج و زحمت زياد با سرعت به سمت انتهاي مسير مي شتابد. در راه مي بيند که يک عده نشسته اند و مشغول خوردن غذا هستند، عده ديگري نشسته اند و با يکديگر گفتگو مي کنند و ... آيا اين دونده، هرگز خود را بدبخت و بيچاره مي خواند؟ يا مسرور است که متوجه بهترين عمل شده و مشغول انجام آن است؟
با اين نگاه آنچه در ابتدا اسم بدبختي به آن داده ايم، بستري براي رشد و تعالي مي شود، تا آنجا که بدترين محيط ها، عالي ترين ثمرات را به بار مي نشاند: (تحريم/11) «و نيز خداى تعالى براى كسانى كه ايمان آوردند مثلى مىزند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برايم خانهاى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان.»
و خداي تعالي نيز بندگان را متفاوت آفريده و هر کدام از آنها را به شکلي مورد آزمايش و امتحان قرار مي دهد:
در حديثي قدسي از قول خداي تعالي آمده است:
بعضى را كور و بعضى را بينا، بعضى را كوتاه قد و برخى را بلند قد، بعضى را زيبا و بعضى را زشت، بعضى را عالم و برخى را جاهل، بعضى را فقير و بعضى را غنى كردم، بعضى را مطيع و برخى را عاصى، برخى را بيمار و عدهاى را سالم، بعضى را زمين گير و برخى بدون عيب هستند.
همه اين كارها لازمه خلقت بود. براى اين كه آن شخص سالم و بى عيب به آن شخص معيوب نگاه كند و به خاطر سلامتىاش به من شكر و حمد بگويد. و يا آن كه عيبدار است به شخص سالم نگاه كند به من متوسل شود تا به او هم سلامتى بدهم. و همچنين به بلاى من صبر كند تا به او پاداش خوب بدهم. يا اين كه شخص غنى به فقير نگاه كند به خاطر ثروتى كه به وى دادهام به من حمد نمايد، و يا شخص فقير با ديدن شخص غنى از من ثروت بخواهد و يا اين كه مؤمن به كافر نگاه كند به خاطر هدايتى كه دادهام به من حمد و سپاس گويد... (الجواهر السنية-كليات حديث قدسى ص 18.)
ثالثا: بسيارى از مشکلات و ناملايماتى که گرفتار آن هستيم ساخته و پرداخته خود ماست. قرآن مجيد در آيه 79 سوره نساء در اين رابطه مى فرمايد:
« آنچه از نيکي ها به تو مى رسد، از طرف خداست؛ و آنچه از بدى به تو مى رسد، از سوى خود توست».
از آنجا که مقدّمات و زمينه هاى خوبي ها را پروردگار فراهم مى کند، بدين جهت خداوند نيکي ها را به خود اسناد مى دهد. و چون مشکلات و سختيها بر اثر سوء اختيار خود ماست، و لهذا آنها را به خود ما نسبت مى دهد. مثلا انسانى که بدون مطالعه کافى، و بى آنکه با کسى مشورت نمايد، کار و کسبى فراهم مى کند و پس از مدّتى بر اثر کم تجربگى، و ناآگاهى به فنون کار ورشکست مى شود، و فرياد اعتراضش گوش فلک را کر مى کند، مشکل اين شخص از سوء تدبير و انديشه خود او نشأت گرفته است، و لذا نبايد جز خويشتن کسى را ملامت کند.
رابعا: به شهادت قرآن مجيد، و حوادث تاريخى و تجربيّات عينى، بخشى از مشکلات و رنجها و بلايا، نتيجه گناهان و معصيتهاست، که به لطف خداوند، در همين دنيا دامنگير ما مى شود؛ اما بعضي از انسان هاي فاسق دچار سنت استدراج مي شوند و خداوند متعال تمام عذاب آنها را به آخرت موکول مي کند. در آیه ۳۶ سوره روم نیز آمده است:
«وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ إِذَا هُمْ یَقْنَطُونَ؛ و هنگامى که رحمتى به مردم بچشانیم، از آن خوشحال مى شوند؛ و هر گاه رنج و مصیبتى بخاطر اعمالى که انجام داده اند به آنان برسد، ناگهان مأیوس مى شوند!».
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
دختر بدرالدجی
امشب سه جا دارد عزا
گاهی میگوید پدر
گاهی حسن(ع)
گاهی رضا(ع)
تسلیت یا فاطمه (س)
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐