eitaa logo
بیسیمچی
1.8هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
─═┅═༅💫🌺💫༅══┅─ ❖‌◁از منظر قرآن کریم معنای تسخیر موجودات این است که آنها به گونه ای آفریده شده اند که به انسان نفع برسانند نه اینکه سدّ راه زندگی و منافع انسانی باشند ❍ ولقد مکّنّاکم فی الارض و جعلنا لکم فیها معایش قلیلاً ما تشکرون... ما تسلط بر زمین را برای شما قرار دادیم و در آن انواع وسایل زندگی را مهیا کردیم، اما کمتر شکرگزاری می کنید. ✪ بنابراین تسخیر موجودات برای انسان حکایت از مقام و موقعیت ذاتی او دارد. ─═┅═༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌼💫༅══┅─ ✪◁انسان موجودی با استعداد است که می تواند با کسب معرفت و تهذیب نفس به اوج افتخار برسد. آسمان، زمین، کوه ها و دیگر کائنات دارای نوعی معرفت الهی هستند؛ یعنی خدا را تسبیح می کنند و در برابر عظمت او خاضع هستند، ❏ ولی همۀ اینها به صورت ذاتی و تکوینی است و تکاملی در آن وجود ندارد، اما معرفت انسان به همراه تکامل و آمیخته با اراده و اختیار است؛از این رو قرآن کریم بشر را امانت دار خداوند معرفی کرده و می فرماید: ❖‌ انا عرضنا الامانة علی السموات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان...؛ ما امانت °تکلیف و ولایت الهی° را بر آسمان ها، زمین و کوه ها عرضه داشتیم، ولی آنها از حمل آن سر برتافته و هراسیدند و انسان آن را بر دوش کشید». ❍ این آیه بیان می کند که پذیرفتن امانت از ویژگی های انسان است که همۀ موجودات جهان آفرینش از پذیرش آن سرباز زند. ─═┅═༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌺💫༅══┅─ ❖‌◁مفسران و قرآن پژوهان در باب این امانت اقوال گوناگون دارند. ❍ بعضی گفته اند که منظور از امانت «تکالیف الهی» است که اطاعت و عمل به آن موجب سعادت و سرپیچی از آن موجب شقاوت می شود ✪ و در میان تمام موجودات جهان آفرینش، تنها انسان است که بر اثر برخورداری از اختیار و آگاهی، استعداد و توانایی آن را دارد که دستورات الهی را بپذیرد و به آن عمل کند و در نتیجه خود را به سر منزل مقصود برساند. ❏ بعضی دیگر گفته اند که منظور از این امانت «شناخت خداوند» است و در میان موجودات جهان این انسان است که می تواند آفریدگار جهان و مبدأ خود را بشناسد و با اطاعت و پرستش او، خود را به سر منزل کمال برساند. ¤ علامه طباطبایی در این زمینه می فرماید: جملۀ «انّا عرضنا الامانة» معنایش این است که ما ولایت الهی و استکمال به حقایق دین °علم و عمل به حقایق° را بر آسمان ها و زمین عرضه کردیم و هیچ کدام استعداد پذیرفتن آن را جز انسان نداشت. ─═┅═༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌼💫༅══┅─ ✪◁وقتی گفته می شود که امانت بر انسان عرضه شد، یعنی نهادن آن در خمیرمایه و فطرت انسان است، نه اینکه به صورت تشریعی بر یکایک مردم عرضه شد و آنان پذیرفتند. ❏ چیزی که می تواند مایۀ امتیاز انسان نسبت به دیگر مخلوقات از لحاظ ساختار وجودی باشد، قوۀ عقل و اراده است که انسان را بر دیگر موجودات برتری بخشیده است؛ ❖‌ از این رو امانت موهبتی است که خداوند به آدمی داده و در حد خودش ارزش پیدا کرده است. ❍ به همین دلیل آیۀ امانت دلالت بر کرامت ذاتی انسان و شناخت هویت او دارد. اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرَج پایان قسمت دوم ─═┅═༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅═┅┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بمناسبت دهه کرامت میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا علیه السلام (اول ذیقعده تا یازدهم ذیقعده ) ونامگذاری اول ذیقعده میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بنام روز دختر سلسله مباحت دخترانه منتشر می شود. فدای دخترم: https://eitaa.com/bisimchee1400/14437 دختر در زمان جاهلیت: https://eitaa.com/bisimchee1400/14438 مقام دختر در قرآن: https://eitaa.com/bisimchee1400/14441 دختر در روایات اسلامی: https://eitaa.com/bisimchee1400/14442 وظفیه حاکمیت در موضوع دختر: https://eitaa.com/bisimchee1400/14443