eitaa logo
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)استان تهران
2.6هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1هزار ویدیو
86 فایل
:🌐:مهدویت یک امر جهانی است:🌐: 🔸️🔷️ یک‌ قدم‌ برای ظهورش برداریم ...🔶️🔹️ ↙️ ارتباط با ادمین کانال‌: 🆔️ @Sayedeh_hossini ♻️ تبادل : 🆔️ @abasaleh313mongi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸♦️ ♦️🔹🔸 چگونه ولی فقیه نایب امام زمان علیه السلام است؟ ⁉️⁉️🤔⁉️⁉️ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 🌸شرح پرسش: چگونه مى ‏توانید ثابت کنید که «ولى فقیه»، نایب و جانشین امام زمان علیه السلام، رهبر و ولىّ جامعه اسلامى است؟ وقتى که آن حضرت در غیبت طولانى مدت به سر مى‏ برند، چه نیازى به نایب و نماینده دارند؟
🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 ♦️پاسخ♦️: دوران غیبت کبرى را مى‏ توان یکى از سخت‏ ترین و حساس ‏ترین دوره‏ هاى حیات سیاسى - دینى دانست. در عصر غیبت، مسئله زعامت و رهبرى از دیدگاه اسلام، نادیده گرفته نشده است. شریعت که براى تنظیم حیات اجتماعى است، همواره به مسئول یا مسئولان اجرا نیاز دارد تا حافظ مصالح امت و ناظر بر اجراى صحیح عدالت اجتماعى باشند و نمى‏ توان آن را مخصوص دوران حضور دانست. بحث «ولایت فقیه» از گذشته مورد توجه بسیارى بود. 🔆شیخ مفید مى‏ گوید : «اجراى حدود اسلام به عهده ائمه هدى از آل محمد است که منصوب از سوى خدا هستند و دیگر حاکمان و امرایى که ائمه علیهم السلام نصب کردند و آنها این منصب را به فقهاى شیعه تفویض کردند» :: المقنعه، ص 811 :: 🔆شیخ طوسى مى ‏گوید: «قضاوت تنها براى کسى جایز است که امام معصوم علیه السلام به او اجازه داده باشد و ائمه علیهم السلام این منصب را به فقهاى شیعه تفویض کردند» :: نهایه، ص 301 و 302 :: 🔆محقق اردبیلى گفته است : «فقیه در همه امور نایب امام است.فقیه خلیفه و جانشین امام معصوم است ؛ پس آنچه به او برسد، به امام معصوم تحویل داده شده است» :: مجمع الفائدة و البرهان، ج 9، ص 131:: 🔆صاحب جواهر گوید: «ظاهر روایات حاکى از آن است که فقیه، به طور کامل، اختیار دارد (ولایت) و تمام اختیاراتى که براى امام است، براى او هم مى ‏باشد» ::جواهر، ج 40، ص 18 و 19 :: 🔆امام خمینى رحمت الله علیه به عنوان یکى از مهم‏ترین نظریه پردازان ولایت فقیه مى‏ فرماید : «...فقها از طرف ائمه علیهم السلام، در همه مواردى که امامان در آن داراى ولایت هستند، ولایت دارند...» :: کتاب البیع، ج 2، ص 488 و 489 :: 👈 از نظر وى: «کلیه امور مربوط به حکومت و سیاست - که براى پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام مقرّر شده - در مورد فقیه عادل نیز مقرر است و عقلاً نمى ‏توان فرقى میان این دو قائل شد؛ زیرا حاکم اسلامى - هر کس که باشد - اجرا کننده احکام شریعت و برپا دارنده حدود و قوانین الهى و گیرنده مالیات‏هاى اسلامى و مصرف کننده آن در راه مصالح مسلمانان است» :: شئون ولایت فقیه، ص 35 ؛ ولایت فقیه، ص 172 :: 👈ایشان تأکید مى‏ کند: «امر ولایت و سرپرستى امت، به «فقیه عادل» راجع است و او است که شایسته رهبرى مسلمانان است ؛ چه، حاکم اسلامى باید متّصف به «فقه» و «عدالت» باشد. پس اقامه حکومت و تشکیل دولت اسلامى، بر فقیهان عادل، واجب کفایى است. بنابراین، اگر یکى از فقیهان زمان، به تشکیل حکومت، توفیق یافت، بر سایر فقها لازم است که از او پیروى کنند و چنانچه امر تشکیل دولت اسلامى، جز با هماهنگى و اجتماع همه آنان میسر نشد، بر همگى آنان واجب است که مجتمعاً بر این اهتمام ورزیده، در صدد تحقق آن برآیند...» :: شؤون ولایت فقیه، ص 33 :: 🤓 با نگرشى واقع بینانه در این دیدگاه‏ها، مى ‏توان به روشنى دریافت که «ولایت فقیه» نظریه ‏اى مترقى و پیشینه دار بوده و تنها نظام مطلوب و شرعى جایگزین نظام امامت در عصر غیبت به شمار مى ‏رود. البته ظهور و بروز کامل آن - به خصوص در عرصه سیاسى - در عصر حاضر است. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 ❌مهم ترین بخش جواب❌ 🍃ادله ی اثبات : در اثبات این نظریه، دلایل عقلى و نقلى فراوانى وجود دارد که در این نوشتار مختصر، به بعضى از آنها اشاره مى‏ شود. ⭕️دلایل عقلى‏⭕️: به نظر امام خمینى رحمت الله علیه دلیل عقلى در اثبات «ولایت براى فقیه» تام است و دلیل ‏هاى نقلى، مؤیّدى است براى آنچه که از عقل به دست مى ‏آید: به تحقیق، لزوم برقرارى حکومت براى بسط عدالت و تعلیم و تربیت و رفع ظلم و حفظ مرزها و منع از تجاوز اجانب از واضح ترین داورى‏ هاى عقلى است... . مجرى حکومت، باید شخصى آگاه به احکام و ملتزم به رعایت کامل وظایف دینى باشد. پس اگر معصوم در بین مردم بود، عقل حکم به لیاقت او براى این مقام مى‏ کند و اکنون که معصوم حضور ندارد، افرادى باید عهده دار این امر شوند که از نظر علم به احکام اسلام و تقوا و عدالت، شبیه ‏ترین مردم به امام معصوم باشند و منظور از «ولى فقیه»، چنین کسى است . :: جوادى آملى، ولایت فقیه (ولایت فقاهت و عدالت)، ص 168 - 178 ؛ فلسفه سیاست (سلسله دروس اندیشه ‏هاى بنیادین اسلامى 6)، ص 172 :: 🌸صاحب جواهر نیز دلیل عقلى بر ولایت فقیه را با بیانى ذکر مى ‏کند که از سه مقدمه، تشکیل مى ‏شود: 1⃣ نخست؛ آن که شیعیان، در عصر غیبت امرشان، به هرج و مرج واگذار نشده است. جامعه باید انتظام داشته باشد و چنین نباشد که زورمندان بر جامعه غلبه یابند. 2⃣ دوم؛ علاوه بر آن که باید در جامعه نظم وجود داشته باشد، این نظم باید مبتنى بر قسط و عدل نیز باشد؛ چرا که ممکن است جامعه‏ اى منظم باشد، اما نظم آن بر اساس کفر مستقر گردد. 3⃣ سوم؛ این که قانون الهى را باید قانون شناسى که خود به قانون عمل مى‏ کند، اجرا کند و چنین کسى تنها فقیه اهل بیت مى ‏تواند باشد. ⬅️ وى در این رابطه مى ‏نویسد : «گستردگى دستورات رسیده در زمینه اجراى احکام انتظامى و رسیدگى به مصالح امت، عصر غیبت را نیز فرا مى‏ گیرد و تعطیل احکام اسلامى در این رابطه، مایه گسترش فساد در جامعه مى‏ گردد که شرع مقدس هرگز به آن رضایت نمى‏ دهد و حکمت و مصلحت وضع و تشریع چنین احکامى، نمى‏ تواند مخصوص عصر حضور باشد؛ لذا بایستى حتماً اجرا گردد و این وظیفه فقها است که به جاى امامان معصوم، مؤظف به اجراى آن مى ‏باشند» ::جواهر الکلام، ج 31، ص 395 :: ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 ⭕️دلایل نقلى و روایى‏⭕️ : در اثبات «ولایت فقیه» و این که طرح اصلى آن از سوى خود امامان معصوم علیهم السلام ارائه شده است، روایات فراوانى وجود دارد. بر اساس این احادیث، امامان معصوم علیه السلام مردم را جهت رفع نیازهاى حکومتى - به ویژه مسایل قضایى و منازعات - به فقها ارجاع داده ‏اند و آنان را با تعابیرى چون «امنا»، «خلفا»، «وارثان پیامبران» و «کسانى که مجارى امور به دست ایشان است»، معرفى کرده‏ اند. ♦️ در این نوشتار به بیان چند روایت بسنده شده و درباره یکى از آنها توضیحاتى ارائه خواهد شد: 🔆 الف. مقبوله عمر بن حنظله می گوید: امام صادق علیه السلام مى ‏فرمایند : «هر کس از شما که راوى حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احکام ما را بشناسد و او را به عنوان داور بپذیرد، همانا من او را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه حکمى کرد و از او قبول نکردند، حکم ما را سبک شمرده و ما را رد کرده ‏اند و آن کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و رد کردن خدا، در حد شرک به خداى متعال است». :: کافى، ج 1، ص 67 ؛ وسائل الشیعه، ج 18، ص 98 :: 🔆 ب. صحیحه ابى خدیجه (سالم بن مکرّم) می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: «زنهار که مسائل اختلافى خود را نزد اهل جور (کسانى که جایگاه عدالت را به ناحق اشغال کرده ‏اند) نبرید؛ بلکه از میان خود کسى را که از روش حکومت و دادرسى ما آگاه باشد، براى قضاوت برگزینید. من چنین کسى را بدین مقام منصوب کرده ‏ام ؛ پس داورى را به نزد او برید». :: من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 2 ؛ کافى، ج‏7، ص 412، ح 4 ؛ وسائل الشیعه، ج 27، ص 13 ؛ وسائل الشیعه،27، ص 13 :: 🔆 ج. امام حسینعلیه السلام می فرمایند: «مجارى امور و احکام به دست علماى ربانى است که امین بر حلال و حرام خدا هستند». :: تحف العقول، ص 169 ؛ مستدرک الوسائل، ص 35، ص 188:: 🔆 د. روایت شیخ صدوق از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله؛ وى از قول آن حضرت آورده است: «خدایا ! بر جانشینان من رحمت فرست، پرسیدند: اى رسول خدا! جانشینان شما کیانند؟ فرمودند: آنان که بعد از من مى ‏آیند و حدیث و سنت مرا نقل مى‏ کنند». :: من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 420، ح 5919 ؛ وسائل الشیعه، ج 18، ص 65 :: 🔆 و. توقیع شریف امام زمانعلیه السلام؛ حضرت ولى ‏عصر علیه السلام در پاسخ به نامه اسحاق بن یعقوب این توقیع را صادر فرمودند: «در رخدادهایى که اتفاق مى‏ افتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم». ::کمال الدین و تمام النعمه، ص 483 و 484، ح 4 :: ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 شیخ انصارى در کتاب مکاسب، با سه دلیل ثابت مى‏ کند که منظور از «حوادث واقعه»، همه امورى است که عقلاً و شرعاً در مورد آن، باید به حاکم مراجعه کرد. ♦️از جمله این که امام، مردم را در اصل حوادث، به فقها (ارجاع داده است، نه در حکم حوادث). اگر مى ‏فرمودند: در احکام حوادث به فقها مراجعه کنید، ممکن بود بگوییم: فقها در بیان حلال و حرام خدا و فتوا، حجت و نماینده امام زمان علیه السلام هستند، نه در امور سیاسى و اجتماعى؛ ولى در این توقیع خود حوادث، به فقها ارجاع داده است. ♦️از جمله «فانّهم حجّتى علیکم»؛ استفاده مى ‏شود که از سوى حضرت مهدى علیه السلام، فقیهان در کارهایى منصوب هستند که از شئون امامت و امور اجتماع باشد. آنان در کارها و امورى حجت امام زمان علیه السلام هستند که اگر حضرت حضور مى ‏داشت مى ‏بایست، خود ایشان انجام دهند؛ ولى به دلیل عدم حضورشان، آنها را به فقیهان محوّل کرده و مردم را نیز به آنان ارجاع داده اند. ♻️ نتیجه گیرى‏ ♻️ برآیند این بحث آن است که «ولى فقیه»، رهبر جامعه اسلامى در عصر غیبت و دارنده مقام قضاوت و حکومت است و بدون او جامعه دچار حاکمان غاصب و جائر و عدم رعایت موازین دینى مى ‏شود. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
با سلام روزهای چهارشنبه مخصوص معرفی وظایف منتظران‌امام عصر(عج)میباشد. سوالات خود را به ادمین کانال ارسال فرمایید. پاسخگوی سوالات شما می باشند.متشکرم ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️(وظایف منتظران)♦️ 📌استادجعفری 🔟 قسمت دهم ( قسمت پایانی ) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ 👇👇 《سلام اعیاد مبارک در رابطه با وظایف منتظران ما وظیفه داریم دعا بکنیم اما اینکه ما انسانها گناه کردیم و غیبت رخ داده چه استدلالی وجود دارد استادی میگفت اینکه ما مقصر باشیم مطلب درستی نیست لطفا راهنمایی بفرمائید با تشکر فراوان》 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 《بسم الله الرحمان الرحیم》 ♦️ با توجه به سوال شما دوست عزیز ابتدا باید در رابطه با فلسفه ی غیبت حضرت صحبت کرد که آیا علت غیبت گناهان ما می باشد یا خیر ؟ 🍃 غیبت امام مهدى(عج) یکى از پدیده هایى است که با اراده و تدبیر خداوند رخ داده است ؛ پس به طور حتم داراى حکمت و مصلحتى مهم و قابل توجه است. عبداللَّه بن فضل هاشمى مى گوید : از امام صادق«ع» شنیدم که مى فرمود : «صاحب الامر، غیبتى دارد که ناگزیر اتفاق مى افتد و ناراستان و طرفداران باطل به شک مى افتند». عرض کردم : «فدایت شوم چرا چنین مى شود؟» فرمود : «به خاطر چیزى که ما اجازه نداریم، آن را براى شما بازگو کنیم». عرض کردم : «حکمت و فایده این غیبت چیست؟» فرمود : «حکمت غیبت او، همان حکمت غیبت آن عده از حجت هاى خداوند است که قبلاً از آنها یاد شده است ؛ حکمت این غیبت نیز تا بعد از ظهور آن حضرت، بر مردم معلوم نخواهد شد ؛ همان طور که حکمت کارهایى که خضر انجام داد، تا قبل از جدا شدنش از موسى، معلوم نشد. اى پسر فضل! این امرى الهى است و سرّ آن و جهات پنهانى آن نیز، الهى و به خدا مربوط است و هنگامى که ما مى دانیم خداوند عزّوجل حکیم است، قبول و اعتراف مى کنیم که تمام کارهایش، عین حکمت و درستى است ؛ هر چند که علت و چرایى آن کارها، براى ما روشن نشده باشد» ♦️اثبات الهداة، ج ۳، ص ۴۸۸، ج ۲۱۷ ♦️ 🍃بر اساس این حدیث، علّت و حکمت اصلى «غیبت»، براى ما معلوم نیست و پس از ظهور مهدى(عج) آشکار مى گردد ؛ ولى در روایات متعدد دیگر، اسرار و عللى براى غیبت آن حضرت بیان شده که قابل توجّه است و مى تواند ما را نسبت به وقوع غیبت و لزوم آن به اطمینان بیشترى برساند. در اینجا عوامل و حکمت هاى غیبت - بر اساس یک دسته بندى جدید و جامع - بیان مى شود ؛ بنابراین تقسیم، غیبت امام مهدى(عج)تحت تاثیر عوامل زیر می باشد : 🌻 اراده خدا و خواست و اراده او 🌻 مردم : شامل امتحان و تنبیه مردم می باشد 🌻 برای حفظ جان امام و عدم بیعت امام با حاکمان ظالم ♻️نتیجه: حال با توجه به توضیحات بالا در می یابیم دوعوامل بعد از اراده خداوند نیز از عواملی اند که می تواند در وقوع غیبت تاثیر گذار باشند اما هر کدام به تنهایی علت تامه نیست . ما انسان ها نیز در طول تاریخ به علت بی توجهی به آیات الهی و انذار پیامبران و امامان معصوم (علیهم السلام) نیز به سهم خودمان در وقوع این موضوع مقصر می باشیم و به طول انجامیدن آن نیز به عمل و دعای ما بستگی خواهد داشت . ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🌺اسامی برندگان مسابقه 🌺 🌈آقای امیر حسین شاکری 🌈خانم گلناز دودانگه 🌈خانم طالبی ✅ پاسخ صحیح مسابقه: الف_ب_ ج_ د 🎁هدیه ی این مسابقه به _pv_ برندگان ارسال خواهد شد. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
تو در میان جمعی و من در تفکرم کاندر کجا بر آیم و پیدا کنم تورا هر صبح جمعه ندبه کنان در دعای صبح از کردگار خویش تمنا کنم تورا یاابن الحسن ، اگر چه نهانی ز چشم من در عالم خیال هویدا کنم تورا. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃 🍃🌺 🍃 (هفته پنجم) ♦️سوالات ی این هقته♦️ ✳️ ۱. طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص)مغز عبادت چیست؟ الف. نماز ب‌ تلاوت قرآن ج. دعا د. خدمت به مومنین ✳️ ۲. "فقیه خلیفه و جانشین امام معصوم است" این سخن از کدام یک از بزرگان است؟ الف. شیخ مفید ب. شیخ طوسی ج. امام خمینی ره د. محقق اردبیلی ✳️ ۳. کدام معصوم حکمت غیبت حضرت ولی‌عصر عج را به حکمت اعمال حضرت خضر (ع) نزد موسی (ع)تشبیه کرده است؟ الف. پیامبر ص ب. امام رضا ع ج. امام علی ع د. امام صادق ع لطفا پاسخ صحیح را به ایدی زیر ارسال فرمایید: 📌 @Sayedeh_hossini ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
《باسلام》 دوستان گرامی ؛ برگزاری جشن میلاد آقا صاحب الزمان عج در فضای مجازی و همچنین فضای خانواده در شرایط فعلی، نیازمند تفکر و ایده پردازی می باشد. 😊 شما عزیزان نیز می توانید ما را در برگزاری این جشن یاری نمایید. ایده پردازی کنید در همه ی زمینه ها : و هدیه یا هر موضوع نزدیک و... 👌ایده و طرح های خاص و جدید👌 🎁 به سه نفر از برترین ایده ها جوایز ارزنده ای اعطا می گردد. ایده های خود را به ایدی زیر ارسال فرمایید: 📍 @Sayedeh_hossini ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 توضیحات مهم استاد درباره نحوه عمل به این استغاثه و طرح عظیم چیست؟؟؟ انشالله همه نیروهای انقلابی با کنار گذاشتن اختلافات چند روزه ، این طرح مهم را که اصلاحیه طرح چله است انجام می دهیم ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
با سلام روزهای شنبه موضوع مورد بحث و مهدویت می باشد. سوالات خود را به ادمین کانال ارسال فرمایید. اساتید پاسخگوی سوالات شما می باشند.متشکریم ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺🍃🌺🍃             🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 🔆در ابتدای کار به شرح دعای افتتاح می پردازیم. ♦️دعای افتتاح یکی از دعاهایی‌است که شیعیان دوازده‌امامی در شب‌های ماه رمضان می‌خوانند.، ایشان معتقدند که این دعا را امام غائبشان به «محمد بن عثمان» (دومین نائب خاص) تعلیم داده‌است و او منتشر نموده‌است. ♦️محمد باقر مجلسی در زاد المعاد می‌گوید: امام زمان آن را برای شیعیان نوشته‌است که هر شب ماه رمضان بخوانند، فرشتگان می‌شنوند و برای خوانندهٔ آن استغفار می‌کنند. در این دعا به ویژگیهای حکومتی که شیعیان معتقدند امام مهدی پس از ظهور ایجاد خواهد کرد اشاره شده‌است. این حکومت را «دولت کریمه» گویند. 👇🌻👇🌻👇
《 شرحی بر 》 📌 امادگی برای ماه مبارک رمضان (ماه امام زمان عج) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🔴🔴🔴 مسابقه جمله طلایی🔴🔴🔴 کلیپ و ببین مفهموم اصلی و مهم کلیپ رو تو یه جمله برای ما بفرست و جایزه بگیر 👈به قید قرعه به ده نفر ۱۰۰ هزارتومن جایزه نقدی🎁🎁🎁 ۱۶ تا ۳۰ سال مسابقه را به دوستان خود اطلاع رسانی کنید 🙏🌹😊 آیدی ایتا👈 @yamahdi70 آیدی تلگرام👈 @montazerenoor70 ۰۹۱۲۹۳۴۸۴۹۰ @zaminesazanezohoor313