و اما تیر خلاص را زد
در حالی که دستهای
یدالله را بالا برده بود؛
باصدای بلند دعا میکرد:
پروردگارا؛
هر کسی #علیعلیهالسلام را رها کرد،
رهایش کن...
| خطبهغدیر
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
🔸بیـــــکران فضائـــــل
@bikaranefazayel
🌷حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله وسلم) می فرمایند:
🌷ای علی اگرکسی خدا را به اندازه نوح عبادت کند و همسنگ کوه احد در راه خـدا طـلا انفــاق کنـد و آن مقـدار عمـر کنـد که هزار بار با پای پیــاده حـج به جـای آورد و سـپـس در میــان صـفا و مـروه مظلومـانه کشــته شــد اگــر ولایت تو را نپــذیرد بوی بهــشت به مــشامش نمــی رسد و داخـل بهشت نمی شود.
📚مناقب خوارزمی ص ۶۸
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸 بیکران فضائل
. او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱 از آسمان هایش بپرسید او جواب است. ادامه: 🔻ولى پس از آنكه پيام
.
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱
از آسمان هایش بپرسید او جواب است.
ادامه:
🔻بسيارى از مردم پس از وفات پيامبر(صلّى الله عليه و آله)به شك افتادند و كسانى كه لياقت نداشتند در آن طمع كردند و هر قومى گفتند:
از ما اميرى باشد و اين طمعها نبود مگر بدان جهت كه غير من كار را به دست گرفته بود
و چون مرگ آن كسى كه در جاى پيامبر قرار گرفته بود فرا رسيد و روزگار او سپرى شد،
كار خلافت را پس از خود به رفيقش واگذار كرد و اين ناراحتى ديگر،همانند ناراحتى قبلى بود و جايگاه آن نسبت به من مانند جايگاه قبلى بود و آن دو نفر چيزى را كه خدا براى من قرار داده بود از من گرفتند،
🔻پس گروهى از اصحاب محمد(صلّى الله عليه و آله)از آنان كه درگذشتهاند و يا اكنون زنده هستند نزد من جمع شدند و به من همان را گفتند كه دربارۀ قبلى گفته بودند و سخن دوم من از سخن نخست تجاوز نكرد(و همان سخن را گفتم)
و اين به سبب شكيبايى و تقرب به خدا و داشتن يقين و به جهت ترس من از فانى شدن گروهى بود كه پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله) آنان را گاهى با ملايمت و گاهى با شدّت و گاهى با بخشش و گاهى با شمشير گرد هم آورده بود
و به جهت گرد آمدن آنها چون در حال آمدن و فرار كردن بودند،
آنان را سير و سيراب مىكرد و لباس و فرش و روانداز مىداد و اين در حالى بود كه خانههاى ما خاندان محمد(صلّى الله عليه و آله)،سقف و در و پيكرى جز شاخههاى خرما و مانند آن نداشت و ما فرش و رواندازى نداشتيم و بيشتر ما در نماز از يك لباس استفاده مىكرديم و همۀ ما شبها و روزها گرسنه مىمانديم،
گاهى از غنائمى كه خدا براى ما قرار داده بود چيزى به ما مىرسيد و ما در آن حالى بوديم كه توصيف كردم
🔻 ولى رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)آن را به صاحبان نعمتها و اموال مىداد تا دلهايشان را جلب كند،
پس من شايستهترم بر اينكه ميان اين امت كه پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)آنها را يك جا جمع نموده،
تفرقه نيندازم و وادار به مشكلاتى نكنم كه خلاصى از آنها نيست،
مگر اينكه برسد و يا مدتش تمام گردد،
چون اگر من خودم را(به امامت) نصب كنم و آنان را به يارى خود بخوانم،آنان دربارۀ من يكى از دو حالت را خواهند داشت:
يا پيروى مىكنند و به جنگ مىپردازند و اگر به جمع نپيوندند كشته مىشوند و يا خوار مىكنند كه با اين خوار كردن و قصور در يارى من و با خوددارى از اطاعت من كافر مىشوند،
🔻و خدا مىداند كه من نسبت به پيامبر مانند هارون از موسى هستم و با مخالفت من و خوددارى از اطاعت من به آنان همان بلائى مىرسد كه به قوم موسى به هنگام مخالفت با هارون رسيد.من جرعه جرعه نوشيدن غصه و كشيدن آه و ملتزم شدن به صبر را انتخاب كردم تا خداوند فتحى برساند و يا آنچنان كه دوست دارد قضاوتى كند كه برخوردارى مرا بيشتر مىكند و به مردمى كه حالشان را گفتم آسانتر باشد
«و امر خدا مقدر و حتمى است.»
🔻اى برادر يهودى،اگر در اين حالت خوددارى نمىكردم و حق خود را طلب مىنمودم،شايستهتر از كسى بودم كه آن را طلب كرد؛
چون در گذشتگان از اصحاب پيامبر(صلّى الله عليه و آله)و آنها كه اكنون در حضور تو هستند مىدانستند كه من از نظر تعداد، بيشتر و از نظر قبيله،گرامىتر و از نظر نيرو،كارآمدتر و مطيعتر و از نظر دليل، واضحتر و از نظر فضائل و مناقب دينى،بيشتر بودم
و اين همه به خاطر سوابق و نزديكى من به پيامبر و وارث بودن من است،
علاوه بر اينكه من به سبب وصيت پيامبر(صلّى الله عليه و آله)كه بندگان را خروج از آن جايز نيست و بيعتى كه پيشتر بر گردن آنان بود،شايستهتر بودم.
🔻پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله) از دنيا رفت در حالى كه ولايت امت در دست او و در خاندان او بود نه در دست آنان كه به آن دست يازيدند و نه در خانههايشان.
و اهل بيت پيامبر(صلّى الله عليه و آله)كه خداوند پليدى را از آنان برداشته و آنان را پاك و پاكيزه كرده است،پس از پيامبر از هر نظر شايستهترين افراد به اين كار بودند.
سپس رو به اصحاب خود كرد و فرمود:آيا چنين نبود؟
گفتند:آرى يا اميرالمؤمنين.
✍ادامه دارد...
📚الخصال ج ۲، ص ۳۶۴
#سَلُونِیقَبْلَأنْتَفْقِدُونِی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
السَّلامُ عَلَيْكَ
أَيُّهَا الْإِمامُ الصَّالِحُ🌱
أَيُّهَا الْإِمامُ السَّيِّدُ الرَّشِيدُ،
فرازےاززیارتنامه
امامکاظمعلیهالسّلام
میلادامامموسیکاظمعلیهالسلاممبارکباد
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
وَاِنْ خَذَلَني نَصْرُكَ عِنْدَ مُحارَبَةِ النَّفْسِ وَالشَّيْطانِ فَقَدْ وَكَلَني خِذْلانُكَ اِلي حَيْثُ النَّصَبِ وَالْحِرْمانِ،
خدایا ...
و اگر به هنگام جنگ با نفس و شيطان
ياريت مرا واگذارد
اين ياري نكردنت
مرا در آغوش رنج و محروميت اندازد.
فرازے از دعاے صبـاح"
"امیـرالمؤمنیـنعلیـهالسّـلام"
#سَیِّدِےإِلَیْکَرَغْبَتِی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
از أميرالمؤمنين عليه السّلام
معناى اين آيه شريفه را
سؤال كردند كه مى فرمايد:
«يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها»
( نحل: ۸۳)
«نعمت خداوند را مى شناسند
و سپس آن را انكار مى كنند».
حضرت فرمودند:
هنگامى كه آيه مباركه
«انما وليكم اللَّه... » نازل شد
عده اى از اصحاب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله
در مسجد مدينه جمع شدند.
بعضى به بعض ديگر گفتند:
در باره اين آيه چه مى گوئيد؟
بعضى گفتند: اگر منكر اين آيه بشويم
ساير آيات را هم بايد منكر شويم
و اگر ايمان به اين آيه بياوريم و قبول كنيم
براى ما ذلّت است
زيرا على بن ابى طالب عليه السّلام
بر ما مسلّط مى شود.
عده اى از منافقين گفتند:
ما مى دانيم كه محمّد در آنچه مى گويد
صادق است.
او را به ظاهر دوست داريم،
ولى از على در آنچه امر مى كند
اطاعت نمى كنيم.
حضرت فرمودند:
در اين هنگام اين آيه نازل شد:
«يعرفون نعمة اللَّه ثم ينكرونها... »،
يعنى: ولايت على بن ابى طالب عليه السّلام
را مى شناسند
و حال اينكه اكثر آنها كه آن را مى شناسند
نسبت به ولايت آن حضرت كافرند.
📚تفسير برهان، ج ۱، ص ۴۷۹
#آیههاےبندگی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸 بیکران فضائل
●۳۶-از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)بدرستى شنيدم كه ميفرمود: اى على واى بر كشنده تو كه بدبختتر از
●۳۹-براستى از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)شنيدم كه ميفرمود:
هر كس گمان برد مرا دوست داشته و على(عليه السّلام) را دشمن دارد دروغ گفته
دوستى من و دوستى او جمع نشود مگر در دل مؤمن
بدرستى كه خداى عزوجل اى على اهل دوستى من و ترا در نخست مقام پيشروان بهشت قرار داده
و دشمنان من و ترا در زمرۀ گمراهان از امت بسوى آتش دوزخ.
●۴۰-به راستى رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)مرا در يكى از جنگها به سر چاهى فرستاد آن چاه آب نداشت برگشتم و بخ آن حضرت گزارش دادم،
فرمود گل دارد؟
عرض كردم آرى
فرمود از گل آن بياور
مقدارى گل از آن آوردم در آن كلامى فرمود
و فرمود آن را در ميان چاه انداز؛
من آن را در چاه انداختم ناگاه آب آن جوشيد تا اطراف چاه پر شد،
خدمت آن حضرت آمدم و او را آگاه كردم
به من فرمود:
اى على موفق شدى به بركت تو اين آب جوشيد،
اين منقبت در ميان اصحاب پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)مخصوص من است.
✍ادامه دارد.....
📚الخصال، ج۲، ص۵۷۲
#فقطحیدرامیرالمومنیناست
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸 بیکران فضائل
. ➖(تكميل و تتميم) حديث ثقلين همان گونه كه بر امامت دوازده امام از اهل بيت (علیه السلام) و امامت بل
.
➖ل-دلالت حديث بر عصمت امامان اهل بيت:
حديث ثقلين بر عصمت اهل بيت (علیه السلام) دلالت دارد، زيرا:
●اوّل: پيامبر در اين حديث به مسلمانان دستور داده است از اهل بيت پيروى كنند و دور است كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) به پيروى از خطاكاران ومخالفان با كتاب و سنت دستور دهد.
●دوم: پيامبر (صلی الله علیه و آله)، اهل بيت را با كتاب خدا قرين ساخته به پيروى از هر دو با هم دستور داده است،
پس همان گونه كه قرآن از هر گونه باطلى بدور است اهل بيت نيز چنين هستند.
●سوّم: پيامبر (صلی الله علیه و آله)، چنگ در زدن به اهل بيت را همچون چنگ زدن به قرآن مانع از گمراهى دانسته و كسى كه گمراهى بر خود او روا باشد نخواهد توانست مانع از آن گردد...
●چهارم: پيامبر (صلی الله علیه و آله) به جدايى ناپذيرى ميان قرآن و عترت تصريح كرده است و اين بدان مفهوم مى باشد كه ايشان هيچ گاه با قرآن به مخالفت برنخواهند خاست.
● پنجم: پيامبر (صلی الله علیه و آله)، در برخى طرق چنين تصريح دارد:
«على (علیه السلام) با قرآن است و قرآن با على (علیه السلام) و اين دو از يك ديگر جدا نگردند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند»،
و اين تخصيص پس از تعميم است...
●ششم: پيامبر (صلی الله علیه و آله)، براى على (علیه السلام) دعا كرده است، چنان كه در برخى روايات آمده است:
«خدايا! حق را هر كجا كه على (علیه السلام) است قرار ده. »
●هفتم: پيامبر (صلی الله علیه و آله)، چنان كه در برخى احاديث آمده فرموده است:
«يارى رسانندۀ به آن دو به من يارى رسانده است و هر كه از يارى رساندن به آن دو دريغ ورزد از يارى رساندن به من دريغ ورزيده است، دوست آن دو دوست من و دشمن آن دو دشمن من است»،
و آن هر دو را در عصمت همچون خويش دانسته است.
●هشتم: پيامبر (صلی الله علیه و آله)، در برخى روايات در حقّ اهل بيت فرموده است: «آنها هرگز شما را از دروازۀ هدايت خارج نمى كنند و هيچ گاه شما را به دروازۀ گمراهى واردتان نمى سازند. »
●نهم: پيامبر (صلی الله علیه و آله)، در برخى از احاديث ثقلين صراحتا، عصمت اهل بيت را تبيين فرموده است،
و عصمت همان گونه كه در جاى خود اثبات شده است مستلزم امامت مى باشد.
بعضى از علماى بزرگ اهل سنّت، به مقتضاى قرآن و سنت و به ويژه حديث ثقلين به عصمت اهل البيت (علیه السلام) اعتقاد يافته اند.
#ثقلین
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔻از زید بن ارقم نقل شده که گفت: «نشد علیّ الناس: أَنشُد اللَّه رجلاً سمع النبیّ صلی الله علیه وآله یقول: من کنت مولاه فعلیّ مولاه، اللّهم وال من والاه وعاد من عاداه. فقام اثنا عشر بدریاً فشهدوا بذلک، و کنت فیمن کتم فذهب بصری»؛
🔻«علی علیه السلام مردم را سوگند داد و فرمود: سوگند میدهم کسی را که از پیامبرصلی الله علیه وآله شنیده که میفرمود:
هر کس که من مولای اویم پس علی هم مولای اوست،
بار خدایا! دوست بدار هر کسی را که ولایت او را پذیرفته
و دشمن بدار هر کسی را که با او دشمنی کرده است، [برخیزد و گواهی دهد].
🔻در آن هنگام دوازده نفر که همگی بدری بوده و در جنگ بدر با پیامبرصلی الله علیه وآله حاضر بودند برخاسته و همگی به حدیث غدیر گواهی دادند.
و من از جمله کسانی بودم که آن را کتمان کردم و لذا چشمانم نابینا شد. »
📚مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۰۶
📚المعجم الکبیر، ج ۵، ص ۵۱۰، ح ۴۹۹۶
#اعترافات_مخالفان
#فضایلدرکتبعامه
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
● اثرِحبّامیرالمؤمنین (علیهالسلام)
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
#حاجآقاکاشانی
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸امام كاظم عليه السلام:
ظاهر مولا امام علي علیه السلام بشري است،
و باطنشان لاهوتي است،و
ايشان در مقام رب العالمين هستند.
📚تفسير البرهان؛ ج٤، ص ١٩٢
میلاد باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر
علیه السلام مبارکباد
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔻ابو على همدانى گويد: عبد الرّحمن بن ابى ليلى حضور امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب(عليه السّلام)برخاست و گفت:اى امير مؤمنان از شما پرسش مىكنم تا چيزى از شما فرا گيرم،و البتّه منتظر بوديم كه چيزى در بارۀ كار خودت بفرمائى امّا چيزى نفرمودى.آيا از كار خويش بما خبر نمىدهى كه آيا(اين سكوت شما)بجهت سفارشى است از جانب رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)يا بنظر خودتان چنين رسيده است؟همانا ما در بارۀ شما گفتار فراوانى گفتهايم،و مطمئنترين آنها همان است كه از زبان خودتان بشنويم و از شما بپذيريم.
⭕ما مىگفتيم:اگر حكومت پس از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)بدست شما مىرسيد احدى با شما به نزاع نمىپرداخت،بخدا سوگند اگر از من بپرسند نمىدانم چه بگويم؟آيا چنين پندار برم كه اين قوم نسبت بآنچه كه در آنند از شما شايستهترند؟اگر چنين گويم پس به چه جهت رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)در بازگشت از حجّة الوداع شما را نصب نمود و فرمود: «اى مردم هر كه من مولاى اويم پس على مولاى اوست».و اگر شما از آنان نسبت بدان چه كه در آنند شايستهترى پس براى چه ولايت آنها را بپذيريم؟
⭕امير المؤمنين(عليه السّلام)فرمود:اى عبد الرّحمن همانا خداى متعال پيامبر خود (صلّى الله عليه و آله)را به نزد خود برد و من در آن روز نسبت بمردم از شايستگى خود باين لباسم شايستهتر بودم،و همانا از جانب پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)بمن سفارشى شده بود كه بغير از ملايمت طريقى اختيار نكنم، و از نزاع و قتال تا وقت مقرر موعود درگذرم بخاطر اطاعت از خدا.و همانا نخستين چيزى كه پس از آن حضرت(يا پس از غصب خلافت)از حقّمان كاسته و ضايع شد ابطال حقّ ما در خمس بود،و پس چون كار ما سست گشت چوپانى چند از قريش در ما طمع ورزيدند.و همانا مرا حقّى بر مردم است كه اگر بدون درخواست و درگيرى بمن بازگردانند مىپذيرم و بانجامش برخيزم و آن تا مدّت معلومى ادامه خواهد يافت
⭕من بسان مردى هستم كه از مردم در مدّت معيّنى طلبى دارد،اگر مردم در پرداخت مال او تسريع كنند آن را بگيرد و سپاسشان گويد؛و اگر به تأخير اندازند بالأخره آن را مىستاند بدون اينكه ديگر مورد سپاس قرار گيرند،و مانند مردى باشم كه راه سهولت و نرمى را پيش گيرد امّا در نظر مردم بسان حيوان چموشى جلوه مىكند. جز اين نيست كه هميشه حقّ از اين راه شناخته مىشود كه طرفداران اندكى از مردم دارد،پس هر گاه سكوت كردم از من صرف نظر كنيد،كه اگر مطلبى پيش آيد كه نيازمند پاسخ باشيد شما را هدايت خواهم كرد،پس تا آنگاه كه من دست مىدارم شما نيز دست از من بداريد.
⭕عبد الرّحمن گفت:اى امير مؤمنان بجان خودت سوگند كه شما همان طور كه پيشينيان گفتهاند: «بجانت سوگند كه هر كس را خواب بود بيدار نمودى،و بگوش هر كس كه گوشى شنوا داشت رسانيدى».
📚کشف الغمة، ج ۱، ص ۳۷۷
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
🔸بیـــــکران فضائـــــل
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
امیرالمومنین علیه السلام در معراج
🔸در مناقب ابن مغازلى است كه انس روایت کرده است که پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود :
آن شب كه مرا به معراج بردند در آنجا فرشته ای ديدم نشسته بر منبر كه از نور است و فرشتگان بسيار بر وى ناظرند پس گفتم: يا جبرئيل اين چه ملك است؟
🔸جبرئيل گفت: نزديک به او شده و بر او سلام كنید
من نزديك رفتم و بر او سلام كردم ديدم كه برادر و ابن عم من على بن ابى طالب (عليه السّلام) است،
گفتم: يا جبرئيل على بر من سبقت كرده است بر آسمان چهارم؟
🔸جبرئيل گفت :
يا محمد ، علی علیه السلام سبقت نگرفته و ليكن ملائكه ملاء اعلى به واسطه شدت محبتى كه به أمير المؤمنين دارند از حق تعالى التماس نمودند كه ميخواهم او را ببينيم
🔸 حق سبحانه و تعالى اين ملك را خلق كرد از نوری به شکل و صورت على كه ملائكه زيارت مي كنند او را در هر #شبجمعه و روز جمعه هفتاد هزار بار، و تسبيح و تقديس حق جل و علا مينمايند،
و ثواب آن را بر محبان و دوستان على (عليه السّلام) هدیه می کنند .
📚کشف الغمه ، ج۱ ، ص۱۳۹
#فقطبہعشقعلیعلیہالسلام
🔸بیـــــکران فضائـــــل
❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel