eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره بقره آیه 45 (45) وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَو ةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخَشِعِینَ واز صبر ونماز یاری جویید واین کار جز برای خاشعان، گران وسنگین است. پیام ها: 1- صبر ونماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشکلات است. (استعینوا بالصبر و...) 2- هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگی بیشتر کنیم، امدادهای او را بیشتر دریافت کرده و بر مشکلات پیروز خواهیم شد. (استعینوا بالصبر و الصلوة) 3- استعانت از خداوند در آیه ی (ایّاک نستعین) منافاتی با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. (استعینوا بالصبر) 4- سنگین بودن نماز، نشانه ی تکبّر در برابر خداست. (لکبیرة الاّ علی الخاشعین) # https://eitaa.com/bisimchee1400
سوره بقره آیه 104 (104) یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَ عِنَا وَقُولُواْ انْظُرْنَا وَاسْمَعُواْ وَ لِلْکَفِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ ای کسانی که ایمان آورده اید! (به پیامبر) نگویید: «راعِنا» مراعاتمان کن، بلکه بگویید: «اُنظرنا» ما را در نظر بگیر، و (این توصیه را) بشنوید و برای کافران عذاب دردناکی است. پیام ها: 1- توجّه به انعکاس حرف ها داشته باشید. (لا تقولوا راعنا...) ممکن است افرادی با حسن نیّت سخن بگویند، ولی باید بازتاب آنرا نیز در نظر داشته باشند. 2- دشمن، تمام حرکات وحتّی کلمات ما را زیر نظر دارد واز هر فرصتی که بتواند می خواهد بهره برده وضربه بزند. (لا تقولوا راعنا...) 3- اسلام، به انتخاب واژه های مناسب، بیان سنجیده ونحوه ی طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. (وقولوا انظرنا) 4- باید در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعایت شود. (لا تقولوا راعنا و قولوا...) 5 - اگر دیگران را سفارش به مراعات ادب می کنیم، باید ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعایت ادب را بکنیم. (یا ایها الذین آمنوا) خطاب محترمانه است. 6- اگر از چیزی نهی می شود، باید جایگزین مناسب آن معرّفی شود. (لاتقولوا راعنا وقولوا انظرنا) # https://eitaa.com/bisimchee1400
سوره بقره آیه 110 (110) وَأَقِیمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّکَوةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِکُمْ مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ و نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت نمایید و هر خیری که برای خود از پیش می فرستید، آنرا نزد خدا (در سرای دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست. پیام ها: 1- معمولاً دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. یعنی یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. (اقیموا الصلوة واتوا الزکوة) 2- اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت می شود. (تقدّموا لانفسکم) 3- مقدار کار خیر مهم نیست، هرکس به هر مقدار می تواند باید انجام دهد. (من خیر) 4- کارهای خیر، برای قیامت محفوظ می ماند. (تجدوه) 5 - ایمان به نظارت الهی وپاداش در قیامت، قوی ترین انگیزه عمل صالح می باشد. (ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر) # https://eitaa.com/bisimchee1400
درس اول از جزء اول: «مقام والای انسان» و اذ قال ربک للملئکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالوا انجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون. «سوره بقره، آیه 30» معنی آیه: هنگامی که پروردگار تو به فرشتگان گفت من در روی زمین جانشین و حاکمی قرار خواهم داد فرشتگان گفتند پروردگارا آیا کسی را در زمین قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟ ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم. پروردگار فرمود: من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید. نکات مهم آیه: 1- در آیه قبل سخن از همه مواهب زمین برای انسان از طرف خداوند سبحان مطرح بود. 2- در این آیه سخن از رهبری و خلافت انسان است. 3- طرح مسائل با اهل تدبیر، یکی از اصول مدیریت است. 4- تنها مسئله ای که خداوند با کارگزارانش قبل از آفرینش طرح کرد خلقت انسان بود. 5- انتساب خلیفه و جانشین و حاکم الهی تنها از سوی خداست. 6- انسان جانشین و خلیفه دائمی خداوند در زمین است. 7- انسان اشرف مخلوقات و لایق مقام خلیفه الهی است. 8- علوم و اطلاعات فرشتگان محدود است. 9- اعتراض و بهانه گناهی است که با فرشتگان سازگاری ندارد ولی سئوال و رفع ابهام یک ارزش است. 10- ملائکه فساد و خونریزی را کار دائمی انسان می دانستند. 11- حاک و خلیفه الهی باید عادل باشد نه فاسد و فاسق. 12- طرح لیاقت خود اگر براساس حسادت نباشد مانعی ندارد. 13- برای قضاوت کردن باید تمام خیرات و شرور را کنار هم گذاشت و نباید زود قضاوت کرد. 14- عبادت و تسبیح در فضای آرام تنها نشان و ملاک لیاقت نیست. 15- به خاطر انحراف یا فساد گروهی نباید امکان رشد دیگران گرفته شود. 16- آفرینش ملائکه قبل از انسان بوده است. 17- خداوند قبلاً امکانات زندگی را فراهم می کند بعد انسان را می آفریند. «خلق لکم ما فی الارض جمیعاً». 18- مطیع بودن و تسلیم بودن منافات با سئوال کردن برای رفع ابهام ندارد. 19- زشتی فساد و خونریزی از اول برای همه معلوم و روشن بوده است. 20- همه آحاد انسانها، خلیفه خدا نیستند چون بعضی از آنها به اندازه ای سقوط می کنند که می فرماید: «اولئک کالانعام بل هم اضل». 21- قرارگاه این خلیفه، زمین است. 22- به دیگران اجازه دهید تا سئوال کنند. 23- توقع نداشته باشید همه مردم بی چون و چرا سخن یا کار شما را تصدیق کنند. # https://eitaa.com/bisimchee1400
چند سئوال: 1- فرشتگان چگونه خونریزی و فساد انسان را پیش بینی می کردند؟ الف: یا از طریق اخبار الهی ب: یا سوء سابقه ا نسانهای قبل از حضرت آدم در عوالم دیگر یا در همین عالم ج: یا به خاطر پیش بینی صحیحی که از انسان خاکی داشته اند. 2- چرا خداوند تنها در آفرینش انسان موضوع را با فرشتگان مطرح کرد؟ زیرا انسان مخلوق ویژه خداست و در بهترین قوام خلق شده است. (فی احسن تقویم) و از طرفی در آفرینش او روح خدایی دمیده شده است. (و نفخت فیه من روحی) و بعد از خلقت او خداوند به خود تبریک گفته است. (تبارک الله احسن الخالقین) 3- خداوند چه نیازی به جانشین خلیفه دارد؟ این جانشینی به خاطر عجز خدا نیست بلکه به خاطر کرامت و فضیلت و رتبه ای است که انسان دارد. و دیگر آنکه نظام آفرینش براساس واسطه هاست یعنی در حالی که خداوند به انجام همه امور قادر و تواناست ولی برای اجرای امور واسطه هایی را قرار داده است. منبع: تفسیر نور جلد 1 # https://eitaa.com/bisimchee1400
مروری کوتاه بر جزء یک: 1- وجود سوره مبارکه حمد به عنوان فاتحه الکتاب که از بزرگترین سوره های قرآن مجید و از نظر معارف می باشد زینت بخش این جزء است. 2- وجود آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم سرآغاز قرآن مجید به عنوان بزرگترین آیه قرآن از نظر محتوی بر زیبایی این جزء و همه اجزاء قرآن افزوده است. 3- موضوعات مهمی چون (تقسیم مردم به سه گروه متقین، کافرین و منافقین، داستان آفرینش حضرت آدم و وسوسه های شیطان، داستان گاو بنی اسرائیل و قوم یهود، اعجاز قرآن و دعوت به مبارزه طلبی، داستان هاروت و ماروت، ادعای واهی و بی اساس قوم یهود، داستان حضرت ابراهیم و بنای کعبه و دهها موضوع جالب دیگر این جزء را مزین نموده اند. 4- یادی از (بسم الله الرحمن الرحیم) این بزرگترین آیه: بسم الله: نشانگر رنگ الهی و بیانگر جهت گیری توحیدی ماست. بسم الله: رمز بقاء و دوام است، و هرچ هرنگ خدایی نداشته باشد فانی است. بسم الله: رمز عشق به خدا و توکل به اوست، رمز توحید است. بسم الله: رمز خروج از تکبر و اظهار عجز به درگاه خداست، گام اول بندگی اوست. بسم الله: رمز فراری دادن شیطان است، رمز یاد خداست در همه اصول. بسم الله: عامل قداست یافتن کارهاست و بیمه کردن آنهاست. # https://eitaa.com/bisimchee1400