eitaa logo
پرسمان و بصیرت
170 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅1⃣3⃣ اصل مطرود به چه معناست و آیا این اصل، اصلی مطلق است یا این که در شرایط و مواردی جایز بوده و اصلی نسبی به حساب می آید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اصل تجاوز یعنی از حد یک قدم جلوتر رفتن حتی با دشمن. قرآن می‌گوید 🍃وَ قاتِلوا فی سَبیلِ اللهِ الَّذینَ یقاتِلونَکمْ وَ لاتَعْتَدوا ای مسلمانان! با این کافران که با شما می‌جنگند بجنگید ولی‌ «وَ لاتَعْتَدوا». 👈 اینجا اساساً سخن از کافر است: باکفار و مشرکین هم که می‌جنگید حد را از دست ندهید. یعنی چه حد را از دست ندهید؟ این را در تفاسیر ذکر کرده‌اند، فقه هم بیان می‌کند: پیغمبر اکرم در وصایای خودشان همیشه در جنگها توصیه می‌کردند، علی علیه السلام نیز در جنگها توصیه می‌کرد- و در نهج البلاغه هست- که وقتی دشمن افتاده و مجروح است و مثلًا دیگر دستی ندارد تا با تو بجنگد، به او کاری نداشته باشید. فلان پیرمرد در جنگ شرکت نکرده، به او کاری نداشته باشید. به کودکانشان کاری نداشته باشید. آب را بر آنها نبندید. از این کارهایی که امروز خیلی معمول است (مثل استفاده از گازهای سمی) نکنید. گازهای سمی در آن زمان نبوده ولی استفاده از آن نظیر این کارهای غیر انسانی و ضد انسانی و مثل این است که آب را ببندند. اینها دیگر از حد تجاوز کردن است. خداوند در سوره مائده می فرماید: 🍃 «یا ایهَا الَّذینَ امَنوا... وَ لا یجْرِمَنَّکمْ شَنَئانُ قَوْمٍ عَلی ألّا تَعْدِلُوا اعْدِلوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوی.» خلاصه مضمون این است: ای اهل ایمان! ما می‌دانیم دلهای شما از اینها پر از عقده و ناراحتی است، شما از اینها خیلی ناراحتی و رنج دیدید، ولی مبادا آن ناراحتیها سبب بشود که حتی درباره این دشمنها از حد عدالت خارج بشوید. 🔴 از حد تجاوز کردن در هیچ موردی جایز نیست و یک است. هر چیزی میزان و حد دارد، از آن حد نباید تجاوز کرد. ❓ حد تجاوز در جنگ چیست؟ می‌پرسم با دشمن برای چه می‌جنگی؟ یک وقت می‌گویی برای اینکه عقده‌های دلم را خالی کنم. آن، مال اسلام نیست. ولی یک وقت می‌گویی من با دشمن می‌جنگم تا خاری را از سر راه بشریت بردارم. خوب، خار را که برداشتی دیگر کافی است. آن شاخه که خار نیست، شاخه را برای چه می‌خواهی برداری؟! این، معنی حد است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣3⃣ چه تفاوتی میان اصل و اصل وجود دارد و کدام یک از آنها نسبی و کدام یک مطلق میباشند؟ ❓ آیه معروف *وَ اَعُِّدوا َلُهم َما استَطعتُم ...* ناظر به کدام اصل است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اصل قدرت یعنی اصل توانا بودن؛ توانا بودن برای اینکه دشمن طمع نکند، نه توانا بودن برای تو سر دشمن زدن. تصریح قرآن است: 🍃 «وَ اعِدّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیلِ تُرْهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکمْ.» ⚜ اصل اقتدار، اصل مقتدر بودن، اصل نیرومند بودن در حدی که دشمن بترسد از اینکه تهاجم کند. همه مفسرین گفته‌اند مقصود از «تُرْهِبونَ» این است که دشمن به خودش اجازه تهاجم ندهد. 👈 این اصل است؛ در همه زمانها. مادام که دشمن وجود دارد اصل قدرت هم هست. ⚜ ولی یک اصل دیگر داریم به نام اصل . اعمال قدرت غیر از خود قدرت و توانایی، و به معنی اعمال زور است. آیا اسلام اعمال زور را جایز می‌داند و روا می‌دارد یا نه؟ پیغمبر اکرم در سیره خودش اعمال زور هم می‌کرده یا نمی‌کرده است؟ 👈 می‌کرده، ولی به طور . یعنی‌ در یک مواردی اعمال زور را اجازه می‌داد، آنجایی که هیچ راه دیگری باقی نمانده بود. به تعبیر معروف، می‌گویند: «آخِرُ الدَّواءِ الْکی». به عنوان آخرالدواء اجازه می‌داد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣3⃣ آیا پیغمبر با مردم با نرمش رفتار می‌کرد یا با خشونت؟ با ملاطفت و مهربانی عمل می‌کرد یا با خشونت و اعمال زور؟ ❓مقصود حضرت علی علیه السلام که در وصف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ احْکمَ مَراهِمَهُ وَ احْمی‌ مَواسِمَهُ.» چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌گوید: هر دو، ولی جای هر کدام را می‌شناخت. هم داشت هم . متدها و سیره‌ها را علی علیه السلام این گونه ذکر می‌کند. ⚜ این تعبیر خود امیرالمؤمنین است: 🌿 «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ احْکمَ مَراهِمَهُ وَ احْمی‌ مَواسِمَهُ.» 👈 در اولین تشبیه که او را به طبیب تشبیه می‌کند، می‌خواهد بگوید روش پیغمبر روش یک طبیب معالج با بیماران خودش بود. یک طبیب معالج با بیمار چگونه رفتار می‌کند؟ از جمله خصوصیات طبیب معالج نسبت به بیمار، به حال بیمار است. 👈 یک طبیب ثابت است؛ ولی یک طبیب، است، قانع نیست به اینکه مریضها به او مراجعه کنند، او به مریضها مراجعه می‌کند و سراغ آنها می‌رود. پیغمبر سراغ مریضهای اخلاقی و معنوی می‌رفت. در تمام دوران زندگی‌اش کارش این بود. ✨ در یک دستش مرهم بود و در دست دیگرش میسم. وقتی می‌خواهند زخمی را با یک دوا نرم نرم معالجه کنند، روی آن مرهم می‌گذارند. میسم یعنی آلت جرّاحی، آلت داغ کردن. در یک دست مرهم داشت، در دست دیگر میسم. 👈 آنجا که با مرهم می‌شد معالجه کند معالجه می‌کرد ولی جاهایی که مرهم کارگر نبود، دیگر سکوت نمی‌کرد که بسیار خوب، حال که مرهممان کارگر نیست پس بگذاریم به حال خودش باشد. 👈 اگر یک عضو فاسد را دیگر با مرهم نمی‌شود معالجه کرد، باید داغش کرد و با این وسیله معالجه نمود، با جرّاحی باید قطعش کرد، برید و دور انداخت. ⬅️ پس در جایی اعمال زور، درجای دیگر نرمش و ملاطفت. هر کدام را در جای خودش به کار می‌برد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣3⃣ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها از یک طرف در شب عروسی خود پیراهن عروسی شان را می بخشند و از طرف دیگر برای بازپس گیری فدک ذره ای عقب نشینی نمی کنند؟ مگر فدک چه ارزشی داشت؟ هر یک از این اقدامات ایشان با کدام یک از اصول ثابت سیره معصومین مطابقت می کند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 زهرا که عروس این خانه است و به اصطلاح معروف عروسی است که به تخت است، می‌بیند کسی متوجه نیست، فوراً تنها حرکت می‌کند می‌رود در خلوت، این لباس نو را از تنش می‌کند و لباس کهنه خودش را می‌پوشد و لباس نو را تقدیم سائل می‌کند. وقتی می‌آید، می‌پرسند پیراهنت کو؟ [می‌گوید[ در راه خدا دادم. برای زهرا اینها چه عظمتی و چه اهمیتی دارد؟! لباس یعنی چه؟! تشکیلات و دبدبه یعنی چه؟! و این همان اصل است 👈 زهرا سلام الله علیها اگر دنبال فدک می‌رود از باب این است که اسلام احقاق حق را واجب می‌داند والّا فدک چه ارزشی دارد؟! چون اگر دنبال فدک نمی‌رفت، تن به داده بود و بود، والّا صد مثل فدک را آنها در راه خدا می‌دادند. چون انظلام نباید کرد، زهرا حق خودش را مطالبه می‌کند؛ یعنی ارزش فدک برای حضرت زهرا از جنبه بود نه از جنبه و مادی. از جنبه اقتصادی و مادی ارزشش فقط این قدر بود که اگر فدک داشته باشم، به دیگران بتوانم برسم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
17.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 (سلام الله علیها) الگوی زنان مسلمان 🔶خطبه حضرت زهرا سلام الله توحید دارد در سطح توحید نهج البلاغه،یعنی در سطحی که دست فلاسفه به آن نمی رسد. وقتی که درباره ذات حق و صفات حق صحبت می کند، گویی در سطح بزرگ ترین فیلسوفان جهان است. 🔶 از بوعلی سینا ساخته نیست که این طور خطابه بخواند یک دفعه وارد فلسفه احکام می شود؛ خدا نماز را به این خاطر واجب کرد، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر را برای این دلیل واجب کرد، زکات را برای این واجب کرد و... بعد شروع می کند به ارزیابی قوم عرب قبل از اسلام و تحولی که اسلام در این قوم به وجود آورد که شما مردم عرب چنین وچنان بودید. 🔶وضع زندگی مادی و معنوی آن ها قبل از اسلام را بررسی می کند و آن چه را به وسیله پیغمبر از نظر زندگی مادی و معنوی به آن ها ارزانی شده بود، گوشزد می کند. بعد در مقام استدلال و محاجه برمی آید. 🔶او در مسجد مدینه در حضور هزاران نفر خطبه می خواند اما نمی رود بالای منبر که- العیاذبالله- خودنمایی کند. 📚کتاب ص۱۳۰ 🔸 : ایتا،تلگرام ، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar 🔹ثبت نام دوره‌های آموزشی در سایت: 🌐 Bineshemotahar.ir
بسم الله الرحمن الرحیم شجاعت حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان یک ثروت برای حضرت (س) ارزشی ندارد، ولی به عنوان یک حق ربوده شده و اینکه حق را باید احیا کرد، برای همان زهرا آن قدر ارزش دارد که می آید در مسجد مدینه در حضور خلیفه وقت و خطبه ای غرا انشا می کند و طرف را می کوبد و از حق خودشان دفاع می کند، چرا نترسید؟ برای زن این کار زشت بود که بیاید در مسجد در حضور چند هزار نفر جمعیت، دم از مال دنیا بزند و از حقش دفاع کند؟ نه هیچ زشت نبود، دفاع از حق بود. همان زهرای بی اعتنا به دنیا و مافیها به عنوان یک پول و یک امر مادی و ثروت شخصی و مایه لذت فردی، به عنوان اینکه پاسدار حق است و نباید گذاشت حق قربانی بشود و سنت پایمال کردن حقوق جان بگیرد، می آید در کمال شجاعت از حق خودش دفاع می کند. شخصا می رود به خانه خلیفه وقت و فرمان را از او می گیرد. بعد آن فرمان را به عنف از ایشان می گیرند، و سپس به شکل دیگری با امیرالمومنین در مسجد مدینه حاضر می شود و اوضاع عجیبی پیش می آید که آخر کار که دیگر مجبور شد با آنها در بیفتد، رسما در افتاد. 📚کتاب جلد چهارم ص۱۷۸ و ۱۷۹ 🔸 : ایتا،تلگرام ، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar 🔹ثبت نام دوره‌های آموزشی در سایت: 🌐 Bineshemotahar.ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 میلاد بزرگ بانوی اسلام حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن گرامی باد 🌹🌹🌹 ⚜ در تاریخ خود اسلام زنان قدیسه و عالی قدر فراوانند؛ کمتر مردی است که به پایه خدیجه برسد و هیچ مردی جز پیغمبر و علی به پایه حضرت زهرا نمی رسد. حضرت زهرا بر فرزندان خود که امام اند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیا برتری دارد. ⚜ اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست؛ تفاوتی که اسلام قائل است از سیر من الحق الی الخلق است؛ در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسئولیت پیامبری است که مرد را برای این کار مناسب تر دانسته است. 📚کتاب ص۴۶ 🔸 : ایتا،تلگرام ، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar 🔹ثبت نام دوره‌های آموزشی در سایت: 🌐 Bineshemotahar.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام به همه بزرگواران به امید و لطف و رحمت خدا عازم مکه مکرمه و مدینه منوره هستم🕋 ان شاءالله دعاگوی همه شما خوبان هستم 🫶🤲
هدایت شده از خانواده بینش مطهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم گزیده ای از کتاب سیره نبوی با تدریس دکتر هاشمی گلپایگانی *مسلمان باید اهل فکر باشد *تشویق به علم آموزی و تفکر از سیره های مهم نبوی است. میلاد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام مبارک باد. برای مطالعه متن کامل از طریق لینک زیر اقدام به تهیه کتاب فرمایید: https://bineshemotahar.ir/product/%d8%b3%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%86%d8%a8%d9%88%db%8c-2/
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 💠درباره لزوم الگوگرفتن از شخصیت پیغمبر اکرم(ص): ❇️ در شخصیّت منحصر به فرد پیغمبر اکرم یک نقطه‌ی اوجی وجود دارد که آن عبارت است از بعثت. 📌 حتّی در روز ولادت آن بزرگوار هم نشانه‌ها و آثار برکات الهی را انسان مشاهده میکند. 🔺عید گرفتن فقط جشن و ماندگاری و یادبود نیست. 🔸 عید گرفتن برای درس گرفتن و الگو قرار دادن پیغمبر اکرم است. 👇صدها درس وجود دارد در: 📍زندگی شخصی پیغمبر 📍زندگی خانوادگی پیغمبر 📍حکومت پیغمبر 📍شخصیت اجتماعی پیغمبر، با دوستانش، با دشمنانش، با مؤمنین، با کفار. ↙️ یکی از این درسهای زندگی پیغمبر مضمون این آیه‌ی شریفه است که فرمود: «عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم» برای او رنجهای شما دردآور است، پیغمبر از رنج شما رنج میبرد. ⁉️رنجهای امت اسلامی در زمان کنونی ناشی از چیست؟ 🔖عقب‌ماندگی علمی 🔖تن دادن به تسلّط استعمارگران 🔖 تفرّق مسلمین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل 💠درباره وحدت عملی مسلمین: ⏫ ما باید به این مسئله‌ی «اتّحاد بین مسلمین» فکر کنیم. ❌امروز دشمن درست نقطه‌ی مقابل این را میخواهد. ☝️دارند کاری میکنند که وجود مضر رژیم صهیونیستی از عنوان «دشمنی» خارج بشود و بیشتر بین کشورهای منطقه را اختلاف بیندازد. 🔺این عادّی‌سازی‌ها یکی از بزرگ‌ترین خیانتهایی است که به اسلام و مسلمین دارد میشود. 🌺 «هفته‌ی وحدت» کار خوبی بود، امّا بایستی تحقّق پیدا کند. ❎مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست. ❎وحدت جغرافیایی هم نیست. ✅مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. ✅مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. 🔺یک نقطه‌ی اساسی اینجا وجود دارد: 🌐 هندسه‌ی سیاسیِ دنیا در حال تغییر است. ♻️ این حالت تسلّطی که استکبار جهانی بر کشورها داشته، دارد تغییر میکند. ⁉️ جایگاه امّت اسلامی در این دنیای جدید کجا است؟ ❇️ ما امّت اسلامی در دنیای جدیدی که دارد بتدریج شکل میگیرد: ⭕️میتوانیم جایگاه رفیعی داشته باشیم، ⭕️میتوانیم به‌عنوان یک الگو و پیشرو مطرح بشویم، 👇امّا به یک شرط👇 ⬅️اتّحاد، نداشتن تفرقه و خلاص شدن از شرّ وسوسه‌های دشمن➡️ 🔻اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است، منتها کار لازم دارد. 📍نمونه‌ی کوچکش ما هستیم؛ در مقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم. 🛡خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند! ایستادیم و پیش رفتیم. 👈ما از حکمرانان کشورهای اسلامی هم ناامید نیستیم امّا بیشترین امیدمان به خواصّ دنیای اسلام است. 🎙وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. 💡وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره‌ی کشور هم به طور قهری به آن سمت حرکت میکند. ✅ به نظر ما میشود به سمت وحدت مورد نظر اسلام و قرآن پیش رفت در امّت اسلامی. 👈فاصله‌ها بعضی قومی، نژادی و زبانی است، اینها مهم نیست. ⭕️ آنچه امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم، مسئله‌ی مذهبی است؛ بحث شیعه و سنّی. ❌ نباید بگذاریم اختلاف عقیده و مذهبی به تنازع کشیده بشود. 🚨 سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شده‌اند؛ این خیلی چیز خطرناکی است. ✂️بنده یک وقت گفتم «شیعه‌ی انگلیسی» و «سنّی آمریکایی»؛ بعضی بدروغ تبلیغ کردند که یعنی شیعه‌ای که ساکن انگلیس است. ♨️شیعه‌ی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد؛ الهام‌گیری از انگلیس است؛ یعنی شیعه‌ی دعوا‌درست‌کن، سنّی دعوادرست‌کن. 🗣آن که اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است؛ فرقی نمیکند؛ در هر جایگاهی باشد. 👇هم در شیعه و هم در سنی افرادی هستند که تندروی میکنند. 📍تندرویِ تندروان را موجب این ندانیم که اصلِ اهلِ مذهب را متّهم کنیم. ❇️ پیغمبر از وجه مشترک توحید بین اسلام و ادیان دیگر استفاده میکند. 📌خب ما مسلمانها این همه وجه مشترک داریم: 🔹کعبه‌ی واحد 🔸قبله‌ی واحد 🔹نماز واحد 🔸حجّ واحد 🔹عبادات واحد 🔸پیغمبر واحد 🔹محبّت اهل‌بیت در همه‌ی دنیای اسلام 💪ما از برادران فلسطینی که همه اهل سنّتند، از همه جهت حمایت کرده‌ایم. 💪این جبهه‌ی مقاومتی که امروز بحمداللّه در دنیای اسلام تشکیل شده، مورد حمایت ما است. 🍀امیدواریم ان‌شاءاللّه بتوانیم این آرزوی بزرگ را که آرزوی بزرگ زبدگان دنیای اسلام بوده و قطعاً آرزوی روح مطهّر نبیّ مکرّم اسلام (ص) است، ان‌شاءاللّه تحقّق ببخشیم؛ یعنی وحدت اسلامی.