eitaa logo
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)استان تهران
2.6هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1هزار ویدیو
86 فایل
:🌐:مهدویت یک امر جهانی است:🌐: 🔸️🔷️ یک‌ قدم‌ برای ظهورش برداریم ...🔶️🔹️ ↙️ ارتباط با ادمین کانال‌: 🆔️ @Sayedeh_hossini ♻️ تبادل : 🆔️ @abasaleh313mongi
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
12دقیقه ♦️ مهم، ضروری⬆️ لطفا این کلیپ صوتی تصویری را دهید تا ان شاالله میلیون ها نفر با دیدن این کلیپ، در مقابل نیرنگ این فرقه ضاله و گمراه کننده یمانی دروغین واکسینه شوند.🤲🏻🌹 @bonyad_313_mahdaviyat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
به سوالات مهدوی ( کارشناس مهدویت) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۹ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ امام حسن مجتبی (ع) می فرمایند: "عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَفکَّرُ فی مأکُولِهِ کَیفَ لا یَتَفَکَّرُ فی مَعْقُولِهِ فَیُجنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤذِیْهِ وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدِیْهِ" 👈 من تعجب می کنم از کسی که دقت می کند در غذایی که می خورد، در چیزی که می خورد، تامل می کند، ملاحظه می کند چه چیزی را می خواهد بخورد، اما تفکر نمی کند دقت نمی کند که چه چیزی وارد عقل و دلش می شود.فرمودند: شکمش را از هر چیزی که اذیت می کند دور نگه می دارد ولی دلش را فکرش را از پست ترین چیزها پر می کند.کسی که می خواهد سبک زندگی اش مهدوی باشد، محیط زندگی اش نیز مهدوی و معنوی و الهی باشد یکی از چیزهایی که در محیط بسیار تاثیر گذار است ، یکی از عوامل محیطی بسیار موثر رسانه است. که باید بسیار با دقت به این رسانه توجه داشته باشیم چرا که در طول شبانه روز کودکان به طور متوسط 16 ساعت بیدارند و این وسط وسایل ارتباطی وقت بسیاری از بچه ها می گیرد، تلویزیون، کامپیوتر، اینترنت به طور قدرتمند وارد زندگی ما شده اند و شیوه های برخورد بچه های ما را عوض می کنند . امروز تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان متاثر از رسانه است و رسانه ها در خصوصی ترین رفتارهای انسان تغییرات اساسی می توانند ایجاد کنند رسانه های جمعی که موجب بروز آسیب ها و چالش ها و تغییرات اساسی شده اند.زندگی مان را کاملا تحت تاثیر قرار داده اندتا به حدی که می شود گفت جهان در دست صاحبان رسانه است تلویزیون امروز جزء اصلیِ اساسیه منزل تبدیل شده است. تماشای تلویزیون یک رفتار عادی اکثر مردم کره ی زمین است. هیچ خردسالی را شایدپیدا نکنید که تلویزیون نبیند و علاقه ای به نگاه کردن آن نداشته باشد اینجا نقش صدا وسیما ،مسئولین فرهنگی بسیار مهم است نقش هنرمندان، گویندگان،مجریان و بازیکنان تلویزیون و سینما وبه اصطلاح سلبریتی ها بسیار در فرهنگ عمومی جامعه که آیا جامعه را به سمت عظمت و کمال ببرند یا خدایی نکرده به سمت ذلت و سقوط و بدبختی بکشانند . پس رسانه جزئی از زندگی ما شده که نمی شود آن را حذف کرد، فوایدی دارد این رسانه تا می تواند باعث رشد و آگاهی شود باعث رشد و مهارت های اجتماعی شود وقتی رسانه می تواند الگوی بسیار مفیدی را از قهرمانان ما برای جوانان ما ترسیم کند / بعضی از بچه ها گرفتار معلولیت های ذهنی و حرکتی هستند رسانه به آنها کمک می کند که این باعث رشد و مهارت های خواندن و نوشت شود. در دوران کرونا که الان همه کلاس ها به صورت آنلاین و مجازی است و تلویزیون ورسانه عهده دار این آموزش و پروش شده است اما باید توجه به آسیب های آن داشت نباید تلویزیون وقت مان را پر کند در خانه باید قانون بگذاریم سقف دیدن تلویزیون را مشخص کنید. برای بچه ها مطلقا خارج از برنامه بیشتر از دو ساعت نگذاریم که تلویزیون نگاه کنند. خود بچه برای خودش در این دوساعت برنامه و کارتون را انتخاب کند . نه اینکه شبکه ی پویای ما همیشه روشن باشد. مجموع تلویزیون دیدن کودک نباید بیشتر از دوساعت باشد برای بچه ها مضر و آسیب زاست. برای خود ما بزرگترها هم همین طور کنار این تلویزیون شبکه های ماهواره ای به طرز قابل توجهی در خانه ها رسوخ کردند درصد زیادی از شبکه های ماهواره ای که در بعضی از خانه ها حضور پیدا کردند فقط نکات منفی را ترویج می دهد مروج فساد و فحشاست و آن نکات کم مثبت و مفیدش کمتر توجه می شود موبایلها در دست بچه ها قرار گرفته نمی گوییم بد است ولی باید مدیریت شود، باید فرهنگ صحیح استفاده از این شبکه های اجتماعی و موبایل به بچه ها آموزش داده شود اولین نکته اینجا مدیریت زمان است .
بعضی وقت جوان‌ها را می بینی 7-8 ساعت شبکه‌های اجتماعی اتلاف وقت دارند با بازی ها با چت ها با کانال گردی ها و با گردش در کانال‌های مختلف شبکه‌های مختلف بسیاری از وقتشان اینجا هدر می رود.و هیچ مدیریتی را برای زمانشان ندارند . بعضی وقت ها موبایل وارد رختخواب میشه حتی زیر پتو یا حتی هنگام خواب لحظاتی که باید در آرامش به خواب بره دارد با صفحه نور موبایل به خواب می رود که این بسیار آسیب زاست یا بعضا محتواهای نامناسب را دریافت می‌کند که این بسیار جای تأمل و دقت دارد متاسفانه آمار سرچها در سایتی هست که این آمار سرچها در سایت گوگل‌ترنس اونجا ۲۰ کلمه اولی که سرچ شده متاسفانه کلمات نامناسب است کلمات ارزشی ۴۰ به بعد ازجهت رتبه دارد. خب این خوراکی که این بچه ها دارنو اونجا پیدا می‌کند و در مورد تامل و دقت داشته باشه و دقت قرار بگیره .خب چه کار کنیم آیا موبایل بچه ندهیم چه کار کنیم من خیلی خلاصه و سریع عرض کنم :سه دوره ما داریم در تربیت دوره اول تا ۷ سال دوره سیادت و بازی بچه است در این دوره مطلقا موبایل و تبلت برای بچه نخرید در اختیار او قرار ندهید چرا؟چون جلوی تحرک وبازی رو میگیرد تو این مدت بچه گاهی با اجازه شما ۱۰ دقیقه یک ربع از این موبایل استفاده کنه بازی رو داشته باشه دوره دوم 7-14 سال دوره مدرسه ای که الان باید درسهای آنلاین استفاده کند اینجا هم تبلت و موبایل برای بچه نخریم مال پدراست مال مادراست فعلا اجازه میدهیم در اختیار بچه باشد مالکیت در اختیار پدر مادر باشد و الا بچه میاد کد و رمز برای این موبایل قرار میده دوره سوم دوره ای است که دیگه به بچه مسئولیت می‌دهیم شخصیت می‌دهیم وزارت می‌دهیم دوره سوم برای بچه‌ها دیگر اگر موبایل و تبلت ها خریده شود اشکالی ندارد پس ما سه دوره داریم در دوره اول بازیگوشی بچه از نشاط و شادابی و چسب تحرک و جنب و جوش و بچه بسیار حائز اهمیت است در این دوره استفاده از موبایل باعث کاهش خلاقیت ها و آثار منفی را برای بچه ایجاد می‌کند دوره اول در اختیار بچه قرار ندهیم موبایل را هرچه کمتر قرار بدهیم بهتره یا حداکثر ۲۰ دقیقه در طول شبانه روز بیشتر ندیم گوشی برای بازی بچه ها اما در دوره دوم که شبکه های آموزشی در موبایل باید فعال باشند با مدیریت پدر و مادر مالکیت از آن پدرو ما دراست این دوره به بچه یاد میدهیم فرهنگ خوب استفاده کردن را دوره دوم که بچه آموزش دیده بشه آرام آرام خوب وبد تشخیص داده تمیز بده و بفهمد که در دوره سوم دیگه امرو نهی به بچه نمی‌کنیم و دوران وزارت شه دیگه نمی آیم ما محدودیت‌های زیادی قرار بدیم چرا چون در دوره قبل آموزش لازم را به او یاد دادیم خب این رسانه‌ها چه آثار منفی را می توانند داشته باشند؟ تعدادی از آثار مثبت رو خدمتتون عرض کردیم که در صوت بعدی آثار منفی را خدمتتان عرض خواهیم کرد . ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
📸 عکس نوشته مهدوی زیبا ترین فصل خداوند بیا ... ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۱۴ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
《اسامی برندگان مسابقه هفتگی》 ✨ رقیه عزلت ✨ شیرین غلامی ✨ حسین محمدی ✨ حلیمه علی صوفی ✨ لیلا مصری ✨ هادی صدقی ✨ مرضیه رسولی ✨ حسین ارمنده ✨ خیرالنسا کفاش ✨ منصور اسماعیلی ✅ پاسخ مسابقه : ب د ج الف د برندگان محترم جهت دریافت جوایز خود می توانید به آیدی زیر مراجعه نمایید . 📌 @Sayedeh_hossini با تشکر از همراهی شما 🙏 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
«عن الباقر عليه السلام، قال: لا مصيبه کاستهانتک بالذنب و رضاک بالحاله التي انت عليها» . . «امام محمد باقر (ع) مي فرمايد: هيچ مصيبتي مانند بي اهميت و سبک دانستن گناه و راضي بودن به همان حالتي که داري، (حالت گنهکاري) نيست.» ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️امام زمانت رو نشناسی روز قیامت مثل کسایی که امام ندارن محشور میشی ... ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
به سوالات مهدوی الاسلام عباسعلی پور ( کارشناس مهدویت) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 💫وَاغْضُضْ اَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِيانَةِ، وَاسْدُدْ اَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَالْغِيبَةِ 💫 آقا امام عصر ارواحنافداه در دعای شریف و زیبای خودشان این گونه به ما یاد دادند کسی که می خواهد سبک زندگی مهدوی را در نظر داشته باشد به فرازهای این دعا باید توجه داشته باشد یکی از الگوهایی که باید یادبگیریم، به ما امام عصر یاد داده که از خدا این گونه بخواهیم این است که خدایا چشم های ما را از هرزگی و خیانت بپوشان، گوش های ما را از شنیدن بیهوده و بدگویی ببند، خدایا می خواهیم زندگی مهدوی داشته باشیم باید محیط ما سالم باشد، اشاره کردیم رسانه ها نقش بسیار موثری در سلامت یا تخریب محیط ما دارند شبکه های اجتماعی در دسترس همه جوانها و مردم ما قرار گرفته است، بلکه چیزی خوبی است. مثل چاقو است که میشود در اتاق جراحی عمل جراحی انجام داد. در آشپزخانه برای درست کردن غذا از آن استفاده کرد، با آن میوه پوست کَند استفاده مفید کرد و میشود از آن استفاده بد و غلط انجام داد، متاسفانه استفاده های غلط از آن زیاد است. در جلسه های قبل بعضی از آثار مثبت را خدمتتان عرض کردم ولی متاسفانه آثارمنفی اش خیلی زیاد است از همان دوران ابتدائی بچه ها در فضاو شبکه های اینترنتی قرار می گیرند باید فرهنگ درست استفاده کردن را به آنها یاد بدهیم والا از فضای دین و معنویت و امام زمان (عج) دور می شوند، فضایی است که پر از تنش است فضایی است مثل دریا که همه چیز در آن پیدا می شود. در انگلستان یک مجله نظرسنجی جالبی انجام داده بود. این نظرسنجی این بود که بعد از اختراع اسلحه خطرناک ترین اختراع چیست؟ اولین اختراع بعد از اسلحه موبایل به عنوان خطرناکترین اختراع ثبت شد، چرا؟ چون وسیله ای است که آسیب بسیار می زند، ما دیدن صحنه های پورن را طبق آمارهایی که داشتیم در جوان هاو نوجوان های ما قبل از آمدن موبایل زیر ده درصد بوده اما بعد از اینکه این موبایل های هوشمند در دست بچه ها قرار گرفت آمار بالای 90% است. دیدن این صحنه های نامناسب با روح و روان بچه ها چه می کند چه اثرات مخربی را ایجاد می کند خیلی فشرده ولیست وار می خواهم آسیب های رسانه وقتی به غلط استفاده می شود وقتی مدیریت نشده رها می شود. محضر شما خوبان عرض کنم. ان شاءالله دقت کنیم تا سبک زندگی مان غربی نشودو از فضای مهدویت دور نشویم. در شرایطی که کشور عزیزمان ایران تحریم های فلج کننده ای را تجربه می کند در شرایطی که حتی نمی گذارند رو به ما برسد، شبکه های اجتماعی و اینترنت هیچ گونه محدودیت و تحریم هایی ندارد چون که ابزاری است در دست دشمن ، ابزاری است برای نفوذ دشمن و تخریب از بین بردن ایمان و روحیات پاک جوانان و سلاحی است اولین اثر منفی تغییر سبک زندگی ماست سبک زندگی اسلامی و مهدوی ما رنگ و بوی با سبک زندگی غربی را می گیرد. ببنیدما در خانه دور هم نشستیم دایره ای بودیم اما الان خانه ها قبله پیدا کرده آن قبله تلویزیون است یا متاسفانه شبکه های ماهواره است است یا موبایل و تبلت و لب تاپ زیر دست بچه قرار گرفته است در شرایطی که هدف از رسانه نزدیک شدن افراد به هم دیگه بود اما نتیجه این شد که افراد خانواده از هم دور شدند . یکی از اساتید دانشگاه علامه طبابایی سال 91 تحقیقی را انجام داد که اعضای خانواده در طول روز چه قدر با هم گفتگو می کنند آمار حدود 17 دقیقه بود که الان با این هشت سالی که گذشته شاید کمتر از یک ربع شده باشد. در طول روز اعضای یک خانواده حدود یک ربع با هم گفتگو می کنند. اما در اسلام داریم کسی که جلوس مرئه ، کسی که بیاید کنار خانواده اش بنشیند گفتگو کند با خانواده اش ثوابش از اعتکاف در مسجد النبی بیشتر است. شبکه های اجتماعی آمد و بین خانواده ها فاصله انداخت و روابط خانوادگی متاسفانه کاهش پیدا کرد. اثر دومی که باعث شد انزوا طلبی گوشه گیری و فردگرایی است . در مهمانی هایی که می رویم شاهد این هستیم که بعضی ها گوشی به دست در تنهایی خود سرگرم شدند. خب این اثر منفی است. اثر سوم منفی پایین آمدن حس همدلی مولفه و خصیصه همدلی این است که هنگامی مشکلی برای کسی ایجاد می شود انسان احساس می کند باید به آنها کمک کند این نیاز به احساس همدلی و نگرانی است که ما خود را جای دیگران قرار می دهیم حس مشترک پیدا می کنیم احساس همدلانه ای که در رفتار نشان می دهیم همراهی و همیاری را ایجاد میکند سومین اثر این است که باعث کاهش صمیمیت بین اعضای خانواده ها می شود.
چهارمین اثر تغییر ذائقه های بچه هاست . در این شبکه های اجتماعی در این بازی های کامپیوتری و در این تلویزیون و رسانه دیدن است از بازی های جمعی به سمت بازی های فردی سوق پیدا کرده اند در بازی های جمعی ایثار و محبت و اعتماد به نفس و جرات و جسارت و شجاعت پیدا می کند و باعث ارتباط بهتر با همسالان خودش می شود ولی وقتی سرش در رسانه و بازی های کامپیوتری و موبایل و شبکه های اجتماعی رفت در لاک تنهایی خودش فرو می رود . این تغییر ذائقه باعث بوجود آمدن پنجمین اثر منفی که عدم نشاط و شادابی است خمودگی و افسردگی می آورد . ششمین اثر تغییر هویت فرزندان و جوانان ما وحتی خود ماست که در این شبکه ها یک هویت ناسالم پیدا می کنیم وقتی در تعارض بین فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی قرار می گیرد شما شاهد این هستید که دختر خانومی که در خانواده مذهبی است الگو حجابش را در اینستاگرام برداشت میکند که چرا این ها اینقدر آزادند و من باید محدود باشم در نتیجه یک هویت کاذب و غلطی را از این شبکه های اجتماعی میگیرد، هویت غلط جدید انزوای اجتماعی فردگرایی و تنهایی را برایش درست کرده است هدفونش در گوشش است برای خودش در خلوت هست . هفتمین اثر کم توجهی و کاهش تمرکز و بی دقتی است . بیشتر در وهم و خیالات سیر میکند این تمرکز که کاهش پیدا میکند حتی کسی که مغازه دار است سرش در موبایل و تلویزیون است حتی این رسانه باعث میشود که به مشتری خودش کمتر رسیدگی کند. هشتمین اثر بی نظمی است هر وقت خواست هر بازی و هر سریالی را که می خواهد ببیند از بین رفت مدیریت زمان برایش اتفاق می افتد . یا بازی او را باید از قبل برایش روشن کنیم . نهمین اثر تقویت تماشاگری است کاهش عقلانیت و تفکرش است چرا؟ چون در شبکه های اجتماعی بمباران اطلاعات است بیشتر می بیند کمتر فکر می کند کمتر تحلیل می کند و اثر پذیری بیشتری را در این فضای شبکه های اجتماعی و رسانه دارد . دهم تضعیف خلاقیت است ابتکارش کاهش پیدا می کند ان رشد استعدادهایش ترمزش گرفته و محدود می شود. یازدهم هیجان بیش از حد نتیجه اش این می شود آزار به دیگران می رساند پرخاشگر می شود. عادی سازی خشونت اینجا برایش اتفاق می افتد در بازی و فیلم همش داره میکشد در شبکه های اجتماعی صحنه هایی را می بیند که این حس خشونت او تحریک می شود. دوازدهمین اثر صحنه های نامناسبی را می بیندصحنه ها و سایت هایی را می رود و با فیلتر شکن هایی که در دستر س بچه ها قرار گرفته صحنه هایی را می بیند که نتیجه او تحریک شهوت او می شود. سیزدهم باعث بلوغ بچه ها می شود با دریافت زود هنگام چشم و گوش آنها باز می شود و در نتیجه بچه ها زودتر به سن بلوغ می رسند. زودتر که بالغ شد رشدش هم متوقف می شود قدش هم کوتاه تر می شود. و آسیب اخلاقی دیگری را هم متوجه او خواهد شد. چهاردهم چند شخصیتی ممکن است بشود به ظاهر شخصیت آرامی است ولی در شبکه های اجتماعی یک شخصیت متحولی را از خود نشان می دهد. قاتل ستایش یک دختر شش ساله نوجوان 18 ساله ای بود خیلی کم حرف بود در شبکه های اجتماعی شهوت او تحریک شد و با آن بازی ها خشن شد دختر را دید به او تعرض کرد بعد گفت آبروم می رود و او را کشت . پدرش گفت اینترنت باعث این شد که بچه ام قاتل شد . چند شخصیتی است به ظاهر آرام است کسی دعوای او را ندیده ولی یک دفعه از او قاتل می سازد . پانزدهم اتلاف وقت ؛ بعضی وقتها بچه ها 6-7 ساعت پای تلویزیون و شبکه های اجتماعی وقتشان از بین می رود اوقات فراغت را باید استفاده کرد یکی دو ساعت نه اینکه بیشتر وقت ما را بگیرد. شانزدهمین اثر کاهش ساعت مطالعه در خانواده است . کتاب دوست آرام است رسانه دوست پرهیجان است طبیعی است انسان رسانه را انتخاب می کند .سرانه مطالعه در ایران 12 دقیقه است . حضرت آقا رهبر عزیزمان فرمودند اگر اندازه وقتی که پای پیام های بازرگانی می نشستیم کتاب می خواندیدم اوضاع مطالعه مان خیلی بهتر بود. هفدهم کم تحرکی چاقی کبدهای چربی که حتی بچه ها قبل از بلوغ گرفتار آن شده اند، چرا؟تبلیغات غذاهای پرکالری در رسانه ها آنها را به این مسیر می کشاند . هجدهم افتادگی گردن دیسک گردن و همچنین ضعف بینایی است که ایجاد می شود بخاطر استفاده زیاد از تبلت و موبایل است که باعث ضربه جسمی میشود ضعف بینایی می آورد بازی ای که بچه ها می کنند در هر دقیقه 4000 حرکت چشم دارد به همین دلیل اگر بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد به بافت چشم آسیب می رساند. نوزدهم افت تحصیلی است که متاسفانه انگیزه تحصیل را در بچه پایین می آورد. بیستم بالا رفتن توقعات کاذب چشم و هم چشمی ها ، چرا من این وسیله را ندارم چرا من این بازی را ندارم چراها توقعات زیاد . پیناکیو یادتان هست؟ شهربازی پیناکیو آرام آرام او را ماهیتش را عوض کرد . آرام آرام ماهیت روح و روان ما را نیز با این توقعات کاذب تغییر می دهند.
بیست و یکم تشویق مصرف گرایی است. مرتب روحیه مصرف گرایی را افزایش می دهند هی انسان را تنوع طلب می کند تا پول بیشتر به جیب سرمایه دارها برود . بیست و دوم حداقلی شدن آدمها ، راضی به زندگی و ارتباط حداقلی می شود با دوست و فامیلش ، صله رحم تبریکش با یک پیامک است فقط با یک تصویر است و هیچ ارتباطی با اوندارد. حداقلی می شود از هم فاصله می گیرند و یکی از عوامل طلاق ها حتی همین شبکه های اجتماعی را مطرح کرده اند. بیست وسوم اعتیاد اینترنتی است. در سال 1995 روانشناسی آمد اعتیاد اینترنتی را کشف کرد که از شایع ترین اعتیادهای دوره ی ماست . بیست و چهارم متاسفانه دین گریزی است که جوانهای ما گرفتارش شدند . این فقط اشاره کوتاهی بود . بیست و چهار اثر از استفاده ی غلط رسانه هاست . ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃🌺 🌺🍃🌺 🍃🌺 🌺 《بسم الله الرحمن الرحیم》 1⃣ اولین عنصر تفکر سبک زندگی غربی چیست؟ الف. لذت ب. انسان مداری ج. آزادی د. مصرف گرایی 2⃣ آیه ۵۸ سوره اعراف به کدام موضوع اشاره دارد؟ الف. تاثیر آموزش ب. تاثیر تربیت ج. تاثیر محیط د. گزینه الف و ب 3⃣ خداوند در کدام آیه مومنین را به هجرت از محیط آلوده دعوت کرده است؟ الف. ۵۶ سوره عنکبوت ب. ۲۰ سوره احزاب ج. ۳۲ سوره مومنون د. ۲۷ سوره نوح 4⃣ طبق نظرسنجی که در انگلستان انجام شده موبایل از لحاظ خطر در کدام رتبه قرار گرفته است؟ الف. اول ب. دوم ج. سوم د. چهارم 5⃣ دومین تاثیر ورود شبکه‌های مجازی به زندگی انسان چیست؟ الف. تغییر سبک زندگی ب. پایین آمدن حس همدلی ج. تغییر ذائقه د. انزوا‌طلبی 📚 منبع: از قسمت ۲۷ تا ۲۹ ⏰ مهلت ارسال : از امروز شنبه ۲۲ آذر تا سه شنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۲:۰۰ ظهر 📮 ارسال به آیدی زیر : 📌 @Sayedeh_hossini ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۱۱ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 💫یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَر وَ أُنْثى وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا💫 در سوره حجرات آیه 13 خداوند می فرماید ای مردم ما شما را از یک مردو زن آفریدیم و شما قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. سبک زندگی مهدی را در حیطه های فردی ، سلامت روح و بدن سلامت معنوی را به اختصار محضر شما عزیزان عرض کردیم. به حیطه و بحث اجتماعی میرسیم سبک زندگی را در موضوعات اجتماعی خدمتتان ازامروزخواهیم داشت. سعادت یک جامعه بشری گره خورده به عادتها و روش های زندگی که انجام می دهند اگر الگوی آنها اسلامی و مهدوی باشد مسیر تکامل را طی خواهند کرد سبک زندگی رفتارهای فردی دارد اما گزاره های اجتماعی بسیار مهمی هم دارد در بحث مدیریت سلامت جامعه بسیار باید دقت کرد . جامعه ای مهدوی است که هم به ابعاد فردی جامعه ای وهم افراد جامعه توجه دارند هم به بعد اجتماعی آنها توجه دارند. اسلام هم بعد فردی دارد هم بعد اجتماعی دارد . جامعه مجموعه ای از افراد انسانی است که دریک یا چند جهت با یکدیگر مشترکند با هم پیوند خورده اند یا از جهت زبان یا از جهت مذهب یا از جهت طائفه اینها دور هم جمع شده اند و این را خداوند متعال این گونه قرار داده است. ملزومات جامعه شناخت صحیح انسانهاست از روابط اجتماعی خودشان شناخت از هنجارهایی که از یک جامعه دارند ، از انواع و اقسام هنجارهایی که در جامعه هست باید بشناسند، از طرفی یک جامعه باید هدف مشترکی داشته باشند . داشتن جهات مشترک در جامعه ضروری است و همچنین دغدغه مند بودن برای سعادت یکدیگر نشانه ی پویایی یک جامعه است . سبک زندگی غربی فردگرا است لذا فرد توجه به منافع خودش دارد اما در جامعه دینی و مهدوی این گونه نیست . در جامعه اسلامی گروههای جهادی را شما شاهد بودید در دوران و اوج سختی ها و مشکلات مردم فعالانه برای دستگیری از نیازمندان فعال بودند. گروه های جهادی ای که در بیمارستان کنار پرستارها می رفتند و جهاد می کردند پرستارها و تیم پزشکی که در مقابله با کرونا ایستادند . اینجا گروه های جهادی مسئولیتی ندارند اما در کنار پرستارها و تیم پزشکی فعالانه مسئولیت کمک رسانی به مردم ضعیف و نیازمند را بعهده می گیرد این شاخصه جامعه اسلامی است خبرنگاری کتاب جالبی نوشته است. در مقدمه کتابش می نویسد در قطاری در شیکاکوی آمریکا سوار بودم .پسری دختری را مورد تعرض قرار داد کسی معترض نشد کسی به کمک آن دختر نرفت . یک دفعه از بین جمع یک جوانی بلند شد و آن دختر را نجات داد . این در جامعه غربی غیر معمول است که شما نسبت به جامعه وافراد جامعه ی خود تعهد داشته باشید. رفتم جلو و پرسیدم چرا این کار راکردی ممکن بودخودت آسیب ببینی جوان می گوید من شیعه هستم . در فرهنگ ما از امام حسین ع این گونه یاد گرفتیم که بی تفاوت نباشیم . نام حسین ابن علی ع در ذهن من نقش بسته است. این خبرنگار می گوید من چند سال تحقیق کردم و این کتاب را نوشتم . خب در فرهنگ غربی چنین تعهدی به جامعه وجود ندارد. فرهنگ غربی که محاجب است آمده فرهنگ های چند هزار ساله را در ژاپن و چین مورد حمله قرار داده است و آنها رامغلوب کرده است. الان کسی در جامعه تذکری دهد به او می گویند مگر دنبال دردسر می گردی ول کن این نگاه همان نگاه غربی است . جامعه ی مهدوی به تعبیر قران باید چگونه باشد " اِنَ هذِهِ اُمَتُکُم اُمَةً وَحِدَةً وَ اَنَا رَبُکُم فَاعبُدون" (آیه 92 سوره مبارکه ی انبیا) این گونه می فرماید این پیامبران و پیروانشان همه امت واحدند دنبال هدفشان هستند دنبال یک هدف هستند و فرمود من پروردگار شما هستم من را پرستش کنید. پس با هدف است اهمیت جامعه این است که با یک ایدئولوژی زیبا گرد هم جمع شده باشند و در جهت کمال هم دیگر کمک کنند. جامعه مهدوی باید چگونه باشد؟ آیه 41 سوره حج تبیین جامعه مهدوی دارد " الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ" همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت ببخشیم نماز را بپا می دارند اقامه نماز می کنند زکات می دهند امر به معروف و نهی از منکر می کنند و پایان همه کارها از آن خداست. در این آیه شریف چهار ویژگی برای جامعه مهدوی خدا برشمارده است . ما اگر می خواهیم سبک زندگی مان مهدوی باشد این چهار تا را باید اصل زندگی قرار دهیم .
اولین ویژگی آن اقامه نماز است ." الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ" اقامه نماز کردن یعنی چه ؟ به اختصار عرض میکنم . اقامه نماز هم حیطه فردی و اجتماعی دارد . اقامه نماز در حیطه فردی یعنی خوب و زیبا وبا آداب نماز بخوانیم . و نماز محور زندگی ما باشد . در حیطه اجتماعی نماز را به جماعت بخوانیم. دیگران را به نماز دعوت کنیم زیرساخت های خانواده و اجتماع به گونه ای باشد که در آن تربیت صحیح صورت بگیرد و بچه نماز خوان بار بیاید . لقمه حلال به خانه بیاد تا بچه نماز خوان باشد. این بحث اقامه ی نماز است که بسیار دایره گسترده ای دارد. دوم "َآتَوُا الزَّكاةَ" بحث زکات است خیلی ها می گویند ما که گندمی نداریم گوسفند آنچنانی نداریم به اصلاح کشاورزی و زارعتی نداریم که بخواهیم زکات پرداخت کنیم . دقت کنید که زکات خیلی دایره گسترده ای دارد. زکات هم مالی است هم غیر مالی. زکات مالی هم واجب است هم مستحب است . زکات مالی واجب خمس و زکات فطریه می باشد یعنی ما زکات واجب مالی دو مدل داریم یکی خمس و دیگری زکاتی که به گندم و جو و گوسفند و طلا و ... می رسد . هر جا کلمه وَآتَوُا الزَّكاةَ را کنار نماز دیدید این زکات شامل خمس و زکات فطره هم می شود. خب زکات مالی مستحب هم عبارتند از صدقات ، وقف، پولی که خرج روضه ها و دین و حوزه های علمیه می شود. که مومنین و منتظران امام عصرعج پرداخت می کنند . غیر از زکات مالی زکات غیر مالی هم داریم که با اعضا و جوارح ما است. زکات علم و نشره " زکات علم گسترش و نشرش است . بعضی ها بخل دارند علمشان را به کسی نگویند . ارتباطهای گسترده ی اجتماعی اینجا صورت می گیرد. که این هم زکات غیر مالی است. پس در حقیقت ارتباط اجتماع با مال و کار و توجه و کمک به دیگران هم هست. کسی که اهل زکات نیست از دنیا کنده نشده است. چسبیده به دنیا است . به همین خاطر زندگی اش مهدوی نیست و به امام زمان عج ملحق نخواهد شد. شهدایی که امام زمانی شدند از همه تعلقات کنده شده اند و به همین خاطر شهید نظر میکند به وجه الله ، چون از زندگی و دنیا کنده شده است. اما از امر به معروف و نهی از منکر را مختصر خدمتتان عرض کنم بزرگترین معروف دفاع از حکومت دینی است حفظ نظام اوجب واجبات است به تعبیر امام (رحمه علیه) و بزرگترین منکر حکومت طاغوت است لذا ما مرگ بر آمریکا می گوییم و این بسیار حائز اهمیت است این امر نهی ازمنکر را فقط در مثلا مسئله حجاب و ... نبینیم بلکه منکرهای بسیار بزرگ که طاغوت های زمان است علیه آنها اعتراض ونهی مان را داشته باشیم . ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @bonyad_313_mahdaviyat