eitaa logo
بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان
3.1هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
91 فایل
مهدی باور و مهدی یاور باشیم کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf سایت بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان: 313adine.ir تماس با ما: ۰۳۱۳۴۴۵۴۹۹۱-۳
مشاهده در ایتا
دانلود
36.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚کلیپ جلسه پانزدهم 📝 موضوع:بیان آیه ۳۷ سوره مریم 🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
والعصر.آیه پانزدهم.mp3
7.55M
📚صوت جلسه پانزدهم 📝 موضوع:بیان آیه ۳۷ سوره مریم 🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
📚 چکیده جلسه پانزدهم 📝 موضوع:بیان آیه ۳۷ سوره مریم ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ١۵» روز سه‌شنبه، ١۴٠٠/٠٢/٠٨ ✍️ مناسبت روز: امروز پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان و سالروز میلاد با سعادت کریم اهل بیت عصمت و طهارت، امام حسن مجتبی (ع) است که ضمن تبریک و تهنیت این روز فرخنده، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی»، آغاز می‌نمائیم: «فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ»: «پس گروه هايى از ميان خودشان به اختلاف پرداختند، پس واى بر كسانى كه كافر شدند از حضور در روز بزرگ (قيامت)!» (مریم/٣٧) در این آیه، «حزب» به معنای گروهى است كه باید داراى مواضع و اهداف خاص و متّحدى باشند! و كلمه «مشهد» به معناى محلّ حضور مردم و يا محل گواهى و اداى شهادت است، که هر دو درباره قيامت، صادق است، زیرا هم مردم در قیامت حاضر مى شوند و هم گواهان بسيارى از فرشتگان و أنبياء و...، درباره‌ی اعمال انسان‌ها گواهى و شهادت مى دهند! البته این آیه در ظاهر، مربوط به اختلافات گروه‌های نصاری درباره حضرت عیسی (ع) است که بعضى از آنها، مسیح را خدا مى دانستند، نظير فرقه ى «يعقوبيّه» و بعضى او را فرزند خدا دانسته، مثل «نسطوريّه» و گروهى به تثليث (سه‌گانه‌باوری در توحید) قائل بودند، مانند «اسرائيليّه»، ولى همه در قيامت بر بطلان عقايد خود شهادت خواهند داد! (تفسير اطيب البيان) ✍️ اما برخی از مفسرین، آیه ٣٧ سوره مريم را جزو «آیات المهدی» دانسته و در ذیل این آیه به روایاتی از اهل‌بیت (ع) در این زمینه اشاره می‌نمایند؛ چنانچه امام باقر (ع) درباره این آیه فرمودند: «از اميرالمؤمنين (ع) دربارۀ فرمايش خداى تعالى: «فَاخْتَلَفَ‌ اَلْأَحْزٰابُ‌ مِنْ‌ بَيْنِهِمْ‌» سؤال شد؛ در جواب فرمودند: از پديد آمدن سه چيز منتظر فرج باشيد: ١. اختلاف اهل شام در ميان خودشان؛ ٢. بلند شدن پرچم‌های سياه از خراسان؛ ٣. ایجاد وحشتى در ماه رمضان؛ پس پرسيده شد: وحشت در ماه رمضان چيست‌؟ فرمودند: مگر نشنيده‌ايد فرمايش خداى عزّ و جلّ‌ را در قرآن « إِنْ‌ نَشَأْ نُنَزِّلْ‌ عَلَيْهِمْ‌ مِنَ‌ اَلسَّمٰاءِ آيَةً‌...» (شعرا/۴) «اگر ما بخواهيم از آسمان آيتى بر ايشان فرو فرستيم كه گردن های ايشان براى آن خاضع و ذليل گردد» و آن همان نشانه‌اى است كه دوشيزگان پرده نشین را از پس پرده‌هايشان بيرون كشد و خفته را بيدار و بيدار را به وحشت افكند!»‌: «...سُئِلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى- فَاخْتَلَفَ اَلْأَحْزٰابُ مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ اِنْتَظِرُوا اَلْفَرَجَ مِنْ ثَلاَثٍ...» الغيبة (للنعمانی)، ج۱، ص۲۵۱ 👈 امام حسین (ع) نیز در روایتی در این زمینه فرمودند: «امر ظهور که در انتظار آن هستید، صورت نپذیرد مگر اینکه اختلافاتی بین شما پیش آید... سپس فردی گفت: پس در آن زمان خیری نیست؟حضرت فرمودند: تمام خير در همان زمان مجتمع و متراکم می‌گردد، چراکه قائم ما، قیام می‌کند و همه‌ی اختلافات را کنار زده و بین مؤمنین وحدت ایجاد می‌نماید!»: «يقول لا يكون الأمر الذي تنتظرونه حتى يبرأ بعضكم من بعض...» (الغيبة( للنعماني)، ج١، ص: ٢٠۵) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ یکی از نشانه‌های نزدیکی فرج، ایجاد اختلاف و منازعه در شکل‌های مختلف فردی، خانوادگی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، که گاهی این اختلاف میان دشمنان با یکدیگر است و گاهی میان مسلمانان با یکدیگر صورت می‌پذیرد! 2️⃣ یکی از خسارت‌های فقدان امام، ایجاد منازعات و اختلافات بین مردم است، چراکه نقش امام و رهبری در زندگی اجتماعی مردم، وحدت آفرینی و ایجاد انسجام و اتحاد بین مردم و افکار آنهاست؛ 3️⃣ با دیدن اختلافات زیاد در جامعه، نباید از فرج ناامید شد، زیرا روایات به ما می‌گوید که در کوران همین اختلافات ظهور محقق خواهد شد! ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس به نام حضرت مهدی (عج) 🔸محتوای مسابقه: ٣٠ آیه از «آیات المهدی عج » 🔹زمان بارگزاری مطالب:هر روز ماه مبارک رمضان 📝زمان بارگزاری سؤالات آزمون:پایان ماه مبارک رمضان 💢لیست صوت جلسات این دوره تا این لحظه🔻 https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf/4632 ➡️ @bonyadmahdaviatesf
✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
بی تو به سر نمی شود.... ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله ای مردم! هر کس از شما مؤمن روزه‌داری را در این ماه افطار دهد، برای او نزد خدا ثواب یک بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. شخصی سؤال کرد: یا رسول الله! همه ما قدرت بر آن نداریم؛ فرمود: با افطار دادن به روزه‌دار اگر چه به نصف دانه خرما یا جرعه‌ای آب از آتش بپرهیزید./خطبه شعبانیه ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Tahdir joze16.mp3
3.95M
📗تحدیر جزء شانزدهم 🔴استاد آقایی ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
♦️نکات کلیدی جزء شانزدهم ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
💠دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹دوره مجازی بهار مهدوی مطالب این دوره روزهای فرد وآزمون در پایان ماه مبارک رمضان بارگزاری می شود. 💢لیست صوت جلسات این دوره تا این لحظه🔻 https://eitaa.com/bonyadmahdaviatesf/4581 ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
38.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 کلیپ جلسه هفتم 📝 موضوع:بصیرت مهدوی 🎙آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
07. moredi_1380- basirate mahdavi-.mp3
3.65M
📚 صوت جلسه هفتم 📝 موضوع:بصیرت مهدوی 🎙آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
📚 چکیده جلسه هفتم 📝 موضوع:بصیرت مهدوی ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
37.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚کلیپ جلسه شانزدهم 📝 موضوع:بیان آیه ۱۰۵ سوره انبیاء 🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
والعصر.آیه شانزدهم.mp3
7.57M
📚صوت جلسه شانزدهم 📝 موضوع:بیان آیه ۱۰۵ سوره انبیاء 🎙حجه الاسلام والمسلمین نیلی پور ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
📚 چکیده جلسه شانزدهم 📝 موضوع:بیان آیه۱۰۵سوره انبیاء ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ١۶» روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠٢/٠٩ ✍️ مناسبت روز: امروز شانزدهمین روز ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای قبل، سخن امروز را نیز با یکی دیگر از «آیات المهدی»، آغاز می‌نمائیم: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»: «و همانا در (كتاب آسمانى) زبور (كه) بعد از ذكر، (تورات، نازل شده) نوشتيم كه قطعاً بندگان صالح من، وارث زمين خواهند شد.» (انبیاء/١٠۵) كلمه ى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است: «وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ»(قمر/۵٢) ولى به قرينه ى آيه «وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً»(اسراء، ۵۵) به نظر مى رسد كه مراد، كتاب اختصاصى حضرت داود (ع) باشد كه در برگيرنده مجموعه ى مناجات ها، نيايش ها واندرزهاى آن حضرت است و اين كتاب بعد از تورات نازل شده است! 👈 مراد از «ذِكْر» در اين آيه کتاب تورات است، چنانكه در آيه ۴٨ سوره انبیاء، چنین آمده: «و لقد آتينا موسى و هارون الفرقان و ضياء و ذكراً للمتقين» البته بعضى از مفسرین گفته اند كه منظور از «زبور» در اين آيه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن مجيد است! و كلمه ى «من بعد» را نيز بمعناى «علاوه بر» دانسته‌اند، كه در اين صورت معناى آيه چنين مى شود: «ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتيم كه وارثان زمين در آينده، بندگان صالح من خواهند بود!» ✍️ همچنین در روايات متعدد نیز آمده است كه آن بندگان صالحى كه وارث زمين خواهند شد، حضرت مهدى(عج) و ياران ایشان هستند؛ همچون: و«لقد كتبنا في‏ الزبور من‏ بعد الذكر» قال: الكتب كلها ذكر «أن‏ الأرض‏ يرثها عبادی الصالحون»‏ قال: القائم و أصحابه» (تفسير نور الثقلين، ج٣، ص۴۶۴) امام باقر(ع) نیز فرمودند: «آن‌ها (عِبادِی الصَّالِحُون) یاران حضرت مهدی (ع) در آخرالزمان هستند»: «...أن‏ الأرض‏ يرثها عبادي‏ الصالحون‏ هم أصحاب المهدی فی آخر الزمان...» (تأويل الآيات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، ص٣٢٧) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ همه ادیان الهی معتقدند که منجی خواهد آمد؛ لذا در این آیه به نام کتب الهی اشاره شده و همچنین در زيارات، حضرت مهدی (عج) را این‌گونه خطاب می‌کنند: «السَّلَامُ عَلَى مَهْدِىِّ الْأُمَم»؛ یعنی سلام بر تو، اى امامى كه همه امت‏ها منتظرت هستند، نه فقط مسلمان‌ها! 2️⃣ این وعده و سنّت حتمی الهى است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان خواهند شد! لذا در کوران فتنه‌ها و حوادث نابسامان آخرالزمان، کسی نباید ناامید شود، زیرا که «پایان شب سیه، سپید است». 3️⃣ برای عبد صالح شدن و وراثت زمين و حكومت بر جهان، دو شرط لازم است: ١. عبادت و بندگى خداوند ٢. انجام اعمال صالح 4️⃣ در این آیه، موضوع مژده و نوید ظهور و حکومت صالحان، با نهایت تأکید بیان شده است؛ زیرا که یکی از مهم‌ترین حربه‌های دشمنان مهدویت، ایجاد شک و تردید و تزلزل اعتقادی است؛ چنانچه خداوند در آیهٔ ٣٢ توبه، تأکید با تعبیرِ «وَ یأْبَی اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یتِمَّ نُورَه»، و در آیه ۵۵ نور، تعبیرِ «وَعَدَ اللَّهُ» و در آیهٔ ۵ قصص، عبارتِ «وَ نُرید» آورده و در این آیه نیز با دو کلمه تأکید نموده است، یکی «لَقَدْ» و دیگری واژه‌ «کتَبْنا» است که هر دو بیانگر قطعیت می‌باشند و تأکید بر حتمیت این وعده الهی دارند؛ و همچنین در این آیه، واژهٔ «الْأَرْضَ» به‌طور مطلق بیان شده و همهٔ عالم را در برمی‌گیرد! لذا با توجه به نکات موجود در آیه و تبیین روایی امامان معصوم در این زمینه، جای هیچ تردیدی باقی نمی‌ماند که در این آیه، مژده به حاکمیت جهانی صالحان به رهبری امام زمان(عج) داده شده است! 5️⃣ به بیان برخی از بزرگان تعبیر «ابا صالح» درباره حضرت مهدی (عج)، برگرفته از همین آیه است؛ چراکه حضرت، امام و مقتدای «عبادی الصالحون» هستند! ✍️ در پایان فراموش نکنیم که «منتظرانِ مصلح، خود باید صالح باشند» و کسی که در خانه یا محل کار یا... اهل ظلم است، چگونه می‌تواند از عباد صالح و یاور امام صالحان باشد؟! چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که می‌خواهد از یاران حضرت قائم باشد باید منتظر بوده و از گناهان دوری کرده، به اخلاق پسندیده عمل کند در حالی که چشم به راه ظهور او می‌باشد» (الغیبة نعمانی، ص ۲۰۰، ح ۱۶)؛ لذا اگر تحققِ این وعده الهی تاکنون به تأخیر افتاده، به همین دلیل است که «عبادی الصالحونِ» مورد نظر برای یک قیام و انقلاب جهانی تأمین نشده‌اند! بنابراین برای زمینه‌سازی حکومت حضرت، هم باید صالح بود و هم در پرورش صالحین کوشید! ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG