eitaa logo
بیم موج
1.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
85 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شریعتی مخالف روحانیت نبود! بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود! 🔹 شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، 🔹او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود 🔹اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. 🔹مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. 🔹او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. 🔹البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود 🔹و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. در گفتگو با مجله سروش خرداد 1360 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 هدیه‌ به دکتر شریعتی ❗ حدود ۵ سال پس از قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۸ (۱۶ ذی‌حجه ۱۳۸۹ هجری قمری) کتاب «مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان» که ترجمه ایشان است را به دکتر شریعتی هدیه دادند. @bimemoj
🔰 منادی اسلام زندگی ساز 🔻شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، 🔻از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. 🔹شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. 🔻قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. 🔻شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود ا در گفتگو با مجله سروش / خرداد 1360 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 فردای 29 خرداد 🔹در سال 1388 بود که بازندگان انتخابات سال 1384 با همه توان به میدان آمده بودند که جبران مافات کنند و اجازه ندهند که رئیس‌جمهور منتخب مردم که مورد علاقه آنان نبود! بار دیگر بر صندلی قدرت تکیه زند! در این مسیر همه تمهیدات لازم برای تحقق این پروژه را فراهم کرده بودند تا اگر نتوانستند با رأی هواداران، رقیب سرسخت خود را شکست دهند، با به کارگیری نسخه‌های کودتای رنگین، از رأی اقلی خود اکثریت بسازند! با اعلام تدریجی نتایج انتخابات و مشخص شدن ناکامی و شکست این جریان بود که فرمان آشوب و اردوکشی خیابانی صادر گردید و با طرح ادعای تقلب، خواستار ابطال انتخابات شدند! 🔸هفته پایانی روزهای غبارآلودی بود که بخشی از جامعه توان تشخیص حق و باطل را نیافت! در این میان همه منتظر بودند که حکیم انقلاب اسلامی راهگشای آنان باشد! حکیم در نماز جمعه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت؛ ابتدا از حماسه بزرگ ملت ایران تقدیر کرد!؛ «مردم‌سالاری دینی» را «راه سوم» خواند که همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان را به وجد آورده و دشمنان را خشمگین و پرکینه نموده است؛ به نامزدهای حاضر در انتخابات اشاره کرده و همه را عناصر نظام خواندند که در رقابتی درون‌گروهی به مسابقه آمده بودند و رقابت میان آنها ارتباطی به فرصت‌طلبان و دشمنان این ملت ندارد! و تا دقایق پایانی با نگاهی پدرانه تلاش کرد تا دست همه بازیگران را گرفته و آنان را در چارچوب نظام و انقلاب تعریف کرده و مانع از واگرایی آنان شوند! 🔹اما حکم حکیمانه که پایانی بر مناقشات بود آنجایی بود که فرمودند: «بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب‌های قانونی شكسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده‏اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد كرد. اگر واقعاً شبهه‏ای هست، از راه‏های قانونی پیگیری بشود.» 🔸فردای 29 خرداد دیگر غبار فروکاسته و حق آشکار شده بود و مردم تکلیف خود را دانسته بودند! اما فتنه‌گران که تاب شنیدن کلام حکیم را نداشتند، مسیر دیگری غیر از مسیر ملت را برگزیدند! آنان در برابر سخنان فصل‌الخطاب تمکین نکردند!، اقدامات غیرقانونی‌شان را ادامه دادند، بر طبل خشونت کوبیده و 30 خرداد را به روز آشوب علیه جمهوری اسلامی بدل کردند! مسجد را به آتش کشیدند، قرآن سوزاندند، چند کشته بر جای گذاشتند، به اموال عمومی خسارات وارد کردند و چهره از نفاق خود انداختند! ✍🏻مهدی سعیدی 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 مروری بر حوادث خونین ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ و ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ 🔹با کلید خوردن سناریوی کودتای مخملین با طرح ادعای "تقلب" به عنوان رمز آشوب، احزاب و گروه‌هایی که منافع خود را در تداوم حرکت موسوی می‌دانست نیز به صحنه آمدند تا ضمن ایفای نقشی که به آن‌ها سپرده شده بود، تمام قد به حمایت از موسوی بپردازند. ‼️ادامه مطلب را در اینجا بخوانید: https://basirat.ir/fa/news/348019/ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 چه خبر است ؟ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 عصبانت خودفروختگان از برخورد پلیس آلبانی با منافقین 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 آيا مصطفي چمران متعلق به نهضت آزادي است؟ ✅ بخش اول 📭 اشاره: يكي از شبهاتي كه اعضاي گروهك غيرقانوني نهضت آزادي در سالهاي اخير تلاش كردند تا در ذهن جوانان نسل سوم انقلاب جا بيندازند اين مساله است كه مبارز و مجاهد شهيد دكتر مصطفي چمران، از اعضاي فعال نهضت آزادي بوده و در حالي به شهادت رسيد كه همچنان به آرمانهاي آن متعهد بود. نهضت آزادي كه از خالي بودن سوابق انقلابي رنج مي‌برد، با اين اقدام تلاش دارد تا براي خود پيشينه پرافتخاري ساخته و آبرويي كسب نمايند. در حالي كه واقعيتهاي تاريخي حكايت ديگري دارد ... ♨ نهضت آزادي از جمله گروههاي سياسي بود كه در فضاي نسبتا باز سياسي در آغاز دهه 40 فعاليت مستقل سياسي خود را آغاز و اعلام موجوديت نمود. اعضاي فعال نهضت پيش از آن در ذيل جبهه ملي ايران فعاليت مي‌كردند و در ماجراي نهضت نفت نيز در دهه 20 و 30 فعال بودند. حضور مهندس بازرگان و دكتر يدالله سحابي در راس اين تشكل موجب شد تا نهضت آزادي بتواند در دوران فترت گروههاي سياسي - اسلامي فعال، از ميان دانشجويان مذهبي دانشگاهها و آنها كه بازرگان و سحابي را مي شناختند، عضوگيري كند كه از جمله آنها مي‌توان به شهيد بزرگوار مصطفي چمران اشاره نمود. 🚩 آشنايي مصطفي با مهندس چمران به زماني پيش از اعلام موجوديت رسمي نهضت و در دهه 30 بر مي‌گردد، آنگاه كه چمران به عنوان دانشجويي جوان در سال 1332به دانشكده فني دانشگاه تهران قدم گذاشت. بازرگان در آن سالها در دانشكده فني كرسي تدريس داشت و طبيعتا چمران نيز مدتي در محضر استاد مطالبي پيرامون "ترموديناميك" آموخت. چمران كه آشنايي با مسايل مذهبي و سياسي را از 15 سالگي با شركت در درس تفسير قرآن مرحوم آيت‏الله طالقاني، در مسجد هدايت، آغاز كرده بود، از اولين اعضاء انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران بود كه به تدريج با مهندس بازرگان ارتباط برقرار نمود. ❗ مهندس بازرگان درباره چمران مي‌گويد: «يکي از دانش جويان ممتاز دانشکده مصطفي چمران بود. استعداد کم نظيري داشت. در دروس تئوري و عملي بسيار قوي بود. خط زيبايي داشت، نقاشي او هم خوب بود، جزوه اش رابراي نمونه به بچه ها نشان مي دادم. با عاطفه، صميمي، عارف مسلک، متدين و دوست داشتني بود. يک بار نمره امتحانش را 22 داده بودم! آن قدر کارش عالي بود که ديدم طلبکار است. گفتم اين دو نمره طلبت را در امتحانات آخر سال حساب مي کنم، اما اين کار هرگز صورت نگرفت، زيرا هميشه در نمره گرفتن، او طلبکار بود و من بدهکار ماندم« ❗ اما اين ارتباط چندان دوام نيافت و مصطفي جوان خيلي زود عزم سفر كرد (سال 1337) و به عنوان شاگرد اول با استفاده از بورس تحصيلي شاگردان ممتاز به امريکا اعزام شد تا پس از تحقيقات‏ علمي در جمع معروف‏ترين دانشمندان جهان در دانشگاه کاليفرنيا و معتبرترين دانشگاه امريکا - برکلي- با ممتازترين درجه علمي در رشته دکتراي الکترونيک و فيزيک پلاسما فارغ التحصيل گردد. ❗ با اعلام موجوديت نهضت آزادي در سال 1340، چمران در ايران نبود كه بتواند به عضويت آن درآيد و سند و مدركي نيز مبني بر عضويت رسمي وي در نهضت آزادي در اين ايام وجود ندارد (حداقل نگارنده نديده است!) و همين جدايي و فاصله چند ساله بود كه زمينه واگرايي چمران از نهضت آزادي و شكل گيري "چمراني جديد" با هويتي متفاوت از تعلقات پيشين را در وي فراهم آورد. ظهور و بروز اين خط مشي متفاوت را مي‌توان در انتخاب مشي مبارزاتي متفاوت و متعارض چمران و سران نهضت آزادي بعد از 15 خرداد 1342 مشاهده نمود. ❗ پس از سركوب قيام ملت، در ميان عده اي از مبارزين خارج و داخل کشور اين فکر به وجود آمد که رژيم پهلوي اصلاح پذير نبوده و تنها راه براي مقابله مبارزه مسلحانه است. بدين منظور بود كه شهيد چمران و بعضي از همفکران وي براي فراگيري فنون جنگ هاي پارتيزاني و آماده سازي براي نبرد مسلحانه و رويارويي با رژيم پهلوي به مصر رهسپار شدند و مدت دو سال سخت ترين دوره هاي چريکي و جنگ هاي پارتيزاني را مخفيانه فرا گرفتند. اما سران نهضت آزادي نه تنها به براندازي رژيم پهلوي اعتقادي نداشتند، بلكه بعد از 15 خرداد 42 فعاليت سياسي را رها كرده و به فعاليتهاي فرهنگي و امور خيريه مشغول شدند! ❗ در اواخر سال 1349 و آغاز دهه 50 مصطفي چمران تمام مقامات و افتخارات و فرصتهاي عالي شغلي و زندگي مرفه در آمريكا را رها كرده و بنا به دعوت امام موسي صدر و به منظور ايجاد پايگاه مبارزاتي جديد(گروه امل)، راهي لبنان شد. (وي پيش از اين نيز دو – سه سالي در مصر دوره آموزشهاي نظامي و مبارزات چريكي و پارتيزاني ديده بود) وي تا پيروزي انقلاب اسلامي و ماجراي ربوده شدن امام موسي صدر هرگز به ايران باز نگشت و قريب به 20 سال از ايران و نهضت آزادي دور شده بود... 📍 ادامه دارد ... @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 آيا مصطفي چمران متعلق به نهضت آزادي است؟ ✅ بخش دوم 🚩 بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بود كه چمران به شوق ديدار حضرت امام(ره)(نه به قصد تجديد ديدار با مهندس بازرگان و اعضاي نهضت آزادي!) به طور موقت به ايران آمد، ولي بعد از ديدار با حضرت امام چنان شيفته ايشان شد كه همه تشكيلات و برنامه هايش در لبنان را رها كرده و براي هميشه در ايران اسلامي ماندگار شد. خانم غاده چمران(همسر شهيد) در اين باره مي‌گويد: «وقتي که مصطفي به ايران رفت نامه فرستاد که امام از من خواسته بمانم و من هم مي‌مانم!» اين عبارات به وضوح نشان مي‌دهد که شايد تنها عاملي که باعث ماندن شهيد چمران در ايران شده بود، درخواست امام از وي بود، نه مناسبات حزبي و رفاقتهاي سازماني! 🚩 بازگشت چهره شهيري چون دكتر مصطفي چمران كه حال در دوران ميانسالي، هم از تجربه بالاي مبارزاتي برخوردار بود و هم از لحاظ علمي در عاليترين سطوح قرار داشت، كافي بود كه سران دولت موقت را تحريك كند تا وي را براي همكاري دعوت نمايند. سابقه ديرين آشنايي چمران و مهندس بازرگان و دوستي چندين ساله چمران و دكتر يزدي در آمريكا نيز زمينه را هموار ساخت تا چمران با سمت معاونت نخست وزير در امور انقلاب به ظاهر به اعضاي نهضت آزادي در كابينه دولت موقت مهندس بازرگان نزديك شود. 🚩 نكته اساسي در اين ميان آن است كه ما در اين ايام كمترين همگرايي سياسي بين چمران و جريان نهضت آزادي را نمي‌بينيم و بلعكس چمران بيشترين ارتباط و همراهي را با حضرت امام(ره) و ياران و همراه ايشان دارند كه نمونه‌اي از آن، رابطه نزديك چمران با حضرت آيت الله خامنه اي است. اولين آشنايي و مواجه اين دو نيز به مسائل نظامي بر مي‌گردد که آيت الله خامنه اي از آن روز چنين ياد مي‌کند: 🚩 «کميته‌اي در نخست وزيري تشکيل شد که درباره مساله ارتش بحث و مشورت کند و در مواردي هم تصميم گيري مي‌کرد که من و ايشان هر دو عضو اين کميته بوديم. در بدو تشکيل اين کميته اولين روزي که ايشان دعوت شده بودند, من وارد شدم و قيافه مهربان و صميمي و متواضع و دوست داشتني چمران را اول بار در آنجا ديدم... وقتي نشستم ديدم مثل اين که او هم با من آشنا بوده و خيلي زود احساس کردم که يک انسان اهل ذوق و معنويت و علاقمند به هنر و هنرمند است, چنانکه در همه حرکات و سکنات او اين حالات محسوس بود» (12/3/61) از جمله اقدامات مشترک اين دو بزرگوار راه اندازي ستاد جنگهاي نامنظم بود که در بحبوحه ابتداي جنگ ايجاد گرديد, ستادي که در شهر اهواز شکل گرفته بود. 📍 ادامه دارد ... @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 آيا مصطفي چمران متعلق به نهضت آزادي است؟ ✅ بخش سوم و پایانی 🚩 در اين ايام حوادث متعددي اتفاق افتاد كه به خوبي مرزبندي‌هاي چمران از نهضت آزادي و قرابت و نزديكي وي با جريان خط امام را آشكار مي سازد و راه را براي مصادره فرصت طلبانه اقدامات افتخارآميز چمران به نفع نهضت آزادي را مي بندد: 🚩 1- يكي از اختلافات عمده چمران و نهضت آزادي، پافشاري ايشان در برخورد قاطع با عوامل ضدانقلاب در کردستان بود، مساله‌اي که با سياست دولت موقت همخواني نداشت. لازم به ذکر است که در پي کوتاهي مقامات دولت موقت و طولاني شدن مذاکرات آنها با تجزيه طلبان مسلح کرد، مناطق آزاد شده کردستان دوباره جولانگاه نيروهاي ضدانقلاب شد. دکتر چمران بيش از همه از عملکرد دولت موقت ناراحت بود. البته اين ناراحتي، پايان رابطه او با اعضاي دولت موقت نبود، اما هرگز باعث نشد که بر سر عقايدش با کسي معامله کند يا اختلافات خود را با دولت موقت بپوشاند. اينجا بود که تفاوت هاي او با کادر رهبري نهضت آزادي بيش از پيش آشکار شد و درست در همان زمان روزنامه‌ها عکس شهيد چمران را کشيدند که در عينکش تانک بود و شليک مي‌کرد!! (براي درک کامل اين موضوع به دست‌نوشته‌هاي شهيد چمران و نيز نامه‌اي که پس از ختم غائله پاوه به امام(ره) نوشتند، مراجعه کنيد) 🚩 2- يکي ديگر از اختلافات اساسي شهيد چمران با نهضت آزادي به ماجراي انحلال مجلس خبرگان مربوط مي‌شود. پس از آنکه در دولت موقت طرحي مبني بر انحلال مجلس خبرگان به تصويب رسيد و قرار شد که آنرا نزد امام ببرند، شهيد چمران از جمله افرادي بود که از امضاي آن خودداري کرد! 🚩 3- نكته قابل تامل ديگر نوع همكاري متفاوت نهضت آزادي و چمران با جريان انقلاب و حضرت امام(ره) بود. در حالي كه اعضاي نهضت مواضعي مخالف جريان خط امام اتخاذ مي‌كردند و به تدريج از همكاري با انقلابيون كناره گيري كردند، چمران هر روز بيشتر از قبل به حضرت امام(ره) نزديكتر شده و اطمينان ايشان را جلب نمود، به نحوي كه در تاريخ 20 ارديبهشت 1359، هنگام تشکيل شوراي عالي دفاع، به نمايندگي حضرت امام (ره) در اين شورا منصوب شد. 🚩 اين همه به خوبي حكايت از آن دارد كه در تحليلي منصفانه دكتر مصطفي چمران را بيش از آن كه بتوانيم بخاطر ارادت و قرابت 25 سال قبلش به مهندس بازرگان عضوي از نهضت آزادي معرفي نماييم، بايد به خاطر همسويي با خط امام و قرابت و دلدادگي به انقلاب اسلامي و حضرت امام(ره) عضوي از اعضاي جريان خط امام معرفي كنيم كه سرانجام نيز در خط مقدم جبهه اي به شهادت رسيد كه كمتر كسي از سران و هواداران نهضت آزادي پايشان بدانجا باز شده بود! به واقع چمران در ميان رزمندگاني جانفشاني كرد و به شهادت رسيد كه جز نام و عشق حضرت امام خميني(ره) را در ذهن و قلب خود نمي‌پروراندند. به نظر مي‌رسد تعريف و تفسير حضرت امام(ره) از شهيد بزرگوار چمران كه در پيام تسليت بمناسبت شهادت ايشان صادر گرديده تصويري صحيح از چهره واقعي اين مجاهد في سبيل الله باشد. آنجا كه مي فرمايد: «چمران عزيز با عقيده پاک خالص غيروابسته به دستجات و گروههاي سياسي و عقيده به هدف بزرگ الهي جهاد را در راه آن از آغاز زندگي شروع و به آن ختم کرد. او با سرافرازي زيست و با سرافرازي شهيد شد و به حق رسيد. هنر آنست که بي‌هياهو‌هاي سياسي و خودنمايي‌هاي شيطاني براي خدا به جهاد برخيزد و خود را فداي هدف کند نه هوي و اين هنر مردان خداست. او در پيشگاه خداي بزرگ با آبرو رفت روانش شاد و يادش بخير. و اما ما مي‌توانيم چنين هنري داشته باشيم؟ با خداست که دستمان را بگيرد و از ظلمات جهالت و نفسانيت برهاند.» @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🎁 هنر مردان خدا 🚩 چمران عزيز با عقيده پاک خالص غيروابسته به دستجات و گروه‌هاي سياسي و عقيده به هدف بزرگ الهي جهاد را در راه آن از آغاز زندگي شروع و به آن ختم کرد. 🚩 او با سرافرازي زيست و با سرافرازي شهيد شد و به حق رسيد. 🚩 هنر آنست که بي‌هياهو‌هاي سياسي و خودنمايي‌هاي شيطاني براي خدا به جهاد برخيزد و خود را فداي هدف کند نه هوي و اين هنر مردان خداست. 🚩 او در پيشگاه خداي بزرگ با آبرو رفت روانش شاد و يادش بخير. و اما ما مي‌توانيم چنين هنري داشته باشيم؟ با خداست که دستمان را بگيرد و از ظلمات جهالت و نفسانيت برهاند. @BIMEMOJ
هدایت شده از بیم موج
🎁 چمراني ديگر (تشابه خصوصيات شخصيتي شهيدان چمران و سليماني) 🚩 کشف تقارن‌ها و تشابهات گاه آنقدر شعف آورند که آدمي نمي‌تواند در مشاهده شان به وجد نيايد و فريادشان نزد! زيبايي‌هاي زلال تکرارپذيري که از حقانيت يک راه حکايت دارد. در اين بين آنچه بيش از هر چيز ديگر اين مشابهات را شيرين مي‌کند، تجلي آن در اسطوره هاي انساني است! آنجا که دو قهرمان ويژگي‌هايي را در وجود هم به اشتراک گذاشته اند که اين دو را از ديگراني متمايز مي کند! يک روح در دو جسم که در دو زمانه و شرايط متفاوت ظهور و بروز يافته‌اند اما از حقيقتي واحد سخن مي‌گويند و مسيري يکسان را طي مي‌کنند و آرمان مشترکي را طلب مي‌کنند! و از منبعي واحد انرژي مي‌گيرند! 🚩 در روند يافتن اين مشابهات در صفحات تاريخ معاصر اين سرزمين به نام دو اسطوره مبارزه و مقاومت مي‌رسيم که هر يک به تنهايي امتي بودند!: "چمران و حاج قاسم!" بزرگمردان ميدان مبارزه‌اي که هر دو زندگي عادي خود را رها کرده و خودشان و زندگي شان و همه وجودشان را وقف مبارزه با جهل و ظلم و استکبار و تلاش براي تحقق عدالت و آزادي و انسانيت کردند! و در نهايت به نامردترين دشمنان اين ملت به شهادت رسيدند! 🚩 البته در اين ميان بي‌شک بايد از تاثيرپذيري حاج قاسم از چمران سخن گفت، آنجا که چمران بزرگ به مثابه راه هدايتي براي همه انقلابيون و مبارزان پس از خود در همان ابتداي آغاز انقلاب اسلامي طلوع کرد! 🚩 نشانه‌هاي مشابهت چمران بزرگ و حاج قاسم عزيز را هم مي‌توان در زواياي مختلفي از شخصيت اين دو مشاهده نمود که در اين نوشتار تنها به دست نوشته‌هاي به جاي مانده از ايشان اشاره مي‌شود. به عنوان نمونه مصطفي چمران در آخرين دست نوشته‌ای که لحظاتي قبل از شهادت تحرير کرده است به گونه‌اي رقم زده است که حال و هواي آن را ميتوان در وصيت نامه حاج قاسم مشاهده نمود. 🚩 چمران مي‌نويسد: «اي حيات! با تو وداع مي‌كنم، با همة مظاهر و جبروتت. اي پاهاي من! مي‌دانم كه فداكاريد، و به فرمان من مشتاقانه به سوي شهادت صاعقه وار به حركت در مي‌آييد؛ اما من آرزويي بزرگتر دارم. به قدرت آهنينم محكم باشيد. اين پيكر كوچك؛ ولي سنگين از آرزوها و نقشه‌ها و اميدها و مسئوليت‌ها را به سرعت مطلوب به هر نقطه دلخواه برسانيد. در اين لحظات آخر عمر، آبروي مرا حفظ كنيد. شما سال‌هاي دراز به من خدمت‌ها كرده‌ايد. از شما آرزو مي‌كنم كه اين آخرين لحظه را به بهترين وجه، ادا كنيد. اي دست‌هاي من! قوي و دقيق باشيد. اي چشمان من ! تيزبين باشيد. اي قلب من ! اين لحظات آخرين را تحمل كن. به شما قول مي‌دهم كه پس از چند لحظه همة شما در استراحتي عميق و ابدي آرامش خود را براي هميشه بيابيد. من چند لحظة بعد به شما آرامش مي‌دهم ؛ آرامشي ابدي. چه، اين لحظات حساس وداع با زندگي و عالم، لحظات لقاي پروردگار و لحظات رقص من در برابر مرگ بايد زيبا باشد» 🚩 دقت در زندگي اين دو قهرمان اسطوره‌اي ايران زمين ابعاد مختلفي از اين تشابه را آشکار خواهد کرد که درک و کشف آن براي جوانان مومن انقلابي سرزمين‌مان ميتواند شورانگيز و هدايت‌گر باشد! @bimemoj
هدایت شده از بیم موج
📮شکار تانک راه افتاديم با مرحوم چمران، سوار يک سي۱۳۰ شديم و آمديم طرف اهواز. اهواز تاريک محض بود! ... در تاريکي رفتيم به پادگان لشکر ۹۲ و آنجا بوديم و بعد هم رفتيم استانداري و ديگر [آنجا] بوديم. همان شب اوّلي که رسيديم، مرحوم چمران، آن جماعتِ خودش را جمع کرد و گفت ميرويم عمليات؛ گفتيم چه عملياتي؟ گفت ميرويم شکار تانک! بنده هم يک کلاشينکف داشتم، مال خودم بود -کلاشينکف شخصي داشتم که همراهم بود- گفتم من هم بيايم؟ گفت بله، چه عيب دارد، شما هم بياييد. من هم عمامه و عبا و قبا را گذاشتم کنار و يک دست لباس سربازي گَله‌گشادِ منحوس به ما دادند پوشيديم و شبانه با اينها رفتيم؛ درحالي‌که بنده نه تمرين نظامي ديده بودم و نه سلاح مناسب داشتم، يعني براي شکار تانک کسي با کلاشينکف نميرفت. البتّه آنها هم آرپي‌جي و مانند اينها نداشتند؛ آنها هم همين‌طور با همين سلاح و مانند اينها [بودند]. رفتيم و شکار تانک هم نکرديم و برگشتيم! ... ، 97/7/4 @bimemoj
zendaki 170305 (1).mp3
2.73M
🔰چمران از زبان چمران زندگینامه دکتر مصطفی چمران از زبان خودش 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 مراسم عقد مهدی هاشمی 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روایت تلخ و دردآور از خیانت رضاخان در واگذاری منطقه راهبردی قره‌سو به ترکیه و تبدیل شدن به چالش امنیتی برای ایران 🔺 چگونه بخشی از خاک ایران که دارای ارزش استراتژیک بالایی بوده و اهمیت تاریخی زیادی هم داشت، شامل قله آرارات کوچک به ارتفاع ۴۰۰۰ متر و دامنه‌های آن با خیانت رضاخان از دست رفت. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 برگی از تاریخ تشیع. دست خط آیت الله مرعشی نجفی. شرح حال ایشان در مورد زحمات طاقت فرسا در راه جمع آوری کتب نفیس. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
✅گرایش طبیعی انسان به ازدواج (در بیان استاد مطهری) 🌸به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) ازدواج واقعاً پیمان دو رو است، نه همکاری و شرکتی! این دروغ است که ازدواج یک ارتباط شرکتی است و همین دروغ منشأ هزار حرف شده است. دو نفر می‌خواهند از وجود هم بهره‌مند شوند، این دو نفر را برای هم مثل دو شیء تصور کرده‌اند مثل این شرکت‌ها که انگار دو نفر می‌خواهند از هم سود ببرند، درحالیکه ازدواج مافوق سود است و در ضمن آن یگانگی در کار است. اصلاً ازدواج حقیقی همین است و پایه آن هم در طبیعت برای همین ریخته شده است نه اینکه به زور آن را به بشر تحمیل کرد. در کتاب «انسان موجود ناشناخته» خواندم و خود هم در این باره فکر کرده بودم که چرا ازدواج پیمانی مقدس در اسلام است، من چند رویکرد برای آن پیدا کردم، نخست اینکه ازدواج یک مکتب اخلاقی برای بشر است اولین گامی است که انسان از خودپرستی به سوی غیر دوستی بر می‌دارد یعنی انسان تا ازدواج نکرده در عالم خودخواهی است فقط درباره خود و لباس و شکم و دارایی و تفریح و گردش خود فکر می‌کند. اما زمانی که ازدواج می‌کند برای نخستین بار گامی به سوی غیر دوستی بر می‌دارد و به سرنوشت یک نفری آن طوری علاقه مند است که به سرنوشت خود علاقه مند است همانطور از سیری و پوشش و آرامش روحی خود لذت می‌برد درباره همسرش هم لذت می‌برد. در همین کتاب نوشته بود، افرادی که ازدواج نمی‌کنند همیشه نقیصه جسمی و روحی دارند و تا آخر عمر خام هستند. در بین روحانیون من نمونه‌هایی دیدم که اینها مردمان اهل سیر و سلوک بودند و ازدواج نکرده بودند اینها با سایر روحانیون و انسان‌های دیگر تفاوت داشتند. اینها شاید همه مکاتب سیر و سلوک را طی کرده بودند اما چون ازدواج نکرده بودند کارهای بچگانه می‌کردند. معمولاً اشخاصی که ازدواج نمی‌کنند یک وقت علاقه مخصوصی به حیواناتی مثل سگ و گربه پیدا می‌کنند علتش این است که به حسب غریزه باید این جای خالی پر شود، در خلقت و طبیعت در دل انسان جای خالی برای زن و فرزند گذاشته شده است و این طبیعی است که غیر از غریزه جنسی در روح و وجود انسان باید چنین علایقی با دوست داشتن کسی دیگر پر شود. 📌پی نوشت: در مورد دو پاراگراف آخر یعنی نقص انسان هایی که ازدواج نکرده اند و علاقه برخی از این افراد به حیوانات، امروزه این سخن استاد بیش از هر زمان، روشن شده است. گرایش به حیوانات در بین افراد ازدواج نکرده بیش تر است تا کسانی که تشکیل خانواده داده اند. البته مستحضر هستید در عالم انسانی قواعد کلی نیست و همواره موارد استثنا وجود دارد. در مورد نقص جسمی و روحی افرادی که ازدواج نکرده اند نیز ما بارها با چنین افرادی مواجه شده ایم، شاید به لحاظ اخلاقی و علمی مدارجی را کسب کرده اند ولی پختگی که باید ناشی از ازدواج در آنها حاصل شده باشد، وجود ندارد. یک خلا روحی و شخصیتی در این افراد مشهود است. باز در این مورد نیز قاعده کلی وجود ندارد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شریعتی در نگاه رحیم پور ازغدی 🔹تهمت ضد آخوند بودن شریعتی، اتهامی از طرف جریان ضدانقلابی و سکولار حوزه بود. آنها در زندان اتهام دکتر شریعتی را «مقلد خمینی» بودن می دانستند. 🔸اساسا این جریان اولا با خود امام خمینی(ره) مخالف بود و چنانکه در پیام روحانیت امام آمده، نعوذبالله ایشان را به دلیل فلسفه خواندن مشرک می دانستند. 🔹رویه ی همین جریان مقدس نما بود که علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری(ره) را نیز از حوزه راندند. 🔺ببینید چقدر بین افرادی که شریعتی را نمی‌شناسند با کسانیکه از نزدیک می‌شناسند اختلاف وجود دارد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شدت گرفتن درگیری‌های میان اپوزیسیون: مخالفان جمهوری اسلامی اسلحه ندارند اگر داشتند همدیگر را می کُشتند!در کردستان چون اسلحه دارند، همدیگر را می کُشند 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @Bimemoj
🔰 / ۲۸ ابان ۱۳۶۹ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مادر آمریکایی: در مدارس به جای ریاضیات به کودکانمان همجنسگرایی یاد میدهید؟ دنیا به ما می‌خندد... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 قراردادهای استعماری انگلیس 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
خیال روی تو در هر طریق همره ماست نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست به رغم مدعیانی که منع عشق کنند جمال چهره تو حجت موجه ماست ببین که سیب زنخدان تو چه می‌گوید هزار یوسف مصری فتاده در چه ماست اگر به زلف دراز تو دست ما نرسد گناه بخت پریشان و دست کوته ماست به حاجب در خلوت سرای خاص بگو فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست به صورت از نظر ما اگر چه محجوب است همیشه در نظر خاطر مرفه ماست اگر به سالی دری زند بگشای که سال‌هاست که مشتاق روی چون مه ماست 💚 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj