⭕️ #تلنگر
📛التماس_تفکر📛
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📌مصادیق تقوا
❓فکر میکنم کسانی که تردید دارند در این که خداوند بر اثر تقوا، روزی را از جایی که گمان نمیکنیم، میرساند، معنای تقوا را درست نفهمیدهاند. تقوا را فقط در دزدی نکردن و مرتکب فحشا نشدن و این جور چیزها میدانند؛ ولی من فکر میکنم دامنۀ تقوا، خیلی وسیعتر از این حرفهاست. کاش میشد در بارۀ مصادیق تقوا، بیشتر صحبت کنید.
❗️برخی از ما وقتی چند گناهِ خیلی بارز را انجام ندادیم، منتظر میمانیم که درهای آسمان باز شده، برکت روی سرمان ببارد.
🔹بعضی از مصادیق بیتقوایی که روزی را تنگ میکند، در زندگی برخی از ما عادت شده است؛ مثل همین بداخلاقی. امیر ادب و اخلاق، علی علیهالسلام فرمود:
هر که اخلاقش بد باشد، روزیاش تنگ میشود.
🔹دروغ گفتن هم برای برخی از ما عادی شده؛ امّا باز هم امیر فضائل، سرور مؤمنان علی علیهالسلام فرمود:
عادت به دروغ، موجب فقر است.
🔹غیبت هم در میان ما کم نیست؛ همان گناهی که رسول مهربانی، پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: از زِنا بدتر است.
✨البته تقوا، مراتبی دارد. قرآن، در جایی تقوای ایدهآل را مطرح کرده و میگوید:
یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ.
ای کسانی که ایمان آوردهاید! آن گونه که حقّ پرهیزگاری است، از [مخالفت با فرمان] خدا بپرهیزید.
⁉️امّا حالا اگر کسی به هر دلیلی نتوانست این درجه از تقوا را داشته باشد، باید از خیر تقوا بگذرد؟
✨قرآن در جای دیگر، پاسخ این پرسش را میدهد:
فَاتَّقُوا اللَّهَ ما استَطَعتُم.
هر اندازه که میتوانید، تقوای الهی پیشه کنید.
✅ بسیاری از مشکلات زندگی ما ریشه در کوتاهی در کارهایی دارد که میدانیم باید انجام دهیم و میتوانیم انجام دهیم؛ امّا انجام نمیدهیم یا میدانیم نباید انجام دهیم و میتوانیم انجام ندهیم، امّا انجام میدهیم.
✳️ در کنار همۀ مطالبی که بیان شد، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ممکن است انسانی تقوا داشته باشد؛ امّا خدای مهربان، فقر را برای او بهتر از ثروت بداند.
🔆 خدای عزیز، مربّی و هدایتگر ماست. اوست که میداند راه رسیدن هر انسانی به سوی هدف آفرینش چیست؟ در کنار سنّت تقوا، نباید از سنّت امتحانهای الهی غافل شد.
#ایران_جوان_بمان
#جمعیت
⭕️
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌸 مرحوم حبیبالله چایچیان(حسان) دربارهی ماجرای سرودن شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» میگوید:
مادرم در آخرین لحظاتی که خدمتشان رسیدم، همیشه آن حال و هوای ارادت به چهارده معصوم را داشت و در همان حال که سکته کرده بود،
دکتر را خبر کردیم.
🌺 دکتر مشغول گرفتن نوار شد و وقتی خواست برود، متأسفانه مادرم سکته دیگری کرد.
من به دکتر آن را اعلام کردم. دکتر خطاب به من گفت: «فردی که این گونه سکته کند، کمتر زنده خواهد ماند!»
به هر حال دکتر راهی شد و من خدمت مادر برگشتم و به ایشان عرض کردم، شما آرزویتان چیست؟
🌼 ایشان گفت: آرزوی من این است که یک بار دیگر حضرت رضا را زیارت کنم
(و این نکته را هم بگویم که راه رفتن ایشان خیلی سخت بود و حال خوبی نداشت و من دو بازوی مادر را میگرفتم تا بتواند یواش یواش حرکت کند.)
🌷 با هواپیما به سمت مشهد رفتیم. نمیدانم در ایام تولد حضرت رضا بود یا شهادت، حرم خیلی شلوغ بود.
وارد شدن به حرم هم یقیناً مشکل و حتی برای مادرم غیرممکن بود،
🌟 گفتم مادرجان!
از همین جا سلام بدهی، زیارتت قبول است.
گفت: «ما قدیمیها تا ضریح را نبوسیم، به دلمان نمیچسبد»
گفتم: دل چسبیاش به این است که حضرت جواب بدهد.
🌺 هر چه کردم دیدم مادر قبول نمیکند.
خلاصه بازوی مادر را گرفته بودم و همین طور به سمت ضریح حرکت میکردیم؛
در همین حال دیدم که حال شعر برایم فراهم شد،
من تمام توجهام را به شعر و الهامی که عنایت شده بود دادم،
دیدم زبان حال مادرم است نه زبان حال من! و شعر تا «تخلص» رسید.
🌸 وقتی شعر به «تخلص» رسید دیدم مادرم با آن ازدحام که آدم سالم نمیتوانست برود، خودش را به ضریح رسانده بود و داشت ضریح را میبوسید و من هم ضریح را بوسیدم؛ و این شعر در حقیقت زبان حال مادرم در آخرین لحظات عمرش است...
🌼 شعر کامل به شرح زیر است:
🌷 آمدم ای شاه پناهم بده
🌷 خط امانی ز گناهم بده
🍀 ای حرمت ملجأ درماندگان
🍀 دور مران از در و راهم بده
🌷 ای گل بیخار گلستان عشق
🌷 قرب مکانی چو گیاهم بده
🍀 لایق وصل تو که من نیستم
🍀 اذن به یک لحظه نگاهم بده
🌷 ای که حریمت مَثل کهرباست
🌷 شوق و سبکخیزی کاهم بده
🍀 تا که زعشق تو گدازم چو شمع
🍀 گرمی جانسوز به آهم بده
🌷 لشکر شیطان به کمین منند
🌷 بیکسم ای شاه پناهم بده
🍀 از صف مژگان نگهی کن به من
🍀 با نظری یار و سپاهم بده
🌷 در شب اول که به قبرم نهند
🌷 نور بدان، شامِ سیاهم بده
🍀 ای که عطابخش همه عالمی
🍀 جمله حاجات مرا هم بده
🌷 آن چه صلاح است برای «حسان»
🌷 از تو اگر هم که نخواهم بده
🌹 "السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا"🌹
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Part10_داستانهای شگفت.mp3
1.12M
📚داستانهای شگفت انگیز
🥀داستان دهم
📌کتاب" داستانهای شگفت" شامل داستان اخلاقی و اعتقادی از شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می باشد.
آیت الله دستغیب در مقدمه می فرمایند: چون هریک از این داستان ها موجب تقویت ایمان به غیب و رغبت قلوب به عالم اعلی و توجه به حضرت آفریدگار است آنها را ثبت کردم تا فرزندانم و سایر خوانندگان بهره مند شوند و خصوصا در شداید و مشکلات دچار یاس نشوند.
#صوتی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
چرا در اخرت زمان طولاني تر است و کندتر ميگذرد ايا اين عدالت است که يک لحظه در زمان دنيا گناه کني و چندين سال در زمان طولاني اخرت عذاب ببيني
🌼 پاسخ:
در ابتدا می بایست به این نکته توجه کرد که قوانینی بر جهان آخرت حکومت دارد که غیر از قوانین طبیعی دنیاست. این دو دو عالم ، دو ساحت جدای از هم هستند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و اینگونه نیست که تنها تفاوت میان دنیا و آخرت در این باشد که آخرت از لحاظ زمانی بعد از دنیاست. درک تفاوت میان این دو عالم کار راحتی نیست و مثال دقیقی نیز نمی توان برایش آورد ، چرا که هر مثالی بیاوریم در چارچوب قوانین طبیعی این دنیا تعریف شده است ولی برای تقریب به ذهن می توان به تفاوت های میان عالم رحم و عالم دنیا مثال زد که چگونه گاهی آنچه در آن دنیا لازم است در این دنیا موجبات هلاک آدمی را فراهم می سازد.
از جمله تفاوتهایی که میان عالم دنیا و آخرت وجود دارد ، تفاوت میان نوع مجازات در این دو عالم است. برای بیان این موضوع باید توجه داشت که مجازات بر سه گونه است:
1. مجازات قراردادى
این نوع مجازات از نوع مجازاتهایی است که در دنیا و به واسطه جرمی خاص و قانونی مشخص صورت می گیرد و برای ایجاد نظم، امنیت ،تشفی ستمدیده ،جلوگیری از تکرار جرم و... در جامعه انسانی ضروری است؛ و می بایست میان جرم و جریمه تناسب و همخوانی وجود داشته باشد.
ولی این نوع مجازات در آخرت معقول نیست ، چرا که در آنجا نه از ناامنی و بی نظمی اجتماعی خبری است .
و نه از تکرار جرم و نه از اینکه -نعوذ بالله- خداوند در مجازات کردن انسانها عقده گشایی کرده و تشفی خاطر پیدا می کند.
2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد
مجازاتهایی که با جرم، رابطه علّی و معلولی دارد ، که آنرا اصطلاحا " اثر وضعی گناه" می گویند. مثلا شرابخواری اثر وضعی ناگواری بر جسم و روان گذاشته و یا خوردن سم کشنده مرگ را به همراه دارد و این نوع مجازات را کسی از بیرون بر این اعمال بار نکرده و دادگاه و قانونی لازم نیست تا حکم مرگ خوردنده سم و یا نارسایی های شرابخوار را صادر کند بلکه اینها آثار طبیعی همان اعمال است. حال آیا می توان گفت که او یک لحظه بیشتر سم نخورده ، چرا باید بمیرد؟ و یا پنج دقیقه بیشتر شراب ننوشیده ، چرا باید تا آخر عمر دچار اختلالات جسمی و روحی باشد؟
3. مجازاتی که تجسّم خودِ جرم است و چیزی جدای از آن نیست( عذاب اخروی)
در این نوع از مجازات رابطه میان جرم وجریمه نه قراردادی و نه علت و معلولی است، بلکه رابطه ای به مراتب قوی تر و واقعی تر برقرار است و آن "عینیت" و "یگانگی" میان جرم و جریمه است؛ به عبارت دیگر آنچه در آخرت به عنوان پاداش و یا سزای عمل به نیکوکاران و بدکاران داده می شود ، تجسم خود عمل آنهاست.
توجه داشته باشید که بر اساس آموزه های قرآن کریم و متون دینی ، اعمال ما دارای صورتی ملکی و دنیایی است که زودگذر بوده و نیز دارای صورتی ملکوتی است که باقی بوده و در آخرت خود را به ما رسانده و بهشت و جهنم آنجا، همين اعمال نيك و بد است كه وقتى پرده كنار رود تجسّم و تمثّل پيدا مىكند؛ تلاوت قرآن صورتى زيبا مىشود و در كنار انسان قرار مىگيرد؛ غيبت و رنجانيدن مردم به صورت خورش سگان جهنّم در مىآيد.
قرآن كريم این معنی را در آیات فراوانی بیان می دارد که به عنوان نمونه به برخی از این آیات اشاره می کنیم:
1- « آل عمران/ 30»
2- «كهف/ 49»
3- « زلزال/ 6- 8»سخن از دیدن خود عمل است نه جریمه یا اثری که از بیرون و به واسطه قرارداد و یا دادگاه بر آن بار شده باشد.
4-« نساء/ 10»مال يتيم خوردن عيناً آتش خوردن است اما چون در اين دنيا هستند نمىفهمند، به محض اينكه حجاب بدن كنار رفت و از اين جهان بيرون شدند آتش مىگيرند و مىسوزند.
نتیجه آنکه «تناسب كيفر و گناه» بحثى است كه در مورد كيفرهاى اجتماعى و قراردادى قابل طرح است. البته در اينگونه كيفرها، قانونگزار بايد متناسب بودن كيفر را با جرم در نظر بگيرد؛ اما در كيفرهايى كه رابطه تكوينى با عمل دارد يعنى معلول واقعى و اثر حقيقى كردار است يا كيفرى كه با گناه، رابطه عينيّت و وحدت دارد، يعنى در حقيقت خود عمل است، ديگر مجالى از براى بحث تناسب داشتن و نداشتن نيست.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه الکرسی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
دارن میرن تعویض پلاک😂
#حسین_دارابی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐