eitaa logo
بیم موج
1.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
84 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️ وظايف چهارگانة حکومت اسلامي 📍در نامة اميرالمؤمنين عليهالسلام به مالك اشتر چهار نكتة اصلي هست: 1️⃣يكي امنيت آن منطقهاي است كه در اختيار او سپرده شده است. با عوامل ضدامنيت - هم امنيت داخلي و هم امنيت خارجي - بايد برخورد بشود. چه، دشمن داخلي امنيت را از بين ميبرد و دشمن خارجي هم امنيت را از بين ميبرد. استقرار امنيت و مقابله با عوامل ناامني - چه داخلي و چه خارجي - يكي از نكاتي است كه از مالك اشتر خواسته شده است. 2️⃣دومي، عدالت اجتماعي و اقتصادي است. 3️⃣سومي، تربيت معنوي و اخلاقي مردم است. 📍ميگويد مردم را از لحاظ اخلاقي و معنوي بايد تربيت كني. از نظر اسلام، حكومتها نسبت به تربيت معنوي مردم بيتفاوت نيستند، كه بگويند خود مردم ميدانند و هر كار كه ميخواهند بكنند، بكنند. همچنان كه پدر در يك خانواده نسبت به تربيت فرزندان خود بيتفاوت نيست كه بگويد مثلاً هر كار خواستند بكنند، بكنند. پدر و مادر مسئوليتهايي دارند كه بايد انجام بدهند. حكومت هم در جامعه در زمينة اخلاق و معنويت مردم و رشد فضيلتهاي اخلاقي در آنها مسئوليتهايي دارد. 4️⃣ چهارمي هم رفاه و آبادي زندگي آنهاست. 📍البته مسئلة علم و ترويج علم و تحقيق و اينها هم، در داخل رفاه و تربيتهاي اخلاقي و معنوي است. رفاه اجتماعي هم بدون علم و تربيت هيچ وقت به وجود نيامده است. 📍اين چهار چيز از جملة آن چيزهايي است كه حكومت بايد، به عنوان مطالبات حقيقي مردم، به آنها بدهد. يكي از پيامها اين است كه مردم بدانند از حكومت چه بايد بخواهند؛ حقّ حقيقي و مطالبة واقعي آنها از حكومت چيست. 81/11/15 @bimemoj
یک کار دیگر، تشکیل گروه‌های فعّالیت‌ سیاسی [است]؛ البتّه منظورم حزب‌بازی نیست. حزب‌بازی کاری است که بنده برکتی در آن احساس نمیکنم؛ امّا کار سیاسی فقط حزب‌بازی نیست؛ نشستن، تحلیل سیاسی کردن، حوادث سیاسی را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن، یکی از آن کارهای بسیار اساسی است که حرکت عمومی جامعه را تسریع میکند، شکل میدهد و کمک میکند. 98.3.1 ع @bimemoj
🌀 اوّل‌امام کيست؟ خود پيغمبر. امام صادق (عليه السّلام) در مني‌ فرمود: اِنَّ رَسولَ اللهِ کانَ هُوَ الاِمام؛ پيغمبر، امام اوّل است؛ «ثُمَّ مِن بَعدِهِ عَلي‌ّبنِ‌اَبي‌طالِب» و بعد بقيه‌ي ائمّه. 🔰کافي، ج ۴، ص ۴۶۶ 95/6/30 @bimemoj
🔰 سردار سلیمانی: خدا اولیائش را در بین بندگانش مخفی کرده؛ لذا بزرگان ما به هر که میرسیدند - کوچک و بزرگ - تقدم در سلام داشتند. @bimemoj
🌀 هيئت انقلابي؛ مدرسه‌ي مکتب عاشورا 📌 فلسفه هيئات مذهبي مبتني بر بازخواني و ذکر نام و مرام اهل بيت(ع) و در راس آن حضرت اباعبدالله الحسين(ع) شکل گرفته است. بي‌توجهي به حقيقت اين فلسفه بدون شک موجب خواهد شد تا دچار نوعي قشري گري و فورماليسم شده و در ظواهر اعمال و مناسک باقي بمانيم و تهي از معنا، مشغول به عملي گرديم که راهگشاي ما بسوي حقيقت نباشد! 📌 تلاش برای توجه به این فلسفه با طرح سوالاتی همراه خواهد بود که همواره در ذهن دوستداران مکتب اهل بیت(ع) مطرح بوده است. سوالاتی از این قبیل که چرا بايد از قيام امام حسين(ع) و ماجراي کربلا با اين وسعت ياد کرد؟ چرا گريه بر اباعبدالله الحسين(ع) تا اين حد سفارش شده است؟ در زمانه ما چه نيازي به يادآوري ماجراي کربلا و نهضت حسيني داريم؟ قيام امام حسين(ع) پاسخگوي چه نيازي از نیازهای نسل جوان امروز است؟ سوالاتي قابل تامل که پاسخ به آنان مي‌تواند معیاری برای تعريف هويت و شاخص هيات انقلابي باشد. 📌 طرح این سوالات ما را به حقیقتی بزرگتر راهنمایی می‌کند که آن سبک زندگی حسینی است. حقيقت آن است که ذکر نام اباعبدالله(ع) يادکرد حادثه‌اي مانده در تاريخ نيست که غبار گذر روزگار آن را به فراموشي بسپارد. تکرار نام حسين(ع) يادآوري و بازخواني نوعی از مرگ نیست، بلکه سخن از سبک زندگي است که از چگونه زيستني سخن مي‌گويد که نهايت آن آنگونه مردني شرافتمندانه است! الگویی که برای بشریت سرگردان همه اعصار تاریخ می‌تواند نجات بخش باشد. 📌 بازخواني دفتر عاشورا آشنایی با جريان عدالت‌خواه تاريخي است که مسئولانه زيستن را مي‌آموزاند و خود را وقف ایستادگی در برابر ظلم و ذلت نموده و روحيه مبارزه و انقلابيگري را به کالبد جامعه مرده تزريق ميکند. سرور و سالار شهيدان پيام‌آور حريت و آزادگي است و تلاش‌گر بزرگ براي اقامه امر و به معروف و نهي از منکر و احياگر اسلام نابي که در شام فراگير حاکميت اموي، نويد بخش صبح ظهور حکومت علوي است! 📌 حرکت امام حسين(ع) تنها نهضتي انفعالي و واکنشي به وضع موجود نیست! بلکه فراتر از آن ارائه الگویی برای همه ملت های در بند است که «خوب زیستن» دغدغه آنان است. غایت حرکت حسینی تحقق تمدنی اسلامی است که در آن زندگی عاشورایی، "الگوی زیست مسلمانی" بشریت است. در آن تمدن همه مفاهیم متعالی از عدالت و آزادی و صلح و امنیت و معنویت و اخلاق تجلی خواهد یافت. 📌 با این نگاه هیئتی را می‌توان هیات انقلابی دانست که در مسیر تحقق تمدن اسلامی و تعیین "الگوی زیست حسینی" قدم بر می‌دارد. هیئتی می‌تواند خود را مفتخر به عزای حسینی بداند که اعضای آن در مسیر تحقق حکومت اسلامی و حفظ و صیانت و ارتقاء آن قدم بردارند. 📌 تربیت یافتگان هیات انقلابی انسان‌های مسئول و دردمندی هستند که در برابر مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه بی‌تفاوت نیستند. همان‌هایی هستند که در مواقع حوادث تلخی چون سیل و زلزله و ... پیشگامان خدمت به مردمند، خانه بدوشانی که غم سیلاب ندارند! همانهایی که غم نان مردم دارند و تابستان جوانی شان را اردوی جهادی روستاهای محروم کرمان و سیستان و ... می‌گذرانند! همان جوانانی که در عرصه جهاد علمی نیز پرچمداران گمنام شعار »ما می‌توانیم« بوده و بی مزد و بی منت برای چرخش چرخ سنعت و اقتصاد کشور تلاش می‌نمایند. 📌 بصیر مردانی که در کوران فتنه های سال 1378 و 1388، جبهه حق و باطل را تشخیص داده و عماروار پای امام زمانشان ایستادند و خط نفاق و فتنه را رسوا کردند. همانهایی که مرزهای اسلام در شام و عراق و یمن را با جوانی و شجاعتشان به مراقبت و پاسداری ایستاده اند! و شهیدانی که در مسیر اعتلای کلمه حق، جان آغشته به خون سرخ گلویشان را در مسلخ عشق هدیه به جانان کردند! تربیت یافتگان هیات انقلابی همت و باکری و زین الدین و ... احمدی روشن‌ها و حججی‌ها هستند!... 📌 و در نهایت، همانهایی که اهل انتظارند! فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر ... 🌹 @bimemoj
📚 بصیران تاریخ 📌 شما ببینید در صدر اسلام، آن کسانی که ممدوح واقع شدند - حالا توی فرهنگ ما، بر طبق عقیده‌ی ما - بیش از آنچه که به خاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شدند، به خاطر موضعگیریهای سیاسیشان، اجتماعیشان و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. 📌 ما ابوذر را، یا عمار را، یا مقداد را، یا میثم تمار را، یا مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. 📌 تاریخ، اینها را به آن مواضعی میشناسد که این مواضع، تعیین کننده بود؛ حرکت کلان جامعه را توانست هدایت کند، شکل بدهد و به پیشرفت این حرکت کمک کند. 89.1.16 @bimemoj
📚 مداحي در تراز هيئت انقلابي 📌 با فرارسيدن ماه محرم الحرام، ايران اسلامي سراسر سياه‌پوش شده و مجالس سوگواري و عزاداري سيد و سالار شهيد در گوشه و کنار تمامي شهرها و روستاها برپا مي‌گردد و ارادتمندان اباعبدالله(ع) مشتاقانه در آن حضور مي‌يابند. در اين ميان آنچه اهميت دارد جهت‌گيري کلي هيئات مذهبي و مطالبي است که در اين جلسات در قالب سخنراني و مداحي ارائه مي‌گردد و انتظار آن است که جهت‌گيري اين جلسات در راستاي اقامه امر سيدالشهداء(ع) و مبتني بر اهداف و آرمان‌هاي نهضت حسيني باشد. 📌 در اين ميان مراسم مداحي و ذکر مصيبت که توسط ذاکران و مداحان اهل بيت(ع) اجرا مي‌شود، يکي از ارکان هيئات مذهبي به حساب مي‌آيد که بايد برنامه آنان در تراز آموزه هاي اسلامي بوده و از انحراف بدور باشد، که این امر با توجه به ملاحظاتی ممکن خواهد بود. 📌 1. يکي از اين ملاحظات توجه به محتواي کلام و روضه‌هايي است که خوانده ميشود. از تريبون مداحي انتظار آن است که در راستاي ارتقاء سطح فرهنگي – معرفتي جامعه مخاطب تلاش نمايد و از ارائه هرگونه خرافه و انحراف و مطالب سخيف و کم عمق در اين عرصه به دور باشد. لذا طبيعي است که روضه‌ها بايد مبتني بر منابع موثق بوده و با مقتضيات زمانه نيز تطبيق داشته باشد. لذا حکیم انقلاب ضمن آنکه به مداحان تاکيد دارند که «نبايد بگذاريد منبرِ ده دقيقه‏يي يا بيست دقيقه‏يي شما از معارف خالي بماند.»، مي‌افزايند: «مداح‏ها بدانند چه مي‏خوانند و چه مي‏گويند»! 📌 2. ملاحظه ديگر الفاظ و تعابيري است که وسيله انتقال معنا بوده و يکي از مهمترين ابزار مداحي به حساب مي‌آيند. اين الفظ بايد مبتني بر اصول و چارچوب و قاعده‌اي انتخاب شود و اينگونه نيست که هر لفظي براي انتقال مفاهيم مقدس مناسب باشد. معظم له تاکيد دارند که «از برخي تعبيرات درباره‏ي ائمه(ع) نبايد استفاده كرد؛ اينها سبك است.» 📌 3. اثرگذارترين بخش مداحي، ريتم و آهنگي است که بر الفاظ بار مي‌شود تا کلام را به يک اثر هنري بدل کرده و بر اعماق جانها اثرگذار شود و عواطف و احساسات را برانگيزد و شور و شوق و تحول و حرکت ايجاد کند. لذا ظریف‌ترين بخش کار نيز همين بخش است. و به تعبير رهبري «هر آهنگ و آوازي به درد شما نمي‏خورد.» و موسيقي مناسب است که متناسب با شان اهل بيت(ع) باشد. 📌 4. و سرآخر آنکه، آنچه از محتوا و لفظ و ريتم و موسيقي گفتيم، براي آن است که اهداف هيئت که حرکت در مسير مکتب اهل بيت(ع) محقق گردد. به واقع جهت‌گيري کلي مداحي نيز بايد در جهت اهداف نهضت ائمه(ع) باشد. از جمله اين اهداف؛ اعتلاي کلمه اسلام، تربيت نيروي مومن انقلابي، بسط و گسترش اخلاق اسلامي، تقويت نظام اسلامي و آرمان‌های آن و بطور ويژه «حفظ وحدت جامعه اسلامي» و پرهيز از اختلاف است. لذا مداحي که با صداي خود اختلافات جامعه اسلامي را افزون مي‌کند، در مسير مکتب اهل بيت(ع) حرکت نميکند و آن مجلس، مجلس مورد رضای اهل بیت(ع) نخواهد بود! @bimemoj
قاصد آمد گفتمش آن یار سیمین بر چه گفت؟ گفت: با هجرم بساز و گفتمش دیگر چه گفت؟ گفت: دیگر پا ز حد خویش نگذارد برون گفتمش جمع است از پا خاطرم، از سر چه گفت؟ گفت: سر را بایدش از خاک ره کمتر شمرد گفتمش کمتر شمردم، زین تن لاغر چه گفت؟ گفت: جسم لاغرش را از غضب خواهیم سوخت گفتمش من سوختم، در باب خاکستر چه گفت؟ گفت: خاکستر چو گردد، خواهمش بر باد داد گفتمش بر باد رفتم، در صف محشر چه گفت؟ گفت: در محشر به یکدم زنده اش خواهیم کرد گفتمش من زنده گردیدم، ز خیر و شر چه گفت؟ گفت: خیر و شر نباشد عاشقان را در حساب گفتمش این است احسان، از لب کوثر چه گفت؟ گفت: با ما بر لب کوثر نشیند عاقبت گفتمش چون عاقبت این است زین خوشتر چه گفت؟ گفت: دیگر نگذرد در خاطرم یاد عظیم گفتمش دیگر بگو، گفتا مگو دیگر چه گفت @bimemoj
«ژاپنی‌ها برمی‌دارند از زندگی معمولی و شخصی یک نفر، یک موضوع برای فیلم درست می‌کنند، که مطابق با واقع است. اصلاً علت جاذبه فیلم‌های ژاپنی هم این است. البته هنرپیشه‌های خوبی دارند، اما علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سال‌های دور از خانه» ‌ای که نشان می‌دادند، که همه را جذب کرد، حتی امام را - حاج احمد آقا می‌گفت که امام مرتب این سریال را نگاه می‌کردند - علتش چیست؟ چون زندگی‌ای که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد می‌کند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. اصلا هنرمند این است، باید واقعیت را عکس‌برگردان کند و به آدم نشان بدهد حتی آن مقداری که آدم نمی‌بیند، برجسته کند، واقعیت را با همه ریزه‌کاری‌هایش جلا بدهد و جلوی چشم آدم بگذارد.» @bimemoj1357 @bimemoj
سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه‌های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع‌ترین و بیرحمانه‌ترین وضع به شهادت رسید. بدستور صدام ملعون، دو ماشین جیپ از دو طرف با طناب‌هایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نیم کردند. به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سال‌ها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می‌کرد و طی ۲۲ سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود. @bimemoj
حکیم انقلاب اسلامی: رییس‌جمهور فرانسه یا خیلی ساده است، یا همدست آمریکا است! رییس جمهور فرانسه یا یک است یا است!😁 @ bimemoj
📌 حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین در پاسخ به این سوال که: «چرا هیچ‌وقت جبهه نرفتید؟» اعلام داشته است: «من از جنگ می‌ترسیدم!» در این میان ناخواسته این تعابیر حضرت روح الله (ره) در پیام پذیرش قطعنامه در اذهان تداعی میگردد، که فرمودند: « بدا به حال آنانی که در این قافله نبودند! بدا به حال آنهایی که از کنار این معرکه بزرگِ جنگ و شهادت و امتحان عظیم الهی تا به حال ساکت و بی‌تفاوت و یا انتقاد کننده و پرخاشگر گذشتند! آری، دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت. و فردا امتحان دیگری است که پیش می‌آید. و همه ما نیز روز محاسبه بزرگتری را در پیش رو داریم. آنهایی که در این چند سالِ مبارزه و جنگ به هر دلیلی از ادای این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور کرده‌اند مطمئن باشند که از معامله با خدا طفره رفته‌اند، و خسارت و زیان و ضرر بزرگی کرده‌اند که حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه حق خواهند کشید. که من مجدداً به همه مردم و مسئولین عرض می‌کنم که حساب اینگونه افراد را از حساب مجاهدان در راه خدا جدا سازند؛ و نگذارند این مدعیان بی‌هنر امروز و قاعدین کوته نظر دیروز به صحنه‌ها برگردند. من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند.» (صحیفه امام، ج 21، ص 93، 29/4/1367) @bimemoj