eitaa logo
بیم موج
1.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
90 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اولین اظهارات خواهر علی کریمی درباره سوء‌استفاده ۷۷۰ میلیاردی برادرش از او 🔺لیلا کریمی: اولین بار برای خرید تیم سپیدرود، از من خواست به بانک بروم و دسته‌چک بگیرم. برادرم بود و به او علاقه داشتم برای همین پذیرفتم ولی او از اول می‌دانست می‌خواهد چه کار کند وگرنه می‌توانست دسته‌چک خودش را استفاده کند. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰برائت دیرهنگام ✍️مهدی سعیدی 📝آنها در کنار کسانی قرار گرفتند که مدت‌هاست شعار «اصولگرا، اصلاح‌طلب دیگه تمام ماجرا» سر دادند و به آرمان‌های حضرت امام(ره) و همه باورهای این انقلاب و ملت توهین کردند! اما اصلاح‌طلبان در خوشبینانه‌ترین حالت «سکوت» کردند و در واقعی‌ترین حالت همسویی با آنان برای بزرگنمایی ماجرا تلاش کردند و اجاره دادند تا دروغ‌های رسانه‌ای جنگ شناختی دشمن بر ذهن‌ها بنشیند و افکار عمومی ناآگاه را متأثر کند! این در حالی بود که اگر این جریان حاضر می‌شد مرزهای هویتی خود را با ضدانقلاب پررنگ کند، باید در جنگ شناختی آغاز شده سهمی را بر عهده می‌گرفت و در برابر دروغ‌های تزریق شده، تبیین و روشنگری می‌کرد و مشت دروغ‌گویان و مافیای اغوا و فریب را باز می‌کرد! 🔗متن کامل را بخوانید 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 عرصه هنر خالی نیست روزنامه سازندگی صفحه اول یکی از شماره‌های اخیر خود را به تصاویر چند تن از بازیگران زن سینمای ایران اختصاص داده و با انتخاب تیتر «کناره‌گیری در اوج»، مدعی شده که «محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای برخی از بازیگران سینما باعث شده تا آنها از بازی در تولیدات جدید انصراف دهند.» این جریان سیاسی که با بازی در زمین دشمن در ایجاد بلوای پاییزی سال 1401 نقش‌آفرین بوده و با تهییج افکار عمومی و انتشار دروغ‌های رسانه‌ای بر آتش اغتشاشات افزوده است، امروز به حمایت از ورشکستگان هنری‌ای پرداخته که آنان نیز آتش‌بیاران این معرکه بوده و نقش لیدری را در گسترش اباحی‌گری در این ماه‌ها بر عهده داشته‌اند! این روزنامه تلاش دارد تا اینگونه القا کند که سیاست‌های تنگ‌نظرانه نظام موجب تعطیلی عرصه هنر شده است و با قهر این افراد، دیگر کار سینما تعطیل خواهد شد! این ادعا در حالی است که بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران با این جریان محدود ساختارشکن همراهی نکرده و حساب خود را جدا کرده و همچنان در حال فعالیت هنری هستند و در ماه‌های اخیر در رسانه ملی بارها حاضر شده و علی‌رغم آنکه ممکن است انتقاداتی به برخی مشکلات کشور داشته باشند؛ اما حاضر نشده‌اند تا همسو با بیگانگان در مسیر القای یأس و ناامیدی به مردمان این سرزمین گام بردارند و کار هنر را به تعطیلی بکشانند. بدون شک عرصه فرهنگ و هنر برای همه آنان که دل در گرو ارزش‌های این ملت و این سرزمین دارند باز است و نباید عملکرد چند خودشیفته خودفروخته را به حساب هنرمندان مردمی این سرزمین نوشت! 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 شریعتی مخالف روحانیت نبود! بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود! 🔹 شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، 🔹او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود 🔹اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. 🔹مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. 🔹او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. 🔹البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود 🔹و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. در گفتگو با مجله سروش خرداد 1360 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 هدیه‌ به دکتر شریعتی ❗ حدود ۵ سال پس از قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۸ (۱۶ ذی‌حجه ۱۳۸۹ هجری قمری) کتاب «مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان» که ترجمه ایشان است را به دکتر شریعتی هدیه دادند. @bimemoj
🔰 منادی اسلام زندگی ساز 🔻شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، 🔻از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. 🔹شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. 🔻قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. 🔻شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود ا در گفتگو با مجله سروش / خرداد 1360 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 فردای 29 خرداد 🔹در سال 1388 بود که بازندگان انتخابات سال 1384 با همه توان به میدان آمده بودند که جبران مافات کنند و اجازه ندهند که رئیس‌جمهور منتخب مردم که مورد علاقه آنان نبود! بار دیگر بر صندلی قدرت تکیه زند! در این مسیر همه تمهیدات لازم برای تحقق این پروژه را فراهم کرده بودند تا اگر نتوانستند با رأی هواداران، رقیب سرسخت خود را شکست دهند، با به کارگیری نسخه‌های کودتای رنگین، از رأی اقلی خود اکثریت بسازند! با اعلام تدریجی نتایج انتخابات و مشخص شدن ناکامی و شکست این جریان بود که فرمان آشوب و اردوکشی خیابانی صادر گردید و با طرح ادعای تقلب، خواستار ابطال انتخابات شدند! 🔸هفته پایانی روزهای غبارآلودی بود که بخشی از جامعه توان تشخیص حق و باطل را نیافت! در این میان همه منتظر بودند که حکیم انقلاب اسلامی راهگشای آنان باشد! حکیم در نماز جمعه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت؛ ابتدا از حماسه بزرگ ملت ایران تقدیر کرد!؛ «مردم‌سالاری دینی» را «راه سوم» خواند که همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان را به وجد آورده و دشمنان را خشمگین و پرکینه نموده است؛ به نامزدهای حاضر در انتخابات اشاره کرده و همه را عناصر نظام خواندند که در رقابتی درون‌گروهی به مسابقه آمده بودند و رقابت میان آنها ارتباطی به فرصت‌طلبان و دشمنان این ملت ندارد! و تا دقایق پایانی با نگاهی پدرانه تلاش کرد تا دست همه بازیگران را گرفته و آنان را در چارچوب نظام و انقلاب تعریف کرده و مانع از واگرایی آنان شوند! 🔹اما حکم حکیمانه که پایانی بر مناقشات بود آنجایی بود که فرمودند: «بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب‌های قانونی شكسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده‏اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد كرد. اگر واقعاً شبهه‏ای هست، از راه‏های قانونی پیگیری بشود.» 🔸فردای 29 خرداد دیگر غبار فروکاسته و حق آشکار شده بود و مردم تکلیف خود را دانسته بودند! اما فتنه‌گران که تاب شنیدن کلام حکیم را نداشتند، مسیر دیگری غیر از مسیر ملت را برگزیدند! آنان در برابر سخنان فصل‌الخطاب تمکین نکردند!، اقدامات غیرقانونی‌شان را ادامه دادند، بر طبل خشونت کوبیده و 30 خرداد را به روز آشوب علیه جمهوری اسلامی بدل کردند! مسجد را به آتش کشیدند، قرآن سوزاندند، چند کشته بر جای گذاشتند، به اموال عمومی خسارات وارد کردند و چهره از نفاق خود انداختند! ✍🏻مهدی سعیدی 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 مروری بر حوادث خونین ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ و ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ 🔹با کلید خوردن سناریوی کودتای مخملین با طرح ادعای "تقلب" به عنوان رمز آشوب، احزاب و گروه‌هایی که منافع خود را در تداوم حرکت موسوی می‌دانست نیز به صحنه آمدند تا ضمن ایفای نقشی که به آن‌ها سپرده شده بود، تمام قد به حمایت از موسوی بپردازند. ‼️ادامه مطلب را در اینجا بخوانید: https://basirat.ir/fa/news/348019/ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 چه خبر است ؟ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 عصبانت خودفروختگان از برخورد پلیس آلبانی با منافقین 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 آيا مصطفي چمران متعلق به نهضت آزادي است؟ ✅ بخش اول 📭 اشاره: يكي از شبهاتي كه اعضاي گروهك غيرقانوني نهضت آزادي در سالهاي اخير تلاش كردند تا در ذهن جوانان نسل سوم انقلاب جا بيندازند اين مساله است كه مبارز و مجاهد شهيد دكتر مصطفي چمران، از اعضاي فعال نهضت آزادي بوده و در حالي به شهادت رسيد كه همچنان به آرمانهاي آن متعهد بود. نهضت آزادي كه از خالي بودن سوابق انقلابي رنج مي‌برد، با اين اقدام تلاش دارد تا براي خود پيشينه پرافتخاري ساخته و آبرويي كسب نمايند. در حالي كه واقعيتهاي تاريخي حكايت ديگري دارد ... ♨ نهضت آزادي از جمله گروههاي سياسي بود كه در فضاي نسبتا باز سياسي در آغاز دهه 40 فعاليت مستقل سياسي خود را آغاز و اعلام موجوديت نمود. اعضاي فعال نهضت پيش از آن در ذيل جبهه ملي ايران فعاليت مي‌كردند و در ماجراي نهضت نفت نيز در دهه 20 و 30 فعال بودند. حضور مهندس بازرگان و دكتر يدالله سحابي در راس اين تشكل موجب شد تا نهضت آزادي بتواند در دوران فترت گروههاي سياسي - اسلامي فعال، از ميان دانشجويان مذهبي دانشگاهها و آنها كه بازرگان و سحابي را مي شناختند، عضوگيري كند كه از جمله آنها مي‌توان به شهيد بزرگوار مصطفي چمران اشاره نمود. 🚩 آشنايي مصطفي با مهندس چمران به زماني پيش از اعلام موجوديت رسمي نهضت و در دهه 30 بر مي‌گردد، آنگاه كه چمران به عنوان دانشجويي جوان در سال 1332به دانشكده فني دانشگاه تهران قدم گذاشت. بازرگان در آن سالها در دانشكده فني كرسي تدريس داشت و طبيعتا چمران نيز مدتي در محضر استاد مطالبي پيرامون "ترموديناميك" آموخت. چمران كه آشنايي با مسايل مذهبي و سياسي را از 15 سالگي با شركت در درس تفسير قرآن مرحوم آيت‏الله طالقاني، در مسجد هدايت، آغاز كرده بود، از اولين اعضاء انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران بود كه به تدريج با مهندس بازرگان ارتباط برقرار نمود. ❗ مهندس بازرگان درباره چمران مي‌گويد: «يکي از دانش جويان ممتاز دانشکده مصطفي چمران بود. استعداد کم نظيري داشت. در دروس تئوري و عملي بسيار قوي بود. خط زيبايي داشت، نقاشي او هم خوب بود، جزوه اش رابراي نمونه به بچه ها نشان مي دادم. با عاطفه، صميمي، عارف مسلک، متدين و دوست داشتني بود. يک بار نمره امتحانش را 22 داده بودم! آن قدر کارش عالي بود که ديدم طلبکار است. گفتم اين دو نمره طلبت را در امتحانات آخر سال حساب مي کنم، اما اين کار هرگز صورت نگرفت، زيرا هميشه در نمره گرفتن، او طلبکار بود و من بدهکار ماندم« ❗ اما اين ارتباط چندان دوام نيافت و مصطفي جوان خيلي زود عزم سفر كرد (سال 1337) و به عنوان شاگرد اول با استفاده از بورس تحصيلي شاگردان ممتاز به امريکا اعزام شد تا پس از تحقيقات‏ علمي در جمع معروف‏ترين دانشمندان جهان در دانشگاه کاليفرنيا و معتبرترين دانشگاه امريکا - برکلي- با ممتازترين درجه علمي در رشته دکتراي الکترونيک و فيزيک پلاسما فارغ التحصيل گردد. ❗ با اعلام موجوديت نهضت آزادي در سال 1340، چمران در ايران نبود كه بتواند به عضويت آن درآيد و سند و مدركي نيز مبني بر عضويت رسمي وي در نهضت آزادي در اين ايام وجود ندارد (حداقل نگارنده نديده است!) و همين جدايي و فاصله چند ساله بود كه زمينه واگرايي چمران از نهضت آزادي و شكل گيري "چمراني جديد" با هويتي متفاوت از تعلقات پيشين را در وي فراهم آورد. ظهور و بروز اين خط مشي متفاوت را مي‌توان در انتخاب مشي مبارزاتي متفاوت و متعارض چمران و سران نهضت آزادي بعد از 15 خرداد 1342 مشاهده نمود. ❗ پس از سركوب قيام ملت، در ميان عده اي از مبارزين خارج و داخل کشور اين فکر به وجود آمد که رژيم پهلوي اصلاح پذير نبوده و تنها راه براي مقابله مبارزه مسلحانه است. بدين منظور بود كه شهيد چمران و بعضي از همفکران وي براي فراگيري فنون جنگ هاي پارتيزاني و آماده سازي براي نبرد مسلحانه و رويارويي با رژيم پهلوي به مصر رهسپار شدند و مدت دو سال سخت ترين دوره هاي چريکي و جنگ هاي پارتيزاني را مخفيانه فرا گرفتند. اما سران نهضت آزادي نه تنها به براندازي رژيم پهلوي اعتقادي نداشتند، بلكه بعد از 15 خرداد 42 فعاليت سياسي را رها كرده و به فعاليتهاي فرهنگي و امور خيريه مشغول شدند! ❗ در اواخر سال 1349 و آغاز دهه 50 مصطفي چمران تمام مقامات و افتخارات و فرصتهاي عالي شغلي و زندگي مرفه در آمريكا را رها كرده و بنا به دعوت امام موسي صدر و به منظور ايجاد پايگاه مبارزاتي جديد(گروه امل)، راهي لبنان شد. (وي پيش از اين نيز دو – سه سالي در مصر دوره آموزشهاي نظامي و مبارزات چريكي و پارتيزاني ديده بود) وي تا پيروزي انقلاب اسلامي و ماجراي ربوده شدن امام موسي صدر هرگز به ايران باز نگشت و قريب به 20 سال از ايران و نهضت آزادي دور شده بود... 📍 ادامه دارد ... @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 آيا مصطفي چمران متعلق به نهضت آزادي است؟ ✅ بخش دوم 🚩 بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بود كه چمران به شوق ديدار حضرت امام(ره)(نه به قصد تجديد ديدار با مهندس بازرگان و اعضاي نهضت آزادي!) به طور موقت به ايران آمد، ولي بعد از ديدار با حضرت امام چنان شيفته ايشان شد كه همه تشكيلات و برنامه هايش در لبنان را رها كرده و براي هميشه در ايران اسلامي ماندگار شد. خانم غاده چمران(همسر شهيد) در اين باره مي‌گويد: «وقتي که مصطفي به ايران رفت نامه فرستاد که امام از من خواسته بمانم و من هم مي‌مانم!» اين عبارات به وضوح نشان مي‌دهد که شايد تنها عاملي که باعث ماندن شهيد چمران در ايران شده بود، درخواست امام از وي بود، نه مناسبات حزبي و رفاقتهاي سازماني! 🚩 بازگشت چهره شهيري چون دكتر مصطفي چمران كه حال در دوران ميانسالي، هم از تجربه بالاي مبارزاتي برخوردار بود و هم از لحاظ علمي در عاليترين سطوح قرار داشت، كافي بود كه سران دولت موقت را تحريك كند تا وي را براي همكاري دعوت نمايند. سابقه ديرين آشنايي چمران و مهندس بازرگان و دوستي چندين ساله چمران و دكتر يزدي در آمريكا نيز زمينه را هموار ساخت تا چمران با سمت معاونت نخست وزير در امور انقلاب به ظاهر به اعضاي نهضت آزادي در كابينه دولت موقت مهندس بازرگان نزديك شود. 🚩 نكته اساسي در اين ميان آن است كه ما در اين ايام كمترين همگرايي سياسي بين چمران و جريان نهضت آزادي را نمي‌بينيم و بلعكس چمران بيشترين ارتباط و همراهي را با حضرت امام(ره) و ياران و همراه ايشان دارند كه نمونه‌اي از آن، رابطه نزديك چمران با حضرت آيت الله خامنه اي است. اولين آشنايي و مواجه اين دو نيز به مسائل نظامي بر مي‌گردد که آيت الله خامنه اي از آن روز چنين ياد مي‌کند: 🚩 «کميته‌اي در نخست وزيري تشکيل شد که درباره مساله ارتش بحث و مشورت کند و در مواردي هم تصميم گيري مي‌کرد که من و ايشان هر دو عضو اين کميته بوديم. در بدو تشکيل اين کميته اولين روزي که ايشان دعوت شده بودند, من وارد شدم و قيافه مهربان و صميمي و متواضع و دوست داشتني چمران را اول بار در آنجا ديدم... وقتي نشستم ديدم مثل اين که او هم با من آشنا بوده و خيلي زود احساس کردم که يک انسان اهل ذوق و معنويت و علاقمند به هنر و هنرمند است, چنانکه در همه حرکات و سکنات او اين حالات محسوس بود» (12/3/61) از جمله اقدامات مشترک اين دو بزرگوار راه اندازي ستاد جنگهاي نامنظم بود که در بحبوحه ابتداي جنگ ايجاد گرديد, ستادي که در شهر اهواز شکل گرفته بود. 📍 ادامه دارد ... @bimemoj