eitaa logo
پژوهش‌ بیت‌الزهرا(سلام‌الله علیها)
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
497 ویدیو
521 فایل
🔶(علم و پژوهش)ماموریت نسل جوان برای گام دوم انقلاب ✔️دنبال کردن برنامه های پژوهشی "مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها" مشهد مقدس 💢بلوار راه آهن کامیاب ۲۴ واعظ زاده۸.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚هر روز یک 💠 غیر عمدی بر و ❓❓اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد یا بعد از اذان صبح بفهمد که پیش از اذان پاک شدهروزه اش چه حکمی دارد؟ ✅روزه صحیح است مگر در قضای ماه مبارک رمضان که در وسعت وقت بنا بر احتیاط صحیح نیست (حضرت امام وامام خامنه ای) ✅روزه صحیح است و تفاوتی بین اقسام روزه نیست (آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم) ❓❓اگر خانمی قبل از خون حیض پاک شده ولی وارسی انجام نداده و بعد از اذان صبح متوجه شده پاک است تکلیف روزه اش چیست؟ ✅در فرض مذکور اگر غافل از پاک شدنش بوده روزه اش صحیح است (امام خامنه ای) ✅اگر در بین روز یقین کند قبل از اذان صبح پاک بوده ومفطر انجام نداده روزه صحیح است (سیستانی .مکارم) ✅بنابراحتیاط آن روز را بگیرد و بعدا هم قضا کند (امام خامنه ای) ⚜️ ماه مبارک ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها 🕞 سحرها 🕘صبح ها 🕚و ساعت 11 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن 🌸 جلسه سوره 🔹بیان استاد خانم عطایی ⚜️ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
سوالات قرآن 📌📌با توجه به اینکه مسابقه روزانه است لطفا پاسخ های خود را به صورت شماره آیه و در همان روز ارسال بفرمایید. 1️⃣ (قرآن بهترین منبع برای آشنایی با تاریخ است پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم تاریخ را از طریق وحی بدست آورده است .سرگذشت انبیا قبلبهترین تسلی برای رهبران بعد است . صبر و تقوی دو شرط لازم برای پیروی است )بیان گر کدام آیه و در کدام سوره شریفه می باشد ؟ 2️⃣(باید بر دادو ستد و امور اقتصادی نظارت باشد .کم گذاشتن حق مردم در همه چیز است .ضایع کردن حق مردم از نمونه های فساد است ) این مسئله اشاره به کدام آیه دارد؟ 3️⃣ در کدام آیه شریفه می فرماید که (خطر حسادت را در محیط خانه به فرزندان گوشزد کنیم .حضرت یعقوب در مورد کینه برادران به حضرت یوسف در صورت بازگو شدن روئیا اطمینان داشت )؟ 4️⃣ (مراقب جو سازی ها باشیم و فریب مظلوم نمایی ها را نخوریم . هواهای نفسانی گناه را زیبا جلوه می دهد . برای صبر باید از خداوند استمداد گرفت) اشاره به کدام آیه مبارکه میکند؟ ⚜️ ماه مبارک ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها 🕞 سحرها 🕘صبح ها 🕚و ساعت 11 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن دعای یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ. فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَحِیّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِکَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
ارسال شده از سروش+: ✴فرازی از شرح دعای سحر شرح «اللهم انی اسئلک من کلماتک...» ‏‏اللهم إنّی اسئلک من کلماتک باتمّها و کلّ کلماتک تامّه. ‏ ‏‏اللهم إنّی اسئلک بکلماتک کلّها...‏ ‏‏پروردگارا، از تو درخواست می‌کنم به تمام‌‌ترین کلماتت، حال آن که همه کلمات تو ‏‎ ‎‏تمام است. بارالها، به همه کلماتت از تو درخواست می‌کنم.‏ ♦سخنی از نور‏ ‏‏بدان، همان طور که کتاب تدوینی الهی به یک اعتبار هفت بطن و به اعتبار دیگر هفتاد بطن ‏‎ ‎‏دارد که جز خدا و راسخان در علم کسی آن‌ها‌ را نمی‌داند، و جز آنان که از آلودگی‌های ‏‎ ‎‏معنوی و اخلاق پست و زشت پاک شده و به فضیلت‌های علمی و عملی آراسته شده‌اند ‏‎ ‎‏کسی آن‌ها را در نمی‌یابد و هر کس پاکی و بی‌آلایشی‌اش بیشتر باشد تجلی قرآن بر او ‏‎ ‎‏بیشتر و بهره او از حقایق قرآن فراوان‌تر است، کتاب‌های تکوینی انفسیه و آفاقیه الهی نیز ‏‎ ‎‏درست مثل آن و دارای هفت بطن و هفتاد بطن است که تأویل و تفسیر آن را جز ‏‎ ‎‏پاک‌شدگان از پلیدی‌ها و آلودگی‌های عالم طبیعت نمی‌دانند و جز پاکان کسی به آن دست ‏‎ ‎‏پیدا نمی‌کند؛ چون این‌ کتب تکوینی نیز از نزد پروردگار رحیم نازل شده‌اند.‏ ‏‏پس ای مسکین، در راه پروردگارت مجاهده کن و دلت را پاک گردان و آن را از تسلط ‏‎ ‎‏شیطان رها ساز و بالا برو و کتاب پروردگارت را بخوان و با تأمل بخوان و در پوسته آن ‏‎ ‎‏توقف مکن و گمان مبر که کتاب آسمانی و قرآن فرو فرستاده ربانی همین پوسته و صورت ‏‎ ‎‏است، زیرا توقف در صورت و ماندن در حد عالم ظاهر و نرفتن به مغز و باطن مرگ و ‏‎ ‎‏هلاکت و ریشه تمامی جهالت‌ها و پایه تمامی انکار نبوت‌ها و ولایت‌هاست، زیرا اول کسی ‏‎ ‎‏که در ظاهر ایستاد و چشم دلش از بهره باطن کور شد شیطان لعین بود. او چون به ظاهر ‏‎ ‎‏آدم(ع) نگریست حقیقت امر برایش مشتبه شد و گفت: من را از آتش آفریدی و او را از ‏‎ ‎‏گل، پس من از او بهترم، زیرا آتش از گل بهتر است. او ندانست که درک نکردن باطن آدم ‏‎ ‎‏و دیدن ظاهر او بدون توجه به مقام نورانیت و روحانیتش خروج از مذهب برهان است. ‏‎ ‎‏لذا، قیاس خود را بر پایه این مغالطه‌ غلط بنا نهاد، چنانچه شرح آن در روایات اهل ‏‎ ‎‏بیت(ع) آمده است.‏ ‏‏در ‏‏کتاب کافی‏‏ از عیسی بن عبدالله قرشی نقل شده است که گفت:‏ ‏‏ابوحنیفه خدمت امام صادق رسید. حضرت به او فرمودند: «‏‏یا اباحنیفة، بلغنی ‏‎ ‎‏انک تقیس‏‏؛ ‏‏ای ابوحنیفه، به من خبر رسیده که تو قیاس می‌کنی‏‏»‏‏.‏‏ ‏‏پاسخ داد: بله. ‏‎ ‎‏حضرت فرمودند: «‏‏لا تقس. فان اول من قاس ابلیس حین یقول: خلقنی من نار ‏‎ ‎‏وخلقته من طین‏‎[1]‎‏. فقاس بین النار والطین. ولو قاس نوریة آدم بنوریة النّار عرف ‏‎ ‎‏فضل ما بین النورین وصفاء احدهما علی الاخر‏‎[2]‎‏؛ ‏‏قیاس مکن، زیرا نخستین کسی ‏‎ ‎‏که قیاس کرد ابلیس بود، آن هنگام که گفت: مرا از آتش آفریدی و او را از گل. ‏‎ ‎‏پس، او آتش و گل را با هم قیاس کرد و اگر نورانیت آدم را با نورانیت آتش ‏‎ ‎‏مقایسه می‌کرد، برتری بین این دو نور را می‌شناخت و درخشندگی یکی را بر ‏‎ ‎‏دیگری در می‌یافت».‏ ‏‏از سر همین اشتباه‌کاری‌ها و ظاهربینی‌‌ها و بستن درهای باطن بود که مردم پیغمبران و ‏‎ ‎‏رسولان را انکار می‌کردند، آن هم بدین علت که آنان، علیهم السلام، مانند دیگران در ‏‎ ‎‏بازارها راه می‌رفتند و می‌خوردند و می‌آشامیدند‏‎3]‎‏.] خداوند بلند مرتبه سخن آنان را چنین ‏‎ ‎‏بازگو می‌کند: ‏ ‏‏«‏‏قالوا ما انتم الّا بشر مثلنا وما انزل الرحمن من شیء. إن انتم الّا تکذبون[4]‎‏؛ ‏‏گفتند: ‏‎ ‎‏شما چیزی نیستید جز انسان‌هایی مانند خود ما. و خداوند رحمان چیزی فرو ‏‎ ‎‏نفرستاده است و جز این که شما مردم درغگویی هستید هیچ خبری در کار ‏‎ ‎‏نیست‏‏»‏‏.‏ 1.اعراف / 12. 2. کافی؛ ج1، ص58، ح20. 3. مولوی در این باره چه زیبا سروده است:جمله عالم زین سبب گمراه شد      کم کسی زابـدال حـق آگاه شدهمسـری بـا انبـیا پـرداختـنـد      اولـیا را همچـو خود پـنداشتندگفته اینک ما بشر ایشان بــشر      ما و ایشان بسته خوابیم و خورایـن نـدانستند ایشـان از عـمی     هست فرقی در مـیان بی منـتها(مثنوی معنوی؛ دفتر اول) 4. یس / 15. کتاب شرح دعای سحر (ترجمه فارسی) نویسنده :حضرت امام خمینی ترجمه و نشر :موسسه تنظیم و نشر امام خمینی ⚜️ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f ‏‏ ‏ ‏‏ ‏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها 🕞 سحرها 🕘صبح ها 🕚و ساعت 11 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸 💠 ثواب تلاوت قرآن روز ماه مبارک رمضان هدیه میشود به ساحت مقدس امام علی النقی علیه السلام 🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱
⚜️ روز ⚜️ 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِكَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساكین. 💠🔸💠🔸💠 🍀خدایا پاكیزه‌ام كن در این روز از چرك و كثافت و شكیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى‌ها و توفیقم ده در آن براى تقوى و هم ‌ نشینى با نیكان به یاریت اى روشنى چشم مستممدان. ⚜️ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
دعای روز ماه مبارک رمضان🤲 👆🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚هر روز ❓❓❓❓سوالات زیر راسخ دهید 💠الف: خانمی دارای عادت وقتیه میباشد و در وقت خودش خونی میبیند و خارج میشود ولیکن در روز پنجم پاک میشود. این خانم به جهت عدم اختبار نمیداند که آیا در سه روز اول استمرار بوده است یا نه، سوال این است که آیا باید نماز کل پنج روز را قضا نماید و یا به جهت تصریح برخی از روایات که ترک عبادت را دستور داده اند و هم چنین به جهت استصحاب، حیضیت ثابت میباشد و قضا لازم نمیباشد؟ 💠ب: در فرض بالا اگر این خانم در غیر وقت خودش خون با صفت ببیند و ترک عبادت نماید و دقیقا مثل بالا در روز پنجم پاک شود و شک در استمرار سه روز اول داشته باشد آیا باید نمازهایش را قضا نماید؟ ✅1و2) در هر دو فرض چنانچه نسبت به استمرار سه روز( هر چند در باطن) شک وجود داشته باشد،حکم به حیض بودن نمی شود و باید نمازها قضا شود. شماره : 1034371 📝تاریخ استفتاء: امام ای 1398/08/13 ⚜️ ماه مبارک ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها 🕞 سحرها 🕘صبح ها 🕚و ساعت 11 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
سوالات قرآن 📌📌با توجه به اینکه مسابقه روزانه است لطفا پاسخ های خود را به صورت شماره آیه و در همان روز ارسال بفرمایید. 1️⃣ (اعتماد سریع به کسی که سابقه ی تخلف دارد جایز نیست. برادران یوسف خود را حافظ پنداشتند اما حضرت یعقوب تذکر داد که خداوند حافظ است )بیان گر کدام آیه شریفه می باشد ؟ 2️⃣(انسان موحد درد دل خود را با خدا درمیان می گذارد حضرت یعقوب علیه السلام به زنده بودن فرزند و به حقایقی درباره ی خداوند و صفات او آگاه بود که بر دیگران پوشیده بود ) این مسئله اشاره به کدام آیه دارد؟ 3️⃣ در کدام آیه شریفه می فرماید که ( روزی به دست خداست . رزق کم هم بر اساس حکمت مقدر می شود . دنیا کوچک و زود گذر است به آن دل خوش نکنیم .) 4️⃣ (برای اقامه ی نماز خود و فرزندانتان از خداوند استمداد کنید در دعا هم به فکر خود و هم به فکر نسل قبل و بعد و قیامت باشید) اشاره به کدام آیه مبارکه میکند؟ ⚜️# ویژه ماه مبارک ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها 🕞 سحرها 🕘صبح ها 🕚و ساعت 11 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن دعای یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ. فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَحِیّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِکَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f
ارسال شده از سروش+: ✴فرازی از شرح دعای سحر شرح «اللهم انی اسئلک من کمالک...» ‏‏اللهم انّی اسئلک من کمالک باکمله وکلّ کمالک کامل. ‏ ‏‏اللهم انّی اسئلک بکمالک کله...‏ ‏‏پروردگارا، از تو درخواست می‌کنم به کامل‌ترین کمالت و همه کمال تو کامل است. ‏‎ ‎‏پروردگارا، از تو به همه کمالت درخواست می‌کنم.‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏کمال شیء چیزی است که تمامیت شیء به آن است و نواقصش بدان رفع می‌شود. پس، ‏‎ ‎‏صورت کمال هیولاست و فصل کمال جنس. به همین دلیل، نفس نخستین کمال جسم ‏‎ ‎‏طبیعی آلی‏‎[1]‎‏ شناخته شده است، زیرا نفس به یک اعتبار کمال هیولا و به اعتبار دیگر، کمال ‏‎ ‎‏جنس است. به همین مناسبت، ولایت علوی، که خداوند ما را بر آن مستدام بدارد، کمال ‏‎ ‎‏دین و اتمام نعمت است‏‎[2]‎‏؛ چنانکه خداوند فرموده است: «‏‏الیوم اکملت لکم دینکم واتممت ‏‎ ‎‏علیکم نعمتی‏‎[3]‎‏؛ ‏‏امروز دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم‏‏». حضرت امام باقر، ‏‎ ‎‏علیه السلام، نیز در ضمن روایتی طولانی در‏‏ کافی‏‏ فرموده‌اند: ‏ ‏‏«‏‏ثم نزلت الولایة وانّما اتاه ذلک فی یوم الجمعة بعرفة. فانزل الله تعالی: ‏‎ ‎‏الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی. وکان کمال الدین بولایة ‏‎ ‎علی بن ابی‌طالب، علیه السلام‏‎[4]‎‏؛ ‏‏سپس، ولایت نازل شد و این امر در روز ‏‎ ‎‏جمعه در صحرای عرفات روی داد و خداوند این آیه را نازل فرمود: امروز ‏‎ ‎‏دینتان را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم. و کمال دین به ولایت ‏‎ ‎‏حضرت علی، علیه السلام، بود‏‏»‏‏.‏ ‏‏پس، همه عبادات بلکه عقاید و ملکات به منزله هیولاست و ولایت صورت آن. یا ‏‎ ‎‏آن‌ها به منزله ظاهر و ولایت در حکم باطن است. به همین دلیل، هر که بمیرد و امام ‏‎ ‎‏نداشته باشد به مرگ جاهلیت و مرگ کفر و نفاق و ضلالت مرده است؛ چنانچه در روایتی ‏‎ ‎‏از ‏‏کافی‏‏ آمده است‏‎[5]‎‏؛ چرا که ماده و هیولا جز با داشتن صورت و فعلیت وجود نمی‌یابند و ‏‎ ‎‏اصولاً در نشئه آخرت وجودی ندارند، چون آخرت سرای حیات و زندگی است‏‎[6]‎‏ و جای ‏‎ ‎‏برداشت است و دنیا کشتزار آخرت است.‏ ‏‏اکنون، خوب است بدانی که اسماء و صفات الهی همگی کامل بلکه خود کمال‌اند، زیرا ‏‎ ‎‏در آن مقام نقصی وجود ندارد تا بر طرف شود. از طرفی، هر کمالی ظهور کمال اسماء الهی ‏‎ ‎‏و از تجلّیات آن‌هاست. کامل‌ترین اسم‌ها نیز اسمی است که دارای جمیع کمالات باشد و ‏‎ ‎‏مظهر آن انسان کامل است که در بردارنده جمیع اسماء و صفات الهی و مظهر جمیع تجلّیّات ‏‎ ‎‏حق است. پس، در میان اسماء الهی اسم الله و در میان مظاهر اسماء انسان کامل و در میان ‏‎ ‎‏شریعت‌ها شریعت این انسان کامل از همه کامل‌تر است. کمال شریعت او نیز به ولایت است ‏‎ ‎‏و نسبت شریعت او به سایر شریعت‌ها همانند نسبت خود او به صاحبان شریعت‌ها، و مانند ‏‎ ‎‏نسبت اسم جامع به سایر اسماء است. پس، شریعت انسان کامل تحت حکومت اسم الله ‏‎ ‎‏ـ که حکومتش ابدی و ازلی است ـ قرار دارد و سایر شرایع نیز مظاهر و نمودهای شریعت ‏‎ ‎او هستند‏‎[7]‎‏ و شریعت او کمال شرایع دیگر است. به همین دلیل است که او، صلی الله علیه ‏‎ ‎‏وآله، پیامبر بود در حالی که آدم هنوز در میان آب و گل بود و [حق این است که] اصلاً ‏‎ ‎‏آب و گِلی وجود نداشت. و او همراه آدم و نوح و دیگر انبیاء الهی، علیهم السلام، بود.‏ ‏‏از نوشته حکیم محقق سبزواری‏‎[8]‎‏ در شرح اسماء چنین بر می‌آید که کمال قدر جامع بین ‏‎ ‎‏جمال و جلال است‏‎[9]‎‏. این نکته گرچه با آنچه پیش از این گفتیم (که در هر صفتِ جمالی جلال ‏‎ ‎‏و در هر صفت جلالی جمال پنهان است) سازگار است، اما اسم تابع آن صفتی است که ظهور ‏‎ ‎‏دارد و چون کمال از صفات جمال است که جلال در آن نهفته است، لذا کمال صورت تمامیّت ‏‎ ‎‏شیء است. این تمامیت خود از صفات ثبوتیه است، اگرچه صفتی سلبی ملازم آن است.‏ 1.رک: شرح اشارات و تنبیهات؛ ج2، ص290، نمط3؛ اسفار اربعه؛ ج8، ص 3 ـ 18 2.رک: اصول کافی؛ ج 2، ص 18و2 3.مائده / 3. 4. اصول کافی؛ ج1، ص290، ح6. 5. اصول کافی؛ ج 1، ص 377، ح3. 6. اقتباس از آیه 64 سوره عنکبوت 7.رک: کشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدر؛ ص164، فصل 5  فی معرفة النبوة والرسالة. 8. هادی بن مهدی (1212 ـ 1289 ﻫ) 9.شرح الاسماء یا شرح دعای جوشن کبیر؛ ص 151. کتاب شرح دعای سحر (ترجمه فارسی) نویسنده:حضرت امام خمینی ترجمه و نشر:موسسه تنظیم و نشر امام خمینی ⚜️ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ⚜️ 💠در کانال مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها 🔹سروش sapp.ir/beytoalzahra. 🔸ایتا https://eitaa.com/joinchat/1480327168C1545a77d1f