حفظ حرمت افرادی که عذر شرعی برای روزه نگرفتن دارند
دستور اسلام کاملاً روشن است؛ افراد سالم روزه بگیرند، افرادی که مشکل شرعی دارند روزه نگیرند. اسلام به هر دو گروه توجه کرده اما متأسفانه ما اغلب به روزهداران توجه میکنیم و بخش دوم دستور اسلام را نادیده میگیریم.
دستور اسلام مبنی بر روزه گرفتن افراد سالم همانقدر قطعی، مسلم و لازمالاجرا است که دستور اسلام مبنی بر روزهنگرفتن افرادی که عذر شرعی دارند.
در جامعه ما هزاران نفر به دلایل مختلف قادر به روزهداری نیستند. بانوان باردار، بانوانی که فرزند خود را شیر میدهند، افراد بیمار، افراد بسیار سالمند که قدرت روزهداری در هوای گرم را ندارند و ... .
بسیاری از این افراد مجبور هستند در شهر تردد کنند، اما به دلیل حرمت روزهخواری در ملاء عام بسیاری از آنها در طول تردد در شهر آن هم در این هوای بسیار گرم، آب نمینوشند.
این در حالی است که ننوشیدن آب برای بسیاری از این گروهها مضر است و آنها باید به تناوب از آب حداقل برای مصرف داروهای خود استفاده کنند. طی سالهای اخیر مسئولان مترو تهران طی اقدامی ارزشمند در ماه رمضان حایگاهی را در کنار آبخوریهای مترو نسب کردهاند تا افرادی که روزه نمیگیرند در عین حفظ حرمت روزهخواری در ملاء عام، بتوانند آب بنوشند.
پیامهای ارزشمندی نیز در این آبخوریها نصب شده است از قبیل اینکه «اینجا محل استفاده افراد بیمار و کمتوان از آب است؛ لطفاً حرمت افراد روزهدار را نگهدارید». یا «من متأسفانه نمیتوانم روزه بگیرم اما حرمت افراد روزهدار را نگه میدارم». چنین مکانهایی باید در سطح شهر نیز وجود داشته باشد. روزهداری اکثریت افراد جامعه نباید به افراد بیمار و یا کمتوان صدمه وارد کند. چنین اقدامهایی مصداق توجه حقیقی به همه جنبههای دستورات اسلام در خصوص روزه است نه فقط بخشی از آنها.
ابتکاری جالب برای کسانی که نمیتوانند روزه بگیرند
مسئولان حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با ابتکاری جالب، امکان رفع تشنگی برای معذوران از روزه داری در ماه مبارک رمضان را فراهم کرده اند.
این جا آب خوردن در ساعت های روزه داری آزاد است. البته با ذکر این نکته که این امکان برای مسافران و معذوران طراحی شده تا از تظاهر به روزه خواری جلوگیری شود.
در حالی که معمولا در روزهای ماه رمضان در بعضی از اماکن عمومی و مذهبی، با بستن آبخوری ها و به دلیل جلوگیری از تظاهر به روزه خواری، امکان نوشیدن آب برای مراجعان وجود ندارد، مسئولان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری، با ابتکاری جالب امکان نوشیدن آب برای معذوران از روزه داری اعم از مسافران، بیماران و کسانی که عذر شرعی دارند را فراهم کرده اند.
به این ترتیب و با کشیدن یک دیوار برزنتی دور آبخوری های حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) امکان نوشیدن آب برای معذوران از روزه داری به وجود آمده است. بدون آن که تظاهری به روزه خواری انجام شود.
براساس روایتی که علقمه بن محمد حضرمی از امام باقر(ع) نقل کرده است، کسی که پس از سلام بر امام حسین و دو رکعت نماز، زیارت عاشورا را بخواند، هزار هزار حسنه به او عطا میشود، هزار هزار گناه از او محو میشود و هزار هزار درجه بالا میرود و از کسانی خواهد بود که در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسیدهاند؛ هم درجه با آنان خواهد بود. همچنین او در ثواب تمام انبیا، رسولان و هر کس که امام حسین را از روز شهادتش تا کنون زیارت کرده است، شریک خواهد بود.در این روایت آمده است که امام پنجم شیعیان بعد از نقل این زیارت، فرمود: «ای علقمه! اگر توانستی هر روز از عمرت حسین(ع) را با این زیارتنامه، زیارت کنی، این کار را انجام بده، پس برای تو ثواب تمام این زیارت است.» بر پایه روایت مذکور، کسی که با این زیارتنامه، امام حسین(ع) را در روز عاشورا از دور زیارت کند، تمام آن ثوابها نیز برایش نوشته میشود.
برخی در تفسیر دعای ابوحمزه عنوان کردهاند که این دعا مشتمل بر مراحل مختلفی است که در لابلای آن مطالب مختلف عرفانی، اجتماعی، سیاسی، و اخلاقی ارائه شده است.یکی از مهمترین ویژگیهای این دعا این است که شیوه راز و نیاز انسان با پروردگارش را به خوبی نشان داده است.
این دعا که با جمله «إِلَهِي لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ» آغاز و به جمله «وَ رَضِّنِی مِنَ الْعَيْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِی يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ» ختم میشود مشتمل بر معانی بلند و الفاظ فصیح و تعابیر بدیع است. راه توبه و انابه و تضرع و پرهیزگاری را ترسیم کرده و نعمتهای بزرگ الهی را برشمرده، و دشواریها قبر و قیامت و تاریکی و تنهایی و سنگینی بار گناهان را متذکر شده و لزوم اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم(ص) و خاندان معصومش را تأکید فرموده است. همچنین وسعت روزی و حج خانه خدا و محفوظ ماندن از شر شیطان و زمامداران و پاک شدن از صفات ناپسند و تنبلی و سرخوردگی و غم و اندوه درخواست شده است. در این دعا گذشته از درسهای خداشناسی و معادشناسی و تأکید مقام نبوت و امامت جامعترین خواستههای هر فرد مؤمن برای سعادت دنیوی و اخروی بیان گردیده است.
دعای سحر در ۲۳ بند با عبارت «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ» شروع میشود و از خداوند به حق زیبایی، جمال، جلال، عظمت، نور، رحمت، سخنان، کمال، اسماء، عزّت، مشیّت، قدرت، علم، قول، خواستهها، مراتب شرف، سلطنت، فرمانروایی، مقام بلند، احسان قدیم، آیات و شأن و جبروت او درخواست میکند. و سپس میگوید: پروردگارا، از تو درخواست میکنم به آنچه که هرگاه از تو به آن طلب کنم اجابتم میکنی، پس ای خدا، اجابتم کن. و در پایان دعا آمده است: «آنگاه هر حاجت دارى از خدا بخواه،كه بهیقین برآورده خواهد شد»
مسابقه نمای چهارم:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کسی که .....................................جانشین خداوند در زمین و جانشین پیامبر و کتاب اوست.