🌼 پرسش:
چرا هيچ کدام از فرزندان امام حسن ع امام نشدن وفقط فرزندان امام حسين امام شدن؟
🌼 پاسخ:
امامت، امري موروثي نيست. موروثي بودن يعني اينکه ضابطه و معيار حاکم در انتخاب فرد، رابطه پدر و پسري يا خانوادگي باشد. در حالي که شواهد و دلايل نشان مي دهد که ضابطه انتخاب امام، معيارهاي خانوادگي نبوده است.
اولا تعيين امام امري الهي است. و دلايل قطعي و عقلي (که در جاي خويش بيان شده) لزوم عصمت براي امام را ثابت مي کند؛ و عصمت صفتي است که تنها خداي متعال به آن آگاه است. بنابراين هيچ کسي غير از خداي متعال حق تعيين امام را ندارد. و روشن است که خداي متعال رابطه هاي خانوادگي را معيار انتخاب امام قرار نمي دهد.
ثانيا عدم اصل قرار دادن روابط خانوادگي در سيره و منش ائمه و منطق اسلامي به خوبي روشن است. به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مي کنيم:
حسن بن موسى الوشّاء بغدادى مي گويد: من در خراسان در مجلس على بن موسى الرّضا- عليه السّلام- بودم و زيد بن موسى در آنجا حاضر بود و به جماعت حضّار، فخر مي فروخت كه ما چنين و چنانيم، و امام رضا عليه السّلام كه با ديگران مشغول گفتگو بود سخنان زيد را شنيد و رو به او كرده گفت: اى زيد! آيا حرف هاى نقّالان كوفه، تو را مغرور كرده و فريب خورده اى ... اينكه موسى بن جعفر عليهما السّلام پدرت اطاعت خدا كند، روزها را روزه بگيرد و شبها را به نماز و عبادت پردازد و تو معصيت و نافرمانى خدا كنى، سپس در روز رستاخيز هر دو در عمل مساوى باشيد و جزاى هر دو بهشت باشد، پس بدون ترديد تو عزيزتر از او در نزد خدا باشى
(چون او با طاعات خود مستحقّ بهشت شده است و تو بى طاعت و با معصيت همان پاداش را گرفته اى)[1]
همچنين شخصي به امام ع عرض کرد: به خدا سوگند، هيچ کس در روي زمين از حيث برتري و شرافتِ پدران، به شما نميرسد. امام فرمود: «تقوا به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار آنان را بزرگوار ساخت.»[2]
بنابراين روشن است که تعيين امامان با توجه به رابطه خانوادگي آنها صورت نگرفته است. اما قرار داشتن آنها در يک نسل (امام حسين ع) به اين جهت است که امام، علاوه بر طهارت آباء و نياکان، بايد داراي کمالات روحي و معنوي هم باشد؛ و اين دو خصوصيت در فرزندان امام حسين ع بود. به همين دليل خداي متعال امامت را در بهترين خاندان ها قرار داده است و رابطه فاميلي و پدر و پسري در بين آنها ديده مي شود.
نکته قابل توجه، اين که، امامت، از امام باقر ع به بعد، از نسل هر دو امام بزرگوار (امام حسن ع و امام حسين ع) است. امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن(ع) است.[3] چون نسب او هم به امام حسن(ع) و هم به امام حسين(ع) ميرسد، به امام باقر ع، لقب هاشميٌ بين هاشميَين، علويٌ بين علويَين و فاطميٌ بين فاطميَين دادهاند.
[1]. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص232.
[2]. عيون اخبار الرضا، ج2، ص174.
[3] . مفيد، الارشاد، 1413ق، ج2، ص155 به نقل از سايت ويکي شيعه
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🎙 سیدمحمدمهدی میرباقری
◻️ اين بيان شب عاشوراي سيدالشهداست: «يَسْتَأْنِسُونَ بِالْمَنيَّةِ دُونى اِسْتِئْناسَ الطِّفْلِ بَلَبَنِ أُمِّه».
🔸 انسانی كه با #مرگ_مأنوس_نباشد، همسفر اولياء خدا نيست.
انسانی كه با بيش از دنيا مأنوس نيست و همه انسش با دنياست و آخرت برايش جدی نشده، بيش از دنيا برايش غريبه و بيگانه است و وقتی صحبت از آخرت ميشود، انگار از يك عالم تجربه نشده دوردستی برای او صحبت میشود.
⏮ چنین آدمی #اهل_اقدام نيست.
◻️ يكی از چيزهايی كه در انسان #قساوت_قلب ايجاد میكند، اين است كه انسان «طَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ» باشد.
در سوره حديد ميفرمايد:
«فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ»؛ یعنی مثل كسانی نباشيد كه #فرصتها را خيلي دور ميديدند؛ لذا به قساوت قلب رسيدند.
«طالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ»؛ يعني مثلاً ما مشهد ميرويم و ده روز ميخواهيم بمانيم. سحر اول ميخوابيم و ميگوييم نُه شب ديگر وقت هست؛ امشب از راه رسيده و خسته هستیم ولی اگر آدم يك شب مشهد باشد، چون فرصت كم است، از سر شب تا سحر در حرم میماند و نمیخوابد و استراحت نمیکند.
🔸 همهجا همينطور است. آدم اگر احساس كرد كه حالا #جوانی، طولانی است و سی سال طول ميكشد، سی سال بعد میبیند اين سالها تمام شد و هيچ كار نكرد.
اگر خيال كرد ماه رمضان سی شب است، شب سيامميرسد؛ اما هنوز یکبار ابوحمزه یا افتتاح نخوانده است.
ولي اگر #فرصت را كوتاه بداند، ميداند که ماه رمضان به چشم بههمزدنی تمام میشود؛ پس از همان اولين لحظه، كار را شروع میكند بلكه از قبل مهيا میشود.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
# کلیپ - تصویری
شبهای دلتنگی
18 روز تا اربعین
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
اگه طلاق نزدخدا مغبوضه چراخدا به پيامبر توقران ميگه اگه همسرانت طالب دنياهستن طلاقشون بده خدابه شماهمسران بهتري عطا ميکنه اگرپيامبر الگوي مااست هرکي زنش طالب دنيا وزرق وبرق اون باشه بايد زنشو طلاق بده ويه زن ديگه بگيره
🌼 پاسخ:
بحث ازدواج ها و طلاق زنان پیامبر(که صورت هم نگرفت) در قرآن یک قضیه اختصاصی برای پیامبر است (احکام اختصاصی پیامبر) و در این جهت مومنان نباید از احکام اختصاصی پیامبر پیروی کنند. اولا : ازدواج های پیامبر در آن شرایط حساس شروع گسترش اسلام یک اقدام سیاسی برای تقویت اسلام بوده است ثانیا: خدا در قرآن برای زنان پیامبر احکام ویژه بیان کرده است و آنان را مادران امت معرفی کرده است ، این مادران امت باید از لحاظ معنوی و اخلاقی برای مردم اسوه باشند . زنان پیامبر که بزرگترین افتخار نصیب آنها شده بود بایستی از زرق و برق های دنیا کناره می جستند چرا که مقام پیامبر و جایگاه او به گونه ای بود که می بایست از زرق و برق دنیا اجتناب کنند و الا بیت پیامبر بیت دنیا طلبی می شد و هر روز زنان پیامبر طلب غنایم به دست آمده از جنگ ها را می کردند . از این رو خدا برای جلو گیری از این آسیب به پیامبر دستور می دهد که به آنها بگوید که هر کدام طالب دنیا هستند این زندگی را رها کنند و به دنبال دنیای خود بروند آنها باید می دانستند که این زندگی ، برای هدایت مردم شکل گرفته نه زر اندوزی های این زنان.
در آیه 28 و 29 سوره احزاب می خوانیم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَي
زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَ سَراحاً جَمِيلاً * وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِيما»؛ (اى پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگى دنيا و زرق و برق آن را مى خواهيد بيائيد هديه اى به شما دهم و شما را به طرز نيكويى رها سازم* و اگر شما خدا و پيامبرش و سراى آخرت را طالب هستيد خداوند براى نيكوكاران شما پاداش عظيم آماده ساخته است).
مفسران شأن نزولهاى متعددى براى آيات فوق ذكر كرده اند كه از نظر نتيجه چندان تفاوتى با هم ندارند. از اين شأن نزولها استفاده مى شود كه همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) بعد از پاره اى از غزوات كه غنائم سرشارى در اختيار مسلمين قرار گرفت، تقاضاهاى مختلفى از پيامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد افزايش نفقه [بیشتر از آنچه مورد نیاز آنها بود] يا لوازم گوناگون زندگى داشتند.
پيامبر(صلی الله علیه وآله) كه مى دانست تسليم شدن در برابر اينگونه درخواستها - كه معمولا پايانى ندارد - چه عواقبى براى «بيت نبوت» در بر خواهد داشت، از انجام اين خواسته ها سر باز زد و يك ماه تمام از آنها كناره گيرى نمود، تا اينكه آيات فوق نازل شد و با لحن قاطع و در عين حال توأم با رأفت و رحمت به آنها هشدار داد كه اگر زندگى پر زرق و برق دنيا مى خواهيد مى توانيد از پيامبر(صلی الله علیه وآله) جدا شويد و به هر كجا مى خواهيد برويد، و اگر به خدا و رسول خدا و روز جزا دل بسته ايد و به زندگى ساده و افتخار آميز خانه پيامبر(صلی الله علیه وآله) قانع هستيد بمانيد و از پاداشهاى بزرگ پروردگار برخوردار شويد.
به اين ترتيب خداوند پاسخ محكم و قاطعى به همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) كه دامنه توقع را گسترده بودند داد، و آنها را ميان «ماندن» و «جدا شدن» از ایشان مخير نموده و تكليف آنها را روشن ساخت که بايد الگو و اسوه زنان با ايمان باشند و از حاشیه سازی برای بین نبوت اجتناب کنند.(1)
در این آیات گرچه همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله) از توجه به زرق و برق دنیا برحذر داشته شده است اما هرگز بر ناتوانی پیامبر(صلی الله علیه وآله) از پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی همسرانشان دلالت ندارد. پیامبر اکرم از هر جهت به نیازهای منطقی همسران خود پاسخ می داد و از نظر محبت و رعایت نوبت در همخوابی و همچنین تأمین نیازهای مادی آنها و... کوتاهی نداشت.
ضمن اینکه در این آیات یک تهدید «مشروط» وجود دارد و به معنی تهدید «حتمی» برای امنیت روانی همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) نیست؛ یعنی عملی شدن تهدید بستگی به رفتار همسران پیامبر دارد و تا آنها نخواهند تهدیدی متوجّه زندگی آنها نخواهد شد. این تهدید بخاطر زیاده خواهی آنها بوده که در شأن همسران پیامبر نبود و هیچگاه عملی نشد، چون همه همسران پیامبر زندگی ساده در کنار ایشان را بر زندگی مرفه و زرق و برق دنیا ترجیح دادند و از در خواست خود صرف نطر کردند.
اخلاق نیک پیامبر و مهربانی ایشان با نوع بشر و محبت ویژه ایشان به همسرانش، خود یکی از عوامل دلبستگی همسرانشان به وی می شد، لذا احساس تهدید از طرف پيامبر(صلی الله علیه وآله) بی معنی است. همسران پیامبر بواسطه همین اخلاق حسنه، بعد از نزول این آیه بجای انتخاب زندگی مرفه بدون پیامبر، زندگی ساده همراه با پیامبر را انتخاب کردند.
پی نوشت:
(1). رک: تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1374 ه. ش، چاپ سى و دوم، ج 17، ص 277-283.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
♦️سبک زندگی مهدوی♦️
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: «اَفْضَلُ العِبادَةِ اِنْتِظارُ الفَرَجِ»؛ برترین عبادات، انتظار ظهور و فرج است.
👈وظیفه منتظر امام زمان علیه السلام این است كه مانند یك منتظر واقعى زندگى كند. وقتى انسان حقیقتا منتظر كسى باشد، تمام رفتار و سكناتش نشان از منتظر بودن او دارد.
✍ به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد، حتما خانه را تمیز و مرتب و وسایل پذیرایى را آماده مینماید و با لباس مرتب و چهرهاى شاداب در انتظار میماند. چنین كسى میتواند ادعا كند كه منتظر میهمان است. اما كسى كه نه خانه را مرتب كرده و نه وسایل پذیرایى را آماده نموده و نه لباس مرتب و تمیزى پوشیده و نه اصلاً به فكر میهمان است؛ اگر ادعا كند كه در انتظار میهمان بوده، همه او را ریشخند خواهند كرد و بر گزافه گویى او خواهند خندید!
📣 بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان(عج) است و طبیعى است كه هر مقدار معرفت انسان نسبت به آن حضرت بیشتر باشد، ارزش او را بیشتر درك كرده و به عظمت او بیش از پیش پى خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد
"لاف عشق و گله از یار زهى لاف دروغ
عشق بازان چنین مستحق هجرانند"
📌بنابراین، انتظار قبل از آنكه از ادعاى انسان فهمیده شود، از رفتار و كردار او فهمیده میشود.
📌 نمیتوان هر كسى را كه ادعاى دوستى و ولایت امام زمان را دارد، در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود! آرى
«مشك آن است كه خود ببوید نه آنكه عطاربگوید».
#سبک #زندگی #مهدوی
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐