قلب سالم؛ یعنی دلی که هیچ نوع بیماری از قبیل کینه و حسادت و سایر صفات ناپسند، نداشته باشد.
آدمی اگر بخواهد از قید تکالیف و حقوق، خود را آزاد بداند، باید قبلاً از انسانیت استعفا بدهد.
ـ درخت انسانیت، اگر بخواهد به راستی بارور و میوه ده باشد، باید ریشه توحیدی و ایمانی داشته باشد.
حرص دنیا آنچنان ما را گرفته است که چون زبان انگلیسی کلید درآمد و مادیات است، بچه هفت سالهمان را هم میفرستیم تا زبان انگلیسی یاد بگیرد. کمتر خانوادهای است که لااقل یک نفر در آن زبان انگلیسی را نداند.
ولی حاضر نیستیم اس عربی تشکیل بدهیم و زبان عربی را بهخاطر خدا یاد بگیریم، به خاطر نمازمان یاد بگیریم، به خاطر قرآنمان یاد بگیریم.
من خیلی اوقات فکر کردهام مقالهای تحت عنوان «نیمها» بنویسم آدمی که هیچ عالم نیست، چون میداند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. ولی مثلاً یک نیمچه طبیب چون خودش را طبیب میداند تسلیم طبیب نیست، میخواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان میبرد. از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیمچه روشنفکرها و نیمهای دیگر، چیزکی میدانند و چیزها نمیدانند!
اتفاقاً اینها خطرشان بیست. چهارتا شعار میشنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ میبینید این چهار تا شعار اینها را از جا حرکت میدهد.
مگر میشود تشنگانی را که برای جرعه ای آب له له میزنند، از نوشیدن آب موجود به عذراینکه آلوده است منع کرد؟! این ما هستیم که مسئولیم. ما بهقدر کافی در زمینههای مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکردهایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند.
بالارفتن از نردبان ترقی خیلی بطیء، و کند صورت میگیرد. انسان اگر بخواهد ترقی عمیق و ریشهدار و پابرجایی بکند باید به پیشرفت تدریجی، خود را راضی کند، زیرا ترقیات سریع سقوطهای خرد کننده دارد....
انسان بذر بپاشد و بعد صبر کند تا موقع درو برسد؛ و معنای «العجله من الشیطان» همین است و این گونه عجلهها مقصود است.
یکی از علل عمده موفقیت ما مردم به اصلاح جامعه خود، همین است که هر فردی آنگاه که به خودش نگاه میکند و به اعمال خودش نظر میافکند عینک خوشبینی بهچشم میزند و آنگاه که به دیگران و اعمال دیگران نظر میکند عینک بدبینی و بدگمانی، و نتیجه این است که هیچ کس شخص خود را تقصیر کار نمیداند و چنین میپندارد که تقصیر متعلق به دیگران است.
فعالیت و پشتکار اگر مدتی دوام پیدا کند عادت میشود و هر چیزی که عادت بشود بهتدریج لذیذ میشود و انسان از ترک آن رنج میبرد و مایه نشاط میشود. بهعلاوه مانع کسالتهای بیکاری و بطالت، و مانع هرزه شدن روح و گراییدن به امور پست است، از غیبت دیگران و تجسس حال خصوصی آنها و...
در نهج البلاغه بر این معنی تاکید شده که تقوا حفاظ و پناهگاه است نه زنجیر و زندان و محدویت. بسیارند کسانی که میان «مصونیت» و «محدویت» فرقی نمینهند و با نام آزادی و رهایی از قید و بند، به خرابی حصار تقوا فتوا میدهند.
(( ظهور مهدی موعود حلقه ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملا در گروه حق باشد. ))
https://motahari.ir/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d9%85%d8%b1%d8%aa%da%a9-%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d9%85%db%8c-%d8%b4%d9%88%d8%af-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d9%82%d8%b7/
🍃آیا با دوستی که مرتک حرام می شود باید قطع رابطه کرد؟
https://motahari.ir/%d8%b3%d8%ae%d9%86-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d9%82%d8%b1-%d8%b9-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%ad%d8%a7%d9%84-%d9%85%d9%88%d9%85%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%ae%d8%aa%db%8c/
🍃سخن امام باقر (علیه السلام) در مورد حال مومن در سختی ها و گشایش ها
https://motahari.ir/%d8%ba%d8%b2%d9%84-%d8%ad%d8%a7%d9%81%d8%b8-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%af%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%b9%d9%88%d8%af%d8%b9-%d8%a7%d8%b2-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%87/
🍃غزل حافظ درباره مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از زبان شهید مطهری
https://motahari.ir/%da%86%d9%86%d8%af-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%da%a9%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%af%d9%87%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%b9%d8%a7%db%8c-%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%a7/
🍃فاصله تامل برانگیز ما با اخلاق اسلامی، چند فراز از دعای مکارم الاخلاق