May 11
May 11
سلام خدمت یکایک دوستان .
●هدف از تشکیل این گروه .
۱.ارتقاع سطح اطلاعات عمومی.
۲.معرفی کتب و نویسندگانی ایرانی و خارجی
۳.خود پروری .
۴.جامعه شناسی.
۵.دشمن شناسی.
۶.ایجاد بینش متفاوت جهت درک بهتر مطالب.
۷.ایجاد انقلاب فکری .
۸.محک زدن اعتقادات و باور ها .
۹.آموزش دفاع شخصی فکری .
۱۰.نقد و بررسی نظرات محققان و پژوهشگران جامعه شناسی .
۱۱.کنار گذاشتن تعصبات اشتباه و مضر
● پیدا کردن بصیرت اجتماعی
●معرفی انواع ایدئولوژی
●معرفی مکتب ها و حزب های جهانی
انشاالله در کنار شما بزرگواران بتونیم سلسله مطالب و مباحث جالب و چالش برانگیز رو مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار بدیم .
لازم به ذکر است که بگم در این کانال به هیچ عنوان خدایی ناکرده قصد توهین به هیچ قوم و ملیت و نژاد و فرهنگی و مذهب ایی را نداریم .
سلام خدمت تمام دوستان .
مختصر توضیحی در مورد جامعه شناسی می خوام بدم و این که
جامعه شناسی چیست .؟
جامعه شناسی چه هدفی دارد ؟
و این که جامعه شناسی چه سودی برای فرد دارد ؟
خب دوستان شروع می کنم .
از بی سیم چی به تمام دوستان.
《جامعه شناسی》
جامعه شناسی چشم اندازی مشخص و فوق العاده روشنگر درباره رفتار انسانی ارائه میکند .
یادگیری جامعه شناسی به معنای رها کردن تبیینهای شخصی درباره جهان و نگریستن به تاثیرات اجتماعی ای است که زندگی ما را شکل میدهند.
جامعه شناسی واقعیت تجربه فردی را انکار نمی کند یا دست کم نمی گیرد.اما با ایجاد حساسیت نسبت به جهان وسیعترِ فعالیت اجتماعی که همه ما در آن درگیریم ؛ آگاهی ژرفتری از ویژگی های فردی خودمان و دیگران به دست می آوریم.
✳️ یادگیری جامعه شناسی تا اندازهای یک فرآیند خودکاوی است. هیچ کس نمی تواند جامعه شناسی را مطالعه کند و با چالشهایی نسبت به برخی از باورهای عمیق خود رو به رو نشود .
@bisimchi80
سلام دوستان عزیز .
مبحث امروزمون تندرستی و بیماری هستش.
تندرستی و بیماری چه ربطی به جامعه شناسی و جامعه دارد ؟
●《 تندرستی و بیماری 》●
ما معمولاً درباره تندرستی و بیماری به عنوان مسائلی که تنها به وضعیت طبیعی بدن مربوط می شوند می اندیشیم.
شخص احساس درد و رنج میکند یا دچار تب می شود.این وضع چگونه می تواند با تاثیرات فراگیر تری از نوع تاثیرات اجتماعی رابطه داشته باشد ؟ درواقع عوامل اجتماعی بر تجربه و وقوع بیماری و نیز بر چگونگی واکنش ما نسبت به بیمار بودن تاثیر عمیقی دارند .
خود مفهوم ' بیماری ' که متضمن اختلال در کارکرد طبیعی بدن است از نظر مردم در همه جوامع یکسان نیست .
بیماری و حتی مرگ در برخی فرهنگ های دیگر ناشی از ارواح پلید تصور می شوند نه علل طبیعی درمان پذیر.
(Evans-pritchard.1950)
🤔جالب است بدانید که
در جامعه غرب معتقد اند که دانشمندان مسیحی بسیاری از تفکرات مبتنی بر الهیات مسیحی را درباره بیماری یعنی این اعتقاد که انسان موجودی روحانی و کامل بوده و بیماری ناشی از درک نادرست واقعیت است که " موجب راه یافتن خطا میشود" رد می کنند.
امید به زندگی و احتمال ابتلا به بیماری های سخت نظیر ناراحتی های قلبی ؛ سرطان و ذات الریه همگی به شدت از ویژگی های #اجتماعی تاثیر می پذیرند.
هرچه افراد از زمینه اجتماعی مرفه تری باشند ،احتمال این که در مرحله ای از زندگیشان از یک بیماری جدی رنج ببرند کمتر خواهد بود . به علاوه قواعد اجتماعی دقیقاً تعریف شده ای وجود دارند درباره اینکه به هنگام بیماری چگونه باید رفتار کنیم .
(Cockerham.1976 . Segal .1986)
امروز مختصر توضیحی می خوام راجع به یکی از اولین جوامع بشری خدمتتون ارائه بدم.
جامعه که ایی که با نام شکار گران یا جمع آوران خوراک معروف بودند.
《شکارچی-گردآورنده》
《 Hunter-gatherer》
جامعهای است که اصلیترین روش معیشت آن تغذیهٔ مستقیم از گیاهان خوراکی و حیوانات حیات وحش است. این جامعه در جستجوی گیاه و در پی شکار حیوان است و تلاش مهمّی در پدیدآوردن کشتزار یا اهلی کردنحیوانات نمیکند. بیش از هشتاد درصد از طعام این جامعه از طریق جمعآوری فراهم میشود.
مرز بین جامعهٔ شکارچی-گردآورنده و جوامعی که با تکّیه بر اهلیسازی در عصر کشاورزی، چوپانی و نوسنگی زندگی میکردند چندان مشخص نیست، چرا که بسیاری از جامعههای معاصر یکدیگر، از هر دو روش برای تثبیت جمعیت خود بهره میجستند.
مطالعه زندگی این انسان های بدوی برای مردم شناسان دانشگاهی کار بسیار دشواری است تا جایی که عده ای از آنها با این کار جان شان را به خطر انداخته اند. بسیاری از قبایل باستانی هنوز هم با انسان های متمدن راحت نیستند و آنها را به چشم دشمن می بینند. .
《@bisimchi80》
《 دشمن شناسی》
اگر ۱۰۰ مورچه سیاه و ۱۰۰ مورچه قرمز را در یک شیشه بریزید، هیچ اتفاقی نمیافتد
اما اگر شیشه را تکان دهید، مورچهها شروع به کشتن یکدیگر میکنند.
مورچههای قرمز معتقدند سیاه دشمن است، در حالی که سیاهان معتقدند قرمز دشمن است.
اما #دشمن واقعی کسی است که شیشه را تکان داده است.
در جامعه ما هم همینطور است.
قبل از شروع مبارزه با یکدیگر، باید از خود بپرسیم: چه کسی شیشه را تکان داد؟
#دشمن شناسی
《@bisimchi80》
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 باز کردن درب حرم مطهر خانم سیده زینب (سلام الله علیها) توسط سردار #حاج_قاسم_سلیمانی
🎊 #میلاد_حضرت_زینب 🎊
❣️ #روز_پرستار ❣️
🎊 #مبارڪ_باد 🎊
#قرآن
قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
#سوره یوسف #آیه ۸۶
گفت:من غم و اندوهم را تنها به خدا میگویم،و از خدا چیزهایی میدانم که شما نمیدانید.
بدان که خداوند اندوهگینان را نه به قدر اندوهشان، بلکه به اندازهی مهربانى و رحمت خود گشایش میدهد.
نام در زمان تولدماکسیمیلیان کارل امیل وبرزادهٔ۲۱ آوریل ۱۸۶۴
ژوئن ۱۹۲۰ (۵۶ سال)
جامعهشناس، تاریخدان، حقوقدان و استاد اقتصاد سیاسی آلمانی بود که به عنوان یکی از اثرگذارترین نظریهپردازان توسعه مدرن جهان غربشناخته میشود. ایدههایش بهطور عمیق بر نظریه اجتماعی و پژوهش اجتماعی تأثیر گذاشت. وبر با وجود اینکه در کنار آگوست کنت، کارل مارکس و امیل دورکیم به عنوان یکی از پدران جامعهشناسی شناخته میشد ولی او خود را نه جامعهشناس بلکه بیشتر تاریخنگارمیدانست.
آثار برجسته:
اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداریاقتصاد و جامعه
@bisimchi80
《شخصیت شناسی》
✳️یکی از میراثهای فلسفی ماکس وبر، تفکیک حوزههای ارزش، خرد و واقعیت بود. وبر باورمند بود این قلمروها جدا و پیوندناپذیرند و علم نمیتواند به ارزشها اعتبار ببخشد و انسان در جهانی بیمعنا، معنای خاص خود را میآفریند. این دیدگاه پایانی بر دیدگاه فلسفه یونانی-متافیزیکی بود که ساختار ذهن انسان را با ساختار قلمروهای طبیعی و اخلاقی مطابق میدانست. بر مبنای تفکر یونانی-متافیزیکی (که مبانی جهانبینی ادیان مختلف را هم تشکیل دادهاست)، با روش تفکر قیاسی میتوان به نتایج و دیدگاههایی دست یافت که لزوما بر طبیعت و اخلاق منطبق است. باید توجه کرد که این دیدگاه در عصر پسا روشنگری نیز تا حدودی حاکم بود و تصور میشد با درک و تفسیر طبیعت و تعمیم دیدگاهها، میتوان به نظریه جامع و عام و غایتگرانه در مورد ارزشها، طبیعت و خرد دست یافت.
برخلاف امیل دورکیم، وبر به تبیینهای تکعلتی باور نداشت و باورمند بود هر پدیدهای میتواند دلایل متعددی داشته باشد.
همچنین برخلاف دورکیم، وبر یکی از حامیان کلیدی روششناختی ضد اثباتگرایی بود و برای مطالعه کنش اجتماعی (بجای صرفاً تجربهگرایی) بر شیوهتفهمی تأکید داشت. روشهایی مبتنی بر درک هدف ومعنایی که افراد به کنشهای خود متصل میکنند. دغدغه فکری اصلی وبر درک فرآیندهای عقلانیت، سکولارسازی و معنای متعاقب آن افسونزدایی بود. او در رسالهاش استدلال کرد چنین فرآیندهایی ناشی از شیوه جدیدی از تفکر در مورد جهان است.و با پیدایش سرمایهداری و مدرنیته همراه هستند.
《شخصیت شناسی》
✳️وبر بیشتر برای رساله دیگرش شناخته شدهاست که ترکیبی از جامعهشناسی اقتصادی و جامعهشناسی دین بود: تأکید بر اهمیت تأثیر ویژگیهای فرهنگی نهفته در دین به عنوان ابزاری برای درک پیدایش نظام سرمایهداری (بر خلافماتریالیسم تاریخی کارل مارکس).[i] وبر ابتدا نظریه خود را در کتاب مهمش، اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری(۱۹۰۵) توضیح داد جایی که او ریاضتطلبی پروتستانتیسمرا به عنوان یکی از مهمترین «خویشاوندیهای اختیاری» نسبت داد که منجر به پیدایش بازار محور سرمایهداری واقتدار عقلانی - قانونی دولت - ملت در جهان غرب گردید.
وبر با استدلال تقویت سرمایهداری به عنوان یک اصل اساسی پروتستانیسم، مدعی شد روح سرمایهداری در ارزشهای مذهبی پروتستان ذاتی است.
«اخلاق پروتستانی» اولین بخش پژوهشهای گستردهٔ وبر در مورد ادیان جهانی است. همانطور که بعدها مذاهب چین و هندو همچنین یهودیت باستان را با توجه به پیامدهای اقتصادی متفاوت و شرایط قشربندی اجتماعی بررسی کرد.
وبر در کتاب مهم دیگرش، سیاست به مثابه حرفه، دولت را به عنوان نهادی تعریف کرد که با موفقیت مدعی «انحصار استفاده مشروع از نیروی فیزیکی در یک قلمرو معین است».
او همچنین اولین کسی بود که اقتدار سهگانهاجتماعی را به اشکال متمایز تحلیل کرد: اقتدار کاریزماتیک، اقتدار سنتی و اقتدار عقلانی - قانونی. در این دستهبندی، وبر در تحلیل بوروکراسی تأکید کرد که نهادهای دولتی مدرن بهطور فزایندهای بر پایه نوع دوم (اقتدار عقلانی- قانونی) استوار هستند. وبر در نظریه،روششناسی و تاریخ اقتصادی مشارکتهای متنوع دیگری داشت. تحلیل او از مدرنیته و عقلانیت بهطور چشمگیری بر نظریه انتقادی مرتبط با مکتب فرانکفورت تأثیر گذاشت.
پس از جنگ جهانی اول، وبر از بنیانگذاران حزب دموکرات آلمان شد که گرایش لیبرالی داشت. او همچنین برای نمایندگی مجلس نامزد شد که موفقیتآمیز نبود ولی مشاور کمیتهای شد که به شیوه دموکراتیک، پیشنویسقانون اساسی وایمار را در سال ۱۹۱۹ تهیه کرد.
وبر سال ۱۹۱۸ به آنفلوانزای اسپانیایی مبتلا شد و در ۵۶ سالگی در ۱۹۲۰ بر اثر سینهپهلو درگذشت.
《@bisimchi80》
سلام دوستان .
امشب ی سوال و جواب جذاب دارم براتون .
ممکنه یکسری سوالات توی جمع های خانواده یا دوستان یا سطح جامعه بیان بشه که برای ما هم حتی پاسخش جالب باشه .
اما هرگز جواب قانع کننده ایی نشنیدیم و همین امر متاسفانه باعث شده که اون سوالات شکل شبهات اسلامی به خودشون بگیرند و گاهاً جای حق و باطل عوض بشه.