هدایت شده از سامانه آموزشی مبشران
#فصل_بندگی
#مردم_ماه
#تواصی
#عکس_نوشته
پادزهر
#ماه_رمضان
•┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید:
🔷پیامرسان ایتا:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org
پیامها و نکات برخی از آیات جزء هفدهم قرآن کریم :
سوره انبیاء آیه 1
(1) اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُّعْرِضُونَ
(زمان) حساب مردم نزدیک شده است، در حالی که آنان در بی خبری، (از آن) روی گردانند!
نکته ها:
سؤال: با توجّه به اینکه معنای «غفلت» بی توجّهی نسبت به چیزی، و معنای «اعراض» روی گرداندن با توجّه از چیزی است، پس چگونه غفلت و اعراض در کنار هم مطرح شده اند؟
پاسخ: غفلت و بی توجّهی دو گونه است:
الف: غفلتی که شخص با هشدار بیدار می شود.
ب: غفلتی که مقدّمه ی اعراض است، یعنی شخصِ غافل نمی خواهد بیدار شود. همچون کسی که خودش را به خواب زده که با صدا زدن نیز چشم خود را باز نمی کند.
از آنجا که غالب مردم از معاد و حساب غافلند، خداوند این غفلت را به همه مردم نسبت داده است وگرنه همیشه گروهی از مردم، استثنا هستند. در آیه 97 همین سوره، به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نیز اشاره شده است. «یا ویلنا قد کنا فی غفلة من هذا»
نگاهی به مسئله حساب در روز قیامت
آنچه از آیات بدست می آید این است که:
1- همه ی افراد مورد سؤال قرار می گیرند. (فلنسئلنّ الذین ارسل الیهم ولنسئلنّ المرسلین)**اعراف، 16.***
2- همه ی اعمال مورد محاسبه واقع می شود. (لتُسئلنّ عما کنتم تعملون)**نحل، 93.***
3- همه ی احوال مورد رسیدگی قرار می گیرد. (ان تبدوا ما فی انفسکم او تخفوه یحاسبکم به الله)**بقره، 284.***
4- از همه ی اعضای بدن انسان سؤال خواهد شد. (انّ السمع والبصر و... کلّ اولئک کان عنه مسئولا)**اسراء، 36.***
5 - از نعمت های الهی سؤال می شود. (و لتسئلنّ یومئذٍ عن النعیم)**نحل، 93.***
6- همه کارها را در هر کجا و به هر اندازه که باشد حاضر خواهند ساخت. (ان تک مثقال حبةّ من خردل فتکن فی صخرة)**لقمان، 16.***
در اوّلین سؤال، از نماز خواهند پرسید و به حساب امور مهمی چون، جوانی، عمر، راه کسب درآمد و هزینه ی آن و بویژه مسأله ی رهبری و ولایت خواهند پرداخت وهمین بس که خداوند، خود، حسابرسی خواهد بود. (کفی بناحاسبین)**انبیاء، 47.***
پیام ها:
1- حسابرسی مردم قطعی است. (اقترب) (بکار رفتن فعل ماضی به جای مضارع، نشانه ی قطعی بودن است.)
2- قیامت و زمان حسابرسی را دور نپنداریم. (اقترب)
3- حساب، برای همه انسان هاست. (للناس)
4- نظم وحساب، لازمه ی یک زندگی کامل است. (حسابهم) (انسان، پدیده ای تصادفی نیست، بلکه موجودی هدفدار و بر مبنای حساب و محاسبه است.)
5 - گاهی باید برای جذب حواسها، سخن را کوبنده و هشدار دهنده آغاز کرد. سوره با جمله (اقترب للناس حسابهم) شروع شده است.
6- این حساب است که به سراغ انسان ها می آید، هر چند آنان از حساب، غافل باشند ویا از آن بگریزند. (اقترب للناس حسابهم) ونفرمود: «اقترب الناس الی حسابهم»
7- غفلت، زمانی خطرناک است که بر اساس بی اعتنایی باشد. (غفلة معرضون)
سوره انبیا آیه 10
(10) لَقَدْ أَنْزَلْنَآ إِلَیْکُمْ کِتَباً فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
همانا بر شما کتابی نازل کردیم که در آن وسیله ی تذکّر شماست، آیا نمی اندیشید؟!
نکته ها:
کلمه «ذکرکم» یا به معنای وسیله ی تذکّر است و یا به معنای مایه ی عزّت و نام شما. کلمه ی «ذکر» در لغت به معنای شرافت و شهرت نیز آمده است.**قاموس المحیط.***
امام کاظم علیه السلام درباره ی این آیه فرمود: مراد از جمله ی (فیه ذکرکم) آن است که در کتاب ذکر شده که اطاعت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله برای امام است.**تأویل الآیات، ص 319.*** یعنی عزّت و شرف شما در اطاعت از امام پس از پیامبر است.
پیام ها:
1- کتاب و قانونی سبب رشد و بیداری است که از سوی خداوند باشد. (انزلنا - فیه ذکرکم)
2- قرآن، دارای موقعیّت والا و جایگاه بلندی است. (کتاباً)**تنوین در کلمه ی (کتاباً) نشانه ی عظمت و بزرگی است.***
3- یکی از اهداف نزول کتب آسمانی، تذکّر و کرامت بخشیدن به انسان هاست. (فیه ذکرکم)
4- تاریخ گذشته ی انسان و سرنوشت و آینده ی او در قرآن ترسیم شده است. (فیه ذکرکم)
5 - قوم عرب و سرزمین حجاز از برکت قرآن، عزیز و نامدار شد. (فیه ذکرکم)
6- اگر انسان ها بیندیشند، حتماً دست نیاز به سوی وحی و کتاب آسمانی دراز خواهند کرد. (افلا تعقلون)
7- از تمایلات فطری مردم برای ارشاد آنان کمک بگیریم. (هر کس میل دارد نامش در تاریخ به خوبی وکرامت بماند، خدا در این آیه می فرماید: کتابی برای شما فرستادیم که نامتان بماند.) (فیه ذکرکم)
8 - تکذیب انبیا، بی خردی است. زیرا معارف قرآن هماهنگ با عقل است. (انزلنا کتاباً ... افلا تعقلون)
سوره انبیا آیه 35
(35) کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً وَإِلَیْنَا تُرْجَعُونَ
هر نفسی چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا کردن به بدی هاو خوبی ها آزمایش می کنیم و بسوی ما باز گردانده می شوید.
نکته ها:
حضرت علی علیه السلام درباره ی (نبلوکم بالشرّ و الخیر) فرمودند: سلامتی و غنی، خیر، و بیماری و فقر، شرّ است و هر دو برای امتحان می باشد.**مستدرک، ج 2، ص 149.***
سیمای مرگ در قرآن و روایات
1- آمادگی برای مرگ، نشانه ی اولیای خداست. (ان زعمتم انکم اولیاء للّه من دون الناس فتمنّوا الموت)**جمعه، 6.***
2- جایگاه مرگ در زندگی انسان ها همچون گردنبند بر روی سینه ی دختران است. «خطّ الموت علی وُلد آدم مَخطّ القلاده علی جید الفتاة»**این تشبیه از امام حسین علیه السلام در آستانه ی سفر به کربلا است.***
3- مرگ، پایان راه نیست، بلکه به منزله ی تغییر در حیات و شیوه ی زندگی است، مانند لباسی که تعویض می شود.**بحار، ج 6، ص 154.***
4- هر کس از انسان ها به نحوی از این جهان رخت برمی بندند، بعضی با سخت ترین حالات و عدّه ای مثل بو کردن گل.**بحار، ج 6، ص 152.***
5 - ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده ای است که یا سوخت ندارد «آهٍ من قلّة الزّاد و طول الطریق»،**نهج البلاغه، حکمت 77.*** یا بار قاچاق و کالای ممنوعه حمل می کند (گناهکار است) و یا آماده ی رانندگی نیست، وگرنه ترس چرا؟
پیام ها:
1- سنّت الهی بر جاوید نبودن انسان در این جهان است. (ما جعلنا لبشر... الخلد)
2- اگر بنا باشد انسانی در دنیا همواره زنده بماند، آن شخص، پیامبر صلی الله علیه و آله خواهد بود. (أفاین متّ فهم الخالدون)
3- گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایش اند، ولی آزمایش با تلخی ها مناسب تر است. (نبلوکم بالشر والخیر) (شاید تقدّم «شرّ» نیز به همین مناسبت باشد)
4- آزمایشات الهی سخت و مهم است. (نبلوکم... فتنه)
5 - با مرگ، نیست و نابود نمی شویم. (الینا ترجعون)
سوره حج آیه 38
(38) إِنَّ اللَّهَ یُدَفِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ
قطعاً خداوند از کسانی که ایمان آورده اند دفاع می کند، بی شک خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد.
نکته ها:
یکی از وعده ها و سنّت های الهی، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حقّ، بر خود لازم فرموده است: (و کان حَقّاً علینا نَصرالمؤمنین)**روم، 47. ***البتّه معنای دفاع و نصرت الهی، همیشه دفاع و نصرت فوری و کوتاه مدّت نیست، بلکه دفاع دراز مدّت را نیز شامل می شود، زیرا در آیات دیگر می فرماید: (والعاقبة للمتّقین) آری، ممکن است در یک درگیری و جنگ، مؤمنین به ظاهر شکست بخورند ولی اهداف و تفّکر آنان پیروز شود، چنانکه ابن ملجم، حضرت علی علیه السلام را به شهادت رساند، ولی آیا خداوند او را حمایت کرد یا علی علیه السلام را؟ نام علی، فرزند علی، کتاب علی، مناجات علی، عزّت علی، شیعه ی علی و تفکّر علی سرانجام به پیروزی رسید.
«خَوّان» و «کَفور» به معنای کسی است که کفر و خیانت، کار و سیره ی او باشد.
پیام ها:
1- تحقّق وعده ی الهی در دفاع از مؤمنان، حتمی است. (اِنَّ)
2- مؤمنان، تنها و بی مدافع نیستند. (اِنّ اللّه یُدافع عن الّذین آمنوا)
3- حمایت خداوند، ابدی است. (یُدافع)
4- مؤمنان، از حریم خدا دفاع می کنند وخدا از حریم مؤمنان. (یُدافع)، نه «یدفع»
5 - مؤمنان، محبوب خدا هستند. (اِنّ اللّه یُدافع)
6- عنصری که نصرت و دفاع خدا را جلب می کند، ایمان است. (عن الّذین آمنوا) (و کان حقّاً عَلینا نَصرالمؤمنین)**روم، 47.***
7- قهر و غضب خداوند، بر اساس معیارهاست. (یدافع عن الّذین آمنوا - لایحبّ کل خَوّان) (دین خداوند امانتی در دست ماست که نباید به آن خیانت شود) (لایحبّ کلّ خَوّان ...)
8 - همه ی مردم در برابر خداوند یکسانند، (کلّ خَوّان) و خیانت از هیچ کس بخشیده نیست.
9- بدتر از خیانت، خیانت پیشگی؛ (خَوّان) بدتر از کفر، کفرپیشگی است.(کَفور)
10- خیانت، زمینه ی کفر است. (اوّل «خَوّان» مطرح شده، بعد «کَفور»)
11- کسی که ایمان ندارد به خود و خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله خیانت کرده است. («خوّان» در برابر «آمنوا» قرار داده شده)
سوره حج آیه 41
(41) أَلَّذِینَ إن مَّکَّنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتَوُاْ الزَّکَوةَ وَ أَمَرُواْبِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْاْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَقِبَةُ الْأُمُورِ
کسانی که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا می دارند و زکات می دهند و (دیگران را) به خوبی ها دعوت می کنند و از بدی ها باز می دارند؛ و پایان همه ی امور برای خداست.
نکته ها:
اگر قدرت و امکانات، در دست افراد صالح باشد، بهره برداری صحیح می کنند و اگر در اختیار نااهلان قرار گیرد سوء استفاده می کنند. بنابراین دنیا و قدرت، برای گروهی نعمت و برای گروهی وسیله ی بدبختی است و قرآن از هر دو نمونه یاد کرده است: اگر مؤمنان به قدرت برسند، به سراغ نماز و زکات و امر به معروف می روند ولی انسان های منحرف و نااهل، اگر قدرتمند شوند کارشان طغیان است، (اِنّ الانسان لَیَطغی )**علق، 6. ***و در راه نابودی منابع اقتصادی و نسل بشر گام بر می دارند، (و اذا تَولّی سَعی فی الارض لیفسد فیها و یُهلک الحَرث و النَّسل)**بقره، 205.*** و عاقبت، مردم را به دوزخ می کشانند. (ائمّة یدعون الی النّار)**قصص، 41.***
پیام ها:
1- یاری خداوند از طریق احیای دین اوست. (و لینصرنّ اللّه من ینصره)، (الّذین اِن مَکّنّاهم...)
2- امر به معروف و نهی از منکر، به قدرت نیاز دارد. (مکّنّاهم)
3- پیروزی مؤمنان، زمینه ی بندگی و تعاون مالی و فرهنگی را فراهم می کند و غفلت و غرور را از بین می برد. (اِن مَکّنّاهم ...)
4- برای مؤمنان، تمام زمین یکسان است، آنان هر کجا که توان دارند هدف مقدّس خود را پیاده می کنند. (فی الارض)
5 - همه ی قدرت ها را از خدا بدانیم. (مَکّنّا)
6- اوّلین ثمره ی حکومت صالحان، نماز و زکات و امر به معروف و نهی از منکر است. (اِن مکّناهم فی الارض اَقاموا الصلوة ...)
7- رابطه با خدا و دستگیری از محرومان و آگاهی دادن به جامعه و جلوگیری از مفاسد، از هم جدا نیست. (اَقاموا الصلوة و آتوا الزّکوة و امروا بالمعروف...)
8 - اقامه ی نماز و ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر از وظایف و کارهای قطعی مسئولان حکومت اسلامی است. (اَقاموا) نه «یقیمون»
9- حاکمان مؤمن، هم در فکر ارتقای روحی و رشد امور معنوی هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشکلات اقتصادی و فقرزدایی و اصلاح جامعه. (اَقاموا الصلوة و آتوا الزّکوة ...)
10- جامعه ای تحت حمایت خداوند است که این چهار ارزش محوری را داشته باشد: نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر. (و لینصرن اللّه من ینصره)، (الّذین اِن مکنّاهم اَقاموا الصلوة)
11- امر و نهی شما، زمانی در جامعه موثّر است که اوّل به وظایف فردی خود عمل کنید. (اقاموا الصلوة... اَمَروا بالمعروف)
12- اقامه ی نماز، به قدرت و امکانات نیاز دارد. (اِن مکنّاهم ... اقاموا الصلوة)
13- زکات، همتای ناگسستنی نماز است. (اَقاموا الصلوة و آتوا الزکوة) (در 28 آیه ی قرآن، زکات در کنار نماز آمده است).
14- با انجام همه ی وظایف، باز هم به حسن عاقبت خود و نتیجه ی نهایی کارتان مطمئن نشوید و بر خداوند امید و توکل داشته باشید. (وللّه عاقبة الامور)
15- امکانات، بیش از چند روزی در دست شما نیست. (وللّه عاقبة الامور)
درس هفدهم از جزء هفدهم:
«عمـر انسـان»
یایها الناس ان کنتم فی ریب من البعث فانا خلقنکم من تراب ثم من نطفه ثم من علقه ثم من مضغه مخلقه و غیرمخلقه لنبین لکم و نقر فی الارحام ما نشاء الی اجل مسمی ثم نخرجکم طفلاً ثم لتبلغوا اشدکم و منکم من یتوفی و منکم من یرد الی ارذل العمر....
«سوره حج، آیه 5»
معنی آیه:
ای مردم اگر در رستاخیز شک دارید (به این نکته توجه کنید که) ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه و بعد از خون بسته شده، سپس از مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده شده) که بعضی دارای شکل و خلقت است و بعضی بدون شکل تا برای شما روشن سازیم (که بر هر چیز قادریم) و جنین هایی را که بخواهیم تا مدت معینی در رحم مادر قرار می دهیم (و آنچه را بخواهیم ساقط ی کنیم) بعد شما را به صورت طفل بیرون می آوریم. سپس هدف این است که به حد رشد و بلوغ خویش برسید در این میان بعضی از شما می میرند و بعضی آنقدر عمر می کنند که به بدترین مرحله زندگی (پیری) می رسند ......
نکات آیه:
1- در آیات قبل گفتگو از تردید مخالفان در مبدأ و معاد بود که در این آیه به دو دلیل محکم برای اثبات معاد استدلال شده است: 1) زندگی انسانها، 2) زندگی گیاهان.
2- زندگی بعد از مرگ نه تنها امر غیرممکن نیست بلکه دائماً صحنه های مشابه آن را در زندگی روزمره می بینیم.
3- اگر در قدرت خدا شک دارید این چیزی است که نمونه های بارز آن را با چشم خود می بینید.
4- انسانی که از خاک آفریده شده «خلقناکم من تراب» چه جای تعجب است که بار دیگر از خاک برخیزند.
5- اگر همه سال زمینهای مرده در برابر چشمان ما زنده می شوند دیگر چه جای تعجب است که انسانهای مرده پس از سالها جان گیرند و از خاک برخیزند.