eitaa logo
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)استان تهران
2.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
108 فایل
🌎 مهدویت یک امر جهانی است 🌍 قدمی برای ظهورش برداریم ... 🔺️ کانال رسمی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان تهران🔻 📮 ارتباط با ما : 🆔️ @Dr_seyyedeh_hosseini
مشاهده در ایتا
دانلود
(۳) ❖ا ﷽ ا❖ 🔸️ امام کاظم (علیه السلام): 🔸️«صاحب هذا الامر، هو الطرید الوحید الغریب الغائب عن أهله الموتور بأبیه.» 🔸️صاحب این امر ـ حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ـ رانده شده، تنها، غریب، غائب و دور از اهل و خون‌خواه پدر خویش می‌باشد. 📚 کمال‌الدین و تمام النعمه، ج ۱ باب ۲۹ ص ۳۶۱ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🌺 باور های غلط نسبت به غسل 🌺 بسیاری از مردم برداشت های ناصحیحی نسبت به غسل دارند، مانند موارد زیر 1- اگر در حین غسل دست به بدن نکشند غسلشان صحیح نیست. 2- باید غسل را رو به قبله انجام داد. 3- باید بدن قبل از غسل، خشک باشد. 4- باید کارهای غسل پی در پی باشد. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۶ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣 توجه توجه 📣📣 با توجه به تقاضای مهدی یاوران عزیز متن پیاده شده ی پادکست های به ترتیب در کانال بارگزاری خواهد شد. 📚 شما می توانید برای شرکت در مسابقه از هر دو منبع که کاملا منطبق هستند استفاده نمایید . 👇👇👇👇👇👇 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 :::: سبک زندگی مهدوی :::: 🎤 👇👇👇👇👇 ●●●●●●●●●●●● 《بسم الله الرحمن الرحیم》
✴️ اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة وصدق النیة و عرفان الحرمة با آروزی سلامتی و تندرستی برای شما منتظران امام عصر ارواحنا فداه بحث سبک زندگی مهدوی در خدمتتان داشتیم در این دعای زیبای امام عصر (ع) یک بعد شخصیت و انسان را بهش توجه می‌کنیم: خدایا به ما توفیق طاعت و بندگی عنایت فرما، به ما صدق نیت و گرایش الهی عنایت فرما و بحث عرفان حرمت، شناخت محرمات را به ما روزی کن. هر انسانی سه بعد دارد و اگر کسی به سبک زندگی و تربیت و اخلاق توجهی داشته باشد مسیر سیر و سلوک را طی کند باید حتماً به سه بعد شخصیت انسان توجه داشته باشد و برای هر سه بعد شخصیت انسان برنامه داشته باشد. بُعد اول باورهاست، بینشِ شناخت معرفت آگاهی است. ♦️بعد دوم علایق، گرایشات، احساسات، عواطف. ♦️ بعد سوم رفتار، عمل، کردار، کُنش، یعنی ما باید در سبک زندگی مهدویمان به بینش گرایش و کنش توجه داشته باشیم. وقتی بحث انتظار مطرح میشود بخواهیم یک منتظر حقیقی امام عصر (ع) باشیم باید بینش و معرفت به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداء داشته باشیم. کسی که بینشش عمیق میشود آقا را بهتر و بیشتر میشناسد طبیعی است که گرایش ومحبتش به حضرت عمیق تر میشود و نشانه ی محبت عمل و رفتار است در کنش و رفتارش هم زندگی او دیگر مهدوی میشود. اگ ما بخواهیم سبک زندگی را داشته باشیم باید هم معرفت داشته باشیم هم محبت داشته باشیم و هم اطاعت از امام معصوم داشته باشیم وقتی بحث سبک زندگی مهدوی مطرح میشود که اشاره کردیم سبک زندگی در عمل است، در رفتار است در کنش است. اما عزیزان دو لایه ی وجودی دارد که آن دو لایه بر رفتار ما سوار میشود و ما را به رفتار مهدوی میرساند بینش ما و گرایشات ماست یک مثال به خدمتتان عرض کنم‌. جوانی را می بینید که در نمازش سست شده یا ترک کرده ما مدام شروع میکنیم به این عزیز تذکر دادن . باید تذکر بدهیم ،از ۷ سالگی باید شروع کنیم تا یک نفر نماز خوان باشد که یک نفر به نماز انس داشته باشد ولی اگر بخواهیم بفهمیم که چرا این آقانمازش را ترک کرده فقط در حیطه رفتار نباید وارد بشویم دو چیز او رابه چنین رفتاری میتواند کشانده باشد یعنی سه تا عرصه باید علت ترک نماز آن جوان را،آن نوجوان را پیدا کنیم اول بُعد بینش و گرایش ممکنه این اقا پسر ما وارد دانشگاه شده یا تو دبیرستانش شبکه‌های اجتماعی تو فضاهایی قرار گرفته با سوالات و شبهاتی مواجه شده که الان دیگه من اینجا طرح شبهه نمی کنم ،مثلا حالا شما شبهات رایجی که به ذهنتون اومده حالا جوابشم همتون میدونید این خدایی که مثلاً مادر من مریض کرده من برا چی نماز بخونم این خدایی که مثلا بیماری کرونارو جلوشو نگرفته تا بشر گرفتارش بشه من چرا اطاعتش کنم . شبهه اومده براش اصلا من گناهانم انقدر زیادشده... اب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب برا چی نماز بخونم حاج آقا من این همه دعا کردم مستجاب نشده مصدومم چرا نماز بخونم خب ببینید شبهه آمده تک تک این شبهات جواب داره تو بُعد معرفت و بینش ما باید جواب شبهه رو بدیم چرا این بچه در رفتار و کنشش دچار مشکل شده؟ چون که بینش اون دچارمشکل شده شبهه او را دچار تردید و سستی در نماز کرده باید اینو پیدا کنیم و از این رو به این بعد توجه داشته باشیم. اما بعضی وقتا شبهه نیست گرایش است، علاقه است و احساس او دچار مشکل شده مثلاً نوجوانی مکبّر مسجده یا نه مثلا اومده مسجد نماز بخونه این نوجوان یا آقازاده این اقا پسر اومده تو مسجد یه کاری میکنه بعد از تکبیرش یا بین نماز یا بعد نماز یه سروصدایی میکنه یه شوخی و خنده ای میکنه یکی از این نمازگزار ها مخصوصا اگه صف اول امام جماعت باشه تاثیرس بیشتر میشه تو ذوق این بچه زده یه دادی سر این بچه زده یه توهینی به این بچه کرده که بچه داریم نماز میخونیم چرا مزاحم میشی و بایک برخورد تحقیر آمیز با او برخورد کرده چه اتفاقی می افته؟ این بچه میگه من از مسجد میرم دیگه نه نماز میخونم نه مسجد میام خب گرایش او باعث این لغزش او در نماز شده فقط قصه ی امر نیست فقط قصه ی رفتار نیست بله بعضی وقتا در حیطه ی رفتار مشکل داره بچه پدر مادرش اون رو رها کردند و گفتند که ولش کن هنوز بچست ۱۵.۱۶ سالش شده تازه میخوان بهش بگن که اقا پسر نماز هم بخون خب شروع میکنه اما یک خط در میون شله چرا؟چون به موقع در رفتاراو این امر اتفاق نیفتاده این توصیه اتفاق نیفتاده با لطافت و ظرافت پس ببینید عزیزان اگر کسی بخواهد سبک زندگی اش مهدوی باشد باید هر سه بعد رو بهش توجه داشته باشه برای هر سه بعد برنامه‌ریزی کنیم هم بعد بینش و معرفت . معرفت به ساحت امامش داشته باشد این معرفت انسان رو به رفتارو زندگیه مهدوی میرساند و هم گرایش و محبت ما،مارو مهدوی میکند کسی که همیشه یاد حضرت مهدی ارواحنا فداه است طبیعتادر زندگی اش نشانه های حضرت بیشتر هست. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
✴️ وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ، وَاکْفُفْ أَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَ السَّرِقَهِ  باعرض‌سلام‌خدمت‌شمامنتظران‌امام‌عصر‌ ارواحنا فداه در جلسه‌ی قبل‌اشاره‌کردیم برای سبک زندگی مهدوی باید در هر سه بُعد بینش،گرایش وکنش مابرنامه‌ریزی‌داشته‌باشیم در همین فرازی که اول صحبتم شروع کردیم در دعای امام‌عصر‌ارواحنا‌فداه بحث‌علم‌ومعرفت‌رو‌داریم و بحث طینن پاک رو از خداوند متعال ارزو داریم دربحث‌روانشناسی‌اشاره‌میکنم اگر‌شما‌بخواهیدمثلایک وسواسی رو درمان کنیدبایددربعدبینش او،گرایش او،کنش‌او شناخت‌داشته باشید و متناسب با اهداف دینیتون بیایید دستکاری کنید و اونو اصلاح کنید هم بحث بینش به اون معرفت بدید که پاکی و نجاست چیه و کی یک چیزی پاک میشه و یا نجس میشه نسبت به معرفت و اگاهی او اقدام کنید.نسبت به گرایش و احساس او اقدام کنید که این چیز که یک مرتبه شستی پاکه و دیگه نسبت بهش احساس بدی نداشته باش. احساس اورا دستکاری کنید و سوم در کنش او اقدام کنید بگویید بایک مرتبه شستن پاک شده و دفعه ی دوم دیگه نجاستی ندارد وقتی زیر آب کُر داری میشوری یک مرتبه کفایت میکنه لازم نیست پنج وفعه اینو بشوری در هر سه بعد باید اصلاح کنیم عزیزانی که در فضای مباحث مهدویت فعالیت میکنند باید برای هر سه بعدشخصیت انسان برنامه ی مهدوی داشته باشیم که در ادامه خواهیم گفت مباحثی رو که دید مارا میتواند بهتر و باز تر کنند در صوت های قبلی محضر شما عرض کردم خیلی وقت ها با اصلاح سبک زندگی میتوانیم شخص را دگرگون کنیم میخواهیم کسی مهدوی شود زمانی که سبک زندگی اش تغییر پیدا کند عقیده و باورش نیز عوض میشود.نوجوانی است در فضای دین و مذهب نیست اهل نماز نیست با خدا اشنایی ندارد می آوریمش تو یک هیئتی تو یک کانون مهدویتی کمی رفتار و سبک زندگی زیبای مهدوی و اهل بیتی پیدا میکنه یواش یواش اون باور واعتقادش درست میشه یواش یواش احساس و محبتش به امام عصر ارواحنافداه بیشتر میشه.ببینید دوستان کسی غمگیمه،زانوی غم بغل گرفته.همین که او زانوی غم بغل گرفته او رو در حالت غصه و افسردگی فرو میبره بهش میگیم پاشو دستهاتو باز کن راه برو،کمی ورزش کن سبک میشی کاری کن ظاهرت خلاف غصت باشه نتیجش چی میشه؟اون غصه ات برطرف میشه.دلت گرفته پاشو نماز بخون وضو بگیر رو به قبله الله‌اکبر بگو همین نماز خواندن تو درون تورو با نشاط میکنه. انسان تو مشکلات قرار میگیره احساس ضعف پیدا میکنه اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ نماز میخواند انرژی پیدا میکند توی گرایش او تو باور او این تاثیر رو میگذاره به همین خاطر این رفتار این سبک زندگی بسیار حائز اهمیته. افتاده توی رخت خواب۱۰روزه میگه من کروناگرفتم هیچیشم نیست علامتی هم نداره ولی ترس از کرونا او رو زمین گیر کرده باورش اینه زورما به کرونا نمیرسه زور اون از ما بیشتره. وقتی که شما میایید باورش رو عوض میکنید راجع به باورش صحبت میکنید میگی اقا جون مگه شما امام زمان نداری؟ امام زمانی که فرمود «أنـَا خـاتَمُ الاَوْصِـياءِ» من اخرینِ وصی هستم اخرین امام هستم «بی یدفع الله عزوجل البلاء» یا در نقلی دیگر می فرماید؛ خداوند بلاها رو از دوستان و شیعیانم دفع میکنه تو امام زمان داری پاشو بگو «لاحول و لا قوه الا بالله»، خدا داری، امام زمان داری، تنها نیستی، وقتی که بینشش را عوض میکنید رفتار او هم عوض میشود، این آقا یا خانمی که از دست کرونا زمین گیر شده و در رختخواب بوده، یک دفعه سرپا میشود. مثالی که زدم براتون یک مثال عینی بود، میخواهیم تغییر رفتار پیدا کند، بینشش را عوض میکنیم، یعنی این سه تا که خدمتتان عرض کردم بینش، گرایش و کنش هر سه با هم ارتباط دارد، پس اگر ما بخواهیم زندگیمان مهدوی تر باشد، باید هر سه بعد را مدّ نظرمان داشته باشیم، الان در همین فضای کرونایی که مثال های ما هم رنگ و بوی کرونایی گرفته اشاره میکنم میگم که سبک زندگیِ شرقی ها مهربانانه تر هست، حالا و بالخصوص مسلمان ها، چرا؟ پیرزنی هست، پیر مردی هست، کرونا گرفته، صد نفر پنجاه نفر چهل نفر از فامیلش دور اورو میگیرند و او رو به زندگی بر میگردانن اما در کشور های غربی چی؟ میگن پیر مرد را رها کنید مسن هارا رها کنید اینا که میمیرن ولشون کنید بگذارید با کرونا از بین بروند. خب ببینید اگرکسی اعتقاد به امام زمان داشته باشد و این انرژیش را بیاورد در زندگیش از آن استفاده کند، یک سبک زندگیِ بسیار زیبایی را برای خودش میتواند متجسم و متصور داشته باشد خب عزیزان سخنمان این شد که اگر ما بخواهیم سبک زندگیِ درستی داشته باشیم باید شخصیت انسان را بهتر بشناسیم. وقتی شخصیت و سبک زندگی را بهتر شناختیم در ابعاد مختلف با برنامه ریزی زیبا تر یک سبک زندگی مهدوی را برای خودمان، برای جامعه خودمان رقم میزنیم. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
✴️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَاللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ در زیارت جمعه ی امام زمان(عج)، ایشان را به عنوان نوری مطرح میکنیم که هدایت می کند هر که را که بخواهد هدایت شود و غم و غصه را از ایشان دور می سازد . 🔅ارکان فرهنگ،هرفرهنگی چه اسلامی چه شرقی چه غربی چه مهدوی فرقی نمیکند هر فرهنگی سه رکن دارد یک : ارزش ها/ دو : هنجار ها / سه : نماد ها ارزش ها باور های ریشه داری که در یک قوم وجود دارد مثل خدا مثل امام حسین مثل معاد مثل برزخ که ما به این ارزش ها ایمان داریم اعتقاد داریم. ♦️دوم هنجارهاست هنجار ها رفتارهایی است که مورد قبول یک جامعه است مثل نماز مثل روزه مثل خمس مثل صله ی رحم عیدی دادن سلام کردن عزاداری اینها هنجار هاست باید ونباید هاست که بهش گفته میشه عمل صالح و سوم نمادهاست نمود و ظاهر بیرونیِ یک تمدنِ،یک فرهنگِ که بهش گفته میشه شعارِالله تمدنِ طبیعتا ❓مثل چی؟ مثل کعبه مثل کربلا مثل صفا و مروه مثل رمی جملات که نماد رمی شیطانِ ببینیداگر دشمن میخواد برنامه ریزی کنه به هر سه ی اینها توجه داره این ارکان فرهنگ ماله همه ی ادیان هست ماله همه ی فرهنگا هست مثلا نماد ها در فضای یهودمسیحیت چیه؟مثلا پاپیون نماد یهودیته کروات نماد مسیحیته یا صلوات بر محمد و ال محمد نماد مسلمانی ماست اگر ما بخواهیم در بعد فرهنگ مهدوی قدم برداریم از کجا شروع کنیم؟از ارزش ها شروع کنیم،از هنجار ها شروع کنیم یااز نمادها شروع کنیم خیلی وقت ها ما میاییم سر وقت ارزش ها چرا؟ چون ارزش ها مهم تره شروع میکنیم با کلاس های عقیدتی میخواییم معرفت شخص رو افزایش بدهیم درحالی که اینجا سخت مردم میان درصد مشارکت کمتره کسانی ام که برای تقویت ارزش ها وباور هاشون میان کسانی هستند که قبلش گرایشات و احساسات اونهارو به شناخت و معرفت امام اومده و کشونده دشمن میخواد حمله کنه به فرهنگ اسلامی و مهدوی ما از کجا شروع میکنه؟ایا در این حمله اول نماد رو هدف قرارمیده یا هنجار رویا ارزش رو؟ ببینید از جهت اهمیت درسته خیلی از شما به ذهنتون میرسه که ارزش مهم تره باید اورو هدف قرار بده.اما ارزش باور ریشه داره در مقابل حمله ی به این باورهای ریشه دار ملت،قوم و مذهب مقاومت میکنن انسان تعصب داره طرف ممکنه حتی رفتار مذهبی نداشته باشه خدای نکرده نعوذبالله عرق خوره اهل مفاسد هست ولی وقتی که به امام حسین(ع) اهانتی بشه غیرتی میشه و میاد تو خیابون میگه با امام حسینمون چیکار دارید؟چرا توی دعواهای سیاسی به خیمه ی امام حسین حمله میکنید ببینید طرف ممکنه تیپش اصلا مذهبی نباشه ولی به اون ارزش غیرت داره تعصب داره چوم باور ریشه داره ولی رو نماد ها اون مقدار استحکام وجود نداره یعنی مقاومت کمتره چیکار میکنه دشمن؟مثلامیاد توی نمادها وارد میشه بعضی چیزها نماد غربه.ازکلمه ی مرسی استفاده میکنه اقاجون ممنون،متشکر،دست شما درد نکنه کلمه ی فارسی از کلمه ی دینی خودمون استفاده کن میاد مثلا نمیگه شما خدا رو قبول نداشه باش نمیگه نماز نخون نمیگه امام زمان واقعیت نداره چرا؟چون میدونه مردم مقاومت میکنن اینجا میاد چیکار میکنه؟میاد لباس و مدل پوشش رو عوض میکنه این نماده این نمادعوض میخواد بکنه اداب و رسوم رو میخواد تغییر بده چگونه؟شبکه های ماهواره ای وارد میشن دقیقا رو همین نماد ها دست میذارن چرا گاهی ماهواره ظرف مدت محدودی میاد فرهنگ ساپورت پوشی رو تبلیغ میکنه خیلی زود از شرق تا غرب از شمال تا جنوب کشور عزیزمون تو شهر و روستا یک دفعه مواجه شدیم ساپورت پوشی مد شد.طرف نماز میخونه خداروقبول داره امام حسینم قبول داره ولی این ساپورت پوشی رو اومدن. خب نتیجه چی میشه وقتی که میاد این نماد رو عوض میکنه یواش یواش تو قصه ی هنجار دچار مشکل میشه این خانومی که نمادش غربی شده میاد چیکار میکنه؟ توعرصه ی اجتماع رفت و امدی که میکنه گرفتار دوستی ها میشه اقا میگه چقدر زیبا شدین.....خواهش میکنم.... به دوستی گرفتار میشه وقتی چند وقتی گرفتار گناه شد این گرفتاری و عادت به این گناه ثُمّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساءُوا السّوأیٰ أَن کَذَّبوا بِآیاتِ اللَّهِ دیگه منکر خدا میشه ایات الهی رو تکذیت میکنه پس اگر ما بخواهیم فرهنگ مهدوی رو تقویت کنیم باید بیاییم تو نماد ها کار کنیم به همین خاطر اسلام هم تو نماد ها تاکید داره باید پاشی بری رفتنش اثر داره مَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِشَطِّ اَلْفُرَاتِ پاشو برو اونجا.درسته زیارت از دور اثر داره.برکت داره ولی رفتنه چرا؟چون کعبه نمادِ.چون کربلا نمادِ چون حرم اهل بیت نمادِ.باید نماد ها حفظ بشه. ما بخواهیم زندگیمون مهدوی باشه باید نمادهای مهدوی رو در زندگیمون تقویت کنیم وکاری کنیم جوان ما با این نماد ها انس بگیرد این یک حیطه بحث بسیار مفصله که خدمتتون عرض کردم. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat