eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
2هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامها و نکات برخی از آیات جزء پانزدهم قرآن کریم : سوره اِسراء آیه 1 (1) سُبْحَنَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِی بَرَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَآ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ پاک و منزّه است آن (خدایی) که بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی که اطرافش را برکت داده ایم شبانه، بُرد، تا از نشانه های خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست. پیام ها: 1- معراج، لغو نیست، بلکه اسراری قابل توجّه دارد. (سبحان الذی اسری ...) 2- معراج، اردوی خصوصی و بازدید علمی پیامبر بود، وگرنه خداوند بی مکان است. (سبحان الذی اسری ...) 3- عبودیّت، مقدّمه ی پرواز است و عروج، بی خروج از صفات رذیله، ممکن نیست. (اسری بعبده) 4- انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره ی اولیای خدا غلوّ نکنیم. (اسری بعبده) 5 - عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینه ی دریافت های الهی اوست. (بعبده) 6- پیامبری که امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانی رفته باشد. (اسری بعبده) 7- برای قرب به خدا، شب بهترین وقت است.**«سُری » به معنای سیر و حرکت شبانه است.*** (اسری... لیلاً) 8 - شب معراج، شب بسیار مهمی است. (لیلاً) نکره آمده است. 9- اگر استعداد وشایستگی باشد، پرواز یکشبه انجام می گیرد.(اسری بعبده لیلاً) 10- مسجد، بهترین سکوی پرواز معنوی مؤمن است. (من المسجد) 11- مسجد باید محور کارهای ما باشد. (من المسجدالحرام الی المسجدالاقصی ) 12- حرکت های مقدّس، باید از راههای مقدّس باشد. (اسری... من المسجد) 13- سرسبزی و برکات، باید بر محور مسجد باشد. (المسجد... بارکنا حوله) 14- بیت المقدّس و حوالی آن، محلّ نزول برکات آسمانی، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. (بارکنا حوله) 15- ظرفیّت علمی انسان، از دانستنی های زمین بیشتر و شگفتی های آسمان نیز از زمین بیشتر است. (اسری ... لنریه من آیاتنا) 16- هدف معراج، کسب معرفت و رشد معنوی بود. (لنریه من آیاتنا) 17- آیات الهی آن قدر بی انتهاست که رسول خدا نیز توان دستیابی به همه ی آنها را ندارد. (من آیاتنا)**در جای دیگر آمده است: (لقد رأی من آیات ربّه الکبری ) نجم، 18.*** 18- خداوند، به مخالفان هشدار می دهد که آنان را می بیند و سخنانشان را می شنود. (السمیع البصیر)
سوره اِسراء آیه 7 (7) إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْأَخِرَةِ لِیَسُُواْ وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً اگر نیکی کنید به خودتان نیکی کرده اید واگر بدی کنید (باز هم) به خود بد کرده اید. پس همین که وعده ی (فسادگری) دوّم فرا رسد (جنگجویان نیرومند و مؤمن را برای قلع وقمع شما می فرستیم) تا سیمای (نظامی وعزّت دنیوی) شما را زشت نمایند و(برای گرفتن قدرت) به مسجدالاقصی وارد شوند، همان گونه که بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زیر سلطه درآورده اند، به سختی ویران کنند. پیام ها: 1- نیکی و بدی ما، به خداوند سود یا زیانی نمی رساند بلکه نتیجه آن به خود ما باز می گردد. (ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان أسأتم فلها) 2- اوّل باید از نیکی ها دم زد، سپس از بدی ها. (ان احسنتم... ان اسأتم) 3- انسان در انتخاب و چگونگی عمل خویش، آزاد است. (ان احسنتم... ان اسأتم) 4- فراز ونشیب های تاریخ ونابودی یهود بدنبال بلندپروازی آن، بر پایه قانون و سنّت الهی می باشد. (ان احسنتم احسنتم...) 5 - مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد کردن مساجد از سلطه ی کفار از وظائف مؤمنان است. برای سرکوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس می شوند، چنانکه مسلمانان با فتح مکّه وارد مسجدالحرام شدند. (لیدخلوا المسجد) 6- برای تقویت حق، قلع و قمع مستکبران لازم است. (و لیتبّروا ما علوا تتبیرا)
سوره اِسراء آیه 13 (13) وَ کُلَّ إِنسَنٍ أَلْزَمْنَهُ طَئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ کِتَباً یَلْقَهُ مَنشُوراً وکارنامه ی هرانسانی را در گردنش بسته ایم و روز قیامت برای او نوشته ای بیرون آوریم که آن را در برابر خود گشوده می بیند. نکته ها: در قرآن بارها به مسأله نامه ی عمل اشاره شده و در آیات مختلف نکاتی مطرح گردیده است، از جمله: 1- نامه ی عمل برای همه است. (کلّ انسان الزمناه طائره...) 2- در آن نامه چیزی فروگذار نشده است. (لا یغادر صغیرةً ولا کبیرة)**کهف، 49.*** 3- مجرمان از آن می ترسند. (فتری المجرمین مشفقین ممّافیه)**کهف، 49.*** 4- خود انسان با خواندن نامه ی عملش، حاکم و داور است. (اقرء کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیباً)**اسراء، 14.*** 5 - رستگاران، کتابشان به دست راست داده می شود و دوزخیان به دست چپ. (اوتی کتابه بیمینه... بشماله)**الحاقّه، 19.*** پیام ها: 1- حساب و کتاب، برای همه است واستثنا ندارد. (کلّ انسان) 2- همه ی انسان ها با کارت شناساییِ اعمال، در محشر حضور پیدا می کنند. (کلّ انسان الزمناه طائره فی عنقه) 3- عمل انسان، ملازم انسان است. (الزمناه... فی عنقه) 4- برای خدا همه ی عمل ها روشن است، به گردن آویختن نامه ی اعمال، برای فهمیدن خود انسان است. (نخرج له) 5 - همه ی اعمال و حرکات انسان ثبت می شود. (کتاباً یلقاه) 6- گرچه ثبت اعمال در دنیا برای انسان محسوس نیست، ولی در قیامت، آن را خواهد دید. (یلقاه) 7- نامه ی اعمال انسان در قیامت، باز و افشا می شود (یلقاه منشورا)