زخمی ام التیام می خواهم
التیام از امام می خواهم
السلامُ علیک یا ساقی
من علیک السلام می خواهم
مستی ام را بیا دو چندان کن
جام می پشت جام می خواهم
گاه گاهی کمی جنون دارم
من جنونی مدام می خواهم
تا بگردم کمی به دور سرت
طوف بیت الحرام می خواهم
لحظه مرگ چشم در راهم
از تو حسن ختام می خواهم
#زندگی_مکتبی
#زیارت
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 اولین تنفیذ
🔹 یکی از بهیادماندیترین تنفیذهای ریاستجمهوری در جمهوری اسلامی ایران، مراسم تنفیذ ابوالحسن بنیصدر نخستین رئیسجمهور ایران است که در بیمارستان قلب تهران انجام گرفت. در آن ایام امام خمینی به علت مشکل قلبی در بیمارستان قلب تهران - که در آن موقع با عنوان بیمارستان مهدی رضایی خوانده میشد – بستری بود بنابراین مراسم تنفیذ شامگاه دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۵۸ در سالن اجتماعات این بیمارستان انجام گرفت. امام خمینی برای انجام این مراسم مدت کوتاهی از اتاق خود خارج و به سالن آمدند و پس از اجرای مراسم مجددا به اتاق خود بازگشتند.
🔹 از جمله رخدادهای دیگر در مراسم تنفیذ بنیصدر که دیگر هرگز برای رئیسجمهوری تکرار نشد این بود که پس از پایان مراسم شماری از حضار بر سر او نقل پاشیدند. «دو سینی نقل و شکلات برای پذیرایی از مدعوین به سالن آورده شد و هنگامی که مراسم به پایان رسید اعضای دولت به روبوسی با بنیصدر پرداخته و به وی تبریک گفتند و در این میان تنی چند نقل بر سر بنیصدر ریختند.»! (اطلاعات، ۱۶ بهمن ۵۸)
🔗🔗 متن کامل را اینجا بخوانید:
https://www.khabaronline.ir/news/1937613/
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 تنفیذ
«اين امضا يک امضاي ابتدايي و بدوي نيست، بلکه استمراري است. يعني اينطور نيست که اگر کسي رأي اکثريت را آورد و رهبري حکمش را امضا کردند، ديگر تا چهار سال حتماً رئيسجمهور باشد. خير؛ امضاي رهبري بهطور مستمر بايد پشت سر رئيسجمهور باشد و هر موقع رهبري امضا خودشان را پس بگيرند ـ يعني تنفيذ را پس بگيرند ـ رئيسجمهور هم مشروعيت حقوقي و فقهي خودش را از دست ميدهد. به همين دليل است که امام راحل (رضواناللهتعاليعليه) در تمام احکامي که براي رئيسجمهورهاي دوره خودشان صادر کردند، پس از تنفيذ رأي ملت تصريح کردند که تنفيذ من مشروط است و محدود به اينکه شما موازين شرعي را رعايت کنيد و به موازين قانوني نظام پايبند باشيد و در يک جمله شرايط يک رئيسجمهور را از دست ندهيد. رهبر معظم انقلاب هم در دوران رهبري خودشان هر حکمي که داشتند همين سيره و همين شيوه صحيح و شرعي را ادامه دادند و هم از کلمه تنفيذ و هم از اين شرط استفاده کردند که تأييد من و تنفيذ من تا موقعي استوار است که شما به موازين قانوني و شرعي پايبند باشيد.»
🖌دکتر محسن اسماعيلي، حقوق دان
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
📛 مراقب نیش دنیا باش!
🔻 امام کاظم (ع) به هشام میفرمایند: «یا هشام! انّ مثل الدّنیا مثل الحیّة» مَثَل دنیا مَثَل مار است؛ مهمترین ویژگی مار، نیش زدن و سمیبودن آن است. «مسّها لیّنٌ و فی جوفها السمُّ القاتل» پوستش لطیف و نرم است، اما در درونش سم و زهر کشنده است و انسانهای عاقل از آن برحذر میشوند. اگر انسان مراقب خودش نباشد، دنیا بهراحتی او را از پا درمیآورد. اینکه او را از پا درمیآورد، نه اینکه جسمش را میکشد؛ نیش مار، بدن انسان را هلاک میکند، اما دنیا وجود و حقیقت و مغز و جان و روح انسان را هلاک میکند.
‼ ما بخواهیم یا نخواهیم در دنیا داریم زندگی میکنیم، اما برای دنیا خلق نشدهایم. برای جای دیگری خلق شدهایم و آن حقیقت و ارزشمندیِ روح و جان انسان موقعی شکوفا میشود و جلوه میکند که بتواند با همین دنیا مبارزه کند و مراقب دنیا باشد. این مراقبت، او را رشد میدهد؛ یعنی اینکه در دنیا باشد و زندگی بکند، ولی آلودهاش نشود؛ مثل اینکه در کنار مار زندگی بکند، ولی آنچنان مهارت پیدا کرده باشد و آنچنان مراقبت شدید داشته باشد که این مار نتواند او را نیش بزند.
👤 #استاد_محمد_عینیزاده_موحد
🎙 #جلسه_قرآن 8 مرداد 1403
#⃣ #سلوک #دنیاشناسی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض فراغ اسماعیل💔
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰آیدی کوهن کیست؟
🔹 ترور شهید هنیه دوباره این سوال را برجسته کرد که شهادت رئیسی کار اسرائیل بوده!، ریشه این خبر سازی و دروغگویی کجاست؟ آیدی کوهن کیست؟
🔹 برخی از سر ماجراجویی یا بی اعتمادی اقدام به بازنشر ادعای کوهن درخصوص دست داشتن اسرائیل در شهادت رئیسی نمودند اما:
۱) کوهن صرفا یک کاراکتر رسانهای با سلاح توییتر است و بس!
او هیچ سمت رسمی در اسرائیل ندارد و ارزش مواضعش در حد همان توییتر است. صرفا یک فعال مجازی است، پدر ایرانی اش جاسوس اسرائیل بود و کشته شد. برادر مفلوکتر از خودش نیز جاسوس بود و در سوریه لو رفت و اعدام شد. لذا کینه عجیبی نسبت به ایران دارد و توییتهای تحریک آمیز او علیه کشور ما همیشگی است.
۲) سابقه مکرر دروغگویی دارد و اخبارش بارها تکذیب شده؛
از جمله ادعاهای مضحک او حمله جنگنده اسرائیلی به نطنز پس از انفجار تاسیسات آن در دهه نود بود
۳) اعتماد به نهادهای نظامی؛ ضروری است.
کارشناسان نظامی و هیئت تحقیق و تفحص ستادکل، رسما دخالت هرگونه عامل خارجی را در سقوط بالگرد رئیس جمهور رد کردند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰نکاتی درباره ترور شهید اسماعیل هنیه
🔹در مورد برخی شبهات سیاسی، حفاظتی و ... که پیرامون ترور شهید اسماعیل هنیه مطرح میشود توجه به نکات زیر مهم است:
۱. سطح حفاظت از شهید هنیه از ابتدای ورود به فرودگاه بالاتر از سایر شخصیتها و میهمانانی بوده که در مراسم تحلیف حضور داشتند بنابراین انصاف نیست در این زمینه دستگاههای امنیتی و حفاظتی جمهوری اسلامی ایران را به کمکاری یا هر چیز دیگری متهم کرد. در واقع با توجه به اعلام هشدار مراکز امنیتی ایران به تحت تعقیب و تهدید بودن هنیه توسط اسرائیل، هنیه بلافاصله پس از ورود به تهران، تحت شدیدترین اسکورت حفاظتی قرار گرفته و در یک پروتکل امنیتی استثنایی علاوه بر یگان ویژه پلیس حفاظت شخصیتها، نیروهای سپاه حفاظت انصار المهدی (حفاظت ریاست جمهوری) و اطلاعات سپاه نیز در اسکورت وی حضور داشتهاند و او اسکورتی بزرگتر از اسکورت مقامات دیگر داشته است.
۲. محل اسکان شهید هنیه جزو مناطق بهشدت حفاظت شده تهران و مجهز به اخلالگرهای شدید جنگ الکترونیک و پدافند قوی است که ایشان در سفرهای قبلی هم بعضاً در آنجا اسکان مییافتند. بنابراین محل اسکان ایشان نیز از نظر امنیتی مشکلی نداشت.
۳. علاوه بر اینها اسماعیل هنیه برای شرکت در یک مراسم رسمی همانند سایر مهمانان و مقامات خارجی و به صورت آشکار در تهران حضور داشت. حضورشان هم با توجه به مراسم تحلیف که دهها خبرنگار خارجی هم حضور داشتند و بهشدت رسانهای بود، چیزی نبود که بشود آن را پنهان کرد. بنابراین انجام چنین تروری در چنین شرایطی و در یک سفر رسمی و آشکار، شاهکار نیست بلکه نقض بدیهیترین قواعد و اصول و مقررات بینالمللی است، اگرچه جبهه مقاومت فرمانده و رهبر بزرگی را از دست داد.
۴. اینکه گفته میشود در ترور شهید هنیه توسط عوامل نفوذی نقش داشتند، تنها در حد یک گمانه ضعیف و غیرقابل اثبات است و دستگاههای امنیتی نیز تاکنون چنین فرضیهای را حتی محتمل هم ندانستهاند. اما آنچه مشخص است این است که با توجه به تنش و دشمنی چندین ده سال ایران و اسرائیل طبیعی است، همانطور که ایران تا عمق اسرائیل به طرق مختلف دسترسی دارد، اسرائیل هم در این زمینه طبیعتاً دارای دسترسیهایی است که صدها ماهواره آمریکایی و اروپایی برایش فراهم کردهاند.
۵. تعصب و حمایت از مقاومت و رهبران آن یک موضوع فراجناحی در ایران است و تمام جریانهای سیاسی جدای از رقابتهایی که باهم دارند، در این خصوص وحدت نظر داشته و مقاومت اسلامی را که با امنیت و منافع ملی ایران در هم تنیده شده است، وجهالمصالحه رقابتها یا اختلافات سیاسی قرار نمیدهند و تاکنون نیز چنین چیزی مشاهده نشده است. لذا متهم کردن یکدیگر نیز در این زمینه نه نسبتی با واقعیتهای موجود دارد و نه کمکی به منافع ملي مینماید.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هر بار که خدمت حضرت آقا رسیدم ایشان با تاثر میفرمودند: آقای مخبر! خیلی حیف شد! ...😔
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سنی ه، شیعه!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 تحجر در حال رشد
🔹حجت الاسلام علیرضا پناهیان، برنامه راز، شبکه افق: تحجر در حال گسترش در جامعه است؛ در نظرسنجیهای سال گذشته و امسال، ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم برای رفتن به زیارت اربعین اعلام آمادگی کرده و گفتهاند که در ایام محرم، یک حرکت عملی داشتهاند، اما در همین جامعه، اکثریت در انتخابات شرکت نکردند. این یعنی گسترش تحجر.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 رهبری و کار اجرایی
رهبري در کارهاي اجرايي کشور هيچ دخالت مستقيمي نميکند؛ نه در قوّه مجريه، نه در قوّه قضاييه و نه در قوّه مقنّنه
8/8/80.
براي رهبري، وارد شدن در ميدان
اوّلاً به صورت طرح مسأله و بسيج افکار عمومي است؛
ثانياً به صورت خواستن از دستگاههاي اجرايي است.
22/2/82.
مديريت انقلاب - که همان رهبري باشد - مسؤوليت حفظ جهتگيري انقلاب و نظام را دارد؛
بايد مواظب باشد انقلاب و نظام از آرمانها منحرف و منصرف نشود؛
فريب دشمن را نخورد
و راه را عوضي نرود؛
اينها مسؤوليتهاي رهبري است.
22/2/82.
#حکیم_انقلاب
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰پاسدار و ديده بان حرکت کلي نظام
ولايت فقيه، جايگاه مهندسي نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگيري از انحراف به چپ و راست است؛ اين اساسيترين و محوريترين مفهوم و معناي ولايت فقيه است.
بنابراين ولايت فقيه نه يک امر نمادين و تشريفاتي محض و احياناً نصيحت کننده است - آن طوري که بعضي از اول انقلاب اين را ميخواستند و ترويج ميکردند -
نه نقش حاکميت اجرايي در ارکان حکومت دارد؛
چون کشور مسؤولان اجرايي، قضايي و تقنيني دارد و همه بايد بر اساس مسؤوليتِ خود کارهايشان را انجام دهند و پاسخگوي مسؤوليتهاي خود باشند.
نقش ولايت فقيه اين است که در اين مجموعهي پيچيده و در هم تنيدهي تلاشهاي گوناگون نبايد حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ نبايد به چپ و راست انحراف پيدا شود.
پاسداري و ديده باني حرکت کلي نظام به سمت هدفهاي آرماني و عالي اش، مهمترين و اساسيترين نقش ولايت فقيه است.
#حکیم_انقلاب 14/3/83.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰کارهایی که رهبری نمی کند!
🎋رهبري نميآيد به وزارت اقتصاد يا بازرگاني بگويد اينطوري کن؛
🎋يا به رئيسجمهور و فلان وزير و فلان قاضي بگويد آنطوري کن؛
🎋اينها کارهايي است که رهبري نبايد وارد شود؛
🎋هم بر خلاف قانون است، هم بر خلاف حقّ و مصلحت.
🎋مملکت بايد طبق روال قانوني و با مسؤوليتهاي مشخص شده حرکت کند؛ هر کس هم بر خلاف مسؤوليتش رفتار کرد، بالاخره تبعه، دنباله و نتيجهاي خواهد داشت که با آن هم طبق قانون بايد رفتار کرد.
#حکیم_انقلاب 22/2/82.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 انواع مدلهای حکمرانی
الف. حکمرانی خوب
" حکمرانی خوب" مفهومی است که توسط سازمانهای بین المللی در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد ادبیات توسعه شده و بر اساس معیارهای خاص، حکمرانی را حاصل تعامل و ارتباط متقابل دولت و کنشگران جامعه مدنی (سازمانهای غیردولتی، بخش خصوصی، گروههای ذی نفوذ و رسانه ها) جهت نیل به توسعه در هر کشوری میداند.
معیارهای حکمرانی خوب از نظر این سازمانها عبارت است از: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ گویی، وفاق عمومی، حقوق مساوی، اثر بخشی و کارایی و مسئولیت پذیری.
ب. حکمرانی سالم
در انتقاد از حکمرانی خوب، حکمرانی سالم به برداشت آزاد و متنوع از شیوه و معیارهای حکمرانی خوب در کشورهای مختلف تاکید دارد و معتقد است که حکمرانی باید مطابق با آداب، رسوم و فرهنگ محلی هر کشور تعریف و سازماندهی شود. البته همچنان معیار اصلی در حکمرانی سالم، همانند حکمرانی خوب، رفاه مردم می باشد.
ج. حکمرانی متعالی
به شیوه ای از حکمرانی گفته می شود که مبتنی بر یک نظام ارزشی الهی همچون اسلام برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی مردم در یک حوزه جغرافیایی و یا حوزه های گستردهتر مطرح می باشد. بر اساس نظریه حکمرانی متعالی، حکومت از آن خداست و تنها اوست که میتواند بر انسان حکم براند به این دلیل حکمرانان تا زمانی دارای مشروعیت میباشند که از تزکیه نفس و مقبولیت برخوردار بوده و تنها مجری احکام الهی باشند.
در حکمرانی متعالی، تنظیم روابط، تبعیت و شیوه فعالسازی ظرفیتهای کنشگران و ذینفعان، بر اساس هدایت الهی و اراده مردمی، شکل میگیرد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 ولایت مطلقه فقیه
🔹 من تصورم اين است که بُعد مهمي از قيد اطلاق که امام منضم کردند به ولايت فقيه ... ناظر به همين است؛ يعني انعطافپذيري.
🔹 دستگاه ولايت ... بايد بتواند به طور دائم خودش را پيش ببرد، متحول کند؛ چون تحول جزو سنتهاي زندگي انسان و تاريخ بشري است.
🔹 ما اگر چنانچه خودمان تحول ايجاد نکنيم و پيش نرويم، تحول بر ما تحميل خواهد شد.
🔹 تحول يعني تکميل، پيش رفتن به سمت آنچه که درستتر است، آنچه که کاملتر است. يعني آنچه را که ساختيم، ببينيم نقصهايش کجاست، آن را برطرف کنيم؛ ببينيم کجا کم داريم، آن را اضافه کنيم. اين جريان بايستي ادامه پيدا کند.
#حکیم_انقلاب 17/6/90.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 زبان هنر از تاريخ
هيچ بياني نميتواند تاريخ را مثل داستان و قصه بيان کند.
وقتي دربارهي تاريخ به زبان غير هنري حرف ميزنيم، مثل اين است که از فاصلهي ده-هزار پايي زمين، از شهري عکس برميداريم.
طبيعتاً ابعاد شهر و خيابانهاي اصلي شهر هم پيداست، اما در آنجا آدمها چه کار ميکنند؟ خوبند؟ بدند؟ فقيرند؟ غنياند؟ راحتاند؟ خوابند؟ دعوا ميکنند؟ ميرقصند؟ اصلاً هيچ چيزي معلوم نيست.
تاريخ از آن بالا، از ده هزار پايي، شهري را عکسبرداري ميکند و به ما نشان ميدهد.
يک وقت هست شما وارد شهري مي شويد، البته همهي کوچههاي شهر را نميتوانيد ببينيد، اما دو سه کوچهي شهر يا خيابان شهر را ميرويد. با افرادش حرف ميزنيد و از خانهها عکس برميداريد؛ از اتاقها، از اسباببازي بچهها، از بوسيدن يک فرزند توسط مادرش ... همهي اينها را ترسم ميکنيد و در يک عکس جلوي ما ميگذاريد.
البته يک کوچه است، يک خيابان است، همهي شهر نيست، اما ميشود آن را تعميم داد ...
اين زبان هنر از تاريخ است؛ قصه اين است.
#حکیم_انقلاب 21/2/89.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰حفظ اشعار بزرگان شعرفارسی
کمتر غزلي از حافظ خوانده ميشد که من يک مقدارش را حفظ نباشم.
غزلهاي بسياري از سعدي حفظ بودم.
غزلهاي بسياري از شعراي مختلف سبکِ هندي، از صائب و کليم و عرفي و قدسي گرفته تا حزين لاهيجي و بيدل و اواخر سبک هندي فراوان حفظ بودم.
الان هم خيلي حفظ هستم.
البته گاهي به مناسبتي تک-بيتي يادم ميآيد.
تکبيت خيلي حفظ هستم.
تکبيتهاي خوبي هم حفظ هستم.
#حکیم_انقلاب 21/2/89.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 در مورد عدالت مشکل داريم
[امّا] در زمينهي عدالت، بايد تلاش کنيم، بايد کار کنيم، بايد از خداي متعال و از مردم عزيز عذرخواهي کنيم. در مورد عدالت مشکل داريم و انشاءالله با همّت مردان و زنان کارآمد و مؤمن، در اين ناحيه هم پيشرفت خواهيم کرد.
#حکیم_انقلاب، 29/11/96
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰هرکسي را به صِرف اينکه با فکر شما بهطورکامل انطباق ندارد متّهم به انقلابي نبودن نکنيد. ممکن است کسي صددرصد با فکر شما منطبق نباشد، يک اختلافاتي داشته باشد، پنجاه درصد مثلاً منطبق باشد امّا انقلابي باشد؛ انقلابي بودن بالاخره معيارهايي دارد، اين معيارها در او ممکن است وجود داشته باشد؛ فوراً آدمها را متّهم به ضدّانقلاب يا غير انقلابي نبايد کرد.
بيانات حکیم انقلاب در ديدار جمعي از دانشجويان 12/4/95.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj