مولای ما نمونه ی دیگر نداشته است
اعجاز خلقت است و برابر نداشته است
وقت طواف دور حرم فکر می کنم
این خانه بی دلیل ترک برنداشته است
توهین نمیکنم به کسی در غزل ولی
هر کس کمی محبت حیدر نداشته است
خود را برای شعله محیا کند که او
حق را به چشم دیده و باور نداشته است
دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی
آیینه ای برای پیمبر نداشته است
سوگند می خورم که نبی شهر علم بود
شهری که جز علی در دیگر نداشته است
طوری ز چارچوب در قلعه کنده است
انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است
یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود
یا جبرییل واژه ی بهتر نداشته است
چون روز روشن است که در جهل گمشده است
هر کس که ختم نادعلی بر نداشته است
این شعر استعاره ندارد برای او...
تقصیر من که نیست برابر نداشته است
#فقطحیدرامیرالمومنیناست 🌱
.
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱
از آسمان هایش بپرسید او جواب است.
ادامه:
🔻ولى پس از آنكه پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)از دنيا رفت،
مردانى از همراهان اسامه و اهل سپاه او را ديدم كه مراكز خود را ترك كردهاند و پايگاههايشان را خالى نمودهاند و با دستور پيامبر كه آنان را گسيل داشته بود و آنان را به ملازمت امير خود و رفتن زير پرچم او خوانده بود مخالفت كردند و از امير خود كه در ميان لشكر بود جدا شدند و سواره آمدند تا آن پيمانى را كه خداوند براى من و پيامبرش بر گردن آنها گذارده بود بگشايند كه گشودند و تعهدى را كه به پيامبر و خدا داده بودند نقض كنند،
🔻پس نقض كردند و براى خود پيمانى بستند كه هياهوى بسيار داشت و فقط به آراء خودشان اختصاص داده بودند،
بدون آنكه با يكى از ما فرزندان عبد المطلب سخن گويند و يا در رأى دادن شركت دهند و يا بخواهند كه بيعت مرا كه بر گردنشان بود باز نمايند.
اين كار را كردند در حالى كه من به پيامبر و تجهيز او مشغول بودم و از كارهاى ديگر باز مانده بودم چون اين كار مهمتر از همه و سزاوارتر از هر كار ديگر بود.
🔻 اى برادر يهودى،اين كار دل مرا بيشتر جريحهدار كرد،در حالى كه من در مصيبتى بزرگ و فاجعهاى غمبار فرو رفته بودم و كسى را كه جز خدا نمىتوانست جاى او را پر كند،از دست داده بودم و من بر آن صبر كردم در حالى كه مصيبت ديگرى بدون فاصله و متصل به آن به من رسيد.سپس رو به اصحاب خود كرد و فرمود:
آيا چنين نبود؟
گفتند:آرى يا امير المؤمنين
🔻پس فرمود: و اما سومى اى برادر يهودى،
اين بود كه آنكه پس از پيامبر به جاى او قرار گرفته بود با من ملاقات مىكرد و هر روز عذرخواهى مىنمود و در گرفتن حق من و شكستن بيعت من كس ديگرى را سرزنش مىكرد و از من حلالیت مىخواست و من مىگفتم:
روزگار او به سر مىآيد،
آنگاه حقى كه خداوند بر من قرار داده به آسانى به من مىرسد بىآنكه در اسلام كه حكومت اسلامى تازه بود و به جاهليت نزديك بود در جهت منازعه در طلب حق من،حادثهاى به وجود آيد،
شايد فلانى بگويد:آرى و فلانى بگويد:نه.
🔻و اين كار از سخن به مرحلۀ عمل درآيد و گروهى از خواص اصحاب محمد(صلّى الله عليه و آله) كه آنان را در نصيحت كردن به خاطر خدا و پيامبرش و كتاب و دينش مىشناختم،
به طور مكرر و آشكار و نهان نزد من مىآمدند و مرا به گرفتن حقّ خود دعوت مىكردند و جان خود را در يارى من بذل مىنمودند تا بيعتى را كه من بر گردن آنها داشتم ادا كنند و من مىگفتم:
اندكى صبر كنيد شايد خداوند به آسانى و بدون منازعه و بدون ريختن خون،آن را به من برساند.
✍ادامه دارد...
📚الخصال ج ۲، ص ۳۶۴
#سَلُونِیقَبْلَأنْتَفْقِدُونِی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🌹امیر المومنین علیه السلام فرمود:
«حسبی حسب النبیّ صلی الله علیه وآله و دینی دین النبیّ صلی الله علیه وآله و من نال منّی شیئا فإنّما یناله من النبی صلی الله علیه وآله»؛
🌹«هویت من همان هویت پیامبرصلی الله علیه وآله و دین من نیز همان دین اوست.
و کسی که از من چیزی فرا گرفته در حقیقت به طور حتم از پیامبرصلی الله علیه وآله فرا گرفته است. »
📚 تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۵۱۹
#اعترافات_مخالفان
#فضایلدرکتبعامه
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
May 11
عاقبت منکران غدیر
⭕️از دلایل حقانیت امیرالمومنین حضرت علی علیه السّلام و غدیر، نزول عذاب بر "نعمان بن حرث" است که روز غدیر، از خدا خواست اگر آنچه محمّد صلّی اللّه علیه و آله دربارۀ ولایت امیر مؤمنان میگوید حق و از جانب خداست،
سنگی از آسمان بر سرش فرود آید.
همان دم سنگی آمد و او را کشت و این آیه نازل شد: [۱]
(خواهنده ای درخواست عذابی حتمی کرد، عذابی از سوی خدای صاحب والاییها که بر کافران نازل شود و کسی نتواند جلوی آن را بگیرد). [۲]
⭕️ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در مجامعی از صحابه خواست تا کسانی که در روز غدیر خم حاضر بوده و از پیامبرصلی الله علیه وآله حدیث غدیر را شنیدند برخیزند و در بین جمعیّت شهادت و گواهی دهند.
عده ای برخواسته و گواهی دادند ولی برخی نیز بدون هیچ علت خاص از شهادت سرباز زده و بهانههایی آوردند و در نتیجه مبتلا به امراضی شدند که هرگز علاج پذیر نبود،
که از جمله میتوان به این افراد اشاره کرد:
🔻- انس بن مالک: او کسی بود که به جهت کتمان حدیث غدیر به مرض برص مبتلا شد. [۳]
🔻- براء بن عازب: او به جهت کتمان حدیث غدیر کور شد. [۴]
🔻- زید بن ارقم: او نیز به جهت کتمان حدیث غدیر خم کور شد. [۵]
🔻- جریر بن عبداللَّه بجلی: او بعد از کتمان حدیث و نفرین امیرالمؤمنین علیه السلام به جاهلیّت بازگشت. [۶]
⭕️البته این افراد بخش کوچکی از منکران غدیر هستند که با ترفندهای مختلف سعی در کتمان حقیقت داشتهاند...
📚منابع:
۱). مجمع البیان، ج ۵ ص ۳۵۲، المیزان، ج ۲۰ ص ۷۹، آیه ای که آن خواسته را بیان کرده آیه ۳۲ انفال است (اللّهم ان کان هذا هو الحقّ... ).
۲). سورۀ معارج، آیه ۱ تا ۴.
۳). المعارف، ابن قتیبه، ص ۱۹۴ ؛ شرح ابن ابی الحدید، ج ۱، ص ۳۶۲.
۴).احقاق الحق، ج ۶، ص ۵۶۰ ؛ ارجح المطالب، ص ۵۸۰.
۵).شرح ابن ابی الحدید، ج ۱، ص ۳۶۲ ؛ السیرة الحلبیة، ج ۳، ص ۳۳۷.
۶). انساب الاشراف، ج ۲، ص ۱۵۶.
#فقطحیدرامیرالمومنیناست
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
وَ (اِلـهي) اِنْ اَسْلَمَتْني اَناتُكَ لِقآئِدِ الاَْمَلِ وَالْمُني فَمَنِ الْمُقيلُ عَثَراتي مِنْ كَبَواةِ الْهَوي،
و (خدایا)...
اگر مهلتت مرا تسليم آمال و آرزوهاي باطل كند؛ آنگاه چه كسي لغزشهايم را؛
از فروافتادن در هواي نفس
جبران مي كند؟
فرازے از دعاے صبـاح"
"امیـرالمؤمنیـنعلیـهالسّـلام"
#سَیِّدِےإِلَیْکَرَغْبَتِی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
غدیردرکلامامیرغدیر
🌿امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در توصیف عترت پیامبرصلی الله علیه وآله میفرماید:
«فاین تذهبون و انّی تؤفکون و الأعلام قائمة و الآیات واضحة و المنار منصوبة فاین یتاه بکم و کیف تعمهون و بینکم عترة نبیّکم و هم ازمة الحق و اعلام الدین و ألسنة الصدق»؛
🌿«مردم کجا میروید؟
چرا از حقّ منحرف میشوید؟
پرچمهای حقّ بر پاست، و نشانههای آن آشکار است، با این که چراغهای هدایت روشنگر راه اند،
چون گمراهان به کجا میروید؟ چرا سرگردان هستید؟
در حالی که عترت پیامبرصلی الله علیه وآله شما در میان شماست.
آنان زمام داران حقّاند، پیشوایان دین، و زبانهای راستی و راست گویانند».
📚 نهج البلاغه، عبده، ج ۲، ص ۱۹
#ما_نهج_البلاغھ_میخوانیم
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین_علیهالسلام
⭕️۶۱.کاسِرُ النَّواجِمِ
⭕️درهم شکننده شجاعان و نام آوران جنگ.
امام علی علیه السلام، قهرمان قهرمانان، در توصیف شجاعت خود فرموده است:
⭕️«أَنَا وَضَعْتُ فِی الصِّغَرِ بِکَلاکِلِ الْعَرَبِ، وَکَسَرْتُ نَواجِمَ قُرُونِ رَبِیعَةٍ وَمُضَرٍ»
«من در خردسالی، بزرگان عرب را به خاک افکندم، و شجاعان دو قبیله معروف ربیعه و مضر را درهم شکستم».
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲.
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔻قال الامام صادق(علیه السلام):
🔻مَنْ تَوَلَّى غَيْرَ مَوَالِيهِ فَهُوَ كَافِرٌ بِمَا أَنْزَلَ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلِّم.
🔻هرکس از شما، باغیر ازموالیان شیعیان علی بن ابیطالب علیهالسلام دوستی کندپس به آنچه که خداوند تعالی بر نبی خاتم محمدمصطفی صلی الله علیه وآله وسلم نازل فرموده، کافر شده است.
📚بحار الانوار، ج ۲۷، ص ٦۵.
📚بحار الانوار، ج ٧٤، ص ۱۲۵.
📚نهج السعادة، ج ۸، ص ٤۵٦.
📚من لا یحضره الفقیه، ج ٤، ص ٧٤.
#تبری
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
حسین جمّال گوید:
امام صادق (علیه السلام) را
سوار بر شتر از مدینه به مکّه رساندم
و هنگامیکه به غدیر خم رسید،
به من نگاه کرد و فرمود:
«اینجا، جای پای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است،
هنگامیکه دست علی (علیه السلام) را
گرفت و فرمود:
هرکس من مولای اویم،
علی (علیه السلام) مولای اوست؛🌱
و در سمت راست،
خیمه چهار نفر از قریش بود
که نام آنها را برای من ذکر کرد
هنگامیکه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نگاه کردند
که دست علی (علیه السلام) را
تا اندازهای بلند کرده است که سفیدی زیر بغلش نمایان شده است،
گفتند: به چشمان وی نگاه کنید
که چگونه مانند چشمان دیوانه میچرخد.
پس جبرئیل نزد آن حضرت فرود آمد
و فرمود: بخوان
وَ إِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا
لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ
وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛
وَ مَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
و ذِکْرٌ همان علیّبنابیطالب (علیه السلام) است».🌱
عرض کردم:
«خدا را شکر میکنم که این سخن را از زبان شما شنیدم».
فرمود: «اگر تو شتربان نبودی،
این سخنان را به تو نمیگفتم.
به این دلیل که تو شتربان هستی،
اگر از من روایت کنی،
مردم به حرفهای تو اعتماد نمیکنند».
📚تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۸۸
#آیههاےبندگی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
#دفترخاطراتعلوی
خاطرهی برخورد امیرالمؤمنین (علیه السّلام) با اهانت عمرو بن عبدود
🔹هنگامی که امیرالمؤمنین (علیه السّلام) عمروبن عبدود را با ضربه ای سهمگین بر زمین افکند و بر روی سینه اش نشست، یکباره از جا برخاست
و سر عمرو را از تن جدا نکرد؛ در میدان جنگ دوری زد و لحظاتی بعد کار عمرو را تمام کرد.
🔹این رفتار وی سبب گفت وگوی بین اصحاب شد که چرا علی کار عمرو را در همان لحظه ی اوّل تمام نکرد!
پس از بازگشت از میدان نبرد،
پیامبر از وی پرسید:
چرا به سرعت عمرو را نکشتی و مقداری درنگ کردی؟
🔹حضرت پاسخ دادند:
قد شتم امّی و تفل فی وجهی، فخشیت أن أضربه لحظّ نفسی، فترکته حتّی سکن ما بی، ثمّ قتلته فی الله؛
هنگامی که بر سینه ی وی نشستم، به مادرم ناسزا گفت و آب دهان بر رویم افکند.
بدین جهت از کشتن او خودداری کردم تا خشمم فرو نشیند و او را برای رضای حق بکشم، نه انتقام خویشتن.
📚 مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۳۸۱؛ بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۵۱
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
#محاکمه_تاریخ
●۱۳-اگر فرضا یک مسابقه برگزار شود و هرچهار نفر (ابو بکر، عمر، عثمان و علی) سرگذشت خود را بنویسند،
گرایشهای اعقاب و اجداد و اخلاف خود را به اسلام گزارش دهند،
فدا کردن فرزندانشان را در راه خدا بگویند،
آنچه را از پیامبر دربارۀ هریک بیان شده است بیاورند،
نام غزوات و جنگهایی را که در آنها شرکت داشته و جنگیده اند بنویسند، حضورشان را در دشوارترین لحظات خطیر و خطرناک برشمرند،
در این مسابقه امتیازات چه کس بیشتر خواهد شد و برنده چه کس خواهد بود؟
●۱۴-اگر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در سقیفه حضور داشت، آیا دست خود را برای بیعت دراز می کرد ؟
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
و اما تیر خلاص را زد
در حالی که دستهای
یدالله را بالا برده بود؛
باصدای بلند دعا میکرد:
پروردگارا؛
هر کسی #علیعلیهالسلام را رها کرد،
رهایش کن...
| خطبهغدیر
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
🔸بیـــــکران فضائـــــل
@bikaranefazayel
🌷حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله وسلم) می فرمایند:
🌷ای علی اگرکسی خدا را به اندازه نوح عبادت کند و همسنگ کوه احد در راه خـدا طـلا انفــاق کنـد و آن مقـدار عمـر کنـد که هزار بار با پای پیــاده حـج به جـای آورد و سـپـس در میــان صـفا و مـروه مظلومـانه کشــته شــد اگــر ولایت تو را نپــذیرد بوی بهــشت به مــشامش نمــی رسد و داخـل بهشت نمی شود.
📚مناقب خوارزمی ص ۶۸
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
.
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱
از آسمان هایش بپرسید او جواب است.
ادامه:
🔻بسيارى از مردم پس از وفات پيامبر(صلّى الله عليه و آله)به شك افتادند و كسانى كه لياقت نداشتند در آن طمع كردند و هر قومى گفتند:
از ما اميرى باشد و اين طمعها نبود مگر بدان جهت كه غير من كار را به دست گرفته بود
و چون مرگ آن كسى كه در جاى پيامبر قرار گرفته بود فرا رسيد و روزگار او سپرى شد،
كار خلافت را پس از خود به رفيقش واگذار كرد و اين ناراحتى ديگر،همانند ناراحتى قبلى بود و جايگاه آن نسبت به من مانند جايگاه قبلى بود و آن دو نفر چيزى را كه خدا براى من قرار داده بود از من گرفتند،
🔻پس گروهى از اصحاب محمد(صلّى الله عليه و آله)از آنان كه درگذشتهاند و يا اكنون زنده هستند نزد من جمع شدند و به من همان را گفتند كه دربارۀ قبلى گفته بودند و سخن دوم من از سخن نخست تجاوز نكرد(و همان سخن را گفتم)
و اين به سبب شكيبايى و تقرب به خدا و داشتن يقين و به جهت ترس من از فانى شدن گروهى بود كه پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله) آنان را گاهى با ملايمت و گاهى با شدّت و گاهى با بخشش و گاهى با شمشير گرد هم آورده بود
و به جهت گرد آمدن آنها چون در حال آمدن و فرار كردن بودند،
آنان را سير و سيراب مىكرد و لباس و فرش و روانداز مىداد و اين در حالى بود كه خانههاى ما خاندان محمد(صلّى الله عليه و آله)،سقف و در و پيكرى جز شاخههاى خرما و مانند آن نداشت و ما فرش و رواندازى نداشتيم و بيشتر ما در نماز از يك لباس استفاده مىكرديم و همۀ ما شبها و روزها گرسنه مىمانديم،
گاهى از غنائمى كه خدا براى ما قرار داده بود چيزى به ما مىرسيد و ما در آن حالى بوديم كه توصيف كردم
🔻 ولى رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)آن را به صاحبان نعمتها و اموال مىداد تا دلهايشان را جلب كند،
پس من شايستهترم بر اينكه ميان اين امت كه پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)آنها را يك جا جمع نموده،
تفرقه نيندازم و وادار به مشكلاتى نكنم كه خلاصى از آنها نيست،
مگر اينكه برسد و يا مدتش تمام گردد،
چون اگر من خودم را(به امامت) نصب كنم و آنان را به يارى خود بخوانم،آنان دربارۀ من يكى از دو حالت را خواهند داشت:
يا پيروى مىكنند و به جنگ مىپردازند و اگر به جمع نپيوندند كشته مىشوند و يا خوار مىكنند كه با اين خوار كردن و قصور در يارى من و با خوددارى از اطاعت من كافر مىشوند،
🔻و خدا مىداند كه من نسبت به پيامبر مانند هارون از موسى هستم و با مخالفت من و خوددارى از اطاعت من به آنان همان بلائى مىرسد كه به قوم موسى به هنگام مخالفت با هارون رسيد.من جرعه جرعه نوشيدن غصه و كشيدن آه و ملتزم شدن به صبر را انتخاب كردم تا خداوند فتحى برساند و يا آنچنان كه دوست دارد قضاوتى كند كه برخوردارى مرا بيشتر مىكند و به مردمى كه حالشان را گفتم آسانتر باشد
«و امر خدا مقدر و حتمى است.»
🔻اى برادر يهودى،اگر در اين حالت خوددارى نمىكردم و حق خود را طلب مىنمودم،شايستهتر از كسى بودم كه آن را طلب كرد؛
چون در گذشتگان از اصحاب پيامبر(صلّى الله عليه و آله)و آنها كه اكنون در حضور تو هستند مىدانستند كه من از نظر تعداد، بيشتر و از نظر قبيله،گرامىتر و از نظر نيرو،كارآمدتر و مطيعتر و از نظر دليل، واضحتر و از نظر فضائل و مناقب دينى،بيشتر بودم
و اين همه به خاطر سوابق و نزديكى من به پيامبر و وارث بودن من است،
علاوه بر اينكه من به سبب وصيت پيامبر(صلّى الله عليه و آله)كه بندگان را خروج از آن جايز نيست و بيعتى كه پيشتر بر گردن آنان بود،شايستهتر بودم.
🔻پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله) از دنيا رفت در حالى كه ولايت امت در دست او و در خاندان او بود نه در دست آنان كه به آن دست يازيدند و نه در خانههايشان.
و اهل بيت پيامبر(صلّى الله عليه و آله)كه خداوند پليدى را از آنان برداشته و آنان را پاك و پاكيزه كرده است،پس از پيامبر از هر نظر شايستهترين افراد به اين كار بودند.
سپس رو به اصحاب خود كرد و فرمود:آيا چنين نبود؟
گفتند:آرى يا اميرالمؤمنين.
✍ادامه دارد...
📚الخصال ج ۲، ص ۳۶۴
#سَلُونِیقَبْلَأنْتَفْقِدُونِی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel