eitaa logo
بیت الشهداء
166 دنبال‌کننده
118 عکس
6 ویدیو
0 فایل
اطلاع رسانی برنامه های بیت الشهداء میدان آزادگان، خیابان مرصاد، خیابان شهیدکشوری، کوچه ۹، پلاک ۳
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه دوم استاد الهی راد کسی در این دنیا استثنا از ابتلائ و آزمون نیست أحسبوا الناس....... و هم لا یفتنون مخاطب این آیات مومنین هستند که باید بدانند این امتحانات خاص کفار و منافقین نیست یکی از سختی ها و آزمایش ها این است که نتیجه را به گونه ای که می خواهیم نبینیم برخی جمله امام رحمه الله که ما مامور به تکلیف هستیم را با معنا می کنند که اینها انسان های تکلیف گرا هستند. و با نتیجه کاری ندارند این غلط است چون انسان بدون هدف نمی تواند اصلا حرکتی کند و اینکه می گویند هدف و نتیجه مقدم بر فعل است این است. پس توجه به هدف و روشن کردن هدف درست است و حتمی است اما اینکه با بخواهیم هدفی را سریع و زود هنگام و آنگونه که می خواهیم ببینیم غلط است. و اولین اشتباه هم همین است که جوانان اهل محاسبه و مذهبی خوب شروع می کنند اما در تسریع در نتیجه زمین میخورند که توقع دارند یا امام را ببینند در بیداری نشد در خواب اما این درست نیست چون ما مامور به اینکه نماز اول وقت بخوانیم نگاهمون رو حفظ کنیم خوب درس بخوانیم نتیجه چه میشود این وظیفه ما نیست بله اگر استقامت کنیم قطعا این سنت الهی است که شامل دعنایت ویژه الهی شود الذین جاهدوا فینا لنهدین سبلنا این از زندگی شخصی و سلوک فردی ما در مسائل اجتماعی این کار سخت تر می شود همه برای راهیان نور همه برای اربعین همه برای مراسم های مختلف حاضرند هزینه کنند و هزینه می کنند اما تا می‌گویی کار فکری و فردی کسی مشارکت نمی کند چون میخواهند زود نتیجه را ببینند و نوک دماغ خود را می بینند چون ما عادت کردیم کار هایی انجام دهیم که سریع نتیجه را ببینیم در زندگی اهل بیت این گونه نبوده است اکثرا ثمرات تلاش های خود را در دوره خود ندیدند امام حسین قیام کرد که چندین سال بعد امام الگو شود برای نظام جمهوری اسلامی ایران که امام فرمود هر چه داریم از محرم و صفر است علمائ ما هم همانگونه بودند. سال چهل که هنوز معلوم نبود انقلاب چه زمانی پیروز می شود علما یه لجنه ای تشکیل دادند که بیایند و برسی کنند که اگر انقلاب پیروز شد ما برای مردم چه باید ارائه بدهیم اصلا هم سران انقلاب ما فکر نمی کردند که چه زمانی پیروز شود. علامه مصباح از علامه طباطبایی تعریف کردند که وقتی ایشون به احترام آقای بروجردی رحمه‌الله موقتا تعطیل کرده بودند نامه زدند به آقای بروجردی و گفتند بنده برای سه نیاز که احساس کردم این وظایف را انجام دادم و توضیح دادند که فلسفه را برای مشکل اعتقادی که طلاب نمی تونستند جواب بدم من این بحث فلسفه را گذاشتم آقای بروجردی گفتند اگر وظیفه تشخیص دادی ادامه بده به حرف احدی هم گوش نده یکی از مسائل دیگه ای که دامن مارا گرفته این است که جایگاه ما پیش مردم چه می شود لذا در این ماجرا هم یک فتنه در کف میدان است یک فتنه هم این است که کسی وارد میدان نشود که به ایشان نگویند سیاسی یک داد هم نزدیم این فتنه است و از فتنه اول بد تر است این همان جهاد تبیین است که قرآن می گوید لفی خسر یعنی اگر هر کاری هم انجام بدهی رساله بدهی و.... تواصی به حق انجام ندهی در ضرر هستی. انسان یاد ابوذر می افتد که امام علی به خاطر برخی مسائل نمی شد داد بزند. و از ابوذر زیاد دفاع کند به خاطر برخی مسائل اما ابوذر که می دانست امامش چه میخواهد می رفت و وظیفه اش را انجام می داد و داد می زد خیلی سخت است که انسان مولایش باشد و ازش دفاع نتواند به خاطر برخی مسائل انجام بدهد اما ابوذر کارش را انجام می دهد لذا امیر المومنین وقتی ابوذر را تبعید می کنند به حسنین می گویند که ابوذر بگویید تو این مار را برای خدا انجام دادی از خدا هم پاداشش را بخواه از علی ناراحت نیستی که نمی شود از تو دفاع کند؟ وقتی هم که بدی ابوذر را پیش امیر المومنین می آوردند امیر المومنین می گوید من هر چی چیزی نمی گم شما هر چیزی میخواهید به ابوذر می گویید با برخی سخنان که دفاع کردند منزلت ابوذر مشخص می شود. یا روایتی که امام باقر به جابر می گوید از ما نیستی مگر اینکه اینگونه باشی که اگر همه اهل شهر تو از تو با گفتند ذره ای ناراحت نشو و اگر هم همه خوبی تو را گفتند ذره ای خوشحال نشو خوب چیکار کنم؟ اعمالت را به قرآن عرضه کن و با قرآن بسنج شأنم چی ؟! مگر شأنی داری نه خیر ما همه ضعفیم‌ و ضعف مطلقیم افراد دیگر هم همینگونه اند همه ضعف مطلقند آنها می خواهند به ما شأن بدهیم؟! اگر هم شأنی داشته باشیم همه شأن ها و عزت ها پیش اهل بیت هستند همه اعمال مارا می بینند و آگاه اند
مثل داستان آن شخصی که در دلش این بود که زمان وداع از امام رضا یادگاری بگیرد اما زمان جدایی فراموش کرد که این خواسته را بگوید که امام پس از چند قدم صدایش کرد و فرمود چیزی فراموشت نشده این پیراهن را بگیر که میخواستی از من یادگار داشته باشی این پول را هم بگیرد که میخواستی با آن برای دخترانت انگشتر بگیری و این را هم باید بدانیم که هر چه به اهل بیت نزدیک بشویم مشکلات بیشتر می شود امام به کسی که به ایشان فرمود آقا ما شمارا دوست داریم فرمود پس خود را آماده کن برای مشکلات و نمونه بارز این هم حضرات معصومین مثل فاطمه زهرا سلام الله علیها است
🕯مجلس عزای آل اللّه (علیهم السّلام) 🕯 🔰سخنراني: حضرت استاد حسین زاده 🔰مرثیه خواني: شیخ غلامعلي بدرلو ⏳زمان: یکشنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ بعد از نماز ظهر و عصر (همراه با إقامه نماز) 🌐مکان: قم، میدان آزادگان، خیابان مرصاد، خیابان شهید کشوری، کوچه ۹، پلاک ۳، بیت الشّهداء، منزل استاد شفیعی کمال آبادی.
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه سوم «سخنرانی استاد حسین زاده» سخن گفتن درباب حضرات معصومین علیهم‌السلام نیاز دارد که به مانند توصیف خداوند متعال تسبیح گو باشیم همراه با توضیف؛ چون با عقل ناقص نمی‌شود درک کرد. متأسفانه در فضای روزگار مون فاصله گرفتیم با معارف، که گمانمون این است که داریم قصه می‌خوانیم و حس عبرت گیری و درس گرفتن از معارف را نداریم. روایت ، عیون اخبار الرضا علیه‌السلام: راوی روایت ویژگی هایی از امام رضا علیه آلاف التحیه و الثناء می‌شمارد: ما رایت ابا حسن الرضا علیه‌السلام جفا احدا قط بکلامه (با کلامشان به کسی جفا نمی‌کردند.) و ما رایته قطع علی احد کلامه ... (کلام دیگری را قطع نمی‌کردند.) و ما رد احدا عن حاجه یقدر علیها (حاجت هیچ حاجت‌مندی را رد نمی‌کردند به اندازه توانی که داشتند.) { این را دقت کنید که سیره بوده و همیشگی بوده } و لا مد رجلیه بین یدی جلیس بین یدیه قط (پای مبارکشان را جلوی هیچ کسی دراز نمی‌کردند.) و لا اتکئ .... (اهل لم دادن نبوده اند حضرات معصومین علیهم‌السلام) و لا رایته شتم علی احد من ممالیکه .... قطّ ( بر هیچکسی از غلامان و زیردستان شماتت نداشتند.) و لا رایته ... (آب دهان نمیریختند.) قهقهه نمیزدند و تبسم می‌کردند غذا که میل می‌فرمودند تمام کسانی که پیشکار خانه بوده اند را صبر می‌کردند که بیایند سر سفره بنشینند؛ [ظاهراً این برای زمان ولایتعهدی است که خدمه منزل ایشان کثیر بوده اند.] شب ها کم میخوابیدند و اکثر لیالی را تا صبح عبادت داشتند زیاد روزه می‌گرفتند و سه روز روزه خاص در هر ماه را انجام می‌دادند کثیر المعروف و الصدقه فی السر و اکثر این صدقه ها در‌ شبهای تاریک بوده اگر کسی فکر کرده ایشان مانند داشته‌اند در اشتباه است (به مانند این روایت، روایت رجاء بن ابی ضحاک است که خوب است رجوع شود.) بحث امروز توجه به فضل و فضیلت امام علیه‌السلام است. «روایت امام رضا علیه السلام» گفتند به ایشان که بحث شده در جایی که خلیفه که باشد؟ حضرت علیه السلام فرمودند اگر می‌فهمیدند حقیقت امام را اینگونه به دنبال امام نمی‌رفتند. بعد شروع می‌کنند به توصیف مقام امام علیه‌السلام. بعضی ها که میگویند جامعه کبیره غلو دارد باید کثرت روایات را مانند این روایت ببینند. اهمیت بحث ها از جهتی است که بفهمیم کسی که صاحب تمام برکات و فضایل یاد شده هست، امروز هست در عالم و حاضر و ناظر است. گاهی ما احساس می‌کنیم در عصر فقدان هستیم و نه در عصر غیبت. ثمره اون دید اشتباه این است که بحث امامت یک سبقه تاریخی می‌گیرد مثلا و عینیتش را در نمی‌یابیم. آفتاب پشت ابر، بهره اش هست و فقط چهره اش نیست. ثمره فهم درست امامت رسیدن به آرام و قرار است در کشاکش دنیا. امامت زمام دین و نظام مسلمین است. باید بدانیم وجود بقیه الله الاعظم علیه‌السلام اینگونه است و حواسش هست. درست است که این اتفاق ها و آشوب ها چوب خوردن های ماست به خاطر کم کاری کردن ها ولی توجه به زمام دین نباید فراموش شود و فکر کنیم ویران می‌شویم. بخشی از بیانات امام رضا علیه السلام در تعریف مقام امام علیه‌السلام: الامام کالشمس الطالعه المجلله بنورها العالم... (خورشید درخشان عالم) الامام البدر المنیر و النور الساطع... امام آب گوارای روی تشنگی‌ است و راهنمای به سمت هدایت است. ... (فهم این مقامات برای کسی است که عطش هدایت و عطش طی طریق آنرا دارد.) الامام الانیس الرفیق. (بدانید رابطه ما با امام علیه‌السلام دو طرفه است به شرطی که یک طرفش ایجاد شود. امام صادق علیه‌السلام گفتند به اصحابشان که من دوست داشتم بیرون مدینه خانه ای وسیع داشتم که با شما بودم در آن. امام رضا علیه السلام در مورد برخی اصحاب گفته اند که انس با اینها موضع راحت و استراحت من است.) امام والد شفیق است. (خصوصیت پدر و مادر این است که هر چه فرزند عجز بیشتری داشته باشد و اظهار کند، محبت و شفقت ایشان بیشتر می‌شود.) امام معدن قداست و طهارت است به تعبیر روایات. (شخصی خمر خورده بود و خودش را از امام صادق علیه‌السلام پنهان می‌خواست بکند که ایشان فرمودند در هیچ حالتی به ما پشت نکنید.) [حال بعد نگاه به فضل و مقام امام علیه‌السلام] سوال این است که چگونه پناه ببریم؟ این را هم خودشان بیان دارند: امام صادق علیه‌السلام: به خدا قسم ما شما را دوست داریم.‌ شرطش این است که حرف زدن و نزدن شما مطابق ما باشد. (محقّق لما حقّقتم و مبطل لما ابطلتم به تعبیر جامعه کبیره). تعبیر امیر المومنین علیه السلام،‌ در مورد کسانی‌که عالم نما هستند می‌گویند: یک حرف قشنگی انداخته در دهانش و کیف می‌کند که من دارم درست حرف می‌زدم. معضل امروزه ماست این قشنگ حرف زدن. معمّم هست ولی اهمیتی برای واجب الهی قائل نیست. فرمود ضلّ من فارقکم؛ کسی که از شما جدا شد گم شده است. اگر بچه ای پدر و مادرش را در شلوغی گم کند زود می‌فهمد چون جاذبه‌ای در اطرافش نیست،
اما در پارک که جذابیت هست، اگر کم کند والدینش را دیر می‌فهمد و هر چه دیرتر بفهمد بدتر می‌شود. امام علیه‌السلام هم مهربان تر از پدر و مادر به ما هستند و نسبت ما به ایشان همین است. استمرار در مسیر ضلالت همم تکذیب آیات الهی است. (عاقبه الذین اساؤوا السوأی أن کذّبوا بآیات الله.) طبق روایات باید بخواهیم که ما را در تربیت خاصّه خودشان قرار دهند. حضرت رضا علیه السلام واقعاً ماجرای ولایت عهدی یک مصیبت بسیار بزرگ بود برایشان. در روایات هست که به خاطر این امام علیه‌السلام ناراحت و گریان بودند. (که بحث در موردش فرصت بسیار می‌خواهد.) عظمت اهل بیت علیهم السلام به گونه ای بوده که غیر از مصیبت عظیم کربلا و ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام ، جفاهایی که به ایشان شده مکتوک مانده. نقل است هارون دستور داد مدینه را به شکل فضیعی غارت کنند و از جمله مشخصا دستور داد زنان آن شهر را به گونه ای غارت کنند که یک لباس برای هیچ زنی نماند. که امام رضا علیه السلام پناه دادند زنان کل مدینه را و واسطه شدند تا با حفظ حرمت سربازان و مزدوران هارون الرشید ملعون به مطامع دنیوی شان برسند. مظلوم مقتدر بودند همه ائمه اطهار علیهم السلام.
مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹سخنران:حجه الاسلام و المسلمین کفیل 🔸مداح: حجه الاسلام قربانی 🔹زمان: سه شنبه همراه نماز ظهر و عصر 🔸مکان: میدان آزادگان خیابان مرصاد، خیابان شهید کشوری، کوچه ۹ پلاک ۳، بیت الشهداء
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا جَعفَر بن مُحَمَد اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ ▪️مراسم شهادت امام صادق علیه السلام سخنران: حجة الاسلام استاد کفیل حفظه الله قاری: استاد روح الله آقایی مداح: شیخ غلامعلی بدرلو حفظه الله زمان: سه شنبه، همراه با نماز ظهر و عصر مکان: میدان آزادگان، خیابان مرصاد، خیابان شهید کشوری، کوچه ۹،«بیت الشهدا»