eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
2هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
(۲۸ فروردین) 🌞 🌴 ولادت شهید داور یسری ( اردبیل) (۱۳۳۲)🌱 شهید حاج رضا امانی بنی ( شهرستان بن) (۱۳۳۹)🌱 شهید علی حاج رضایی ( محلات) (۱۳۴۸) 🌴 شهید مرتضی خان‌محمدی ( تبریز) (۱۳۵۰) 🌹 شهید حبیب‌الله بنائیان ( قم) (۱۳۶۰) 🌷شهادت شهید غلام عباس یاری ( بروجرد) (۱۳۶۱) 💐شهادت شهید برات‌علی داودی ( مشهد)🌱 شهید علی محمد هادی زاده ( خرم آباد)🌱 شهید غلام حسین تاجیک ( تهران) (۱۳۶۲) 🔥 اعطای وام ۶۵ میلیون دلاری به عراق از جانب اردن جهت جنگ با ایران (۱۳۶۲) 🌹شهادت شهید عبدالعلی زیدآبادی نژاد ( سیرجان) (۱۳۶۳) 💐 شهادت شهید التماس رستمی ( خلخال)🌱 شهید محب‌الله عظیمی کلخورانی ( اردبیل)🌱 شهید غلام محمد انصاری ( ممسنی) (۱۳۶۵) 🌹 شهادت شهید نورالله یزدان‌پناه ( بویراحمد) (۱۳۶۶) 💐شهادت شهید مهدی قلیچ خانی🌱 شهید احمد عبدالحسینی قمی🌱 شهید علی نیک‌بخت🌱 شهید امیرحسین رضاپور نائینی (استان تهران)(۱۳۶۶) 🌹شهادت شهید محسن رحمت پناه توتکله ( چالوس) (۱۳۶۶) 🇮🇷 اجرای (۱۳۶۷) 💐 شهادت شهید ذبیح‌الله خالصی ( عنبرآباد)🌱 شهید رضا ذوالعلی ( بردسیر)🌱 شهید حمیدرضا فصیح خوشکلام ( تهران)🌱 شهید حسین رنجی کلاشمی ( صومعه سرا) (۱۳۶۷) 💐شهادت شهید رحمت‌الله عباس زادگان🌱 شهید سعید کبیری🌱 شهید عباس بابا بیدآبادی (استان اصفهان) (۱۳۶۷) 💐شهادت شهید نظامعلی فتحی ( اراک)🌱 شهید سردار علی مسلمی ( میناب)🌱 شهید حسن صفری امرئی ( ساری) (۱۳۶۷) 🌹شهادت شهید علی نجات احمدپور ( کوهدشت) (۱۳۸۰) 🌷 شهادت شهید مهدی صفدری ( همدان) (۱۳۹۰) 🌹 شهادت شهید حسن قنبرزاده آهق ( مراغه) (۱۳۹۱) 🇮🇷 تاسیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس (۱۳۹۲) 🌹شهادت شهید میثم میرزایی منش ( کوهدشت) (۱۳۹۶) 💐شهادت شهید وحید حسین‌زاده ( قوچان)🌱 شهید ابوالفضل غلامپور (مشهد) (۱۳۹۷) 🌹شهادت شهید صیاد محمدی (۱۳۹۷) 🌴
اعلام اسامی برندگان سوم در ۱.وحید گرجی نام پدر: عزیز استان:تهران ۲.حمید رضا غلامیان نام پدر:عابد استان: ایلام ۳.فاطمه عسکری نام پدر: احمد استان: کاشان ۴فاطمه جعفرزاده حسن آبادی نام پدر:سلیمان استان:اصفهان ۵.ثمیرا فارسی نام پدر: علی اکبر استان:تهران
- # سوال پنجم:راههای شناخت احکام شرعی را بگویید. # پاسخ در کلیپ به نشانی: https://eitaa.com/bisimchee1400/238 پاسخ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به شماره 09132770084در ایتا ارسال فرمایید.
پیامها و نکات برخی از آیات جزء پنجم قرآن کریم : سوره نساء آیه 43 (43) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَو ةَ وَأَنْتُمْ سُکَرَی حَتَّی تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُباً إلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّی تَغْتَسِلُواْ وَإِنْ کُنْتُمْ مَّرْضَی أَوْ عَلَی سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنْکُمْ مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمْ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُواْ مَآءً فَتَیَمَّمُواْ صَعِیداً طَیِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوّاً غَفُوراً ای کسانی که ایمان آورده اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا آنکه بدانید چه می گویید. و نیز در حال جنابت نزدیک (مکان) نماز، (مسجد) نشوید، مگر به طور عبوری (و بی توقّف) تا اینکه غسل کنید. و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یکی از شما از جای گودی (کنایه از قضای حاجت) آمد، یا تماسی (و آمیزش جنسی) با زنان داشتید و (در این موارد) آب نیافتید، پس بر زمین (و خاک) پاک و دلپسندی تیمّم کنید، (دو کف دست بر خاک زنید) آنگاه صورت و دست هایتان را مسح کنید، همانا خداوند، بخشنده و آمرزنده است. نکته ها: چون تحریم شراب، در صدر اسلام به صورت تدریجی انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفی شد؛ (ومن الثمرات النخیل و الاعناب تتّخذون منه سَکراً و رزقاً حسنا)**نحل، 67.*** سپس این آیه نازل شد**تفسیر عیّاشی، ج 1، ص 242.*** ونماز در حال مستی را نهی کرد، آنگاه زیان آن را بیش از منافعش دانست، (یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للنّاس و اثمهما اکبر من نفعهما)**بقره، 219.*** سپس از مصرف آن به عنوان عنصری پلید و شیطانی نهی شد. (انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان)**مائده، 90.*** در روایات**کافی، ج 3، ص 371.*** آمده که از نماز در حالت خواب آلودگی و کسالت و سنگینی پرهیز کنید. آیات دیگر نیز، نماز از روی کسالت را از نشانه های منافقان دانسته است.**نساء، 142 و توبه، 54.*** «غائط» یعنی مکان گود. چون در قدیم گودال هایی برای قضای حاجت فراهم می کردند، غائط کنایه از رفتن برای تخلّی است. امام صادق علیه السلام فرمود: «صَعید»، موضع بلندی است که آب از آنجا جاری شود.**بحار، ج 76، ص 347.*** امام صادق علیه السلام فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولی خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد.**وسائل، ج 20، ص 133.*** پیام ها: 1- مقام نماز به حدی رفیع است که شرابخوار نباید به آن نزدیک شود. (لاتقربوا الصلوة و انتم سُکاری) 2- در نماز، تنها اذکار وحرکات کافی نیست، توجّه وشعور لازم است. (حتی تعلموا...) 3- عبادات ناآگاهانه، بی ارزش است، گرچه تکلیف را ساقط می کند. (حتی تعلموا ما تقولون) 4- در مسجد، نباید با حالت جنابت وارد شد. (ولا جنبا...) 5 - در غسل، شستن تمام بدن لازم است. چون در آیه نام عضو خاصّی برده نشده است. (تغتسلوا) 6- احتمال خطر وضرر، یا تکلیف را از انسان برمی دارد و یا سبب تخفیف تکلیف می شود. (و ان کنتم مرضی... فتیمّموا) 7- در تعبیرات و گفتار، باید ادب را رعایت کرد. (تعبیر برگشت از گودی برای قضای حاجت و لمس زنان، کنایه از آمیزش جنسی است وگرنه تنها لمس سبب وضو نمی شود.)**تهذیب الاحکام، ج 1، ص 22. ***(من الغائط او لامستم النار) 8 - احکام خدا، ترخیص دارد ولی تعطیل ندارد. اگر آب نبود، باید تیمم کرد. (فلم تجدوا ماءً فتیمّموا) 9- شرط ارتباط با خدا از طریق نماز، طهارت و پاکی است، وضو یا تیمّم. (فلم تجدوا ماء فتیمّموا) 10- تیمّم باید بر خاک پاک باشد. (صعیداً طیّباً) 11- تخفیف احکام، نمودی از رحمت و مغفرت الهی است. (فلم تجدوا ماءً فتیمّموا... غفوراً رحیماً)
سوره نساء آیه 58 (58) إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّواْ الأَمَنَتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیَعاً بَصِیراً همانا خداوند فرمانتان می دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داوری کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه که خداوند شما را بدان پند می دهد. بی گمان خداوند شنوای بیناست. نکته ها: امانتداری و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه های مهم ایمان است، چنانکه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید، بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.**کافی، ج 2، ص 105.*** در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبری جامعه معرّفی شده که اهلش اهل بیت علیهم السلام می باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است. آری، کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانی های اجتماعی، ریاست نااهلان وقضاوت های ظالمانه است.**حضرت امیر علیه السلام فرموده است: «من تقدّم علی قوم و هو یری فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین» هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالی که بداند افراد لایق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است. الغدیر، ج 8.*** خیانت در امانت شامل کتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهی، انتخاب همسر یا معلّم نااهل برای فرزندان و... می شود. امام باقر وامام صادق علیهماالسلام فرمودند: اوامر ونواهی خدا امانت های الهی است.**تفسیر نورالثقلین.*** امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده که هر امامی آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.**کافی، ج 1، ص 277.*** امانت سه گونه است: الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتی که بر انسان تعیین شده است.)**تفسیر مجمع البیان.*** ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان) ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت که در دست ما امانتند.) پیام ها: 1- سپردن امور به کاردانان و قضاوت عادلانه، از مصادیق عمل صالح و از نشانه های ایمان است. (با توجّه به آیه قبل) 2- هر امانتی صاحبی دارد وهرکس لیاقت واستعداد کار ومقامی را دارد. (اهلها) 3- در ادای امانت و دادگری، ایمان شرط نیست. نسبت به همه ی مردم باید امین و دادگر بود. (اهلها، الناس) 4- قاضی و حاکم باید عادل باشد. (تحکموا بالعدل) 5 - تشکیل حکومت لازم است. لازمه ی سپردن مسئولیّت ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقراری نظام و حکومت الهی است. (تؤدّوا الامانات... تحکموا بالعدل) 6- موعظه ی خوب، آن است که علاوه بر پندهای اخلاقی، به مسائل اجتماعی و قضایی هم توجّه کند. (نعمّا یعظکم به) 7- اگر مردم هم خیانت در امانت یا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بینا و شنواست. (انّ اللّه کان سمیعاً بصیراً)