eitaa logo
شیخ حسین بلبل زاده
279 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قال امیرالمومنین (علیه السلام): الْمُؤْمِنُ مَنْ تَحَمَّلَ أَذَی النَّاسِ وَ لَا يَتَأَذَّی أَحَدٌ بِهِ [مِنْهُ‏] مؤمن، آزار مردم را تحمل می‌کند، ولی کسی به واسطه او در رنج نمی‌افتد. تصنیف غرر/ حدیث ۱۵۴۵
💠 نماز در فاصله بین دو وطن 💬 اگر فاصله دو وطن فردی ۲۵ کیلومتر باشد، حکم نماز و روزه وی در بین راه دو وطن چگونه است؟ ✅ اگر فاصله‌ی بین دو وطن، کمتر از ۴۱ کیلومتر باشد، در بین راه، نماز کامل و روزه صحیح است.
ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ﭘﺸﯿﻤﺎﻥ نشو ﻭ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻗﺪﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﻧﺴﺖ، ﻏﻤﮕﯿﻦ نشو ﭼﻮﻥ ﮔﻨﺠﺸﮏﻫﺎ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺁﻭﺍﺯ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻫﯿﭻﮐﺲ ﺗﺸﮑﺮ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ! ﻭﻟﯽ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺁﻭﺍﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ... ﻧﮕﺎﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺪ ﻣﯽﺑﯿﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ! ﻭ ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺟﺬﺍﺏ، ﻭ ﺷﺨﺼﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻫﯿﭻ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ! ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻫﺴﺘﯽ ﻣﯽﺑﯿﻨﺪ، ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺧﻮﺩﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ …
حکایاتی در باب فضائل و کرامات حضرت سیدالشهداء (صلوات‌الله‌علیه) شخصی در مورد سیادت سید عبدالغفار مازندرانی که از علمای نجف بود تشکیک میکند بدین سان که وقتی پولی که مربوط به سادات بوده به او حواله میشود آن شخص میگوید از کجا معلوم که او سید است؟ سید عبدالغفار میگوید با شنیدن این سخن گویا آسمان بر سرم خراب شد از این رو یک راست رفتم کربلا و خدمت امام حسین(علیه‌السلام) عرض کردم سه حاجت دارم حاجت اول خانه مسکونی، حاجت دوم اثبات سیادت، حاجت سوم را هم گفتم. امام حسین (علیه‌السلام) را در عالم رؤیا دیدم فرمودند: حاجت سوم را دادم خانه را بگذار برای آخرتت در بهشت و اما سیادت تو سید هستی این عمامه سیاه را بر سرت میگذارم. وی در شب وفاتش از شخصی که صوتی زیبا داشت خواست که برای او قدری قرآن بخواند. سپس رفت و خوابید. اما طبق عادت که دو ساعت به اذان صبح بیدار میشد. بیدار نشد. آمدند و دیدند که از دنیا رفته است. پس از آن آقازاده ایشان برای همشیره اش در تهران نامه نوشت که پدر وفات کرده است ولی قبل از رسیدن نامه او همشیره‌اش برای آن آقازاده تسلیت فرستاد. زیرا هم زمان با وفات او همین دخترش که در تهران زندگی میکرد بدون آنکه از مرگ پدر باخبر شود پدر را خواب دید که با سيدالشهداء (صلوات الله علیه) در باغی ایستاده بودند. او خطاب به آن حضرت عرض کرد: هل أنا مَيْتٌ؟» (آيا من مرده ام؟). حضرت فرمود: «هَذَا حَسَنٌ؟» اینگونه بمیری خوب است؟ گفت: «آری» فرمود: «نَعَمْ أَنْتَ مَيِّت» (آری، تو مرده ای) سپس سید عبدالغفار در همان خواب به دخترش گفت به برادرت بنویس که حاجت سوم من این بود که من از مرگ وحشت داشتم از امام حسین (علیه‌السلام) خواستم به گونه ای بمیرم که نفهمم حضرت پذیرفت ولذا مرگ من بدین صورت بود من تعبداً بنا گذاشتم که مرده ام رحمت واسعه ویراست سوم، ص ۲۵۵
امروز سالگرد شهادت آیت الله دستغیب هست. این خانم ۲۱ساله به اسم «گوهر ادب آواز» به خودش بمب میبنده و به عنوان یک زن باردار وانمود میکنه که باید مسئله‌ی مهمی رو با شهید دستغیب درمیون بذاره و اینجوری از حلقه محافظان شهید عبور میکنه. وقتی نزدیک شده با کشیدن ضامن خودشو هلاک و آیت‌الله دستغیب و ۱۲ نفر دیگه رو به شهادت میرسونه. تروریست میتونه یه دختر با قیافه معصوم باشه...
»»» آیه ی روز : ********** مَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّن رَّبِّهِم مُّحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ انبیاء - ٢ هیچ یادآوری تازه‌ای از طرف پروردگارشان برای آنها نمی‌آید، مگر آنکه با بازی (و شوخی) به آن گوش می‌دهند! ********** نکته ها: مسأله ى قدیم یا حادث بودن كلام خدا، از جمله مسائلى است كه در زمان خلفاى بنى عباس مطرح شد و مورد جرّ وبحث فراوان قرار گرفت. به نظر مى رسد كه طرح این بحث، بیشتر جنبه سیاسى داشت تا مردم را از امور اساسى و حقایق اصیل اسلامى و برخورد با حكّام ستمگر، منصرف سازند. بدیهى است كه محتواى قرآن، از علم خداوند سرچشمه گرفته و قدیم است، ولى الفاظ آن كه بر پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نازل شده، حادث و جدید است. به هر حال، این گونه مباحث، مشكلى را از افراد و جامعه حل نمى كند و امامان ما نیز از آن پرهیز داشته اند.(9) ----- 9) تفسیر نمونه. ********** پیام ها: - تذكّرات الهى با تداوم و تكرار همراه است. «ما یأتیهم» (فعل مضارع) - تذكّر و تربیت، ملازم یكدیگرند. «ذكر من ربّهم» - قرآن، مایه ى ذكر است. «ذكر من ربّهم» - نوآورى در تذكّر، یك ارزش است. «ذكر من ربّهم محدث» - گوش دادن وفهمیدن كافى نیست، پذیرش وعمل لازم است. «استمعوه و هم یلعبون» - سرچشمه لهو و لعب، غفلت و اعراض است. «فى غفلة معرضون - یلعبون» - زندگى به دور از وحى و یاد الهى، بازیچه اى بیش نیست. «و هم یلعبون» **********
مِن خطبة فاطمة الزهرا سلام الله عليها المعروفة بالفدكية : فَاَنّى حِرْتُمْ بَعْدَ الْبَیانِ؟ وَ اَسْرَرْتُمْ بَعْدَ الاِعْلانِ؟ وَ نَکَصْتُمْ بَعْدَ الاِقْدامِ؟ وَ اَشْرَکْتُمْ بَعْدَ الاِیمانِ؟ فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیها): پس چرا بعد از آن همه بیانات قرآن و پیامبر(صلى الله علیه وآله) امروز حیران مانده اید؟ چرا حقایق را بعد از آشکار شدن مکتوم مى دارید و پیمان هاى خود را شکسته‌اید و بعد از ایمان راه شرک پیش گرفته اید؟ بحار الانوار، ج 43، ص148
💠 معامله صوری برای فرار از ربا 💬سؤال اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد، آیا جایز است که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی بخرد و سپس آن را در همان مجلس به فروشنده، به قیمت کمتری بفروشد، مثلاً تکه ای طلا را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده، به دو سوم قیمت خرید بفروشد؟ ✅جواب چنین معامله ‏ای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است.
آيت الله مجتهدی تهرانی: وضو میگیری، اما در همين حال اسراف میکنی.. نماز میخوانی، اما با برادرت قطع رابطه میکنی.. روزه میگیری، اما غيبت هم میکنی.. صدقه میدهی، اما منت میگذاری.. بر پيامبر و آلش صلوات میفرستی، اما بدخلقی میکنی.. دست نگه دار بابا جان!
کارگران حضرت زهرا (س)در شاهرود! تابستان ۱۳۶۳_شاهرود هنگام آموزش سربازان در صحرا، با مادری به همراه دو دخترش برخورد کردیم که در حال درو کردن گندم‌هایشان بودند. فرمانده‌ی گروهان، ستوان آسیایی به من گفت: مسلم بیا سربازان دو گروهان را جمع کنیم و برویم گندم‌های آن پیرزن را درو کنیم. گفتم: چه بهتر از این! پس از سلام و خسته نباشید گفتم: مادر شما به همراه دخترانتان از مزرعه بیرون بروید تا گندم‌هایتان را درو کنیم؛ فقط محدوده زمین خودتان را به ما نشان دهید و دیگر کاری نداشته باشید. پیرزن پس از تشکر گفت: پس من می‌روم برای کارگران حضرت فاطمه‌ مقداری هندوانه بیاورم! از ۹ صبح تا ظهر، با پانصد سرباز تمام گندم‌ها را درو کردیم؛ بعد از اتمام کار، سربازان مشغول خوردن هندوانه شدند؛ من هم از این فرصت استفاده کردم و گفتم: مادر چرا صبح گفتید می‌روم تا برای کارگران حضرت فاطمه هندوانه بیاورم؟ گفت: دیشب حضرت فاطمه به خوابم آمد و گفت: چرا کارگر نمی‌گیری تا گندمهایت را درو کند؟ این کارها، دیگر از تو گذشته! عرض کردم: خانم شما که می‌دانی تنها پسر و مرد خانواده ما به شهادت رسیده است و درآمدمان نیز کفاف هزینه کارگر را نمی‌دهد؛ مجبوریم خودمان کار کنیم. بانو فرمودند: نگران نباش! فردا کارگران از راه خواهند رسید. ... از خواب پریدم. امروز هم که شما این پیشنهاد را دادید، فهمیدم این سربازان، همان کارگران حضرت زهرا می‌باشند. با شنیدن این حرفها، ناخودآگاه اشک از چشمانم جاری شد و گفتم: سلام بر تو ای حضرت زهرا؛ فدایت شوم که ما را به کارگری خود قابل دانستی. کتاب نبرد میمک، احمد حسینا
»»» آیه ی روز : ********** يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ مائده - ٣٥ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید! ********** نکته ها: حضرت على علیه السلام مى فرماید: بهترین وسیله اى كه مى توان با آن به خدا نزدیك شد ایمان به خداوند و پیامبرش و جهاد در راه او و كلمه ى اخلاص و اقامه ى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صله ى رحم و انفاق هاى پنهانى و آشكار و كارهاى نیك است. (86) اهل بیت علیهم السلام همان ریسمان محكم و وسیله ى تقرّب به خداوند هستند. «هم العروة الوثقى والوسیلة الى اللّه» (87) توسّل، موضوعى است كه در كتب بسیارى از اهل سنّت مثل «صواعق» ابن حجر، «سنن» بیهقى، «صحیح» دارمى و «وفاء الوفاء» درباره آن روایت نقل شده است. ضمناً آیات 64 نساء، 97 یوسف و 114 توبه نیز مى تواند سند توسّل باشد. ----- 86) نهج البلاغه، خطبه 110. 87) تفسیر صافى. ********** پیام ها: - ایمان «آمنوا»، تقوا «اتّقوا اللَّه»، شفاعت «وابتغوا الیه الوسیلة» و جهاد «وجاهدوا فى سبیله»، راه سعادت و رستگارى است. «لعّلكم تفلحون» - براى رسیدن به فلاح، هم باید گناهان را ترك كرد، «اتّقوا اللَّه» هم باید طاعات را انجام داد.«وابتغوا الیه الوسیلة» - كارهاى خیر همه زمینه و وسیله ى سعادتند. (البتّه اگر با گناه خود آن زمینه ها را از بین نبریم.) «لعلّكم تفلحون» **********
✅ امام صادق علیه السلام: به درستی که خداوند در روز قیامت به کسی که دین خدا را یاد نگرفته، نگاه نمی‌کند و هیچ یک از کارهای او را قبول نمی کند. 📚 کافی / ج 1 / ص 31
💠 حکم گریه در نماز 💬 برای امور دنیوی عمدی و با‌صدا: نماز را باطل می‌کند. عمدی و بی‌صدا: نماز را باطل نمی‌کند. غیر‌عمدی و باصدا: نماز را باطل نمی‌کند. غیر‌عمدی و بی‌صدا: نماز را باطل نمی‌کند. ❇️ از ترس خدا و برای آخرت آهسته باشد یا بلند، اشکالی ندارد؛ بلکه از بهترین اعمال است. 📚 رساله نماز و روزه آیت‌الله خامنه‌ای، مسأله 336.
🌸🍃🌸🍃 هارون‌الرشید دو تن از پسرانش که یکی محمدامین و دیگری مامون‌الرشید بود، با هم بر سر خلافت درگیر شدند که عاقبت، مامون بر محمدامین ، غلبه کرد و او را کشت و سر برادرش را بر صحن خانه چوبی آویزان کرد و امر نمود هر سرباز و مهمانی بر خانه وارد می شد بر آن سر بریده نفرین و لعنت می کرد و سپس انعام می‌گرفت و وارد کاخ می‌شد. پیرمردی عجم وارد کاخ شد و سر بریده را دید، سوال کرد، گفتند برادر شاه است او را لعنت کن تا انعام و جایزه خود را بگیری. پیرمرد، پیش سر بریده آمده و گفت: خدا لعنت کند این سر بریده و پدر و مادر و اجدادش را ....!!!!! و انعام گرفت. فرزند مامون نوجوانی کوچکی بود که شاهد این کار پدرش با عمویش بود که به خاطر سلطنت و تاج و تخت چند روزه دنیا، پدرش، حاضر بود حتی بر پدر و مادرش لعنت کنند و او نه تنها ناراحت نمی شد بلکه شاد گشته انعام هم می‌داد. پسر مامون بعد از دیدن این ماجرا، بر خباثت سلطنت و قدرت پی برد و هرگز حاضر به پذیرش خلافت نگردید. و همیشه می‌گفت: قدرت و پول از ابزار شیطان است، که چنان در چشم انسان زیبا جلوه می‌کند که هر کاری برای رسیدن به آن انجام می‌دهد.
حضرت آیت الله محفوظی: انسان هایی که مرگ را باور دارند و دائماً به یاد آن هستند ، رفتار و گفتار آنان ، سمت و سوی زهدورزی و پرهیزکاری پیدا می کند . امام جعفر صادق ( ع ) فرمود : أكْثِرْ ذِكْرَ الموتِ فَإنَّهُ لَمْ يُكْثِر عَبْدٌ ذِكْرَ الموتِ إلاّ زَهَدَ في الدّنيا ؛ همواره به یاد مرگ باش ، زیرا کسی به یاد مرگ نمی افتد مگر آن که به دنیا زاهد می گردد . در تعالیم دینی ، توصیه های فراوانی به عبرت آموختن از سرنوشت اقوام و ملت های گذشته شده است . علت این همه تأکید بر تأمل در عواقب دیگران ، این است که به بی اعتنایی دنیا پی ببریم . همین توجه به فانی بودن دنیا ، انسان را به سمت زهد واقعی می برد . امام علی (ع ) می فرماید : إنْ كنتُم البقاءِ راغبينَ فازْهَدوا في عالم الفناء ؛ اگر جویای زندگیِ پاینده هستید ، به جهانِ فناپذیر ، بی اعتنا باشید . بر گرفته از کتاب اخلاق اسلامی
🌑 با اصالت ترین شخص عالم هستی 🔘 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: ▪️ لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَكَانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ‏ هِيَ‏ أَعْظَمُ‏ إِنَّ‏ فَاطِمَةَ ابْنَتِي خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً‌ وَ شَرَفاً وَ كَرَماً ▫️ اگر تمام خوبی‌ها به شکل یک شخص مجسّم شود آن شخص فاطمه است. بلکه فاطمه از زیبایی هم بالاتر است. دخترم فاطمه از لحاظ اصالت، شرافت و کرامت، برترین مردمان زمین است. 📚 مائة منقبة ( ابن شاذان ) ص۱۳۵
مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد سلطان القراء تبریزی می‌فرمودند : در زمان مرجعیت مرحوم آیت‌الله حاج سید محمد حجت کوه‌کمری عده ای از طلاب خدمت ایشان رسیدند وعرض کردند : بیرون بعضی از روحانی ها پشت سر شما حرف هایی میزنند ، بهتر است حضرتعالی اعلامیه ای صادر کنید ، و یا در آخر درس خارج این حرف ها را تکذیب کنید ! ایشان نگاهی کردند و فرمودند : این حرف هایی که میزنند درست است؟ شما این حرفها را باور می کنید؟! عرض کردند ؛ خیر هیچ کس باور نمی کند ! آیت‌الله حجت کوه‌کمری لبخندی زدند و فرمودند : پس " الباطل یموت بترک ذکره ".
مراسم ایام فاطمیه از پنجشنبه به مدت ۴ شب بصرف شام
مراسم ایام فاطمیه از پنجشنبه به مدت سه شب میدان قیام ابتدای بازار مسجد امام هادی علیه السلام بصرف شام
»»» آیه ی روز : ********** مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ بقره - ٢٦١ کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر می‌کند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست. ********** نکته ها: سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذیر، بهترین راه براى حلّ اختلافات طبقاتى است. همچنان كه پیدایش و گسترش ربا، زمینه ساز و بوجود آورنده ى طبقات است. لذا در قرآن آیات لزوم اتفاق و تحریم ربا در كنار هم آمده است. [739] هر دانه اى، در هر زمینى، هفت خوشه كه در هر خوشه صد دانه باشد نمى رویاند، بلكه باید دانه، سالم و زمین، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد. همچنین انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شیوه ى نیكو آن همه آثار خواهد داشت. ----- 739) تفسیرالمیزان، ج 2، ص 406 . ********** پیام ها: - انفاق، تنها پاداش اخروى ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودى خود انسان مى گردد. «مثل الذین ینفقون» - ستایش قرآن از كسانى است كه انفاق سیره ى همیشگى آنان باشد. «ینفقون» فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد. - انفاق، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نیست. «فى سبیل اللّه» - استفاده از مثال هاى طبیعى، هرگز كهنه نمى شود و براى همه مردم در هر سن و شرایطى كه باشند قابل فهم است. تشبیه مال به بذر و تشبیه آثار انفاق به خوشه هاى متعدّد پر دانه. «كمثل حبّة انبتت سبع سنابل» - تشویق و وعده ى پاداش، قوى ترین عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر. «واللّه یضاعف» - لطف خداوند، محدودیّت ندارد. «واللّه یضاعف ... واللّه واسعٌ علیم» - اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابلیّت رشد و نموّ دارد؛ «كمثل حبّة انبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مأة حبّة» پس حساب كسانى كه در راه خدا جان خود را انفاق مى كنند چه مى تواند باشد؟! «واللّه واسعٌ علیم» *******
🔺حرف مرد دوتاست ◽️آیت الله شبیری زنجانی: 🔹از نظر علمی آقای سید محمدرضا گلپایگانی خیلی تحت تأثیر استادش مرحوم حاج شیخ عبدالكريم حائری یزدی بود. ☄از مطالبی که استادِ آقای گلپایگانی داشت این بود که می فرمود: معروف است که حرف مرد یکی است ولی من می گویم حرف مرد دو تا است. ⚡️مرد آن است که وقتی به اشتباهش پی برد از حرف اولش برگردد و حرف طرف مقابل را قبول کند. این روحیه استاد در شاگردش نیز وجود داشت. 📚کتاب جرعه ای از دریا، جلد ۳ صفحه ۶۸۲.
. آیت اللّه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء (رحمة اللّه علیه) : کسی از عقلای جعفریه شک نمی کنند که گریه ، جزع و ... برای مصائب حضرت سیدنا و مولانا أباعبداللّه الحسین (صلوات اللّه علیه و على آله وأصحابه) از شعائر مذهب است ، و در این موضوع هیچ شک و تردیدی نیست ، و اگر فقیهی غیر این حکمی بدهد عاقل نیست ! . 📗 الأنوار الحسینیة و الشعائر الإسلامیة ، صفحه ۱۴ . .
مِن خطبة فاطمة الزهرا سلام الله عليها المعروفة بالفدكية : اَلا قَدْ اَرى اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَى الْخَفْضِ، وَ اَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، قَدْ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوتُمْ مِنَ الضِّیقِ بِالسِّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ ما وَعَیْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِى تَسَوَّغْتُمْ. فَـ «إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِى الاَْرْضِ جَمِیعاً فَإِنَّ اللهَ لَغَنِىٌّ حَمِیدٌ».(سوره ابراهیم، آیه 8) فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیها): آگاه باشید من چنین مى بینم که شما رو به راحتى گذارده‌اید و عافیت طلب شده اید. کسى را که از همه براى زعامت و اداره امور مسلمین شایسته تر بود دور ساختید و به تن پرورى و آسایش در گوشه خلوت تن دادید و از فشار و تنگناى مسئولیت ها به وسعت بى تفاوتى روى آوردید. آرى آنچه را از ایمان و آگاهى در درون داشتید بیرون افکندید، و آب گوارایى را که نوشیده بودید به سختى از گلو برآوردید! اما فراموش نکنید خداوند مى فرماید: «اگر شما و همه مردم روى زمین کافر شوید (به خدا زیانى نمى رسد، چرا که) خداوند بى نیاز و شایسته ستایش است». بحار الانوار، ج 43، ص148
💬 آیا پوشیدن لباس قالب اندام( چسبان) برای آقایان در مقابل نامحرم جایز است؟ ✅️ مراجع: 🔹 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) اگر معرضيت براي فتنه و فساد دارد، اشكال دارد. استفتائات، ج4، ص184، با استفاده از س5248 🔹 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) چنانچه موجب ترتب مفسده باشد جایز نیست. 🔹 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) به خودی خود اگر مفسده‌ای بر آن مترتب نشود حرام نیست. 🔹پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) اگرنوعاً موجب تحریک شهوت نامحرم شود جایز نیست. 🔹 پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) چنانچه موجب توجه نامحرم و تحرک می‌شود جایز نیست. 🔹پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) خالي از اشكال نيست. 🔹پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) اگر موجب هیجان و شهوت در آن‌ها(نامحرم) می‌شود، جایز نیست.
. ✅ آیت‌الله بهجت «قدس‌سره» : 🔹 آری، در گرفتاری‌ها باید قدم‌به‌قدم به دفتر شرع نگاه کنیم؛ هرکجا که دیدیم واضح و آشکار است پیش برویم، و در موارد شبهه‌ناک و تاریک خودداری و توقف کنیم، عمل به احتیاط پشیمانی ندارد. 📚 در محضر بهجت ، ج ١ ، ص ۳۲۸ . 🔹 انسان باید کارهایش را مطابق دفتر شرع انجام دهد... 📚 در محضر بهجت ، جلد ١ ، صفحه ١٠٠ .
»»» آیه ی روز : ********** إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ بقره - ١٦٠ مگر آنها که توبه و بازگشت کردند، و (اعمال بد خود را، با اعمال نیک،) اصلاح نمودند، (و آنچه را کتمان کرده بودند؛ آشکار ساختند؛) من توبه آنها را می‌پذیرم؛ که من توّاب و رحیمم. ********** نکته ها: براى گناه كتمان، همچون سایر گناهان، راه توبه و بازگشت باز است. امّا توبه ى واقعى، با پشیمانى قلبى و اصلاح عمل و بیان موارد كتمان صورت مى گیرد. توبه ى كسى كه نماز نخوانده آن است كه نمازهاى خود را قضا كند. توبه كسى كه مال مردم را تلف كرده آن است كه باید همان مقدار را به صاحبش برگرداند. در این مورد نیز كسى كه با كتمان حقایق، به دنیاى علم، اندیشه و نسل ها، خیانت كرده، فقط با تبیین حقایق و بازگوئى آنهاست كه مى تواند گذشته را جبران نماید. خداوند به شیطان فرمود: «انّ علیك لعنتى» [485] لعنت من بر تو. و در آیه بعد مى فرماید: «علیهم لعنة اللَّه...» پس كتمان كنندگان و شیطان، در یك ردیف هستند. ----- 485) ص، 78. ********** پیام ها: - خداوند، امكان توبه و بازگشت را براى خطاكاران، در هر شرایطى فراهم نموده است. «یلعنهم اللّه... الاّ الّذین تابوا» - كتمان حقایق دینى، فساد است، زیرا به توبه كننده، فرمان اصلاح و جبران داده شده است. «تابوا واصلحوا» - توبه ى هرگناه، متناسب با آن است. توبه ى كتمان، بیان حقایق است. «تابوا... وبیّنوا» - چون در مقام تهدید وتوبیخ، لعنت خداوند شامل حال كتمان كنندگان شد، در مقام مهربانى نیز كلمات «اَنَا» و «توّاب» و «رحیم» بكار رفته تا بگوید: من خودم با مهربانى مخصوصم، به شما باز مى گردم. «یلعنهم اللَّه... انَا التوّاب الرّحیم» - تهدید گنهكار و بشارت نیكوكار، دو ركن اساسى براى تربیت فرد و جامعه است. «یلعنهم اللّه... انَا التوّاب الرّحیم» - بازگشت لطف خداوند به توبه كنندگان، دائمى، قطعى و همراه با محبّت است. «اتوب علیهم و انَا التوّاب الرّحیم» **********
. حکایت پیر زن نخ ریس و گریه آیت الله سید محمد حجت کوهکمری (قدس سره) : پیر زنی در قم با نخ ریسی خود, خمس و سهم امامش را نزد آیت الله حجت کوه کمری (قدس سره) می آورد. وقتی می خواست از اتاق بیرون رود عقب عقب می رفت و خیره خیره به آقا نگاه می کرد؛ آقا دلیلش را پرسیدند؟ پیر زن گفت: می خواهم خوب قیافه شما رو در خاطرم نگه دارم ، و روز قیامت شما را تحویل خدا بدهیم و بگویم: خدایا ! من جان کندم و خمس و سهم امامم را به این آقا دادم تا از دینم حافظت کند, حال اگر او در راه کم گذاشته او را مؤاخذه کن! مرحوم آیت الله حجت (قدس سره) خمس را بر زمین گذاشتند و به شدت گریه کردند...
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️حضرت زهرا (سلام الله علیها): از وقتی این طفل در شکم من آمده ، در غم و اندوه هستم. ▪️حضرت جبراِئیل (سلام الله علیه) : گریه بر حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) همان ثواب و اجر گریه بر سیدالشهدا صلوات‌الله‌علیه را دارد. ▪️جبرائیل از زمان حضرت آدم روضه‌خوان عاشورا بوده است.
اگر تکذیب نکنیم، نظام‌ها به هم خواهد ریخت! آیت الله شبیری زنجانی: شخصی نزد اینجانب آمد و مدعی بود امام زمان عج را زیارت کرده و حضرت سیادت او را امضا کرده است. من به او تند شدم و او را تکذیب کردم؛ ما مأمور به تکذیب این گونه افراد مدعی ارتباط با حضرت هستیم اگر روایتی هم در این باب نبود عقل حکم می‌کرد [بايد] جلوی این چنین ادعاهایی گرفته شود وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و فردا کسی ادعا خواهد کرد که امام زمان را زیارت کردم و حضرت فرمودند که این مال از فلانی نیست این زن همسر فلانی نیست و ... اگر تکذیب نکنیم نظام‌ها به هم خواهد ریخت. جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۴۶۴، سید موسی شبیری زنجانی، نشر موسسه کتابشناسی شیعه.
مِن خطبة فاطمة الزهرا سلام الله عليها المعروفة بالفدكية : اَلا وَ قَدْ قُلْتُ عَلى مَعْرِفَة مِنِّی بِالْخَذْلَةِ الَّتِی خامَرَتْکُمْ وَ الْغَدْرَةِ الَّتِی اسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُکُمْ، وَ لکِنَّها فَیْضَةُ النَّفْسِ، وَ نَفْثَةُ الْغَیْضِ (الْغَیْظِ)، وَ خَوْرُ الْقَناةِ، وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ، وَ تقَدْمِةُ الْحُجَّةِ. فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیها): بدانید و آگاه باشید من آنچه را باید بگویم، گفتم. با این که به خوبى مى دانم ترک یارى حق با گوشت و پوست شما آمیخته و عهدشکنى قلب شما را فرا گرفته است. ولى چون قلبم از اندوه پر بود ـ و احساس مسئولیت شدیدى مى کردم ـ کمى از غم هاى درونى ام بیرون ریخت و اندوهى که در سینه ام موج مى زد خارج شد، تا با شما اتمام حجت کنم و عذرى براى احدى باقى نماند. بحار الانوار، ج 43، ص148