📘 معرفی کتاب
📚 کتاب ویژگیهای «کتاب الخمس» در فقه
🔸در این کتاب میخوانیم: در ميان ابواب فقه ( از طهارت تا ديات) كتاب الخمس از نظر اهميت رتبه چهارم را دارد؛ هر متن مختصر يا مطوّل را باز كنيم میبينيم آن را چهارمين باب قرار دادهاند. ليكن از نظر كار، تحقيق، تدريس و مباحثه، كم حجمترين كتاب در ميان آنهاست؛ اين اندك بودن حجم، به دليل اندك بودن مسائل خمس نيست كه متاسفانه چنين تلقي میشود. بل اين اختصار منفی، سه دليل دارد:
1- عدم كار فقهاي عامه درباره خمس باعث شده است که علمای شیعه هم کمتر به آن بپردازند و متروك بودن خمس در ميان عامه، موجب شده كه تعداد سئوالها و پرسشها در اين باب، از ائمه طاهرين (عليهم) نيز كمتر شود.
2- عدم تحقق حكومت ائمه طاهرين (عليهم): چون يك طرف خمس در همهموارد (غنايم، انفال و فيئ) حكومت است و طرف ديگر آن بخش خصوصي، نبود حكومت موجب شده هم حديث در اين باره كمتر صادر شود و هم بحث كمتری در اين باره انجام يابد.
3ـ كليد گم شده: در حقيقت كتاب الخمس دو فصل است و بايد هر كدام به طور كاملاً جدا از همديگر مورد تدريس، تحقيق و تدوين قرار گيرد:
فصل اول: خمس غنايم و خمس انفال: يك پنجم غنايم و نيز خود انفال، مال و ملك خود امامت است. اين نوع خمس از مال مردم گرفته نميشود، بر خلاف زكات.
فصل دوم: خمس ارباح: اين خمس از مال مردم گرفته ميشود، درست مانند زكات.
🔺مطالعه این کتاب شما را با مبحث خمس از نگاهی متفاوت آشنا میسازد.
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#معرفی_کتاب
#کتاب_الخمس
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙 برشی از یک کتاب
✅ محيالدين و ثنويت
🖊 محيالدين اهل تنزيه را به خاطر اين كه خدا را تنزيه ميكنند جاهل ناميد كه آنان با تنزيهشان خدا را محدود ميكنند. اينك ببينيم خدائي كه او به آن باور دارد چيست و چگونه است؟
🔹 ميگويد:
🔺فنسبته لما ظهر من صور العالم نسبة الرّوح المدبّر للصوّرة: پس نسبت خدا به صورت ظاهر عالم، نسبت آن روح است كه صورت را تدبير و اداره ميكند.
🔸توضيح:
🔻يكي از اصول مسلم بينش محيالدين اين است كه ظاهر عالم همان اسم «الظّاهر» خداست و باطن عالم نيز اسم «الباطن» خدا است. پس هم ظاهر جهان هستي، خداست و هم باطنش، و نسبت اين ظاهر و باطن نسبت روح است به بدني كه آن را اداره ميكند.
❗️تامل:
✔️ ۱- اين عبارت صريح است بر اين كه دو خدا وجود دارد يكي به نام الظاهر و دومي به نام الباطن حتي ميان اين دو نسبت هم برقرار است. و ميدانيم كه «نسبت» در «ميان يك چيز با خودش» هرگز صحيح نميشود و غلط است. مگر يك چيز مركب را به نظر بياوريم مثل انسان كه مركب از روح و جسم است آن گاه ميان روح و جسم او يك نسبت يا نسبتهائي را برقرار يا لحاظ كنيم. كه محيالدين همين طور عمل كرده.
✔️ ۲- البته محيالدين براي خدا مقامات درست ميكند و خدا را در مقام «احديت» نه قابل تنزيه ميداند ونه قابل تشبيه، و در مقام واحديت، همه موجودات عالم را عين خدا ميداند. اما سخني كه در اين جا آورده چيز ديگر است كه با آن مبنا نيز سازگار نيست. زيرا در اين عبارت همان «خداي احد» را دو تا كرده است.
📚 برگرفته از کتاب محی الدین در ائینه فصوص/ جلد دوم/ فص نوحی/ بخش اول
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#️⃣#برشی_از_یک_کتاب #محی_الدین_در_آئینه_فصوص
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی
📌شیعه ولایتی و شیعه وصایتی
🔹تقسیم شیعیان به دو قسم ولایتی و وصایتی از ابتکارات استاد است، ایشان معتقد هستند از همان روز رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و بعد از فتنه سقیفه، شیعیان خود بر دو گروه بودند عدهای ولایتی بودند که امام را به عنوان «ولیّ الله و حجة مِن عندالله» میدانستند و عده بسیار دیگر آن حضرت را اَحق از دیگران و مقدم بر همه اصحاب دانسته معتقد بودند چون پیامبر(ص) وصیت کرده که علی(ع) جانشین او باشد، پس خلافت حقّ علی(ع) است.
🔸سلمان، ابوذر، مقداد و عمار تنها ولایتیان ابتدای عصر امامت بودند و بقیه اکثریت شیعه «شیعه وصایتی» بودند، حتی عباس و عبدالله بن عباس.
🔹حدیث معروف و متواتر و مورد اجماع علمای شیعه، که می گوید: «ارْتَدَّ النَّاس- عَنِ الْوَلَايَة- الّا ثَلَاثَة أَو أَرْبَعَة» در همین مورد صادر شده است که فقط آن چهار نفر مذکور در ولایت علی(ع) ثابت قدم ماندند.
🔸بیعت کردن با پیامبر(ص) و شهادت به رسالت آن حضرت معطی سمت نیست و خواه مردم جهان این شهادت را بدهند و یا ندهند در حقیقت مساله تغییری ایجاد نمیشود و آن حضرت رسول خداوند است؛ شیعیان وصایتی معتقد بودند که به وسیله بیعتشان سِمت امامت را به شخص مورد نظرشان، اعطا میکنند و امام حجة مِن عندالله نیست، حجّیت و مشروعیت امامت او در نزد خدا نیز به وسیله بیعت حاصل می شود.
🔹بیعتشان با زید، با یحیی بن زید، با محمد بن عبدالله محض، با ابراهیم بن عبدالله محض، با معاویه بن عبدالله بن جعفر و… به همین معنی و به نظرشان با همین کاربرد بود که آخرین آن نهضت شیعیان خراسان بود با شعار «الرضّی من آل محمد»- یعنی خلافت را به کسی خواهیم داد که مورد رضایت و دلخواه خودمان باشد- به راه افتاد و در نتیجه به خلافت بنی عباس منجر شد و امامت را به عبدالله سفاح اِعطا کردند.
🔺اما جریان ولایتیان شیعه از همان آغاز، بیعت با امام را دقیقاً در ردیف بیعت با پیامبر(ص) و با کاربرد «اَشهد» دانسته و میداند.
#️⃣#مبانی
#شیعه_ولایتی #شیعه_وصایتی
📦 سفارش کتاب
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📘 معرفی کتاب
📚کتاب «دانش ایمنی در اسلام»
🔸همواره یکی از چالشهای اساسی برای محققان، قلمرو دین بوده است، این که گستره دین تا کجاست و گزارههای آن تا کجا نفوذ دارد؟ سوالی که از عصر رنسانس جهت ایجاد محدودیت برای دین پرسیده شده است و پاسخ خود را با سکولاریسم تا محدود شدن به برخی عرصههای زندگی بشری گرفته است.
🔹اما در اسلام، قرآن تبیان کل شیء معرفی شده است و اهل بیت علیهم السلام تبیان قرآن هستند و باور داریم بر خلاف ادیان تحریف شده، ثقلین در همه حوزهها میتوانند ورود داشته باشند و محدود سازی قرآن به هدایت، ظلمی بزرگ به این کتاب عظیم و بر خلاف نصوص وارده است.
🔸در دهه 80 شمسی با تاسیس دانشکده ایمنی و بهداشت کار این شبهه ایجاد شد که اینک آنهایی که داعیهدار ورود دین به همه عرصهها بودند حداقل جزوهای در مورد ایمنی در اسلام بنویسند.
🔹این توقع موجب گردید آیت الله مرتضی رضوی به این امر اهتمام ورزیده و کتاب «دانش ایمنی در اسلام» را در 653 صفحه تالیف نمودند که به تصریح خودشان میتوانستند در موضوع و محتوا توسعه داده و کتاب را به چند مجلد برسانند.
🔸کتاب «دانش ایمنی در اسلام» که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را دریافت کرد در دوازده فصل از جمله ایمنی و محیط زیست، ایمنی و محیط شهر، ایمنی در محیط خانواده، ایمنی و بهداشت و حفاظت فردی، ایمنی محیط کار و موضوعات دیگر تدوین گردیده و در اختیار علاقهمندان قرار داده شده است.
🔺مطالعه این کتاب میتواند ما را با یکی از وجوه اعجاز علمی اسلام آشنا کند.
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#معرفی_کتاب
#دانش_ایمنی_در_اسلام
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙 برشی از یک کتاب
✅ اندازه معابر در اسلام
🔻در اسلام سه نوع معبر و هرکدام با مشخصات خود توصیه شده است و میدانیم ویژگی مهم و اساسی معبر در اندازه عرض آن است.
🟢 الف) کوچه: عرض کوچه دستکم باید 3.5متر باشد.
🔸عن ابی عبدالله- علیه السلام-: ان رسول الله- صلی الله علیه و آله- قال:… الطَّرِيقُ يَتَشَاحُ عَلَيْهِ أَهْلُهُ فَحَدُّهُ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ: امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) فرموده است:… اگر اهل معبر و افراد ذی حقوق در آن، اختلاف کنند پس عرض آن هفت ذراع (3.5متر) است.
❗️توضیح:
🔹1- مراد تعیین اندازه «حداقلّ» عرض معبر است. یعنی در اسلام هیچ معبری کوچکتر و کم عرض تر از 3.5متر، نباید وجود داشته باشد خواه کوچه شهری، خواه پیاده رو کنار خیابان، خواه معبر برای باغ و زراعت و… هر کسی می تواند به کوچه ای که کمتر از 3.5 متر عرض داشته باشد اعتراض کند و مالک همجوار آن را به عقب نشینی ملکش وادار کند. دادگاه اسلام در این قبیل دعوی ها و «تشاح» ها باید حکم عقب نشینی را صادر کند.
🔸2- عرض 3.5متر وقتی کافی است که عابرین آن متضرر نشوند و گرنه براساس قاعده «لاضرر» عرض کوچه و معبر و پیاده رو باید در حدی باشد که رفع ضرر شود.
🔹3- کوچه های تنگ قدیمی کمتر از 3.5متر یا بیش از آن لیکن دارای ضرر اسلامی نبوده و در اثر عدم ایمنی اجتماعی و سیاسی، رایج شده بودند.
🔸4- حکومت باید حداقل مذکور را و نیز کاربرد قاعده «لاضرر» را در شهرسازی و شهرک سازی توصیه نماید و در صورت عدم عمل به توصیه، اجبار نماید.
🔹5- حکومت می تواند فراتر از اقتضای قاعده «لاضرر» برای رفاه عمومی و حفاظت و بهداشت اجتماع «ایمنی جامعه» را نیز اجباری کند البته در حد معقول.
🔸6- در مبحث خیابان خواهیم دید که پیاده رو کنار خیابان بنفسه یک معبر حساب می شود پس باید کمتر از 3.5 متر نباشد.
🟢 ب) جاده و خیابان:
اندازه جادّه (اعم از داخل شهر که خیابان نامیده می شود و خارج شهر) در جامعه موردنظر اسلام حداقل 30 متر است. معمولاً ویژگیهای جامعه آرمانی اسلام در حدیثهای مربوط به امام زمان (عج) و جامعهای که آن حضرت خواهد ساخت، مطرح شده است:
ابوجعفر- علیه السلام-: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ… وَ يُوَسِّعُ الطَّرِيقَ الْأَعْظَمَ فَيَصِيرُ سِتِّينَ ذِرَاعاً: امام باقر- علیه السلام- فرمود: آنگاه که قائم- علیه السلام- قیام کند راه بزرگ (جاده و خیابان) را توسعه داده و آن را با پهنای (حداقل) 30 متر، قرار می دهد.
❗️توضیح:
🔹1- همانطور که در مورد کوچه گذشت، این حدیث نیز در مقام بیان حداقل است و اگر نیاز و ضرورت بیش از 30 متر را ایجاب کند باید به میزان نیاز توسعه یابد.
🔸2- حداکثر عرض جاده چقدر باید باشد؟ پاسخ این سؤال در اسلام واضح است: به اندازهای که «اسراف» نباشد و همین طور است در مورد معابر زراعی، صنعتی، و نیز کوچه.
🔹3- وظیفه حکومت و اختیاراتش در اینجا نیز همان است که در مورد کوچه بیان گشت.
🟢 ج) معابر یکطرفه:
اصل در راه و معبر، دو طرفه بودن است لیکن وقتی که ضرورت ایجاب کند برخی از معابر یک طرفه می شود. شاید در عصر ائمه- علیهم السلام- راه یک طرفهای وجود نداشته با این همه طرح آن توصیه شده است.
الکاظم- علیه السلام- قال: قال رسول الله- صلی الله علیه و آله-… وَ الطَّرِيقُ إِلَى الطَّرِيقِ إِذَا تَضَايَقَ عَلَى أَهْلِهِ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ: پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله- فرموده است: ما بین دو راه در صورت تضایق و تنگنا، هفت ذراع (3.5 متر) است.
❗️توضیح:
🔸1- سخن از دو راه است که هرکدام از آنها برای عبور و مرور دو طرفه تنگ و ناکافی باشد (اذا تضایقا) و به همین دلیل الزاماً در کنار یک راه، راه دوم ایجاد می شود و رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- می فرماید: میان آن دو 3.5 متر فاصله بگذارید.
🔹2- خواه هرکدام از دو جاده دو طرفه باشند و خواه یکی برای رفت و دیگری برای برگشت، فاصله (بلوار) مذکور لازم است، امّا بدیهی است که یکی برای رفت و دیگری برای بازگشت است.
🔺بزرگراه: با توجه به حدیث بالا میزان عرض استاندارد بزرگراه در داخل شهر و بین شهری حدود 63.5 متر میشود یعنی هرکدام از دو جانب بلوار بعرض 30 متر و بلوار وسط 3.5 متر.
📚 برگرفته از کتاب دانش ایمنی در اسلام/ ایمنی و محیط شهر.
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#برشی_از_یک_کتاب
#دانش_ایمنی_در_اسلام
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ نکات
اصالت ذهن و مفهوم
🔶وجود اصيل است و ماهيت اعتباري. اين حكم و داوري در عرصه ذهن درست و صحيح است؛ امّا در واقعيت و خارج چنين قضيهاي سالبه به انتفاء موضوع است و در عينيات و موجودات خارج از ذهن چنين مسألهاي امكان بحث ندارد زيرا هر موجود در خارج تنها يك شي است.
🔷تسرّي اين قضيه به عينيات عين همان بينش «اصالة الذهن واعتبارية العين» ميشود و همه موجودات خارجي خيال و توهم و دست آخر مصداق «فرض» ميگردند.
🖌 نقد مبانی حکمت متعالیه
#نکات
#نقد_مبانی_حکمت_متعالیه
📦 سفارش کتاب
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ نکات
❓فرق نظام اقتصاد اسلامی و سرمایه داری لیبرالیسم، چیست؟
🔹سرمایه عبارت است از مال منقول و غیر منقول که در جهت به دست آوردن سود، به کار گرفته می شود.
🔸پس سرمایه مال است و مالکیت در اسلام محترم و از اصول و مبانی اساسی مکتب است به شرط مشروعیت منشأ مال.
🔹تصرف مالک در مال مشروع خود نیز مطلق نیست و قید هائی دارد به طوری که برخی ها گفته اند: قاعدۀ «النّاس مسلّطون علی اموالهم» به قدری تخصیص خورده که مصداق «تخصیص اکثر» شده و کارائی خود را از دست داده است؛ قید هائی از قبیل: حرمت ربا، حرمت قمار، حرمت تضییع، حرمت اسراف، حرمت تبذیر، حرمت معاملاتی که به نفع کفار و به ضرر مسلمانان باشد، حرمت مزاحمت مال به مال دیگران، حرمت مصرف در مشروبات الکلی، حرمت تأسیس میخانه، حرمت تأسیس کاباره و قمارخانه و…و… بویژه حرمت بکارگیری مال در جهت تضییق عرصۀ فعالیت اقتصادی بر دهک های پائین جامعه.
🔺در ادامه بحث انواع سرمایه در اسلام نسبت به کاربردش مورد بحث قرار می گیرد.
🖌 #سرمایه_در_اسلام
#نکات
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🌴 یک روایت
🕯 عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا.
🔸مفضّل بن عمر گفت: امام صادق عليه السّلام فرمود: دروغ مىگويد كسى كه گمان مىكند از شيعيان ماست، در حالى كه به غير ما تمسّك مىجويد.
---------------------------------------------------------
🔹مقصود از تمسک شناخت مکاتب دیگر نیست بلکه معتقد شدن به آنهاست.
امروز برخی فریفته علوم غربی شده و نسبت به علوم و آموزه های دینی بدبین شده اند و عده ای هم به فلسفه ارسطو معتقد شده اند و گمان کرده اند ثقلین بدون آن بی دفاع خواهد بود.
این هر دو گروه مصداق کسانی هستند که به ریسمان غیر چنگ زده اند و ادعای شیعه بودنشان دروغ است.
#یک_روایت
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی
📌امر و خلق
🔸خداوند جسم نیست تا دست داشته باشد، تعبیر «دست خدا»- یدالله- برای رسانیدن معانیای است که موضوع بحث ما یکی از آن معانی است. قرآن در موارد متعدد چنین تعبیر کرده است. از جمله:
يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِم. فتح10
بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ. آل عمران26
🔹در برخی دیگر از جمله در آیه زیر «دو دست» آمده است:
قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتان. (مائده64): یهودیان گفتند دست خدا بسته است، دست هایشان بسته باد، به خاطر این سخن از رحمت خدا دور شدند بل که هر دو دست خدا باز است.
🔸قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ. (ص75): خدا فرمود ای ابلیس چه چیز مانع تو شد بر آن (آدم) که با دو دست خودم خلق کردم سجده کنی؟
🔹مراد از «دو دست»: یعنی خدا دو نوع فعل دارد:
1- خلق.
2- اَمر.
لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْر(اعراف54): برای اوست خلق و امر.
🔸خلق: یعنی پدید آوردن چیزی از چیزی که قبلاً وجود داشته. به آیه های زیر توجه فرمائید:
وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماء (نور45): خداوند هر جنبنده را از آبی آفرید.
خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّار (الرحمن14): خلق کرد انسان را از گل (گلی که ظاهرش خشک و باطنش نرم بود) شبیه سفال، آفرید.
🔹امر: یعنی «ایجاد»، «انشاء»، «اِحداث»، «ابداع».
امر یعنی «ایجاد یک چیز»: به وجود آوردن چیزی نه از چیز دیگر.
🔸چیزی را که با کار امری به وجود میآورد یک «ابداع» است آن را از چیز دیگر به وجود نمیآورد. تنها با فرمان «باش» آن چیز باشنده و موجود می شود:
إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون (یس82): امر خدا غیر از این نیست که هر وقت اراده کند به چیزی بگوید باش می باشد.
#مبانی
#امر_و_خلق #ایجاد #دو_دست_خدا
📦 سفارش کتاب
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙برشی از یک کتاب
✅ فيض اقدس و فیض مقدس
❗️توضیح: جهان و اشياء آن و نيز خدا، يك جا يك وجود هستند و آن وجود خداست. وجود خداست كه در همه چيز سريان دارد اگر اين وجود سارى را با صرف نظر از اعيان اشياء لحاظ كنى مىشود فيض اقدس. واگر اين وجود سارى را همراه با اعيان اشياء لحاظ كنى مىشود فيض مقدس.
🔹اما اين توضيح در مورد فيض اقدس ناقص است به ويژه از ديدگاه مكتب محىالدين. در اين بينش فيض اقدس معادل و مساوى است با «صادر اول» ارسطوئيان.
🔸جريان و سريان وجود كه همان فيضان فيض است از وجود خدا به صادر اول رسيده و مىرسد و اين فيض اقدس است. سپس به توسط او به ساير اشياء جريان، سريان و فيضان مىكند. و اين فيض مقدس است. و اين سريان وجود و جريان فيض از خدا به پيامبر(ص) و از پيامبر به ساير اشياء دائمى است كه ديديم محى الدين با «تجلى دائم» از آن ياد كرد.
🔸فلسفه قرآن و اهل بيت(ع) مىگويد: نه تنها وحدت وجود صحيح نيست و وجود موجودات، سريانى از وجود خدا نيستند خداوند از وجود خود چيزى به هيچ كس و هيچ شيئى نمىدهد. بل وجود اشياء را «ايجاد» كرده است (عالم امر = كن فيكون). پس از ايجاد موجود اوليه، جريان خلق يعنى پديد آوردن اشياء از همديگر را به راه انداخته است (عالم خلق).
🔹امروز هم، خلق و امر در كنار هم در جريان هستند: «له الخلق و الامر» و نيز آيههائى كه در آنها «كن فيكون» آمده است.
🔸خداوند در همه جا و با همه اشياء هست. اما: مع كل شىء لا بمقارنة، و غير كل شىء لا بمزايلة: با همه چيز است اما نه به مقارنت و قرين بودن، و غير از هر شىء است نه به معنى دور بودن مكانى. و دهها آيه و حديث كه در تبيين فلسفه و عرفان اهل بيت(ع) آمدهاند از جمله فرمايش حضرت زهرا(ع) است: انشأ الاشياء لا من شىء كان قبله: خداوند اشياء را انشاء كرد نه از چيزى كه قبلا بوده باشد.
🖌
برشی از کتاب محی الدین در آئینه فصوص/ ج1/ فص آدم📖 مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب #برشی_از_یک_کتاب #محی_الدین_در_آئینه_فصوص 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
💡 تازه های کتاب
📚 «تک نگارهها»
🖋 حضرت آیت الله مرتضی رضوی
🔹این کتاب حاوی تک نگاره هایی در زمینه های علمی، فرهنگی، تربیتی و ذکر برخی خاطرات استاد می باشد.
📥 دانلود و مطالعه
📦 سفارش کتاب
#⃣ #معرفی_کتاب #تک_نگاره_ها
🌐 https://binesheno.com
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📗برشی از یک کتاب
✅ حسن بصری ولی الله یا کابالیست
🔸حسن بصري كه اولين خشت تصوف را در ميان مسلمانان بنا نهاد، در زمان حضرت علي(ع) خيلي جوان بود و به شدت به زهد و عبادت مي پرداخت.
🔹پس از ماجراي جمل كه علي(ع) در بصره بود، حسن را ديد كه وضو مي گيرد فرمود: حسن وضو را اسباغ كن (درست به جا بياور) گفت: همين ديروز شخصيتهائي را در ميدان جنگ كشتي كارشان اسباغ وضو و عبادت بود. امام گفت: اگر آنان را بر حق ميدانستي چرا به ياريشان برنخاستي؟
حسن گفت: شمشير و اسلحه برداشتم و به سويشان رفتم، وقتي كه به «خريبه» رسيدم هاتفي صدا زد حسن به كجا ميروي قاتل و مقتول هر دو در دوزخاند، برگشتم. روز ديگر باز مسلح شده و ميرفتم كه باز در همان جا همان ندا تكرار شد برگشتم.
امام(ع) فرمود: آن ندا راست گفته است قاتل و مقتول از لشكر جمل هر دو در دوزخ هستند و گوينده برادر تو شيطان بود.
1️⃣ حسن بصري چگونه عارف است كه هرگز ولايت علي(ع) را نشناخت بل به قول شيخ عطار خودش را ولي الله ميدانسته كه عطار او را در رديف اول اولياء در «تذكرة الاولياء» آورده است.
2️⃣ امام(ع) سخن حسن بصري را دربارة آمدن نداي غيبي تأييد ميكند و ندا كننده را شيطان ميداند.
3️⃣ حسن بصري در اصل يك مسيحي زاده بود، ابليس او را از رفتن به جنگ باز داشت تا كشته نشود. زيرا به وجود او نيازمند بود. به وسيله او تصوف را در ميان مسلمانان بنا نهاد. او حدود 110 سال عمر كرد و هنگام مرگش تصوف كاملاً جان گرفته بود.
🔸برخي ها حسن بصري را يك فرد دوستدار علي(ع) ميدانند و دربارة موضوع بالا ترديد ميكنند. آن چه اينان را به اين فكر انداخته دو چيز است:
🔺الف: اينان ميبينند كه حسن بصري بر عليه معاويه سخنانی گفته است. و توجه نمي كنند (بل توان تحليل تاريخ را ندارند) كه آن سخنان را وقتي گفته است كه در دمشق پس از مرگ يزيد، ميان آل سفيان و آل حكم، درگيري شديد براي تصاحب خلافت بود و حسن بصري ميديد كه مروان و آل حكم پيروز ميشوند، شروع كرد بر عليه معاويه و به نفع آل حكم سخن گفتن، كه مورخين گفتهاند «لو لا الحسن لمات خلافة آل مروان في المهد».
🔺ب: اينان مشاهده ميكنند كه در برخي از مسائل فقهي كه از او پرسيده شده، با تكيه بر نظر حضرت علي(ع) فتوي داده است. و توجه ندارند كه هر مدعي فقاهت در ميان امت، در برخي مسائل فقهي به علي(ع) استناد ميكرد. زيرا بر همگان مسلّم بود كه علي(ع) اعلم امت است و اساساً در تمسك به نظر علي(ع) نوعي افتخار براي هر كس بود حتي براي دشمنان او.
🔹حسن بصري علاوه بر علي(ع) در برابر امام حسن(ع)، امام حسين(ع) و امام سجاد(ع) نیز كاملاً دكان باز كرده و مزاحم جدي بود.
🖌
برشی از کتاب کابالا و پایان تاریخش📖 مطالعه و دانلود #برشی_از_یک_کتاب #کابالا_و_پایان_تاریخش 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی