پیامها و نکات برخی از آیات جزء پانزدهم قرآن کریم :
سوره اِسراء آیه 1
(1) سُبْحَنَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِی بَرَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَآ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
پاک و منزّه است آن (خدایی) که بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی که اطرافش را برکت داده ایم شبانه، بُرد، تا از نشانه های خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست.
پیام ها:
1- معراج، لغو نیست، بلکه اسراری قابل توجّه دارد. (سبحان الذی اسری ...)
2- معراج، اردوی خصوصی و بازدید علمی پیامبر بود، وگرنه خداوند بی مکان است. (سبحان الذی اسری ...)
3- عبودیّت، مقدّمه ی پرواز است و عروج، بی خروج از صفات رذیله، ممکن نیست. (اسری بعبده)
4- انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره ی اولیای خدا غلوّ نکنیم. (اسری بعبده)
5 - عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینه ی دریافت های الهی اوست. (بعبده)
6- پیامبری که امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانی رفته باشد. (اسری بعبده)
7- برای قرب به خدا، شب بهترین وقت است.**«سُری » به معنای سیر و حرکت شبانه است.*** (اسری... لیلاً)
8 - شب معراج، شب بسیار مهمی است. (لیلاً) نکره آمده است.
9- اگر استعداد وشایستگی باشد، پرواز یکشبه انجام می گیرد.(اسری بعبده لیلاً)
10- مسجد، بهترین سکوی پرواز معنوی مؤمن است. (من المسجد)
11- مسجد باید محور کارهای ما باشد. (من المسجدالحرام الی المسجدالاقصی )
12- حرکت های مقدّس، باید از راههای مقدّس باشد. (اسری... من المسجد)
13- سرسبزی و برکات، باید بر محور مسجد باشد. (المسجد... بارکنا حوله)
14- بیت المقدّس و حوالی آن، محلّ نزول برکات آسمانی، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. (بارکنا حوله)
15- ظرفیّت علمی انسان، از دانستنی های زمین بیشتر و شگفتی های آسمان نیز از زمین بیشتر است. (اسری ... لنریه من آیاتنا)
16- هدف معراج، کسب معرفت و رشد معنوی بود. (لنریه من آیاتنا)
17- آیات الهی آن قدر بی انتهاست که رسول خدا نیز توان دستیابی به همه ی آنها را ندارد. (من آیاتنا)**در جای دیگر آمده است: (لقد رأی من آیات ربّه الکبری ) نجم، 18.***
18- خداوند، به مخالفان هشدار می دهد که آنان را می بیند و سخنانشان را می شنود. (السمیع البصیر)
سوره اِسراء آیه 7
(7) إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْأَخِرَةِ لِیَسُُواْ وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً
اگر نیکی کنید به خودتان نیکی کرده اید واگر بدی کنید (باز هم) به خود بد کرده اید. پس همین که وعده ی (فسادگری) دوّم فرا رسد (جنگجویان نیرومند و مؤمن را برای قلع وقمع شما می فرستیم) تا سیمای (نظامی وعزّت دنیوی) شما را زشت نمایند و(برای گرفتن قدرت) به مسجدالاقصی وارد شوند، همان گونه که بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زیر سلطه درآورده اند، به سختی ویران کنند.
پیام ها:
1- نیکی و بدی ما، به خداوند سود یا زیانی نمی رساند بلکه نتیجه آن به خود ما باز می گردد. (ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان أسأتم فلها)
2- اوّل باید از نیکی ها دم زد، سپس از بدی ها. (ان احسنتم... ان اسأتم)
3- انسان در انتخاب و چگونگی عمل خویش، آزاد است. (ان احسنتم... ان اسأتم)
4- فراز ونشیب های تاریخ ونابودی یهود بدنبال بلندپروازی آن، بر پایه قانون و سنّت الهی می باشد. (ان احسنتم احسنتم...)
5 - مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد کردن مساجد از سلطه ی کفار از وظائف مؤمنان است. برای سرکوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس می شوند، چنانکه مسلمانان با فتح مکّه وارد مسجدالحرام شدند. (لیدخلوا المسجد)
6- برای تقویت حق، قلع و قمع مستکبران لازم است. (و لیتبّروا ما علوا تتبیرا)
سوره اِسراء آیه 13
(13) وَ کُلَّ إِنسَنٍ أَلْزَمْنَهُ طَئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ کِتَباً یَلْقَهُ مَنشُوراً
وکارنامه ی هرانسانی را در گردنش بسته ایم و روز قیامت برای او نوشته ای بیرون آوریم که آن را در برابر خود گشوده می بیند.
نکته ها:
در قرآن بارها به مسأله نامه ی عمل اشاره شده و در آیات مختلف نکاتی مطرح گردیده است، از جمله:
1- نامه ی عمل برای همه است. (کلّ انسان الزمناه طائره...)
2- در آن نامه چیزی فروگذار نشده است. (لا یغادر صغیرةً ولا کبیرة)**کهف، 49.***
3- مجرمان از آن می ترسند. (فتری المجرمین مشفقین ممّافیه)**کهف، 49.***
4- خود انسان با خواندن نامه ی عملش، حاکم و داور است. (اقرء کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیباً)**اسراء، 14.***
5 - رستگاران، کتابشان به دست راست داده می شود و دوزخیان به دست چپ. (اوتی کتابه بیمینه... بشماله)**الحاقّه، 19.***
پیام ها:
1- حساب و کتاب، برای همه است واستثنا ندارد. (کلّ انسان)
2- همه ی انسان ها با کارت شناساییِ اعمال، در محشر حضور پیدا می کنند. (کلّ انسان الزمناه طائره فی عنقه)
3- عمل انسان، ملازم انسان است. (الزمناه... فی عنقه)
4- برای خدا همه ی عمل ها روشن است، به گردن آویختن نامه ی اعمال، برای فهمیدن خود انسان است. (نخرج له)
5 - همه ی اعمال و حرکات انسان ثبت می شود. (کتاباً یلقاه)
6- گرچه ثبت اعمال در دنیا برای انسان محسوس نیست، ولی در قیامت، آن را خواهد دید. (یلقاه)
7- نامه ی اعمال انسان در قیامت، باز و افشا می شود (یلقاه منشورا)
سوره اِسراء آیه 14
(14) اِقْرَأْ کِتَبَکَ کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً
(در قیامت به انسان گفته می شود:) کتابت را بخوان، کافی است که امروز، خودت حسابگر خویش باشی.
نکته ها:
امام صادق علیه السلام می فرماید: انسان، اعمال خویش را در پرونده ی خود چنان واضح می بیند که گویی همان ساعت آن را مرتکب شده است.**تفسیر نورالثقلین.***
فخر رازی می گوید: مراد از کتاب، صفحه ی روح است که اعمال انسان در آن اثر می گذارد و مراد از خواندن، درک و فهم آن است.**تفسیر کبیر.*** در تفسیر المیزان، از کتاب، به نفس اعمال تفسیر شده است.
در روایات بسیاری توصیه شده که انسان پیش از قیامت، به حساب کار خود رسیدگی کند. «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا»**بحار، ج 70، ص 73.*** و اینگونه محاسبه ها، زمینه ی بیداری انسان و نبود آن نشانه ی غفلت اوست. در حدیث آمده است: هر کس در دنیا از خود حساب بکشد، حسابش در آخرت آسان است. پس باید در همین دنیا کتاب زندگی و پرونده ی اعمال خود را بخوانیم تا ضعف ها را جبران و از بدی ها توبه کرده و به اعمال نیک خود بیافزاییم.**پدری از فرزندش خواست تمام کردار یک روزش را بنویسد، فرزند انجام داد. روز دیگر باز پدر همان تقاضا را تکرار کرد. فرزند به جزع افتاد که این کار دشوار است، معافم بدار. پدر گفت: فرزند عزیزم! اینگونه تمام اعمالت ثبت می شود و البتّه در قیامت کشف شده و از کردارت شرمنده خواهی شد. (تفسیر کشف الاسرار)***
پیام ها:
1- در قیامت، همه ی مردم قادر به خواندن نامه ی اعمال خود می شوند. (اقرء)
2- در قیامت، وجدان ها بیدار می شود. (نفسک)
3- قیامت، تنها دادگاهی است که مجرم علیه خودش حکم می کند. (کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا)
سوره اِسراء آیه 18
(18) مَن کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَآءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً
هر کس پیوسته زندگی دنیای زودگذر را بخواهد، به مقداری که بخواهیم و برای هرکه اراده کنیم، در این دنیا بشتاب فراهم می کنیم، سپس جهنّم را برایش قرار می دهیم که با شرمندگی وطردشدگی، وارد آن خواهد شد.
پیام ها:
1- دنیا زودگذر است. (العاجلة)
2- انسان، با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است، ولی اراده ی الهی اصل است. (یرید... لمن نرید)
3- آنچه زشت است، خصلت دنیاگرایی است، نه اصل دنیا. (کان یرید العاجله)
4- خواست انسان بی حدّ و حصر است، پس باید در چهارچوب اراده ی الهی محدود شود. (ما نشاء)
5 - همه ی دنیاخواهان به دنیا نمی رسند. (لمن نرید)
6- دنیاطلبان دو دسته اند: برخی دنیا و آخرت را می بازند، (خسر الدنیا و الاخرة) بعضی به بخشی از خواسته های دنیایی شان می رسند. (عجّلنا له فیها ما نشاء)
7- دنیاطلبان و صاحبان اهداف مادّی، شاید به مقداری از نام و نان برسند، ولی قیامتشان تباه است. (جعلنا له جهنّم)
8 - پایان دنیاطلبی، پشیمانی و دوزخ است. (جعلنا له جهنّم)
9- دنیاطلبان، هم در آتش می سوزند (عذاب جسمی)، هم تحقیر می شوند (عذاب روحی). (یصلیها مذموماً مدحوراً)
سوره اِسراء آیه 19
(19) وَمَنْ أَرَادَ الْأَخِرَةَ وَسَعَی لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُوراً
و هر کس خواهان آخرت باشد و برای آن تلاش شایسته و در خور کند، و مؤمن باشد، پس تلاش آنان سپاس گزارده می شود.
پیام ها:
1- انسان، آزاد ودارای اراده است. (مَن اراد)
2- آخرت، بدون تلاش به دست نمی آید. (سَعی لها)
3- برای سعادت اخروی، تلاش ویژه ای لازم است. (سَعی لها سَعیَها)
4- ایمان، شرط نتیجه گیری از تلاش های دنیوی است. (و هو مؤمن)
5 - شرط سعادت اخروی، ایمان و تلاش است. (کان سعیهم مشکوراً)
6- تلاش مؤمنان مورد تقدیر و سپاس است، چه به نتیجه برسد یا نرسد. (کان سعیهم مشکورا)
7- دست یابی دنیاگرایان به دنیا، احتمالی است، (عجّلنا... لِمَن نرید) ولی دست یابی مؤمنان آخرت گرا به پاداش، قطعی است. (کان سعیهم مشکورا)
8 - اراده وتلاش انسان در سعادت او نقش دارد. (اراد... سعی... کان سعیهم مشکورا)
9- تشکّر از تلاش دیگران، کاری الهی است. (کان سعیهم مشکورا)
10- سپاس خدا از مؤمنان، بالاتر از باغ بهشت است، چون تشکّر هر کس، به اندازه ی شعاع وجودی اوست. (کان سعیهم مشکورا)
11- هر سعی و تلاشی مورد تقدیر و ستایش خدا نیست. (من اراد الاخرة و سعی لها... کان سعیهم مشکورا)
درس پانزدهم از جزء پانزدهم:
«قرآن، نسخه شفابخش»
و ننزل من القران ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لایزید الظلمین الا خساراً.
«سوره اسراء، آیه 82»
معنی آیه:
قرآن را نازل کردیم که شفاء و رحمت است. برای مومنان و ستمگران جز خسران و زیان نمی افزاید.
نکات آیه:
1- نخستین کار قرآن پاکسازی است چون شفاء معمولاً در مقابل بیماریها و عیب ها و نقص هاست لذا قرآن ابتدا بیماری های فکری و اخلاقی فرد و جامعه را پاکسازی می کند.
2- پس از مرحله پاکسازی و تخلیه نوبت به نوسازی یا تجلیه می رسد که قرآن اشاره به (رحمت) می کند در این مرحله شکوفه های فضایل انسانی در وجـود افرادی که تحت تربیـت قرآن قرار گرفته اند، جوانه می زند.
3- آیات قرآن طبق مثل معروف همچون قطره های حیات بخش باران است که در باغها لانه می روید و در شوره زارها خس، لذا ظالمین جز خسران از قرآن بهره ای نخواهند برد.
4- قرآن یک داروی موثر برای همه دردهای اجتماعی و اخلاقی است. لذا همانگونه که جسم انسان بیمار می شود روح نیز دچار بیماری می گردد که نیاز به طبیب و درمان دارد و قرآن شفای روح انسان هاست.
درمان بوسیله قرآن:
قرآن مجید نسخه حیات بخش است برای آنها که می خواهند با جهل و کبر غرور و حسد و نفاق به مبارزه برخیزند.
قرآن نسخه شفابخش است برای برطرف کردن ضعف ها ترسهای بی دلیل اختلافها و پراکندگی ها.
قرآن داروی شفابخش است برای آنها که از بیماری عشق به دنیا، وابستگی به مادیات تسلیم بی قید و بند در برابر شهوت ها رنج می برند.
قرآن نسخه شفابخش است برای دنیایی که آتش جنگ ها در هر سوی آن افروخته است.
قرآن نسخه شفابخش است برای آنها که پرده ظلمانی شهوات آنها را از رسیدن به قرب پروردگار مانع شده است.
قرآن نه تنها شفابخش است بلکه بعد از بهبودی یعنی در دوران نقاهت، بیماران را با پیامهای گوناگونش تقویت می کند.
قرآن داروی شفابخش است که برخلاف داروهای جسمانی که غالباً اثرهای نامطلوبی روی ارگانهای بدن می گذارد هیچگونه اثر نامطلوب روی جان و فکر و روح آدمی ندارد.
روایاتی در مورد تأثیر قرآن کریم
1- امیر المومنین علی (ع) می فرمایند از این کتاب بزرگ آسمانی برای بیماری های خود شفا بخواهید و برای حل مشکلاتتان از آن یاری بطلبید چرا که این کتاب درمان دردهاست: درد کفر و نفاق و گمراهی و ظلالت است. (خطبه- 176)
2- در جای دیگر می فرمایند: کتاب خدا را محکم بگیرید، زیرا رشته ایست بسیار محکم و نوری است آشکار، دارویی است شفابخش و پربرکت و آب حیاتی است که عطش تشنگان حق را فرو می نشاند.
هر کس به آن تمسک جوید او را حفظ می کند. هرگز خطا نمی کند تا از خوانندگانش پوزش بطلبد، تکرارش موجب کهنگی و یا ناراحتی گوش نمی شود.
کسی که با قرآن سخن گوید راست می گوید و کسی که به آن عمل کند گوی سبقت را از همگان می برد. (نهج البلاغه- 156)
3- و در جای دیگر می فرمایند:
قرآن داروی شفابخش است که هیچ بیماری از آن برنمی خیزد. (خطبه 198- نهج البلاغه)
قرآن مستقیم ترین راه خوشبختی را معرفی می کند.
در آیه 9 سوره اسراء می خوانیم:
این قرآن به راهی هدایت می کند که مستقیم ترین راههاست.
صاف و مستقیم از نظر عقائدی که عرضه می کند. (خالی از هرگونه ابهام و خرافات)
صاف و مستقیم تر از نظر قوانین اجتماعی و اقتصادی و نظامات سیاسی که هم جنبه های معنوی را پرورش می دهد و هم از نظر مادی تکامل آفرین است.
صافتر و مستقیم تر از نظر نظام حکومتی که برپادارند عدل است و هم در هم کوبنده ستم و ستمگران.
دعوت از همه جهانیان برای مقابله با قرآن.
دعوت به مقابله با قرآن (تحدی) نام دارد که در جاهای مختلف قرآن آمده است از جمله آیه 88 سوره اسراء می فرماید: بگو اگر انس و جن جمع شوند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هرچند یکدیگر را در این کار کمک کنند.
مروری بر جزء پانزدهم:
1- اگر نیکی کنید به خود کرده اید و اگر بدی کنید باز به خود کرده اید. (7- اسراء)
2- این قرآن به راهی که استوارترین راههاست هدایت می کند. (9- اسراء)
3- هر کس هدایت شود برای خود هدایت یافته، و آن کس که گمراه گردد به زیان خود گمراه شده است.(15- اسراء)
4- هیچ کس بار گناه کسی را به دوش نمی کشد. (15- اسراء)
5- پروردگارت فرمان داده، جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید، هرگاه یکی از والدین یا هر دوی آنها نزد تو به سن پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو. (23- اسراء)
6- بالهای تواضع خویش را در برابر والدین فرود آر و بگو پروردگارا: همانگونه که آنها مرا در کودکی تربیت کردند مشمول رحمتشان قرار ده. (24- اسراء)
7- حق نزدیکان را بپرداز و (همچنین) حق مستمند و وامانده در راه را، هرگز اسراف و تبذیر مکن. (25- اسراء)
8- موقع انفاق نه افراط کن و نه تفریط. (29- اسراء)
9- فرزندانتان را ا ز ترس فقر نکشید، نزدیک زا نشوید، به مال یتیم نزدیک نشوید. حق پیمانه را ادا کنید. از آنچه آگاهی ندنارید پیروی نکنید. روی زمین با تکبر راه نروید. (31 تا 35 اسراء)
10- به بندگانم بگو سخن بگویند که بهترین باشند. (53- اسراء)
11- نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکی شب (نیمه شب) برپا دار. (78- اسراء)
12- ما آنچه را روی زمین است زینت قرار دادیم تا آنها را بیازمائیم که کدامین آنها نیکوکارترند. (7-کهف)
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#رمضان_المبارک_1442
#مسابقه_فصل_بندگی-
# سوال پانزدهم:اماله کردن با چه شرایطی روزه را باطل می کند؟
# پاسخ در کلیپ به نشانی:
https://eitaa.com/bisimchee1400/677
پاسخ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به شماره 09132770084در ایتا ارسال فرمایید.