—◇— 🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃—◇—
#کلام_امیر
#نهج_البلاغه
🌟وَسُئِلَ عَنِ الاِْيمَانِ،
الاِْيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ،
وَإِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ،
وَعَمَلٌ بِالاَْرْكَانِ.
📖 حکمت ۲۲۷
💢هنگامى كه از امام(عليه السلام) درباره تفسير #ايمان سؤال كردند فرمود:
ايمان معرفت با قلب(عقل)
و اقرار به زبان
و عمل به اركان (دين) است.
🌺قرآن مجيد در اوائل سوره «انفال» بيان می فرماید: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ * الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ * أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ)
**مؤمنان، تنها كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دل هاشان ترسان مى گردد; و هنگامى كه آيات او بر آنها خوانده مى شود، ايمانشان فزونتر مى گردد; و تنها بر پروردگارشان توكل دارند.
* آنها كه نماز را برپا مى دارند; و از آنچه به آنها روزى داده ايم، انفاق مى كنند.
* (آرى،) مؤمنان حقيقى آنها هستند; براى آنان درجاتى والا نزد پروردگارشان است; و براى آنها، آمرزش و روزى پرارزش است».
🔸از اين سه آيه شريفه به خوبى استفاده مى شود كه ايمان كامل علاوه بر اعتقاد قلبى و عمل به اركان مسائل ديگرى را نيز شامل مى شود; از جمله اين كه:
هنگامى كه نام خدا برده مى شود دل لرزان گردد و احساس مسئوليت كند و هنگامى كه آيات قرآن بر او خوانده شود ايمانش رشد يابد و اينها امورى است كه حتى معتزله نيز آن را شرط ايمان نمى دانند و جالب اين كه در دو مورد از اين آيات واژه حصر به كار برده است.
🔹در ابتدا مى گويد: «(إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ...); مؤمنان تنها اينها هستند كه داراى اين صفات پنج گانه مى باشند» و در پايان آيه مى فرمايد:
«(أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً);
مؤمنان حقيقى فقط آنها هستند»
و از اينجا به خوبى روشن مى شود كه ايمان داراى درجات متفاوت و مختلفى است.
🌺اضافه بر اين در بعضى از روايات كه در منابع اهل بيت آمده است مى خوانيم:
هنگامى كه درباره ايمان سؤال كردند در جواب فرمودند:
«الإيمانُ أنْ يُطاعَ اللهُ فَلا يُعْصى;
ايمان آن است كه انسان خدا را اطاعت كند پس هيچ معصيتى به جا نياورد. (اين تعبير معاصى كبيره و صغيره را هر دو شامل مى شود)».
در حديث ديگرى از همان امام (امام صادق عليه السلام) آمده است كه:
در برابر اين سؤال كه آيا ايمان عمل است يا قولِ بدون عمل (اعتراف به شهادتين)
امام(عليه السلام)فرمود:
«الإِيمانُ عَمَلٌ كُلُّهُ وَالْقَوْلُ بَعْضُ ذلِكَ الْعَمَلِ;
ايمان تمامش عمل و قول بخشى از آن عمل است».
🔹از اين تعبيرها استفاده مى شود كه ايمان، اطلاقات مختلفى دارد;
گاه به حد اقل آن اشاره شده و گاه به حد اكثر و گواه آن حديث معروفى است كه از امام صادق(عليه السلام)نقل شده است كه مى فرمايد:
«الإيمانُ عَشْرُ دَرَجات فَالْمِقْدادُ فِي الثّامِنَةِ وَأبُوذَرّ فِى التّاسِعَةِ وَسَلْمانُ فِي الْعاشِرَةِ;
ايمان ده درجه دارد.
مقداد در درجه هشتم،
ابوذر در درجه نهم
و سلمان در درجه دهم قرار داشتند».
(البته ايمان انبيا و اوصياى معصوم حساب ديگرى دارد).
📝 از آیت الله مکارم شیرازی
—◇—🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃 —◇—
@beytonoor
موسسه بیت النور کرج
📕 کتاب صوتی " حسین عقل سرخ" اثر حسن رحیم پور ازغدی 📇انتشارات : طرح فردا در 3 قسمت صوتی با صدای صاحب
📗 #معرفی_کتاب
کتاب "حسین (ع) عقل سرخ" متن پیاده شده سه جلسه گفتگو در خصوص نهضت سیدالشهداء و آرمان شهدای عاشوراست که توسط حسن رحیم پور ازغدی ایراد شده است.
🔻این کتاب به بررسی این پرسش میپردازد که پس از تنها 50 سال از ارتحال پیامبر اکرم (ص) چه قضایایی منجر به این شد که جامعه و حکومت صد و هشتاد درجه تغییر یابد، بطوری که منکر جای معروف بشیند و سر سیدالشهداء بر سر نیزه رود.
1⃣در قسمت اول " با عقل در عاشورا " به بررسی اجمالی علل و ریشه های عاشورا پرادخته و به تغییر ماهیت حکومت نبوی به سلطنت اموی پس از 50 سال اشاره نموده و ریشه های تاریخی و عبرتهای امروز آن را یادآوری نموده است.
2⃣در قسمت دوم " عاشورا پایان تاویل" به تحلیل تاریخی دوران معاویه و روشهای مورد استفاده وی در مقابل امام و بررسی عکس العملهای حضرت سیدالشهداء علیه السلام در قبال وی پرداخته است.
3⃣ در قسمت سوم " حسین از مستضعفان میگوید" به بررسی خطبه حضرت سیدالشهداء در منی می پردازد و در ادامه ، به تیپ شناسی شخصیت های درگیر در این حادثه و به طور اختصاصی به تیپ شناسی مردم کوفه پرداخته است.
@beytonoor
hossein_aghle_sorkh_1.mp3
15.39M
کتاب #حسین_عقل_سرخ
1⃣ قسمت اول
"با عقل در عاشورا"
@beytonoor