eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
600 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ✿◁همه مفسران شیعه و گروهی از مُحَدّثان اهل سنت نقل کرده‌اند وقتی آیه ...وَآتِ ذَا الْقُرْ‌بَیٰ حَقَّ...هُ: و حق خویشاوند را بده» نازل شد، پیامبر صلوات الله فدک را به فاطمه بخشید. ❏ از علمای اهل سنت، جلال‌الدین سیوطی در تفسیر الدر المنثور،متقی هندی در کتاب کنز العُمال، ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل، قُندوزی در ینابیع المودةو بسیاری دیگر این حدیث را نقل کرده‌اند. ❁ مأمون خلیفه عباسی نیز زمانی که دستور داد فدک را به فرزندان فاطمه برگردانند، به این بخشش اقرار کرد و این واگذاری را در زمان پیامبر امری آشکار و شناخته‌شده خواند. ─┅═══༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ❥︎◁فدک تا زمان وفات پیامبر صلوات الله در دست حضرت فاطمه سلام الله بود و افرادی به عنوان وکیل، کارگزار و کارگر در فدک کار می‌کردند. ❍ پس از واقعه سقیفه و به خلافت رسیدن خلیفه اول، او اعلام کرد فدک ملک کسی نیست؛ از این رو آن را به نفع خلافت خود مصادره کرد. مالکیت فدک در دوران خلیفه دوم و سوم نیز به خاندان پیامبر صلوات الله بازنگشت. ✪ گفته شده است خلیفه اول علاوه بر فدک، باغ‌های هفتگانه • الحوائط السبعة• را از فاطمه گرفت. ❖‌ نقل شده این باغ‌ها اموال مُخیرق یهودی بود که اسلام آورد و وصیت کرد اگر در جنگ کشته شد، باغ‌هایش از آنِ پیامبر صلوات الله باشد. وی در جنگ احد به شهادت رسید. پیامبرصلوات الله نیز این هفت باغ را با فدک به زهرا بخشید. ─┅═══༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ✿◁پس از تصرف فدک، فاطمه سلام الله نزد خلیفه اول رفت و برای بازگردان مالکیت فدک با او گفتگو کرد. ❏ در این گفتگو که در منابع تاریخی و روایی با اختلافاتی جزئی نقل شده، آمده است؛ خلیفه اول در جواب فاطمه گفت: ❁ از پیامبرصلوات الله شنیده است که اموالش پس از او به مسلمانان می‌رسد و از او میراثی نمی‌ماند. فاطمه سلام الله پاسخ داد....پدرم این ملک را به من بخشیده است. ☆ خلیفه اول از حضرت فاطمه سلام الله برای اثبات آنکه پیامبرصلوات الله فدک را بدو بخشیده است، شاهد خواست. ✸ به نقل برخی منابع حضرت علی علیه السلام و ام‌ایمن شهادت دادندو بنابر برخی دیگر، ام ایمن و یکی از موالی پیامبر صلوات الله و بنابر برخی دیگر امام علی علیه السلام، ام‌ایمن و حسنین گواه شدند. ─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ❥︎◁خلیفه اول پذیرفت و کاغذی نوشت تا کسی به فدک دست‌درازی نکند. وقتی فاطمه سلام الله از مجلس بیرون آمد، خلیفه دوم او را دید و نوشته را گرفت و پاره کرد. ❍ بنابر برخی منابع ° اهل سنت° خلیفه اول شاهدان فاطمه را نپذیرفت و دو مرد را برای شهادت طلبید. ✪ ابن ابی الحدید عالم سنی می‌گوید....از ابن فارقی مدرس بغداد پرسیدم آیا فاطمه راست می‌گفت. ابن فارقی گفت آری. پرسیدم پس چرا خلیفه اول فدک را به او نداد؟ ❖‌ گفت اگر چنین می‌کرد فردا خلافت را برای شوهرش ادعا می‌کرد و خلیفه اول نمی‌توانست سخنش را نپذیرد؛ چرا که درباره فدک حرف او را بدون شاهد پذیرفته بود». ♤ ابن ابی الحدید در ادامه می‌نویسد..ابن فارقی اگرچه به شوخی این سخن را گفت، حرفش صحیح بود» ─┅═══༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ✿◁اگرچه منابع تاریخی، سقط‌شدن محسن را مربوط به ماجرای حمله به خانه زهرا سلام الله دانسته‌اند، ❏ کتاب الاختصاص، منسوب به شیخ مفید، آن را در ماجرای اعتراض به غصب فدک ذکر کرده و نوشته است ❁ در ماجرای فدک پس از اینکه خلیفه دوم نوشته را خواست، فاطمه سلام الله آن را نداد و خلیفه دوم با لگد به او زد، در حالی که فاطمه سلام الله بر محسن حامله بود ☆ و با این لگد، محسن سقط شد. سپس خلیفه دوم به فاطمه سلام الله سیلی زد و نوشته را گرفت و پاره کرد. ─┅═══༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ❥︎◁نقل شده است پس از مصادره فدک، امیرالمؤمنین به مسجد آمد و در حضور مهاجر و انصار به خلیفه اول اعتراض کرد چرا فاطمه را از چیزی که پیامبر صلوات الله به او بخشیده، منع کرده است. پس از آن خلیفه اول شاهدِ عادل طلبید که امام علی علیه السلام استدلال کرد ❍ اگر چیزی در دست کسی باشد و دیگری مدعی آن شود، فرد مدعی باید برای خود بینه ° دلیل و شاهد° بیاورد نه فاطمه که فدک از قبل در دستش بوده است. ✪ همچنین نقل شده است هنگامی که خلیفه سوم به خلافت رسید، عایشه و حفصه پیش او رفتند و از او خواستند آنچه پدرانشان °خلیفه اول و دوم° به آنان می‌دادند، مجدد به آنان بدهد؛ اما خلیفه سوم گفت به خدا سوگند چنین چیزی به شما نمی‌دهم... ❖‌ آیا شما دو نفر نبودید که نزد پدرتان شهادت دادید... پیامبران ارث نمی‌گذارند. روزی چنین شهادت دادید و روزی میراث پیامبر صلوات الله را درخواست می‌کنید؟ ─┅═══༅𖣔🔟𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ✿◁پس از بی‌نتیجه ماندن دادخواهی فاطمه سلام الله نزد خلیفه اول ، فاطمه به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای را جهت روشن‌کردن ماجرا و بازپس‌گرفتن فدک در جمع صحابه خواند. ❏ فاطمه سلام الله در این سخنرانی که به خطبه فدکیه مشهور است از غصب خلافت گفت و سخن خلیفه اول را تکذیب کرد که طبق چه قانونی او را از ارث پدر محروم کرده است؟! آیا آیه‌ای از قرآن چنین گفته است؟! و سپس او را به دادگاه خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد و یاران پیامبر را به پرسش گرفت چرا در مقابل این ستم‌ها ساکت نشسته‌اند. ❁ فاطمه سلام الله آشکارا گفت که آنچه آنان ° خلیفه اول و اطرافیانش° کرده‌اند، شکستن سوگند ‌• نکثوا ایمانهم • است و در پایان خطبه، ننگ کار آنان را جاودانی و سرانجام آن را دوزخ خواند. ─┅═══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ❥︎◁علاوه بر منابع شیعه، منابع اهل سنت نیز نقل کرده‌اند حضرت زهرا سلام الله پس از ماجرای فدک سخت از خلیفه اول و دوم ناراحت شد و تا زمان شهادت بر آن دو غضبناک باقی ماند: ❍ فاطمه دختر رسول خدا غضب‌ناک گردید و از خلیفه اول روی گرداند و تا پایان عمر به همین شکل باقی ماند ✪ روایات دیگری نیز با همین محتوا از اهل سنت نقل شده است. همچنین نقل شده است خلیفه اول و دوم برای جلب رضایت فاطمه سلام الله تصمیم گرفتند با او دیدار کنند؛ اما فاطمه نپذیرفت. آنان سپس با واسطه قرار دادن امام علی علیه السلام با فاطمه دیدار کردند. ❖‌ حضرت زهرا سلام الله در این دیدار به این حدیث پیامبر صلوات الله اشاره کرد...خشنودی فاطمه خشنودی من است، و خشم فاطمه خشم من است، پس هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد مرا دوست داشته است، و هرکس فاطمه را خشنود کند مرا خشنود کرده است، و هرکس فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است». در نهایت فاطمه سلام الله از آنان راضی نشد ─┅═══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ✿◁فدک در زمان خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در دست مخالفان بود. اگرچه امام این اقدام خلفای گذشته را غصب می‌دانست، داوری درباره آن را به خدا واگذار کرد. ❏ درباره اینکه چرا امام علی علیه السلام تلاشی در پس‌گرفتن فدک نکرد، روایاتی در منابع حدیثی آمده است؛ از جمله امام علی علیه السلام خود در خطبه‌ای می‌گوید اگر دستور می‌دادم فدک به ورثه زهرا سلام الله برگرددبه خدا سوگند مردم از پیرامون من پراکنده می‌شدند. ❁ همچنین در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: امام علی علیه السلام در این مسئله به پیامبر صلوات الله اقتدا کرد ☆ پیامبرصلوات الله در روز فتح مکه خانه‌ای را که پیش از آن از او به ظلم گرفته شده بود، بازپس نگرفت ─┅═══༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ❥︎◁در نامه امام علی علیه السلام به عثمان بن حنیف درباره فدک و داوری درباره آن آمده است: «در زیر این آسمان تنها فدک در دست ما بود. مردمی بر آن بخل ورزیدند و مردمی سخاوتمندانه از آن دیده پوشیدند. بهترین داور پروردگار است، و مرا با فدک و جز فدک چه کار در حالی که فردا جایگاه آدمی گور است؟!» ❍ فدک در دوران امویان و عباسیان نیز در دست خُلفا بود و فقط در برخی دوره‌هابرای مدتی به فرزندان فاطمه بازگشت ✪(1)..دوران خلافت عمر بن عبدالعزیز ✪(2).. دوران ابوالعباس سفاح، ✪(3).. دوران مهدی عباسی ✪(4).. دوران خلافت مأمون ❖‌ پس از مأمون، متوکل عباسی دستور بازگرداندن فدک را به وضعیت قبل از دستور مأمون صادر کرد ♤ بیشتر کتاب‌های تاریخی ماجرای فدک را بعد از متوکل ذکر نکرده‌اند ─┅═══༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ✿◁سیدجعفر شهیدی بر این باور است ❏ هدف زهرا سلام الله برای مطالبه فدک، گرفتن تعدادی درخت خرما و مقداری گندم نبود، بلکه او به دنبال زنده نگه‌داشتن سنت پیامبر صلوات الله و برپایی عدالت بود ❁ و نسبت به بازگشت ارزش‌های جاهلیت و برتری قبیله‌ای که در کمین جامعه اسلامی بود، احساس نگرانی می‌کرد.. ─┅═══༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ❥︎◁ سید محمدباقر صدر معتقد است مطالبه فدک نه یک مسئله شخصی و نزاع مادی، بلکه نوعی اعلام مخالفت علیه حاکمیت وقت ❍ و نامشروع دانستن بنیان‌های حاکمیت یعنی سقیفه بود که افرادی نظیر شیخین و ابوعبیده جراح پی‌ریزی کرده بودند. ✪ او مطالبه فدک را نقطه آغاز نهضت حضرت زهرا سلام الله علیه حاکمیت و یکی از مراحل دفاع ایشان از امامت و ولایت می‌داند. ─┅═══༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅═══┅─
─┅════❥︎•◉🕋◉•❥︎════┅─ ✿◁حضرت زهراء سلام الله در محیط علم یک دانشمند والاست. ❏ آن خطبه‌اى که فاطمۀ زهرا سلام الله در مسجد مدینه بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده است، خطبه‌اى است که به گفتۀ علامه مجلسى، ❁ بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!... اینقدر پرمغز است، از لحاظ زیبایى هنرى، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است. ☆ فاطمه‌ى زهرا سلام الله مى‌رود در مسجد مدینه، در مقابل مردم مى‌ایستد و ارتجالاً حرف مى‌زند، شاید یک ساعت، با بهترین و زیباترین عبارات و زبده‌ترین و گزیده‌ترین معانى صحبت کرده است. 📄 در دیدار جمعی از مداحان.. 71/6/25 اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرَج پـــــــایـــــان ─┅═══༅𖣔1⃣7⃣𖣔༅═══┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎┄┅════✧❁﷽❁✧════┅┄‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌ ❥︎ 🇮🇷 🕯.... 🇮🇷 ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅═══✪•❁🕋❁•✪═══┅─ 🔍☆◁ 📖☆◁ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅═══✪•❁🕋❁•✪═══┅─ ۝◁جنــــاب استـــــاد ❏◁سوال 🆔@ilyan313 🗓تاریخ:/09/08 ⏰ســــاعت:18/00 🔮گفتمان 🆔 @ammareyon ‎‎‌‌‌‌‌🆔 @bisimchee1400 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌─┅═══‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌══༅𖣔🌺𖣔༅════┅┄‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ 🔮
┄┅════✧❁﷽❁✧════┅┄‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌ زيارة حضرت فاطمة الزهراء عليها السلام اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ نَبِىِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ حَبيبِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَليلِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ صَفىِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمينِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَفْضَلِ اَنْبِياءِ اللهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِّيَةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا سِيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللهِ وَخَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْفاضِلـَةُ الزَّكِيـَّةُ السـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْحَوْراءُ الاِْنْسِيَّة ─┅═══༅𖣔1⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ می‌خواست رخش پیش عدو زرد نبـــــــــاشد ای کاش یکی بود در آن کوچه و مــــــــــیگفت آن کس که به زن حمـــله کند مـــــــرد نبــــاشـــد ای فاطــــمه، ای عزیز داور ای معنی جاودان کوثـــــــــر ای گنج هزار گونه گوهـــــــر وی خوانده ترا خدای، کوثر نسل تو، نگاهبان دین ست بر تاج تو، یازده نگین ست ● مناسبترین معنای کوثر حضرت زهرا سلام الله و نسل پاک اوست و آن وجود گرامی از بارزترین و ملموسترین جلوه های اعجاز قرآن می باشد. ─┅════༅𖣔2⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ✪◁طبق وعده ی قطعی قرآن، نسل آن حضرت علی رغم اندیشه شوم مخالفان° همواره رو به افزایش و مایه خیر و برکت در جامعه ی اسلامی بوده است. ❏ احترام به فرزندان حضرت زهرا سلام الله مشروط به این است که آنان خود را به گناه نیالایند و همیشه در احیای معارف اسلامی و تحقق منویات اجداد پاک و مطهرشان کوشیده، و دنباله رو راستین خط فکری آنان باشند و گرنه، نه تنها محترم نبوده بلکه° طبق دستور قرآن و سنت° از جامعه ی اسلامی طرد خواهند شد. ─┅════༅𖣔3⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ●◁خداوند سبحان در سوره کوثر، از اعطای کوثر به حضرت محمد صلوات الله سخن می گوید. بسیاری از مفسران قرآن، در تفسیر سوره کوثر یکی از معانی کوثر را نسل پربرکت و ماندگار فاطمه سلام الله دانسته اند؛ که علاوه بر امامان معصوم علیه السلام، رهبران شایسته، علمای فرزانه و شخصیت های ممتاز از نسلِ پاک فاطمی، در طول تاریخ، جوامع مختلف بهره ها برده اند. ❍ خداوند سبحان در این سوره که کوچکترین سوره ی قرآنی است بزرگترین و مهمترین پیام خود را بیان می کند. سوره ی کوثر در مورد حضرت زهرا سلام الله دو خبر غیبی بیان می کند که هر دو ملازم هم و از معجزات مهم کلام وحی هستند که در پاسداری از حریم فرهنگ قرآن نقش بزرگی ایفا کرده اند: ❖‌ ابتر بودن نسل مخالفین پیامبر صلوات الله در مقابل نسل حضرت زهرا سلام الله. به این جهت می توان وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله را، یکی از بارزترین جلوه های اعجاز قران قلمداد کرد. ─┅════༅𖣔4⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ✪◁گرچه برای کوثر، معانی مختلفی گفته اند از جمله اینکه: «کوثر» حوضی معروف در رستاخیز، یا سرای آخرت، و یا نهر مشهوری در بهشت است، یا به معنای شفاعت، قرآن، نبوت، خیر کثیر، خیر دنیا و آخرت و غیر این هاست. ❏ اما قرائن نشان می دهد که «کوثر» بر وزن «فوعل» به مفهوم یک سرمایه ی ارزشمند و پایان ناپذیر، یا خیر و برکت بسیار می باشد، که از منظر مفسران معروف اسلامی می تواند، وجود حضرت فاطمه سلام الله علیها و فرزندان آن گرامی، مصداق اتم کوثر باشد. ─┅════༅𖣔5⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ●◁شیخ طبرسی مشهورترین مفسر عالم تشیع در «مجمع البیان» شان نزول سوره ی کوثر را اینگونه آورده است: مفسّران از ابن عباس نقل کرده اند، که سوره کوثر در باره عاص بن وائل سهمی نازل شده و این موقعی بود که رسول خداصلوات الله علیه از مسجد بیرون میآید که عاص حضرت را در نزدیکی درِ بنی سهم دید و با آن گرامی ملاقات و گفتگو کرد. این در حالی بود که عدّه ای از بزرگان قریش در مسجد نشسته بودند. چون عاص به جمع آنها پیوست. پرسیدند: با کی صحبت میکردی؟ ❍ گفت..با این ابتر. این ماجرا بعد از فوت عبد اللَّه، فرزند رسول خدا صلوات الله و خدیجه سلام الله بود، و برطبق رسم و عادت عربِ جاهلی، کسی را که پسر نداشت ابتر می نامیدند. ❖‌ قریش هم در موقع مرگ عبد اللَّه، آن بزرگوار را ابتر و صنبور نامیدند. °و صنبور به شخصی می گویند که برادر و فرزندی نداشته باشد°. □ آنگاه «طبرسی» در مورد واژه ی «کوثر» می نویسد..برخی برآنند که کوثر به مفهوم خیر و نیکی بسیار است و برخی دیگر بر این باورند که به معنای زیادی و فراوانی نسل و فرزند است. ★ این معنا در نسل پاک پیامبر صلوات الله و فرزندان فاطمه سلام الله آشکار گشته، به گونه ای که امروزه شمارش آنان امکان پذیر نیست و این برکت تا روز رستاخیز ادامه خواهد داشت. ─┅════༅𖣔6⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ✪◁شیخ ابوالفتوح رازی مفسر بزرگ شیعی و از متکلمان امامیه در سده ششم هجری که کهن ترین و مشروحترین تفسیر شیعی به فارسی را در سالهای 510 تا 533 به جامعه ی قرآنی عرضه کرده است° بر این باور است که: ❏ از مهمترین معانی کوثر، فرزندان پیامبر صلوات الله از نسل حضرت فاطمه سلام الله هستند. او در معنای سوره ی کوثر می گوید.. یعنی دل تنگ مکن از آنچه تو را أبتر می خوانند که ما تو را کثرتی دهیم در عقب و نسل و فرزندان، که بر زمین هیچ بقعه ای و خطه ای نماند و الا آن جا جماعتی از فرزندان تو باشند. ❥︎ نبینی که روز طفّ کربلا که آن جماعت اهل البیت علیه السلام را بکشتند از فرزندان حسین علیه السلام، جز علی اکبر° زین العابدین علیه السلام نماند. خدای تعالی تنها از نسل او، عالم را پرکرد. اکنون تو شکر کن خدای را و نماز بخوان و روز عید شتر بکش، که دشمنان و عَیابان تو، ابتر و دنبال بریده خواهند بودن، تا از آنان که این گفتند، در جهان ایشان را و اعقاب ایشان را اثر نماند. ─┅════༅𖣔7⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ●◁علامه طباطبایی نیز می فرماید: عبارات این سوره و قرائن و دلالات آن روشن می کند که مقصود از کوثر فرزندان و ذریه های حضرت زهرا سلام الله است. و این سوره یکی از معجزات قرآن در عرصه پیشگویی و آگاهی های غیبی است. ❍ زیرا اگر به دقت بنگریم متوجه خواهیم شد که هیچ نسلی به اندازه نسل فاطمه علیهم السلام در طول تاریخ، اصیل، ریشه دار، ماندگار و فراوان نبوده است. ❖‌ با آن همه مشکلاتی که برایشان پیش آوردند و اعمال فشار و اختناق و سرکوب که در مورد فرزندان حضرت فاطمه توسط خلفای ستمگر انجام شد باز هم آمار فرزندان حضرت زهرا سلام الله از همه نسل های بشر در عالم بیشتر است. ─┅════༅𖣔8⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ✪◁اینکه در آخر سوره فرمود: "إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ" با در نظر گرفتن اینکه کلمه "ابتر" در ظاهر به معنای اجاق کور است، و نیز با در نظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است، چنین به دست می آید که منظور از کوثر، تنها و تنها کثرت ذریه ای است که خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته، °و برکتی است که در نسل آن جناب قرار داده°، ❏ و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه، چیزی که هست کثرت ذریه یکی از مصادیق خیر کثیر است، و اگر مراد مساله ذریه به استقلال و یا به طور ضمنی نبود، آوردن کلمه " انّ" در جمله " إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ" فایده ای نداشت، ❥︎ زیرا کلمه "انّ" علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم می رساند و معنا ندارد، بفرماید ما به تو حوض دادیم، چون که بدگوی تو اجاق کور است و یا بی خبر است. ─┅════༅𖣔9⃣𖣔༅════┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌─┅════✪•❁🕋❁•✪════┅─ ●◁و چون جمله "إِنَّا أَعْطَیناک" در مقام منت نهادن است و با لفظ متکلم مع الغیر آمده که بر عظمت دلالت می کند، و چون منظور از آن خوشدل ساختن رسول خدا صلوات الله میباشد مطلب را با واژه اعطاء که ظاهر در تملیک است بیان داشته و فرمود.. ما به تو کوثر عطا کردیم ❍ و این جمله از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه سلام الله ذریه رسول خدا صلوات الله هستند، و این خود یکی از خبرهای غیبی قرآن کریم است، ❖‌ چون همانطور که می بینیم خدای تعالی بعد از درگذشت آن حضرت برکتی در نسل آن جناب قرار داد، به طوری که در همه عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمی شود، آن هم با آن همه بلاها که بر سر ذریه آن جناب آوردند و گروه گروه از ایشان را کشتند. ─┅════༅𖣔🔟𖣔༅════┅─