eitaa logo
بنیاد غدیر استان همدان
6هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
353 فایل
کلیپ ،احادیث ناب صوتی و نوشتاری پاسخ به شبهات ولایت و امامت مدیریت جامعه به روش علوی انس با نهج البلاغه #امام_علی_علیه_السلام ارتباط با مدیرکانال جهت انتقادات ، پیشنهادات ، طرح سوال یا شبهه و .... @Tanha0 تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روز 💠 💎 سه شاخصه سیاست عادلانه 🔻امام علی علیه السلام: سِیاسَةُ العَدل ثَلاثٌ: لینٌ فی حَزمٍ، و استِقصاءٌ فی عَدلٍ، و إفضالٌ فی قَصدٍ 🔻سیاستِ عادلانه و دادگرانه سه چیز است: ◻️ نرمیِ توأم با دوراندیشی، ◻️ عدالت کامل و ◻️احسان همراه با میانه‌روی. 📚غرر الحکم : ح ۵۹۹۲ https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
❇️ ریشه‌یابی علل وقوع عاشورا از منظرنهج‌البلاغه ✅ اوصاف منافقین در خطبه ۱۹۴ 🔸عرض شد که نفاق از علل وقوع عاشورا است که از طریق نفوذ، جامعه اسلامی را به جامعه جاهلی سوق دادند و... 🔸این بیماری خطرناک وپیچیده اخلاقی، ضربه های مهلکی به فرد و جامعه وارد می سازد. 🔸در این جلسه علائم منافقین را از نگاه نهج البلاغه بررسی می کنیم. در نهج البلاغه خطبه ۱۹۳ که خطبه متقین خوانده می شود ۱۱۰ویژگی متقین را بیان می فرماید؛در خطبه ۱۹۴ حدود ۳۰ ویژگی برای منافقین بیان می فرماید. از این ویژگی ها ۱۵ ویژگی اول را تیتروار بیان می کنیم. ❇️ اوصاف منافقین در خطبه ۱۹۴ ۱.گمراهی فَإِنَّهُمُ الضَّالُّونَ. طبق آیه ۶۱ سوره مبارکه یٓسْ راه بندگی، عبودیت است؛ خروج از مقام بندگی ،گمراهی است. ۲.گمراهی دیگران الْمُضِلُّونَ یک عده گمراه هستند و کاری با مردم ندارند اما منافقین علاوه بر گمراهی خود، دیگران را نیز گمراه می کنند. ۳.لغزش و خطا وَ الزَّالُّونَ مدام خطا کرده و عذر خواهی می کنند . این نشان از یکی نبودن ظاهر با باطن است. ۴.به خطا بردن دیگران الْمُزِلُّونَ با گفتار و رفتار و موضع گیری های نادرست خود ، دیگران را هم به خطا ولغزش می اندازند. ۵.تلوّن و رنگ به رنگ شدن یتلَوَّنُونَ الوانا باهرفردی و جبهه ای همراه می شود و خود را با آنها همرنگ می کند و با اعمال و افکار مختلف جامعه همسو می شود. با مومنین در صف نماز جماعت می ایستد و با فاسقین بر سر سفره شراب می نشیند و... ۶.زینت دادن و تزیین کردن اعمال و افکار خود برای فریب دادن مردم وَ يَفْتَنُّونَ افْتِنَاناً با استفاده از عبارات زیبا و فریبا مثل آزادی ،تساوی حقوق ،حقوق بشر ، حقوق حیوانات... اعمال وافکار خود را زیبا نشان می دهند و با این کار به دنبال پیاده سازی افکار شوم خود در جامعه اسلامی هستند. ۷.فریب دادن با هر وسیله و ابزاری يَعْمِدُونَكُمْ بِكُلِّ عِمَادٍ  منافقین براى درهم شکستن مومنین از هر وسيله اى استفاده مى کنند؛ شايعه افکنى، ايجاد ترديد و تزلزل در صفوف مؤمنان، پاشيدن تخم بدبينى و فساد و... . ۸.برنامه داشتن برای ضربه به مسلمین يَرْصُدُونَكُمْ بِكُلِّ مِرْصَادٍ منافقین از هيچ فرصتى براى ضربه زدن به مومنین غافل نمى مانند. پيوسته در کمين هستند تا فرصتى بيابند و زهر خود را در کام شما بريزند. ۹.قلب مریض با ظاهری آراسته قُلُوبُهُمْ دَوِيَّةٌصِفَاحُهُمْ نَقِيَّةٌ ظاهر وباطنشان متفاوت است قلوبشان به دلیل گناه آلوده اما با ظاهری آراسته و مومنانه در جامعه حضور پیدا می کنند. ۱۰.حرکت و برنامه ریزی از راه های مخفی يَمْشُونَ الْخَفَاءَ وَ يَدِبُّونَ الضَّرَاءَ حرکت آن ها راه های مخفی است مثل ماری که خزان خزان از لابه لای برگ ها حرکت می کند و کسی متوجه نیست منافق اینطور برنامه دارند طوری که افراد متوجه این برنامه نیستند یک مرتبه بعد از ضربه خوردن متوجه می شود. ۱۱.وصف و بیان به ظاهر درمانی وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ دلهايشان بيمار و ظاهرشان سالم، گفتارشان به ظاهر شفابخش؛ اما رفتارشان درد بى درمان و تمام کارهايشان آميخته با توطئه هاى مخفيانه و نقشه هاى پنهانى شيطانى است. ۱۲.حسادت حَسَدَةُ الرَّخَاءِ قرآن کریم می فرماید: إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْکُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا; هر گاه نيکى به شما برسد ناراحت مى شوند و هر گاه مصيبتى بر شما وارد گردد خوشحال مى شوند» و اين طبيعت منافقان در هر عصر و در هر زمان است. ۱۳.افزودن بلا و گرفتاری برای مردم مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ به خاطر قلوب مریضشان وبرای ضربه زدن وضعیف کردن جامعه اسلامی با دسیسه و برنامه بر مشکلات مردم می افزایند. ۱۴.ناامید کردن مردم مُقْنِطُو الرَّجَاءِ ايجاد يأس و بدبينى براى تضعيف اراده ها و در هم شکستن قدرت جهاد و مقاومت، يکى ديگر از حيله هاى خطرناک منافقان است که اگر کارگر شود آثار بسيار زيانبارى دارد. اين موضوع در دنياى امروز که فعاليت رسانه هاى جمعى بر همه جا سايه افکنده از گذشته خطرناک تر است. ۱۵.کشته سازی لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ آنها در هر راهى کشته اى را به خاک افکنده اند. کنايه از کثرت افرادى است که به دست آنها و با توطئه هاى آنها کشته مى شوند يا شديداً آزار مى بينند. یا کنایه از این که از انسان هایی که مرده اند یا کشته شده اند را برای ایجاد فتنه استفاده ابزاری می کنند! https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایت پنجم از مجلس سی و دوم قَالَ مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ سَمِعْتُ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِمَ لاَ تَشْتَرِي فَرَساً عَتِيقاً قَالَ لاَ حَاجَةَ لِي فِيهِ وَ أَنَا لاَ أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَيَّ وَ لاَ أَكِرُّ عَلَى مَنْ فَرَّ مِنِّي. انس مى‌گويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود: به امير مؤمنان،على عليه السّلام،گفتند:چرا يك اسب نجيب و تند روی نمى‌خرى‌؟فرمود:نيازى ندارم. چون هرگاه كسى به من هجوم آورد از او نمى‌گريزم و هركس كه از تيغ من بگريزد، دنبالش نخواهم كرد. https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن خطبه اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّيْطَانُ فِي سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِه. (اين زشت سيرتان) شيطان را ملاک و اساس کار خود قرار داده اند; او نيز آنها را به عنوان دامهاى خويش (يا شريکان خود) برگزيد و به دنبال آن در سينه هاى آنها تخمگذارى کرد; سپس آن را مبدّل به جوجه نمود. اين جوجه هاى شيطانى از درون سينه هاى آنان خارج شده، در دامانشان حرکت کرد و پرورش يافت (و سرانجام کارشان به جايى رسيد که) شيطان با چشم آنها نگاه کرد و بازبانشان سخن گفت. آنها را بر مرکب لغزشها سوار کرد و سخنان فاسد و هزل و باطل را در نظرشان زينت بخشيد; و به اين دليل اعمال آنها اعمال کسى است که شيطان او را در سلطه خود شريک ساخته و سخنان باطل را بر زبان او نهاده است (و از اين طريق مى توان آنها را به خوبى شناخت). https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
🔻پهلوی به روایت علم، ✍امیر اسدالله علم معتمد شاه در خاطراتش نوشت: صحبت کمیِ گندم پیش آمد. خیلی خیلی با ملایمت به رئیس دولت (هویدا) فرمودند: راستی در این کار هم قدرى تأخیر شد». ياللعجب از این رودرواسی با این هویدا. گندم تنی ۸۴ دلار را به دلیل سهل انگاری حالا به ۲۲۰ دلار خردیده ایم. در هفتصد هزار تن اقلاً ۱۳۰ میلیون دلار خسارت دیده ایم. بازخواست همین است؟ اگر در دولت من این کار شده بود نمیدانم چه غوغایی می‌شد؟ 📚منبع: خاطرات علم، جلد سوم 📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواضع عجیب آیت الله مصباح یزدی(ره) در مقابل آیت الله العظمی شبیری تواضع است دلیل رسیدگان به کمال که چون سوار به منزل رسد پیاده شود.
📌برخورد امیرمؤمنان علی(ع) با ها و تحریک کنندگان حَنظَلةبن رَبیع، که جزو لشکریان امیرمؤمنان (ع) در جنگ بود، هنگام حرکت سپاه اسلام به سوی جنگ با ، روحیه مردم را می کرد و حتی حضرت را از جنگ با معاویه برحذر می داشت. امام در مرحله اول به او فرمود: آیا بر ضد ما هستی یا با ما؟ او اظهار داشت: نه بر ضد شما و نه با شما هستم. امام باتوجه به زمان خاص و موقعیتی که برای حرکت به سوی معاویه تشخیص داده بود، را به رُها(شهری بین موصل و شام) کرد، ولی وی از اجرای حکم تخلف کرد و شبانه از گریخت و به معاویه پیوست. امیرمؤمنان علی(ع) نیز با قاطعیت دستور داد که او را در کوفه کنند، تا درس عبرتی برای دیگران باشد. 📚منقری، وقعة صفین، ص97. https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
🌸 کتاب های باران محبت🌸 ⭕️فروش ویژه ایام ماه محرم 🏴⭕ 🔴عجله کنید که از تخفیف نذری ویژمون جا نمونید ✅ آیدی سفارش@omidsahar https://eitaa.com/joinchat/3196190853Cf6eadb848a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال علی علیه السلام: «لاَ تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدیقِکَ صَدیقًا فَتَعْدی صَدیقَکَ.» با دشمنِ دوستت دوست مشو که [با این کار] با دوستت دشمنی میکنی. 🍃🌼🌼🌼🌼🌼🌼🍃 https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
➖خطاب زهیر بن القین به امام حسین علیه السلام 🛑ثم تكلم «زهير بن القين البجلي» ، فقال: و اللّه، يا ابن رسول اللّه لوددت أني قتلت فيك ثم نشرت، حتى اقتل فيك ألف مرّة، و أن اللّه قد دفع القتل عنك، و عن هؤلاء الفتية من إخوتك؛ و ولدك؛ و أهل بيتك 🔰بعد از اینکه امام حسین علیه السلام خطاب به اصحاب فرمودند که این قوم هدفشان من. هستم و شما می توانید برگردید‼️ زهیر در جواب گفتند: من دوست دارم در راه شما کشته شوم سپس همچون خاکستر منتشر شوم. تا اینکه هزار بار این کار تکرار بشود تا خداوند مرگ را از شما و اهل بیت شما دور کند 📚: مقتل خوارزمی ج1 ص 350 https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه متن نامه بیست و هفتم اسم جناب محمد بن ابی بکر در این بخش نامه آمده است و ضمنا یک جمله بسیار مهم در این بخش است که برجسته می کنیم: وَ اعْلَمْ-یَا مُحَمَّدُ بْنَ أَبِی بَکْرٍ-أَنِّی قَدْ وَلَّیْتُکَ أَعْظَمَ أَجْنَادِی فِی نَفْسِی أَهْلَ مِصْرَ، فَأَنْتَ مَحْقُوقٌ أَنْ تُخَالِفَ عَلَی نَفْسِکَ، وَ أَنْ تُنَافِحَ عَنْ دِینِکَ وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ لَکَ إِلَّا سَاعَةٌ مِنَ الدَّهْرِ، وَ لَا تُسْخِطِ اللّهَ بِرِضَی أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ، فَإِنَّ فِی اللّهِ خَلَفاً مِنْ غَیْرِهِ، وَ لَیْسَ مِنَ اللّهِ خَلَفٌ فِی غَیْرِهِ. صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا، وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ، وَ لَا تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ. وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِکَ. ای محمد بن ابی بکر! بدان که من تو را سرپرست و والی بزرگترین بخش و امّت از کشور (اسلام) نمودم و آن اهل مصرند، «بنابراین شایسته است که با خواسته‌های دلت مخالفت کنی (چرا که جهاد با نفس برترین جهاد است) بر تو لازم است که از دینت دفاع کنی هر چند بیش از یک ساعت از عمر تو باقی نمانده باشد. هرگز خداوند را برای جلب رضای کسی از مخلوقش به خشم نیاور چرا که خداوند جای همه کس را می‌گیرد و کسی نمی تواند جای او را بگیرد. نماز را در اوقات خودش بجای آر نه آنکه به هنگام بیکاری در انجامش تعجیل کنی و نه آنکه به هنگام اشتغال به کار آن را تأخیر بیندازی و بدان تمام اعمالت تابع نماز تو خواهد بود (اگر نماز را آن گونه که باید و شاید و به طور کامل انجام دهی اعمال دیگرت سامان خواهد یافت و در قیامت نیز نخست به نمازت می‌نگرند سپس به سایر اعمالت). https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 نهج البلاغه خطبه صد و هفتاد و پنج أَيُّهَا النَّاسُ، إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا، وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا.   ☑️ اى مردم، به خدا سوگند! من شما را به هيچ طاعتى ترغيب نمى کنم، مگر اين که خودم پيش از شما به آن عمل مى نمايم و شما را از هيچ معصيتى باز نمى دارم، مگر اين که خودم پيش از شما از آن دورى مى جويم. https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌قدرت رسانه در تغییر فکر مردم ابن عباس گفت: برای مردی از اهالی شام فضائل امیرمؤمنان (ع) را از زبان اکرم(ص) نقل میکردم؛ مرد شامی در پاسخ میگفت: همه سخنان تو درست، اما این که علی(ع)، را کشته است، چه کنم؟! 📚اخبار الدوله العباسی، ص۴۹ باید بدانیم که: معاویه آنقدر قتل توسط امیرمومنان علی(ع) را تکرار کرد که تمام فضائل مولا در صورت اثبات هم نادیده گرفته می شد. https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
📕✋پای درس علی (ع) ☀️امیرالمؤمنین علیه السلام : ◀️من تَمَسَّکَ بِنا لَحِقَ، مَن تَخَلَّفَ عَنّا غَرِقَ. ☝️هر که به ما چنگ زند به ساحل نجات رسد و هر که رهایمان کند غرق شود. . 🔰منبع : امالی طوسی، ص۶۵۴ ☀️ پیامبر اعظم(ص) إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُمْ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ، مِنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق‏ . . 👌مَثَل اهل بیت من در میان شما مانند کشتی حضرت نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می یابد، و هر کس سوار نشود و از آن دوری و تخلف ورزد غرق و نابود می گردد. 📕منبع: الأمالی طوسی:ص۳۴۹ ✋یا علی مدد https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 در سیره امیرمؤمنان علی(ع) امیرمؤمنان علی(ع) مبارزه گسترده ای را با فقر آغاز کرد و ضمن فقرزدایی با ایجاد کار و کمک مالی، فقر را بزرگ می دانست و دراین باره فرمود: «خدایا! آبرویم را با بی نیازی نگهدار و با شخصیت مرا لکه دار مفرما.» «مستمند، فرستاده خدا است. کسی که او را دارد، خدا را محروم داشته و کسی که به او کند، به خدا بخشیده است.» «فقر، نیمی از است.» آن حضرت به محمدبن حنفیه سفارش میکند تا از فقر به خدا پناه ببرد؛ «زیرا فقر، دین را ناقص، را سرگردان و عامل است.» 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، حکمت163، ص500. 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، خطبه: 225، ص348. 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، حکمت: 304، ص529. 📚مجلسی، بحار الأنوار، ج75، ص12. https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا