انسانها میتوانند اشیاءِ مختلف روی یک میز را از زوایای گوناگون تشخیص دهند: خودِ میز، کاغذها، قلمها، کتابها، مونیتور، لیوان و … . ممکن است که یک لیوان پشتِ مونیتور میز شما باشد: شما میدانید که آن چیزی که پشتِ مونیتور است لیوان است. هوشهای مصنوعی تا امروز نمیتوانستند مانندِ انسانها اشیاء را از پرسپکتیوهای مختلف تشخیص دهند. پروژهی جدید برکلی و گوگل در حالِ توسعهی هوشِ مصنوعیای است که بتواند اشیاء را در موقعیتهای گوناگون شناسایی کند و در صورت لزوم حتی آنها را جابهجا کند. این اتفاق گامی بزرگ برای حضور هوشهای مصنوعی در زندگی روزمرهی انسانهاست. روباتی را تصور کنید که میتواند ظرفهای کابینت شما را تشخیص دهد، آنها را مرتب کند و یکی را پشتِ آن دیگری بگذارد. طبیعی است که یکی از اصلیترین استفادههای این تکنولوژی در هوشهای مصنوعی نظامی (تهاجمی و دفاعی) خواهد بود.
https://eitaa.com/new_tech
دفتر تحقیقات نظامی ایالات متحده وابسته به وزارت دفاع این کشور یک پروژهی بلند مدت را برای تحقیق و توسعهی تکنولوژیهای ذهنخواهی شروع کرده است. گفته شده است که این تکنولوژیها برای برقرار ارتباطِ بدون کلام میانِ سربازان و همچنین تشخیص وضعیت ذهنیِ آنها در عملیاتهای نظامی استفاده خواهد شد. این تکنولوژی سیگنالهای مغزی سربازان را شناسایی میکند، آنها را تفسیر میکند و به دیگر سربازان یا مرکز عملیات اطلاعرسانی میکند. هر چند پیشبینی میشود که این تکنولوژی تا ۱۰ سال آینده به صورت عملیاتی استفاده نخواهد شد، اما بیگمان «میدان جنگ سایبری» پس از ورودِ چنین تکنولوژیهایی کاملا تغییر خواهد کرد.
https://eitaa.com/new_tech
نتایج آخرین تحقیق بر روی نفوذ بازیهای ویدئویی بر جامعهی آمریکایی پس از پاندمی کرونا نشان میدهد که در یک رشدِ ۶ درصدی، ۷۹ درصد جامعهی آمریکایی به بازیهای ویدئویی مشغول هستند؛ نکته این جاست که ۲۶ درصد از بازیبازها زمانِ بیشتری را به بازیهای ویدئویی اختصاص دادهاند و ۳۳ درصد پولِ بیشتری را خرج این بازیها کردهاند. رشد محوری در حوزهی موبایل رخ داده است اما کنسولها نیز رشدِ قابلِ ملاحظهای را تجربه کردهاند. کارشناسان پیشبینی کردهاند که این رشد در دوران پس از پاندمی نیز متوقف نخواهند شد. این در حالی است که بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از شهروندان آمریکایی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. نفوذ عظیم بازیهای ویدئویی در آمریکا این میدان را به یکی از اصلیترین و گستردهترین میدان کنترل و دستکاری ذهنی تبدیل کرده است.
https://eitaa.com/new_tech
شرکت دیپمایند گوگل که یکی از پیشتازان هوش مصنوعی است، اعلام کرد که پروژهی چهار سالهی آلفافولد بالاخره توانسته است ساختار پروتئینها را با دقت خوبی شناسایی کند. هزینههای سنگین پروژهی دیپمایند که حتی از بودجهی سالانهی بسیاری از کشورها بیشتر است، به گفتهی مدیران گوگل، یک سرمایهگذاری بلندمدت برای آینده است. پروتئینها واجد یک ساختار مولکولی پیچیده هستند که از زنجیرهی بسیار زیاد آمینو اسید تشکیل میشوند. شناخت این ساختار نحوهی کارکردِ حیات را با دقت بسیار بیشتری نشان خواهد داد و امکان اصلاح (افزایش طول عمر و حتی نامیرایی بیولوژیک) و یا تولید حیاتِ بیولوژیکِ مصنوعی را افزایش خواهد داد. آلفافولد میتواند از هر ۱۰۰ پروتئین ساختارِ ۸۷ پروتئین را شناسایی کند؛ هر چند از میان ۱۸۰ میلیون ساختارِ پروتئینیای که تخمین زده میشود، تاکنون تنها ۱۷۰ هزار ساختار شناسایی شده است. انتظار میرود که این دستآوردها در جنگهای آینده نیز تاثیرگذار باشند.
https://eitaa.com/new_tech
کمپانی مشهور سونی یکی از پیشتازان عرصهی تکنولوژیهای هولوگرافیک میزی است. مونیتور «نمایشگرِ واقعیتِ فضایی» سونی که در اوایل سالِ میلادی به قیمت ۵۰۰۰ هزار دلار عرضه شده بود، یکی از گامهای مهم این کمپانی برای محبوبساختنِ نمایشگرهای هولوگرافیک بود. با این حال یک کمپانی کوچک با یک طرحِ کاملا اقتصادی رویاروی سونی قرار گرفته است: یک نمایشگرِ ۸ اینچی که میتواند از زوایای گوناگون نگریسته شود و اشیاء سه بعدی را به مخاطب نشان دهد. به زودی نمایشگرهای هولوگرافیک که بتوانند اشیاء را به صورت سه بعدی در «فضای فیزیکی» نمایش دهند جای نمایشگرهای دو بعدی، بسته و محدودِ امروزی را خواهند گرفت. این انتقال جهان سایبری را بیش از پیش واردِ جهانِ فیزیکی خواهد کرد. به راحتی میتوان روزی را تصور کرد که دیگر مرزی بینِ یک شی مادیِ متشکل از عناصرِ شیمیایی و شیِ نورانی سایبری وجود نداشته باشد.
https://eitaa.com/new_tech
🛑ایران؛ رتبه دوم در اختراع برتر جهان
🔻نشان نقره به عنوان مخترع برتر جهان در سال ۲۰۲۲ توسط فدراسیون جهان اختراعات به دکتر رضاباباخانی، مدیر و موسس لابراتوار معماری و هوش مصنوعی مستقر در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اعطا گردید.
https://eitaa.com/new_tech
همواره گفته میشود که #هوش_مصنوعی آن مسئلهای است که میتواند بسیاری از مسائل بشری را حل کند. اخیرا طی یک پژوهش و با استفاده از یادگیری ماشینی روشن شده است که در تاریخِ فرگشتِ #بیولوژیک، انقراضِ انبوهِ برخی از گونهها منجر به فرگشتِ گونههای دیگر نمیشود؛ این در حالی است که نظریهی «تخریبِ خلاق» مدتها یکی از مدلهای اصلی توضیح فرگشت جانداران بوده است. پژوهشگران با بصریسازی فسیلهای موجود از ادوار تاریخِ بیولوژیک این امکان را برای هوش مصنوعی فراهم کردهاند که با مطالعهی بیش از یک میلیون نمونه از فسیلها، رابطهی «تخریب گونهها» و «خلق گونههای جدید» را بررسی کند. نتیجه آن که هوش مصنوعی بین این دو مفهوم رابطهی مستقیمی نیافت. این پژوهش را باید سیگنال مهمی در باب اهمیت علمی هوشهای مصنوعی آینده و همچنین تغییرات پاردایمیک علم مدرن در مواجهه با هوش مصنوعی دانست.
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
https://eitaa.com/new_tech
https://eitaa.com/new_tech/9
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
https://eitaa.com/new_tech/9
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
https://eitaa.com/new_tech/9
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
https://eitaa.com/new_tech/9
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
https://eitaa.com/new_tech/9
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
https://eitaa.com/new_tech/9
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
معمولا #ژاپن به عنوان یک کشور پیشرو در زمینهی #تکنولوژیها (و علیالخصوص تکنولوژیهای سایبری) شناخته میشود. با این حال هر چند کشورهایی مانند #چین یا کرهی جنوبی از نظر تولید تکنولوژی ژاپن را پشتِ سر گذاشتهاند اما نباید از نقشِ «فرهنگی» ژاپن (به خصوص در حوزهی نظامات فضای مجازی) غافل گشت. کشور ژاپن به خاطر سنتِ غریبِ چند هزارسالهی خود یکی از مستعدترین فرهنگها برای بسترسازی تمدن سایبری است و عموم اتفاقات فرهنگی حوزهی سایبری در فرهنگ ژاپنی و جهانبینی ژاپنی ریشه دارند. دولت ژاپن نیز سعی میکند از این برتری استفاده کند و نقش رهبرِ قاعدهگذاری سایبری در جهان را به عهده بگیرد. به همین جهت در هفتهی گذشته و با توجه به نیاز جامعهی ژاپن برای افزایش نرخ ازدواج و نرخ زاد و ولد، دولت ژاپن اعلام کرد که طرحی برای واسطهگری ازدواج توسط #هوش_مصنوعی را کلید زده است. این طرح سعی میکند با استفاده از کلاندادهها، کیسهای مناسب ازدواج را به یکدیگر معرفی کند. پیشبینی میشود که تا پایان قرن بیست و یکم جمعیت ۱۲۸ میلیونی ژاپن به ۵۳ میلیون کاهش یابد.
برگرفته از مجله هفتگی #سایبر_پژوه
https://eitaa.com/new_tech