eitaa logo
پرسمان و بصیرت
161 دنبال‌کننده
7 عکس
2 ویدیو
22 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم شجاعت حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان یک ثروت برای حضرت (س) ارزشی ندارد، ولی به عنوان یک حق ربوده شده و اینکه حق را باید احیا کرد، برای همان زهرا آن قدر ارزش دارد که می آید در مسجد مدینه در حضور خلیفه وقت و خطبه ای غرا انشا می کند و طرف را می کوبد و از حق خودشان دفاع می کند، چرا نترسید؟ برای زن این کار زشت بود که بیاید در مسجد در حضور چند هزار نفر جمعیت، دم از مال دنیا بزند و از حقش دفاع کند؟ نه هیچ زشت نبود، دفاع از حق بود. همان زهرای بی اعتنا به دنیا و مافیها به عنوان یک پول و یک امر مادی و ثروت شخصی و مایه لذت فردی، به عنوان اینکه پاسدار حق است و نباید گذاشت حق قربانی بشود و سنت پایمال کردن حقوق جان بگیرد، می آید در کمال شجاعت از حق خودش دفاع می کند. شخصا می رود به خانه خلیفه وقت و فرمان را از او می گیرد. بعد آن فرمان را به عنف از ایشان می گیرند، و سپس به شکل دیگری با امیرالمومنین در مسجد مدینه حاضر می شود و اوضاع عجیبی پیش می آید که آخر کار که دیگر مجبور شد با آنها در بیفتد، رسما در افتاد. 📚کتاب جلد چهارم ص۱۷۸ و ۱۷۹ 🔸 : ایتا،تلگرام ، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar 🔹ثبت نام دوره‌های آموزشی در سایت: 🌐 Bineshemotahar.ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 میلاد بزرگ بانوی اسلام حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن گرامی باد 🌹🌹🌹 ⚜ در تاریخ خود اسلام زنان قدیسه و عالی قدر فراوانند؛ کمتر مردی است که به پایه خدیجه برسد و هیچ مردی جز پیغمبر و علی به پایه حضرت زهرا نمی رسد. حضرت زهرا بر فرزندان خود که امام اند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیا برتری دارد. ⚜ اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست؛ تفاوتی که اسلام قائل است از سیر من الحق الی الخلق است؛ در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسئولیت پیامبری است که مرد را برای این کار مناسب تر دانسته است. 📚کتاب ص۴۶ 🔸 : ایتا،تلگرام ، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar 🔹ثبت نام دوره‌های آموزشی در سایت: 🌐 Bineshemotahar.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام به همه بزرگواران به امید و لطف و رحمت خدا عازم مکه مکرمه و مدینه منوره هستم🕋 ان شاءالله دعاگوی همه شما خوبان هستم 🫶🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم گزیده ای از کتاب سیره نبوی با تدریس دکتر هاشمی گلپایگانی *مسلمان باید اهل فکر باشد *تشویق به علم آموزی و تفکر از سیره های مهم نبوی است. میلاد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام مبارک باد. برای مطالعه متن کامل از طریق لینک زیر اقدام به تهیه کتاب فرمایید: https://bineshemotahar.ir/product/%d8%b3%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%86%d8%a8%d9%88%db%8c-2/
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 💠درباره لزوم الگوگرفتن از شخصیت پیغمبر اکرم(ص): ❇️ در شخصیّت منحصر به فرد پیغمبر اکرم یک نقطه‌ی اوجی وجود دارد که آن عبارت است از بعثت. 📌 حتّی در روز ولادت آن بزرگوار هم نشانه‌ها و آثار برکات الهی را انسان مشاهده میکند. 🔺عید گرفتن فقط جشن و ماندگاری و یادبود نیست. 🔸 عید گرفتن برای درس گرفتن و الگو قرار دادن پیغمبر اکرم است. 👇صدها درس وجود دارد در: 📍زندگی شخصی پیغمبر 📍زندگی خانوادگی پیغمبر 📍حکومت پیغمبر 📍شخصیت اجتماعی پیغمبر، با دوستانش، با دشمنانش، با مؤمنین، با کفار. ↙️ یکی از این درسهای زندگی پیغمبر مضمون این آیه‌ی شریفه است که فرمود: «عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم» برای او رنجهای شما دردآور است، پیغمبر از رنج شما رنج میبرد. ⁉️رنجهای امت اسلامی در زمان کنونی ناشی از چیست؟ 🔖عقب‌ماندگی علمی 🔖تن دادن به تسلّط استعمارگران 🔖 تفرّق مسلمین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل 💠درباره وحدت عملی مسلمین: ⏫ ما باید به این مسئله‌ی «اتّحاد بین مسلمین» فکر کنیم. ❌امروز دشمن درست نقطه‌ی مقابل این را میخواهد. ☝️دارند کاری میکنند که وجود مضر رژیم صهیونیستی از عنوان «دشمنی» خارج بشود و بیشتر بین کشورهای منطقه را اختلاف بیندازد. 🔺این عادّی‌سازی‌ها یکی از بزرگ‌ترین خیانتهایی است که به اسلام و مسلمین دارد میشود. 🌺 «هفته‌ی وحدت» کار خوبی بود، امّا بایستی تحقّق پیدا کند. ❎مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست. ❎وحدت جغرافیایی هم نیست. ✅مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. ✅مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. 🔺یک نقطه‌ی اساسی اینجا وجود دارد: 🌐 هندسه‌ی سیاسیِ دنیا در حال تغییر است. ♻️ این حالت تسلّطی که استکبار جهانی بر کشورها داشته، دارد تغییر میکند. ⁉️ جایگاه امّت اسلامی در این دنیای جدید کجا است؟ ❇️ ما امّت اسلامی در دنیای جدیدی که دارد بتدریج شکل میگیرد: ⭕️میتوانیم جایگاه رفیعی داشته باشیم، ⭕️میتوانیم به‌عنوان یک الگو و پیشرو مطرح بشویم، 👇امّا به یک شرط👇 ⬅️اتّحاد، نداشتن تفرقه و خلاص شدن از شرّ وسوسه‌های دشمن➡️ 🔻اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است، منتها کار لازم دارد. 📍نمونه‌ی کوچکش ما هستیم؛ در مقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم. 🛡خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند! ایستادیم و پیش رفتیم. 👈ما از حکمرانان کشورهای اسلامی هم ناامید نیستیم امّا بیشترین امیدمان به خواصّ دنیای اسلام است. 🎙وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. 💡وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره‌ی کشور هم به طور قهری به آن سمت حرکت میکند. ✅ به نظر ما میشود به سمت وحدت مورد نظر اسلام و قرآن پیش رفت در امّت اسلامی. 👈فاصله‌ها بعضی قومی، نژادی و زبانی است، اینها مهم نیست. ⭕️ آنچه امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم، مسئله‌ی مذهبی است؛ بحث شیعه و سنّی. ❌ نباید بگذاریم اختلاف عقیده و مذهبی به تنازع کشیده بشود. 🚨 سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شده‌اند؛ این خیلی چیز خطرناکی است. ✂️بنده یک وقت گفتم «شیعه‌ی انگلیسی» و «سنّی آمریکایی»؛ بعضی بدروغ تبلیغ کردند که یعنی شیعه‌ای که ساکن انگلیس است. ♨️شیعه‌ی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد؛ الهام‌گیری از انگلیس است؛ یعنی شیعه‌ی دعوا‌درست‌کن، سنّی دعوادرست‌کن. 🗣آن که اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است؛ فرقی نمیکند؛ در هر جایگاهی باشد. 👇هم در شیعه و هم در سنی افرادی هستند که تندروی میکنند. 📍تندرویِ تندروان را موجب این ندانیم که اصلِ اهلِ مذهب را متّهم کنیم. ❇️ پیغمبر از وجه مشترک توحید بین اسلام و ادیان دیگر استفاده میکند. 📌خب ما مسلمانها این همه وجه مشترک داریم: 🔹کعبه‌ی واحد 🔸قبله‌ی واحد 🔹نماز واحد 🔸حجّ واحد 🔹عبادات واحد 🔸پیغمبر واحد 🔹محبّت اهل‌بیت در همه‌ی دنیای اسلام 💪ما از برادران فلسطینی که همه اهل سنّتند، از همه جهت حمایت کرده‌ایم. 💪این جبهه‌ی مقاومتی که امروز بحمداللّه در دنیای اسلام تشکیل شده، مورد حمایت ما است. 🍀امیدواریم ان‌شاءاللّه بتوانیم این آرزوی بزرگ را که آرزوی بزرگ زبدگان دنیای اسلام بوده و قطعاً آرزوی روح مطهّر نبیّ مکرّم اسلام (ص) است، ان‌شاءاللّه تحقّق ببخشیم؛ یعنی وحدت اسلامی.
🌾🍃🌾 ✅6⃣3⃣ آیا همان رفتار و سیره معصومانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای الگو بودن و استفاده عملی کافی و راهگشا نیست؟ آیا اهل سنت که فقط پیامبر صلی الله علیه و آله را معصوم می‌دانند از این بابت کمبودی دارند یا این که این گونه نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ما سرمایه‌ای داریم که اهل این سرمایه را ندارند و آن این است که برای آنها دوره یعنی دوره‌ای که یک شخصیت معصوم درآن وجود داشته است که از سیره او می‌شود به طور جزم بهره برد، بیست و سه سال بیشتر نیست؛ 👈 چون‌ تنها معصوم را پیغمبر اکرم می‌دانند. و درست است که پیغمبر در طول بیست و سه سال با شرایط مختلف بوده است و در شرایط مختلف، بسیار سیره پیغمبر آموزنده است، ولی ما شیعیان همان بیست و سه سال را داریم به علاوه تقریباً 250 سال دیگر. ⬅️ یعنی ما مجموعاً در حدود 273 سال دوره عصمت داریم و از سیره معصوم می‌توانیم استفاده کنیم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
💢رد براحادیث دروغینی که می گویند از پیامبر نقل شده است مبنی بر اینکه از من حدیثی ننویسید و کتاب خدا برای شما کافی است!!! 💢توطئه ای که تا الان اثرات آن را در جهان اسلام خصوصا کشورهای عربی میبینم در آن جا کتاب دعایی مانند مفاتیح یا غیره وجود ندارد فقط قرآن میخوانند و قرآن می خوانند!!!! 1⃣ در روایتی پیامبر اکرم فرموده: «بايد شاهدان به غايبان برسانند، كه شاهد ممكن است به كسى برساند كه از خود او نگهدارنده تر است». 2⃣و فرمود: «خدايا جانشينان مرا ببخشاى! خدايا جانشينان مرا ببخشاى! خدايا جانشينان مرا ببخشاى! گفته شد يا رسول الله! جانشينان شما كيانند؟ فرمود: كسانى كه بعد از من می آيند و سخنان و سنت مرا روايت می كنند». 3⃣ و از «عمروبن شعيب» از پدرش از جدش روايت كنند كه گفت: «به رسول خدا (ص) گفتم: «يا رسول الله! آيا هر چه را كه از شما می شنوم بنويسم؟» فرمود: «آرى» گفتم: «در حال خشم و خشنودى هم؟» فرمود: «آرى، چون در همه اين موارد جز حق نگويم». 4⃣و در روايت ديگرى بعد از آن آمده است كه: «نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: «يا رسول الله! من از سخنان شما سيراب می شوم و می خواهم اگر اجازه دهيد، دستم را براى نوشتن با قلبم همراه سازم» فرمود: «اگر سخنان من است، دستت را با قلبت همراه ساز» ✅ «هدف منع از انتشار احادیث پیامبر اکرم، جلوگیری از انتشار فضايل امام على (ع) در ميان مسلمانان، به ويژه در دوران معاويه بود كه فرمان داد تا امام على (ع) را در خطبه هاى نماز جمعه بر فراز منا بر مسلمانان لعن و نفرين نمايند؛ همانگونه كه شرح آن در جلد اول، فصل كتمان فضايل امام على (ع)، گذشت». ☑️ مطالب در مورد علامه عسکری http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
✅ سرگذشت حدیث پیامبر(ص) در زمان ابوبکر و عمربن خطاب 🔶 بعد از رحلت پیامبر(ص)، و جریان سقیفه، ابوبکر که به خلافت رسید، دستور داد تا قرآن را مجرد از تفسیر (وحی بیانی) بنویسند. این جمع آوری در زمان ابوبکر شروع شد و در زمان خلافت عمربن خطاب، به اتمام رسید. عمر، قرآن را نزد حفصه گذاشت و شروع کرد به منع کردن از نشر حدیث پیامبر(ص). 🔴 عمربن خطاب، اقدامات جدّی برای این هدفش انجام داد: 1⃣؛ منع روایت کردن حدیث پیامبر؛ مثلا سه صحابی به نام های (عبدالله بن مسعود، ابودرداء و ابومسعود انصاری) که در خارج مدینه،به خلاف میل خلیفه، حدیث روایت می کردند، آنها را به مدینه آورد و ممنوع الخروج نمود و تا پایان عمر، اجازه خروج از مدینه، به آنها نداد!!! 2⃣ منع پرسش از تفسیر قرآن؛ عمربن خطاب فقط به چند نفر اجازه نقل حدیث داد: ۱) ام المومنین عایشه ۲)کعب الاحبار یهودی ، که عمربن خطاب او را سخنران رسمی دربار خلافتش کرد ۳)تمیم داری ، که از راهبان نصارا بود و سخنگوی رسمی قبل از نماز جمعه شده بود 3⃣ منع تفسیر قرآن؛ با افرادی که پرسش از تفسیر آیات می کردند، برخورد های جدی و تنبیه های سخت تا مرگ، صورت می گرفت!! 🔷 البته به ابن عباس هم اجازه نقل حدیث داد اما دیدگاه دستگاه خلافت را به او فهماند و برایش معیّن نمود که چه حرف هایی بزند...❗️ 🔴 در طبقات ابن سعد آمده است: عمربن خطاب، در بالای منبر، اصحاب پیامبر را قسم داد که هرکه حدیث از پیامبر نوشته، بیاورد. اصحاب نمی دانستند که چه نیتی دارد. از صحابه، هر که حدیث از پیامبر نوشته بود، آورد. وقتی آوردند، همه را جمع کرد و در آتش🔥 سوزاند. 📖برگستره کتاب و سنت ص ۲۲۶ الی ۲۳۰ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🌾🍃🌾 ✅6⃣3⃣ اصل دوری از ارعاب به چه معناست؟ استفاده از این اصل مطلق است یا نسبی؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ارعاب از ریشه رُعب به معنای هراس است؛ در باب افعال به معنای دیگران را به رعب و وحشت و هراس انداختن است. ✅ پیغمبر از به كار بردن روش ارعاب- كه خودش یك روشی است- اجتناب می‌كرد. اغلب، قدرتمندان عالم از روش ارعاب استفاده می كنند، و برخی روش ارعاب را به حدی رسانده اند كه می‌گویند كسی فكر هم نباید بكند. 🔻 آمده است روزی یكی از سربازها آمد به محمدخان قاجار گزارش داد كه فلان سرباز یا افسر تصمیم دارد تو را به قتل برساند. دستور داد تحقیق كنند. وقتی تحقیق كردند معلوم شد كه دروغ است، گفت مصحلت نیست كسانی كه چند روز تصور كشتن من را كرده اند زنده باشند. همه ی اینها را، اتهامْ زن، متهم و حتی شاهدها را دستور داد یكجا بكشند. 🔺 در مورد چنگیز و تیمور هم درجه ی كوچكش این بود كه لااقل از اوهام مردم استفاده می‌كردند، یعنی دبدبه ها و طنطنه ها ایجاد می‌کردند برای اینكه مردم تحت تأثیر آن قرار بگیرند. ☘ البته خود *دوری از ارعاب* یک اصل ثابت و مطلق است؛ ولی ممکن است شکل آن در شرایط مختلف متفاوت و نسبی باشد. همانطور که قبلا اشاره شد اصول اوّلیه اخلاق، معیارهای اوّلیه انسانیت به هیچ وجه نسبی نیست، مطلق است ... اما معیارهای ثانویه که اکتسابی است می‌تواند نسبی باشد... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣3⃣ کیفیت استخدام وسیله طبق سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام چگونه است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 از مسائلی كه از سیره ی رسول اللّه صلی الله علیه و آله باید آموخت كیفیت استخدام وسیله است. ☘انسان اولاً باید در اهداف خودش یعنی در هدفها مسلمان باشد یعنی هدفش مقدس و عالی و الهی باشد، و ☘ثانیاً باید در استخدام وسیله برای همان هدفها هم واقعاً مسلمان باشد. 🔺موضوع مهم اینست که *برای حق باید از حق استفاده كرد.* پس انسان مسلمان همانطور که اهداف مقدس دارد، برای رسیدن به این اهداف مقدس از وسیله‌های مقدس نیز استفاده می‌کند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣3⃣ دروغ حرام است ولی وقتی جان کسی در خطر است، میتوان دروغ گفت. آیا این جواز دروغگویی، دلیلی بر این است که اسلام هم نسبیت اخلاق را قبول دارد؟ و آیا شاهدی بر این نیست که قاعده *هدف وسیله را مباح نمی‌کند* در بعضی موارد مباح است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هدف و وسیله ۳ حالت دارد: 🎋 یا با همدیگر هم جهتند؛ خوب اگر هدف و وسیله هر دو در یک جهت باشند و برای یک هدف خاص باشند، در این صورت است که هدف وسیله را توجیه می‌کند. 🎋 یا حالت دیگر هست که خلاف جهت هم هستند و با هم تعارض دارند: در این صورت می‌گوییم هدف وسیله را توجیه نمی کند. 🎋 حالت سوم این است که هدف و وسیله نه هم جهت هستند و نه خلاف جهت هم و به صورت تصادفی کنار هم قرار گرفتند و با هم تصادم و تزاحم دارند: در این مورد اهم و مهم پیش میاد؛ یعنی ما باید ببینیم کدام هدف مهم تر است و برای رسیدن به هدف مهم‌تر (اهم) دفع افسد به فاسد کنیم و هدفی که از اهمیت کمتر دارد را کنار بگذاریم. 🍃🌾🍂 ☘ در فرض مساله نجات جان انسان با دروغگویی تزاحم دارد؛ از آنجا که نجات جان انسان بسیار مهم و هدف اهم است، ناچاریم با دروغ گفتن دفع افسد به فاسد کنیم. اینجا به این معنی نیست که اخلاق نسبی است؛ یا می‌توان از وسیله نامشروع برای رسیدن به هدف مقدس استفاده کرد؛ چون نجات جان انسان با دروغگویی تعارض ندارد و اینگونه نیست که به طور کلی ما را از هدف دور کند؛ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣3⃣ شهید مطهری معتقد است "و اعدولهم ما استطعتم من قوه" یعنی حکومت اسلامی باید تا جایی که می‌شود خودش را قدرتمند کند، و می‌دانیم که امروزه قویترین کشورها کشورهایی هستند که سلاح اتمی دارند؛ پس چرا ولی معظم سلاح اتمی را حرام اعلام کردند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 👈 طبق مباحث شهید مطهری، ، را توجیه نمی کند. 👈 هدف خدا از بیان این آیه مبارکه این است که: 🎋 مسلمانان باید قدرت نظامی بالا داشته باشند تا جامعه اسلامی قدرتمند شود و به عبارتی حفظ شود. 🎋 استفاده از سلاح اتمی باعث نابودی جان هزاران انسان بیگناه می شود که با مبانی اسلامی در است. (قتل انسان بیگناه حرام است.) ⬅️ از آنجا که استفاده از سلاح اتمی با اسلام در تعارض است، نه تنها به حفظ اسلام کمکی نمی‌کند؛ بلکه مانع گسترش اسلام است. 🔴 از منظر مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای بر خلاف منافع سیاسی و اقتصادی کشور و مخالف دستورهای دین اسلام است. 🔺۱. مخالف دستورات دینی است؛ زیرا: به‌کار بردن اینگونه وسائل کشتار جمعی ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده؛ 🔹افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. 🔻۲. بر خلاف مصالح اقتصادی و سیاسی است. امروز و فردا و هیچ وقت به سلاح هسته‌ای احتیاج نداریم؛ سلاح هسته‌ای برای یک کشوری مثل کشور ما مایه‌ی دردسر است؛ سلاح هسته‌ای به صرفه‌ی ما نیست؛ علاوه بر اینکه از لحاظ فکری و نظری و فقهی، ما این کار را خلاف میدانیم و این حرکت را حرکت خلافی میدانیم. ما استفاده‌ی از این تسلیحات را گناه بزرگ میدانیم و نگهداشتنش را یک کار بیهوده‌ی پرضررِ پرخطر میدانیم و هرگز دنبالش هم نمیرویم. ♦️۳. قدرت صرفا از طریق سلاح هسته‌ای به دست نمی‌آید. داشتن سلاح هسته‌ای، قدرت‌آفرین نیست؛ به دلیل اینکه قدرتهائی که سلاح هسته‌ای دارند، امروز دارای سخت‌ترین مشکلاتند. آنها با تهدید هسته‌ای بر دنیا مسلط شدند، اما امروز این تهدید دیگر کاربرد ندارد. ما میخواهیم بگوئیم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و اقتدار را در سلاح هسته‌ای نمیدانیم و اقتدار متکی به سلاح هسته‌ای را هم میتوانیم بشکنیم. برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣4⃣ اگر در اسلام جایز نیست از وسیله‌های نامشروع و فاسد برای هدف مشروع استفاده بشود، چرا پیغمبر اجازه می‌داد که مسلمین بروند جلوی قافله مال التجاره کفار قریش را -که از شام به مکه می‌رفت- وقتی که از نزدیک مدینه عبور می‌کرد بگیرند و کالای آن را تصاحب کنند؟ بدیهی است جنگ و کشتن انسانها فی حد ذاته کار درستی نیست. کاری که فی حد ذاته درست نیست، چرا اسلام اجازه می‌دهد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 در بعضی از موارد حتی وسیله، نامشروع هم نیست. در مورد جهاد و [تصاحب‌] مال و ثروت [کفار] قضیه از این قرار است. این اشتباه است که ما خیال کنیم همین قدر که انسان، انسان بیولوژیکی به اصطلاح شد دیگر جان و مالش محترم است؛... 🔹این طرز فکر فرنگی‌هاست که می‌گویند انسانها یعنی نوع آدم، انسان زیست شناسی، انسان بیولوژی، انسانی که علم بیولوژی او را انسان می‌داند ... از نظر زیست شناسی و بیولوژی معاویه یک انسان است و ابوذر هم یک انسان؛ 🔻ولی در باب انسان، سخن در انسان زیست شناسی نیست؛ سخن در انسانی است با معیارهای انسانیت، [ولهذا] یک انسان ضد انسان از آب در می‌آید... در آنجا ملاک، انسانیتهاست. انسانیت یعنی شرافت، فضیلت، تقوا، عدالت، آزادیخواهی، آزادمنشی، حلم، بردباری؛ اینها که معیارهای انسانی است. 🔸 انسان بیولوژی، انسان بالقوّه اجتماعی است نه انسان بالفعلِ اجتماعی. اگر انسانی بر ضد انسانیت قیام کند؛ آن انسانی که بر ضد آزادی قیام کرده، بر ضد توحید قیام کرده، بر ضد عدالت قیام کرده، بر ضد راستی و درستی قیام کرده، بر ضد همه خوبیها قیام کرده، او از ابتدا احترام ندارد، خون و مالش احترام ندارد؛ نه اینکه‌ خون و مالش احترام دارد و از بین بردن خون و مال او کار زشتی است ولی ما برای هدف مقدس این کار زشت را انجام می‌دهیم... به نصّ قرآن در مکه یک عده رباخوار بودند که مالی هم که به دست آورده بودند از دزدی و رباخواری به دست آورده بودند. آیا مال اینها محترم است؟!. پس این‌طور نیست که در عین اینکه این مالها محترم است، پیغمبر به آن دلیل اجازه تصاحب آنها را داده است که هدفش مقدس است، بلکه اگر هدف مقدسی هم‌ نبود این مال احترام نداشت. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣4⃣ چرا در اسلام حکم قصاص و وجود دارد؟ آیا تکرار «قتل» با اجرای حکم «قصاص»، با حکمت الهی و رأفت اسلامی سازگار است؟! آیا استفاده از وسیله نامشروع برای رسیدن به هدف مقدس محسوب نمی‌شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 مسئله‌ و قاتل را قصاص کردن به معنی این نیست که ما مع الاسف کار زشتی را مرتکب می‌شویم به خاطر یک مصلحت عالیتر. 🔻 اگر انسانی به حدی رسید که انسانهای دیگر را بدون تقصیر کشت، یعنی دیگر حرمت خودش را از بین برد. آن دستی که عالماً عامداً و با ابلاغ، به خیانت دراز می‌شود، حرمت خودش را از بین برده است. 🔹 چه خوب گفت سید مرتضی در جواب ابوالعلای معرّی. 🔸 ابوالعلاء گفت: من این قانون اسلام را نمی‌فهمم چطور است که در یک جا می‌گوید دیه یک دست پانصد دینار است و در جای دیگر می‌گوید اگر دزدی کرد، حتی به خاطر ربع دینار بریده شود. ارزشش چقدر است؟ ربع دینار یا پانصد دینار؟ چطور تا دو هزار درجه نوسان پیدا می‌کند؟ ⚜ سید مرتضی فرمود: عِزُّ الْامانَةِ اغْلاها، وَ ارْخَصَها ذُلُّ الْخِیانَةِ فَافْهَمْ حِکمَةَ الْباری‌ ✅ دست به معنای این عضو گوشتی احترام ندارد. اگر می‌گویند دیه دست پانصد دینار است، دست امین احترام دارد. احترام مال انسانیت و امانت است؛ عزتِ امانت است که قیمتش را بالا برده است، و ذلتِ خیانت و دزدی است که این قدر درجه را پایین می‌آورد. ❇️ امانت ارزش را بالا می‌برد، خیانت ارزش را پایین می‌آورد. ارزش خون و مال را بالا می‌برد و در مقابل، آن معیارهای دروغ و کذب و غیبت و و و تجاوز به و آزادیها و غیره تمام ارزشها را پایین می‌آورد که از هر بی‌ارزشی بی‌ارزش‌تر می‌شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣4⃣ آیا حدیثی که امر می کند نسبت به اهل بدعت "باهتوهم"؛ یعنی به آنها بهتان بزنید، سندی برای این معنا نیست که هدف وسیله را توجیه می کند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 آنچه که در میان بعضی از متقدمین ما تا حدی معمول شده این است که حدیثی نقل می‌کنند که اگر اهل بدعت را دیدید، یعنی اگر افرادی را دیدید که در دین بدعت ایجاد می‌کنند «فَباهِتوهُمْ» . 🔻«آنهایی که در دین بدعت ایجاد می‌کنند» یعنی افرادی که در دین چیزهایی جعل می‌کنند و می‌آورند که جزء دین نیست. 🔺«ادْخالُ ما لَیسَ فِی الدّینِ فِی الدّین» را بدعت می‌گویند؛ یعنی کسی بیاید چیزی را که جزء دین نیست به نام دین وارد دین کند به طوری که مردم خیال کنند این جزء دین است. ▫️عکسش هم هست: چیزی را که جزء دین هست کاری کند که مردم خیال کنند این جزء دین نیست. هر دو صورتش بدعت است. ▪️بعضی می‌گویند در راه تقویت ایمان، تهمت هم به اهل بدعت بزنید و به عبارت دیگر برای تقویت ایمان، به اهل بدعت هر دروغی می‌خواهید ببندید. ❇️ آنها می‌خواستند یک چراغ سبز به اصطلاح داشته باشند، به بهانه اینکه هدف ما ایمان است و هر وقت هدف ایمان شد، اسلام به ما چراغ سبز نشان داده که به دشمنان اسلام دروغ ببندید. ✅ نه، هرگز اسلام برای ایمان و در راه دعوت به حق و حقیقت، دروغ را اجازه نمی‌دهد، به هیچ شکلی و به هیچ نحوی. سایر کارهای مقدس هم از همین قبیل است. 🔹«باهِتوهُمْ» از مادّه «بَهَتَ» است و این مادّه در دو مورد به کار برده می‌شود: یکی در مورد مبهوت کردن، محکوم کردن و متحیر ساختن (که در خود قرآن آمده است که حضرت ابراهیم با آن جبّار زمان خودش که مباحثه کرد، در نهایت امر «فَبُهِتَ الَّذی کفَرَ» او در مقابل منطق ابراهیم درماند، مبهوت شد، محکوم شد، مفتضح شد) و دیگر در مورد بهتان یعنی دروغ جعل کردن که می‌دانیم در آیه «سُبحانَک هذا بُهْتانٌ عَظیمٌ»؛ بهتان عظیم یعنی دروغ بزرگ. 🔸شیخ انصاری تصریح می‌کند که معنای اینکه اگر با اهل بدعت روبرو شدید «باهِتوهُمْ» یعنی با منطقی قوی با آنها روبرو شوید، مبهوتشان کنید آنچنانکه ابراهیم با جبّار زمان خودش نمرود مباحثه کرد و مبهوتش نمود (فَبُهِتَ الَّذی کفَرَ). بر اهل بدعت با منطق وارد بشوید تا مردم بفهمند اینها اهل بدعت هستند و دروغ می‌گویند. با آنها مباحثه کنید و محکومشان نمایید. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣4⃣ تفاوت بدعت و نوآوری چیست؟ آیا اجتهاد در دین نوعی بدعت نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 امروزه «نوآوری» را می‌گویند «بدعت». نوآوری در غیر امر دین عیبی ندارد. کسی در شعر می‌خواهد نوآور باشد، کسی در هنر می‌خواهد نوآور باشد، کسی در فلسفه می‌خواهد نوآور باشد. این مانعی ندارد ولی در دین، نوآوری معنی ندارد چون آورنده دین، ما نیستیم. حتی امام هم آورنده دین نیست. ❇️ امام وصی پیغمبر و خزانه علم اوست. آنچه که پیغمبر گفته است [او بیان می‌کند]. خود پیغمبر هم آورنده دین نیست. خدا به وسیله مَلَک و گاهی بدون وسیله ملک دین را به پیغمبر وحی می‌کند، پیغمبر به مردم ابلاغ می‌کند و همه‌اش را یکجا برای امام بیان می‌کند. ✨ آورنده دین حتی پیغمبر هم نیست. در دین نوآوری غلط است، بدعت است و حرام. 💫 بله، نو استنباط کردن درست است که آن نوآوری نیست. اخباریین اجتهاد را خیال می‌کنند نوآوری است، می‌گویند اجتهادها همه بدعت است. اشتباه می‌کنند. ⚡️ اجتهاد یعنی حُسن استنباط. ممکن است مجتهدی مطلبی را از نو استنباط کند که قبلاً خود او یا دیگران جور دیگر استنباط می‌کرده‌اند. این، مسئله‌ استنباط است نه آورندگی. 🔹 خواستم این را بگویم تا بعضی از جوانها اشتباه نکنند. اگر امروز نوآوری را «بدعت» می‌گویند، این بدعت اگر در مسائل هنری، شعری، فلسفی یا علمی است نه فقط عیب نیست بلکه کمال است 🔸 ولی در دین، آنهم به معنی آوردن نه به معنی اجتهاد، یعنی چیزی را که در دین نیست از خود جعل کردن، در حد بزرگترین گناهان است. حتی حدیث است: "اگر کسی به دیدن یک اهل بدعت برود، دین را خراب کرده است.* یعنی اگر کسی بدعتی در دین ایجاد می‌کند، بر دیگران حرام است که با او دید و بازدید کنند. دید و بازدید هم حرام است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
✨﷽✨ ✅3⃣4⃣ آیا امتحان خداوند نسبت به حضرت داود علیه السلام در ماجرای نود و نه گوسفند، مصداق استفاده از وسیله باطل در راه هدف مقدس نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 این داستان که در روایات اهل سنت آمده اشتباه است. و نتیجه گیری اشتباه کرده اند خلاصه آن داستان از این قرار است: حضرت داود در محراب نماز بود که شیطان به صورت مرغ زیبایی در مقابلش ظاهر می‌شود. او شیفته این مرغ زیبا می‌شود به طوری که نمازش را می‌شکند و به دنبال مرغ تا پشت بام می‌رود. از آنجا زنی را در حیاط خانه مجاور می‌بیند که در حال آبتنی بود. حضرت داوود با اینکه زنان متعددی داشته، عاشق آن زن می‌شود که شوهرش سربازی بود. نامه‌ای به سردارش می‌نویسد که این سرباز را به جنگ بفرستد تا کشته شود. بعد از تمام شدن عده با آن زن ازدواج می کند. گفتند ملائکه این صحنه ساختگی را برای این ساختند که به او بگویند مثل تو مثل آدمیست که ۹۹ گوسفند دارد و رفیقش یک گوسفند با اینکه خودش ۹۹ گوسفند دارد به گوسفند دیگران هم طمع بسته است. ❇️ امام رضا علیه السلام ضمن تکدیب آن داستان فرمود: در دل مقدس این پیغمبر بزرگ این عجب پیدا شد كه آیا از من بهتر قاضی هم در عالم هست؟ به همین دلیل خدا این امتحان را پیش آورد و در قضاوتش شتاب كرد؛ یعنی یادش رفت كه وقتی مدعی دعوی خودش را طرح می كند، قاضی نباید یك كلمه حرف بزند ولو به صورت تقدیر و فرض. داوود تحت تأثیر عواطف انساندوستی خودش قرار گرفت، صبر نكرد كه ببیند طرف چه می گوید. آخر او هم از خودش دفاعی دارد. فوراً گفت: اگر این طور باشد- او به تو ظلم كرده است. تا چنین پیشدستی كرد، یكمرتبه متوجه شد كه شرط قضاوت این نبود كه حرف دیگری را نشنیده، سخن بگوید؛ قاضی باید سكوت كند بگذارد دیگری هم حرفش را بزند و از خودش دفاع كند، آن وقت حرفش را بزند. اینجا بود كه داوود فهمید اشتباه كرده است. نه تنها فهمید در امر قضاوت اشتباه كرده، بلكه ریشه ی اشتباه خودش را هم فوراً به دست آورد: از آنجا كه این ضربه ای بود كه از آن «من» خورد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
✨﷽✨ ✅4⃣4⃣ آیا در مورد دعوت مردم به ایمان و هدایت آنها مصلحت سنجی و اهم و مهم جای دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: در راه ایمان برای حفظ و تقویت ایمان مردم در راه دعوت مردم به حق و حقیقت و اسلام نباید از باطل استفاده کنیم یعنی ایمان و دعوت به راه حق طبیعتش به گونه‌ای است که وسیله پوچ و باطل نمی‌پذیرد. 🔴 هدف و وسیله ۳ حالت دارد: 🎋 یا با همدیگر هم جهتند؛ خوب اگر هدف و وسیله هر دو در یک جهت باشند و برای یک هدف خاص باشند، در این صورت است که هدف وسیله را توجیه می‌کند. 🎋 یا حالت دیگر هست که خلاف جهت هم هستند و با هم تعارض دارند: در این صورت می‌گوییم هدف وسیله را توجیه نمی کند. 🎋 حالت سوم این است که هدف و وسیله نه هم جهت هستند و نه خلاف جهت هم و به صورت تصادفی کنار هم قرار گرفتند و با هم تصادم و تزاحم دارند: در این مورد اهم و مهم پیش میاد؛ یعنی ما باید ببینیم کدام هدف مهم تر است و برای رسیدن به هدف مهم‌تر (اهم) دفع افسد به فاسد کنیم و هدفی که از اهمیت کمتر دارد را کنار بگذاریم. 🔹هرگز اسلام برای ایمان و در راه دعوت به حق اجازه نمی‌دهد که کسی دروغ بگوید؛ زیرا در تعارض با هدف تبلیغ است. مثلاً در تبلیغ دین و گریاندن برای امام حسین علیه السلام خلوص نیت شرط است و دروغ به دور از خلوص نیت است. نمی‌توان از هر وسیله‌ای برای گریاندن مردم و برای عزاداری امام حسین علیه السلام استفاده کرد. 🔸اگر فردی واقعاً شیعه امام حسین باشد و به او محبت داشته باشد، با شنیدن روایات صحیح در مجالس، حتماً گریه می‌کند. اگر هم محبت امام حسین علیه السلام را ندارد، همان بهتر که گریه نکند. ❤️اگر در قلب ما ذره ایمان باشد کافی است که نام حسین علیه السلام را بشنویم و اشکمان جاری شود. 🔻مسئله اهم و مهم جایش در مصالح اجتماعی حتی در مورد عبادات شخصی و فردی مثل نماز خواندن و امثال این‌هاست. اما در باب تبلیغ و رساندن پیام اسلام حتی یک ذره نباید از حق و حقیقت تجاوز نمود. 🔹خدا را شاکریم که از نظر منابع فقیر نیستیم. آنها که از نظر منابع فقیرند باید بروند جعل کنند. 🍃🌾🍂 🌿🌾🌿 @binesh_m
✨﷽✨ ✅5⃣4⃣ چرا خداوند رسولانی از جنس بشر ارسال می‌کند؟ 🌾🍃🌾 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یک وجهه‌ی معصومین(علیهم‌السلام) همین وجهه‌ی طبیعی آنهاست که همه‌ی آن اسوه و قابل الگوگیری است. اگر پیامبر انسان نباشد و از جنس مردم نباشد، سختی‌های زندگی روزمرۀ مردم را درک نکند و به مردم برنامۀ زندگی بدهد، مثلا بگوید هنگام اذان صبح باید از خواب بیدار شوید و نماز صبح بخوانید، مردم خواهند گفت، شما نمی‌دانید که خوابیدن در این ساعت چه لذتی دارد! اگر شما به جای ما بودید این کار را انجام نمی‌دادید. چرا ما را به کاری وا می‌دارید که امکان‌پذیر نیست؟ اما خداوند متعال، پیامبران را از جنس بشر قرار داده است. ایشان در تمامی دستوراتی که به مردم می‌دهند، پیشرو و پیشگام هستند. نسبت به آنچه که به مردم می‌گویند خودشان بیشتر از دیگران عمل می‌کنند. این باعث می‌شود که بتوان به آن‌ها اقتدا کرد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
✨﷽✨ ✅6⃣4⃣ آیا معصوم فقط در جنبه‌ی هدایت مردم معصوم است و توصیه‌های ایشان در زمینه‌ی طب و دیگر زمینه ها با توجه به پیشرفت علم خدشه‌بردار است؟    🌾🍃🌾 ✅ پاسخ سوال: 🔴 البته هیچ شائبه‌ی معصیت و حتی ترک اولی در رفتار و گفتار معصومین وجود ندارد. اما امروز برخی این شبهه را مطرح نموده اند که معصوم فقط در جنبه‌ی هدایت مردم معصوم است و توصیه‌های ایشان در زمینه‌ی طب و دیگر زمینه ها با توجه به پیشرفت علم خدشه‌بردار است. در حالی‌که این نظر با اعتقادات شیعه مغایر است زیرا علومی که ما با آن سر و کار داریم، از جمله علوم تجربی، در واقع به تبیین چگونگی ارتباط مخلوقات خداوند با یکدیگر می پردازد. تمام نظام حاکم بر جهان و مخلوقات نزد معصومین(علیهم‌السلام) معلوم و حاضر و علم ایشان از نوع شهودی است. لذا اگر مطمئن شویم که توصیه‌ای در مسائل تغذیه و پزشکی و غیره از معصوم رسیده است در کارآمد بودن آن تردید راه ندارد. البته در اینجا نکته‌ی دقیقی که باید مدنظر قرار گیرد، توجه به دو جنبه‌ی بیانات این بزرگواران است. اول بیاناتی است که از معصوم ناظر بر فرد خاص یا موضوع خاص و با توجه به زمان و مکان خاص صادر شده است و ممکن است برای شخص، موضوع و زمان دیگر خدشه‌بردار باشد که تشخیص چنین امری قطعاً بر عهده مجتهدین است. دوم بیاناتی است که کلیت و عمومیت دارند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
✨﷽✨ ✅7⃣4⃣ چرا شهید مطهری می‌گویند، "یكی دیگر از اصولی كه از یك نظر مطلق است اگرچه از یك نظر باید گفت نسبی است، اصل سادگی در زندگی است"؟ بلاخره سادگی و ساده زیستی مطلق است یا نسبی؟ 🌾🍃🌾 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اصل ساده زیستی از یک نظر مطلق است یعنی در همه ی دوران ها انسان باید از تجملات و دبدبه ها دوری کند و بی نیازی و قناعت پیشه کند اما از نظر دیگر میتوان گفت نسبی است برای مثال در هر زمان و دوران باید دید وضعیت سطح پایین جامعه چگونه است شاید در یک زمان وضعییت به گونه ای باشد که افراد ضعیف هم قادر هستند از بعضی وسایل یا خوراک ها استفاده کنند در این زمان هم میتوان با رعایت اصل ساده زیستی از این امور بهره برد نکته ای که وجود دارد سیر زندگی پیامبر و ائمه در شرایط و اوضاع احوال متفاوتی بوده است و ما میبینیم که وقتی شرایط و اوضاع احوال تغییر میکند کیفیت این اصول هم متغیر است، مثلا ساده زیستی در زمان امام علی ع به واسطه سطح زندگی مردم متفاوت از ساده زیستی امام صادق ع در زمان خودشان است اما باید دقت کنیم که اصل ساده زیستی همیشه وجود دارد و قطعا برای رسیدن به سعادت و کمال لازم است که رعایت شود. نتیجتا بنظر میرسد ۱- هر فردی موظف است اصول ایجابی و سلبی را از سیر زندگی پیامبر و ائمه کشف کند (با توجه به آنچه در کتب سیره نبوی، سیره امیرالمومنین و سیره ائمه معصومین علیهم السلام خواندیم) و ۲- با توجه به شرایط و اوضاع و احوال زندگی خود آنها را به کار بندد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
✨﷽✨ ✅8⃣4⃣ چه عواملی موجب گسترش سریع اسلام در اقصی نقاط جهان شده است؟ 🌾🍃🌾 ✅ پاسخ سوال: 🌷۱. خود و محتوای قرآن كه معجزه ی پیغمبر است، زیبایی و عمق قرآن، شورانگیزی و جاذبه ی قرآن، بدون شك عامل اول برای نفوذ و توسعه ی اسلام است. 🌷۲. شخصیت رسول اكرم، خلق و خوی رسول اكرم، سیره ی رسول اكرم، طرز رفتار رسول اكرم، نوع رهبری و مدیریت رسول اكرم، و طرز دعوت و تبلیغ پیغمبر اكرم عامل دوم نفوذ و توسعه ی اسلام است. لامارتین شاعر معروف فرانسوی می گوید اگر سه چیز را در نظر بگیریم، احدی به پایه ی پیغمبر اسلام نمی رسد؛ 🔻یكی فقدان وسایل مادی: مردی ظهور می كند و دعوتی می كند در حالی كه هیچ نیرو و قدرتی ندارد و حتی نزدیكترین افرادش و خاندان خودش با او به دشمنی برمی خیزند، تك ظهور می كند، هیچ همكار و همدستی ندارد، از خودش شروع می‌شود، همسرش به او ایمان می‌آورد، طفلی كه در خانه هست و پسر عموی اوست (علی علیه السلام) ایمان می آورد، تدریجاً افراد دیگر ایمان می آورند آنهم در چه سختیها و مشقتها! 🔻و دیگر سرعت پیشرفت یا عامل زمان، 🔻و سوم بزرگی هدف. اگر اهمیت هدف را با فقدان وسایل و با سرعتی كه با این فقدان وسایل به آن هدف رسیده است در نظر بگیریم، پیغمبر اسلام- به گفته ی لامارتین و درست می‌گوید- در دنیا شبیه و نظیر ندارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
✨﷽✨ ✅9⃣4⃣ آیا نرم و ملایم بودن اخلاق پیامبر امر نسبی بوده یا اینکه ایشان مطلقاً و در همه موارد اخلاقشان نرم و لطیف بوده است؟ 🌾🍃🌾 ✅ پاسخ سوال: 🔴 🔻پیغمبر در مسائل فردی و شخصی نرم و ملایم بود نه در مسائل اصولی و كلی. در آنجا پیغمبر صددرصد صلابت داشت یعنی انعطاف ناپذیر بود. یك وقت كسی رفتار بدی راجع به شخص پیغمبر می كرد، مثلاً به شخص پیغمبر اهانت می كرد. این، مسأله ای بود مربوط به شخص خودش. و یك وقت كسی قانون اسلام را نقض می كرد، مثلاً دزدی می كرد. آیا اینكه می گوییم پیغمبر نرم بود مقصود چیست؟ آیا یعنی اگر كسی شرب خمر می كرد پیغمبر می گفت مهم نیست، تازیانه به او نزنید، مجازاتش نكنید؟ ! آن، دیگر مربوط به شخص پیغمبر نبود، مربوط به قانون اسلام بود. آیا اگر كسی دزدی می كرد باز پیغمبر می گفت مهم نیست، لازم نیست مجازات بشود؟ ! ابداً. پیغمبر در سلوك فردی و در امور شخصی نرم و ملایم بود ولی در تعهدها و مسؤولیتهای اجتماعی نهایتْ درجه صلابت داشت. 🌿🌾🌿 @binesh_m