eitaa logo
بیسیمچی
1.8هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋شرط نخست آن‌که بتوان مقاومت را به زندگی مردم گره زد، این است که ابتدائاً تعریفی موسّع و تعمیم‌یابنده از آن ارایه نماییم که قابل تسرّی به زندگی باشد. 🖋چنین تعریفی را می‌توان در یکی از بیانات رهبری که در صدد تبیین ایده‌ی مقاومت بودند، بیابیم: ✅«معنای مقاومت چیست؟ معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است. ✅فرض کنید یک وقت در یک جادّه‌ای انسان به یک مسیلی برخورد میکند، به یک حفره‌ای برخورد میکند، یا در حرکت در کوهستان که میخواهد مثلاً به قلّه‌ی کوه برسد، به یک صخره‌ای برخورد میکند؛ بعضی‌ها وقتی که برخورد میکنند به این صخره یا به این مانع یا به این دزد یا به این گرگ، برمیگردند، از ادامه‌ی راه منصرف میشوند؛ بعضی نه، نگاه میکنند ببینند راه دُور زدن این صخره چیست، راه مقابله‌ی با این مانع کدام است، آن راه را پیدا میکنند یا مانع را برمیدارند یا با یک شیوه‌ی عاقلانه از مانع عبور میکنند؛ مقاومت یعنی این». (امام خامنه‌ای، 14/3/1398) 🖋مقاومت بر اساس این تعریف، می‌تواند دلالت‌های عملی فراوانی در زندگی شخصی آحاد جامعه داشته باشد؛ زیرا زندگی عادی آحاد جامعه ـ اعم از زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و ... ـ مشحون از موانع و دشواری‌هایی است که انسان را از ادامه مسیر منصرف می‌کند. 🖋 این معنا از مقاومت، حتّی برای طیفی که مظاهر تدیّن و تشرّع را آن‌طور که باید رعایت نمی‌کنند، جذابیت دارد و می‌توان چنین دعوتی را پیش روی آن‌ها هم قرار داد. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت پنجم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(1) 🖋میرزا مهدی غروی اصفهانی (۱۳۰۳-۱۳۶۵ق)، عالم شیعه قرن چهاردهم قمری،. وی دانش‌آموخته نجف و از شاگردان میرزای نایینی بود. پس از مهاجرت در مشهد، فقه، اصول و دروس معارف را تدریس کرد و به ضدیت با فلسفه پرداخت و مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک را بنا نهاد. ابواب الهدی، اعجاز القرآن، تقریرات از آثار به جای مانده از اوست. 🖋محمود حلبی، میرزا جواد تهرانی، میرزا هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی از شاگردان مکتب اصفهانی‌اند.اصفهانی در مکتب خود میان معارف الهی و معارف بشری فرق می‌گذارد و به بطلان معارف بشری قائل است و فلاسفه و عارفان را گمراه می‌شمارد. 🖋 سید جلال الدین آشتیانی، در توانایی علمی میرزای اصفهانی خدشه کرده و علت مخالفت او با فلسفه و عرفان را پریشان‌حالی دانسته است. میرزامهدی در ۱۹ ذی‌الحجه سال ۱۳۶۵ق درگذشت و در دارالضیافة حرم امام رضا دفن شد. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋سبک زندگی که به طور خاص پس از دوران دفاع مقدّس و به در پیِ الگوهای مخرّب توسعه در بخشی از آحاد جامعه شکل گرفت، آمیخته به نوعی مصرف‌گرایی و راحت‌طلبی شده است که صبوری و ایستادگی پایِ یک مسیر طولانی و بلندمدت برای دستیابی به یک افقی در آینده را برنمی‎تابد. 🖋 تاب‌آوری پایین، روحیه‌ی پایداری بر مسیر را می‌زداید و افراد را از ادامه‌ی مسیر منصرف می‌کند. در این میان اگرچه از کاستی‌های حکمرانی و تاثیرآن بر بروز برخی چالش‌ها نمی‌توان چشم پوشید، امّا به نظر می‌رسد برجسته‌سازی بیش از حدّ سهم حاکمیت یا هر مانع بیرونی در چالش‌های زندگی، از نوعی فرافکنی و مسئولیت‌گریزی برمی‌آید. 🖋دعوت به مقاومت(در زندگی فردی)، دعوت به مسئولیت‌پذیری در مواجهه با مشکلات زندگی و تسلیم نشدن در برابر این مشکلات است. برای آن‌که دعوت به مقاومت، دعوت به مسئولیت‌پذیری باشد، باید تعریف مقاومت در ذهنیت جامعه را از گفتاری که آن را «انفعالی و تدافعی» و «ایستا و انزواگرایانه» بازنمایی می‌کند، عبور دهیم و گفتاری «فعّال و پویا و زاینده» از آن ارایه نماییم. 🖋اگر مقاومت «معطوف به پیشرفت» تعریف شود، دعوت به مقاومت، دلالت‌هایی همچون «توقّف‌ناپذیری در حرکت»، «تسلیم نشدن و خسته نشدن در برابر موانع» و ... در پی خواهد داشت. حسن بابایی مدرس روشنگری استان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت ششم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(2) 🖋میرزا محمد مهدی ابن میرزا اسماعیل اصفهانی غروی در سال ۱۳۰۳ق در اصفهان متولد شد. پدرش را که از ملاکان اصفهان بود در نُه‌سالگی از دست داد. او پس از فوت پدر تحت سرپرستی حاج آقا رحیم ارباب قرار گرفت. اصفهانی تحصیلات مقدماتی و اندکی از اصول و فقه را نزد استادان محلی آموخت. 🖋میرزا مهدی اصفهانی در سال ۱۳۱۵ق، به سفارش رحیم ارباب به عتبات عالیات رفت و به نزد سید اسماعیل صدر رفت. 🖋 سید اسماعیل صدر پس از وفات میرزای شیرازی به کربلا رفته بود و تا آخر عمر آنجا ماند. مدت توقف وی در کربلا معلوم نیست. اصفهانی در شرایطی که در کربلا به خدمت سید اسماعیل صدر رسید به حلقهٔ آخوند ملافتحعلی سلطان‌آبادی نیز وارد شد. 🖋 او در مدت حضورش در محضر سید اسماعیل صدر، به غیر از تحصیل علوم رایج به طی مقامات تربیت نفس مشغول بود. تا آنجا که نقل شده است وی به مقام تجرید و خلع بدن دست یافت. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋افق انقلاب اسلامی، صرفاً یک هدف سیاسی (مانند اقتدار سیاسی) نیست؛ همه‌ی اهداف سیاسی انقلاب و حتّی دستیابی به عدالت، «اهداف میانی» محسوب می‌شوند برای یک هدف بالاتر و آن عبارت است از یک «زندگی گوارا» که تعبیر قرآنی آن «حیات طیّبه» است. 🖋رهبر انقلاب اسلامی بارها و بارها این نکته را مورد تاکید قرار دادند و حتّی متذکّر شده‌اند که اگر چیزی جز این هدف مدّنظر انقلاب باشد، «هباء منثورا» است. 🖋«ببینید برادران و خواهران عزیز! شماها مسئولین و کارگزاران این نظامید. نخبگان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی این نظام، یا جمعی از نخبگان، اینجا جمع هستید؛ عمده‌ی مسئولین کشور الان اینجا جمع هستند. من و شما چرا در این نظام مشغول کار شدیم؟ 🖋 آیا ما از اول به دنبال این بودیم که حکومتی تشکیل شود، دولتی به وجود بیاید، ما بشویم رئیس دولت، مسئول دولت، وزیر دولت، وکیل دولت؟ مگر مقصود این بوده؟ نه. اگر مقصود این باشد، باید عرض کنم زحماتی که هر کدام از ما میکشیم - اگر با این نیت باشد - همه‌اش «هبائاً منثورا» است؛ بی‌ارزش است؛ پیش خدای متعال اجری ندارد؛ با زوال عمر زائل میشود، بلکه با زوال مدت مسئولیت زائل میشود. 🖋 ما فرقمان با بقیه‌ی گروه‌هائی که در کشورهای مختلف می‌آیند یک رژیمی را تغییر میدهند، بر سر کار می‌آیند و قدرت را به دست میگیرند، این است که ما آمدیم برای اینکه یک جامعه‌ی اسلامی به وجود بیاوریم؛ ما آمدیم تا حیات طیبه‌ی اسلامی را برای کشورمان و برای مردممان بازْتولید کنیم؛ آن را تأمین کنیم. 🖋و اگر بخواهیم با یک نگاه وسیعتر نگاه کنیم، چون بازتولیدِ حیات طیبه‌ی اسلامی در کشور ما میتواند و میتوانست و میتواند همچنان الگوئی برای دنیای اسلام شود، در واقع آمدیم برای اینکه دنیای اسلام را متوجه به این حقیقت و این شجره‌ی طیبه بکنیم؛ ما برای این آمدیم. هدف، جز این چیز دیگری نبود، الان هم هدف جز این چیز دیگری نیست.» (بیانات در دیدار روسای سه قوه و مسئولان نظام، 19/6/1387) 🖋متاسفانه این خوانش از اهداف انقلاب اسلامی کمتر مورد توجّه قرار گرفته و به همین دلیل از بُعد «زندگی» که نقطه‌ی قوّت انقلاب اسلامی نسبت به سایر حکومت‌ها است، غفلت شده است. چنین غفلتی موجب شده است، شعار «زندگی» در برابر جمهوری اسلامی مطرح شود. در حوادث سال 1401، یکی از شعارهای سه‌گانه‌ای که محور اغتشاشات بود، «زندگی» بود و ادّعای مستتر در شعار این بود که جمهوری اسلامی نسبت به «زندگی معمولی» بی‌اعتنا است. 🖋 اگر با نگاه درستی به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نگریسته شود، می‌توان گفت که نقطه‌ی قوت جمهوری اسلامی مورد هجمه واقع شد. آن خلاء تبیینی که موجب شد چنین هجمه‌ای رخ دهد، «بی‌نسبتی ایده‌ی مقاومت جمهوری اسلامی با مقوله‌ی زندگی» در ذهنیت بخشی از آحاد جامعه بود. 🖋 گزاره‌ی تبیینی که در برابر آن باید در عملیات تبلیغی پیگیری شود این است است که هدف ایده‌ی مقاومت، رسیدن آحاد جامعه‌ی ایران به «زندگی الگو» است؛ به تعبیر دیگر، «مقاومت برای زندگی است» و فراتر از آن «مقاومت، زندگی‌ساز است». 🖋 ایده‌ی مقاومت با توجّه به تاکیدی که بر «درون‌زایی» و «اتّکای به نفس» دارد، حیات و زندگیِ را احیا می‌کند. در برابر ایده‌ی مقاومت که پیشرفت حقیقی در زندگی را در زندگی را در پی دارد، می‌توان مسیری را پیش بُرد که شاید جامعه به پیشرفت‌های ظاهری برسد، امّا چون درون‌زا و برآمده از اراده‌ی آحاد جامعه نیست، نتیجه‌ی آن «زندگی معنادار» نخواهد بود. 🖋«زندگی مولّد و معنادار» را می‌توان در برابر «زندگی مصرفی و پوچ» ترسیم کرد که تنها از طریق مقاومت امکان‌پذیر است. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت هفتم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(3) 🖋اصفهانی سپس به نجف رفت و در درس فقه و اصول آخوند خراسانی حاضر شد. او در این دوران با سید احمد کربلایی، شیخ محمد بهاری، سیدعلی قاضی و سید جمال الدین گلپایگانی انس گرفت. گفته‌اند او در مدت کوتاه حضورش در کنار سید احمد کربلایی، به اخذ مقام مرشدیت و راهبری مستعدّین موفق گشت. مصادف با ایام مشروطه به درس میرزای نائینی (۱۲۷۳-۱۳۵۵ق) رفت. 🖋 سید جمال‌ گلپایگانی و سید محمود شاهرودی در آن درس حاضر بودندبه نظر می‌رسد میرزای اصفهانی تا قبل از مهاجرتش از نجف به سوی مشهد، در تمام ادوار درسی میرزای نائینی شرکت کرده، و در سال ۱۳۳۸ق از وی اجازه اجتهاد یافت و آقا ضیاء عراقی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی و سید ابوالحسن اصفهانی نیز آن را در حاشیه تأیید کردند. جزئیات زندگی میرزای اصفهانی در نجف اشرف روشن نیست. 🖋میرزای اصفهانی در ۱۳۴۰ق و به نقلی ۱۳۴۵ق به مشهد آمد. او در ۱۳۳۸ق از میرزای نایینی اجازه گرفت. او پس از حضورش در مشهد به مدرسه پریزاد رفت و در درس میرزا هاشم قزوینی، حاضر شد، اما در پی اشکالی که در هنگام درس بر استاد خود گرفت، میرزا هاشم قزوینی مقام علمی او را بر خود ارجح دید و وی را در مقام تدریس نشاند و خود از آن پس در درس میرزای اصفهانی تا آخرین دوره حاضر شد. 🖋 در گزارشی این حضور چنین ترسیم شده است: در حدود سال ۱۳۴۰ق، یکی از شاگردان ممتاز میرزای نائینی، مدرس بزرگ حوزهٔ علمیهٔ نجف و مرجع تقلید دورهٔ قبل (متوفی در ۱۳۵۵ق)، به نام میرزا مهدی اصفهانی به مشهد آمد. ابتدا به تدریس سطوح عالیه و سپس خارج فقه و اصول مشغول شد و چون بر مبانی اصولی میرزای نائینی تسلط کامل داشت و این مبانی در حد خود تازه و بی‌سابقه بود، مورد توجه فضلا و طلاب مشهد قرار گرفت و پس از مدتی، کرسی درس معارف را نیز برپا کرد. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋زن محور زندگی است و زندگی روزمره‌ی همه‌ی آحاد جامعه با زن عجین است؛ پیوند میان «زن و زندگی» آنقدر وثیق است که شاید نتوان زندگی را بدون زن متصوّر شد. 🖋 میزان آمیختگی زندگیِ آحاد جامعه با فرهنگ مقاومت، به وضعیت بانوان جامعه آمیخته است. اگر روح مقاومت در رفتار و گفتار بانوان جامعه مستقر باشد، زندگی آحاد جامعه با مقاومت آمیخته است و اگر رفتار و گفتار بانوان جامعه تهی از مقاومت باشد، جامعه امکان استقامت نخواهد داشت. 🖋 تصویری که رهبری از نقش بانوان در مقاومت مردم ایران در شرایط دفاع مقدّس ارایه می‌دهند، حاوی دقّت‌های فراوانی است. 🖋 در تصویرسازی ایشان، کافی است تصوّر کنیم بانوان ایرانی در ازایِ مصیبت‌های وارده از جنگ، جزع و فزع نشان می‌دادند؛ همین برای زمین‌گیر شدن جنگ کافی بود. 🖋اگر مقاومت مردمی در جنگ امکان‌پذیر شد، روح مقاوم زنانه‌ای در پسِ آن حضور داشته که چنین امکانی را میسّر کرده است. 🖋در جنگ تحمیلی اگر امثال همین مادر گرامی سه شهید و مادران شهیدان و همسران شهیدان - که من افتخار داشته‌ام با هزارها نفرِ اینها از نزدیک نشست و برخاست و گفتگو کنم و خصوصیات آنها را مشاهده کنم - ایمان خود، صبر خود، ایستادگی خود، معرفت خود و روشن‌بینی خود در قبال ضایعات جنگ و فداکاریهای جوانان و مردان را نشان نمیدادند، جنگ پیروز نمیشد. 🖋 اگر مادران و همسران شهدا بیصبری نشان میدادند، شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مردها میخشکید؛ این‌گونه نمیجوشید؛ این‌گونه به جامعه طراوت نمیداد. در میدان جنگ هم زنان نقشهای درجه اوّل را ایفا کردند. (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، 30/6/1379) 🖋در جنگ نیز همین طور بود. یعنی اگر خانواده‌های شهدا - مادران و همسران - صبر نمیکردند، جنگ دچار مشکلات بسیار بزرگی میشد. در آن مقطع، نقش زنان، بسیار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهی و رشد سیاسی برخوردار کرد. 🖋 زن، وقتی با سواد باشد و از آگاهی سیاسی برخوردار شود، کسی نمیتواند به آسانی به او زور بگوید و حقّش را پایمال کند. اینها غنیمتهایی بود که در انقلاب برای زنان پیش آمد. (بیانات در جمع زنان شهر ارومیه، 28/6/1375) 🖋بانوان با توجّه به موقعیتی که در نهاد خانواده دارند، ظرفیتِ آن را دارند که برای اعضای خانواده، داعیِ به مقاومت باشند. 🖋 یعنی هر یک از اعضای خانواده که در رسیدن به افق موردنظر، با موانع و چالش‌هایی رو به رو می‌شود، این زن است که می‌تواند استقامت در مسیر را به تک‌تک اعضای خانواده القا نماید. غیر از تقویت مقاومت در بُعد فردی افرادِ خانواده، زن می‌تواند کل خانواده در در راستایِ «مقاومت ملّی» بسیج نماید. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت هشتم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(4) ✅دوره‌های تدریس در مشهد 🖋دوره نخست:با ورود وی به مشهد، او مبانی فقهی و اصولی آخوند خراسانی و میرزای نایینی را تدریس کرد. 🖋شاگردان دوره نخست: میرزا علی‌اکبر نوقانی آمیرزا هاشم قزوینی: او در دو دوره دیگر نیز شاگرد میرزا مهدی بوده است.سید صدرالدین صدرآسید حسین حائری، سید احمد کربلائی، محمد بهاری همدانی 🖋دوره دوم: در دوره دوم، مبانی فقهی و اصولی خود را درس می‌داد. در روزهای پنجشنبه و جمعه مباحثی جدید که سابقهٔ تدریس آن‌ها در حوزه‌های علمیه وجود نداشت تحت عنوان مباحث معارف مطرح شد. 🖋از جملهٔ حضار در این دروس شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی،و شیخ محمود حلبی تولایی بوده‌اند. از این دوره تقریرات محمدحسن بروجردی و محمود حلبی به جا مانده است. تقریرات حلبی با تصحیح میرزای اصفهانی است. کامل‌ترین و دقیق‌ترین اثر در این دوره آثار شیخ محمود حلبی می‌باشد که تحت عنوان تقریرات اصول، حجیت قرآن، هناک مطالب ثلاثه و مناصب النّبی در آستان قدس رضوی موجود است. به‌تازگی تقریرات بحث حجیت قرآن از بروجردی نیز یافت شده است. 🖋دوره سوم: این دوره تدریس میرزای اصفهانی پس از گذشت مدتی از دوران رضاخان شروع شد. سیاست‌های ضد روحانیت رضاخان موجب شد که اکثر مدارس مشهد، جز یکی دو مورد، تعطیل شود و درس‌ها به صورت رسمی برپا نگردد و حوزهٔ مشهد به رکود دچار گردد. پس از شهریور ۱۳۲۰ شیخ مرتضی آشتیانی و میرزا مهدی اصفهانی، زعامت حوزه را به دست گرفتند و حوزه رشد خود را از سر گرفت. از نقلی که از ملکی میانجی باقی مانده است به نظر می‌رسد که درس این دوره فقط مباحث معارف بوده و این بار دیگر خبری از مباحث اصولی نبوده است؛ 🖋در این دوره در بحث اصول مبانی خود میرزای اصفهانی نیز به طور جدی‌تری مطرح گردید. در فقه که از دورهٔ قبل اثری یافته نشده، در این دوره آثاری به‌دست آمده است. در مباحث معارفی نیز میرزا تغییراتی داد. اگرچه هنوز به طور کامل روشن نیست که این تغییر در آرا به دلیل تغییر در شیوهٔ طرح و پیدا شدن پایگاهی مستحکم در حوزهٔ علمیه بوده یا اینکه وی تبدل رأیی یافته است. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان