⭕️ پیشنهاد مطالعه
📓 عنوان کتاب: رویت هلال
🖋 نویسنده: حضرت آیت الله مرتضی رضوی
مردم مکّه حق دارند هلال را یک روز زود تر از مردم تهران ببینند...
📌 لینک مطلب : http://binesheno.com/مردم-مکّه-حق-دارند-هلال-را-یک-روز-زود-تر/
💻 www.binesheno.com
🆔 @binesheno
⭕️ پیشنهاد مطالعه
📓 عنوان کتاب: جامعه شناسی متعه (حلقات ۳)
🖋 نویسنده: حضرت آیت الله مرتضی رضوی
از امام كاظم (ع) درباره متعه پرسيدم، فرمود: متعه حلال است، مباح است، جايز است براي كسي كه خداوند او را به وسيله ازدواج بينياز نكرده است چنين كسي در صدد عفّت باشد به وسيله متعه، اگر به وسيله ازدواج، از متعه بينياز باشد ليكن از همسرش غايب باشد، باز برايش مباح است.
📌 لینک مطلب: http://binesheno.com/%d9%85%d8%aa%d8%b9%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%85%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%aa/
💻 www.binesheno.com
🆔 @binesheno
⭕️ پرسش و پاسخ
📌 سوال:
درکتاب تبیین جهان وانسان استادعزیزم،حضرت علامه آیت الله مرتضی رضوی فرموده اندکه عالم درابتدا(ماده ی اولیه جهان)کره یا توپ بسیارکوچکی بودکه با امر کن فیکون خداوندانرژی درمرکزآن ایجادشده است وآن توپ ازاین انرژی تغذیه کرده و بزرگ شده است و این بزرگ شدن تا جایی ادامه پیداکرده که شش بیگ بنگ برای آن اتفاق افتاده است .خوب دراینجا برای بنده ی حقیرسوال پیش می آید که این گسترش قطعا بایددریک فضایی صورت گرفته باشدخوب آن فضا چگونه بوده است؟درثانی این امراین مطلب رانیزبه دنبال داردکه گسترش ونه انبساط این توپ حتما دریک مکانی صورت گرفته است حال این مکان نیزبایددرمکان دیگری قرارگرفته باشدخوب این امرآیاایجادتسلسل نمیکند؟آیااین بزرگ شدن درمکانی صورت نگرفته است؟واگرصورت نگرفته این گسترش بی مکان چگونه معنامیدهدبااینکه امری متناقض است؟
🖋 پاسخ:
در مورد سوال باید عرض کنم که مقولات زمان و مکان مربوط به جهان مخلوق است و خداوند مکان و زمان ندارد لذا خداوند همه جا است بدون این که جایی اشغال کند چون مکان مند نیست، در بحث از ایجاد اول مساله قضایی یا همان امری است و امور قضایی غیر از امور قدری است مسائل قدری همان قوانین این جهانی مانند علت و معلول است که هر معلولی علتی دارد اما در قضا کارهایی که رخ می دهد الزاما علت یا قوانین را در بر ندارد مانند معجزات که کارهای قضایی هستند و با قوانین طبیعت قابل توجیه نیستند که چطور آتش گلستان می شود یا دریا به دو نیم می شود یا شتری از دل کوه بیرون می آید و ...پس ایجاد اول هم بدون مکان ممکن می شود و توجیه خاصی هم ندارد چرا که خداوند می فرماید باش پس موجود می گردد، کجا؟ اصلا قبل از ایجاد کجا معنا نداشته است.
💻 www.binesheno.com
🆔 @binesheno
♨️ پرسش و پاسخ (1)
〽️ پرسش
🔆در کتاب تبیین جهان و انسان استادعزیزم، حضرت علامه آیت الله مرتضی رضوی فرموده اند که عالم درابتدا (ماده ی اولیه جهان) کره یاتوپ بسیارکوچکی بودکه با امر کن فیکون خداوند انرژی در مرکز آن ایجادشده است و آن توپ از این انرژی تغذیه کرده و بزرگ شده است و این بزرگ شدن تاجایی ادامه پیداکرده که شش بیگ بنگ برای آن اتفاق افتاده است.
❓خوب در اینجا برای بنده سوال پیش می آید که:
🔸این گسترش قطعا باید در یک فضایی صورت گرفته باشدخوب آن فضا چگونه بوده است؟
🔸در ثانی این امراین مطلب را نیز به دنبال دارد که گسترش و نه انبساط این توپ حتما در یک مکانی صورت گرفته است حال این مکان نیز باید در مکان دیگری قرارگرفته باشدخوب این امر آیا ایجاد تسلسل نمیکند؟
🔸 آیا این بزرگ شدن در مکانی صورت نگرفته است؟ و اگرصورت نگرفته این گسترش بی مکان چگونه معنا میدهد با اینکه امری متناقض است؟
✳️ پاسخ:
🖋 در مورد سوال اول باید عرض کنم که مقولات زمان و مکان مربوط به جهان مخلوق است و خداوند مکان و زمان ندارد لذا خداوند همه جا است بدون این که جایی اشغال کند چون مکان مند نیست، در بحث از ایجاد اول مساله قضایی یا همان امری است و امور قضایی غیر از امور قدری است مسائل قدری همان قوانین این جهانی مانند علت و معلول است که هر معلولی علتی دارد اما در قضا کارهایی که رخ می دهد الزاما علت یا قوانین را در بر ندارد مانند معجزات که کارهای قضایی هستند و با قوانین طبیعت قابل توجیه نیستند که چطور آتش گلستان می شود یا دریا به دو نیم می شود یا شتری از دل کوه بیرون می آید و ... پس ایجاد اول هم بدون مکان ممکن می شود و توجیه خاصی هم ندارد چرا که خداوند می فرماید باش پس موجود می گردد، کجا؟ اصلا قبل از ایجاد کجا معنا نداشته است.
🔗 کانال اطلاع رسانی سایت بینش نو
🆔 @binesheno
♨️ پرسش و پاسخ (2)
〽️ پرسش
🔆بنده در سوالات قبلی ازحضرتعالی پرسیده بودم که چگونه ممکن است عالم تا به ابد گسترش پید اکند و شما نیز به بطور عالی این مطلب رابرای حقیر روشن کردید و فرمودیدکه با اصل انقباض انیشتین مخالف هستید و اعتقاد دارید که جهان تا ابد به گسترش خود ادامه میدهد و زمان و مکان تا ابد عرصه ی حضور مخلوقات جدید خواهندبود و با توجه به تفسیری که از آیه ی شریفه ی لمن الملک الیوم لله الواحد القهار این موضوع را به نحو احسن روشن فرمودید.
🔺اما چون تاحدودی با آراء فلاسفه و عرفا آشنایی دارم به هنگام مطالعه ی آثار آنها با اصلی با این مضمون روبه رو میشم که ( النهایه رجوع الی البدایه) یعنی برای عالم پایانی در نظرمیگیرند و این پایان را بازگشت به ابتدای آن می دانند اما خوب حقیر که از رشته ی فیزیک اطلاع دارم می دانم که حرکت گسترشی عالم،حرکتی تند شونده است یعنی با گذشت زمان سرعت حرکت عالم افزایش می یابد خوب این حرکت تند شونده ی عالم کاملا با گفته ی فلاسفه و عرفا فرق دارد و نه تنها فرق دارد بلکه بین این دو مطلب پارادوکس آشکاری وجود دارد.
نظرحضرتعالی درباره ی اصل النهایه رجوع الی البدایه چیست؟؟
✳️ پاسخ:
🖋در مورد این مطلب باید عرض کنم استاد بر اساس تبیینات ثقلین حرکت می کنند و قائل به فلسفه اهل بیت علیهم السلام هستند لذا با بسیاری از مفروضات بی پایه فلاسفه مخالف هستند چرا که نه ریشه دینی دارد و نه ریشه عقلی مانند اصل الواحد لایصدر منه الا الواحد که معلوم نیست از کجا آمده است و چرا از واحد بیش از یکی صادر نمی شود اگر مساله به دلیل ترکیب است که با یک صدور هم انجام می یابد و ... قاعده ای که فرمودید ناشی از ماهیت ممکنات در این جهان است که همه فانی هستند و ما هم این را می پذیریم اما این فنا شدن در محتوای آسمان اول است و گرنه چطور می توان خلود در بهشت و جهنم را توجیه کرد؟! جهان ازلی نیست اما ابدی است این حضرات برای توجیه این اصل خود می گویند ابدیت انسان هم زمانی است و ... که هیچ دلیل دینی یا عقلی ندارد.
🔗 کانال اطلاع رسانی سایت بینش نو
🆔 @binesheno
♨️ پرسش و پاسخ (3)
〽️ پرسش:
🔆 من برای موضوع گسترش عالم الی الابد برهانی را از دعای عظیم جوشن کبیر اقامه کرده ام که دوست دارم نظر حضرتعالی را درباره ی درستی یا نادرستی این برهان بدانم.
🔸دریکی ازفرازهای دعای عظیم جوشن کبیر آمده است که (یامن جعل لکل شی عددا)؛ حال من از این فراز دو تساوی را استخراج کردم
🔺اول: شی = عدد
🔺دوم: شی = ماده
🔹بنابراین ماده=عدد
خوب در ریاضیات ابتدای اعداد با یک شروع میشود و برای انتهای عدد عبارت بی نهایت را ذکرمیکنند چرا که اعداد تابه ابد ادامه دارند و در بحث های محاسباتی ریاضی ازجمله توابع و بحث حد و پیوستگی برای بعضی از توابع برای پایان اونها عبارت بی نهایت را در نظر میگیرند
🔳بنابراین حقیر نتیجه گرفتم که آغازجهان، اشیا و یا مواد با یک است که همان عدد مربوط به ماده ی اولیه جهان است و جهان اشیا و مواد نیز همچون اعداد تابی نهایت ادامه دارد یعنی جهان تا به ابد ادامه دارد
❓آیا این برهان حقیر از نظرحضرتعالی برهانی درست است؟؟
✳️ پاسخ:
🖋 این که ذهن جناب عالی منعطف به چنین نکته ظریفی می شود بسیار عالی است و نمی توان حرف شما را به طور قطع اشتباه یا درست دانست چرا که این خلقت تا ابد هم ادامه داشته باشد دائما تعداد رقم ها افزایش می یابد اما آنچه ما متوجه می شویم این است که در این دعا امام ع در مقام بیان محدودیت و معدودیت مخلوق است یعنی خداوند می تواند تعداد دانه های شن را هم بیان کند یعنی همه چیز معدود است حتی تعداد اتم های کل جهان قابل شمارش است و این یکی از تفاوت های اصلی خداوند و مخلوقات است معنای نامحدود بودن و محدودیت.
🔗 کانال اطلاع رسانی سایت بینش نو
🆔 @binesheno
⭕️ پیشنهاد مطالعه
📜 عنوان مقاله: جامعه شناسی کربلا
🖋 نویسنده: حضرت آیت الله مرتضی
رضوی
در اين جامعه كوچك (به علاوه شهداى كوفه مانند حضرت مسلم (ع) هانى، قيس بن مسهر و دو فرزند حضرت مسلم) از هر صنف و قشر اجتماعى حضور داشتند: كشاورز، دامدار، تاجر، بازارى خرده پا، كارگر، استاد كجاوه و تعمير گر آن، نظامى، آموزگار، برده و آزاد، حضور داشتند گوئى هر قشرى از جامعه نماينده خود را انتخاب و به آن مجمع اعزام كرده است.
و همينطور از نظر سنّى و جنسى: دختر شيرخوار، دختركوچك، دختر دمبخت، دخترنامزد، زن، مادر، مادربزرگ، خاله، عمه، و زنبيوه. پسر شيرخوار، نوجوان، جوان، پسرنامزد، مرد ميان سال وپيرمرد.
📌 لینک مطلب:
http://binesheno.com/%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87%e2%80%8f-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d9%89-%d9%83%d8%b1%d8%a8%d9%84%d8%a7/
💻 www.binesheno.com
🆔 @binesheno