eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.6هزار ویدیو
600 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
✍هفته اول ذی الحجه هفته ازدواج 🖋ازدواج،چرا،چگونه ✅مشغول کردن جامعه جوان ایران به انحرافات جنسی بزرگترین مانع برای بهره گیری صحیح از استعدادها در مسیر پیشرفت جامعه است و متاسفانه این امر چشم اسفندیار نشانه رفته دشمنان می باشد که اصلی ترین راه جلوگیری از آن توجه به تسهیل امر ازدواج و تحکیم خانواده می باشد. ✅ در تمامی اسناد بالادستی نظام خانواده به عنوان یک اصل بنیادی می باشد .در اصل دهم قانون اساسی آمده است از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد. ✅همچنین در سند چشم انداز 20 ساله می خوانیم که ايران كشوري است توسعه يافته ... برخوردار از ... نهاد مستحكم خانواده . ✅در ضمن مقام معظم رهبری مدظله العالی فرمودند خانواده سلول حقیقی پیکره جامعه است ✅در الگوی توسعه غربی از کارکرد خانواده کاسته می شود و وظایف خانواده به عهده دولت گذاشته می شود و عناصر و پتانسیل هایی که باید برای خانواده صرف شود، به اجتماع کشانده شده و در اجتماع خرج می شوند ✅ به طور نمونه اصل قرار گرفتن اشتغال زنان، افزایش سرای سالمندان، مهدکودک ها و ...سیاست های جمعیتی در الگوی توسعه غربی در راستای کوچک سازی خانواده وکاهش کارکرد آن پیش می رودبالارفتن سن ازدواج، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، فروپاشی خانواده پيامد توسعه غربي است . ✅آیا در طول برنامه های توسعه کشور، وضعیت خانواده در مسیر سیاستها و اسناد بالا دستی پیشرفته یا متأثر از الگوی توسعه غربی شاهد تضعیف خانواده بوده ایم؟ ✅آیا مانع اصلی ازدواج مسائل اقتصادی است؟قرآن كريم در پاسخ به چنین تفکری صريحاٌ بيان می کند:«ان يكونوا فقراء يغنهم‌الله من فضله». (نور،32)پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «هرکس از ترس فقر ازدواج نکند، حتما نسبت به خداوند متعال بدگمان شده است».(الکافی:ج5،331)به کسی که از فقر شکایت می‌کرد، پیامبر توصیه نمودند: «ازدواج کن» بعد از عمل به توصیه ایشان معیشت وي وسیع گردید. (حر عاملي، 1409 ق:ج14،25) ✅ مقام معظم رهبری مدظله العلی می فرمایند موانع فرهنگی ازدواج را دست کم نگیرید. البته موانعی هم وجود دارد، ولی همه اقتصادی نیست؛ موانع اقتصادی بخشی از مشکل است، عمده موانع فرهنگی است؛ عادت‌ها، تفاخرها، تکاثر، چشم و هم چشمی‌ها، تجمل طلبی‌ها... اینهاست که یک مقدار نمی‌گذارد آن کاری که باید انجام بگیرد؛ صورت پذیرد. باید شما و خانواده هایتان این گره ها را باز کنید. ✅ از جمله موانع فرهنگی ازدواج می توان 🖋 به افزايش سطح توقعات و انتظارات مادی و غير مادي فرد و خانواده 🖋آداب و رسوم دست و پاگير و غلط 🖋گرایش پسران جوان براي احراز موقعيت‌هاي بالاي اقتصادي_اجتماعي قبل از ازدواج 🖋و برخي دختران براي احراز موقعيت‌هاي همانند مردان و اشتغال در مشاغل خارج از خانه 🖋تغيير نگرش درجوانان و ايجاد نوعي تغيير در نقش‌هاي جنسیتي 🖋شيوع برخي بي‌بند و باري‌ها و آزادي در روابط دختران و پسران 🖋مشکلات خانوادگی 🖋رعایت ترتیب در ازدواج فرزندان 🖋ترس و نگرانی ناشي از سوء سابقه ذهني 🖋تغيير معيار‌هاي گزينش همسر و گرفتار شدن به نوعي آرمان‌زدگي و ايده‌آل خواهي افراطي در انتخاب همسر 🖋خارج شدن شیوه همسرگزيني از شكل سنتي 🖋نداشتن خواستگار مناسب،سن، سربازي و تحصيلات و...اشاره نمود. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. 🆔👉@roshana_esfahan •┈┈••••✾•🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍حضرت آیت الله خامنه ای به چند استفتاء درباره انتخابات پاسخ گفتند. 🖋حکم شرکت در انتخابات 👈پرسش: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب و عدم شرکت حرام است؟ ✅پاسخ: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است. 🖋 وجوب عینی یا کفایی؟ 👈پرسش: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ✅پاسخ: واجب عینی است. 🖋 حکم عدم رضایت شوهر در رأی دادن زن 👈پرسش: با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می ‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟ ✅پاسخ: شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست. 🖋 حکم دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود 👈پرسش: با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟ ✅پاسخ: باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود. 🖋در معرض مسئولیت قرار دادن کسی که توانایی انجام مسئولیت را دارد 👈پرسش: شخصی توانایی انجام مسئولیت را در خود می بیند، آیا خود را در معرض مسئولیت قرار دادن و ثبت نام در انتخابات بر او واجب است؟ ✅پاسخ: بر کسانی که حقیقتاً خود را دارای شرایط برای خدمتگزاری به نظام اسلامی می دانند، واجب کفایی است. 🖋تکلیف گرایی یا رسیدن به نتیجه 👈پرسش: عمل به تکلیف مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه می توان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟ ✅پاسخ: تکلیف گرایی منافاتی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن ندارد هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است. 🖋محدودۀ تفحص کردن دربارۀ کاندیداها 👈پرسش: در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می ‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌جایز است؟ ملاک چیست؟ ✅پاسخ: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. 🖋وظیفۀ روحانیون در قبال شناساندن فرد اصلح 👈پرسش: وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها می باشد؟ پاسخ: * اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ 👈پرسش: اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟ ✅پاسخ: در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ دین تعهد و بصیرت مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است. 🖋حکم رأی سفید و بی نام دادن 👈پرسش: حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟ ✅پاسخ: در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است. 🖋آیا رأی دادن به لیست ها بدون تحقیق جایز است؟ 👈پرسش: در دوره های اخیر که رأی دادن به یک لیست خاص که از طرف احزاب و گروه های سیاسی داده می شود و توسط افراد مشهور و غیر متخصص تشویق و تبلیغ می شود آیا رأی دادن به این لیست ها بدون تحقیق در مورد افراد آن جایز است؟ و اگر این لیست یا برخی از افراد آن در انتخابات رأی آورند و صلاحیت منصب را نداشته باشند ما در پیشگاه خدای متعال مسئول خواهیم بود؟ ✅پاسخ: به فهرست و افرادی رأی دهید که معرفی کنندگان آنها افرادی متعهد، مؤمن، بصیر و انقلابی و قابل اعتماد باشند مگر آنکه حجت شرعی بر خلاف داشته باشید. 🖋 حکم خرید و فروش آراء در انتخابات 👈پرسش: خرید و فروش آراء در انتخابات چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ: جایز نیست. 🖋 حکم استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات 👈پرسش: آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟ ✅پاسخ: استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است. 🖋 پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدها 👈پرسش: آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که دست به انتقاد و اعتراض در حیطه قانونی یا غیر قانونی بزنند؟ ✅پاسخ: رعایت قانون و تمکین در برابر آن بر همگان لازم است. اصل اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط ایرادی ندارد. 🖋مسئولیت رأی دهنده در محضر خداوند متعال 👈پرسش: در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر؟ ✅پاسخ: اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. 🆔👉@roshana_esfahan •┈┈••••✾•🌿
✍به بهانه فرا رسیدن دهه اول ذی الحجه 🖋گوساله پرستی مدرن 🖋 ذي الحجه از راه رسيد ماهی که در طلیعه آن بوي وصال مي دهد ، بوي عشق ، پيوند مهر و ماه ، علي و فاطمه ...... علي جان فاطمه امانتي است در دست تو .... خوب امانت داري کن 🖋ماه عرفه اللهم يا شاهد کل نجوي ، روز اختصاصي دعا و نيايش همگام و همراه با ثار الله ، روزي که روزه گرفتن در آن کفاره نود سال است و زيارت امام حسين (ع) در آن روز ثواب يک ميليون حج در رکاب حضرت صاحب الزمان (ع) ، يک ميليون عمره در رکاب پيامبر اعظم (ص) ، آزاد کردن يک ميليون برده دارد 🖋 ماه عيد سعيد قربان روزی که بوي قربان مي دهد ، بوي قرباني ، قرباني کردن نفس ، قرباني عزيزترين چيزها در برابر محبوب و بو ي عشق و عاشقي . نماز عيد ، زيارت عاشورا ...... پرواز .....ملکوت 🖋ماهی که با موسم حج و نزول آيات منزلت و مباهله و ولايت و تطهير ماهی که بوي خدا مي دهد ، بوي مکه ، کعبه ، صفا ، مني ، " لبيک اللهم لک لبيک " بوي ملکوت ، بوي انس ، بوي آشتي. ماهی که عطر ولايت دارد و بوي غدير را در زمين و زمان مي پراکند . 🖋 يا علي گفتيم و عشق آغاز شد، من کنت مولاه فهذا علي مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه عيد غدير عيد گل هاي ياس است و تجليگاه پيوند رسالت و امامت ، روز اتمام نعمت و اکمال دين ، روزي که لبخند وتبسم مومنين شرافت و عظمت بالاتري يافته و رحمت و عنايت خاصه الهي در دنيا و آخرت را به ارمغان مي آورد . 🖋با شروع ماه ذيحجه بوي " واعدنا موسي ..." و نماز دهه اول ، عطر " اياما معلومات " و عطر معرفت به مشام جان مي رسد . بيهوده نيست که روزه روز اول اين ماه ارزش روزه هشتاد ماه دارد ، پس مي شود ره چندساله را در يک روز پيمود. 🖋 يکي از اعمال اين ماه خواندن دو ركعت نماز ما بين مغرب و عشا در دهه اول ماه ذي الحجه براي شريک شدن با ثواب حاجيان از مستحبات اين ماه است خواندن دو ركعت نماز ما بين مغرب و عشا در تمام شبهاى اين دهه در هر ركعت بعد از حمد بخواند يك مرتبه توحيد و آيه‏ : "وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ"‏ و وعده گذاشتيم با موسى سى شب و تمديدش كرديم ‏ده شب ديگر پس تمام شد ميقات پروردگارش چهل شب و موسى به برادرش هارون گفت جانشين من باش در قومم و مصلح باش و به راه مفسده جويان مرو. 🖋چرا خواندن اين نماز ثواب بسيار دارد 🖋خواندن اين نماز به ما درس بزرگي مي دهد؛ چون در تلاوت آيه 142 سوره مبارکه اعراف تاخير ده روزه حضرت موسي (ع) موجب شبهه افکني خناسان زمانه شد و خداپرستان زمان را گوساله پرست کرد 🖋لذا هر فرد مسلمان با خواندن اين نماز و تلاوت اين آيه بيدار مي شود که در تاخير ظهور موسي زمان حضرت مهدي (عج) بايد مواظب شبهه افکنان زمان باشيم تا ما را به دام مکاتب انحرافي و فرق و نحله هاي ضاله دعوت نکنند 🖋در روایات آمده است؛ یک روز رسول خدا (ص) که برای خواندن نماز جماعت عازم مسجد بود، در راه به گروهی از کودکان برخورد که درحال بازی بودند. بچه‌ها با دیدن پیامبر دست از بازی کشیدند و به سوی ایشان رفتند و گفتند: «کن جملی!»؛ یعنی شتر من باش.رسول خدا درخواست کودکان را اجابت کرد و مشغول بازی با آن‌ها شد و این در حالی بود که مردم در مسجد در انتظار ایشان بودند. 🖋 بلال که در مسجد همراه مردم، منتظر ورود رسول خدا بود، با مشاهده تأخیر پیامبر، به سمت خانه ایشان حرکت کرد. در راه به رسول خدا رسید و با دیدن صحنه بازی کردن ایشان با کودکان، خواست بچه‌ها را از اطراف پیامبر دور کند اما رسول خدا مانع شد و گفت: در نظر من، دیر شدن اقامه نماز بهتر از ناراحتی کودکان است 🖋 سپس از بلال خواست که به خانه برود و برای کودکان چیزی بیاورد تا به این ترتیب، بچه‌ها او را رها کنند.بلال رفت و از منزل پیامبر تعدادی گردو برداشت و به محضر ایشان بازگشت. 🖋رسول خدا گردوها را از بلال گرفت و به بچه‌ها گفت: آیا شتر خود را به این تعداد گردو می‌فروشید 🖋کودکان گردوها را از دست پیامبر گرفتند و ایشان را رها کردند. 🖋بله بچه ها پیامبر به این مهمی را با چند تا گردو عوض کردند و متاسفانه امروز می بینیم که در عصر علم و دانش و باصطلاح عصر مدرنیته اگر چه مردمش به ظاهر گوساله نمی پرستند و پیامبر شان را با گردو عوض نمی کنند اما گوساله های مدرنی را در جامعه تبلیغ می کنند که عده ای به کمترین قیمت دین و ایمان و خدا و پیامبر خود را می فروشند و به گوساله پرستی مدرن مشغول می شود. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. 🆔👉@roshana_esfahan •┈┈••••✾•🌿
https://eitaa.com/bisimchee1400/15041 حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. 🆔👉@roshana_esfahan •┈┈••••✾•🌿
‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌┄┅════✧✿﷽✿✧════┅┄‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌ ❥︎ 🇮🇷 🇮🇷 ‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ 🔍☆◁ 📖☆◁ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═┅─ ۝◁جنــــاب استـــــاد ۞◁سوال 🆔 @ilyan313 🗓تاریخ: 1403/03/17 ⏰ســــاعت:18/00 🔮گفتمان 🆔 @ammareyon ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ 🆔 @bisimchee14۰۰ ‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌─┅═══༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─ 🔮
‌‌‌‌─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─ ✪◁چه اضطرابی دامن زمین را فرا می گیرد، آن گاه که دلش مزار امامی می شود. گویی در آن هنگام، دست و پایش می لرزد! زمین از اینکه باید گوهری را در میان بگیرد، بسیار ناخشنود است. اکنون زمین چه شرمسار است که تنها بیست و پنج بهار، او را مهمان خوانش دیده بود؛ او که جواد بود و جود، قطره ای از پیشانی بلندش؛ تقی بود و پرهیزکاری، سطری از صحیفه وجودش. ‎‌‌‌ ❥︎ او که در همان خردسالی امام شد و در نوجوانی، رهگشای گره های فکری. که بی درنگ، دشوارترین پرسش را پاسخ می گفت و خبر از اتصال خویش به دریای علم الهی می داد ❖‌ برای هروله از «مروه» دلت تا «صفای» کاظمین، راهی نیست. در این حج ولایت و عشق همیشه در °سعی° باش؛ که بی •سعی• نمی توان به •صفای• جمال معصوم علیهم السلام رسید ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ─┅═════༅𖣔1⃣𖣔༅════┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─ ❖‌◁تنها بیست و پنج سال با تو سر سازگاری داشت و بیست و پنج بهار از عمر تو را برتابید. تقدیر آن بود که حتی در خانه ات نیز غریب باشی و با هم دستی «ام الفضل» ـ همسرت ـ زهر بنوشی و مسموم شوید ❥︎ محمد بن علی بن موسی بن جعفر، امام نهم شیعیان اثناعشری است که به جوادالائمه شهرت دارد. نسب او با شش واسطه به امام علی علیه‌السلام پیشوای اول شیعیان، می‌رسد. پدرش امام رضا علیه السلام، پیشوای هشتم شیعیان است مادر او کنیز بود و سَبیکه نوبیه نام داشت. ✪ کُنیه وی ابوجعفر و ابوعلی است. در منابع روایی، از وی با عنوان ابوجعفر ثانی یاد می‌شود. تا با ابوجعفر اول °امام باقرعلیه السلام °اشتباه نشود ‎‌‌‌‌‌‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌ ─┅════༅𖣔2⃣𖣔༅════┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ ✪‌◁از القاب مشهور امام نهم، جواد و ابن الرضااست. القاب تقی، زکی، قانع، رضی، مختار، متوکل مرتضی و منتجب،را نیز برای او برشمرده‌اند. ❥︎ بر اساس گزارش مورخان، امام جوادعلیه السلام در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد.درباره روز و ماه ولادت او اختلاف است.بیشتر منابع، تولد او را در ماه رمضان دانسته‌اند.برخی روز آن را ۱۵ رمضان و برخی دیگر ۱۹ رمضان گفته‌اند. شیخ طوسی در مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد، تاریخ ولادت او را ۱۰ رجب ذکر کرده است ‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ❖‌ از برخی روایات برمی‌آید که قبل از تولد جواد الائمه، برخی از واقفیان می‌گفتند علی بن موسی چگونه می‌تواند امام باشد در حالی که از خود نسلی ندارد.از این‌رو وقتی که جوادالأئمه به دنیا آمد، امام رضا علیه السلام او را مولودی پربرکت برای شیعیان توصیف کرد. ★ با این حال حتی پس از تولد او نیز، برخی از واقفیان، انتساب او به امام رضا علیه السلام را منکر شدند. آنان می‌گفتند جوادالأئمه از نظر چهره به پدرش شباهت ندارد، تا اینکه قیافه‌شناسان را حاضر کردند و آنان امام جواد علیه السلام را فرزند امام رضا علیه السلام دانستند ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅═══༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─ ❖‌◁درباره زندگی حضرت جواد علیه السلام، اطلاعات چندانی در منابع تاریخی نیامده است. دلیل آن را محدودیت‌های سیاسی حکومت عباسی، تقیه و عمر کوتاه او دانسته‌اند.او در مدینه زندگی می‌کرد. بنا بر گزارش ابن بیهق، یک بار برای دیدار پدر به خراسان سفر کرد.و پس از امامت نیز چندین بار از سوی خلفای عباسی به بغداد احضار شد. ❥︎ مأمون عباسی در سال ۲۰۲قیا ۲۱۵ق دختر خود ام فضل را به عقد امام جواد علیه السلام در آورد. برخی گفته‌اند: ✪ احتمالاً در دیداری که جوادالأئمه با پدرش در طوس داشت، مأمون، ام الفضل را به عقد او درآورد.به گفته ابن کثیر °۷۰۱-۷۷۴ق° مورخ اهل سنت، خطبه عقد او با دختر مأمون در زمان حیات علی بن موسی الرضاعلیه السلام خوانده شد، اما مراسم ازدواج آنها در سال ۲۱۵ق در تکریت انجام شده است ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌ ─┅═══༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌
‎‌‌‌‌‌‌‌─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─ ✪◁به گزارش منابع تاریخی، ازدواج جوادالأئمه با ام الفضل، به درخواست مأمون صورت گرفت. مأمون هدف خود را این می‌دانست که پدر بزرگ کودکی از نسل پیامبر °ص°و امام علی علیه السلام باشد. ❥︎ به گزارش شیخ مفید در کتاب الارشاد، مأمون به دلیل شخصیت علمی محمد بن علی و شوق و شعفی که نسبت به او داشت، ام الفضل دختر خود را به ازدواج آن حضرت درآورد؛اما برخی از پژوهشگران بر این باورند که این ازدواج با انگیزه و اهداف سیاسی انجام شده است از جمله اینکه مأمون می‌خواست از این راه، امام جواد و ارتباط او با شیعیان را کنترل کند یا خود را علاقمند به علویان نشان دهد ❖‌ و آنان را از قیام علیه خود باز دارد.این ازدواج اعتراض برخی اطرافیان مأمون را در پی داشت زیرا بیم آن داشتند که خلافت از عباسیان به علویان منتقل شود.امام جواد علیه السلام مهریه ام الفضل را معادل مهریه حضرت زهرا سلام الله °۵۰۰ درهم° تعیین کرد.امام جوادعلیه السلام، از ام فضل صاحب فرزندی نشود ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌ ─┅════༅𖣔5⃣𖣔༅════┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌
‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─ ❖‌◁همسر دیگر جوادالأئمه، سمانه مغربیه است که کنیز بود و به دستور خودش خریداری شد.همه فرزندان امام جواد از سمانه بودند. ❥︎ بنابر نقل شیخ مفید، امام جوادعلیه السلام ۴ فرزند به نام‌های علی، موسی، فاطمه و امامه داشت.برخی دختران امام را ۳ تن به نام‌های حکیمه، خدیجه و ام کلثوم می‌دانند.در برخی از منابع متأخر از ام محمد و زینب نیز به عنوان دختران آن حضرت یاد شده است ✪ حکومت عباسی دو بار امام محمد تقی علیه السلام را به بغداد احضار کرد. سفر اول در زمان مأمون چندان طولانی نبود.بار دوم، در ۲۸ محرم سال ۲۲۰ق، به دستور معتصم وارد بغداد شد و در ذی القعدة یا ذی‌الحجه همان سال در بغداد به شهادت رسید. ★ روز شهادت وی، در بیشتر منابع، آخر ذی‌القعده است؛ اما در برخی منابع پنجم یا ششم نیز آمده است. پیکر او را در کنار جدش موسی بن جعفر علیه السلام در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپردند.سن او را به هنگام شهادت ۲۵ سال گفته‌انداز این رو جوان‌ترین امام شیعیان به هنگام شهادت بوده است ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅════༅𖣔6⃣𖣔༅════┅─
‌‌‌‌─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─ ✪◁درباره چگونگی شهادت پیشوای نهم شیعیان اختلاف است؛ در برخی از منابع آمده است که معتصم به وسیله منشی یکی از وزیرانش او را مسموم کرد و به شهادت رساند ❥︎ برخی معتقدند که معتصم به وسیله ام الفضل ایشان را مسموم کرد. به گزارش مسعودی مورخ قرن سوم قمری، معتصم و جعفر بن مأمون در اندیشه کشتن محمد بن علی علیه السلام بودند. چون جوادالأئمه از ام الفضل فرزندی نداشت، جعفر، ام الفضل °خواهرش° را تحریک کرد که محمد بن علی را مسموم کند. ❖‌ آن دو سمی را در انگور نهادند و امام از آن خورد. ام الفضل پس از آن که جوادالأئمه را مسموم کرد، پشیمان شد و می‌گریست اما امام به او خبر داد که به بلایی دچار می‌شود که مرهم‌پذیر نباشد.درباره چگونگی شهادت او به دست ام الفضل گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅════༅𖣔7⃣𖣔༅════┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─ ‎‌‌ ❖‌◁برخی علت شهادت وی را سعایت ابن ابی‌داود °قاضی بغداد° در نزد معتصم عباسی دانسته‌اند. دلیل آن هم پذیرفته‌شدن نظر امام درباره قطع دست سارق بود که باعث شرمندگی ابن ابی‌داود و شماری از فقیهان و درباریان شده بود ❥︎ بر اساس روایتی دیگر، وقتی مردم با معتصم بیعت کردند. او به عبدالملک زیات والی مدینه نامه نوشت که محمد بن علی علیه السلام را همراه با ام الفضل روانه بغداد کند. ✪ وقتی امام جواد علیه السلام وارد بغداد شد، معتصم به ظاهر او را احترام می‌کرد و تحفه‌هایی برای او و ام الفضل فرستاد. بر پایه این روایت، معتصم شربت پرتقالی به وسیله غلام خود به نام اشناس برای او فرستاد. ★ اشناس به امام گفت: خلیفه، پیش از شما از این شربت به گروهی از بزرگان از جمله احمد بن ابی‌داود و سعید بن خضیب نوشانده و امر کرده که شما هم از آن بنوشید. ♢ امام فرمود..آن را در شب می‌نوشم» اما اشناس اصرار می‌کرد که باید خنک نوشیده شود و یخ آن آب می‌شود سپس امام از آن نوشید و بر اثر آن به شهادت رسید. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌ ─┅════༅𖣔8⃣𖣔༅════┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ ✪◁شیخ مفید در شهادت جوادالأئمه علیه السلام با سم تردید کرده و گفته است در این خصوص برای من خبری ثابت نشده است که به آن شهادت دهم. عده‌ای از این عبارت شیخ مفید که درباره بعضی دیگر از امامان شیعه نیز آن را تکرار کرده، برداشت کرده‌اند که وی قائل به عدم شهادت امام جواد شده و رحلت او را طبیعی دانسته است. ❥︎ اما برخی از محققان شیعه با استناد به روایت «ما مِنّا إلّا مقتولٌ شهیدٌ» و همچنین ذکر شواهدی که از شهادت امام جواد علیه السلام حکایت دارد، سخن شیخ مفید را توجیه می‌کنند به اینکه او ساکن بغداد بوده و با توجه به جوی که در حکومت عباسیان، علیه مکتب اهل بیت و شیعیان بوده، شیخ مفید نمی‌توانسته به صراحت عقاید شیعه در مورد شهادت ائمه علیه السلام به‌دست عباسیان را ذکر کند، از این‌رو تقیه کرده است. ❖‌ این احتمال نیز ذکر شده که با توجه به نبود منابع کافی و سختی دسترسی به منابع اصلی، این مطلب به دست او نرسیده است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─ ❖‌◁امام جوادعلیه السلام در حدود ۸ سالگی، به امامت رسید. به دلیل پایین بودن سن وی، میان شیعیان درباره امام پس از حضرت رضاعلیه السلام اختلاف شد؛ برخی به دنبال عبدالله بن موسی، برادر امام رضا رفتند، اما طولی نکشید او را شایسته امامت ندانستند و از او روگرداندند. ❥︎ برخی به احمد بن موسی برادر دیگر حضرت رضاعلیه السلام گرویدند و شماری نیز به واقفیه پیوستند. با این حال، بیشتر اصحاب علی بن موسی الرضاعلیه السلام به امامت فرزندش جواد معتقد شدند. ✪ منابع علت این اختلاف را کودکی جوادالائمه دانسته‌اند. به گفته نوبختی علت پیدایش این اختلاف، آن بود که آنان بلوغ را از شرایط امامت می‌دانستند.البته این مسئله در زمان حیات امام رضا علیه السلام نیز مطرح بود. ★ حضرت رضا در واکنش به کسانی که خردسالی جوادالأئمه را مطرح می‌کردند به نبوت حضرت عیسی در کودکی استناد می‌کرد و می‌فرمود..سن عیسی هنگامی که نبوت به وی عطا شد کمتر از سن فرزند من بوده است.‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‎ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅════༅𖣔🔟𖣔༅════┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ ✪◁امام جواد علیه السلام از طریق سازمان وکالت با شیعیان در ارتباط بود. او در سرزمین‌های اسلامی از جمله بغداد، کوفه، اهواز، بصره، همدان، قم، ری، سیستان و بُست نمایندگانی داشت.تعداد وکیلان او را ۱۳ تن گفته‌اند. آنان وجوهات شرعی شیعیان را به امام جواد علیه السلام می‌رساندند. ❥︎ ابراهیم بن محمد همدانی در همدان و ابوعمرو حذّاء در نواحی بصره وکالت آن حضرت را بر عهده داشتند. صالح بن محمد بن سهل به موقوفات آن حضرت در قم رسیدگی می‌کرد.همچنین زکریا بن آدم قمی،عبدالعزیز بن مهتدی اشعری قمی،صفوان بن یحیی،علی بن مهزیارو یحیی بن ابی‌عمران از وکلای امام جواد علیه السلام بودند. ❖‌ برخی از نویسندگان با استناد به شواهدی محمد بن فرج رخجی و ابوهاشم جعفری را از وکیلان او به شمار آورده‌اند.°البته احمد بن محمد سیاری نیز ادعای وکالت داشت ولی امام ضمن رد ادعای او، از شیعیان خواست تا وجوهات را به وی ندهند.. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌─┅══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─ ❖‌◁گفته شده است که امام جواد علیه السلام به دو دلیل از سازمان وکالت برای ارتباط با شیعیان استفاده می‌کرد؛ تحت کنترل دستگاه حاکم بود. برای دوره غیبت زمینه‌سازی می‌کرد ❥︎ پیشوای نهم شیعیان در ایام حج نیز با شیعیان دیدار و گفتگو می‌کرد. برخی از محققان بر این باروند که سفر امام رضا علیه السلام به خراسان، سبب شده بود تا روابط شیعیان با امامان خود گسترش یابد. از این رو شیعیانی از خراسان، ری و بست و سجستان در ایام حج به دیدار امام می‌آمدند ✪ شیعیان با جوادالأئمه، از طریق نامه‌نگاری نیز در ارتباط بودند. آنان در نامه‌هایشان سؤالاتی را، که بیشتر در مسائل فقهی بود، مطرح می‌کردند و امام به آنها پاسخ می‌داد. ★ در موسوعة الامام الجواد، به جز پدر و پسر امام، نام ۶۳ تن از افرادی که حضرت با آنان مکاتبه داشته، گرد آمده است البته برخی از نامه‌ها در پاسخ به گروهی از شیعیان نوشته شده است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌─┅══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ ✪◁در منابع، فضایل و مناقب متعددی برای حضرت جواد علیه السلام ذکر شده است. برتری آن حضرت در مناظرات و مباحث علمی با دانشمندان در کودکی از جمله آنهاست. برخی از کراماتی نیز که برای آن حضرت نقل شده عبارتند از: ❥︎ شیخ طوسی از حدود ۱۱۵ تن به عنوان اصحاب جوادالأئمه نام برده است. قرشی در کتاب حیاة الامام محمد الجواد علیه السلام ۱۳۲نفرو عبدالحسین شبستری در کتاب «سُبُلُ الرَّشاد إلی اَصحاب الاِمام الجَواد»، ۱۹۳ نفررا به عنوان اصحاب پیشوای نهم شیعیان، معرفی کرده‌اند. ❖‌ عطاردی در مسند الامام الجواد تعداد راویان از وی را ۱۲۱ تن دانسته است. برخی از اصحاب جوادالأئمه با امام رضا علیه السلام و امام هادی علیه السلام نیز مصاحبت داشته و از آن دو روایت کرده‌اند. ★ در میان راویان از محمد تقی علیه السلام ، پیروانی از فرقه‌های دیگر از جمله اهل‌سنت نیز وجود داشته است. تعداد راویان غیر امامی از جوادالائمه را ۱۰ تن گفته‌اند ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─ ❖‌◁همچنین نقل شده است که در سفر بازگشت جوادالأئمه علیه السلام از بغداد به مدینه، گروهی، او را تا بیرون شهر بدرقه کردند، هنگام مغرب امام جواد علیه السلام در حیاط مسجدی در کنار درخت سدری که تا آن زمان میوه نداده بود، وضو گرفت و نماز خواند. پس از نماز، مردم مشاهده کردند که آن درخت، میوه داده، پس تعجب کردند و از آن خوردند یافتند که شیرین و بدون دانه است. از شیخ مفید نقل کرده‌اند که سال‌ها بعد این درخت را دیده و از میوه آن خورده است. ❥︎ عبدالعظیم حسنی، احمد بن ابی‌نصر بزنطی، حسن بن سعید اهوازی، احمد بن محمد برقی و ابراهیم بن هاشم از اصحاب مشهور پیشوای نهم شیعیان بودند.عالمان اهل سنت، پیشوای نهم شیعیان را به عنوان یک عالم دینی احترام می‌کنند. ✪ برخی از آنان شخصیت علمی جوادالأئمه را ممتاز دانسته‌ و شیفتگی مأمون به او را به دلیل شخصیت علمی و معنوی او در کودکی دانسته‌اند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─┅══༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌