33.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #والعصر
#کلیپ
📚 کلیپ جلسه چهارم
📝 موضوع:بیان آیه ۲۶۹ سوره بقره
🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
والعصر.آیه چهارم.mp3
6.83M
#والعصر
#صوت
📚 صوت جلسه چهارم
📝 موضوع:بیان آیه ۲۶۹ سوره بقره
🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
#والعصر
#چکیده
📚 چکیده جلسه چهارم
📝 موضوع:بیان آیه ۲۶۹سوره بقره
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: « آیات المهدی ۴ »
روز شنبه، ١۴٠٠/٠١/٢٨
✍️ مناسبت روز: در چهارمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و طبق وعدهای که نمودیم، امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
«يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»: «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته را) متذكّر نمى گردند». [بقره/٢۶٩]
✅ برای بررسی این آیه، ابتدا باید «حکمت» را معنا کنیم؛ «حكمت» در زبان عرب، نشان از استواری و اتقان دارد و به علوم محكم و متقن اطلاق میشود، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن علوم نباشد و در این آیه، مفسرین، «حکمت» را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانستهاند، كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوى و تلاش و ایجاد ظرفیت، آن را عطاء مى كند، تا آنان، وسوسه هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و به خير كثير دست یابند!
✍️ اهل بیت عصمت و طهارت در روايات متعدد، معنی حکمت در این آیه را بیان نمودهاند، ازجمله:
1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: (مراد از حکمت)، اطاعت خداوند و شناخت امام (زمان) است!»: «هی طاعةالله و معرفةالإمام». (المحاسن، ج١، ص١۴٨)
2️⃣ همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «(مراد از حکمت) شناخت امام (زمان) و دوری از گناهان بزرگ است»: «معرفة الإمام و اجتناب الكبائر...». (تفسير العياشی، ج١، ص١۵١)
3️⃣ و در برخی روایات نیز «حكمت» را، به معنای، معرفت و تفقّه در دين دانستهاند. [تفسير نورالثقلين، ج ١، ص ٢٨٧]
✅ نکته بعدی، درباره تعبیر «مَنْ یشاءُ» است که به معنی «خدا به هر كس بخواهد، حکمت میدهد!» آمده؛ که باید بدانیم مشیت الهی هم حکیمانه است، و در اینجا خواست خداوند، بدین معناست که خدا حکمت را به کسی که قابلیت، ظرفیت و شایستگی لازم را در خود ایجاد کند، عطاء مینماید! همانطور که هیچ انسان عاقلی، «شیر» پرمنفعت و گوارا را در ظرف کثیف و شکسته نمیریزد!
پس فیض الهی برای همه انسانها، جاری و ساری است، اما افراد باتوجه به میزان تلاش و ایجاد ظرفیت، از فیوضات الهی بهرهمند میشوند! لذا معرفت امام زمان، که حکمت و عطيه بزرگ الهی است فقط شامل کسانی میشود که ظرفیت لازم برای دریافت آن را فراهم نمایند!
✅ نکته دیگر در این آیه «أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» است؛ «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است، لذا صاحبان عقل و خرد ناب را «اولوا الالباب» میگویند که با تفکر و سعی و تلاش به دنبال حکمت رفته و آن را دریافته و به سعادت واقعى دست مییابند!
✅ نکته مهم دیگر در این آیه، تعبیر «خَيْراً كَثِيراً» است که از «حکمت» بهعنوان خیر کثیر و به تعبیر دیگر، «کوثر»، سخن به میان آورده و این بدین معناست که همهى دنيا متاع قليل است، (قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ) [نساء، ٧٧]، ولى «حكمت»، خير كثير است! لذا اگر همه امكانات مادّى، فداى دست يابى به حكمت و معرفت به امام زمان (عج) گردد، ارزش دارد! چراکه حكمت، مادر و شاه کلید همهى خيرات است!
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که مهمترین مصداق حکمت، مسئلهٔ شناخت امام زمان (عج) است و اگر کسی به این نعمت بزرگ دست یابد، به خیر کثیر و کوثر، دستیافته و برکت و سعادت دو جهان را از آن خود کرده است و اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم شد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم در زمان جاهلیت است که هیچ بهرهای از حقیقت و حکمت نداشتند!
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
سلام صاحب مهربانی های مدام...
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
#ماه_رمضان
🔹رهبر معظم انقلاب حفظه الله تالی :
ماه رمضان را «مبارک» نامیدهاند؛ علّت مبارک بودن این ماه، این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است، که در دعاى روز ماه رمضان [میخوانیم]: وَ هذا شَهرُ العِتقِ مِنَ النّارِ وَ الفَوزِ بِالجَنَّة. آتش و دوزخ الهى و همچنین بهشت و نعیم الهى در همین دنیا موجود است. آنچه در نشئهى آخرت تحقّق پیدا میکند، باطن همان چیزى است که در اینجا است: «وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکفِرین» جهنّم در همینجا، در همین نشئه، در همین زندگى، کافران و ظالمان و معاندان و مخالفان را احاطه کرده است؛ بهشت هم همینجور./۱۳۹۳/۰۴/۱۶
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
Tahdir joze5.mp3
3.96M
#صوت
#جزء_پنجم
📗تحدیر جزء پنجم
🔴استاد آقایی
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
#جزء_پنجم
♦️نکات کلیدی جزءپنجم
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
هدایت شده از بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان
#بهار_مهدوی
🔹دوره مجازی بهار مهدوی
مطالب این دوره روزهای فرد وآزمون در پایان ماه مبارک رمضان بارگزاری می شود.
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
38.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #بهار_مهدوی
#کلیپ
📚 کلیپ جلسه دوم
📝 موضوع: ویژگی منتظران ظهور
🎙آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
02. moredi_2742- montazerne rastin--.mp3
2.54M
#بهار_مهدوی
#صوت
📚 صوت جلسه دوم
📝 موضوع: ویژگی منتظران ظهور
🎙آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
#بهار_مهدوی
#چکیده
📚 چکیده جلسه دوم
📝 موضوع:ویژگی منتظران ظهور
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
هدایت شده از بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان
♦️مسابقه بزرگ مجازی والعصر♦️
(شرح آیات مهدویت با رویکرد تربیتی)
👈مطالب این دوره هر روز و آزمون در پایان ماه مبارک رمضان بارگزاری می شود.
🎁همراه با ۵۹جایزه نفیس به عدد نام مبارک حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
30.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #والعصر
#کلیپ
📚 کلیپ جلسه پنجم
📝 موضوع:بیان آیه ۲۰۰سوره آل عمران
🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
4_6030820844559665442.mp3
6.21M
#والعصر
#صوت
📚 صوت جلسه پنجم
📝 موضوع:بیان آیه ۲۰۰سوره آل عمران
🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
#والعصر
#چکیده
📚 چکیده جلسه پنجم
📝 موضوع:بیان آیه ۲۰۰ سوره آل عمران
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: « آیات المهدی ۵ »
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠١/٢٩
✍️ مناسبت روز: در پنجمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و طبق وعدهای که در این ماه مبارک نمودیم، امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
💠 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد» (آل عمران، آیه ٢٠٠)
در این آیهی شریفه به مؤمنین (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا)، چهار فرمان الهی، برای چهار نوع ارتباط، جهت رشد و تعالی انسان، ذکر شده است:
1️⃣ اصْبِرُوا: ارتباط با خود و دستور به صبر فردی؛
2️⃣ صابِرُوا: ارتباط با دیگران و دستور به صبر جمعی؛
3️⃣ رابِطُوا: ارتباط با امام زمان (عج) و مؤمنین، و دستور به مرزبانی از حریم دین و سرزمین اسلامی؛
4️⃣ و اتَّقُوا اللَّهَ: ارتباط با خدا و فرمان به کسب تقوای الهی؛
👈 سپس نتیجه عمل به این چهار فرمان الهی، میشود فلاح و رستگاری: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛
✍️ بنابراین طبق این آیه، برای فلاح و جوانه زدن بذر معرفت الهی، که خداوند در درون همهی انسانها قرار داده و شکوفا شدن و ثمر دادن آن در وجود آدمی، پنج شرط لازم است: «ایمان، صبر فردی، صبر جمعی، ارتباط با امام زمان و مؤمنین و تقوای الهی!»
✍️ اما در این آیه، اولین دستور الهی برای مؤمنین، صبر فردی و اجتماعی است، که اهمیت آن تا بدانجاست که خداوند متعال ماده «صبر» و مشتقات آن را ۱۰۳ بار در قرآن کریم به کار برده است!
در روایت آمده که رسول خدا (ص) درباره حقیقت و تفسیر «صبر» از جبرئیل (ع) سؤال کرد و او گفت: «صبر یعنی اینکه در سختیها همان طور شکیبایی ورزی که در خوشیها؛ و در فقر همان طور شکیبایی ورزی که در غنا؛ و در بلاء همان طور شکیبایی ورزی که در عافیت؛ و هیچگاه به خاطر بلایی که به شخص میرسد لب به شکوه نزد مخلوق نگشاید!» (معانی الأخبار، ص۲۶۱)
✍️ نکاتی نیز در ارتباط با «رابِطُوا» که از ماده «ربط» است، عرض کنیم که در عرب «رابَطَ یُرابِط مُرَابَطَة» به معنای محافظت و مرزبانی به کار میرود؛ اما مفسرین، درباره کلمه «رابِطُوا» میگویند که این کلمه بر مراتب مختلفی از ربط دلالت میکند:
👈 یک مرتبهاش ارتباط مردم با کسی است که وظیفه هدایت آنان را برعهده دارد یعنی اهلبیت (ع) و در زمان ما، امام زمان (عج)؛
👈 و مرتبهی دیگرش، ارتباط بین خود مؤمنين است که با هم پیوند داشته باشند و در مقابل دشمن صف واحدی باشند؛
👈 و یک مرتبهاش هم آماده کردن تجهیزات دفاعی برای حفظ مرزهای مختلف جامعه از هجوم دشمن است!
✍️ در روایت از امام صادق (ع) درباره این آیه سؤال میکنند و حضرت میفرمایند: «اصْبِرُوا» [شکیبایی ورزید] بر انجام واجبات؛ «وَ صابِرُوا» [همدیگر را به شکیبایی وادارید] در مصیبتها و مشکلات؛ «وَ رابِطُوا» [به هم مرتبط شوید/مرزبانی کنید] بر ائمه اطهار (ع)»: «...اصْبِرُوا عَلَى الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَلَى الْمَصَائِبِ وَ رابِطُوا عَلَى الْأَئِمَّةِ (ع)» (الكافی، ج۲، ص۸۱)
👈 و حضرت در حدیث دیگری میفرمایند: «(...اصْبِرُوا وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ مِمَّنْ يُخَالِفُكُمْ) صبر کنید در برابر دشمنی دشمنانتان؛ (وَ رابِطُوا إِمَامَكُمْ...) و با امام زمانتان ارتباط برقرار کنید» (بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد، ج۱، ص۴۸۷)
👈 و همچنین امام باقر ع درباره این آیه فرمودند: «اصْبِرُوا» [شکیبایی ورزید] بر انجام واجبات؛ «وَ صابِرُوا» [همدیگر را به شکیبایی وادارید و صبر کنید] در برابر دشمنتان «وَ رابِطُوا» [ مرتبط شوید] با امامی که منتظر آمدنش هستید!»: «...اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ» (الغيبة للنعمانی، ص۱۹۹)
✍️ در پایان سخن امروز، باید به این نکته اشاره نماییم که در روایات اشکال مختلفی برای ارتباط با امام زمان (عج) بیان شده، ازجمله:
🔹ارتباط از طریق دعا؛
🔹ارتباط قلبی و عاطفی؛
🔹ارتباط با انجام امور خیر و اعمال نیابتی به نیت امام زمان (عج)،
🔹ارتباط رفتاری و عملی، یعنی اینکه ما از سیره و روش و رفتار و کلام اهلبیت (ع)، درس و الگو بگیریم و آن را در کل امور زندگی خود جاری و ساری نماییم و با رفتار و عمل خود با امام زمان (عج) مرتبط گردیم!
🔹... و بالاخره در مرتبه آخر، زیارت امام زمان (عج) است که البته در زمان غیبت جزو وظایف ما نیست، اما منتهای آرزوی ماست!
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
#والعصر
💠لیست صوت جلسات مسابقه بزرگ والعصر تا این لحظه💠
جلسه ۱/آیه ۶ حمد🔻
https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf/4434
جلسه ۲/آیه ۳بقره🔻
https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf/4455
جلسه۳/آیه ۱۵۵ بقره🔻
https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf/4463
جلسه۴/آیه ۲۶۹ بقره🔻
https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf/4482
جلسه ۵/آیه ۲۰۰آل عمران🔻
https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf/4501
👌سؤالات مسابقه در پایان ماه مبارک بارگزاری خواهد شد
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️