eitaa logo
جهاد تبیین (کارگروه جهاد تبیین مجمع جهادگران استان اصفهان)
45 دنبال‌کننده
699 عکس
504 ویدیو
27 فایل
این کانال جهت برنامه های جهاد تبیین تشکیل شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋طرح دشمنان برای فعال‌سازی شکاف‌ها و گسل‌های اجتماعی در جامعه‌ی ایران که در یک دهه‌ی اخیر شدّت گرفته، طی سال‌های پیش رو نیز تداوم خواهد یافت. 🖋 اگر نگوییم همه، حداقل بخشی از این شکاف‌های اجتماعی را می‌توان با طرح درست ایده‌ی مقاومت کاهش داد. 🖋 به ویژه اگر بتوان جامعه‌ی ایران را متوجّه ساخت که مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر برخی پدیده‌های اجتماعی، ایستادن در برابر مردم نیست، بلکه صیانت از هویت و شخصیت ملّی در برابر امواج جهانی‌سازی است. 🖋همچنان که باید توضیح داد، بخشی از پدیده‌های نوظهور اجتماعی که در جامعه ما پدیدار شده، روند طبیعی تحوّلات جامعه نیست و برخلاف ادّعای «جهانی شدن»، از سنخ «جهانی سازی» است و باید ساختن ایران، باید در برابر آن مقاومت کرد. 🖋این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که خانواده‌های ایرانی در پیِ سه دهه اجرای الگوها و برنامه‌های توسعه و تصمیم‌گیری‌های غلطی که از سوی دولت‌ها در این راستا رقم خورده، با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو شده‌اند. 🖋دعوت به مقاومت در متن زندگی و طرح ایده‌ی مقاومت به عنوان یک «راهبرد زندگی‌ساز» عقلانیت و توانمندی خانواده‌های ایرانی را برای ایستادگی در برابر چالش‌های فراوانی که با آن رو به رو گشته‌اند، ارتقا می‌بخشد. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت سوم) ✅‏‏کناره گیری حضرت امام از فلسفه‏ 🖋‏‏سرانجام حضرت امام از این مباحثات و مجادلات خسته شدند و فلسفه را کنار‏‎‎‏گذاشتند؛ به گونه ای که برخی تعبیرشان این بود که ایشان از فلسفه توبه کرده اند واقعیت را خدا می داند؛ 🖋ولی آنچه مسلم است این است که ایشان دیگر فلسفه‏‎ ‎‏تدریس نکردند و حتی به سرودن اشعاری دست زدندکه متضمن مخالفت ایشان با‏‎ ‎‏فلسفه و عرفان بود 🖋این اشعار در حال حاضر در دیوان آن مرحوم، موجود است؛ از‏‎‏جمله می فرمایند: 🌺‏‏طومار حکیم و فیلسوف و عارف‏ ‎ ‎‏فریاد کنان و پای کوبان بدریم‏‎ ‏‏و نیز ‏ 🌺‏‏با صوفی و با عارف و درویش بجنگیم‏ ‎ ‎‏ پرخاشگر فلسفه و علم کلامیم‏‎ 🖋‏‏البته ممکن است این ابیات، تأویلات خاصی داشته باشد؛ضمن اینکه بعید است‏‎ ‎‏منظور حضرت امام عرفان حقیقی باشد؛ شاهدش این است که در ابیات دیگری‏‎ ‎‏فرموده اند که حقیقت عرفان و مبانی آن با آنچه در عالم تصوف و عرفان دیده‏‎ ‎‏می شود و دامنه اش تنهاظواهر برخی از صوفیان یا عارفان را در برمی گیرد و راهی‏‎ ‎‏به باطن نمی یابد، متفاوت است. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋تلقّی از مقاومت در جامعه ایران، عمدتاً مبتنی بر رهیافت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی بوده است و به همین دلیل، بخشی از جامعه تصوّر می‌کنند میان زندگی روزمره‌شان با الگوی مقاومت، اگر نگوییم تعارض وجود دارد، حداقل تنافر وجود دارد. 🖋 بعضاً این‌گونه برداشت می‌شود که تصمیم حاکمیت مبتنی بر دنبال کردن ایده‌ی مقاومت در منطقه، یا اساساً بی‌نسبت با زندگی آحاد جامعه است، و یا این‌که زندگی روزمره مردم ایران را دچار چالش کرده است. 🖋 یکی از خطوط تبیینی که به صورت غیرمستقیم می‌تواند ایده‌ی مقاومت را در ذهنیت مردم ایران احیا نماید، این است که ترجمه‌ای زندگی‌مدارانه از مقاومت ارایه شود؛ به این معنی که مقاومت به مثابه ایده‌ی زندگی یا الگویی برای زیستن مطرح شود. 🖋 ادبیات مقاومت این ظرفیت را دارد که ـ فارغ از طرح سیاسی جمهوری اسلامی ـ بتوان مردم را در مسیر زندگی عادی‌شان به سوی آن دعوت کرد. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت چهارم ) 🖋امام در پیام معروف خود که به‏‎ ‎‏گورباچف دادند، رئیس جمهور شوروی سابق و پیروان مذهب کمونیست را به‏‎ ‎‏کتابهای امثال محی الدین عربی، حواله داده بودند 🖋 پس بهتر است کلاممان را‏‎ ‎‏اینگونه تصحیح کنیم که کناره گیری حضرت امام در واقع از ظواهر عرفان و‏‎ ‎‏اصطلاحات و الفاظ آن بود و نه واقعیت عرفان و فلسفه و علم کلام 🖋 اگر اینگونه با‏‎ ‎‏قضیه برخورد کنیم، خواهیم دید که نوعاً بزرگان ما در مراحل تکاملی شخصیت و‏‎ ‎‏روح خویش، به این مرحله از کناره گیری می رسند 🖋یکی از رباعیات حضرت امام است با عنوان(آن روز): 🌺آن روز که ره بسوی میخانه برم یاران همه را به دلق و مسند سپرم 🌺طومار حکیم و فیلسوف و عارف فریاد کشان و پای کوبان بدرم ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋شرط نخست آن‌که بتوان مقاومت را به زندگی مردم گره زد، این است که ابتدائاً تعریفی موسّع و تعمیم‌یابنده از آن ارایه نماییم که قابل تسرّی به زندگی باشد. 🖋چنین تعریفی را می‌توان در یکی از بیانات رهبری که در صدد تبیین ایده‌ی مقاومت بودند، بیابیم: ✅«معنای مقاومت چیست؟ معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است. ✅فرض کنید یک وقت در یک جادّه‌ای انسان به یک مسیلی برخورد میکند، به یک حفره‌ای برخورد میکند، یا در حرکت در کوهستان که میخواهد مثلاً به قلّه‌ی کوه برسد، به یک صخره‌ای برخورد میکند؛ بعضی‌ها وقتی که برخورد میکنند به این صخره یا به این مانع یا به این دزد یا به این گرگ، برمیگردند، از ادامه‌ی راه منصرف میشوند؛ بعضی نه، نگاه میکنند ببینند راه دُور زدن این صخره چیست، راه مقابله‌ی با این مانع کدام است، آن راه را پیدا میکنند یا مانع را برمیدارند یا با یک شیوه‌ی عاقلانه از مانع عبور میکنند؛ مقاومت یعنی این». (امام خامنه‌ای، 14/3/1398) 🖋مقاومت بر اساس این تعریف، می‌تواند دلالت‌های عملی فراوانی در زندگی شخصی آحاد جامعه داشته باشد؛ زیرا زندگی عادی آحاد جامعه ـ اعم از زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و ... ـ مشحون از موانع و دشواری‌هایی است که انسان را از ادامه مسیر منصرف می‌کند. 🖋 این معنا از مقاومت، حتّی برای طیفی که مظاهر تدیّن و تشرّع را آن‌طور که باید رعایت نمی‌کنند، جذابیت دارد و می‌توان چنین دعوتی را پیش روی آن‌ها هم قرار داد. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت پنجم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(1) 🖋میرزا مهدی غروی اصفهانی (۱۳۰۳-۱۳۶۵ق)، عالم شیعه قرن چهاردهم قمری،. وی دانش‌آموخته نجف و از شاگردان میرزای نایینی بود. پس از مهاجرت در مشهد، فقه، اصول و دروس معارف را تدریس کرد و به ضدیت با فلسفه پرداخت و مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک را بنا نهاد. ابواب الهدی، اعجاز القرآن، تقریرات از آثار به جای مانده از اوست. 🖋محمود حلبی، میرزا جواد تهرانی، میرزا هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی از شاگردان مکتب اصفهانی‌اند.اصفهانی در مکتب خود میان معارف الهی و معارف بشری فرق می‌گذارد و به بطلان معارف بشری قائل است و فلاسفه و عارفان را گمراه می‌شمارد. 🖋 سید جلال الدین آشتیانی، در توانایی علمی میرزای اصفهانی خدشه کرده و علت مخالفت او با فلسفه و عرفان را پریشان‌حالی دانسته است. میرزامهدی در ۱۹ ذی‌الحجه سال ۱۳۶۵ق درگذشت و در دارالضیافة حرم امام رضا دفن شد. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋سبک زندگی که به طور خاص پس از دوران دفاع مقدّس و به در پیِ الگوهای مخرّب توسعه در بخشی از آحاد جامعه شکل گرفت، آمیخته به نوعی مصرف‌گرایی و راحت‌طلبی شده است که صبوری و ایستادگی پایِ یک مسیر طولانی و بلندمدت برای دستیابی به یک افقی در آینده را برنمی‎تابد. 🖋 تاب‌آوری پایین، روحیه‌ی پایداری بر مسیر را می‌زداید و افراد را از ادامه‌ی مسیر منصرف می‌کند. در این میان اگرچه از کاستی‌های حکمرانی و تاثیرآن بر بروز برخی چالش‌ها نمی‌توان چشم پوشید، امّا به نظر می‌رسد برجسته‌سازی بیش از حدّ سهم حاکمیت یا هر مانع بیرونی در چالش‌های زندگی، از نوعی فرافکنی و مسئولیت‌گریزی برمی‌آید. 🖋دعوت به مقاومت(در زندگی فردی)، دعوت به مسئولیت‌پذیری در مواجهه با مشکلات زندگی و تسلیم نشدن در برابر این مشکلات است. برای آن‌که دعوت به مقاومت، دعوت به مسئولیت‌پذیری باشد، باید تعریف مقاومت در ذهنیت جامعه را از گفتاری که آن را «انفعالی و تدافعی» و «ایستا و انزواگرایانه» بازنمایی می‌کند، عبور دهیم و گفتاری «فعّال و پویا و زاینده» از آن ارایه نماییم. 🖋اگر مقاومت «معطوف به پیشرفت» تعریف شود، دعوت به مقاومت، دلالت‌هایی همچون «توقّف‌ناپذیری در حرکت»، «تسلیم نشدن و خسته نشدن در برابر موانع» و ... در پی خواهد داشت. حسن بابایی مدرس روشنگری استان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت ششم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(2) 🖋میرزا محمد مهدی ابن میرزا اسماعیل اصفهانی غروی در سال ۱۳۰۳ق در اصفهان متولد شد. پدرش را که از ملاکان اصفهان بود در نُه‌سالگی از دست داد. او پس از فوت پدر تحت سرپرستی حاج آقا رحیم ارباب قرار گرفت. اصفهانی تحصیلات مقدماتی و اندکی از اصول و فقه را نزد استادان محلی آموخت. 🖋میرزا مهدی اصفهانی در سال ۱۳۱۵ق، به سفارش رحیم ارباب به عتبات عالیات رفت و به نزد سید اسماعیل صدر رفت. 🖋 سید اسماعیل صدر پس از وفات میرزای شیرازی به کربلا رفته بود و تا آخر عمر آنجا ماند. مدت توقف وی در کربلا معلوم نیست. اصفهانی در شرایطی که در کربلا به خدمت سید اسماعیل صدر رسید به حلقهٔ آخوند ملافتحعلی سلطان‌آبادی نیز وارد شد. 🖋 او در مدت حضورش در محضر سید اسماعیل صدر، به غیر از تحصیل علوم رایج به طی مقامات تربیت نفس مشغول بود. تا آنجا که نقل شده است وی به مقام تجرید و خلع بدن دست یافت. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا